Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα 12 fake news για το νομοσχέδιο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής | Τι ισχύει για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Διευκρινίσεις αναφορικά με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που έχει φέρει έντονες αντιδράσεις από τους ελεύθερους επαγγελματίες, δίνει το υπουργείο Οικονομικών. «Πουθενά δεν αναφέρεται η οποιαδήποτε αύξηση των φορολογικών συντελεστών ή η οποιαδήποτε επιβολή νέου φόρου» ξεκαθαρίζει η σχετική ανακοίνωση.

Το σχετικό δελτίο Τύπου απαριθμεί και αναλύει τα 12 fake news για το νομοσχέδιο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και εξηγεί: «Όσοι επικαλούνται οριζόντια μέτρα και αποφυγή της Κυβέρνησης να κυνηγήσει τα “μεγάλα ψάρια” θα πρέπει να ξαναδιαβάσουν τις σχετικές επίσημες ανακοινώσεις.

Διευκρινίσεις αναφορικά με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που έχει φέρει έντονες αντιδράσεις από τους ελεύθερους επαγγελματίες, δίνει το υπουργείο Οικονομικών. «Πουθενά δεν αναφέρεται η οποιαδήποτε αύξηση των φορολογικών συντελεστών ή η οποιαδήποτε επιβολή νέου φόρου» ξεκαθαρίζει η σχετική ανακοίνωση.

Το σχετικό δελτίο Τύπου απαριθμεί και αναλύει τα 12 fake news για το νομοσχέδιο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και εξηγεί: «Όσοι επικαλούνται οριζόντια μέτρα και αποφυγή της Κυβέρνησης να κυνηγήσει τα “μεγάλα ψάρια” θα πρέπει να ξαναδιαβάσουν τις σχετικές επίσημες ανακοινώσεις.

Αναλυτικά τα 12 fake news

  1. Με το φορολογικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση βάζει κεφαλικό φόρο στους ελεύθερους επαγγελματίες.

Αντιθέτως είναι μια τομή με βάση την κοινή λογική στο ζήτημα της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Σήμερα, από τους 500.000 ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν εισοδήματα μόνο από την άσκηση του επαγγέλματός τους, οι μισοί (54%) δηλώνουν μηδενικό εισόδημα, ενώ το 85% δηλώνει ετήσιο εισόδημα κάτω από τις 10 χιλιάδες ευρώ! Το νομοσχέδιο προβλέπει κάτι πολύ απλό: ότι δηλαδή δεν μπορεί ένας ελεύθερος επαγγελματίας- και μάλιστα επί σειρά ετών- να επιβιώνει με ζημιές ή να δηλώνει λιγότερα και να φορολογείται λιγότερο από έναν εργαζόμενο που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό.

Όσοι θέλουν να διαιωνιστεί αυτό το καθεστώς, αποδέχονται ταυτόχρονα να πληρώνουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι δυσανάλογα περισσότερους φόρους από τους ελεύθερους επαγγελματίες, σηκώνοντας τα βάρη και εκείνων που φοροδιαφεύγουν. Υπενθυμίζουμε πως σήμερα ο μισθωτός πληρώνει 1.167 ευρώ μέσο φόρο και ο συνταξιούχος 847 ευρώ μέσο φόρο. Αποδέχονται επιπλέον την αδικία και μέσα στις τάξεις των επαγγελματιών. Δηλαδή ανάμεσα σε εκείνους που είναι συνεπείς και επωμίζονται δυσανάλογο βάρος (το 4% των επαγγελματιών πληρώνει το 50% των φόρων) και τους υπόλοιπους που όχι μόνο δεν συνεισφέρουν το μερίδιό τους στο κοινό ταμείο, αλλά εισπράττουν επιπλέον κοινωνικά επιδόματα και παροχές εμφανιζόμενοι ως ευάλωτοι!

  1. Η Νέα Δημοκρατία δεν είπε προεκλογικά ότι θα φορολογήσει τους ελεύθερους επαγγελματίες. Τότε υποσχόταν μείωση φόρων και τώρα βάζει νέους φόρους.

Πουθενά στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται η οποιαδήποτε αύξηση των φορολογικών συντελεστών ή η οποιαδήποτε επιβολή νέου φόρου! Αυτό το οποίο προβλέπεται είναι μια δέσμη παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η αποκάλυψη φορολογητέας ύλης από μερίδα ελευθέρων επαγγελματιών, που υποδηλώνουν εισοδήματα και ως εκ τούτου δεν πληρώνουν τον φόρο που τους αναλογεί. Η Νέα Δημοκρατία προεκλογικά είχε δεσμευτεί για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η οποία μάλιστα γίνεται 1 χρόνο νωρίτερα. Παράλληλα, τονίζοντας ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αποτελεί προτεραιότητα, είχε μιλήσει συνδυαστικά και για την ανάγκη φορολογικής συμμόρφωσης. Αυτός ο στόχος επιχειρείται να επιτευχθεί στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Επιπλέον, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά πως την προηγούμενη τετραετία μειώθηκαν 50 διαφορετικοί φόροι και εισφορές.

Οι δε ελεύθεροι επαγγελματίες εξακολουθούν να φορολογούνται με την ίδια κλίμακα που ίσχυε και πέρυσι. Όσοι δήλωναν τα πραγματικά τους εισοδήματα δεν θα έχουν επιβάρυνση από τη θέσπιση του τεκμηρίου της ελάχιστης αμοιβής, αλλά αντίθετα θα ελαφρυνθούν από τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Οι υπόλοιποι θα κληθούν να συνεισφέρουν αυτό που τους αναλογεί και τίποτα περισσότερο. Με ειδικές εξαιρέσεις, αλλά και μειώσεις φόρου για εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη.

  1. Για άλλη μία φορά αντί να κυνηγήσουν τα «μεγάλα ψάρια» που φοροδιαφεύγουν, τα βάζουν με τους μικρούς.

