Το νέο ποινολόγιο στα σχολεία που αφορά μαθητές και γονείς
Τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, επιφέρουν νέες ποινές που δεν αφορούν μόνο τους μαθητές, αλλά και τους γονείς, οι οποίοι θα αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους φθορές που προκαλούν τα παιδιά τους.
Οι νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της κυβέρνησης και μεταξύ άλλων προβλέπουν, την επιστροφή της πενθήμερης αποβολής, καθώς και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τις περιπτώσεις μαγνητοφώνησης, φωτογράφισης ή βιντεοσκόπησης εκπαιδευτικού ή μαθητή
Η υπουργική απόφαση προβλέπει τα εξής:
1) Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία εντός της σχολικής μονάδας κατάλληλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων.
2) Τα παιδαγωγικά μέτρα που δύνανται να εφαρμοστούν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών/τριών που παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά εντός και εκτός σχολικής μονάδας, κατά τον λόγο αρμοδιότητας του καθενός εκπαιδευτικού οργάνου, είναι τα ακόλουθα: α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) ωριαία απομάκρυνση, δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες, στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις/μετακινήσεις που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, ζ) αλλαγή τμήματος και η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Τα παραπάνω μπορούν να ισχύουν παράλληλα με τις δράσεις παιδαγωγικής μορφής, τις οποίες προτείνει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ ουσών, σε συνεργασία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Σε κάθε περίπτωση, τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα δεν εφαρμόζονται κατά την αναφερόμενη ως άνω σειρά, ενώ η λήψη τους θα πρέπει να κρίνεται, κάθε φορά (ad hoc), κατάλληλη και αναγκαία για την επίτευξη του επιδιωκόμενου παιδαγωγικού σκοπού. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής τμήματος αποφασίζεται σε περιπτώσεις σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραπτωμάτων του/της μαθητή/τριας, τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία του τμήματος.
Την αλλαγή τμήματος την επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών για παιδαγωγικούς λόγους, συντάσσοντας προς τούτο πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό – απόφαση. v) Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται σε εξαιρετικά αποκλίνουσα/ ες συμπεριφορά/ές ή επαναλαμβανόμενες αποκλίνουσες συμπεριφορές, ιδίως σε εκείνες που περιγράφονται στο άρθρο 4 του ν. 5029/2023 (Α’ 55), καθώς και για τη φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών.
Ποινές για γονείς
Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο μαθητή, ο τελευταίος ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του ή τον ίδιο αν είναι ενήλικος. Πιο συγκεκριμένα, το αρμόδιο όργανο, καθορίζει το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης και σε περίπτωση αποδοχής, οι γονείς/κηδεμόνες ή οι μαθητές, αν είναι ενήλικες, καταβάλλουν το ως άνω ποσό, ενώ, σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται με πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό- απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατόπιν γνώμης του Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει από το σχολικό έτος εντός του οποίου επεβλήθη και ο μαθητής δεν μπορεί να μετεγγραφεί-επανεγγραφεί εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος στην ίδια σχολική μονάδα από την οποία απομακρύνθηκε. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί.
Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η ακόλουθη:
Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνονται εγγράφως οι γονείς ή κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Στην έγγραφη ενημέρωση, αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την εφαρμογή του.
Ο/Η μαθητής/τρια αν είναι ενήλικος/η ή ο/η γονέας ή κηδεμόνας του/της, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση της υπόθεσης. Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο/οι κηδεμόνας/ες του/ της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματός του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, τα οποία καλούνται υποχρεωτικά για να:
α) καταθέσουν τις απόψεις τους β) παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν στο σύνολό τους. Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών συντάσσεται πρακτικό-απόφαση από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου, στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης.
Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών, ενώ στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε τυχόν προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που ενδεχομένως λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του ως άνω παιδαγωγικού μέτρου. Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια. Ο Διευθυντής/ Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα, στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος.
Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση που δεν λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει σχολική μονάδα που λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα στην οποία θα πραγματοποιηθεί η μετεγγραφή μετά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
ΥΠΕΣ | Τέλος σε μετατάξεις και αποσπάσεις των εκπαιδευτικών – Σφοδρές αντιδράσεις
Η διάταξή η οποία απαγορεύει, πλέον, καθολικά στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να παίρνουν μέρος, εφεξής, στον κύκλο κινητικότητας.
