ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ελλάδα – Τουρκία | Τα πεδία συνεργασίας στην ενέργεια και τα projects που τρέχουν

Την ίδια στιγμή, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν τη χρησιμότητα δημιουργίας μόνιμης ελληνοτουρκικής επιτροπής για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής πληροφοριών και τεχνογνωσίας. Τα πεδία ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αναμένεται να τεθούν επί τάπητος -μεταξύ άλλων- κατά τη σημερινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίν Ερντογάν στην Άγκυρα.
Δεν είναι τυχαίο ότι στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ στο πρώτο ελληνοτουρκικό ενεργειακό ενεργειακό φόρουμ που διοργανώθηκε στα τέλη Απριλίου στην Κωνσταντινούπολη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ενέργειας (ΙΕΝΕ) έκανε λόγο για μια «νέα εποχή ευκαιριών στον κλάδο μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών».
Ως παράδειγμα κοινών δράσεων που η τουρκική πλευρά επιθυμεί να προωθήσει ανέφερε συγκεκριμένα τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Τουρκίας TEIAS τον περασμένο Δεκέμβριο, με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα.
Project που προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις, ενισχύοντας παράλληλα τη σχετικά ασθενή σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.
Η εν λόγω διασύνδεση μαζί με μια νέα διασύνδεση μεταξύ Τουρκίας και Βουλγαρίας αποτελούν κομβικό μέρος του Ηλεκτρικού Διαδρόμου των Ανατολικών Βαλκανίων που θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στην περιοχή, συνδράμοντας στην απανθρακοποίησή της.
Τα Χρηματιστήρια Ενέργειας, Henex και EPIAS
Τα συστήματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας είναι ήδη ισχυρά διασυνδεδεμένα εδώ και δεκαετίες. Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση -μεταξύ Νέας Σάντας και Babaeski στην ευρωπαϊκή Τουρκία- έχει μεταφορική ικανότητα 2.000 MVA. Αγωγός φυσικού αερίου μήκους 280 χλμ. συνδέει την Κομοτηνή με το Καρατσεμπέ της Τουρκίας, μέσω του οποίου η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισάγει περίπου 0,75 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από την τουρκική Botas.
Η εξαγωγική δυναμικότητα του σημείου διασύνδεσης των Συστημάτων Φυσικού Αερίου Ελλάδας και Τουρκίας (Κήποι) έχει αυξηθεί σε 1,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που υπερβαίνει τις σημερινές εξαγωγές της Botas προς την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες διασυνδέσεις δημιουργούν περιθώρια συνεργασίας μεταξύ των Χρηματιστηρίων Ενέργειας Ελλάδας και Τουρκίας (Henex και EPIAS αντίστοιχα), με τη δημιουργία κοινών προϊόντων τόσο στη φυσική αγορά όσο και στις προθεσμιακές.
Από την πλευρά της Άγκυρας διαμηνύεται ότι η περιφερειακή συνεργασία αποτελεί προτεραιότητα και προαπαιτούμενο για την απανθρακοποίηση της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και για τον εξηλεκτρισμό και ψηφιοποίηση των ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΝΕ, η Τουρκία είχε παραγωγική δυναμικότητα ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης των 105 GW το 2023, που την καθιστά έκτη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης και 14η στον κόσμο. Το 56% της ηλεκτροπαραγωγής της γειτονικής χώρας προέρχεται από καθαρές πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, βιομάζα).
Υπεράκτια αιολικά πάρκα
Περιθώρια συμπράξεων εμφανίζονται και στον κλάδο των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, με δεδομένη τη φιλοδοξία τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας να «ξεκλειδώσουν» το δυναμικό που διαθέτουν.
Η προσέγγιση στον τομέα αυτό, βέβαια, δεν είναι διόλου απλή υπόθεση, κάτι που έφερε το προσκήνιο η πρόσφατη, ιδιαίτερα έντονη τουρκική αντίδραση στην ελληνική εξαγγελία για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νότιο Αιγαίο.
Την ίδια στιγμή, η πρόσφατη συμμετοχή στελεχών της ΕΛΕΤΑΕΝ σε ειδική εκδήλωση του τουρκικού συνδέσμου Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας DURED που έλαβε χώρα στη Σμύρνη καταδεικνύει τη βούληση των εκπροσώπων του κλάδου σε Ελλάδα να ανοίξουν γραμμές επικοινωνίας μεταξύ μας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Απαγορευτικό το κόστος των διακοπών για τα ελληνικά νοικοκυριά

Μπροστά σε έναν πρωτοφανή οικονομικό γολγοθά βρίσκονται φέτος χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά, που βλέπουν τις καλοκαιρινές διακοπές να μετατρέπονται σε προνόμιο για λίγους. Το συνολικό κόστος – από τη διαμονή και την εστίαση, μέχρι τα ακτοπλοϊκά και τις ξαπλώστρες – έχει εκτοξευθεί, καθιστώντας ακόμη και ένα σύντομο διήμερο εκτός πόλης οικονομικά ασύμφορο.
