Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η υπερφορολόγηση έφερε πλεόνασμα εσόδων ύψους 1 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου

Του Γιώργου Παλαιτσάκη Επιπλέον, το Δημόσιο δεν πλήρωσε 3,01 δισ. ευρώ από τις προϋπολογισθείσες δαπάνες του, οπότε στον κρατικό προϋπολογισμό σχηματίσθηκε πλεόνασμα – μαμούθ 5,44 δισ. ευρώ, το οποίο υπερβαίνει κατά 1,9 δισ. ευρώ τον στόχο – Αντίστοιχα το πλεόνασμα στο ισοζύγιο του προϋπολογισμού υπερβαίνει τον στόχοκατά 3,6 δισ. ευρώ!
 Την είσπραξη φορολογικών εσόδων περισσότερων κατά 1 δισ. ευρώ από όσα προέβλεπε ο φετινός κρατικός προϋπολογισμός πέτυχε το υπουργείο Οικονομικών στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Η επιτυχία αυτή, όμως, δεν οφείλεται τόσο στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου όσο στην υπερφορολόγηση των πολιτών, η οποία επεβλήθη με την εφαρμογή των άδικων εισπρακτικών μέτρων του Μνημονίου ΙΙΙ, τον Ιούλιο του 2015 και τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους. Την ίδια εννεάμηνη περίοδο, το υπουργείο Οικονομικών συγκράτησε τις δαπάνες του κράτους σε επίπεδο χαμηλότερο κατά 3,1 δισ. ευρώ από το όριο το οποίο προέβλεπε ο προϋπολογισμός.   Η υπέρβαση του στόχου για τα φορολογικά έσοδα κατά 1 δισ. ευρώ και η μη πληρωμή ενός σημαντικού ποσού δημοσίων δαπανών ύψους 3,1 δισ. ευρώ από αυτές που είχαν προϋπολογιστεί, είχαν ως αποτέλεσμα κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 να υπερκαλυφθεί η σημαντική υστέρηση στα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία έφθασε τα 969 εκατ. ευρώ, και να σχηματιστεί ένα πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ, ύψους 5,44 δισ. ευρώ, το οποίο είναι υψηλότερο κατά 1,9 δισ. ευρώ από το προβλεφθέν για την ίδια περίοδο. Σχηματίστηκε επίσης, για πρώτη φορά, πλεόνασμα και στο συνολικό ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού το οποίο ανήλθε στα 592 εκατ. ευρώ, ενώ προβλεπόταν ότι θα σημειωνόταν έλλειμμα 3,02 δισ. ευρώ!   Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016, τα οποία ανακοίνωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους:   1) Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού (σύνολο εισπράξεων μείον επιστροφές φόρου) ανήλθε σε 37,824 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 514 εκατ. ευρώ ή 1,4%  έναντι του στόχου που είχε τεθεί. Πιο αναλυτικά:   α) Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 35,248 δισ. ευρώ, σημειώνοντας υπέρβαση κατά 1,483 δισ. ευρώ ή 4,4% έναντι του στόχου.   Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στο γεγονός ότι τα φορολογικά έσοδα κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 υπερέβησαν κατά 1,066 δισ. ευρώ την πρόβλεψη του προϋπολογισμού καθώς ανήλθαν σε 32,113 δισ. ευρώ, έναντι στόχου να φθάσουν μέχρι τα 32,047 δισ. ευρώ. Η υπέρβαση της πρόβλεψης για τα φορολογικά έσοδα οφείλεται στην είσπραξη εσόδων περισσότερων από όσα είχαν προβλεφθεί στις παρακάτω κατηγορίες φόρων:    i) στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 32 εκατ. ευρώ ή 0,5%,    ii) στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 346 εκατ. ευρώ ή 18,4% κυρίως λόγω της αύξησης του συντελεστή φορολόγησης των ανωνύμων εταιριών και των εταιριών περιορισμένης ευθύνης από το 26% στο 29%, καθώς επίσης και λόγω της αύξησης της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 75% για τις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρίες,    iii) στους άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών κατά 191 εκατ. ευρώ ή 16%,    iv) στους λοιπούς άμεσους φόρους κατά 100 εκατ. ευρώ ή 4,8%,    v) στον ΦΠΑ καπνού κατά 36 εκατ. ευρώ ή 7,3%,    vi) στον ΦΠΑ λοιπών προϊόντων κατά 435 εκατ. ευρώ ή 4,9%, προφανώς λόγω των