Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βορίδης | Δίνουμε τη δυνατότητα στους παραγωγούς μας να σταθούν ανταγωνιστικά στο νέο περιβάλλον

«Είχαμε πει ότι θα ανοίξουμε τη συζήτηση για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς», τόνισε το βράδυ του Σαββάτου (11/01), από την Καρδίτσα, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου. «Αυτή τη συζήτηση δεν την ανοίγουμε για να την ανοίξουμε, ούτε ντε και καλά πρέπει να κάνουμε έναν νόμο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς», πρόσθεσε.

«Έχουμε πάρα πολλά μικρά ποσοστά συμμετοχής σαν χώρα μέσα στους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Αυτό όμως έχει τεράστιες επιπτώσεις, κυρίως και πρώτα από όλα στο εισόδημα. Πως μπορεί ο αγρότης να διεκδικήσει εισόδημα αν δεν είναι οργανωμένος, αν δεν έχει ισχυρή διαπραγματευτική φωνή; Αν δεν είναι οργανωμένος μέσα σε σχήματα και μηχανισμούς που του επιτρέπουν να γίνει κάτι τέτοιο; Κατανοούμε την επιφύλαξη που έχουν πάρα πολλοί παραγωγοί, για ένα συνεταιριστικό κίνημα το οποίο έχει παθογένειες πολλές, τις οποίες τις σέρνει από το παρελθόν», ανέφερε στη συνέχεια.

Γι’ αυτό, εξήγησε ο υπουργός, και με αυτό το νομοσχέδιο προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα αυτά, δίνοντας μια σειρά από δυνατότητες και κυρίως τη δυνατότητα στους παραγωγούς μας να επιλέξουν, αν αυτοί το θέλουν, να ενισχύσουν τον συνεταιρισμό κεφαλαιακά προκειμένου να μπορεί να αντεπεξέλθει, σε πραγματικότητες οικονομικές που διαμορφώνονται σήμερα στον πρωτογενή τομέα, και που επιτρέπουν τη δραστηριότητα μεγάλων εταιρικών σχημάτων που ουσιαστικά παίρνουν και διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της παραγωγής. Για αυτό λοιπόν έχουμε φτιάξει μέσα σε αυτόν τον νόμο εργαλεία τέτοια τα οποία επιτρέπουν ακριβώς τους συνεταιρισμούς να σταθούν ανταγωνιστικά, μέσα στο καινούργιο περιβάλλον».

«Άρα λοιπόν με μία σειρά από παρεμβάσεις που κάναμε, νομοθετήσεις, διεπαγγελματικές οργανώσεις, πιστεύουμε πολύ σε αυτές», πρόσθεσε ο κ. Βορίδης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Και εξήγησε: «Τεσσερισήμισι χρόνια πήρε στο ΣΥΡΙΖΑ να εκδώσει μια υπουργική απόφαση για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις. Την εξέδωσε μία εβδομάδα προ των εκλογών. Μέσα σε αυτό το εξάμηνο έχουμε κάνει νόμο για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις, κάναμε νομοθεσία, εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση και προχωράμε πλήρως στη διαδικασία της οργάνωσης της αγοράς. Και μπροστά μας θα ολοκληρώσουμε μία σειρά από παρεμβάσεις που στόχο έχουν να μορφοποιήσουμε και να ισχυροποιήσουμε θεσμικά την εκπροσώπηση των αγροτών αλλά και την οργάνωση της αγοράς. Και ταυτόχρονα να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε βασικά ζητήματα στο βαθμό που αυτό που είναι δυνατό από το κράτος, βασικά ζητήματα, που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της γεωργίας».

Ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στον τομέα της Αγροτικής Ανάπτυξης. «Έχουμε υλοποιήσει ένα μεγάλο κομμάτι του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας, όπου εμβληματικά στοιχεία αυτού του κομματιού ήταν βεβαίως η αξιοποίηση του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, γιατί είναι και το βασικό εργαλείο στήριξης συγκεκριμένων πολιτικών που έχουμε για τους παραγωγούς μας», είπε ο υπουργός.

