ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣΥΡΙΖΑ μια ανάσα πριν από τις κάλπες: Τα στοιχεία και οι προβλέψεις
Οι συσχετισμοί λίγες ώρες πριν τις κάλπες για εκλογή προέδρου στον ΣΥΡΙΖΑ, τα ευτράπελα, ο κίνδυνος διάσπασης και η σημασία του αποτελέσματος για την Αριστερά συνολικά
Ήγγικεν η ώρα για τους πέντε υποψήφιους προέδρους του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά από ένα -πραγματικά- μακρύ καλοκαίρι από την παραίτηση του Αλέξη Τσίπρα έως τώρα, την Κυριακή θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα της εσωκομματικής κάλπης για τον επόμενο ή την επόμενη αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Μέχρι και την υποψηφιότητα του Στέφανου Κασσελάκη, τα πράγματα ήταν -στην πραγματικότητα- δεδομένα: ήταν πρώτη και με διαφορά η μοναδική γυναίκα υποψήφια, Έφη Αχτσιόγλου. Τώρα, με την υποψηφιότητα της τελευταίας στιγμής, τα πράγματα είναι αμφίρροπα, αν όχι απλώς «μη δεδομένα».
Τι άλλαξε στους συσχετισμούς
Η υποψηφιότητα Κασσελάκη είναι αποτέλεσμα μιας μακράς διαδικασίας, εντός του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ παλιών και νέων μελών. Επί της ουσίας, ο κ. Κασσελάκης συγκεντρώνει κυρίως αυτό που λέμε «διεύρυνση», ανθρώπους προερχόμενους βασικά από το ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι αρχικά θα στήριζαν την υποψηφιότητα Παππά.
Όμως, η ανατροπή της τελευταίας στιγμής ήρθε με την παραίτηση Σπίρτζη από την Πολιτική Γραμματεία του κόμματος, την αρχική στήριξη Σπίρτζη και Πολάκη στο πρόσωπο του Νίκου Τεμπονέρα, ο οποίος τελικά αρνήθηκε να θέσει υποψηφιότητα για την ηγεσία του κόμματος και την στροφή Πολάκη (και «σπιρτζικών») στο νέο πρόσωπο του Στέφανου Κασσελάκη.
Για την ακρίβεια, η στήριξη Πολάκη είναι παραπάνω από δημόσια. Με αυτήν την κίνηση, ένα μεγάλο κομμάτι που θα στήριζε Νίκο Παππά, μετακινήθηκε προς το νέο και άγνωστο υποψήφιο πρόεδρο.
Πλέον, ο μεγάλος ανταγωνιστής της Έφης Αχτσιόγλου, είναι ο Στέφανος Κασσελάκης, ο οποίος πρέπει να σημειωθεί πως δεν έχει εκτεθεί αρκετά στο κοινό με δημόσιες ομιλίες και live συνεντεύξεις, ώστε να μπει σε διαδικασία σύγκρισης επί ίσοις όροις.
Η εκλογή του επόμενου ή της επόμενης προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της Αριστεράς.
Αχτσιόγλου vs Κασσελάκη
Η Έφη Αχτσιόγλου έχει την στήριξη ιστορικών και μη στελεχών του κόμματος, όπως είναι ο Γιάννης Δραγασάκης, ο Νίκος Βούτσης, τα νεότερα στελέχη -τα προερχόμενα από τη νεολαία του Συνασπισμού, όπως ο Νάσος Ηλιόπουλος, ο Αλέξης Χαρίτσης και ο Κώστας Ζαχαριάδης, στήριξη από την Θεανώ Φωτίου και από στελέχη προερχόμενα από την διεύρυνση, όπως ο Γιάννης Ραγκούσης και η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.
Επίσης, η ήδη δημοφιλής στο ευρύτερο κοινό και εκτός του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Αχτσιόγλου, έχει δεδηλωμένη την στήριξη του Ευκλείδη Τσακαλώτου στην δεύτερη κάλπη, στις 24 Σεπτεμβρίου. Η κ. Αχτσιόγλου, κυρίως με την ομιλία της στο Διαρκές Συνέδριο, έκανε σαφή την πρόθεσή της για απομάκρυνση από το κέντρο, μια πολιτική απόφαση που κόστισε στον ΣΥΡΙΖΑ -εν πολλοίς- τις εκλογές.
