Quantcast
Connect with us

ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΟ

Θράκη | Σε αναβρασμό ο Ίασμος

Σε αναβρασμό ο Ίασμος . Θέλουν τον Νταβούτογλουνα «ευλογήσει» τα τουρκικά χωριά. Οι μουσουλμάνοι κάτοικοι αναπτερώθηκαν με την πιθανή του επίσκεψη.

Η πιθανή επίσκεψη του Νταβούτογλου στην Θράκη έχει προετοιμαστεί καταλλήλως από το Τουρκικό προξενείο.

Της Μαρίας Γιαχνάκη

Οι κάτοικοι στα μουσουλμανικά χωριά έχουν προετοιμαστεί ψυχολογικά για την επίσκεψή του και ξαφνικά τα αγαθά συναισθήματα για τον γείτονα Χριστιανό που μένει στο απέναντι επισκιάστηκαν από την ύπουλη σκιά της επίσκεψης.
Το Η.F είχε ταξιδέψει πρόσφατα στα χωριά της Θράκης από την Κομοτηνή ως και την Ξάνθη στην Ροδόπη . Κατέγραψε εικόνες και μαρτυρίες κατοίκων που δηλώνουν ξεκάθαρα ότι όλοι στέκονται στις μύτες των ποδιών για εθνικό καυγά όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν να το αποκρύψουν. Θα χρησιμοποιήσουμε μια φράση ενός από τους κατοίκους που ζει στην περιοχή και η οποία θεωρούμε ότι ταιριάζει απόλυτα στην κατάσταση που επικρατεί εκεί. «Οι κάτοικοι στη Θράκη ζουν μια καταθλιπτική ειρήνη».

Ιδιαίτερα ο Ίασμος είναι μια περιοχή με αλλοιώσεις εθνικές όσο κι αν δεν θέλουν κάποιοι να το παραδεχθούν .
Αρκεί η παρακάτω ομολογία Χριστιανού κατοίκου από τους λίγους που έμειναν εκεί: «Ο Ίασμος πέρασε όλους τους κραδασμούς των εποχών και των καταστάσεων αλλά ο χαρακτήρας του άλλαξε πια και από ένα χριστιανικό χωριό με τα ήθη και τα έθιμά του έγινε μια σιωπηρή πόλη που σήμερα τους Χριστιανούς ψάχνεις να τους βρεις ανάμεσα στους μουσουλμάνους. Κάποτε το χωριό είχε μόνο χριστιανούς σιγά σιγά όμως κατέβαιναν από τα βουνά οι μουσουλμάνοι έβλεπαν ότι η ζωή εδώ ήταν καλύτερη κι έτσι μετακινούνταν εδώ.

Όταν ήρθαν δεν είχαν τίποτα δικό τους . Αγόραζαν διαρκώς όμως και οι χριστιανοί πουλούσαν για να μετακινηθούν σε μεγαλύτερες πόλεις. Έτσι σιγά σιγά τα πατρικά μας σπίτια και ότι είχαμε τα πήραν οι μουσουλμάνοι. Σήμερα όπως θα δείτε όλα τα μοντέρνα και πολυτελή σπίτια είναι δικά τους παρόλο που είναι άνεργοι, λεφτά βρίσκουν για να έχουν αυτά τα σπίτια. Δεν έχω κάτι με τους μουσουλμάνους κατοίκους αλλά δεν μπορώ να πω ότι μου αρέσει και αυτό που συμβαίνει ότι ζω άνετα χωρίς ανασφάλεια. Ξέρετε ότι τα μικρά παιδιά τα οποία σίγουρα τα ακούν μέσα στο σπίτι τους , μας βρίζουν ; Μας λένε :«εσείς είστε γκιαούρηδες κι εμείς Τούρκοι ; Εγώ για ένα πράγμα προσπαθώ μαζί με τους λιγοστούς που μείναμε πίσω , να ανθίζει ο χριστιανισμός».