Όσοι επικαλούνται οριζόντια μέτρα και αποφυγή της Κυβέρνησης να κυνηγήσει τα «μεγάλα ψάρια» θα πρέπει να ξαναδιαβάσουν τις σχετικές επίσημες ανακοινώσεις. Οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν έχουν ως επίκεντρο τους αδύναμους ή τα μαγαζιά της γειτονιάς που δηλώνουν τους φόρους τους. Αντιθέτως περιλαμβάνουν δράσεις για το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους σε ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων: από το λιανεμπόριο (επέκταση και διασύνδεση των POS), τη διακίνηση καυσίμων (απαγόρευση συνεργασίας με παραβατικά πρατήρια), την κτηματαγορά (απαγόρευση μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων), τη διασταύρωση εισοδημάτων με τις πλατφόρμες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, μέχρι τους περισσότερους και πιο διαφανείς ελέγχους από την ΑΑΔΕ και την επέκταση των ψηφιακών παραστατικών.

Από την εφαρμογή των παραπάνω δράσεων όλοι οι πολίτες θα βγουν ωφελημένοι. Και φυσικά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις- και ιδίως οι πιο μικρές- οι οποίες θα δουν να ενισχύονται οι κανόνες του ανταγωνισμού και της δίκαιης φορολόγησης. Όσοι υποστηρίζουν αυτές τις απόψεις για τα «μεγάλα ψάρια» που δήθεν έχουν ασυλία, ξεχνούν επίσης την έκτακτη εισφορά που επέβαλε αυτή η κυβέρνηση στα διυλιστήρια, τη φορολόγηση των υπερκερδών παραγωγών και προμηθευτών ενέργειας, αλλά και τα πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ σε μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου και πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Αλλά ακόμα και οι παρεμβάσεις μας στους ελεύθερους επαγγελματίες, διευκολύνουν το κυνήγι της μεγάλης φοροδιαφυγής, καθώς δίνουν χώρο και χρόνο στη φορολογική διοίκηση να ελέγξει τα μεγαλύτερα εισοδήματα.

  1. Η κυβέρνηση στοχοποιεί ως φοροφυγάδες τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Στοχοποιούμε τη φοροδιαφυγή και όχι τους ελεύθερους επαγγελματίες. Απόδειξη το ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που δηλώνουν κανονικά τα εισοδήματά τους, όχι μόνο δεν θα επιβαρυνθούν, αλλά θα έχουν ελάφρυνση από τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος. Από τους 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες, οι 138.000 θα έχουν μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης κατά 560 ευρώ κατά μέσο όρο ο καθένας, οι 124.000 δεν θα έχουν επιβάρυνση ή ελάφρυνση και οι 473.000 θα πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο, κατά μέσο όρο 1.444 ευρώ ο καθένας. Είναι προφανές ότι με αυτά τα δεδομένα κανένας δεν μπορεί να πάρει στα σοβαρά όσους μιλούν για «στοχοποίηση» και «φορολογική ασφυξία» των ελευθέρων επαγγελματιών. Την ίδια ώρα υπάρχουν και συγκεκριμένες προβλέψεις που επιτρέπουν στον ελεύθερο επαγγελματία να πληρώσει μειωμένους φόρους επικαλούμενος λόγους ανωτέρας βίας, λόγους υγείας, εγκυμοσύνη, λοχεία, φυσικές καταστροφές κ.λπ., που καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη την απρόσκοπτη άσκηση του επαγγέλματος του.

  1. Η κυβέρνηση βάζοντας τεκμαρτό εισόδημα στους ελεύθερους επαγγελματίες κάνει ό,τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο Κατρούγκαλου.

Αυτό είναι πραγματικά αστείο. Ο νόμος Κατρούγκαλου επιβάρυνε υπέρμετρα τη μεσαία τάξη και όσους δήλωναν τα πραγματικά τους εισοδήματα, με υψηλότατες ασφαλιστικές εισφορές. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν που τις μείωσε σημαντικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι εισφορές με το σύστημα Κατρούγκαλου ήταν μέχρι και τριπλάσιες σε σχέση με το σημερινό καθεστώς. Υπήρχαν ελεύθεροι επαγγελματίες που έπρεπε να πληρώνουν κάθε μήνα 600 ή 700 ευρώ ασφαλιστικές εισφορές, καθώς το ύψος τους είχε συνδεθεί με το ύψος των φορολογητέων εισοδημάτων τους. Το σύστημα που εφαρμόζουμε, όχι μόνο δεν επιβαρύνει υπέρμετρα, αλλά αντιθέτως επιβραβεύει τους ειλικρινείς φορολογούμενους, οι οποίοι δεν θα πληρώσουν επιπλέον φόρο σε σχέση με αυτόν που πλήρωναν μέχρι τώρα και θα έχουν όφελος παράλληλα από την επίσπευση της μείωσης του τέλους επιτηδεύματος.

Το συμπέρασμα είναι το εξής: Με τον νόμο Κατρούγκαλου οι ελεύθεροι επαγγελματίες οδηγούνταν με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική και επιχειρηματική εξαθλίωση. Με το νέο σύστημα φορολόγησης, η συμμετοχή των ελευθέρων επαγγελματιών στα συνολικά έσοδα θα αυξηθεί από 0,8% σε 1,1% του ΑΕΠ, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκεται στο 2,1%. Όσοι επομένως ψάχνουν να βρουν συσχετισμούς μεταξύ των δυο συστημάτων ματαιοπονούν!

  1. Το σύστημα της «ελάχιστης αμοιβής» είναι άδικο γιατί δεν αναγνωρίζει ότι μπορεί μία χρονιά ένας ελεύθερος επαγγελματίας να έχει ζημιές αντί για κέρδη.