Από την άλλη μεριά, ο Στέφανος Κασσελάκης είναι ο ορισμός του «άφθαρτου προσώπου». Πολιτικά άγνωστος στο ελληνικό κοινό, με την επικαιρότητα να τον ανακαλύπτει τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, ο κ. Κασσελάκης έχει την υποστήριξη του Παύλου Πολάκη και της Προοδευτικής Συμμαχίας ή, τέλος πάντων, ενός τμήματός της.
Υπήρξε το τελευταίο διάστημα εξαιρετικά δημοφιλής προς τα ΜΜΕ και έχει σίγουρα κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού. Ο ίδιος οραματίζεται μια «σύγχρονη Αριστερά». Μάλιστα, στην θέση του «Α» της Αριστερας στο όνομα του ΣΥΡΙΖΑ, βάζει το «Α» της Ανασυγκρότησης.
Το πρόγραμμά του είναι επίκαιρο μεν, χωρίς να κλείνει δε τους διαύλους συνεργασίας με το κέντρο. Από τα παλιά μέλη του κόμματος που τον στηρίζουν, είναι ο Νίκος Καρανίκας. Ο ίδιο ο κ. Κασσελάκης αφήνει να εννοηθεί πως έχει την στήριξη του Αλέξη Τσίπρα, κάτι το οποίο, όμως, δεν επιβεβαιώνεται ούτε από τον πρώην πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε από το περιβάλλον του.
Σε ό,τι αφορά τον Χρήστο Σπίρτζη, δήλωσε πως δεν θα ψηφίσει για πρόεδρο και οι προθέσεις του για παραμονή ή όχι στο κόμμα, θα κριθούν από το εκλογικό αποτέλεσμα και το Έκτακτο Συνέδριο, στα τέλη του Οκτωβρίου.
Τα… ευτράπελα
Η εσωκομματική ρήξη είναι τεράστια. Μπορούμε να μιλήσουμε ακόμη και για διάσπαση. Η ίδια η Όλγα Γεροβασίλη δήλωσε στα «Παραπολιτικά» πως «οι διασπάσεις δεν είναι πάντα κακές […] μερικές φορές μας πάνε μπροστά». Το ζήτημα είναι τι θα βγάλει η κάλπη.
Μέχρι στιγμής το κλίμα του πολιτικού πολιτισμού έχει πετάξει… από το παράθυρο. Μετά την στοχοποίηση του Γιάννη Δραγασάκη από το Νίκο Μωραΐτη, 99 νέα στελέχη του κόμματος καταδίκασαν το γεγονός, με αποτέλεσμα την αντίδραση Πολάκη. Ο Στέφανος Κασσελάκης κράτησε μεν αποστάσεις, αλλά οι οπαδοί του υπήρξαν -τουλάχιστον- λαύροι.
Τα εσωκομματικά «φαγώματα» και οι επιθέσεις πήραν πάρα πολύ άσχημη τροπή και μάλιστα διαδικτυακή. Σεξιστικές επιθέσεις εις βάρος της Έφης Αχτσιόγλου, μια φήμη πως… διαπλέκεται με συμφέροντα και προσωπικές επιθέσεις σε υποστηρικτές της, είναι μόνο από τις λίγες περιπτώσεις που μπορούν να σημειωθούν.
Ο δε κ. Κασσελάκης, μετά από το προεκλογικό του σποτ από τη Μακρόνησο, ξεσήκωσε μαζικές αντιδράσεις από το αριστερό κομμάτι του κόμματος, οι οποίοι επιμένουν ότι ένας χώρος βασανιστηρίων, που έχει κηρυχθεί αρχαιολογικό μνημείο, δεν μπορεί να εργαλειοποιηθεί για προεκλογικούς σκοπούς.
Η επίσκεψη του Κασσελάκη στη Μακρόνησο και το προεκλογικό του σποτ ανέδειξε, ίσως πιο εμφατικά από οτιδήποτε άλλο, τη μεγάλη αντίθεση των «δύο κόσμων» εντός του ΣΥΡΙΖΑ.
Πρέπει, φυσικά, να σημειωθεί πως ο Στέφανος Κασσελάκης έχει γίνει δέκτης σοβαρών ομοφοβικών επιθέσεων, αλλά κατά απόλυτη πλειοψηφία από ανθρώπους εκτός του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Οι επιθέσεις αυτές έχουν καταδικαστεί συνολικά από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πλην του -επίσης υποψηφίου- Στέφανου Τζουμάκα.
