Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι προτεραιότητες Τσίπρα για φορολογία, μισθούς, συντάξεις και παροχές

Επιταχύνεται ο έλεγχος της λίστας Λαγκάρντ – Δέσμευση για την επαναφορά 13ης σύνταξης, άρση προνομίων βουλευτών και υπουργών, απαγόρευση πλειστηριασμών – Τι θα γίνει με τα κόκκινα δάνεια, την ΕΡΤ και την αδειοδότηση των ΜΜΕ.

Τους άξονες πάνω στους οποίους θα βασιστεί ο νέος μεταμνημονιακός οδικός χάρτης περιέγραψε χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά την παρουσίαση των προγραμματικών του δηλώσεων.

Ο κ. Τσίπρας, ζητώντας την ψήφο εμπιστοσύνης της Βουλής δεσμεύτηκε ότι θα κάνει πράξη όλες τις προεκλογικές του εξαγγελίες σε ορίζοντα τετραετίας, ακόμη και αυτές που – όπως ο ίδιος αναγνώρισε – είναι δύσκολο να επιτευχθούν.

Το τριήμερο των προγραμματικών δηλώσεων που άνοιξε το βράδυ της Κυριακής ο κ. Τσίπρας θα συνεχιστεί σήμερα με τις ομιλίες βουλευτών, αλλά και των υπουργών οι οποίοι θα κληθούν να εξειδικεύσουν τις μεταρρυθμίσεις τις οποίες ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός.

Συγκεκριμένα ο κ. Τσίπρας παρουσίασε τα εξής νέα μέτρα:

Φορολογικά – ΕΝΦΙΑ – Ληξιπρόθεσμες οφειλές
Με μια σειρά δεσμεύσεων για δραστικές αλλαγές στο υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς της χώρας αλλά και στο ίδιο το οικονομικό… οικοδόμημα ο κ. Τσίπρας εξήγγειλε συγκεκριμένα μέτρα άμεσης επέμβασης.

Πέραν από τις γενικότερες δεσμεύσεις του για εσωτερικούς ελέγχους στα τελωνεία, πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων και πετρελαίου και τριγωνικές συναλλαγές, ο Αλέξης Τσίπρας δεσμεύτηκε για επαναφορά του αφορολόγητο ορίου στα 12.000 ευρώ, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ λκαι αντικατάστασή του από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.

Συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός υπέδειξε τις οικονομικές ελίτ και τις ανώτερες τάξεις των ελευθέρων επαγγελματιών ως υπεύθυνους για τη φοροδιαφυγή. Προανήγγειλε ένα σταθερό, αλλά δίκαιο φορολογικό σύστημα, το οποίο θα βασιστεί στην ενιαία και προοδευτική κλίμακα.

Το αφορολόγητο όριο θα επανέλθει στα 12.000 ευρώ και η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη δημιουργία περιουσιολογίου.

Καταργείται ο ΕΝΦΙΑ από τον ΦΜΑΠ το 2015. Ο πρωθυπουργός κάλεσε τους Έλληνες πολίτες να καταβάλουν τις τελευταίες δόσεις του ΕΝΦΙΑ του 2015 ώστε να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα.

Προανήγγειλε αυστηρά μέτρα για τον έλεγχο της φορολογικής διοίκησης και ρυθμίσεις 100 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Ταμεία και εφορία. Παράλληλα αναφέρθηκε στην κατάργηση των οφειλών προς το Δημόσιο ως διαρκές αδίκημα.

Αναφέρθηκε στην σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ έως το 2016, στην επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και της διαιτησίας. Επίσης αναφέρθηκε στην εφαρμογή ενός ισχυρού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αλλά τόνισε ότι «δεν ξεπουλάμε δίκτυα και υποδομές και φυσικό πλούτο της χώρας μας. Άλλο η αξιοποίηση και άλλο το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας».

