Πανελλαδικές 2023: Η ελάχιστη βάση εισαγωγής αφήνει εκτός ΑΕΙ 11.000 υποψήφιους
Χαμηλώνει αισθητά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής σε Ευελπίδων και Ναυτικών Δοκίμων – Ποιες άλλες σχολές προχώρησαν σε «εξορθολογισμό» των συντελεστών
Περίπου 11.000 αναμένεται να είναι φέτος ο αριθμός των κενών θέσεων στα ΑΕΙ. Θα κινηθεί, δηλαδή, στα περσινά επίπεδα. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) ως ‘κατώφλι’ εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν φαίνεται να παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις, ούτε αλλάζει ο αριθμός εισακτέων, με αποτέλεσμα ο ένας στους τρεις υποψηφίους να μένει και πάλι εκτός.
Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα Τμήματα, τα οποία προχωρούν φέτος σε εξορθολογισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, χαμηλώνοντας τους συντελεστές, που την διαμορφώνουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ) – Όπλα. «Τις δύο προηγούμενες χρονιές, έμειναν πάνω από 100 θέσεις κενές κάθε φορά, εξαιτίας της χρήσης του μέγιστου συντελεστή, που ήταν 1,2», αρχίζει να εξηγεί ο κ. Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός – ερευνητής.
«Ο στρατός δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς αξιωματικούς, όμως. Οπότε φέτος προχώρησαν σε μείωση του συντελεστή της ΕΒΕ από το 1,2 στο 1. Το 2021, όταν ξεκίνησε να εφαρμόζεται η ΕΒΕ, από τις 258 διαθέσιμες θέσεις στη Σχολή Ευελπίδων, καλύφθηκαν οι 155 – έμειναν, δηλαδή, κενές, 103 θέσεις. Πέρσι, το 2022, από τις 226 ανοιχτές θέσεις, εισήχθησαν μόνο 87 υποψήφιοι, επομένως 139 θέσεις έμειναν κενές.
Αντίστοιχα, στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων – Μάχιμοι, πέρσι ήταν 16 οι κενές θέσεις, αφού από τις 46 διαθέσιμες θέσεις, καλύφθηκαν οι 25. Φέτος, στη συγκεκριμένη σχολή, μείωσαν τις απαιτήσεις τους, με το συντελεστή ΕΒΕ, να κατεβαίνει από το 1,2 στο 0,9».
Στις Πανελλαδικές 2023, η κατάσταση αλλάζει για τις συγκεκριμένες σχολές: οι φετινοί υποψήφιοι θα είναι πιο εύκολο να μπουν, γιατί δεν θα τους ‘κόβει’ η ΕΒΕ λόγω μειωμένων συντελεστών. «Με τα νέα δεδομένα, αν πέρσι για να περάσει κάποιος στην Ευελπίδων, έπρεπε να έχει μέσο όρο 14,24, φέτος η βαθμολογική του επίδοση αρκεί να είναι 12,34. Με αριθμό εισακτέων 218 άτομα, αναμένεται να καλυφθούν όλες οι θέσεις. Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει και για τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων», επισημαίνει ο κ.Στρατηγάκης.
Άλλες αξιοσημείωτες μειώσεις σε συντελεστές ΕΒΕ, οι οποίες θα αύξαναν την πιθανότητα των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ, δεν παρατηρούνται.