DSC_0058

Η Ελένη Αποστολίδου είναι η μοναδική χριστιανή υπάλληλος στον μουσουλμανικό δήμο Ιάσμου που δεν έφυγε ποτέ από την περιοχή της. «Εγώ εργάζομαι στο γραφείο του δημάρχου ο οποίος στις εκλογές σάρωσε με το ψηφοδέλτιό του και σήμερα έχουμε μουσουλμανικό δήμο. Θα ήθελα όμως σε ένα δήμο που ζουν και χριστιανοί να είχαμε και χριστιανούς στο συμβούλιο. Έχουμε μάθει να ζούμε με τους μουσουλμάνους κι εκείνοι μαζί μας. Δεν έχουμε βέβαια την ίδια ποιότητα ζωής αλλά τι να κάνουμε . Έχουν κι αυτοί τα πάντα όπως εμείς αλλά κάνουμε διαφορετικές ζωές άλλου επιπέδου.»

Αυτό άλλωστε μπορούσε κανείς να το καταλάβει από μια και μοναδική βόλτα στα χωριά . Όπου υπήρχαν χριστιανοί θα ένιωθες τη ζωή στο χωριό , γυναίκες να κάθονται κάτω από τα πλατάνια, αυλές να έχουν κόσμο που πίνει καφέ και τρώει γλυκό . Λουλούδια ανθισμένα στα παραθύρια . Όπου όμως υπήρχαν μόνο μουσουλμάνοι, οι πλατείες ,οι δρόμοι ,οι αυλές ήταν σκεπασμένα με μια νεκρική σιγή λες κι επισκεπτόσουν έρημη πόλη . Κάποια γυναίκα θα έβρισκες στο μπαλκόνι από όπου θα εξαφανιζόταν αν έβλεπε επισκέπτη.

Από τον Ίασμο για να φτάσει κανείς στο χωριό Αμαξάδες και Πελεκητή έπρεπε να περάσει όλα τα χωριά της κοιλάδας της Ροδόπης. Μια ευθεία ανάμεσα σε αγρούς την οποία όταν την διασχίζεις μετράς τα χωριά των μουσουλμάνων. Πλατείες με τζαμιά, μειονοτικά σχολεία που οι πινακίδες τους γράφουν τη φράση (μικτό σχολείο). Κάπου κάπου στην διαδρομή συναντούσες μια εκκλησία με την ελληνική σημαία σκισμένη να παλεύει με το αεράκι ,δίπλα στην σημαία της εκκλησίας της Ελλάδος .

ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΜΑΞΑΔΩΝ

Φτάνοντας στο τελευταίο χωριό της σειράς Αμαξάδες και Πελεκητή ο διάλογος με τους κατοίκους οξύνθηκε αμέσως όταν τους ρώτησα αν ζουν και Πομάκοι στο χωριό τους. «Δεν υπάρχει η φράση Πομάκος, μην την ξαναπείς , Δεν υπάρχουν Πομάκοι. Μόνο Τούρκοι υπάρχουν όλοι είμαστε Τούρκοι . Δεν θα βρεις πουθενά Πομάκο έλεγαν κοιτώντας ο ένας τον άλλο.
Εμείς εδώ είμαστε όλοι μουσουλμάνοι. Κατεβήκαμε από τα βουνά και φτιάξαμε τα σπίτια μας και τις ζωές μας. Αυτός είναι ο τόπος μας. Κάποτε από τη μέση του χωριού και κάτω ζούσαν οι χριστιανοί και από τη μέση και πάνω μόνο μουσουλμάνοι . Τώρα βρίσκεις δεν βρίσκεις χριστιανό.»

Τα μαγαζιά της περιοχής είχαν όλα τούρκικα γράμματα . Οι διαφημιστικές αφίσες στους στύλους της ΔΕΗ, ήταν όλες στα τούρκικα.