Υπογραμμίζουμε ότι το τεκμήριο που εισάγεται είναι μαχητό. Ο ελεύθερος επαγγελματίας, λοιπόν, μπορεί να εξαιρεθεί από το σύστημα αυτό εάν η άσκηση του επαγγέλματος συνδέεται ιδίως με λόγους υγείας, φυσικές καταστροφές, στρατιωτική θητεία, εγκυμοσύνη, λοχεία, ανωτέρα βία κ.λπ. Ο ελεύθερος επαγγελματίας, επίσης, μπορεί να προσφύγει στις φορολογικές αρχές και να αποδείξει κάθε αντικειμενική αδυναμία, δεχόμενος φυσικά να γίνει και ο κάθε αναγκαίος έλεγχος. Αυτό ισχύει ήδη με τα τεκμήρια διαβίωσης. Την ίδια ώρα προβλέπεται μηδενικό τεκμήριο για νέους επαγγελματίες για τα 3 πρώτα χρόνια λειτουργίας τους και μόνο από τον έκτο χρόνο θα πληρώνουν το 100% του φόρου, που αναλογεί στο τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής. Προβλέπεται, επίσης, μειωμένο τεκμήριο κατά 50% για όσους κατοικούν σε χωριά κάτω των 500 κατοίκων ή σε νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων και μηδενικό τεκμήριο για άτομα με αναπηρία με ποσοστό άνω του 80%.

Εν πάση περιπτώσει, αναγνωρίζουμε τις ειδικές συνθήκες κατά τις οποίες ένας επαγγελματίας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις φορολογικές του υποχρεώσεις. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, δεν είναι λογικό ένας ελεύθερος επαγγελματίας να δηλώνει για 5, 10, 15 χρόνια συνεχώς ζημιές ή μηδενικά έσοδα. Διερωτάται κανείς πώς μπορεί να συνεχίζεται μια επιχειρηματική δραστηριότητα όταν επί σειρά ετών καθίσταται ζημιογόνος. Αυτό λέει η κοινή λογική. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως 170.000 ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν την τελευταία πενταετία μηδενικά εισοδήματα ή ζημιές. Και το 54% του συνόλου των ελευθέρων επαγγελματιών μόνο πέρυσι δήλωσαν μηδενικά εισοδήματα!

  1. Η κυβέρνηση αν πραγματικά ήθελε να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή θα έδινε κίνητρα στους καταναλωτές για να ζητούν αποδείξεις.

Η πραγματικότητα είναι ότι κίνητρα προκειμένου οι καταναλωτές να ζητούν αποδείξεις υπάρχουν και ενισχύονται με το νέο νομοσχέδιο. Όπως είναι γνωστό με το ισχύον πλαίσιο, το αφορολόγητο για μισθωτούς και συνταξιούχους «χτίζεται» με ηλεκτρονικές δαπάνες που αντιστοιχούν στο 30% του εισοδήματος με όριο τις 20.000 ευρώ. Πρόσφατα δε έχει δοθεί η δυνατότητα να συνυπολογίζονται ετησίως και δαπάνες από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, ταξί, κουρεία – κομμωτήρια, γυμναστήρια, κ.λπ. Ακόμα σημαντικότερα κίνητρα έχουν δοθεί για υπηρεσίες που είναι σχετικές με την υγεία, οι οποίες υπολογίζονται στο διπλάσιο της αξίας τους για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου. Παράλληλα, με το εν λόγω νομοσχέδιο δίνουμε και τη δυνατότητα χρηματικής επιβράβευσης εκείνων των πολιτών, που θα χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή Appodixi και θα βοηθήσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να αποκαλύψουν περιπτώσεις φορολογικών παραβάσεων. Άρα το παραπάνω επιχείρημα δεν ισχύει.

  1. Το σύστημα της «ελάχιστης αμοιβής» θα οδηγήσει σε απολύσεις υπαλλήλων και πολλές εταιρείες θα φύγουν στη Βουλγαρία.

Το επιχείρημα είναι απλοϊκό και αποπροσανατολιστικό. Διότι ο ελεύθερος επαγγελματίας θα διαπιστώσει, όταν έρθει η ώρα της καταβολής των φορολογικών του υποχρεώσεων, πως η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση που προκύπτει δεν δικαιολογεί την απόλυση των υπαλλήλων του ούτε τη μεταφορά της έδρας του στο εξωτερικό. Ο ελεύθερος επαγγελματίας- ο οποίος ήδη καρπώνεται μια σειρά από φοροελαφρύνσεις, αλλά και τη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα μας- δεν θα ρισκάρει την ίδια τη βιωσιμότητα της επιχείρησης του, αλλάζοντας τα πάντα σε αυτήν προκειμένου να αποφύγει να πληρώσει τον φόρο, που αναλογεί σε εκείνον που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό! Με λίγα λόγια οι αλλαγές δεν οδηγούν σε υπέρμετρη φορολόγηση που να δικαιολογεί μεγάλες ανατροπές στην επιχείρηση. Ένας συνεπής με τις φορολογικές του υποχρεώσεις ελεύθερος επαγγελματίας και αυτοαπασχολούμενος δεν έχει τίποτα να φοβάται για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του με την εφαρμογή του εν λόγω νομοσχεδίου.

  1. Με το νέο σύστημα οι περισσότεροι ελεύθεροι επαγγελματίες θα κατεβάσουν τεχνητά τα εισοδήματα που θα δηλώνουν.