Πολλές οι κενές θέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μένουν αρκετές κενές θέσεις σε σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ως συνέπεια των υψηλών συντελεστών διαμόρφωσης ΕΒΕ. Σύμφωνα με τον κ.Στρατηγάκη, «Πέρσι έμειναν 2.060 κενές θέσεις, σε Τμήματα, όπως είναι το Μαθηματικό, το Φυσικό, η Φιλολογία, καθώς ορίζουν τον ανώτερο δυνατό συντελεστή στην ΕΒΕ, με στόχο να μειώσουν τον αριθμό των φοιτητών τους», διαπιστώνει ο κ.Στρατηγάκης, δίνοντας και τα σχετικά παραδείγματα: «πέρσι, στο Μαθηματικό Αθήνας έμειναν 30 κενές θέσεις και 37 στη Θεσσαλονίκη. Στο Φυσικό Θεσσαλονίκης έμειναν 29 θέσεις κενές. Πολλές ήταν οι ακάλυπτες θέσεις και στη Φιλολογία: 97 στην Αθήνα και 95 στη Θεσσαλονίκη. Παρά τον υψηλό αριθμό κενών θέσεων, οι σχολές δεν άλλαξαν φέτος τον συντελεστή της ΕΒΕ, επομένως, δεν καταγράφεται ενδιαφέρον για να συμπληρωθούν οι θέσεις».
Εντύπωση προκαλεί, επίσης, η περίπτωση της Νοσηλευτικής Σχολής στο Διδυμότειχο, η οποία βρίσκεται πλέον στο όριο της ύπαρξης, εξαιτίας της υψηλής ΕΒΕ. Όπως αναφέρει ο κ.Στρατηγάκης, «πέρσι, δεν πέρασε κανένας υποψήφιος από το ΓΕΛ με τις 109 διαθέσιμες θέσεις, να μένουν όλες κενές. Ωστόσο, και τις τρεις χρονιές, που εφαρμόζεται η ΕΒΕ, η Σχολή διατηρεί τον ίδιο συντελεστή: 1. Να σημειωθεί πως το 2021, οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν 12,12 μέσο όρο, το 2022 έπρεπε να έχουν γράψει μέσο όρο 12,03 ενώ φέτος, ο μέσος όρος πρέπει να είναι 11,64. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές κενές θέσεις – χαρακτηριστικά, το 2021 υπήρχε μόνο ένας επιτυχών από το ΓΕΛ και 101 κενές θέσεις. Κάποιες ακόμη θέσεις συμπληρώθηκαν από υποψήφιους ΕΠΑΛ, ίσως και ορισμένους που μπήκαν με τις ειδικές κατηγορίες, όπως οι πολύτεκνοι ή με το 10%. Συνολικά, ο αριθμός των φοιτητών είναι 5-10. Ένα τέτοιο τμήμα δεν είναι βιώσιμο», καταλήγει ο ίδιος.
Το νέο ποινολόγιο στα σχολεία που αφορά μαθητές και γονείς
Τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, επιφέρουν νέες ποινές που δεν αφορούν μόνο τους μαθητές, αλλά και τους γονείς, οι οποίοι θα αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους φθορές που προκαλούν τα παιδιά τους.
Οι νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της κυβέρνησης και μεταξύ άλλων προβλέπουν, την επιστροφή της πενθήμερης αποβολής, καθώς και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τις περιπτώσεις μαγνητοφώνησης, φωτογράφισης ή βιντεοσκόπησης εκπαιδευτικού ή μαθητή
Η υπουργική απόφαση προβλέπει τα εξής:
1) Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία εντός της σχολικής μονάδας κατάλληλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων.
2) Τα παιδαγωγικά μέτρα που δύνανται να εφαρμοστούν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών/τριών που παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά εντός και εκτός σχολικής μονάδας, κατά τον λόγο αρμοδιότητας του καθενός εκπαιδευτικού οργάνου, είναι τα ακόλουθα: α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) ωριαία απομάκρυνση, δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες, στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις/μετακινήσεις που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, ζ) αλλαγή τμήματος και η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Τα παραπάνω μπορούν να ισχύουν παράλληλα με τις δράσεις παιδαγωγικής μορφής, τις οποίες προτείνει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ ουσών, σε συνεργασία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Σε κάθε περίπτωση, τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα δεν εφαρμόζονται κατά την αναφερόμενη ως άνω σειρά, ενώ η λήψη τους θα πρέπει να κρίνεται, κάθε φορά (ad hoc), κατάλληλη και αναγκαία για την επίτευξη του επιδιωκόμενου παιδαγωγικού σκοπού. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής τμήματος αποφασίζεται σε περιπτώσεις σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραπτωμάτων του/της μαθητή/τριας, τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία του τμήματος.