Τι θα δείξει η κάλπη και τι θα σημαίνει το αποτέλεσμα
Το μπρα ντε φερ είναι παραπάνω από προφανές: Αχτσιόγλου ή Κασσελάκης; Οι δύο υποψήφιοι κατάφεραν να συγκεντρώσουν την πλειοψηφία του κόμματος και το αποτέλεσμα της πρώτης κάλπης φαίνεται να είναι οριακό.
Η δεύτερη κάλπη, όμως, έχει δύο σημαντικά δεδομένα. Πρώτον, πως η συμμετοχή δεν αναμένεται να είναι η ίδια, αφού δικαίωμα ψήφου έχουν μέλη που θα εγγραφούν στο κόμμα και την ημέρα των πρώτων εκλογών. Αυτό σημαίνει πως σε δεύτερο γύρο θα συμμετέχουν οι πιο… πεισμένοι/πολιτικοποιημένοι ψηφοφόροι.
Επίσης, σε δεύτερο γύρο έχουμε ως ένα πρώτο δεδομένο την στήριξη του Ευκλείδη Τσακαλώτου στην Έφη Αχτσιόγλου. Επίσης, η πλευρά Παππά, η οποία έχει πλήρως διαρρήξει τις σχέσεις της με την πλευρά Πολάκη (και Σπίρτζη), είναι σχεδόν βέβαιο πως αποκλείεται να στηρίξει τον Στέφανο Κασσελάκη. Κάτι που από το οριακό αποτέλεσμα της πρώτης κάλπης, δίνει κατευθείαν ένα μάλλον δεδομένο προβάδισμα στην κ. Αχτσιόγλου.
Η εκλογή του επόμενου ή της επόμενης προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της Αριστεράς, αλλά και της ισχύος που θα έχει η αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας. Σε κάθε σενάριο, πάντως, η ρήξη είναι, όπως όλα δείχνουν, αναπόφευκτη.
«Σιμά – κοντά τα Γιάννενα», λοιπόν, για το κόμμα της Αριστεράς.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέος σεισμός 3,1 Ρίχτερ στην Κεφαλονιά
Νέος σεισμός 3,1 Ρίχτερ σημειώθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου (11/5) στις 16.20 στην Κεφαλονιά.
Σύμφωνα με την αναθεωρημένη λύση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, το επίκεντρο του σεισμού εντοπίζεται 4 χιλιόμετρα βόρεια – βορειοδυτικά από τα Βαλσαμάτα με εστιακό βάθος 16 χιλιόμετρα.
Υπενθυμίζεται ότι χθες Παρασκευή καταγράφηκαν άλλοι τρεις σεισμοί στην Κεφαλονιά μεγέθους 3,9, 4,1 και 3,1. Όπως τόνισε ο καθηγητής Γεωλογίας και πρόεδρος του ΟΑΣΠ, Ευθύμης Λέκκας, μιλώντας στο protothema.gr, οι χθεσινές τρεις δονήσεις εντάσσονται στο πλαίσιο της φυσιολογικής για την περιοχή του Ιονίου σεισμικής δραστηριότητας. «Παρακολουθούμε το φαινόμενο, δεν εμπνέει ανησυχία» είπε ο κ. Λέκκας και πρόσθεσε ότι οι δονήσεις αναμένεται να συνεχιστούν στην ίδια τάξη μεγέθους. Εντοπίζονται να προέρχονται από γνωστό εγκάρσιο ρήγμα στο τόξο του Ιονίου.
ΘΑΣΟΣ
Θάσος | Πράσινο φως για το Ειρηνοδικείο και Πταισματοδικείο
Με έγγραφο του Υπουργού Δικαιοσύνης, εντάχθηκε στον προγραμματισμό της ΚΤΥΠ το έργο της διαμόρφωσης χώρων στο ακίνητο ΑΒΚ 3417 της Θάσου, προκειμένου αυτό να στεγάσει τις Υπηρεσίες του Ειρηνοδικείου – Πταισματοδικείου Θάσου.
Εκπονήθηκε η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 400.000 ευρώ, και αναμένεται η επιχορήγηση της ΚΤΥΠ από το ΤΑΧΔΙΚ, για την ανάθεση της σύμβασης έργου. Επιδιωξη ολων, με επείγουσες διαδικασίες, μετά τη χρηματοδότηση, το έργο να υλοποιηθεί.