Τα μέτρα δεν επιβαρύνουν άδικα και δυσανάλογα αυτούς που δηλώνουν εισοδήματα πάνω από τον κατώτατο μισθό. Πρώτα απ’ όλα, όλοι όσοι δηλώνουν κανονικά τα εισοδήματα τους και βρίσκονται πάνω από το τεκμήριο είτε δεν θα δουν κάποια αύξηση σε όσα θα κληθούν να καταβάλλουν είτε θα δουν μειώσεις στη φορολογία τους. Ειδικά εκείνοι που από του χρόνου (για τα εισοδήματα του 2023) δηλώσουν παραπάνω από το τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής θα δουν μείωση κατά 50% του τέλους επιτηδεύματος. Οπότε δεν έχουν κάποιο ουσιαστικό κίνητρο να υποδηλώσουν τα εισοδήματά τους. Αντιθέτως έχουν κίνητρο να τα δηλώνουν κανονικά, δείχνοντας την πραγματική τους οικονομική κατάσταση, κάτι που θα τους διευκολύνει επίσης στη λήψη δανείων και στην άντληση πόρων μέσω της αξιοποίησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, αν οποιοσδήποτε θελήσει να μειώσει τεχνητά τα εισοδήματά του υπάρχει το εργαλείο των έμμεσων τεχνικών ελέγχων της ΑΑΔΕ, το πεδίο των οποίων διευρύνεται με αυτό το νομοσχέδιο. Ενώ, επιπλέον, με τη θέσπιση του τεκμηρίου απελευθερώνονται πόροι από την πλευρά της ΑΑΔΕ για να γίνονται στοχευμένοι έλεγχοι σε όσους επιχειρήσουν τεχνηέντως να μειώσουν το δηλωθέν εισόδημα τους.

  1. Αντί να αυξήσετε τους ελέγχους, ενισχύοντας τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, δίνετε κίνητρα στους πολίτες να καταγγείλουν συμπολίτες τους.

Όσοι υποστηρίζουν αυτή την άποψη αποδέχονται να γίνονται καταγγελίες των πολιτών σε υγεία, παιδεία, ασφάλεια κ.λπ., ενώ απορρίπτουν τις καταγγελίες όταν στοχεύουν στην αποκάλυψη της φοροδιαφυγής! Οι έλεγχοι από την πλευρά της ΑΑΔΕ είναι συστηματικοί και θα ενταθούν ακόμα περισσότερο ως αποτέλεσμα των διατάξεων του νομοσχεδίου. Παράλληλα, ωστόσο, δίνουμε τη δυνατότητα και στους πολίτες- δεν υποχρεώνουμε κανένα- να καταγγέλλουν τη φοροδιαφυγή μέσα από ειδική πλατφόρμα, αλλά και με την κινητροδότηση της χρήσης της εφαρμογής Appodixi. Η καταγγελία είναι δικαίωμα του πολίτη για να προστατεύσει πρωτίστως τα δικαιώματά του. Και όσοι διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους σχετικά με την πρόβλεψη αυτή, ας αναρωτηθούν πρώτα πόσες φορές και οι ίδιοι έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με φαινόμενα φοροδιαφυγής που τους εξόργισαν ή τους αδίκησαν.

  1. Οι αγρότες, ελεύθεροι επαγγελματίες με μπλοκάκι, νέοι επιχειρηματίες πώς θα αντέξουν το νέο σύστημα φορολόγησης; 

Το νέο σύστημα ΔΕΝ αφορά στους αγρότες, αλλά και στους επαγγελματίες με μπλοκάκι (έως δύο πελάτες)! Ιδιαίτερα για τους νέους επιχειρηματίες προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από την ελάχιστη αμοιβή για τα τρία πρώτα χρόνια, μείωση κατά 67% τον τέταρτο και μείωση κατά 33% τον πέμπτο. Ουσιαστικά η πλήρης εφαρμογή του τεκμηρίου ελάχιστης αμοιβής για τους νέους επιχειρηματίες αρχίζει να λειτουργεί από τον έκτο χρόνο λειτουργίας και μετά. Επίσης, στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως τυχόν εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις ή από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου. Για παράδειγμα αν το τεκμήριο για έναν επαγγελματία προσδιορίζεται στις 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδημα από μισθούς ύψους 7.000 ευρώ, το τεκμήριο μειώνεται στις 5.000 ευρώ (12.000-5.000).

  1. Η φιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη στοχοποιεί δυναμικά στρώματα, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τη μεσαία τάξη.

Η φιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει μειώσει ή καταργήσει πάνω από 50 φόρους, έχει αυξήσει 3 φορές τον κατώτατο μισθό, έχει αυξήσει τις επενδύσεις και έχει μειώσει σημαντικά την ανεργία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη τις μόνες που στοχοποιεί είναι τις διαχρονικές παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής θα οδηγήσει άμεσα σε αύξηση των κοινωνικών δαπανών και τελικά σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση των φορολογικών συντελεστών και ως εκ τούτου αύξηση του εισοδήματος των πολλών. Η μεσαία τάξη θα είναι η πρώτη που θα ωφεληθεί από τους αυξημένους πόρους που θα δοθούν ήδη από την επόμενη χρονιά στους τομείς της Παιδείας και της Υγείας και που θα προέλθουν από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Όσοι επομένως απορρίπτουν και δαιμονοποιούν το σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής να ξέρουν πως ταυτόχρονα στερούν από τους πολίτες το δικαίωμα για καλύτερες υποδομές εκπαίδευσης, αλλά και καλύτερες υπηρεσίες δημόσιας υγείας.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Φορολογικές δηλώσεις 2024: Οι 4 κωδικοί SOS για τις επιστρεπτέες προκαταβολές

Συνολικό ποσό της επιστρεπτέας προκαταβολής που εισπράχθηκε από επιχειρήσεις εντός του φορολογικού έτους 2023 παρέχει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για να διευκολύνει τους επαγγελματίες οι οποίοι έλαβαν κρατικά δάνεια.

Η ΑΑΔΕ αναφέρει τους κωδικούς που πρέπει να δηλωθεί το ποσό της ενίσχυσης που επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο εντός του έτους 2023 από τις επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής.

Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο της πανδημίας και των lockdown περίπου 700.000 ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις ενισχύθηκαν με 8,3 δις. ευρώ μέσω των επτά κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Μετά το «κούρεμα» ως και 75% των δανείων που έλαβαν, οι φορολογούμενοι κλήθηκαν να επιστρέψουν στο κράτος περίπου 3 δις. ευρώ σε έως και 96 άτοκες δόσεις.

