Οι εξετάσεις αρχίζουν και οι μαθητές ετοιμάζονται να καθίσουν στα θρανία με όλα τα όπλα που έχουν στη φαρέτρα…
Η σημασία της σωστής διατροφής για έναν έφηβο, και ιδιαίτερα για την πνευματική του απόδοση, έχει τονιστεί επανειλημμένως από τους ειδικούς, οι ιδιαιτερότητες που χαρακτηρίζουν όμως, την εφηβική ηλικία υπογραμμίζουν την ανάγκη αυτής της επανάληψης.
«Η έλλειψη ορισμένων βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως ο σίδηρος, η θειαμίνη, η βιταμίνη Ε, ο ψευδάργυρος και το ιώδιο, έχει φανεί ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη γνωσιακή λειτουργία και συγκέντρωση των ανθρώπων. Η πιθανότητα ανάπτυξης τέτοιων ελλείψεων μπορεί να εξαλειφθεί με την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου διατροφικού πλάνου που να συνδυάζει όλες τις ομάδες τροφίμων. Εξίσου σημαντική είναι και η κατανάλωση επαρκών ποσοτήτων υγρών, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η αφυδάτωση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της συγκέντρωσης και της πνευματικής λειτουργικότητας», υπογραμμίζει η δρ Γλυκερία Ψαρρά, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του Προγράμματος ΕΥΖΗΝ του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου.
Αναφορικά με τα τρόφιμα που βοηθούν το μυαλό και έχουν ως αποτέλεσμα την καλύτερη απόδοση, η κ Ψαρρά σημειώνει: «η βελτίωση της απόδοσης των μαθητών μπορεί να επιτευχθεί με την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου πλάνου διατροφής που χαρακτηρίζεται από ποικιλία τροφίμων. Για παράδειγμα, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε υδατοδιαλυτές βιταμίνες, όπως οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι απαραίτητες σε μεγάλο αριθμό λειτουργιών του σώματος, ενώ τα ψάρια και οι ξηροί καρποί συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος καθώς περιέχουν σημαντικές ποσότητες ω3 και ω6 «καλών» λιπαρών.
Στην ερώτηση αν ένας καφές μπορεί να βοηθήσει στη μελέτη ενός μαθητή, συνιστά προσοχή: «Η κατανάλωση καφέ και άλλων προϊόντων που περιέχουν καφεΐνη, όπως το τσάι και τα ενεργειακά ποτά, πρέπει να γίνεται με προσοχή ειδικά από παιδιά και από άτομα που δεν συνηθίζουν την κατανάλωση καφεϊνούχων προϊόντων. Άτομα που δεν συνηθίζουν να πίνουν καφέ συστήνεται να μην ξεκινήσουν την κατανάλωσή του κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, καθώς υπάρχει μεγάλη περίπτωση να επηρεάσει αρνητικά τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου, κάτι που τελικά θα οδηγήσει σε μειωμένη συγκέντρωση και μη αποδοτικό διάβασμα».
Υπάρχουν επίσης οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσει ένας μαθητής στη διατροφή του, αν θέλει να αντιμετωπίσει το άγχος: «Είναι πιθανό σε κάποιες περιπτώσεις η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης και επεξεργασμένων προϊόντων να οδηγήσει σε μειωμένη συγκέντρωση και άγχος. Συνεπώς, συστήνεται η αντικατάσταση των τροφίμων αυτών, με πιο θρεπτικά τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά. Σε κάθε περίπτωση, το σταθερό πρόγραμμα ύπνου, η επαρκής ξεκούραση και φυσικά η απαραίτητη προετοιμασία μελετώντας, είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση του άγχους».
