ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νιλ ΜακΓκρέγκορ: Ολοι θα συμφωνούσαν ότι η απόκτηση των μαρμάτων ήταν νόμιμη
Τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου υπέρ της παραμονής των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Λονδίνο παραθέτει ο διευθυντής του λονδρέζικου ιδρύματος Νιλ ΜακΓκρέγκορ σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Times.
Αναφερόμενος αρχικά στην προσπάθεια της UNESCO να αναλάβει ρόλο μεσολαβητή μεταξύ Βρετανίας και Ελλάδας, ο 68χρονος κ. ΜακΓκρέγκορ σχολιάζει πως ο διεθνής οργανισμός είναι διακυβερνητικός, αλλά οι διοικούντες το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι μέλη της βρετανικής κυβέρνησης: «Η βρετανική κυβέρνηση δεν είναι ιδιοκτήτρια των μεγάλων πολιτιστικών συλλογών αυτής της χώρας.
Οι πίνακες στην Εθνική Πινακοθήκη, τα αντικείμενα στο Βρετανικό Μουσείο είναι στην κατοχή των διοικούντων των ιδρυμάτων και καθήκον αυτών είναι η συντήρηση των αντικειμένων προς μελέτη και προς απόλαυση από όλο τον κόσμο. Έχουν μια κοινωφελή ευθύνη που επιβάλλεται από το νόμο, να διασφαλίσουν ότι εκείνα τα αντικείμενα προσφέρουν το μέγιστο δημόσιο όφελος».
Ο κ. ΜακΓκρέγκορ συμπληρώνει ότι δική του πεποίθηση και πεποίθηση των διοικούντων το Μουσείο είναι πως τα Γλυπτά θα παρέχουν «μέγιστο δημόσιο όφελος» μένοντας στο Λονδίνο. «Από τη σύστασή του προ 250 ετών, σκοπός του Βρετανικού Μουσείου ήταν να συγκεντρώνονται σε έναν χώρο αντικείμενα που θα παρουσιάζουν αφηγήσεις για τον κόσμο.
»Όταν τα Γλυπτά του Παρθενώνα ήρθαν στο Λονδίνο ήταν η πρώτη φορά που μπορούσαν να ιδωθούν στο ύψος του ματιού. Σταμάτησαν να είναι αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες στον Παρθενώνα και έγιναν διακριτά γλυπτά. Έγιναν μέρος μιας διαφορετικής ιστορίας – του ποια ήταν η σημασία του ανθρώπινου σώματος στον παγκόσμιο πολιτισμό. Στην Αθήνα θα ήταν μέρος μιας αποκλειστικά αθηναϊκής ιστορίας», λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου στους Times και συνεχίζει: «Δεν πρόκειται καν για ελληνικό μνημείο. Πολλές άλλες ελληνικές πόλεις και νησιά διαμαρτυρήθηκαν έντονα για τα χρήματα που πάρθηκαν από αυτές για να χτιστεί αυτό [ο Παρθενώνας] στην Αθήνα».
Ως αντεπιχείρημα στο επιχείρημα υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών και στο ότι το καλύτερο σημείο για να γίνει αυτό είναι ο τόπος δημιουργίας τους, ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ λέει πως περίπου το 30% των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκονται στην Αθήνα και το 30% στο Λονδίνο. «Δε χρειάζεται να ξέρεις πολλά μαθηματικά για να καταλάβεις ότι πολλά από τα Γλυπτά δεν υπάρχουν πια. Επομένως δεν υπάρχει πιθανότητα ανάκτησης μιας καλλιτεχνικής οντότητας και ακόμα πιο μικρή πιθανότητα επανατοποθέτησής τους στο κατεστραμμένο κτίριο από όπου προήλθαν. Για την ακρίβεια οι ελληνικές αρχές συνέχισαν το έργο του λόρδου Έλγιν με την απομάκρυνση των Γλυπτών για τους ίδιους ακριβώς λόγους: για να τα προστατεύσουν και να τα μελετήσουν».