Ειδικότερα:

  • Ποσά που εισπράχθηκαν εντός του έτους 2023 ως προσωρινό μέτρο ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού,προσυμπληρώνονται στην αντίστοιχη περίπτωση του κωδικού 781-782 «Χρηματικά ποσά που προέρχονται από διάθεση περιουσιακών στοιχείων, δάνεια, δωρεές κλπ» του εντύπου Ε1.
  • – Το ποσό της ενίσχυσης με την μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής το οποίο επιστρέφεται από τις επιχειρήσεις εντός του έτους 2023 (καταβληθέν ποσό), συμπληρώνεται στους κωδ. 727-728 του εντύπου Ε1 «…η) για την τοκοχρεωλυτική απόσβεση δανείων οποιασδήποτε μορφής», δεδομένου ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή αντιμετωπίζεται ως κρατικό δάνειο σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί

Ποιοι επιστρέφουν τα κρατικά δάνεια

Υπεύθυνοι για την πληρωμή της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι όσοι έλαβαν την οικονομική ενίσχυση καθώς αυτούς κυνηγάει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός σε περίπτωση που δεν πληρώνουν τις δόσεις της οφειλής.

Από τη στιγμή που η οφειλή έχει βεβαιωθεί, το χρέος κληρονομείται σε συνυπόχρεους ενώ αν η επιχείρηση εξαγοράστηκε ή συγχωνεύθηκε, το νέο σχήμα είναι υπεύθυνο για την εξόφληση του επιστρεπτέου τμήματος της ενίσχυσης.

Σημειώνεται ότι  στις 30 Απριλίου έληξε η προθεσμία που είχε δώσει η αρμόδια επιτροπή για να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με τις ενστάσεις που είχαν υποβληθεί από εκείνους που για διάφορους λόγους δεν έλαβαν κρατικά δάνεια.Οι επιχειρήσεις που έχουν υποβάλει αιτήματα επανεξέτασης, θα ενημερωθούν ψηφιακά από την ΑΑΔΕ, μόνο στην περίπτωση που προκύπτει ποσό ενίσχυσης προς καταβολή.

Οι καταβολές

Για τον υπολογισμό του ύψους της τυχόν ενίσχυσης τους, αφαιρείται το ποσό της ενίσχυσης που έχει ήδη καταβληθεί. Όσες επιχειρήσεις και επαγγελματίες δικαιωθούν μετά την εξέταση των ενστάσεων που έχουν υποβάλει θα λάβουν την κρατική ενίσχυση που δικαιούνται και θα κληθούν να εξοφλήσουν την οφειλή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 96 άτοκες δόσεις με τα ποσά να είναι «κουρεμένα» έως 75%.

Η καταβολή τυχόν ποσών ενισχύσεων που προκύπτουν καταβάλλονται στις αιτούσες επιχειρήσεις μόνο εφόσον ισχύουν αθροιστικά οι εξής προϋποθέσεις:

  1. Πραγματοποιείται αξιολόγηση από την ΑΑΔΕ, κατά την κρίση της, ως προς την αξιοπιστία των οικονομικών δεδομένων που έχουν υποβάλει οι επιχειρήσεις και τα οποία λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του ύψους της ενίσχυσης,  και την υποβολή μηνυτήριας αναφοράς, για τη διάπραξη φορολογικών παραβάσεων κατά τα έτη 2017 και επόμενα, που συνιστούν φοροδιαφυγή
  2. Δεν έχουν πραγματοποιήσει παύση εργασιών κατά το χρόνο καταβολής της ενίσχυσης.
  3. Δεν εκκρεμεί σε βάρος τους εντολή ανάκτησης προηγούμενης παράνομης και ασύμβατης κρατικής ενίσχυσης βάση απόφασης ΕΕ ή ΔΕΕ.

imerisia.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλάδα – Τουρκία | Τα πεδία συνεργασίας στην ενέργεια και τα projects που τρέχουν

Την ίδια στιγμή, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν τη χρησιμότητα δημιουργίας μόνιμης ελληνοτουρκικής επιτροπής για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής πληροφοριών και τεχνογνωσίας. Τα πεδία ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αναμένεται να τεθούν επί τάπητος -μεταξύ άλλων- κατά τη σημερινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίν Ερντογάν στην Άγκυρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ στο πρώτο ελληνοτουρκικό ενεργειακό ενεργειακό φόρουμ που διοργανώθηκε στα τέλη Απριλίου στην Κωνσταντινούπολη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ενέργειας (ΙΕΝΕ) έκανε λόγο για μια «νέα εποχή ευκαιριών στον κλάδο μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών».

Ως παράδειγμα κοινών δράσεων που η τουρκική πλευρά επιθυμεί να προωθήσει ανέφερε συγκεκριμένα τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Τουρκίας TEIAS τον περασμένο Δεκέμβριο, με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα.

Project που προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις, ενισχύοντας παράλληλα τη σχετικά ασθενή σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.

Η εν λόγω διασύνδεση μαζί με μια νέα διασύνδεση μεταξύ Τουρκίας και Βουλγαρίας αποτελούν κομβικό μέρος του Ηλεκτρικού Διαδρόμου των Ανατολικών Βαλκανίων που θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στην περιοχή, συνδράμοντας στην απανθρακοποίησή της.

Τα Χρηματιστήρια Ενέργειας, Henex και EPIAS

Τα συστήματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας είναι ήδη ισχυρά διασυνδεδεμένα εδώ και δεκαετίες. Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση -μεταξύ Νέας Σάντας και Babaeski στην ευρωπαϊκή Τουρκία- έχει μεταφορική ικανότητα 2.000 MVA. Αγωγός φυσικού αερίου μήκους 280 χλμ. συνδέει την Κομοτηνή με το Καρατσεμπέ της Τουρκίας, μέσω του οποίου η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισάγει περίπου 0,75 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από την τουρκική Botas.