Εργασιακά – Κατώτατος μισθός – Συντάξεις
Επτά μέτρα, με στόχο την αποκατάσταση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές του δηλώσεις, επισημαίνοντας ότι η αγορά εργασίας βίωνε επί πέντε χρόνια συνθήκες μεσαίωνα, όχι μόνο εξαιτίας των αξιώσεων των δανειστών, αλλά και εξαιτίας των παρεμβολών των εγχώριων δυνάμεων της εργοδοσίας.

Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε:

– Για την άμεση αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε συνεργασία με το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO)

– Για την επαναφορά της επεκτασιμότητας (οι όροι των συλλογικών συμβάσεων να εφαρμόζονται υποχρεωτικά από όλες τις επιχειρήσεις και όχι μόνο από αυτές που είναι μέλη των εργοδοτικών ενώσεων)

– Για την επαναφορά των τριετιών που είχαν παγώσει με το μνημόνιο

– Για την προστασία από τις μαζικές απολύσεις (εξετάζεται το μηνιαίο όριο των απολύσεων να μειωθεί στο 2% από 5%)

– Για την αποκατάσταση της λειτουργίας του ΟΜΕΔ (διαιτησία)

Εξήγγειλε επίσης την σταδιακή επαναφορά του κατωτάτου μισθού στα 751 ευρώ (από 586) έως το 2016, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα οι επιχειρήσεις, αλλά και οι Ευρωπαίοι εταίροι.

Αποσαφήνισε ότι δεν θα ισχύουν διαχωρισμοί για τους νέους, οι οποίοι σήμερα λαμβάνουν χαμηλότερες αμοιβές (510 ευρώ μεικτά).

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο πρόγραμμα ανάκτησης της εργασίας, το οποίο την ερχόμενη τετραετία θα εξασφαλίσει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, προσφέροντας ανάσα στα ασφαλιστικά ταμεία.

Προεκλογικά, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εξαγγείλει τη δημιουργία 300.000 θέσεων εργασίας σε βάθος δύο ετών.

Για την κατάρτιση των νέων προγραμμάτων απασχόλησης θα αξιοποιηθούν πόροι από την αναδιάρθρωση των ΕΣΠΑ και από το πακέτο Γιούνκερ.

Ο κ. Τσίπρας δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η χρήση των ευρωπαϊκών πόρων για την καταπολέμηση της ανεργίας προϋποθέτει την επίτευξη συμφωνίας με τους εταίρους.

Στο μέτωπο των συντάξεων, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η διάσωση του ασφαλιστικού συστήματος, αφήνοντας αιχμές ότι θα αναζητηθούν οι υπεύθυνοι  για το PSI, που διέλυσε τα αποθεματικά των Ταμείων.

Ο κ. Τσίπρας δεσμεύτηκε ότι δεν θα ισχύσει το email Χαρδούβελη, που προβλέπει  αύξηση ορίων ηλικίας και ότι δεν θα εφαρμοστεί καμία περικοπή στις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις.

Επανέλαβε ακόμη την εξαγγελία για χορήγησης της 13ης σύνταξης τα Χριστούγεννα στους συνταξιούχους που λαμβάνουν έως 700 ευρώ.

Τέλος, αναφέρθηκε στο «Ταμείο εθνικού πλούτου και κοινωνικής ασφάλισης», το οποίο θα λειτουργήσει ως νέος  «κουμπαράς» για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων.

Σε πρώτη φάση, το Ταμείο θα αντλήσει ένα μέρος των εσόδων του από τα δικαιώματα για την εκμετάλλευση του φυσικού και ορυκτού πλούτου της χώρας (μεταλλεία, ορυχεία, χρυσός κ.ά.).

Σε δεύτερη φάση, στον «κουμπαρά» θα εισέλθουν πόροι από την αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων (μετά το 2023).

«Εμείς αξιοποιούμε το φυσικό πλούτο» είπε χαρακτηριστικά, «δεν τον ξεπουλάμε, για να ξεπληρώσουμε ένα χρέος που δεν ξεπληρώνεται».