Τα διαφησμιστικά και οι αφίσες είναι μόνο στην τουρκική γλώσσα

Προς στιγμή μπερδεύτηκα για το που ακριβώς βρισκόμουν, στην Ελλάδα ή στην Τουρκία, ώσπου από το λήθαργό μου, με ξύπνησε ένας νεαρός εύσωμος μουσουλμάνος .Ήρθε με επιθετικές διαθέσεις να με ρωτήσει γιατί ρωτώ για τους πομάκους, ζητώντας μου επίμονα να δει τις φωτογραφίες που έχω τραβήξει, μην τυχόν και απαθανάτισα στιγμές σε σχολεία.
Δεν θα έφευγα αν δεν του έκανα το χατίρι ώσπου μέσα από ένα μουσουλμανικό σπίτι βγήκε ένας νεαρός με τον πατέρα του και του εξήγησαν ότι δεν είμαι επικίνδυνη επιβεβαιώνοντας του ότι με ήξεραν.
Ο νεαρός έφυγε κοιτώντας στραβά το δρόμο παίρνοντας μαζί του και τους υπόλοιπους μουσουλμάνους που κατέφθασαν για να τον βοηθήσουν να τα τσακωθεί με μια γυναίκα.
Κοίταξα στα μάτια τον νεαρό που βγήκε να με βοηθήσει και κάνοντάς του ένα νεύμα τον ευχαρίστησα.
Εκείνος έσκυψε στο αυτί μου και μου ψιθύρισε: «Είμαι Πομάκος»

Κάτοικος Αμαξάδων μας εξηγεί ότι οι λίγοι Χριστιανοί ζουν μόνο στην κάτω μεριά του χωριού

Σε λίγο ο νεαρός και ο πατέρας του μου εξηγούσαν πόσο επικίνδυνο είναι να αποκαλύπτουν ότι είναι Πομάκοι.
«Μας απαγόρευσαν να μιλάμε πομακικά να λέμε ότι είμαστε Πομάκοι . Αν κάνουμε το αντίθετο δεν θα έχουμε ούτε δουλειά ούτε μαγαζί ούτε σπίτι . Στο σχολείο εγώ διδάχθηκα τουρκικά όμως με τη γιαγιά στο σπίτι μιλώ κρυφά τα πομακικά και μαθαίνω και τραγούδια πομακικά και χορούς παρόλο που μας το απαγόρευσαν. Αν δεν φοβόμουν για την υπόλοιπη οικογένεια θα φώναζα στους δρόμους ότι είμαι Πομάκος. Θέλω να σπουδάσω και γίνω πολιτικός . Τότε νομίζω ότι θα πάρω το αίμα μου πίσω….

Ο δρόμος για την επιστροφή ήταν πιο δύσκολος . Το ταξίδι αυτό με γέμισε οργή όχι για τους απλούς κατοίκους ούτε για την Τουρκία και την προπαγάνδα της αλλά για το επίσημο ελληνικό κράτος που επιδεικνύει για άλλη μια φορά τον ωχαδερφισμό του και την αδιαφορία του για ένα θέμα βαθιά θρησκευτικό, εθνικό, και ανθρώπινο ευνουχίζοντας συνειδήσεις , παραδίδοντας γη και ύδωρ …

Φαντάζεστε λοιπόν γιατί η επίσκεψη Νταβούτογλου στη Θράκη θα ενισχύσει την δυναμική μουσουλμάνων που είναι υποχείρια της Τουρκικής υπεροχής και μαριονέτες στα χέρια του Τουρκικού προξενείου.

Click to comment

Απάντηση

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Αθώος ο «ψευτομουφτής» της Ξάνθης για ομιλία του σε συνέδριο μειονοτικού κόμματος στην Κομοτηνή

Αθώο έκρινε τη Δευτέρα το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης τον «ψευτομουφτή» της Ξάνθης, Αμέτ Μετέ, ο οποίος αντιμετώπιζε την κατηγορία της «διέγερσης σε διάπραξη εγκλημάτων, βιαιοπραγίες ή διχόνοια», πράξη που συνδεόταν με δημόσια ομιλία του σε ανοικτό συνέδριο του μειονοτικού Κόμματος Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας, στην Κομοτηνή το 2016.

Σημειώνεται πως πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε 15μηνη φυλάκιση, με τριετή αναστολή, και μετά από έφεση που άσκησε κατά της συγκεκριμένης απόφασης του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης, η υπόθεση εξετάστηκε σε δεύτερο βαθμό.