Η εξαγωγική δυναμικότητα του σημείου διασύνδεσης των Συστημάτων Φυσικού Αερίου Ελλάδας και Τουρκίας (Κήποι) έχει αυξηθεί σε 1,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που υπερβαίνει τις σημερινές εξαγωγές της Botas προς την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες διασυνδέσεις δημιουργούν περιθώρια συνεργασίας μεταξύ των Χρηματιστηρίων Ενέργειας Ελλάδας και Τουρκίας (Henex και EPIAS αντίστοιχα), με τη δημιουργία κοινών προϊόντων τόσο στη φυσική αγορά όσο και στις προθεσμιακές.

Από την πλευρά της Άγκυρας διαμηνύεται ότι η περιφερειακή συνεργασία αποτελεί προτεραιότητα και προαπαιτούμενο για την απανθρακοποίηση της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και για τον εξηλεκτρισμό και ψηφιοποίηση των ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΝΕ, η Τουρκία είχε παραγωγική δυναμικότητα ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης των 105 GW το 2023, που την καθιστά έκτη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης και 14η στον κόσμο. Το 56% της ηλεκτροπαραγωγής της γειτονικής χώρας προέρχεται από καθαρές πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, βιομάζα).

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Περιθώρια συμπράξεων εμφανίζονται και στον κλάδο των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, με δεδομένη τη φιλοδοξία τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας να «ξεκλειδώσουν» το δυναμικό που διαθέτουν.

Η προσέγγιση στον τομέα αυτό, βέβαια, δεν είναι διόλου απλή υπόθεση, κάτι που έφερε το προσκήνιο η πρόσφατη, ιδιαίτερα έντονη τουρκική αντίδραση στην ελληνική εξαγγελία για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νότιο Αιγαίο.

Την ίδια στιγμή, η πρόσφατη συμμετοχή στελεχών της ΕΛΕΤΑΕΝ σε ειδική εκδήλωση του τουρκικού συνδέσμου Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας DURED που έλαβε χώρα στη Σμύρνη καταδεικνύει τη βούληση των εκπροσώπων του κλάδου σε Ελλάδα να ανοίξουν γραμμές επικοινωνίας μεταξύ μας.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στα κάγκελα ιδιοκτήτες και μηχανικοί για το πιστοποιητικό αντιπυρικής προστασίας | «Θα φάμε ξύλο, ανεφάρμοστα τα μέτρα, όλοι θα είναι παράνομοι»

Στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού βρίσκονται χιλιάδες πολίτες, επαγγελματίες αλλά και δημοτικοί υπάλληλοι που εμπλέκονται στη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού αντιπυρικής προστασίας για τα ακίνητα που βρίσκονται σε ιδιοκτησίες σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από δασικές εκτάσεις.

Τα προβλήματα είναι τεράστια για τις ιδιοκτησίες που έχουν την υποχρέωση να συμμορφωθούν με τα νέα μέτρα μέσα σε λίγα 24ωρα. Επικρατεί σύγχυση και ανασφάλεια και οι περισσότεροι έχουν περιέλθει σε αδιέξοδα. Για αρχή απαιτούνται από 400 έως 600 Ευρώ για την έκθεση του τεχνικού επιστήμονα (μηχανικός, γεωπόνος, δασολόγος κλπ). Από εκεί και πέρα αρχίζει ο Γολγοθάς της εφαρμογής των παρατηρήσεων της έκθεσης αφού ο ιδιοκτήτης στο τέλος της ημέρας πρέπει να κάνει και υπεύθυνη δήλωση πως έκανε τις εργασίες που αναφέρονται στην έκθεση. Κι εκεί αρχίζουν τα… όργανα. Απαιτούνται κλαδέματα, κοπές μεγάλων δέντρων, καθαρισμοί, επισκευές, πολυδάπανες μετατροπές σε ξύλινα πορτοπαράθυρα, ξύλινες στέγες, περιφράξεις ακόμα και σε υδρορροές αλλά και στις περιφράξεις περιμετρικά των ιδιοκτησιών με υλικά ειδικών προδιαγραφών όπως περιγράφονται στο Φ.Ε.Κ.

«Αδύνατον να υλοποιηθούν»

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι επιστήμονες όπως οι πολιτικοί μηχανικοί η συντριπτική πλειοψηφία των μέτρων είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εντός των χρονικών ορίων. Επί πλέον απαιτούνται υψηλές δαπάνες και ελάχιστοι είναι οι ιδιοκτήτες που θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν όλες τις εκκρεμότητες. Άρα όλοι θα είναι παράνομοι μετά το πέρας των προθεσμιών και δεν θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης εάν το σπίτι τους καεί από πυρκαγιά.

 

Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Το σαφάρι των προστίμων

Και δεν είναι μόνο αυτά. Μετά αρχίζει το σαφάρι των δειγματοληπτικών ελέγχων. Θα συσταθεί τριμελή επιτροπή με έναν υπάλληλο της οικείας Περιφέρειας, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου και έναν επιστήμονα (μηχανικό, γεωπόνο κλπ).

Τα πρόστιμα για όσους δεν έχουν συμμορφωθεί με τις εκθέσεις των μηχανικών ή έχουν κάνει ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις είναι δυνατόν να φτάσουν και τις 50.000 Ευρώ. Τα πρόστιμα πηγαίνουν στα ταμεία των δήμων οι οποίοι όμως από την πλευρά τους βρίσκονται σε δεινή θέση.

Το μπαλάκι στους Δήμους

Μετά τον αιφνιδιασμό τους, διαπιστώνουν πως ούτε προσωπικό έχουν για να διαχειριστεί την κατάσταση, ούτε κονδύλια, ούτε υποδομή αλλά ούτε και την απαραίτητη ενημέρωση για να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος των διαπεραιώσεων, ειδικά μάλιστα όταν θα πρέπει να υποδεχτούν χιλιάδες δηλώσεις μέχρι να λειτουργήσει η πλατφόρμα στο gov.gr.