Σύμφωνα με το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών, τουλάχιστον οι μισοί Έλληνες είτε δεν θα κάνουν καθόλου διακοπές είτε θα περιοριστούν σε 2-3 ημέρες. Η σημαντική άνοδος των τιμών σε όλους τους τομείς – από 10% έως και 20% σε σχέση με πέρυσι – πιέζει αφόρητα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, ειδικά για όσους έχουν παιδιά και αυξημένες ανάγκες.
Εκείνοι που τελικά θα καταφέρουν να ταξιδέψουν θα είναι, κατά κύριο λόγο, νέοι κάτω των 30, χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις, ή οικογένειες που επιλέγουν προσεκτικά οδικούς προορισμούς για να μειώσουν τα έξοδα. Η εικόνα των οργανωμένων οικογενειών με φαγητό και νερό από το σπίτι – που μέχρι πρόσφατα χαρακτηριζόταν ως «βαλκανικό φαινόμενο» – τείνει πλέον να γίνει συνήθης πρακτική και μεταξύ των Ελλήνων.
Ο τομέας της εστίασης εμφανίζει τις πιο απότομες αυξήσεις. Σε τουριστικά σημεία, ακόμα και μακριά από τη δημοσιότητα, τα κόστη για φαγητό ή ποτό σε καφέ, beach bar και ταβέρνες κινούνται σε εξωφρενικά επίπεδα. Δεν είναι σπάνιο πλέον ένα απλό γεύμα για δύο άτομα να ξεπερνά τα 100 ευρώ, ενώ η ενοικίαση ξαπλώστρας με ομπρέλα σε παραλία να φτάνει τα 60 ευρώ.
Οι αυξημένες τιμές αποδίδονται σε συνδυασμό παραγόντων: ενισχυμένοι φορολογικοί έλεγχοι, ανάγκη για καλύτερους μισθούς λόγω έλλειψης προσωπικού, και καθυστερημένο άνοιγμα των επιχειρήσεων τον Μάιο που επιτάσσει την κάλυψη απωλειών μέσω αυξημένων τιμοκαταλόγων.
Παράλληλα, το κόστος διαμονής καταγράφει ετήσια αύξηση 10-15%, με τα απλά ενοικιαζόμενα δωμάτια να ξεκινούν πλέον από τα 80-100 ευρώ ανά βραδιά. Στο ίδιο πλαίσιο, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζουν ελαφρώς μικρότερη αύξηση, της τάξης του 5-10%, χάρη στην προσωρινή μείωση λιμενικών τελών – αλλά και αυτά παραμένουν «αγκάθι» για τις οικογένειες που θα ήθελαν να μεταφέρουν και το όχημά τους.
Χαρακτηριστικές είναι οι μαρτυρίες ταξιδιωτών: ένας εργαζόμενος που επισκέφθηκε τη Χαλκιδική με τη σύζυγό του πλήρωσε σχεδόν 500 ευρώ για 2,5 μέρες, ενώ τετραμελής οικογένεια που ταξίδεψε οδικώς στην Καβάλα αναγκάστηκε να περιορίσει τα έξοδά της στο ελάχιστο, αποφεύγοντας τα ακτοπλοϊκά και την τακτική εστίαση.
Όλα αυτά συνθέτουν μια ζοφερή εικόνα για την τουριστική προσβασιμότητα των Ελλήνων πολιτών, μετατρέποντας το άλλοτε αυτονόητο δικαίωμα στις καλοκαιρινές διακοπές σε μια σύνθετη εξίσωση κόστους και επιβίωσης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τουρισμός για Όλους 2025: Νέοι δικαιούχοι και έως 600€

Το Υπουργείο Τουρισμού ανακοίνωσε την ένταξη πρόσθετων δικαιούχων στο επιτυχημένο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους 2025», αξιοποιώντας τα αδιάθετα κονδύλια του β’ κύκλου για το 2024.
Το πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα δωρεάν ή επιδοτούμενων διακοπών, με ποσά που φτάνουν έως και τα 600 ευρώ μέσω ψηφιακής κάρτας, για χρήση σε καταλύματα σε όλη την Ελλάδα.
Ποιοι είναι οι νέοι δικαιούχοι
Οι επιπλέον ωφελούμενοι εντάσσονται αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί νέα αίτηση, και καλύπτουν τόσο τη χαμηλή όσο και την υψηλή περίοδο διακοπών. Η επιλογή έγινε βάσει της υφιστάμενης λίστας επιλαχόντων του 2024.