ΚΑΒΑΛΑ
Χρήστος Σταϊκούρας | Οκτώ σημαντικές παρεμβάσεις στην Π.Ε. Καβάλας
Τα σημαντικά οδικά, αρδευτικά, αντιπλημμυρικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά και κτιριακά έργα που υλοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Καβάλας παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε Συνέντευξη Τύπου στην Καβάλα, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε οκτώ σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν:
- Την κατασκευή του Φράγματος Μαρμαρά.
- Την ολοκλήρωση των αρδευτικών δικτύων της Δυτικής Πεδιάδας του Νέστου.
- Τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας.
- Την κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.
- Την Αντιπλημμυρική Προστασία Περιοχής Τεναγών Φιλίππων Ν. Καβάλας – Δράμας – Σερρών.
- Το Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
- Το Ειρηνοδικείο και το Πταισματοδικείο Θάσου.
- Το Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός» του Κάθετου Άξονα της Εγνατίας Οδού «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας».
Η σημερινή περιοδεία του κ. Σταϊκούρα στην Π.Ε. Καβάλας ξεκίνησε με την επιθεώρηση του εργοταξίου του τελευταίου υποτμήματος «Κρηνίδες – Σταυρός», του οδικού άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» [Ε61], στο Δάτο. Το έργο μετά και την εξασφάλιση των επιπλέον απαιτούμενων κονδυλίων για την ολοκλήρωσή του, ύψους 15 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του ΕΠΑ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συνοδευόμενος από βουλευτές της Π.Ε. Καβάλας, πραγματοποίησε σειρά επισκέψεων στα Δημαρχεία Παγγαίου και Νέστου, στον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας, στο Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας και στο Λιμάνι της Κεραμωτής, ενώ συναντήθηκε με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλο Τοψίδη και τον αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Καβάλας, Θεόδωρο Μαρκόπουλο, καθώς και με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Στέφανο.
Αναλυτικά τα έργα που παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στη Συνέντευξη Τύπου:
1ον. Κατασκευή Φράγματος Μαρμαρά (Ακροποτάμου) (1ο Υποέργο της Πράξης).
Το έργο αφορά στην κατασκευή αρδευτικού φράγματος, προϋπολογισμού 11 εκατ. ευρώ, χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 -2020, με τελευταία εγκεκριμένη παράδοση του έργου τέλος του 2022.
Επειδή έχει εκτελεστεί άνω του 80% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, και συγκεκριμένα περίπου το 95%, δόθηκε κατ’ εξαίρεση δυνατότητα να ολοκληρωθεί το έργο.
Η Διεύθυνση του Υπουργείου είναι ο τελικός δικαιούχος του έργου, καθώς Προϊσταμένη Αρχή είναι η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Διευθύνουσα Υπηρεσία το Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του φράγματος Μαρμαρά, και για να εισέλθει αυτό στο στάδιο λειτουργίας του, πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της πρώτης πλήρωσης, μετά από έγκριση που θα χορηγηθεί από την Διοικητική Αρχή Φραγμάτων (ΔΑΦ), σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφαλείας Φραγμάτων.
Οι εργασίες της παρούσας σύμβασης έχουν – σε σημαντικό βαθμό – ολοκληρωθεί, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, και έχουν παραδοθεί, όπως αναφέρονται παρακάτω:
- Μητρώο Φράγματος, ενημερωμένο σε βαθμό που ανταποκρίνεται στη μέχρι σήμερα πρόοδο των εργασιών κατασκευής του έργου (λόγω διακοπής εργασιών του έργου και αδυναμίας ολοκλήρωσης του δε δύναται να ολοκληρωθεί το Μητρώο του φράγματος του ΦΕΠΠ).
- Σχέδιο Παρακολούθησης, ολοκληρωμένο.
- Εγχειρίδιο Λειτουργίας και Συντήρησης, ολοκληρωμένο σε ποσοστό 90%, υπολείπεται μόνο να προστεθούν τα εγχειρίδια λειτουργία και συντήρησης των οργάνων και του εξοπλισμού που ακόμα δεν έχουν τοποθετηθεί.
- Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Καταστάσεων, ολοκληρωμένο.