Η εισαγγελέας της έδρας ζήτησε την απαλλαγή του, καθώς έκρινε ότι το υλικό της δικογραφίας είναι ανεπαρκές για τη στοιχειοθέτηση του αδικήματος. Ο κατηγορούμενος δεν παρέστη στη δίκη και εκπροσωπήθηκε από πληρεξούσιους δικηγόρους που, μεταξύ άλλων, υποστήριξαν ότι η κατηγορία είναι νομικά αβάσιμη.

Continue Reading

ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΟ

Ανησυχία και αντιδράσεις για την εκλογή μουφτή στη Θράκη

Θα γίνει συζήτηση με την ίδια τη μειονότητα, δηλώνουν Τσίπρας και Γαβρόγλου…

Οι αλλαγές στα ζητήματα που άπτονται στην εφαρμογή της Σαρίας, με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, βρέθηκαν στο επίκεντρο συνέντευξης που έδωσε ο υπουργός, Κώστας Γαβρόγλου, στο κανάλι της Βουλής.

«Με πλήρη σεβασμό στη μειονότητα, θέλουμε να της δώσουμε μία δυνατότητα», σχολίασε ο κ. Γαβρόγλου, εξηγώντας ότι με βάση τη νέα ρύθμιση, τα οικονομικά και κληρονομικά ζητήματα για όσους μουσουλμάνους έχουν τελέσει θρησκευτικό γάμο, θα λύνονται στα αστικά δικαστήρια, εκτός εάν και τα δύο μέρη συμφωνήσουν ενώπιον νομικού, να λυθεί η διαφορά τους από το μουφτή.

Ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι η ρύθμιση, μετά από μια πρώτη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, χαίρει συναίνεσης από όλα τα κόμματα, εκτός της Χρυσής Αυγής, κάτι που, όπως είπε, «δείχνει την ωριμότητα του πολιτικού συστήματος».

Ακόμη, ο υπουργός ανέφερε ότι το επόμενο θέμα που «θα πέσει στο τραπέζι», θα είναι «η ορθολογικοποίηση των μουφτειών»: «Είναι μέρος της στρατηγικής που θέλουμε να ακολουθήσουμε σε αυτό το θέμα, σεβόμενοι πάντα τη μειονότητα. Ήδη με την προτεινόμενη ρύθμιση, μπαίνουν οικονομικοί κανόνες για τις μουφτείες. Μετά, θα γίνει συζήτηση με την ίδια τη μειονότητα για την εκλογή μουφτήδων», ανέφερε. Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα οριστεί μία επιστημονική επιτροπή από νομικούς και ειδικούς, μετά που θα ψηφιστεί ο νόμος, για να προχωρήσει στα επόμενα ζητήματα.

Δεν αφορά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις η συζήτηση για το πώς οι θρησκευτικοί ηγέτες που αναγνωρίζει η ελληνική Πολιτεία για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη να μην αμφισβητούνται από τη μειονότητα ή μέρος της μειονότητας, ξεκαθάρισε χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.

Όπως είπε αυτή, η συζήτηση πρέπει να γίνει με τη μουσουλμανική μειονότητα, να καταλήξει το συντομότερο δυνατό και να υπάρξει και η αντίστοιχη νομοθέτηση, ώστε σε ένα βάθος χρόνου να δημιουργηθούν οι εξελίξεις για να ξεπεράσουμε τα σημερινά εμπόδια.

Εξάλλου, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, κάνοντας μία αποτίμηση της επίσκεψης του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Ελλάδα, ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε ότι «έχασε την ευκαιρία να απευθυνθεί στην Ευρώπη με όρους που εκείνη θα άκουγε πρόθυμα», ενώ ερωτηθείς για το αν υπήρξε όφελος για τη χώρα μας από την επίσκεψή του, απαντά πως «είναι καλό να σπάνε οι πάγοι». «Η σχέση των δύο χωρών είναι σημαδεμένη από αιώνες προβλημάτων», σχολίασε, «δε γίνεται να λυθούν από τη μία μέρα στην άλλη».