Έλεγχοι – λίστα Λαγκάρντ
Όπως τόνισε ο κ. Τσίπρας, ενεργοποιείται και επιταχύνεται ο έλεγχος στις λίστες που αφορούν εξαγωγές κεφαλαίων και εμβάσματα στο εξωτερικό (λίστες Λαγκάρντ και Λιχτενστάιν).

Παράλληλα, στις πρωταρχικές κινήσεις της κυβέρνησης συγκαταλέγεται και ο έλεγχος των δημοσίων συμβάσεων με κινητοποίηση του Σώματος των Δημοσίων Ελεγκτών, ενώ καταργούνται οι «αντισυνταγματικές», όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, διατάξεις που παρέχουν προστασία στις διοικήσεις των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ.

Επανασύσταση ΕΡΤ – αδειοδότηση και δανειοδότηση ΜΜΕ
Με νόμο, που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή σκοπεύει η νέα κυβέρνηση να επανασυστήσει την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Α.Ε, το κλείσιμο της οποίας συντελέστηκε και τυπικά στις 11 Ιουλίου του 2013.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η επανασύσταση της ΕΡΤ θα γίνει από μηδενική βάση και συμπλήρωσε πως η κυβέρνηση προχωρά σε διαγωνισμό για ανοιχτή αδειοδότηση για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα στο σύνολό τους. Όπως ανέφερε, θα ελεγχθεί και ο μηχανισμός σύνδεσης των τραπεζών με τα ΜΜΕ.

Στόχος, όπως είπε, είναι να σταματήσει η διαδικασία αδιαφανών χρηματοδοτήσεων (θαλασσοδάνεια) προς ευνοημένους επιχειρηματίες, όπου περιλαμβάνονται και τα ΜΜΕ.

Τέλος στα βουλευτικά αυτοκίνητα και στα προνόμια βουλευτών
Σαρωτικές αλλαγές με κατάργηση των προκλητικών προνομίων υπουργών και βουλευτών προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά την παρουσίαση των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης, επιθυμώντας -όπως είπε- να επιβάλει «νέο ύφος και ήθος στο πολιτικό σκηνικό».

«Προχωράμε στον περιορισμό της σπατάλης και στον περιορισμό των προνομίων υπουργών και βουλευτών» είπε χαρακτηριστικά, για να περιγράψει το στίγμα της νέας πολιτικής, λέγοντας: «Δεν ήρθαμε για να καταλάβουμε την εξουσία και τα προνόμια, αλλά να τα καταργήσουμε και να τα δώσουμε εκεί που πηγάζει η εξουσία. Στο λαό».

Ο πρωθυπουργός είπε ότι θα μειωθεί θεαματικά ο αριθμός των συμβούλων και των μετακλητών υπαλλήλων που έχουν υπουργοί και βουλευτές, θα μειωθούν κατά 50% τα πολυτελή υπουργικά αυτοκίνητα, κάνοντας μάλιστα ειδική αναφορά στην BMW αξίας 700.000 ευρώ που είχε ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Παράλληλα, ζήτησε να εξεταστεί εάν υπάρχουν περιθώρια να καταργηθούν και τα βουλευτικά ΙΧ.

Αναλυτικά, μίλησε για

– Αμεση αποσυμφόρηση των υπουργείων από στρατιές συμβούλων και μετακλητών υπαλλήλων

– Μείωση στο ήμισυ των 700 αυτοκινήτων που διαθέτουν τα υπουργεία

– Πώληση του ενός εκ των τριών κυβερνητικών αεροσκαφών

– Στην ίδια κατεύθυνση, είπε, «ζητώ από την πρόεδρο της Βουλής να επανεξετάσει το βουλευτικό αυτοκίνητο, γιατί δεν πιστεύω ότι βουλευτές στερούνται οικονομικής δυνατότητας να κινούνται με δικά τους έξοδα».