Μια ρύθμιση, σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, έχει προκαλέσει την οργή των εκπαιδευτικών οι οποίοι ζητούν να αποσυρθεί.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 55 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις», που κατατέθηκε για ψήφιση τη Βουλή, υπάρχει διάταξη η οποία απαγορεύει, πλέον, καθολικά στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να παίρνουν μέρος, εφεξής, στον κύκλο κινητικότητας. Δηλαδή να μετατάσσονται ή να αποσπώνται σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Όπως αναφέρει η Δημοκρατική Συνεργασία εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέχρι τώρα οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έπαιρναν μέρος στον κύκλο κινητικότητας ύστερα από έγκριση των υπηρεσιακών συμβουλίων (ΚΥΣΠΕ – ΚΥΣΔΕ). Η διάταξη αυτή αφαιρεί ένα ακόμη δικαίωμα των εκπαιδευτικών να μετατάσσονται ή να αποσπώνται σε άλλες υπηρεσίες, για καθαρά λόγους εξοικονόμησης εκπαιδευτικού προσωπικού. Η Δημοκρατική Συνεργασία εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αποσύρει άμεσα τη διάταξη και να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς για να καλύψει τα χιλιάδες κενά που υπάρχουν ακόμα στην εκπαίδευση.
Σύμφωνα πάντως με το υπουργείο Εσωτερικών «με την προτεινόμενη ρύθμιση εξορθολογίζεται το ενιαίο σύστημα κινητικότητας και διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα της κινητικότητας των πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, αλλά και η στελέχωση κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα σχολεία, τα σωφρονιστικά καταστήματα και τα νοσηλευτικά ιδρύματα και καταργούνται διατάξεις που ρύθμιζαν ευνοϊκότερα θέματα κινητικότητας υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα».
Τι αναφέρει η νέα διάταξη
Εκτός των παραπάνω απαγορεύσεων στη νέα διάταξη η οποία βρίσκεται στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο αναφέρει επίσης ότι :
Υπάλληλοι και εκπαιδευτικοί που υπάγονταν στις διατάξεις του ν. 4440/2016, όπως ίσχυαν μέχρι την αντικατάστασή τους με τις διατάξεις του παρόντος, και είναι αποσπασμένοι δυνάμει των διατάξεων του ν. 4440/2016, επιστρέφουν αυτοδικαίως στην Υπηρεσία τους με την λήξη της απόσπασης χωρίς να δύναται αυτή να παραταθεί ή να ανανεωθεί.
Εκπαιδευτικοί που έχουν αποδεσμευτεί από τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα χωρίς να έχουν μονιμοποιηθεί και έχουν μεταταχθεί μέσω του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας σε θέσεις πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, διανύουν εκ νέου δόκιμη περίοδο σύμφωνα με τις διατάξεις που εφαρμόζονται για τη μονιμοποίηση υπαλλήλων του φορέα υποδοχής.
Εκπαιδευτικοί που εμπίπτουν στην παρ. 5, εφόσον το επιθυμούν, δύνανται με δήλωσή τους που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να δηλώσουν εάν επιθυμούν να επιστρέψουν στην οργανική τους θέση, εφόσον υπάρχει, άλλως σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση, ως εκπαιδευτικοί. Η άρση της μετάταξης και η επαναφορά στην οργανική τους θέση πραγματοποιούνται με κοινή απόφαση των αρμοδίων οργάνων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του φορέα, όπου είχαν μεταταχθεί. Ο χρόνος που διανύθηκε στον φορέα μετάταξης αποτελεί χρόνο πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας για κάθε συνέπεια συμπεριλαμβανομένης της βαθμολογικής και μισθολογικής τους κατάταξης και εξέλιξης.
Βράβευση του 17ου Δημοτικού Σχολείου Καβάλας με Εθνική Ετικέτα Ποιότητας για το Ευρωπαϊκό Έργο eTwinning «Parachute Games»
Από τον Εθνικό Οργανισμό Υποστήριξης της δράσης eTwinning απονεμήθηκε στο 17ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας η Εθνική Ετικέτα Ποιότητας για το έργο «Parachute Games», το οποίο υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2023-2024.