υπέρμετρων αυξήσεων στους συντελεστές του φόρου, από το 6% στο 13% κι από το 13% στο 23% για μεγάλο αριθμό προϊόντων και υπηρεσιών που επιβλήθηκαν από το δεύτερο εξάμηνο του 2015    vii) στον φόρο ασφαλίστρων κατά 23 εκατ. ευρώ ή 7,9%,    viii) στα τέλη ταξινόμησης οχημάτων κατά 48 εκατ. ευρώ ή 59,8%,    ix) στους λοιπούς ΕΦΚ (καπνού κλπ) κατά 106 εκατ. ευρώ ή 5,0%,    x) στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 16,4%,    xi) στους έμμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών κατά 303 εκατ. ευρώ ή 92,4%,   Από την άλλη πλευρά, μειωμένα έναντι του στόχου ήταν τα φορολογικά έσοδα στις παρακάτω βασικές κατηγορίες:      i) στο φόρο εισοδήματος ειδικών κατηγοριών (τόκων κ.λπ.) κατά 83 εκατ. ευρώ ή 8,4%,    ii) στους φόρους στην περιουσία κατά 109 εκατ. ευρώ ή 4,7%,    iii) στον ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 154 εκατ. ευρώ ή 11,8%, λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των ελέγχων για λαθρεμπορία καυσίμων στην οποία οδήγησε η αποδυνάμωση του ΣΔΟΕ,    iv) στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 0,5%,    v) στους λοιπούς φόρους κατανάλωσης κατά 168 εκατ. ευρώ ή 44,3%, λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των ελέγχων για λαθρεμπορία καυσίμων στην οποία οδήγησε η αποδυνάμωση του ΣΔΟΕ    vi) στους λοιπούς έμμεσους φόρους κατά 32 εκατ. ευρώ ή 11,1%,   Όσον αφορά τα μη φορολογικά έσοδα, σημείωσαν κι αυτά σημαντική υπέρβαση ύψους 788 εκατ. ευρώ, καθώς ανήλθαν σε 3,511 δισ. ευρώ έναντι στόχου να φθάσουν μέχρι τα 2,723 δισ. ευρώ. Η υπέρβαση αυτή οφείλεται κυρίως στην είσπραξη επιπλέον εσόδων ύψους 608 εκατ. ευρώ από μερίσματα δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών και πρόσθετων εσόδων ύψους 179 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση.   Αντιθέτως, υστέρηση 389 εκατ. ευρώ σημείωσαν τα μη τακτικά έσοδα και τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, λόγω μη είσπραξης 117 εκατ. ευρώ από τα έσοδα του προγράμματος ενίσχυσης της ρευστότητας για την αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής κρίσης, 225 εκατ. ευρώ από τα έσοδα του προγράμματος των ANFAs & SMPs και 73 εκατ. ευρώ από πωλήσεις δικαιωμάτων του Δημοσίου.   β) Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 2,149 δισ. ευρώ, σημειώνοντας  μείωση κατά 18 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του προϋπολογισμού (2,167 δισ. ευρώ).   2) Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2,576 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 969 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. 3) Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016 ανήλθαν στα 37,231 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 3,101 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (40,332 δισ. ευρώ). Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34,55 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 2,472 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μη πληρωμής πρωτογενών δαπανών ύψους 1,903 δισ. ευρώ.   Οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 2,681 δισ. ευρώ και ήταν μειωμένες κατά 629 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.   4) Το πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 5,44 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 3,072 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο του 2015 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,907 δισ. ευρώ.   5) Στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζεται πλεόνασμα ύψους 592 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1,904 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2015 και στόχου του προϋπολογισμού 2016 για έλλειμμα 3,023 δισ. ευρώ.