Όσον αφορά στα εκπαιδευτικά ζητήματα, ο υπουργός προανήγγειλε την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για τις μετεγγραφες φοιτητών, μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα σε αδέρφια να φοιτούν στην ίδια πόλη, καθώς επίσης και σε οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, να σπουδάζουν τα παιδιά τους στην πόλη που είναι η βάση της οικογένειας ή να λαμβάνουν ένα επίδομα.

Ακόμη, ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ, λέγοντας ότι το Ιόνιο πανεπιστήμιο θα αναμορφωθεί με νέα τμήματα και προγράμματα σπουδών, ενώ το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων θα έχει ένα επιπλέον campus στην ‘Αρτα. Η σχετική νομοθέτηση, όπως δήλωσε ο υπουργός, θα έρθει τον Φεβρουάριο.

Τέλος, αναφορικά με την ίδρυση του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ο κ. Γαβρόγλου ανήγγειλε ότι οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν την ερχόμενη Κυριακή από τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, στο περιφερειακό αναπτυξιακό συνέδριο στην Ελευσίνα.

Μιλώντας πάντως σε διπλωματικούς συντάκτες στη Βουλή για το θέμα του μουφτή ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς σχολίασε πως «δεν συζητάμε τέτοια θέματα». Πηγές του ΥΠΕΞ σημείωναν ότι ούτως ή άλλως το θέμα είναι «κύριας αρμοδιότητας του Υπ. Παιδείας».

ΝΔ: Προκαλούν ανησυχία οι χειρισμοί της κυβέρνησης για τους μουφτήδες

Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για το ζήτημα των μουφτήδων της Θράκης ασκούν με κοινή δήλωσή τους οι τομεάρχες Εξωτερικών και Παιδείας της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος και Νίκη Κεραμέως αντίστοιχα.

Όπως επισημαίνουν στην ανακοίνωσή τους, λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου, Ταγίπ Ερντογάν, ανοίγει θέμα εκλογής μουφτήδων, χαρακτηρίζοντας ανησυχητικό τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση διαχειρίζεται σημαντικά ζητήματα.

Αναλυτικά η δήλωσή τους:

«Λίγες μόνο ημέρες μετά την επίσκεψη Ερντογάν, η Κυβέρνηση σπεύδει να ανοίξει θέμα εκλογής των Μουφτήδων της Μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη.

Το θέμα ανακίνησε ο Υπουργός Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, ο οποίος υπενθυμίζεται ότι πριν από ένα μήνα είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Αντιπρόεδρο της τουρκικής κυβέρνησης κ. Χακάν Τσαβούσογλου χωρίς τότε να ανακοινωθεί το περιεχόμενό της.

Σε άλλο μήκος κύματος, ο Υπουργός των Εξωτερικών κ. Ν. Κοτζιάς δηλώνει σήμερα ότι “δεν συζητάμε τέτοια θέματα με την Τουρκία”, ενώ και ο ίδιος στις 24 Οκτωβρίου μετά τη συνάντησή του με τον ομόλογό του Μεβλούτ Τσαβούσογλου, επέτρεψε με τις δηλώσεις του να εκληφθεί ως ζήτημα διμερούς διαπραγμάτευσης ένα θέμα αποκλειστικής ευθύνης της ελληνικής Πολιτείας.

Και τώρα, μετά τη συνάντησή του με τον Ταγίπ Ερντογάν, έρχεται και ο ίδιος ο πρωθυπουργός να επιβεβαιώσει ότι η Κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο της εκλογής Μουφτήδων.

Τι είχε πει ο Ερντογάν για το θέμα του μουφτή

«Διατυπώσατε κάποιες πραγματικότητες και αλήθειες ξεκάθαρα. Θα κάνω το ίδιο και εγώ. Υπάρχουν εκκρεμότητες στο θέμα της συνθήκης της Λωζάνης. Θέματα δεν κατανοούνται σωστά» τόνισε ο Τούρκος Πρόεδρος απαντώντας στον Προκόπη Παυλόπουλο μέσα στο Προεδρικό Μέγαρο αμέσως μετά τα όσα είπε ο Έλληνας Πρόεδρος ότι η χώρα δεν συζητάει τη συνθήκη της Λωζάνης.