Για να προσθέσει στη συνέχεια: «Και μόνο το γεγονός που έχουμε καταφέρει να απεμπλέξουμε τα σχέδια βελτίωσης, που αποτελούν κεντρικό πυλώνα εκμηχάνισης της γεωργίας μας, γιατί στην πραγματικότητα συνδέονται με τη χρηματοδότηση για την προμήθεια γεωργικών ελκυστήρων, τρακτέρ, τα οποία όμως είναι εξαιρετικά σημαντικά για όλη την προσέγγιση πια της ανάπτυξης της γεωργικής παραγωγής. Ήταν ένα μέτρο που ήταν σταματημένο εδώ και ενάμισι χρόνο, και δεν μπορούσε να προχωρήσει αξιοποιηθεί από τους παραγωγούς μας».

Επιπλέον, ο κ. Βορίδης , μιλώντας για το χρονοδιάγραμμα των δράσεων που αναμένεται να υλοποιηθούν στη διάρκεια του 2020 αναφέρθηκε, μετά από σχετική ερώτηση, στο σχεδιασμό και την ένταξη μεγάλου αριθμού αρδευτικών έργων (πέραν των 31 που ήδη έχουν προγραμματιστεί) σε συνδυασμό και με το επόμενο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης στο πλαίσιο καλών καλλιεργητικών πρακτικών, κάνοντας λόγο για την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών ώστε η άρδευση να επιτυγχάνεται με κανόνες ορθής διαχείρισης.

Ακόμη, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης δεν παρέλειψε να τονίσει πως «ένα από τα θέματα τα οποία θέλουμε να αντιμετωπίσουμε είναι να διαμορφώσουμε όρους μίας ενιαίας και συγκροτημένης έκφρασης των αγροτών, χρειαζόμαστε να ενοποιήσουμε θεσμικά την εκπροσώπηση των αγροτών», ενώ μιλώντας για τις κατώτατες εγγυημένες τιμές, τόνισε πως είναι μια κλασσική θέση που προέρχεται από το ΚΚΕ, την ξέρω, και αυτή η θέση είναι απολύτως εσφαλμένη».

«Κατώτατες εγγυημένες τιμές σημαίνει πως πάντα θα πηγαίνουμε στις κατώτατες τιμές. Είναι μια καταστροφική πολιτική σε ανοικτή οικονομία η πολιτική των κατωτάτων τιμών, καταστροφική για τους παραγωγούς μας», σημείωσε στη συνέχεια ο υπουργός.

Μιλώντας για το αγροτικό πετρέλαιο, τόνισε πως «μας ενδιαφέρει, το εξετάζουμε, καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να γίνει, θυμόμαστε όμως από την άλλη μεριά, ότι ουσιαστικά εκείνοι που ουσιαστικά το κατήργησαν το αγροτικό πετρέλαιο έγινε με ένα νόμο που ψηφίστηκε το 2015 και εφαρμόστηκε το 2016. Έχουμε όμως πει ότι αυτό θα γίνει όταν υπάρξει συνολική δυνατότητα στα πλαίσια του δημοσιονομικού κόστους».

Επίσης, μίλησε για προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας και για ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον με την Τουρκία, όπως είπε, να εξελίσσεται «σε ένα μεγάλο πρόβλημα για την ευρύτερη περιοχή και τη σταθερότητα και ενδεχομένως για την ειρήνη στην ανατολική Μεσόγειο. Τόνισε ακόμη πως η πατρίδα μας, είναι μια δύναμη σταθερότητας μια δύναμη ειρήνης».

Στη συνέχεια ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είχε συνάντηση με παραγωγικούς φορείς.

Click to comment

Απάντηση

BUSINESS-STORIES

Επαγγελματίες | Ερχονται «καμπάνες» 1.500 ευρώ για όσους δεν συνδεθούν με το IRIS

Αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα θα είναι από 1η Ιουλίου όσοι επαγγελματίες δεν συνδεθούν με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS. Το πρόστιμο για τους ελεύθερους επαγγελματίες ανέρχεται σε 1.500 ευρώ αλλά όσοι πληρώσουν το πρόστιμο εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση του θα καταβάλλουν μειωμένο πρόστιμο κατά 50%. Επιπλέον όσοι επαγγελματίες δεν δηλώσουν επαγγελματικό λογαριασμό θα πληρώσουν πρόστιμο 1.000 ευρώ.

Ο νόμος υποχρεώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών προκειμένου να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει.

Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών.