Η σημασία του πρωινού για τον ανθρώπινο οργανισμό αποτελεί πλέον, διαδεδομένη γνώση. Οι ειδικοί επιμένουν ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να το παραλείπουν πόσο μάλλον την περίοδο των εξετάσεων: «Μεταξύ άλλων ευεργετικών επιδράσεων, μεγάλος αριθμός μελετών υποστηρίζουν ότι το πρωινό συμβάλλει σε βελτιωμένη μνήμη, πνευματική εγρήγορση, αυξημένη ικανότητα συγκέντρωσης, μάθησης και επίλυσης προβλημάτων και συνεπώς επηρεάζει θετικά την πνευματική απόδοση και τη γνωσιακή λειτουργία του μαθητή. Είναι επίσης, σημαντική η επίδρασή του στη διάθεση, καθώς φαίνεται ότι μειώνει το άγχος, τη συναισθηματική κατάθλιψη και τη μελαγχολία. Συνεπώς, καλό θα είναι οι μαθητές να καταναλώνουν πρωινό καθημερινά κατά την περίοδο προετοιμασίας για τις εξετάσεις αλλά και τις ημέρες των εξετάσεων».
Σύμφωνα με την κ Ψαρρά, το πρωινό θα πρέπει να περιλαμβάνει τρόφιμα που προσφέρουν όλα τα απαραίτητα μακροθρεπτικά συστατικά, δηλαδή υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λιπαρά, αλλά και την απαραίτητη ποσότητα ενέργειας για να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας του εγκεφάλου καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέτασης. Για παράδειγμα, το πρωινό μπορεί να αποτελείται από δημητριακά με γάλα και ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης, αβγό και τυρί. Καλό είναι να αποφεύγονται τα γλυκά και οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες στο πρωινό πριν τις εξετάσεις, γιατί μπορεί προκαλέσουν σε μικρό χρονικό διάστημα από την κατανάλωσή τους, υπνηλία και αίσθημα πείνας.
Στην αναζήτηση των μυστικών εκείνων που θα συμβάλλουν από την πλευρά της διατροφής στην καλύτερη απόδοση του μαθητή η κ Ψαρρά «αποκαλύπτει»: «Το διατροφικό μυστικό που θα βοηθήσει τους μαθητές να βελτιώσουν την πνευματική τους απόδοση είναι η προγραμματισμένη και ισορροπημένη διατροφή. Το σταθερό ωράριο των γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας και η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων είναι ο ιδανικός συνδυασμός, ικανός να υποστηρίξει θρεπτικά και ενεργειακά τους μαθητές στη δύσκολη και απαιτητική περίοδο των εξετάσεων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε φυσικά και την ιδιαίτερη σημασία της επαρκούς ξεκούρασης, του ποιοτικού ύπνου και της τακτικής σωματικής δραστηριότητας στην πνευματική απόδοση των παιδιών».
Το νέο ποινολόγιο στα σχολεία που αφορά μαθητές και γονείς
Τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, επιφέρουν νέες ποινές που δεν αφορούν μόνο τους μαθητές, αλλά και τους γονείς, οι οποίοι θα αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους φθορές που προκαλούν τα παιδιά τους.
Οι νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της κυβέρνησης και μεταξύ άλλων προβλέπουν, την επιστροφή της πενθήμερης αποβολής, καθώς και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τις περιπτώσεις μαγνητοφώνησης, φωτογράφισης ή βιντεοσκόπησης εκπαιδευτικού ή μαθητή
Η υπουργική απόφαση προβλέπει τα εξής:
1) Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία εντός της σχολικής μονάδας κατάλληλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων.
2) Τα παιδαγωγικά μέτρα που δύνανται να εφαρμοστούν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών/τριών που παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά εντός και εκτός σχολικής μονάδας, κατά τον λόγο αρμοδιότητας του καθενός εκπαιδευτικού οργάνου, είναι τα ακόλουθα: α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) ωριαία απομάκρυνση, δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες, στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις/μετακινήσεις που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, ζ) αλλαγή τμήματος και η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Τα παραπάνω μπορούν να ισχύουν παράλληλα με τις δράσεις παιδαγωγικής μορφής, τις οποίες προτείνει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ ουσών, σε συνεργασία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Σε κάθε περίπτωση, τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα δεν εφαρμόζονται κατά την αναφερόμενη ως άνω σειρά, ενώ η λήψη τους θα πρέπει να κρίνεται, κάθε φορά (ad hoc), κατάλληλη και αναγκαία για την επίτευξη του επιδιωκόμενου παιδαγωγικού σκοπού. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής τμήματος αποφασίζεται σε περιπτώσεις σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραπτωμάτων του/της μαθητή/τριας, τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία του τμήματος.