Ως προς το κατά πόσο η απομάκρυνση των Γλυπτών από τον Έλγιν ήταν παράνομη, ο κ. ΜακΓκρέγκορ σημειώνει πως τότε την Ελλάδα διοικούσαν οι Οθωμανοί, με τους οποίους διαπραγματεύθηκε ο Βρετανός λόρδος. «Ήταν η απόκτηση νόμιμη;» ρωτά ρητορικά ο κ. ΜακΓκρέγκορ δίνοντας πάντως μετά τη δική του εκτίμηση: «Νομίζω πως όλοι θα συμφωνούσαν ότι ήταν νόμιμη».
Αναφορικά με το οθωμανικό φιρμάνι εξουσιοδότησης προς τον Έλγιν που δεν έχει παρουσιαστεί, ο κ. ΜακΓκρέγκορ αναφέρει πως το έγγραφο έπρεπε να παραδοθεί στις τοπικές αρχές κατά την εξαγωγή αντικειμένων. «Αυτή είναι η ουσία. Τα πάντα έγιναν με πολύ δημόσιο τρόπο, πολύ αργά. Στα 1800 δεν μπορούσες να μετακινήσεις μεγάλες πλάκες μαρμάρου γρήγορα. Οποιαδήποτε στιγμή οι οθωμανικές αρχές μπορούσαν να το είχαν σταματήσει».
Ο κ. ΜακΓκρέγκορ απορρίπτει επίσης το επιχείρημα ότι αν σήμερα κάποια εκθέματα αποκτιούνταν από το Βρετανικό Μουσείο με τον ίδιο τρόπο θα θεωρείτο κάτι απαράδεκτο με βάση τις σύγχρονες ηθικές αρχές. Παραπέμπει στις σημερινές εργασίες του Βρετανικού Μουσείου στο Σουδάν που γίνονται με πρόσκληση των τοπικών αρχών και με αντάλλαγμα την άδεια προς το λονδρέζικο ίδρυμα να κρατήσει κάποια από τα ευρήματα.
Στο ερώτημα αν το Βρετανικό Μουσείο είναι αποφασισμένο να μην συζητήσει καν με τους Έλληνες για το μέλλον των Γλυπτών ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ απαντά: «Απεναντίας. Οι διοικούντες το Μουσείο πάντα ήταν διατεθειμένοι για κάθε συζήτηση. Το περίπλοκο είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει τους διοικούντες ως νόμιμους ιδιοκτήτες, επομένως οι συζητήσεις είναι δύσκολο να προχωρήσουν».
Ερωτηθείς για την πιθανότητα δανεισμού των Γλυπτών ή μέρους αυτών για μια προσωρινή έκθεση στην Αθήνα, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου απαντά ότι οι ελληνικές αρχές δεν ενδιαφέρονται για δανεισμό. «Αυτό είναι λυπηρό, διότι αυτά τα Γλυπτά πράγματι ανήκουν σε όλους. Το να αφήνονται να εκτίθενται σε διαφορετικά μέρη είναι σημαντικό».
1 Comment
ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης
ΘΑΣΟΣ
Το αρχαίο θέατρο της Θάσου αποκαταστάθηκε με το φημισμένο λευκό μάρμαρο του νησιού
Μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια που παρέμενε κλειστό, το αρχαίο θέατρο της Θάσου, ένα από τα παλαιότερα στον ελληνικό χώρο, ανοίγει και πάλι για το κοινό στα μέσα Μαΐου, μετά την ολοκλήρωση των εκτεταμένων εργασιών αναστήλωσης και αποκατάστασής του κοίλου (που ξεκίνησαν το 2018 και ολοκληρώθηκαν πριν λίγους μήνες). Το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιάζει πραγματικά τον επισκέπτη καθώς ντύθηκε εξ’ ολοκλήρου με το φημισμένο λευκό μάρμαρο που εξορύσσεται στα λατομεία του νησιού. Σημειώνεται ότι το θέατρο αποκαταστάθηκε στη φάση που βρίσκονταν στα Ρωμαϊκά χρόνια.