Για τους καταναλωτές η υπηρεσία IRIS είναι δωρεάν και είναι διαθέσιμη είτε στο Internet είτε στο mobile banking και ο αριθμός των εγγεγραμμένων χρηστών υπερβαίνει τα 2 εκατομμύρια.

Μόνο το 41% έχει συνδεθεί

Πάντως σύμφωνα με τα στοιχεία υπολείπεται σημαντικά των 680.000 που ανέρχονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι,  ο αριθμός όσων έχουν εγγραφεί μέχρι στιγμής στο σύστημα αποδοχής πληρωμών μέσω του λογαριασμού τους, υπηρεσία που υποστηρίζεται από το ΙRIS της ΔΙΑΣ καθώς δεν ξεπερνούν τις 280.000.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και της ΑΑΔΕ θα λάβουν από τις τράπεζες μέχρι τέλος Ιουνίου τα ακριβή στοιχεία  για τον αριθμό όσων έχουν συνδεθεί και στη συνέχεια θα ενεργοποιήσουν τις εντολές προστίμων για όσους δεν συμμορφώθηκαν. Πάντως οι τράπεζες έχουν μειώσει τις προμήθειες κοντά στο 0,5% επί της συναλλαγής προκειμένου η υπηρεσία να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με τις κάρτες.

Η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία ΥΠΕΘΟ και Ανάπτυξης :

  1. Οι δικαιούχοι πληρωμής αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία I.R.I.S. online payments, εφόσον:

α) Παρέχουν υπηρεσίες σε καταναλωτές ή

β) λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας

  1. Από τους δικαιούχους πληρωμής εξαιρούνται:

α) Τα άτομα με αναπηρία όρασης με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω

β) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων (αυτόματοι πωλητές) μέχρι και την 31.12.2024.

  1. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων, ορίζονται:

α) Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς του Υπουργείου Ανάπτυξης και

β) οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας.

  1. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων εφόσον στα πλαίσια των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους, διαπιστώσουν παράβαση συμπληρώνουν και διαβιβάζουν σχετική έκθεση ελέγχου προς τις αρμόδιες αρχές για τη βεβαίωση παραβάσεων και επιβολής προστίμων.
  2. Οι αρμόδιες αρχές συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.

  3. Οι δικαιούχοι πληρωμής  δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., εντός προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας

  4. Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.

  5. Δήλωση ίδιου επαγγελματικού λογαριασμού από διαφορετικούς δικαιούχους πληρωμής δεν επιτρέπεται και η Α.Α.Δ.Ε. προβαίνει σε απενεργοποίηση των λογαριασμών.

  6. Σε όποιον δεν προχωρήσει στη σύνδεση με το IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή της. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

  7. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν:

α) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.

β) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.

  1. Για μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού, επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς κλειδώθηκαν 3 στους 4 Έλληνες έξω από την αγορά κατοικίας

Άπιαστο όνειρο για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει καταστεί η αγορά κατοικίας, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αναφορικά με τους μισθούς και τις τιμές των ακινήτων. Αντίθετα η ελληνική αγορά κατοικίας συνεχίζει να είναι ελκυστική για τους ξένους καθώς έχει αποκτήσει και επενδυτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη πραγματική δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό για τα ελληνικά νοικοκυριά. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, πρόσβαση στην αγορά κατοικίας έχει περίπου το 25% των Ελλήνων με βάση το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ εάν επικεντρωθούμε στην αγορά των νεόδμητων κατοικιών τα τρέχοντα επίπεδα τιμών απευθύνονται στο 3% με 10%.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από τον Δημήτρη Ανδρίτσο, διευθύνοντα σύμβουλο της Cerved Property Services (CPS) κατά τη διάρκεια του 17ου Red Meeting Point και στο πλαίσιο μελέτης του υπό τον τίτλο «Affordable Housing Special Report» στην οποία, μεταξύ άλλων, επιχειρείται η σύγκριση της αγοράς κατοικίας το 2008 με το 2023:

  • Το 2008 (όταν η αγορά κατοικίας ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της σύγχρονης ιστορίας) το μέγεθος της άγγιζε τα 22 δις., ενώ το 2023 ήταν στα 9 δις. ευρώ με την Μεταβολή Επιπέδου Τιμών σε Εθνικό επίπεδο το 2023 έναντι 2008, -3.4%.
  • Το 80% των πράξεων για αγορά κατοικίας το 2008 γινόταν με τραπεζικό δανεισμό (13,2 δις. οι ετήσιες εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων). Το 2023 μόνον το 20% των πράξεων έχουν τραπεζικό δανεισμό (1,2 δις. τα στεγαστικά δάνεια).
    Και οι διαφορές δεν σταματούν στα παραπάνω.
  • Το 2008 η συμμετοχή ξένων υπηκόων στο σύνολο των πράξεων αγοράς κατοικίας ήταν 1,5% με 2%, ενώ το 2023 αγγίζει το 25%. Βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές επενδύσεις σε ακίνητα από ξένους ήταν 2,133 δις. ευρώ.