– Περιορισμός του προσωπικού του Μεγάρου Μαξίμου κατά 30%

– Μείωση της φρουράς του πρωθυπουργού κατά 40%

– Το ίδιο και για τους υπουργούς

– Οι αστυνομικοί που θα αποδεσμευτούν θα βγούν στους δρόμους και στις γειτονιές.

Νέα μεταναστευτική πολιτική
Μια απλή Διεύθυνση Μετανάστευσης μετατρέπεται σε Υπουργείο, όπως σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, τονίζουν από το Μέγαρο Μαξίμου. Πρωταρχικός στόχος του νέου Χαρτοφυλακίου, αποτελεί η άμεση ψήφιση του Νόμου περί ιθαγένειας για τα παιδιά δεύτερης γενιάς.

Παιδεία
Άμεσα καταργείται η επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων κατά 50% από την Τράπεζα θεμάτων.  Ενώ σε ό, τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση καταργούνται οι διατάξεις που αφορούν τα Συμβούλια ιδρύματος.

Γερμανικές αποζημιώσεις
Τέλος, ο πρωθυπουργός ολοκλήρωσε τον κύκλο των εξαγγελιών της νέας κυβέρνησης  τονίζοντας «πως ιστορική υποχρέωση της νέας κυβέρνησης αποτελεί η διεκδίκηση του Κατοχικού Δανείου και των επανορθώσεων».
Διάβασε περισσότερα στο:

 

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Επαγγελματίες | Ερχονται «καμπάνες» 1.500 ευρώ για όσους δεν συνδεθούν με το IRIS

Αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα θα είναι από 1η Ιουλίου όσοι επαγγελματίες δεν συνδεθούν με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS. Το πρόστιμο για τους ελεύθερους επαγγελματίες ανέρχεται σε 1.500 ευρώ αλλά όσοι πληρώσουν το πρόστιμο εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση του θα καταβάλλουν μειωμένο πρόστιμο κατά 50%. Επιπλέον όσοι επαγγελματίες δεν δηλώσουν επαγγελματικό λογαριασμό θα πληρώσουν πρόστιμο 1.000 ευρώ.

Ο νόμος υποχρεώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών προκειμένου να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει.

Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών.

Για τους καταναλωτές η υπηρεσία IRIS είναι δωρεάν και είναι διαθέσιμη είτε στο Internet είτε στο mobile banking και ο αριθμός των εγγεγραμμένων χρηστών υπερβαίνει τα 2 εκατομμύρια.

Μόνο το 41% έχει συνδεθεί

Πάντως σύμφωνα με τα στοιχεία υπολείπεται σημαντικά των 680.000 που ανέρχονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι,  ο αριθμός όσων έχουν εγγραφεί μέχρι στιγμής στο σύστημα αποδοχής πληρωμών μέσω του λογαριασμού τους, υπηρεσία που υποστηρίζεται από το ΙRIS της ΔΙΑΣ καθώς δεν ξεπερνούν τις 280.000.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και της ΑΑΔΕ θα λάβουν από τις τράπεζες μέχρι τέλος Ιουνίου τα ακριβή στοιχεία  για τον αριθμό όσων έχουν συνδεθεί και στη συνέχεια θα ενεργοποιήσουν τις εντολές προστίμων για όσους δεν συμμορφώθηκαν. Πάντως οι τράπεζες έχουν μειώσει τις προμήθειες κοντά στο 0,5% επί της συναλλαγής προκειμένου η υπηρεσία να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με τις κάρτες.

Η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία ΥΠΕΘΟ και Ανάπτυξης :

  1. Οι δικαιούχοι πληρωμής αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία I.R.I.S. online payments, εφόσον:

α) Παρέχουν υπηρεσίες σε καταναλωτές ή

β) λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας

  1. Από τους δικαιούχους πληρωμής εξαιρούνται:

α) Τα άτομα με αναπηρία όρασης με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω

β) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων (αυτόματοι πωλητές) μέχρι και την 31.12.2024.

  1. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων, ορίζονται:

α) Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς του Υπουργείου Ανάπτυξης και

β) οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας.