Κατασκευασμένο τον 4ο αιώνα π.Χ. σε πρανές λόφου στα ανατολικά της αρχαίας πόλης της Θάσου (της σημερινής πρωτεύουσας του νησιού, του Λιμένα), το αρχαίο θέατρο με την απαράμιλλη θέα στη θάλασσα, ετοιμάζεται να περάσει σε μια νέα περίοδο λειτουργίας, σχεδόν έναν αιώνα μετά την πρώτη ανασκαφή που διενήργησε (1921) η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, αποκαλύπτοντας το κοίλο, την ορχήστρα, τις παρόδους κι ένα τμήμα της σκηνής.
Το έργο της αναστήλωσης του μνημειακού αυτού θεάτρου ήταν ίσως ένα από τα δυσκολότερα τεχνικά έργα που υλοποίησε τα τελευταία χρόνια η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, υπό την επίβλεψη της αρχαιολόγου Κωνσταντίνας Πανούση. Στην πραγματικότητα, το κοίλο του θεάτρου σκάφτηκε εκ βάθρων προκειμένου να αποκατασταθούν φθορές του παρελθόντος, να δοθεί λύση σε θέματα στατικότητας, να ολοκληρωθούν σημαντικές υποδομές που θα εξασφάλιζαν την διάσωσή του και εν τέλει θα συνέβαλαν στη σύγχρονη λειτουργία του ως χώρου που μπορεί να φιλοξενεί ξανά πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.
Με την απόδοση του θεάτρου στους κατοίκους και τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού ικανοποιείται ένα μεγάλο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Θάσου και προσωπικά του πρώην δημάρχου του νησιωτικού δήμου Κώστα Χατζηεμμανουήλ, ο οποίος επέμενε για την αποκατάσταση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου στην αρχική μαρμάρινη μορφή.
Με την αμέριστη συμπαράσταση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού που ενέταξε το έργο στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της, του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία-Θράκη» και του προσωπικού της Επιτελικής Δομής του ΥΠΠΟ (ΕΔΕΠΟΛ), η αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου αποτελεί μια πραγματικότητα παρά τις πολλές και μεγάλες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεραστούν. Το συνολικό κόστος αποκατάστασης του κοίλου του αρχαίου θεάτρου ανήλθε στο ποσό των 3.500.000 ευρώ.
Τα εδώλια αποκαταστάθηκαν με λευκό μάρμαρο από τα λατομεία του νησιού
«Οι εργασίες αποκατάστασης του κοίλου αποδείχτηκαν εξαιρετικά προβληματικές και πολύ πιο εκτεταμένες απ’ ό,τι αρχικά προβλέπονταν», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επιβλέπουσα του έργου,η αρχαιολόγος Κωνσταντίνα Πανούση, και συνεχίζει: «για να γίνουν οι παραπάνω εργασίες, έπρεπε να τροποποιηθεί η αρχική μελέτη αποκατάστασης, γεγονός που απαίτησε χρόνο. Εν συνεχεία, εκπονήθηκε στατική μελέτη, μελέτη διαχείρισης όμβριων υδάτων και τροποποίηση της αρχιτεκτονικής μελέτης. Όλα τα παραπάνω αύξησαν σημαντικά το φυσικό αντικείμενο της αναστήλωσης, καθώς κτίστηκαν εκ νέου 29 σειρές υποδομών, αντί για 13 που προβλέπονταν αρχικά, έγιναν εργασίες σε 177 αρχαία εδώλια στην άνω αδιατάρακτη ζώνη και τοποθετήθηκαν 622 σύγχρονα και αρχαία εδώλια και 147 σύγχρονα σκαλιά στην κύρια ζώνη αναστήλωσης, η οποία καταλαμβάνει 29 σειρές εδωλίων σε οκτώ κερκίδες που χωρίζονται από επτά κλίμακες. Το τελικό σύνολο επεμβάσεων στο κοίλο του αρχαίου θεάτρου της Θάσου αφορά σε 1.039 αρχιτεκτονικά μέλη».