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλάδα – Τουρκία | Τα πεδία συνεργασίας στην ενέργεια και τα projects που τρέχουν

Την ίδια στιγμή, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν τη χρησιμότητα δημιουργίας μόνιμης ελληνοτουρκικής επιτροπής για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής πληροφοριών και τεχνογνωσίας. Τα πεδία ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αναμένεται να τεθούν επί τάπητος -μεταξύ άλλων- κατά τη σημερινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίν Ερντογάν στην Άγκυρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ στο πρώτο ελληνοτουρκικό ενεργειακό ενεργειακό φόρουμ που διοργανώθηκε στα τέλη Απριλίου στην Κωνσταντινούπολη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ενέργειας (ΙΕΝΕ) έκανε λόγο για μια «νέα εποχή ευκαιριών στον κλάδο μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών».

Ως παράδειγμα κοινών δράσεων που η τουρκική πλευρά επιθυμεί να προωθήσει ανέφερε συγκεκριμένα τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Τουρκίας TEIAS τον περασμένο Δεκέμβριο, με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα.

Project που προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις, ενισχύοντας παράλληλα τη σχετικά ασθενή σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.

Η εν λόγω διασύνδεση μαζί με μια νέα διασύνδεση μεταξύ Τουρκίας και Βουλγαρίας αποτελούν κομβικό μέρος του Ηλεκτρικού Διαδρόμου των Ανατολικών Βαλκανίων που θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στην περιοχή, συνδράμοντας στην απανθρακοποίησή της.

Τα Χρηματιστήρια Ενέργειας, Henex και EPIAS

Τα συστήματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας είναι ήδη ισχυρά διασυνδεδεμένα εδώ και δεκαετίες. Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση -μεταξύ Νέας Σάντας και Babaeski στην ευρωπαϊκή Τουρκία- έχει μεταφορική ικανότητα 2.000 MVA. Αγωγός φυσικού αερίου μήκους 280 χλμ. συνδέει την Κομοτηνή με το Καρατσεμπέ της Τουρκίας, μέσω του οποίου η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισάγει περίπου 0,75 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από την τουρκική Botas.

Η εξαγωγική δυναμικότητα του σημείου διασύνδεσης των Συστημάτων Φυσικού Αερίου Ελλάδας και Τουρκίας (Κήποι) έχει αυξηθεί σε 1,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που υπερβαίνει τις σημερινές εξαγωγές της Botas προς την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες διασυνδέσεις δημιουργούν περιθώρια συνεργασίας μεταξύ των Χρηματιστηρίων Ενέργειας Ελλάδας και Τουρκίας (Henex και EPIAS αντίστοιχα), με τη δημιουργία κοινών προϊόντων τόσο στη φυσική αγορά όσο και στις προθεσμιακές.

Από την πλευρά της Άγκυρας διαμηνύεται ότι η περιφερειακή συνεργασία αποτελεί προτεραιότητα και προαπαιτούμενο για την απανθρακοποίηση της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και για τον εξηλεκτρισμό και ψηφιοποίηση των ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΝΕ, η Τουρκία είχε παραγωγική δυναμικότητα ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης των 105 GW το 2023, που την καθιστά έκτη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης και 14η στον κόσμο. Το 56% της ηλεκτροπαραγωγής της γειτονικής χώρας προέρχεται από καθαρές πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, βιομάζα).

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Περιθώρια συμπράξεων εμφανίζονται και στον κλάδο των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, με δεδομένη τη φιλοδοξία τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας να «ξεκλειδώσουν» το δυναμικό που διαθέτουν.

Η προσέγγιση στον τομέα αυτό, βέβαια, δεν είναι διόλου απλή υπόθεση, κάτι που έφερε το προσκήνιο η πρόσφατη, ιδιαίτερα έντονη τουρκική αντίδραση στην ελληνική εξαγγελία για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νότιο Αιγαίο.

Την ίδια στιγμή, η πρόσφατη συμμετοχή στελεχών της ΕΛΕΤΑΕΝ σε ειδική εκδήλωση του τουρκικού συνδέσμου Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας DURED που έλαβε χώρα στη Σμύρνη καταδεικνύει τη βούληση των εκπροσώπων του κλάδου σε Ελλάδα να ανοίξουν γραμμές επικοινωνίας μεταξύ μας.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στα κάγκελα ιδιοκτήτες και μηχανικοί για το πιστοποιητικό αντιπυρικής προστασίας | «Θα φάμε ξύλο, ανεφάρμοστα τα μέτρα, όλοι θα είναι παράνομοι»

Στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού βρίσκονται χιλιάδες πολίτες, επαγγελματίες αλλά και δημοτικοί υπάλληλοι που εμπλέκονται στη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού αντιπυρικής προστασίας για τα ακίνητα που βρίσκονται σε ιδιοκτησίες σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από δασικές εκτάσεις.