  1. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων εφόσον στα πλαίσια των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους, διαπιστώσουν παράβαση συμπληρώνουν και διαβιβάζουν σχετική έκθεση ελέγχου προς τις αρμόδιες αρχές για τη βεβαίωση παραβάσεων και επιβολής προστίμων.
  2. Οι αρμόδιες αρχές συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.

  3. Οι δικαιούχοι πληρωμής  δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., εντός προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας

  4. Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.

  5. Δήλωση ίδιου επαγγελματικού λογαριασμού από διαφορετικούς δικαιούχους πληρωμής δεν επιτρέπεται και η Α.Α.Δ.Ε. προβαίνει σε απενεργοποίηση των λογαριασμών.

  6. Σε όποιον δεν προχωρήσει στη σύνδεση με το IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή της. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

  7. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν:

α) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.

β) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.

  1. Για μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού, επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς κλειδώθηκαν 3 στους 4 Έλληνες έξω από την αγορά κατοικίας

Άπιαστο όνειρο για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει καταστεί η αγορά κατοικίας, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αναφορικά με τους μισθούς και τις τιμές των ακινήτων. Αντίθετα η ελληνική αγορά κατοικίας συνεχίζει να είναι ελκυστική για τους ξένους καθώς έχει αποκτήσει και επενδυτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη πραγματική δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό για τα ελληνικά νοικοκυριά. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, πρόσβαση στην αγορά κατοικίας έχει περίπου το 25% των Ελλήνων με βάση το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ εάν επικεντρωθούμε στην αγορά των νεόδμητων κατοικιών τα τρέχοντα επίπεδα τιμών απευθύνονται στο 3% με 10%.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από τον Δημήτρη Ανδρίτσο, διευθύνοντα σύμβουλο της Cerved Property Services (CPS) κατά τη διάρκεια του 17ου Red Meeting Point και στο πλαίσιο μελέτης του υπό τον τίτλο «Affordable Housing Special Report» στην οποία, μεταξύ άλλων, επιχειρείται η σύγκριση της αγοράς κατοικίας το 2008 με το 2023:

  • Το 2008 (όταν η αγορά κατοικίας ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της σύγχρονης ιστορίας) το μέγεθος της άγγιζε τα 22 δις., ενώ το 2023 ήταν στα 9 δις. ευρώ με την Μεταβολή Επιπέδου Τιμών σε Εθνικό επίπεδο το 2023 έναντι 2008, -3.4%.
  • Το 80% των πράξεων για αγορά κατοικίας το 2008 γινόταν με τραπεζικό δανεισμό (13,2 δις. οι ετήσιες εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων). Το 2023 μόνον το 20% των πράξεων έχουν τραπεζικό δανεισμό (1,2 δις. τα στεγαστικά δάνεια).
    Και οι διαφορές δεν σταματούν στα παραπάνω.
  • Το 2008 η συμμετοχή ξένων υπηκόων στο σύνολο των πράξεων αγοράς κατοικίας ήταν 1,5% με 2%, ενώ το 2023 αγγίζει το 25%. Βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές επενδύσεις σε ακίνητα από ξένους ήταν 2,133 δις. ευρώ.

Το επενδυτικό προφίλ των κατοικιών – Ελκυστικές τιμές για τους… ξένους

Πριν 16 χρόνια οι κατοικίες δεν είχαν επενδυτικό προφίλ και σε αυτές δεν επένδυαν οι ΑΕΕΑΠ (Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) συνθήκες που έχουν πλέον διαφοροποιηθεί.

Η χρυσή βίζα και η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κάνει ακόμα και τους Έλληνες να αγοράζουν κατοικίες για επενδυτικούς λόγους. Στη λογική αυτή έχουν μπει και θεσμικοί επενδυτές όπως είναι οι ΑΕΕΑΠ οι οποίοι επίσης επενδύουν σε κατοικίες, κάτι αδιανόητο στην Ελλάδα το 2008.