Την αλλαγή τμήματος την επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών για παιδαγωγικούς λόγους, συντάσσοντας προς τούτο πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό – απόφαση. v) Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται σε εξαιρετικά αποκλίνουσα/ ες συμπεριφορά/ές ή επαναλαμβανόμενες αποκλίνουσες συμπεριφορές, ιδίως σε εκείνες που περιγράφονται στο άρθρο 4 του ν. 5029/2023 (Α’ 55), καθώς και για τη φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών.
Ποινές για γονείς
Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο μαθητή, ο τελευταίος ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του ή τον ίδιο αν είναι ενήλικος. Πιο συγκεκριμένα, το αρμόδιο όργανο, καθορίζει το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης και σε περίπτωση αποδοχής, οι γονείς/κηδεμόνες ή οι μαθητές, αν είναι ενήλικες, καταβάλλουν το ως άνω ποσό, ενώ, σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται με πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό- απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατόπιν γνώμης του Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει από το σχολικό έτος εντός του οποίου επεβλήθη και ο μαθητής δεν μπορεί να μετεγγραφεί-επανεγγραφεί εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος στην ίδια σχολική μονάδα από την οποία απομακρύνθηκε. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί.
Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η ακόλουθη:
Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνονται εγγράφως οι γονείς ή κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Στην έγγραφη ενημέρωση, αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την εφαρμογή του.
Ο/Η μαθητής/τρια αν είναι ενήλικος/η ή ο/η γονέας ή κηδεμόνας του/της, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση της υπόθεσης. Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο/οι κηδεμόνας/ες του/ της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματός του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, τα οποία καλούνται υποχρεωτικά για να:
α) καταθέσουν τις απόψεις τους β) παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν στο σύνολό τους. Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών συντάσσεται πρακτικό-απόφαση από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου, στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης.
Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών, ενώ στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε τυχόν προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που ενδεχομένως λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του ως άνω παιδαγωγικού μέτρου. Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια. Ο Διευθυντής/ Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα, στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος.
Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση που δεν λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει σχολική μονάδα που λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα στην οποία θα πραγματοποιηθεί η μετεγγραφή μετά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Μέσω gov.gr η υποβολή αιτήσεων για την πλήρωση θέσεων Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης
Διαθέσιμη μέσω του gov.gr είναι η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για την πλήρωση θέσεων Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης, όπως ανακοίνωσαν από κοινού τα υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πιο συγκεκριμένα, η πρόσκληση αφορά σε δεκατρείς (13) κενές θέσεις των Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης και οι ενδιαφερόμενοι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης μπορούν μέχρι την Τετάρτη 15 Μαΐου να υποβάλουν αίτηση χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet και επισυνάπτοντας το βιογραφικό τους στο σχετικό πεδίο της εφαρμογής.
Όπως διευκρινίζεται, η πρόσκληση δεν απευθύνεται στα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ).
ΔΥΠΑ | Αναρτήθηκαν οι οριστικοί πίνακες κατάταξης υποψηφίων για την πρόσληψη προσωπικού στους βρεφονηπιακούς σταθμούς
Αναρτήθηκαν σήμερα, Τετάρτη 17 Απριλίου 2024, στον ιστότοπο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) οι οριστικοί πίνακες κατάταξης υποψηφίων που υπέβαλαν αίτηση για την πρόσληψη προσωπικού, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την υλοποίηση της δράσης «προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και για την πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης της χρονικής περιόδου 2023-2024» για τη στελέχωση των ενταγμένων στη δράση βρεφονηπιακών σταθμών της ΔΥΠΑ, σύμφωνα με τη ΣΟΧ2 /2023.
Οι οριστικοί πίνακες διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα των υπ΄ αρ. 200/2024 και 229/2024 αποφάσεων του ΑΣΕΠ.