Από τις πιο σημαντικές εργασίες που έπρεπε να γίνουν ήταν η καταγραφή και ταυτοποίηση των αρχαίων μελών του θεάτρου, τα οποία επανατοποθετήθηκαν. Θραυσμένα αρχαία εδώλια συμπληρώθηκαν με χυτό υλικό και όπου δεν υπήρχε αρχαίο υλικό, τοποθετήθηκαν μέλη κατασκευασμένα από ολόλευκο μάρμαρο του νησιού.
«Ομολογουμένως αυτό που είχαμε να αντιμετωπίσουμε στο αρχαίο θέατρο της Θάσου ήταν μια μεγάλη πρόκληση ειδικά ως προς την προμήθεια του μαρμάρου», υπογραμμίζει η κα Πανούση, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, και συμπληρώνει: «Η ανάλυση του υλικού που έγινε στα αρχαία εδώλια μας έδειξε το είδος και τη σύνθεση του μαρμάρου που χρησιμοποιήθηκε στην αρχαιότητα, και βάσει αυτού παραγγέλθηκε παρόμοιο μάρμαρο από λατομείο του νησιού. Πρέπει να εξάρουμε την άριστη συνεργασία που είχαμε με τον ανάδοχο στο συγκεκριμένο τμήμα του έργου, τον κ. Μπαϊρακτάρη, ο οποίος ανέλαβε όχι μόνο την προμήθεια αλλά επίσης τη λάξευση και επεξεργασία των μαρμάρινων εδωλίων, προκειμένου να επιτύχουμε την απαραίτητη συμμετρία και καμπυλότητα, ώστε να τοποθετηθούν τα σύγχρονα εδώλια στο κοίλο του θεάτρου. Η ολοκλήρωση όλων των εργασιών που χρειάστηκαν για την αποκατάσταση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου οφείλεται στο προσωπικό του έργου που δούλεψε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, συχνά υπερβάλλοντας εαυτόν».
Είναι γεγονός πως η πανδημία του κορονοϊού και η έλλειψη εργατικού δυναμικού στο νησί δυσχέραινε σε μεγάλο βαθμό την ομαλή εκτέλεση των εργασιών. Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η περίπτωση του έργου της βελτίωσης του λιθόκτιστου βαθμιδωτού μονοπατιού που οδηγεί στο αρχαίο θέατρο. Στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατατέθηκε μόνο μία προσφορά, ωστόσο ο μοναδικός ανάδοχος παραιτήθηκε στη συνέχεια γιατί δεν κατόρθωσε να βρει χτίστες!
Οι εργασίες συνεχίζονται
Στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να απομακρυνθεί από το εσωτερικό του αρχαίου θεάτρου ο γερανός, με τη βοήθεια του οποίου έγινε η τοποθέτηση των εδωλίων, ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθεί και το έργο της επίστρωσης της ορχήστρας. Το αρχαίο θέατρο θα είναι εν μέρει επισκέψιμο, κυρίως στο κοίλο του, αφού οι εργασίες θα συνεχίζονται στο εσωτερικό του, ωστόσο οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά το έργο της αποκατάστασης που έγινε.
Η πλήρης και επαρκής ηλεκτροδότηση του αρχαίου θεάτρου είναι μία από τις εκκρεμότητες στο συνολικό έργο της αποκατάστασης του μνημείου, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να πραγματοποιούνται σε αυτό σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις. Όπως εξηγεί η κ. Πανούση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την πλήρη αποκατάσταση του δικτύου, το οποίο παρουσίαζε θέματα με διακοπές σε όλη τη διάρκεια του έργου.
Να σημειωθεί ότι μέχρι και το 2013, οπότε το θέατρο έκλεισε οριστικά προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες, τα εδώλια του θεάτρου ήταν ξύλινα, που στηρίζονταν πάνω σε μεταλλικές εξέδρες, οι οποίες τοποθετήθηκαν τη δεκαετία του 1990. Το αρχαίο θέατρο της Θάσου, όλα τα προηγούμενα χρόνια πέρασε από πολλές φάσεις συντήρησης, έως ότου ξεκινήσουν, το Νοέμβριο του 2018, οι οριστικές εργασίες της πλήρους αποκατάστασής του κοίλου. Κατά το παρελθόν, ωστόσο, φιλοξένησε μεγάλα και σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα, όπως ήταν οι εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων – Θάσου.