Το επενδυτικό προφίλ των κατοικιών – Ελκυστικές τιμές για τους… ξένους

Πριν 16 χρόνια οι κατοικίες δεν είχαν επενδυτικό προφίλ και σε αυτές δεν επένδυαν οι ΑΕΕΑΠ (Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) συνθήκες που έχουν πλέον διαφοροποιηθεί.

Η χρυσή βίζα και η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κάνει ακόμα και τους Έλληνες να αγοράζουν κατοικίες για επενδυτικούς λόγους. Στη λογική αυτή έχουν μπει και θεσμικοί επενδυτές όπως είναι οι ΑΕΕΑΠ οι οποίοι επίσης επενδύουν σε κατοικίες, κάτι αδιανόητο στην Ελλάδα το 2008.

Βασικό συμπέρασμα της εν λόγω μελέτης αποτελεί ότι το μέσο ελληνικό εισόδημα σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Αντιθέτως για τους μη εγχώριους αγοραστές οι τιμές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές.

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται η τιμή ανά τ.μ. στην Ελλάδα το 2023 είναι υψηλότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Λετονία τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και χαμηλότερη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία Πολωνία, Σλοβενία κ.λ.π.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη ανθεκτικότητας τιμών (Sustainability Index) της CPS το επίπεδο τιμών στις κατοικίες του 2021 ήταν το ανώτερο όριο για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Με βάση την αξία ενός ακινήτου, το επίπεδο τιμών του 2021 για μια μέση κατοικία (περίπου 60 τ.μ. και ηλικίας 20-30 ετών) με σκοπό την ιδιοκατοίκηση, απαιτούνται εισοδήματα περίπου 8,5 ετών για την αγορά του, σε εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ο δείκτης τιμών οικιστικών ακινήτων αυξήθηκε 6,43%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε 2,33%. Το 2020 είχαμε αύξηση στις τιμές κατοικιών 6,21% και αύξηση του μέσου μισθού 0,38%, με τα αντίστοιχα νούμερα για 2021, 2022 και 2023 να είναι 7,34% με 6,38% (κάπως συγκλίνουν οι ποσοστιαίες διαφορές), 11,08% με 5,28% και 16,52% με 6,38%.

Πώς ορίζεται η βιώσιμη αγορά

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρίτσο «βιώσιμη είναι η αγορά όπου το επίπεδο τιμών α) δίνει τη δυνατότητα στους εγχώριους αγοραστές να αποκτήσουν κατοικία και β) δεν αναμένεται να σημειώσει έντονες μεταβολές στο μεσοπρόθεσμο διάστημα».

Όπως τόνισε «οι Περίοδοι Μη-Ανθεκτικότητας τιμών στην κτηματαγορά ορίζονται ως περίοδοι κατά τις οποίες οι τιμές των ακινήτων βιώνουν σημαντική και παρατεταμένη υπερτίμηση, αποκλίνοντας από την πραγματική τους αξία. Ενδείξεις για την ύπαρξη τέτοιων περιόδων αποτελούν συνηθέστερα η αποσύνδεση τιμών και ενοικίων από την διακύμανση των εισοδημάτων και οι διακυμάνσεις στην οικονομία όπως ο εκτεταμένος δανεισμός και η εκτεταμένη κατασκευαστική δραστηριότητα».

Ο «Δείκτης Ανθεκτικότητας τιμών» της CPS λαμβάνει υπόψιν του μεταξύ άλλων τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: Λόγος τιμών ακινήτων και τιμών ενοικίασης, λόγος τιμών ακινήτων και διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό, λόγος τιμών ακινήτων «περιοχής δείκτη» σε σχέση με την χώρα, συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα ως προς το ΑΕΠ, Δανεισμός ως προς το ΑΕΠ. Ο δείκτης δεν παρέχει δυνατότητες πρόβλεψης σχετικά με το πότε ή εάν θα πραγματοποιηθεί μια διόρθωση.