Τα προβλήματα είναι τεράστια για τις ιδιοκτησίες που έχουν την υποχρέωση να συμμορφωθούν με τα νέα μέτρα μέσα σε λίγα 24ωρα. Επικρατεί σύγχυση και ανασφάλεια και οι περισσότεροι έχουν περιέλθει σε αδιέξοδα. Για αρχή απαιτούνται από 400 έως 600 Ευρώ για την έκθεση του τεχνικού επιστήμονα (μηχανικός, γεωπόνος, δασολόγος κλπ). Από εκεί και πέρα αρχίζει ο Γολγοθάς της εφαρμογής των παρατηρήσεων της έκθεσης αφού ο ιδιοκτήτης στο τέλος της ημέρας πρέπει να κάνει και υπεύθυνη δήλωση πως έκανε τις εργασίες που αναφέρονται στην έκθεση. Κι εκεί αρχίζουν τα… όργανα. Απαιτούνται κλαδέματα, κοπές μεγάλων δέντρων, καθαρισμοί, επισκευές, πολυδάπανες μετατροπές σε ξύλινα πορτοπαράθυρα, ξύλινες στέγες, περιφράξεις ακόμα και σε υδρορροές αλλά και στις περιφράξεις περιμετρικά των ιδιοκτησιών με υλικά ειδικών προδιαγραφών όπως περιγράφονται στο Φ.Ε.Κ.

«Αδύνατον να υλοποιηθούν»

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι επιστήμονες όπως οι πολιτικοί μηχανικοί η συντριπτική πλειοψηφία των μέτρων είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εντός των χρονικών ορίων. Επί πλέον απαιτούνται υψηλές δαπάνες και ελάχιστοι είναι οι ιδιοκτήτες που θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν όλες τις εκκρεμότητες. Άρα όλοι θα είναι παράνομοι μετά το πέρας των προθεσμιών και δεν θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης εάν το σπίτι τους καεί από πυρκαγιά.

 

Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Το σαφάρι των προστίμων

Και δεν είναι μόνο αυτά. Μετά αρχίζει το σαφάρι των δειγματοληπτικών ελέγχων. Θα συσταθεί τριμελή επιτροπή με έναν υπάλληλο της οικείας Περιφέρειας, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου και έναν επιστήμονα (μηχανικό, γεωπόνο κλπ).

Τα πρόστιμα για όσους δεν έχουν συμμορφωθεί με τις εκθέσεις των μηχανικών ή έχουν κάνει ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις είναι δυνατόν να φτάσουν και τις 50.000 Ευρώ. Τα πρόστιμα πηγαίνουν στα ταμεία των δήμων οι οποίοι όμως από την πλευρά τους βρίσκονται σε δεινή θέση.

Το μπαλάκι στους Δήμους

Μετά τον αιφνιδιασμό τους, διαπιστώνουν πως ούτε προσωπικό έχουν για να διαχειριστεί την κατάσταση, ούτε κονδύλια, ούτε υποδομή αλλά ούτε και την απαραίτητη ενημέρωση για να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος των διαπεραιώσεων, ειδικά μάλιστα όταν θα πρέπει να υποδεχτούν χιλιάδες δηλώσεις μέχρι να λειτουργήσει η πλατφόρμα στο gov.gr.

Δεν προλαβαίνουν με τίποτα

Είναι χαρακτηριστικό πως οι μεγαλύτεροι σε έκταση Δήμοι της Αττικής, δηλαδή, οι δήμοι Μάνδρας Ειδιλλίας, Ωρωπού, Μαραθώνα, Αχαρνών και Λαυρεωτικής έχουν περίπου 300.000 τέτοιες ιδιοκτησίες. Αν ληφθεί υπ΄ όψη πως στην καλύτερη περίπτωση κάθε πολιτικός μηχανικός μπορεί να διεκπεραιώσει 3-4 υποθέσεις την ημέρα γίνεται αντιληπτό πως θα χρειαστεί όλο το καλοκαίρι και όλο το επιστημονικό προσωπικό της χώρας για να τακτοποιήσουν όλες τις ιδιοκτησίες.