Πώς να δείτε αν κληρωθήκατε
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ελέγξουν αν είναι ανάμεσα στους δικαιούχους μέσω της πλατφόρμας:
https://vouchers.gov.gr/tourism4all-2025
Επιπλέον, η ενημέρωση γίνεται με SMS και email από την τράπεζα που δηλώθηκε κατά την αρχική αίτηση.
Τα ποσά επιδότησης ανά κατηγορία και περίοδο
Κατηγορία | Χαμηλή Περίοδος (έως 30/4 & από 1/10) | Υψηλή Περίοδος (1/5 – 30/9) |
---|---|---|
Γενική Κατηγορία | 300 € | 200 € |
Μονογονεϊκές Οικογένειες | 400 € | 300 € |
Οικογένειες με 3+ παιδιά | 400 € | 300 € |
Συνταξιούχοι | 400 € | 300 € |
Άτομα με Αναπηρία & Γονείς ΑμεΑ | 600 € | 400 € |
Οι κάρτες ισχύουν μόνο για την επιλεγμένη περίοδο και λήγουν στις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Πού μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα vouchers
Τα ποσά μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για διαμονή σε:
-
Ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα καταλύματα στην Ελλάδα
-
Camping & τουριστικές κατασκηνώσεις
-
Επιχειρήσεις τουριστικής μίσθωσης (timeshare)
Τα καταλύματα πρέπει να διαθέτουν εγγεγραμμένο ΚΑΔ στις σχετικές δραστηριότητες.
Το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» συνεχίζει να προσφέρει οικονομική ανάσα σε χιλιάδες οικογένειες και ευπαθείς ομάδες, ενισχύοντας παράλληλα την εγχώρια τουριστική οικονομία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα ύψη οι τιμές στα καύσιμα – Προ των πυλών το «φράγμα» των 2 ευρώ για την αμόλυβδη

Αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα αυξήσεων βρίσκονται οι καταναλωτές σε όλη τη χώρα, καθώς η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς, προσεγγίζοντας τα 1,80 ευρώ το λίτρο και δημιουργώντας έντονη ανησυχία για περαιτέρω άνοδο μέσα στις επόμενες ημέρες. Η πιθανότητα να αγγίξει ή και να ξεπεράσει τα 2 ευρώ μοιάζει πλέον ιδιαίτερα ρεαλιστική, ειδικά σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές.
Οι ανατιμήσεις αυτές αποδίδονται σε διεθνείς εξελίξεις, με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή να εντείνουν την αβεβαιότητα στις αγορές ενέργειας. Η πορεία του πετρελαίου Brent, που πλησιάζει τα 100 δολάρια ανά βαρέλι, λειτουργεί ως καταλύτης για την εκτόξευση των τιμών στη λιανική.
Η Μαγνησία στο επίκεντρο των αυξήσεων
Στην περιφέρεια της Μαγνησίας, οι επιπτώσεις είναι ήδη αισθητές. Σε αρκετά πρατήρια της περιοχής, η τιμή της αμόλυβδης έχει φτάσει τα 1,78 ευρώ, με επαγγελματίες του χώρου να προειδοποιούν για άμεση περαιτέρω αύξηση αν δεν υπάρξει σταθεροποίηση στο διεθνές σκηνικό. Παράγοντες όπως το κόστος μεταφοράς και η αυξημένη τουριστική κίνηση επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Βαθιά επίπτωση στον οικογενειακό προϋπολογισμό
Οι συνεχείς αυξήσεις στα καύσιμα προστίθενται στο ήδη δύσκολο οικονομικό τοπίο για τα ελληνικά νοικοκυριά, που δοκιμάζονται από την ακρίβεια σε τρόφιμα και ενέργεια. Οικογενειάρχες και επαγγελματίες δηλώνουν πως το κόστος μετακίνησης πλέον έχει καταστεί δυσβάσταχτο.
«Το γέμισμα του ρεζερβουάρ έχει γίνει πολυτέλεια. Πριν λίγο καιρό κόστιζε 60 ευρώ και τώρα πλησιάζει τα 80», ανέφερε χαρακτηριστικά κάτοικος του Βόλου, εκφράζοντας την απογοήτευσή του.
Αναγκαία η κρατική παρέμβαση
Η απουσία ουσιαστικής πολιτικής στήριξης εντείνει τον προβληματισμό. Επαγγελματικοί φορείς και καταναλωτές ζητούν άμεσα μέτρα ελάφρυνσης, προειδοποιώντας πως η αύξηση των καυσίμων συμπαρασύρει και τις τιμές μεταφορών και βασικών αγαθών. Η ανάγκη για κυβερνητικές παρεμβάσεις και συνεχή παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων θεωρείται πλέον επιτακτική.