Την αλλαγή τμήματος την επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών για παιδαγωγικούς λόγους, συντάσσοντας προς τούτο πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό – απόφαση. v) Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται σε εξαιρετικά αποκλίνουσα/ ες συμπεριφορά/ές ή επαναλαμβανόμενες αποκλίνουσες συμπεριφορές, ιδίως σε εκείνες που περιγράφονται στο άρθρο 4 του ν. 5029/2023 (Α’ 55), καθώς και για τη φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών.
Ποινές για γονείς
Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο μαθητή, ο τελευταίος ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του ή τον ίδιο αν είναι ενήλικος. Πιο συγκεκριμένα, το αρμόδιο όργανο, καθορίζει το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης και σε περίπτωση αποδοχής, οι γονείς/κηδεμόνες ή οι μαθητές, αν είναι ενήλικες, καταβάλλουν το ως άνω ποσό, ενώ, σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται με πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό- απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατόπιν γνώμης του Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει από το σχολικό έτος εντός του οποίου επεβλήθη και ο μαθητής δεν μπορεί να μετεγγραφεί-επανεγγραφεί εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος στην ίδια σχολική μονάδα από την οποία απομακρύνθηκε. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί.
Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η ακόλουθη:
Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνονται εγγράφως οι γονείς ή κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Στην έγγραφη ενημέρωση, αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την εφαρμογή του.
Ο/Η μαθητής/τρια αν είναι ενήλικος/η ή ο/η γονέας ή κηδεμόνας του/της, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση της υπόθεσης. Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο/οι κηδεμόνας/ες του/ της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματός του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, τα οποία καλούνται υποχρεωτικά για να:
α) καταθέσουν τις απόψεις τους β) παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν στο σύνολό τους. Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών συντάσσεται πρακτικό-απόφαση από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου, στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης.
Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών, ενώ στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε τυχόν προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που ενδεχομένως λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του ως άνω παιδαγωγικού μέτρου. Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια. Ο Διευθυντής/ Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα, στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος.
Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση που δεν λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει σχολική μονάδα που λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα στην οποία θα πραγματοποιηθεί η μετεγγραφή μετά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Μέσω gov.gr η υποβολή αιτήσεων για την πλήρωση θέσεων Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης
Διαθέσιμη μέσω του gov.gr είναι η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για την πλήρωση θέσεων Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης, όπως ανακοίνωσαν από κοινού τα υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πιο συγκεκριμένα, η πρόσκληση αφορά σε δεκατρείς (13) κενές θέσεις των Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης και οι ενδιαφερόμενοι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης μπορούν μέχρι την Τετάρτη 15 Μαΐου να υποβάλουν αίτηση χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet και επισυνάπτοντας το βιογραφικό τους στο σχετικό πεδίο της εφαρμογής.
Όπως διευκρινίζεται, η πρόσκληση δεν απευθύνεται στα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ).
ΔΥΠΑ | Αναρτήθηκαν οι οριστικοί πίνακες κατάταξης υποψηφίων για την πρόσληψη προσωπικού στους βρεφονηπιακούς σταθμούς
Αναρτήθηκαν σήμερα, Τετάρτη 17 Απριλίου 2024, στον ιστότοπο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) οι οριστικοί πίνακες κατάταξης υποψηφίων που υπέβαλαν αίτηση για την πρόσληψη προσωπικού, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την υλοποίηση της δράσης «προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και για την πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης της χρονικής περιόδου 2023-2024» για τη στελέχωση των ενταγμένων στη δράση βρεφονηπιακών σταθμών της ΔΥΠΑ, σύμφωνα με τη ΣΟΧ2 /2023.
Οι οριστικοί πίνακες διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα των υπ΄ αρ. 200/2024 και 229/2024 αποφάσεων του ΑΣΕΠ.