Βασικό συμπέρασμα της εν λόγω μελέτης αποτελεί ότι το μέσο ελληνικό εισόδημα σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Αντιθέτως για τους μη εγχώριους αγοραστές οι τιμές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές.

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται η τιμή ανά τ.μ. στην Ελλάδα το 2023 είναι υψηλότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Λετονία τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και χαμηλότερη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία Πολωνία, Σλοβενία κ.λ.π.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη ανθεκτικότητας τιμών (Sustainability Index) της CPS το επίπεδο τιμών στις κατοικίες του 2021 ήταν το ανώτερο όριο για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Με βάση την αξία ενός ακινήτου, το επίπεδο τιμών του 2021 για μια μέση κατοικία (περίπου 60 τ.μ. και ηλικίας 20-30 ετών) με σκοπό την ιδιοκατοίκηση, απαιτούνται εισοδήματα περίπου 8,5 ετών για την αγορά του, σε εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ο δείκτης τιμών οικιστικών ακινήτων αυξήθηκε 6,43%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε 2,33%. Το 2020 είχαμε αύξηση στις τιμές κατοικιών 6,21% και αύξηση του μέσου μισθού 0,38%, με τα αντίστοιχα νούμερα για 2021, 2022 και 2023 να είναι 7,34% με 6,38% (κάπως συγκλίνουν οι ποσοστιαίες διαφορές), 11,08% με 5,28% και 16,52% με 6,38%.

Πώς ορίζεται η βιώσιμη αγορά

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρίτσο «βιώσιμη είναι η αγορά όπου το επίπεδο τιμών α) δίνει τη δυνατότητα στους εγχώριους αγοραστές να αποκτήσουν κατοικία και β) δεν αναμένεται να σημειώσει έντονες μεταβολές στο μεσοπρόθεσμο διάστημα».

Όπως τόνισε «οι Περίοδοι Μη-Ανθεκτικότητας τιμών στην κτηματαγορά ορίζονται ως περίοδοι κατά τις οποίες οι τιμές των ακινήτων βιώνουν σημαντική και παρατεταμένη υπερτίμηση, αποκλίνοντας από την πραγματική τους αξία. Ενδείξεις για την ύπαρξη τέτοιων περιόδων αποτελούν συνηθέστερα η αποσύνδεση τιμών και ενοικίων από την διακύμανση των εισοδημάτων και οι διακυμάνσεις στην οικονομία όπως ο εκτεταμένος δανεισμός και η εκτεταμένη κατασκευαστική δραστηριότητα».

Ο «Δείκτης Ανθεκτικότητας τιμών» της CPS λαμβάνει υπόψιν του μεταξύ άλλων τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: Λόγος τιμών ακινήτων και τιμών ενοικίασης, λόγος τιμών ακινήτων και διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό, λόγος τιμών ακινήτων «περιοχής δείκτη» σε σχέση με την χώρα, συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα ως προς το ΑΕΠ, Δανεισμός ως προς το ΑΕΠ. Ο δείκτης δεν παρέχει δυνατότητες πρόβλεψης σχετικά με το πότε ή εάν θα πραγματοποιηθεί μια διόρθωση.

Επομένως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της CPS, όταν αναφέρεται στον «κίνδυνο μη – ανθεκτικότητας τιμών”, υποδεικνύει τον κίνδυνο σημαντικής διόρθωσης τιμής, αλλά δεν μπορεί να προβλέψει πότε μπορεί να συμβεί αυτή η διόρθωση.
Όπως επίσης υπογράμμισε «η διατήρηση χαμηλών όγκων συναλλαγών και η τρέχουσα μείξη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην αγορά δημιουργεί συνθήκες ανοδικής πίεσης των τιμών ακινήτων και ως εκ τούτου υπάρχει η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών κοινωνικής κατοικίας που θα τονώσουν και τη δυνατότητα προσφοράς κατοικιών».

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en