 

Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Κράτος που αποποιείται τις ευθύνες του»

«Γενικά βλέπω υπερβολικό και ανεφάρμοστο όλο το νόμο. Προσπαθεί το κράτος να αποποιηθεί των ευθυνών της πυροπροστασίας των πολιτών και μεταφέρει τις ευθύνες στους πολίτες. Δεν υπάρχει ουσία σε όλο αυτό. Έχει ήδη δημιουργήσει ένα χάος. Από τη μία ημέρα στην άλλη μας επιβάλλουν περιορισμούς και πρόστιμα για να αποποιηθούν των ευθυνών. Τελικά έχουμε δημοκρατία ή δικτατορία;» λέει στο ethnos.gr ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Δημητρίου που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα.

«Εμάς ποιος μας προστατεύει από το κράτος;»

«Συζητώντας με συνάδελφους μου αλλά και πολίτες διερωτόμαστε ποια μυαλά μπορεί να σκέφτηκαν όλα αυτά. Εμάς ποιος μας προστατεύει από αυτούς που σκέφτονται και νομοθετούν αυτά τα εκτρώματα; Τα περισσότερα που αναφέρουν δεν εφαρμόζονται. Σε λίγες ημέρες θα είναι όλοι παράνομοι» πρόσθεσε ο Βασίλης Δημητρίου.

«Οι πολίτες είναι θυμωμένοι»

«Πέρασα πολλές ώρες για να μελετήσω το νέο νόμο ώστε να οργανώσω το γραφείο μου και να ενημερώσω τους πολίτες. Οι περισσότερες ιδιοκτησίες στον Μαραθώνα πρέπει να κάνουν εργασίες χιλιάδων ευρώ για να είναι νόμιμοι. Θα πρέπει επίσης να κόψουν χιλιάδες δέντρα. Τι ζώνες να γίνουν σε μία ιδιοκτησία με έκταση μισό στρέμμα; Και το αντίθετο. Που θα βρεθούν τα χρήματα για περιφράξεις με τα ειδικά υλικά που είναι πανάκριβα; Ποιος έχει να δαπανήσει τόσα πολλά χρήματα για νέα πορτοπαράθυρα, στέγες και περιφράξεις και μάλιστα μέσα σε ένα μήνα; Προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη. Προσωπικά τώρα ξεκινάω με τις πρώτες εκθέσεις ιδιοκτησιών και οι πολίτες είναι αγανακτισμένοι και θυμωμένοι».

 

Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Θα φάμε όλοι ξύλο…»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Δέδες που δραστηριοποιείται στον Κάλαμο του Δήμου Ωρωπού: «Ο κόσμος είναι θυμωμένος και είναι σε απόγνωση. Δε μας πιστεύουν που τους τα λέμε. Οι περισσότεροι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν  ούτε καν την έκθεση του μηχανικού. Δε συζητάμε για όλες τις υπόλοιπες εργασίες που πρέπει να γίνουν. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν πως εμείς βγάλαμε το νόμο και ξεσπάνε σε μας. Αν αρχίσουν και οι έλεγχοι από τους δήμους και πέσουν πρόστιμα, θα φάμε όλοι ξύλο, δεν υπάρχει περίπτωση…».

Δεν συνεργάζονται όλες οι υπηρεσίες

«Προσωπικά έχω κάνει μεγάλη προετοιμασία για να μπορέσω να αντιμετωπίσω τους πολίτες και να δώσω απαντήσεις στα χιλιάδες ερωτήματα που έχουν. Γενικά ως φιλοσοφία ο νέος νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά η εφαρμογή είναι άλλο πράγμα. Πριν εφαρμοστεί θα έπρεπε να είχαν γίνει πολλά περισσότερα και να υπάρχουν βοήθειες. Πρώτα απ΄ όλα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι δήμοι, οι υπηρεσίες, το επιστημονικό προσωπικό και οι πολίτες. Από τη μία μέρα στην άλλη δε γίνεται να εφαρμοστούν τόσο σοβαρές αλλαγές. Θα έπρεπε να έχει ετοιμαστεί η πλατφόρμα στο gov.gr και να υπήρχε συνεργασία με το κτηματολόγιο και όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Πολλοί ιδιοκτήτες δε μπορούν να προχωρήσουν τις διαδικασίες διότι οι ιδιοκτησίες τους χαρακτηρίζονται ως δασικές. Άλλες ιδιοκτησίες έχουν ανοικτά κληρονομικά και άλλες για να εφαρμόσουν τα μέτρα θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να δαπανήσουν χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ».