Ο πρώην δήμαρχος του νησιού Κώστας Χατζηεμμανουήλ, ο οποίος πρωτοστάτησε στην αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου στην αρχική μαρμάρινη μορφή του, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν κρύβει την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση των εργασιών. «Νιώθω δικαιωμένος», τονίζει σε δηλώσεις του, «καθώς μία πολυετής προσπάθεια που άρχισε το 2011, κι ένας προσωπικός αγώνας, έφτασε στο τέλος του χάρη στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου και την έφορο αρχαιοτήτων Σταυρούλα Δαδάκη, η οποία ωρίμασε τις απαιτούμενες διαδικασίες, διευκρινίζοντας όλα εκείνα τα σημεία τα οποία είναι απαραίτητα για να εξελιχθεί μια μελέτη σε έργο».
«Αισθάνομαι», συνεχίζει ο κ. Χατζηεμμανουήλ, «ότι κέρδισα ένα προσωπικό “στοίχημα” κι εκπληρώνω μία δέσμευσή μου στον κόσμο της Θάσου, όταν το 2010 υποσχέθηκα ότι θα πετάξω τα σάπια κόντρα πλακέ από το αρχαίο θέατρο του νησιού και θα τα αντικαταστήσω με ολόλευκο μάρμαρο Θάσου. Θέλω να εξάρω και την ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ για τη μαρμάρινη αποκατάσταση του μνημείου. Μια απόφαση που στηρίχθηκε στην άρτια αποτύπωση του εξαιρετικού αρχαιολόγου και αρχιτέκτονα Τόνι Κοζέλι, που ζει μόνιμα στο νησί προσφέροντας σημαντικό έργο».
Η επαναλειτουργία του αρχαίου θεάτρου προκάλεσε αισθήματα ικανοποίησης στον δήμο Θάσου. Ο δήμαρχος Λευτέρης Κυριακίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θεωρεί πολύ σημαντικό το γεγονός ότι πλέον θα είναι επισκέψιμο το μνημείο και σημειώνει ότι πρόθεση της διοίκησης του δήμου είναι να φιλοξενηθούν σε αυτό εκδηλώσεις, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Το αρχαίο θέατρο της Θάσου είναι και πάλι έτοιμο να «μιλήσει» στους χιλιάδες θεατές, μεταφέροντας την ιστορία του, τις περιπέτειες και την πορεία που χάραξε στο χρόνο. Είναι αυτή η ιστορία που μεταφέρουν στους νεότερους τα αρχαία ονόματα δεκάδων ανθρώπων και οικογενειών του νησιού που είναι χαραγμένα πάνω στα μαρμάρινα εδώλια του κοίλου και μαρτυρούν τη συνεχή πορεία του μνημείου μέσα στους αιώνες.
Πηγή: newsbeast.gr
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υouth Pass 2024 | Ανοιξε σήμερα η πλατφόρμα – Εως τις 15 Μαΐου οι αιτήσεις
Ανοιξε σήμερα, Δευτέρα 1 Απριλίου, η πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων για το Youth Pass με στόχο την οικονομική ενίσχυση ύψους 150 ευρώ σε νέους οι οποίο έχουν συμπληρώσει είτε το 18ο έτος, είτε το 19ο έτος της ηλικίας τους από 1.1.2023 έως και 31.12.2023, σύμφωνα με Κοινή Ανακοίνωση Τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Αρμόδιοι για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Youth Pass είναι οι Υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β’ 5420/14.09.2023).
Η πίστωση της ενίσχυσης γίνεται με τη μορφή ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, η οποία θα αποσταλεί στα πιστωτικά ιδρύματα έως και την Παρασκευή 31 Μαΐου. Σημειώνεται ότι ενδέχεται να υπάρξει καθυστέρηση 1-2 εργάσιμων ημερών έως να λάβουν την ενίσχυση οι δικαιούχοι. Στη συνέχεια θα μπορούν να την αξιοποιήσουν σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και των μεταφορών.
Κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του προγράμματος, έως το τέλος του 2023, περίπου 140.000 νέοι έλαβαν ενισχύσεις που ανήλθαν συνολικά σχεδόν στο ποσό των 21 εκατομμύριών ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως το Youth Pass αποτελεί ένα μόνιμο μέτρο ενίσχυσης των νέων. Στο πλαίσιο αυτό, η ειδική εφαρμογή θα δέχεται τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων από την 1η Απριλίου έως και την 15η Μαΐου κάθε έτους. Η ενίσχυση για όλους τους δικαιούχους θα καταβάλλεται μια φορά ετησίως μέχρι την 31η Μαΐου κάθε έτους.
Δικαιούχοι του Youth Pass είναι:
• φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος,
• που έχουν συμπληρώσει το 18ο ή 19ο έτος της ηλικίας τους εντός του προηγούμενου από την αίτηση έτους και
• υποβάλλουν αίτηση στην πλατφόρμα.
Τονίζεται πως δεν υπάρχουν περιουσιακά ή εισοδηματικά κριτήρια.
Η αίτηση υποβάλλεται άπαξ και δεν επανυποβάλλεται μετά και τη συμπλήρωση του 19ου έτους της ηλικίας του δικαιούχου. Ωστόσο, αν για τον οποιοδήποτε λόγο, ένας νέος δεν υποβάλει την αίτησή του όταν είναι 18 ετών, μπορεί να το πράξει όταν γίνει 19 ετών, λαμβάνοντας την ενίσχυση μόνο για το δεύτερο έτος και όχι αναδρομικά.
Διαδικασία πίστωσης
Μετά την υποβολή της αίτησης, το πιστωτικό ίδρυμα ή ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός ενημερώνει τον δικαιούχο για την πρώτη ενεργοποίηση της κάρτας και την πίστωση του χρηματικού ποσού μέσω γραπτού μηνύματος (sms) ή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) με ενσωματωμένο σύνδεσμο για την ενεργοποίηση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας.
Στη συνέχεια, οι ωφελούμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν την ενίσχυση που θα λάβουν για την πραγματοποίηση αγορών ή τη λήψη υπηρεσιών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του τουρισμού (π.χ. σε τουριστικά καταλύματα), του πολιτισμού (π.χ. για παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων ή συναυλιών, για την αγορά βιβλίων κ.ά.) και των μεταφορών (ταξί, λεωφορεία, τρένα, ακτοπλοϊκά – αεροπορικά εισιτήρια ή για την ενοικίαση ΙΧ ή σκαφών αναψυχής κ.ά.).
Η δράση του Youth Pass υλοποιείται από την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ Μ.Α.Ε.) στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 µε τη χρηµατοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU. Η ανάπτυξη της πλατφόρμας πραγματοποιήθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ Α.Ε. – GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Επισυνάπτεται το ΦΕΚ της ΚΥΑ, όπου περιλαμβάνονται οι ΚΑΔ των επιχειρήσεων στις οποίες οι δικαιούχοι μπορούν να αξιοποιήσουν την οικονομική ενίσχυση που θα λάβουν.
Για υποβολή της αίτησης και περισσότερες πληροφορίες για τη διαδικασία: https://vouchers.gov.gr/youthpass
Πηγή: imerisia.gr
ΔΡΑΜΑ
Δράμα | Επιβεβαιώθηκε η ύπαρξη αρχαίου οικισμού
Σημαντικά ευρήματα που αποκαλύπτουν μία άγνωστη περίοδο για την Δράμα, αλλά και την ύπαρξη αρχαίου οικισμού εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια ανασκαφικών εργασιών στον Ι.Ν Αγίας Σοφίας. Από τις ανασκαφικές εργασίες που πραγματοποιούνται στην περιοχή που βρίσκεται ο ναός Αγίας Σοφίας προέκυψε η ανακάλυψη ευρημάτων που αποκαλύπτουν την αρχαία πόλη. Ο ισχυρισμός αυτός δεν έχει βεβαιωθεί έως τώρα με αρχιτεκτονικά κατάλοιπα.