Δεν προλαβαίνουν με τίποτα

Είναι χαρακτηριστικό πως οι μεγαλύτεροι σε έκταση Δήμοι της Αττικής, δηλαδή, οι δήμοι Μάνδρας Ειδιλλίας, Ωρωπού, Μαραθώνα, Αχαρνών και Λαυρεωτικής έχουν περίπου 300.000 τέτοιες ιδιοκτησίες. Αν ληφθεί υπ΄ όψη πως στην καλύτερη περίπτωση κάθε πολιτικός μηχανικός μπορεί να διεκπεραιώσει 3-4 υποθέσεις την ημέρα γίνεται αντιληπτό πως θα χρειαστεί όλο το καλοκαίρι και όλο το επιστημονικό προσωπικό της χώρας για να τακτοποιήσουν όλες τις ιδιοκτησίες.

 

Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Κράτος που αποποιείται τις ευθύνες του»

«Γενικά βλέπω υπερβολικό και ανεφάρμοστο όλο το νόμο. Προσπαθεί το κράτος να αποποιηθεί των ευθυνών της πυροπροστασίας των πολιτών και μεταφέρει τις ευθύνες στους πολίτες. Δεν υπάρχει ουσία σε όλο αυτό. Έχει ήδη δημιουργήσει ένα χάος. Από τη μία ημέρα στην άλλη μας επιβάλλουν περιορισμούς και πρόστιμα για να αποποιηθούν των ευθυνών. Τελικά έχουμε δημοκρατία ή δικτατορία;» λέει στο ethnos.gr ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Δημητρίου που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα.

«Εμάς ποιος μας προστατεύει από το κράτος;»

«Συζητώντας με συνάδελφους μου αλλά και πολίτες διερωτόμαστε ποια μυαλά μπορεί να σκέφτηκαν όλα αυτά. Εμάς ποιος μας προστατεύει από αυτούς που σκέφτονται και νομοθετούν αυτά τα εκτρώματα; Τα περισσότερα που αναφέρουν δεν εφαρμόζονται. Σε λίγες ημέρες θα είναι όλοι παράνομοι» πρόσθεσε ο Βασίλης Δημητρίου.

«Οι πολίτες είναι θυμωμένοι»

«Πέρασα πολλές ώρες για να μελετήσω το νέο νόμο ώστε να οργανώσω το γραφείο μου και να ενημερώσω τους πολίτες. Οι περισσότερες ιδιοκτησίες στον Μαραθώνα πρέπει να κάνουν εργασίες χιλιάδων ευρώ για να είναι νόμιμοι. Θα πρέπει επίσης να κόψουν χιλιάδες δέντρα. Τι ζώνες να γίνουν σε μία ιδιοκτησία με έκταση μισό στρέμμα; Και το αντίθετο. Που θα βρεθούν τα χρήματα για περιφράξεις με τα ειδικά υλικά που είναι πανάκριβα; Ποιος έχει να δαπανήσει τόσα πολλά χρήματα για νέα πορτοπαράθυρα, στέγες και περιφράξεις και μάλιστα μέσα σε ένα μήνα; Προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη. Προσωπικά τώρα ξεκινάω με τις πρώτες εκθέσεις ιδιοκτησιών και οι πολίτες είναι αγανακτισμένοι και θυμωμένοι».

 

Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Θα φάμε όλοι ξύλο…»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Δέδες που δραστηριοποιείται στον Κάλαμο του Δήμου Ωρωπού: «Ο κόσμος είναι θυμωμένος και είναι σε απόγνωση. Δε μας πιστεύουν που τους τα λέμε. Οι περισσότεροι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν  ούτε καν την έκθεση του μηχανικού. Δε συζητάμε για όλες τις υπόλοιπες εργασίες που πρέπει να γίνουν. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν πως εμείς βγάλαμε το νόμο και ξεσπάνε σε μας. Αν αρχίσουν και οι έλεγχοι από τους δήμους και πέσουν πρόστιμα, θα φάμε όλοι ξύλο, δεν υπάρχει περίπτωση…».

Δεν συνεργάζονται όλες οι υπηρεσίες

«Προσωπικά έχω κάνει μεγάλη προετοιμασία για να μπορέσω να αντιμετωπίσω τους πολίτες και να δώσω απαντήσεις στα χιλιάδες ερωτήματα που έχουν. Γενικά ως φιλοσοφία ο νέος νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά η εφαρμογή είναι άλλο πράγμα. Πριν εφαρμοστεί θα έπρεπε να είχαν γίνει πολλά περισσότερα και να υπάρχουν βοήθειες. Πρώτα απ΄ όλα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι δήμοι, οι υπηρεσίες, το επιστημονικό προσωπικό και οι πολίτες. Από τη μία μέρα στην άλλη δε γίνεται να εφαρμοστούν τόσο σοβαρές αλλαγές. Θα έπρεπε να έχει ετοιμαστεί η πλατφόρμα στο gov.gr και να υπήρχε συνεργασία με το κτηματολόγιο και όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Πολλοί ιδιοκτήτες δε μπορούν να προχωρήσουν τις διαδικασίες διότι οι ιδιοκτησίες τους χαρακτηρίζονται ως δασικές. Άλλες ιδιοκτησίες έχουν ανοικτά κληρονομικά και άλλες για να εφαρμόσουν τα μέτρα θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να δαπανήσουν χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ».

Κόβονται τα πεύκα αλλά ποιος δίνει την άδεια;

«Επίσης υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την έκθεση που δίνω εγώ ως πολιτικός μηχανικός θα πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα σε απόσταση 5 μέτρων από το σπίτι. Κι αν τα δέντρα είναι πεύκα; Ποιος θα δώσει την άδεια να κοπούν τα πεύκα; Τα δασαρχεία έχουν υποδομή και προσωπικό να εκδώσουν τόσο μεγάλο αριθμό αδειών σε σύντομο χρονικό διάστημα; Δεν αναφέρομαι καν στο κόστος για το κόψιμο των δέντρων και τις ευθύνες για την απομάκρυνση της ξυλείας».