Επομένως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της CPS, όταν αναφέρεται στον «κίνδυνο μη – ανθεκτικότητας τιμών”, υποδεικνύει τον κίνδυνο σημαντικής διόρθωσης τιμής, αλλά δεν μπορεί να προβλέψει πότε μπορεί να συμβεί αυτή η διόρθωση.
Όπως επίσης υπογράμμισε «η διατήρηση χαμηλών όγκων συναλλαγών και η τρέχουσα μείξη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην αγορά δημιουργεί συνθήκες ανοδικής πίεσης των τιμών ακινήτων και ως εκ τούτου υπάρχει η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών κοινωνικής κατοικίας που θα τονώσουν και τη δυνατότητα προσφοράς κατοικιών».

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Ακρίβεια: Αύξηση τιμών 1,1% στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο

Συγκράτηση στις τιμές των προϊόντων στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο του 2024, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, καταγράφει στοχευμένη έρευνα που πραγματοποίησε ο ΙΕΛΚΑ για τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα, αποτυπώνεται μια αύξηση 1,10% εν συγκρίσει με ακριβώς έναν χρόνο πριν, ενώ υπάρχει εμφανής συγκράτηση τους τελευταίους μήνες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιανουάριο οι αυξήσεις τιμών ήταν στο 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, τον Φεβρουάριο 2,7% και τον Μάρτιο μόλις 0,28%, δηλαδή ήταν σχεδόν μηδενικές.

ΙΕΛΚΑ, τιμές σούπερ μάρκετ

Πηγές του Υπουργείου Ανάπτυξης σχολίασαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η αποκλιμάκωση που παρατηρείται σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, αλλά και η συνολικότερη συγκράτηση των τιμών είναι αποτέλεσμα και των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως αυτό για το «πάγωμα» των προωθητικών ενεργειών επί τριμήνου σε περιπτώσεις ανατιμήσεων.

Εν ολίγοις, όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές, σταδιακά οι κυβερνητικές παρεμβάσεις αρχίζουν να αποδίδουν στο ράφι, σε συνδυασμό βέβαια με άλλους κρίσιμους παράγοντες (αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές, σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, προσφορές και εκπτώσεις, επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων).

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,57%) και ακολουθούν, χαρτικά, πάνες και σερβιέτες, απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, βούτυρα και αυγά, αλλά και γαλακτομικά.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε νερά και αναψυκτικά (12,26%) και έπονται μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη, αλκοολούχα ποτά, έτοιμα γεύματα, ξηροί καρποί και σνακ. Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Θα πρέπει να τονιστεί πως τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.

Τα συμπεράσματα του ΙΕΛΚΑ 

Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Απρίλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 1,10% (έναντι 0,28% τον Μάρτιο, 2,70% τον Φεβρουάριο και 3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Η μεταβολή του Απριλίου σε σχέση με τον Μάρτιο οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μάϊου και δεν ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Mεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,57%
  • Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -2,99%

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -2,71%

  • Βούτυρα και αυγά: -2,34%

  • Γαλακτοκομικά: -1,93%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Νερά και αναψυκτικά: +12,26%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +7,80%

  • Αλκοολούχα ποτά: +7,68%

  • Έτοιμα γεύματα: +5,14%

  • Ξηροί καρποί και σνακ: +4,51%

  • Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

    Σημειώνεται ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση 4,29%. Η συγκρατημένη αύξησή οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

    Σημειώνεται ότι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, για τα οποία καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων περιορίζεται ο ρυθμός αύξησης στο 2,09%.

    Οι λόγοι συγκράτησης των τιμών

    • Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.

    • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    • Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).

    • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

    • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

    • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

    Continue Reading
    Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

    Κατοικία

    a house with a green roof and road signs left and right
    tractor in the background of the text
    white night text
    blue circle with steel construction
    arrows as a circle symbol of recycling
    paint cans
    letters AG as logo
    gear and tool as logo pavlidis
    timetable

    newsletter



    Καιρος

    Πρωτοσέλιδα

    Χρήσιμα

    Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

    Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

    espa logo

    espa_logo_en