«Είναι μια συμφωνία πριν από 94 χρόνια και όχι μόνο ανάμεσα σε Τουρκία και Ελλάδα. Υπήρξαν 11 χώρες. Υπάρχει ακόμη και η Ιαπωνία.

Μέσα στο διάστημα των 94 χρόνων ξαναοικοδομείται ο πλανήτης μας. Είπατε ότι χαρακτηρίζεται μουσουλμανική μειονότητα στην Ελλάδα. Είναι σωστό, αλλά στο ευρωπαϊκό δικαστήριο υπάρχει ο όρος τουρκική. Πρέπει να αξιολογήσουμε προσεκτικά τις συνθήκες διαβίωσης των ανθρώπων εκεί. Μπορούμε να απαντήσουμε στο ερώτημα αν οι μουσουλμάνοι εκεί μπορούν να ζήσουν τη θρησκεία τους βάσει της συνθήκης της Λωζάνης. Γίνονται προσπάθειες για τον αρχιμουφτή να τον διορίζει το κράτος.

Στην Τουρκία ο Πατριάρχης δεν είναι διορισμένος. Ο πατριάρχης εκλέγεται» είπε ο κ. Ερντογάν.

Είπε ότι στη δυτική Θράκη δεν μπορούν οι ιμάμηδες να εκλέγουν τον αρχιμουφτή τους. «Πώς μπορούμε να πούμε ότι είναι σε ισχύ η συνθήκη της Λωζάνης;» είπε και πρόσθεσε: «Εμείς δώσαμε τουρκική ιθαγένεια σε μέλη της επιτροπής που εκλέγουν τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Στην Δυτική Θράκη, όμως, εξακολουθούν οι ιμάμηδες να μην μπορούν να εκλέγουν τον μουφτή τους. Άρα δεν εφαρμόζεται η Συνθήκη της Λωζάνης».

newsbeast.gr

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Οι Πομάκοι της Θράκης: Πολυεπιστημονικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις»

Με ιδιαίτερη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή κοινού ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Οι Πομάκοι της Θράκης: Πολυεπιστημονικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις», το οποίο συγκλήθηκε στην Κομοτηνή από την Παρασκευή 17 ως την Κυριακή 19 Μαρτίου 2017. Το συνέδριο διοργανώθηκε από το «Εργαστήριο Φυσικής Ανθρωπολογίας» και το «Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας» του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, στα πλαίσια του εορτασμού των 25 χρόνων από την ίδρυσή του, ως επιστέγασμα των σχετικών εκδηλώσεων.

Όπως και ο τίτλος του συνεδρίου πρόβλεπε, πραγματοποιήθηκαν τις μέρες αυτές από 45 ομιλητές 38 πολυεπιστημονικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις, που παρότι δεν έλυσαν όλα τα ζητήματα – και πώς άλλωστε θα ήταν δυνατό αυτό – ωστόσο προώθησαν σημαντικά την έρευνα των Πομάκων, σε πολλά επίπεδα. Επιστήμονες από την Ελλάδα, αλλά και από τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιορδανία, την Ολλανδία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία ένωσαν τις δυνάμεις τους για έναν κοινό σκοπό: την πληρέστερη μελέτη της φυσικής ανθρωπολογίας, της ιστορίας και του πολιτισμού των Πομάκων.

Το συνέδριο, στο πλαίσιο του οποίου λειτούργησε έκθεση λαογραφικού υλικού από το «Σύλλογο Πομάκων Ξάνθης», ολοκληρώθηκε με τη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, στην οποία συζητήθηκε το μέλλον των πομακικών σπουδών, με την εξαγωγή συμπερασμάτων και με προβολή του ντοκυμανταίρ «Η Νύφη του Καθρέφτη», με την ευγενική προσφορά του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης – Αγγέλα Γιαννακίδου και με συναυλία πομακικών παραδοσιακών τραγουδιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσοι ομιλητές δεν μπόρεσαν να προσέλθουν, έστειλαν τα πλήρη κείμενα των ανακοινώσεών τους, τα περισσότερα των οποίων διαβάστηκαν, ενώ βεβαίως θα συμπεριληφθούν και στα έντυπα πρακτικά που θα εκδοθούν.