Νέο εμπόδιο η διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμών

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται και οι Δήμοι οι οποίοι από την πρώτη στιγμή αιφνιδιάστηκαν με τα νέα δεδομένα. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι νομικές κινήσεις της ΚΕΔΕ με προσφυγή στο ΣτΕ. Οι Δήμοι ούτε το προσωπικό έχουν, ούτε και τους πόρους για να υλοποιήσουν τα προβλεπόμενα. Ο νόμος φέρνει τους Δήμους σε αντιπαράθεση με τους δημότες καθώς τα έσοδα των προστίμων θα πάνε στα ταμεία των  δήμων.  Επιπλέον οι δήμοι που έχουν οικισμούς πλησίον ή εντός των δασικών εκτάσεων θα πρέπει εκτός όλων των άλλων υποχρεώσεων τους να συντάξουν μέχρι 26 Μαΐου χάρτες διαβάθμισης επικινδυνότητας οικισμών και με βάση αυτούς τους χάρτες να κινηθούν οι εκθέσεις αξιολόγησης. Η πιστοποίηση διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμού είναι μία ακόμα προϋπόθεση που θα πρέπει να διαθέτει ένας ιδιοκτήτης και να την προμηθευτεί εγκαίρως ώστε ο φάκελος του να είναι πλήρης και να αποφύγει τις συνέπειες αλλά και να μπορέσει να αποζημιωθεί σε περίπτωση πυρκαγιάς.

 

Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Παραδείγματα οι αντιφάσεις των νόμων

Πολλές είναι και οι αντιφάσεις των ίδιων των νόμων μέσα στις οποίες «χάνονται» μηχανικοί και ιδιοκτήτες. Μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές:

  1. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο καθώς οι ιδιοκτησίες τους εμφανίζονται στο κτηματολόγιο ως δασικές εκτάσεις. Υποχρεώνονται δηλαδή οι ιδιοκτήτες να κάνουν μελέτες και έξοδα για κάτι που δεν θα μπορούν να μεταβιβάσουν ή που δεν τους ανήκει.
  2. Οι πολεοδομίες δηλώνουν αναρμόδιες για το χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των οικισμών ενώ στην πραγματικότητα είναι οι υπηρεσίες που πρέπει να οργανώσουν το όλο πλάνο μαζί με την τεχνική υπηρεσία του κάθε Δήμου.

  3. Ενώ ο νόμος προβλέπει περιφράξεις με ύψος μέχρι 1,20 μέτρα ο νόμος για την αντιπυρική προστασία αναφέρει μέχρι και 2 μέτρα με ειδικές προδιαγραφές.

  4. Προβλέπονται κοπές δέντρων σε απόσταση 5 μέτρων από την σκεπή ή τον τοίχο του σπιτιού αλλά δεν γίνεται αναφορά για τις κοπές των πεύκων τα οποία για να κοπούν θα πρέπει να γίνει αυτοψία και να δοθεί άδεια από το δασαρχείο.

Τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας

Με βάση των στοιχείων που βάζει ο επιστήμονας για κάθε ιδιοκτησία βγαίνει ένας συντελεστής με κλίμακα από το 1 έως το 5.

Τα όσα αναφέρουν οι μηχανικοί στην έκθεση τους διαχωρίζονται σε μέτρα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.

 

Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας που πρέπει να γίνουν άμεσα περιλαμβάνονται:

Κουφώματα: Τα ξύλινα πορτοπαράθυρα θα πρέπει να αντικατασταθούν με μεταλλικά και να τοποθετηθούν σίτες με μεταλλικές ίνες, να σφραγίζονται όλα τα κενά και να επικαλυφθούν όλα τα ξύλινα στοιχεία.

Σκεπές: Επικάλυψη των ξύλινων γείσων και όλων των ξύλινων στοιχείων καθώς και αντικατάσταση όλων των πλαστικών υδρορροών με άκαυστα υλικά κατηγορίας Α1 ή Α2L-s1, d0.

Περιφράξεις: Συμπαγής περίφραξη (μπετό) ύψος ενός μέτρου. Από εκεί και πάνω μεταλλικό πλέγμα 50 πόντων με ελάχιστη οπή σύρματος 2 τετραγωνικών εκατοστών έτσι ώστε όταν θα έρθει το μέτωπο της φωτιάς να μην περάσουν τα φλεγόμενα φρύγανα.

Κόψιμο των δέντρων περίφραξης: Απαγορεύονται οι συστάδες δέντρων περιμετρικά των περιφράξεων. Κλαρί με κλαρί κάθε δέντρου θα πρέπει να έχει 5 μέτρα απόσταση. Τα ενδιάμεσα πρέπει να κοπούν.

Πρόσβαση στο σπίτι: Αν το σπίτι βρίσκεται άνω των 30 μέτρων από τη κεντρική είσοδο του οικοπέδου θα πρέπει να κατασκευαστεί δίοδος για πρόσβαση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά) μέχρι το σπίτι.

Τέντες: Αφαίρεση υφασμάτινων τεντών και αντικατάσταση τους με ειδικά άκαυστα σκίαστρα

Τα κλαδέματα γύρω από το σπίτι

  • Σε απόσταση από 0 έως 2 μέτρα από το σπίτι επιτρέπεται μόνο γρασίδι.
  • Σε απόσταση από 2 έως 5 μέτρα επιτρέπονται θάμνοι μέχρι ένα μέτρο.
  • Σε απόσταση 0 έως 5 μέτρα από το σπίτι πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα.

Γεννήτριες και αντλίες

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας δίνεται διορία μέχρι και δύο χρόνια για να τακτοποιηθούν. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

Εγκατάσταση ενός τουλάχιστον σημείου υδροληψίας στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου  με τοποθέτηση κρουνού συμβατού με τις προδιαγραφές που υπάρχουν για τα οχήματα πυρόσβεσης.

Οι κάτοχοι πισίνας ή δεξαμενής θα πρέπει να διαθέτουν αντλητικό σύστημα και γεννήτρια σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en