- Μελέτη θραύσης φράγματος και Διόδευσης Πλημμυρικού Κύματος, ολοκληρωμένη.
Η Σύμβαση δεν μπορεί να συνεχιστεί, ούτε να ολοκληρωθεί αν δεν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του έργου του φράγματος Μαρμαρά.
Έγινε αποδεκτό το αίτημα του αναδόχου για διάλυση της σύμβασης, έχει εκκινήσει η διαδικασία εκκαθάρισης της εργολαβίας, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ολοκλήρωση των εργασιών της κατασκευής του φράγματος.
Είμαστε σε συνεργασία με την Περιφερειακή Αρχή για να αξιολογήσουμε την ολοκλήρωση τόσο του έργου, όσο και της μελέτης των αρδευτικών δικτύων
2ον. Ολοκλήρωση Αρδευτικών Δικτύων Δυτικής Πεδιάδας Νέστου.
Η Εργολαβία έχει ως αντικείμενο την κατασκευή εγγειοβελτιωτικών έργων, που περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου αρδευτικού δικτύου της Δυτικής Πεδιάδας Νέστου, συνολικής έκτασης 22.500 στρεμμάτων και τη βελτίωση του παράλληλου αγροτικού οδικού δικτύου.
Ο Προϋπολογισμός του έργου ήταν περίπου 11,7 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 – 2020.
Η προθεσμία περαίωσης ήταν ο Οκτώβριος του 2020.
Υπήρξε βεβαίωση εμπρόθεσμης περαίωσης εργασιών.
Με απόφαση Ιουνίου 2022, εγκρίθηκε το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής του έργου.
Αναμένεται η υπογραφή της Απόφασης Ορισμού Επιτροπής Οριστικής Παραλαβής του έργου.
Συνεννοηθήκαμε με την Περιφέρεια για τη δρομολόγηση της Απόφασης.
3ον. Οργανισμός Λιμένος Καβάλας.
Στις 23 Νοεμβρίου 2023, υπεγράφη η σύμβαση υπό-παραχώρησης, διάρκειας 40 ετών, για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β», έναντι τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ.
Το έργο θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία.
Ειδικότερα, πέρα από το εφάπαξ τίμημα, ο υπο-παραχωρησιούχος θα επενδύσει 36 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων και δαπανών βαριάς συντήρησης.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνουν την υποχρέωση του επενδυτή να κατασκευάσει κτίρια για την εξυπηρέτηση αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας, καθώς και τελωνειακό σταθμό, σύμφωνα με τις προτάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αλλά και τις προδιαγραφές της σύμβασης υπο-παραχώρησης.
Επιπρόσθετα, ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση της εκπόνησης μελέτης αναδάσωσης της περιοχής των Άσπρων Χωμάτων, της υλοποίησης του έργου της αναδάσωσης και τα έργα συντήρησης, καθαρισμού, προστασίας και φύλαξης της ανωτέρω περιοχής καθ’ όλη τη διάρκεια της υπο-παραχώρησης.
Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκκινήσει τη διαδικασία εκπόνησης του Master Plan για τον κεντρικό λιμένα «Απόστολο Παύλο», ώστε με τον τρόπο αυτό να επιτευχθεί η συνολική ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της Καβάλας.
Υπενθυμίζονται 2 έργα που έχει παραδώσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς χρήση:
- Επέκταση Προσήνεμου Μώλου Νέου Λιμένα Καβάλας, για την προστασία του Λιμένα, προϋπολογισμού 13,8 εκατ. ευρώ.
- Επέκταση κρηπιδωμάτων, με την κατασκευή επιπλέον 500 μέτρων, την αύξηση της επιφάνειας της χερσαίας ζώνης κατά 170 στρέμματα, την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων, ύψους 16 εκατ. ευρώ.
Ο στόχος είναι να αποκτήσει η Καβάλα σύγχρονες λιμενικές υποδομές, οι οποίες θα ενισχύσουν τις αναπτυξιακές και τουριστικές προοπτικές της πόλης και της Βόρειας Ελλάδας.
4ον. Κατασκευή Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.
Η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό.
Είναι σε φάση οριστικοποίησης τα τεύχη δημοπράτησης, καθώς υπάρχουν εγκεκριμένες οριστικές μελέτες για τη νέα γραμμή.
Στα τέλη Μαρτίου 2024, έγινε η κήρυξη απαλλοτριώσεων για τις αναγκαίες εκτάσεις.
Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του 1ου εξαμήνου του 2024.
Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το 1ο τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028.
Για το συγκεκριμένο έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021 – 2027.
5ον. Αντιπλημμυρική Προστασία Περιοχής Τεναγών Φιλίππων Ν. Καβάλας – Δράμας – Σερρών.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση προμελέτης και οριστικής μελέτης για την αποτελεσματική άρδευση και στράγγιση της περιοχής υπό τα γεωμορφολογικά δεδομένα που δημιούργησε και θα συνεχίσει να διαμορφώνει η συνίζηση των εδαφών.
Η υπογραφή της σύμβασης, ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ, έγινε στις 17 Σεπτεμβρίου 2018.
Η αρχικά εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης ήταν η 17η Σεπτεμβρίου 2020.
Η τελευταία εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης είναι η 17η Μαΐου 2024.
Θα υπάρξει, σίγουρα, νέα παράταση, εξαρτώμενη από τη διαδικασία έκδοσης περιβαλλοντικών όρων. (εκτιμάται ότι η παράταση μπορεί να είναι και 2 χρόνια)
Αξιολογείται η χρηματοδότηση του έργου, από το Υπουργείο προς την Περιφέρεια, αφού θα απαιτηθούν και πρόσθετοι πόροι.
6ον. Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
Είναι σε εξέλιξη, από τις «Κτιριακές Υποδομές», το έργο της λήψης μέτρων για την οριστική άρση του κινδύνου στο δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
Το έργο, προϋπολογισμού 778.000 ευρώ, χρηματοδότησης από το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., αφορά την συνολική αποξήλωση της μαρμάρινης επένδυσης του κτιρίου και αντικατάστασής της με σύστημα εξωτερικής θερμοπρόσοψης.
Παράλληλα, στα πλαίσια των εργασιών επέμβασης στο κέλυφος του κτιρίου, θα γίνει επισκευή και ανακαίνιση των παλαιών χρωματισμένων μεταλλικών επιφανειών.
Το έργο θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα, τον Ιούνιο.
Επιπρόσθετα, μετά από έλεγχο, έχει ζητηθεί η ανάθεση στην ΚΤΥΠ ΑΕ της σχετικής σύμβασης αντικατάστασης 2 ψυκτών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, μετά και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, ποσού 250.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, μέσω επιχορήγησης από το ΤΑΧΔΙΚ.
Θα επιδιώξουμε, με επείγουσες διαδικασίες, μετά τη χρηματοδότηση, το έργο να υλοποιηθεί.
7ον. Ειρηνοδικείο και Πταισματοδικείο Θάσου.
Με έγγραφο του Υπουργού Δικαιοσύνης, εντάχθηκε στον προγραμματισμό της ΚΤΥΠ το έργο της διαμόρφωσης χώρων στο ακίνητο ΑΒΚ 3417 της Θάσου, προκειμένου αυτό να στεγάσει τις Υπηρεσίες του Ειρηνοδικείου – Πταισματοδικείου Θάσου.
Εκπονήθηκε η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 400.000 ευρώ, και αναμένεται η επιχορήγηση της ΚΤΥΠ από το ΤΑΧΔΙΚ, για την ανάθεση της σύμβασης έργου.
Θα επιδιώξουμε, με επείγουσες διαδικασίες, μετά τη χρηματοδότηση, το έργο να υλοποιηθεί.
8ον. Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού / Τμήμα «Δράμα – Καβάλα» / Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός».
Το έργο, προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αφορά στην κατασκευή του τελευταίου υπο-τμήματος του άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας» [Ε61], μήκους περίπου 8,3 χλμ.
Εργασίες εκτελούνται στο υποτμήμα Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας.
Το ποσό της προκαταβολής για τις αποζημιώσεις απαλλοτριωμένων εκτάσεων εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων εντός του εφετινού καλοκαιριού, οπότε και απελευθερώνεται πλήρως το μέτωπο των εργασιών, στο σύνολο του έργου.
Για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου απαιτείται Συμπληρωματική Σύμβαση Έργου, ύψους 15 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του ΕΠΑ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Μετά και την εξασφάλιση των επιπλέον απαιτούμενων κονδυλίων για την ολοκλήρωση του έργου, η περαίωση του έργου υπολογίζεται στο 1ο τρίμηνο του 2026.