Αντίστοιχα πρόσφατα στοιχεία παρουσίασε η αρχαιολόγος Κωνσταντίνα Αμοιρίδου στην 36η ετήσια Αρχαιολογική Συνάντηση για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη. Όπως εξήγησε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων: «Την περίοδο αυτή γίνονται εργασίες για την αποκατάσταση και ανάδειξη του Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας Δράμας, ενός ναού που βρίσκεται μέσα στο κέντρο της Δράμας και χρονολογείται από τον 10ο αιώνα. Οι ανασκαφικές εργασίες ξεκίνησαν το 2020 στον περιβάλλοντα χώρο του ναού, στο πλαίσιο ενός έργου που είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και εκτελείται με αυτεπιστασία από την Εφορία Αρχαιοτήτων Δράμας».
Όπως τόνισε η αρχαιολόγος: «Μέχρι τώρα έχουμε βρει ένα εκτεταμένο νεκροταφείο του πληθυσμού που ζούσε μέσα στο κάστρο της Δράμας, με 159 ταφές διαφόρων τύπων βυζαντινών χρόνων». Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης ανασκαφικής έρευνας που αφορούν στο βυζαντινό κομμάτι, δηλαδή το νεκροταφείο και τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του ναού, θα ανακοινωθούν, όταν ολοκληρωθούν οι ανασκαφικές εργασίες.
Η ανακοίνωση στο Συνέδριο της Θεσσαλονίκης, αφορούσε στα προχριστιανικά ευρήματα της ανασκαφής, δηλαδή σε ό,τι έχει προκύψει και εντάσσεται στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια. Τα ευρήματα αυτά είναι κομμάτια κεραμικής (όστρακα), τα οποία χρονολογούνται από τα ελληνιστικά χρόνια, ένα τμήμα πήλινου ειδωλίου ανδρικής μορφής, ένας μαγικός λίθος καταδεσμικής μαγείας, ένα τμήμα μαρμάρινης αναθηματικής στήλης και ένα θραύσμα ενεπίγραφης πλάκας ρωμαϊκών χρόνων από επιτύμβια στήλη ή σαρκοφάγο.
Η κ. Αμοιρίδου υπογράμμισε ότι: «Είναι να σύνολο που μας βεβαιώνει αυτό που ξέραμε ήδη από πριν, ότι μέσα στο κέντρο της Δράμας και κάτω από την πόλη, προϋπήρχε ένας αρχαίος οικισμός ιστορικών χρόνων. Αυτό δεν έχει βεβαιωθεί μέχρι τώρα ανασκαφικά και δεν γνωρίζουμε το πού ακριβώς. Πάντως όπου και να σκάψουμε, υπάρχουν ευρήματα προχριστιανικών χρόνων».
Σουλτάνα Γαλατσίδα
7 Νοεμβρίου 2014 at 19:16
Ω, μέγιστο θράσος, ω άθλια επιχειρήματα, από την ίδια Εγγλέζικη νοοτροπία, που προκάλεσε τόσα δεινά στην Ελλάδα, μετά την λήξη του Β΄ παγκόσμιου πόλεμου….! Ο.. φίλος και εταίρος των Ελλήνων λοιπόν, θεωρώντας εαυτόν πανέξυπνο και παμπόνηρο, προσπαθεί την κλοπή να την εμφανίσει ως κάτι το εντελώς φυσιολογικό και το μουσείο της χώρας του ως νόμιμο ιδιοκτήτη!!!! Ότι και να πείτε ή να κάνετε, “φίλοι” και “εταίροι”, τα μάρμαρα είναι του Παρθενώνα και είναι Ελληνικά και θα γίνει ότι είναι δυνατόν από τους Έλληνες για να επιστραφούν στον τόπο τους. Εσείς μπορείτε να βάλετε στο μουσείο σας, τους ….βασιλείς σας, κέρινους, ή όχι.