Πολλά ζητήματα συζητήθηκαν, που είχαν να κάνουν με την ιστορία, τη γλώσσα, τον πολιτισμό, αλλά και τη βιολογική υπόσταση των Πομάκων της Θράκης. Η ίδια η φύση του αντικειμένου του συνεδρίου δικαίωσε νομίζω την επιλογή να οργανωθεί σε πολυεπιστημονική και διεπιστημονική βάση, καθώς μόνο έτσι μπορούμε να οδηγηθούμε σε συμπεράσματα που αποτελούν συνδυασμό των πορισμάτων διαφόρων επιστημονικών προσεγγίσεων. Το έδειξε αυτό άλλωστε και η συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, στην οποία έγιναν ουσιαστικές και μεστές τοποθετήσεις και παρατηρήσεις.

Ελπίζουμε ότι ο επιστημονικός διάλογος που ξεκίνησε εδώ, δεν θα σταματήσει. Θα προσπαθήσουμε να συνεχιστεί, γιατί μόνο μέσα από αυτόν μπορούμε να έχουμε πορίσματα έγκυρα και βάσιμα. Σε μια εποχή κατά την οποία οι κάθε είδους εθνικισμοί έχουν κάνει και πάλι επιθετική την παρουσία τους στον βαλκανικό χώρο, η νηφάλια επιστημονική σκέψη μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο, καθώς δείχνει στους λαούς κυρίως αυτά που τους ενώνουν, και όχι εκείνα που τους χωρίζουν. Οι Πομάκοι της Θράκης, ακριβώς λόγω της μεθοριακότητας την οποία βιώνουν, θα μπορούσαν να αποβούν συνδετικό παράγοντα των χωρών της περιοχής, και όχι έναυσμα και αφορμή ποικίλων γεωπολιτικών ανταγωνισμών.

Από τα όσα ανακοινώθηκαν στο συνέδριο, αλλά και από την παλαιότερη γνωστή βιβλιογραφία, προκύπτει ότι στη σχετική με τους Πομάκους βιβλιογραφία συχνά πρυτανεύουν είτε πολιτικές σκοπιμότητες, είτε ερασιτεχνικές και αβάσιμες επιστημονικά πρακτικές, παραλλήλως με τις επιστημονικά τεκμηριωμένες έρευνες, οι οποίες κατά καιρούς εμφανίζονται, Ευελπιστούμε ότι το συνέδριό μας θα συμβάλλει καθοριστικά στην αλλαγή αυτής της κατάστασης, και στην θεμελίωση ενός πνεύματος διεπιστημονικής και πολυεπιστημονικής συνεργασίας, μέσω της οποίας θα προχωρήσει τα επόμενα χρόνια η έρευνα.

Από τις ανακοινώσεις του συνεδρίου προέκυψε ότι οι Πομάκοι είναι μια ξεχωριστή βαλκανική εθνοτική ομάδα, η ιστορία και ο πολιτισμός της οποίας πρέπει να μελετηθούν συστηματικά, διεπιστημονικά και πολυεπιστημονικά. Για το λόγο αυτό το συνέδριο στην ολομέλειά του αποφάσισε να προτείνει στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης την ίδρυση ειδικού πανεπιστημιακού ερευνητικού ινστιτούτου, για τη μελέτη των ζητημάτων αυτών.

Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η παγίωση ενός επιστημονικού δικτύου των ερευνητών που μελετούν πομακικά θέματα, ώστε με την επαφή και τη συνεργασία μας να προχωρήσει η σχετική με τους Πομάκους έρευνα. Αυτό θα γίνει και με τη θεσμοθέτηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα της διοργάνωσης των επομένων συνεδρίων της ίδιας σειράς, ώστε να αποκτήσει η επιστημονική αυτή διοργάνωση το κύρος ενός σταθερού επιστημονικού θεσμού, με την απαραίτητη έκδοση των πρακτικών των συνεδρίων, η οποία θα αποτελέσει την καλλίτερη βιβλιογραφική τεκμηρίωση όσων θα παρουσιάζονται και θα συζητούνται.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en