Η Εθνική Ετικέτα Ποιότητας είναι μια διάκριση που απονέμεται σε σχολεία για την εξαιρετική ποιότητα και καινοτομία στη συμμετοχή τους σε έργα eTwinning. Αξιολογούνται η ποιότητα της συνεργασίας, η δημιουργικότητα και η επίδραση του έργου στη μαθησιακή διαδικασία.
Το πρόγραμμα «Parachute Games» επικεντρώθηκε στην ολιστική ανάπτυξη των μαθητών μέσω συνεργατικών, βιωματικών και διαθεματικών δραστηριοτήτων που ενίσχυσαν την κοινωνική συμπερίληψη και τις κινητικές δεξιότητες.
Οι δραστηριότητες του έργου είχαν ως στόχο τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και των κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσαν τις δεξιότητες ακρόασης και προσοχής μέσω συγκέντρωσης και αλληλεπίδρασης.
Το πρόγραμμα συνέβαλε στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών και ενσωμάτωσε γλωσσικές ασκήσεις επικοινωνίας και κατανόησης, καθώς και πειράματα και ανακαλύψεις στη φυσική. Οι μουσικές δραστηριότητες, όπως ο συγχρονισμός των κινήσεων με τον ρυθμό, και οι εικαστικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία έργων τέχνης εμπνευσμένων από το αλεξίπτωτο, εμπλούτισαν την εκπαιδευτική διαδικασία, καθιστώντας τη μάθηση πιο ευχάριστη και αποτελεσματική.
Σημαντική ήταν και η βράβευση του συστεγαζόμενου 17ου Νηπιαγωγείου Καβάλας, το οποίο συμμετείχε ενεργά στο έργο. Η συμμετοχή του νηπιαγωγείου συνέβαλε στην ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο και ενίσχυσε τη συνεργασία και τη συμπερίληψη των παιδιών από μικρή ηλικία, δημιουργώντας ισχυρές βάσεις για τη μελλοντική τους σχολική πορεία.
Έντονη δραστηριότητα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης 820 νέοι φοιτητές στην Καβάλα και έργα εκσυγχρονισμού ύψους 8,5 εκατ. ευρώ
Στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στο πανεπιστημιακό κόμβο της Καβάλας, φέτος εγγράφηκαν 820 φοιτητές, με την εκτίμηση ότι περίπου 650 από αυτούς θα ξεκινήσουν τις σπουδές τους. Η Σχολή Θετικών Επιστημών παρουσιάζει 100% κάλυψη στα τμήματα Φυσικής, Χημείας και Πληροφορικής, με το Τμήμα Φυσικής να επιτυγχάνει πλήρη κάλυψη θέσεων, σε αντίθεση με άλλες σχολές Φυσικής πανελλαδικά, όπου η κάλυψη κυμάνθηκε στο 40%.Αντίστοιχα, στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών, το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας έχει επίσης 100% κάλυψη, ενώ το Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής καταγράφει κάλυψη περίπου 70%.
Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το οποίο έχει αναλάβει εδώ και λίγους μήνες τον πανεπιστημιακό κόμβο της Καβάλας, είναι έτοιμο να δημοπρατήσει το πρώτο του έργο στην πόλη. Το έργο αφορά την συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των κτιριακών εγκαταστάσεων και υποδομών του πανεπιστημίου στην Καβάλα, με προϋπολογισμό 2.500.000€ (με ΦΠΑ).Η δημοπράτηση αυτή θα πραγματοποιηθεί με βάση τον άξονα προτεραιότητας 3.8, που εστιάζει στην ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών υποδομών. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025 και θα περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.Παράλληλα, οι εκπρόσωποι του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου αναφέρουν ότι πρόκειται για την αρχή, καθώς προγραμματίζονται δύο ακόμα σημαντικά έργα στην Καβάλα: η αναβάθμιση των φοιτητικών εστιών με προϋπολογισμό 4.000.000€ και η προμήθεια εκπαιδευτικού εξοπλισμού αξίας 2.000.000€.