Κόβονται τα πεύκα αλλά ποιος δίνει την άδεια;

«Επίσης υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την έκθεση που δίνω εγώ ως πολιτικός μηχανικός θα πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα σε απόσταση 5 μέτρων από το σπίτι. Κι αν τα δέντρα είναι πεύκα; Ποιος θα δώσει την άδεια να κοπούν τα πεύκα; Τα δασαρχεία έχουν υποδομή και προσωπικό να εκδώσουν τόσο μεγάλο αριθμό αδειών σε σύντομο χρονικό διάστημα; Δεν αναφέρομαι καν στο κόστος για το κόψιμο των δέντρων και τις ευθύνες για την απομάκρυνση της ξυλείας».

Νέο εμπόδιο η διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμών

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται και οι Δήμοι οι οποίοι από την πρώτη στιγμή αιφνιδιάστηκαν με τα νέα δεδομένα. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι νομικές κινήσεις της ΚΕΔΕ με προσφυγή στο ΣτΕ. Οι Δήμοι ούτε το προσωπικό έχουν, ούτε και τους πόρους για να υλοποιήσουν τα προβλεπόμενα. Ο νόμος φέρνει τους Δήμους σε αντιπαράθεση με τους δημότες καθώς τα έσοδα των προστίμων θα πάνε στα ταμεία των  δήμων.  Επιπλέον οι δήμοι που έχουν οικισμούς πλησίον ή εντός των δασικών εκτάσεων θα πρέπει εκτός όλων των άλλων υποχρεώσεων τους να συντάξουν μέχρι 26 Μαΐου χάρτες διαβάθμισης επικινδυνότητας οικισμών και με βάση αυτούς τους χάρτες να κινηθούν οι εκθέσεις αξιολόγησης. Η πιστοποίηση διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμού είναι μία ακόμα προϋπόθεση που θα πρέπει να διαθέτει ένας ιδιοκτήτης και να την προμηθευτεί εγκαίρως ώστε ο φάκελος του να είναι πλήρης και να αποφύγει τις συνέπειες αλλά και να μπορέσει να αποζημιωθεί σε περίπτωση πυρκαγιάς.

 

Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Παραδείγματα οι αντιφάσεις των νόμων

Πολλές είναι και οι αντιφάσεις των ίδιων των νόμων μέσα στις οποίες «χάνονται» μηχανικοί και ιδιοκτήτες. Μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές:

  1. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο καθώς οι ιδιοκτησίες τους εμφανίζονται στο κτηματολόγιο ως δασικές εκτάσεις. Υποχρεώνονται δηλαδή οι ιδιοκτήτες να κάνουν μελέτες και έξοδα για κάτι που δεν θα μπορούν να μεταβιβάσουν ή που δεν τους ανήκει.
  2. Οι πολεοδομίες δηλώνουν αναρμόδιες για το χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των οικισμών ενώ στην πραγματικότητα είναι οι υπηρεσίες που πρέπει να οργανώσουν το όλο πλάνο μαζί με την τεχνική υπηρεσία του κάθε Δήμου.

  3. Ενώ ο νόμος προβλέπει περιφράξεις με ύψος μέχρι 1,20 μέτρα ο νόμος για την αντιπυρική προστασία αναφέρει μέχρι και 2 μέτρα με ειδικές προδιαγραφές.

  4. Προβλέπονται κοπές δέντρων σε απόσταση 5 μέτρων από την σκεπή ή τον τοίχο του σπιτιού αλλά δεν γίνεται αναφορά για τις κοπές των πεύκων τα οποία για να κοπούν θα πρέπει να γίνει αυτοψία και να δοθεί άδεια από το δασαρχείο.

Τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας

Με βάση των στοιχείων που βάζει ο επιστήμονας για κάθε ιδιοκτησία βγαίνει ένας συντελεστής με κλίμακα από το 1 έως το 5.

Τα όσα αναφέρουν οι μηχανικοί στην έκθεση τους διαχωρίζονται σε μέτρα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.

 

Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας που πρέπει να γίνουν άμεσα περιλαμβάνονται:

Κουφώματα: Τα ξύλινα πορτοπαράθυρα θα πρέπει να αντικατασταθούν με μεταλλικά και να τοποθετηθούν σίτες με μεταλλικές ίνες, να σφραγίζονται όλα τα κενά και να επικαλυφθούν όλα τα ξύλινα στοιχεία.

Σκεπές: Επικάλυψη των ξύλινων γείσων και όλων των ξύλινων στοιχείων καθώς και αντικατάσταση όλων των πλαστικών υδρορροών με άκαυστα υλικά κατηγορίας Α1 ή Α2L-s1, d0.

Περιφράξεις: Συμπαγής περίφραξη (μπετό) ύψος ενός μέτρου. Από εκεί και πάνω μεταλλικό πλέγμα 50 πόντων με ελάχιστη οπή σύρματος 2 τετραγωνικών εκατοστών έτσι ώστε όταν θα έρθει το μέτωπο της φωτιάς να μην περάσουν τα φλεγόμενα φρύγανα.

Κόψιμο των δέντρων περίφραξης: Απαγορεύονται οι συστάδες δέντρων περιμετρικά των περιφράξεων. Κλαρί με κλαρί κάθε δέντρου θα πρέπει να έχει 5 μέτρα απόσταση. Τα ενδιάμεσα πρέπει να κοπούν.

Πρόσβαση στο σπίτι: Αν το σπίτι βρίσκεται άνω των 30 μέτρων από τη κεντρική είσοδο του οικοπέδου θα πρέπει να κατασκευαστεί δίοδος για πρόσβαση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά) μέχρι το σπίτι.

Τέντες: Αφαίρεση υφασμάτινων τεντών και αντικατάσταση τους με ειδικά άκαυστα σκίαστρα

Τα κλαδέματα γύρω από το σπίτι

  • Σε απόσταση από 0 έως 2 μέτρα από το σπίτι επιτρέπεται μόνο γρασίδι.
  • Σε απόσταση από 2 έως 5 μέτρα επιτρέπονται θάμνοι μέχρι ένα μέτρο.
  • Σε απόσταση 0 έως 5 μέτρα από το σπίτι πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα.

Γεννήτριες και αντλίες

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας δίνεται διορία μέχρι και δύο χρόνια για να τακτοποιηθούν. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

Εγκατάσταση ενός τουλάχιστον σημείου υδροληψίας στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου  με τοποθέτηση κρουνού συμβατού με τις προδιαγραφές που υπάρχουν για τα οχήματα πυρόσβεσης.

Οι κάτοχοι πισίνας ή δεξαμενής θα πρέπει να διαθέτουν αντλητικό σύστημα και γεννήτρια σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.

ethnos.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Τέλη κυκλοφορίας 2024: Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Με διαφορετικό τρόπο υπολογίζονται πλέον τα πρόστιμα για τις εκπρόθεσμες πληρωμές των τελών κυκλοφορίας.

Μέχρι τώρα το πρόστιμο ήταν ίσο με το 100% του ποσού από την πρώτη μέρα, όμως το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει κλιμακωτά πρόστιμα ανάλογα με την καθυστέρηση. Στόχος της αλλαγής αυτής είναι να μην υπάρχουν πλέον παρατάσεις όπως γίνεται κάθε χρόνο, μιας και η προθεσμία κάθε χρόνο θα εκπνέει στις 30 Δεκεμβρίου.

Τα πρόστιμα έχουν ως εξής:

 

Ημέρα πληρωμής                       Πρόστιμο

  • Ιανουάριος                                     25%
  • Φεβρουάριος                                50%
  • Μάρτιος και μετά                        100%
Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 30 ευρώ.

Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Όσον αφορά τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα διασταυρώσεων  και ηλεκτρονικών ελέγχων με στόχο να μειωθούν τα εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα στους δρόμους ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Το νομοσχέδιο προβλέπει πρόστιμο 500€ για τα αυτοκίνητα και 250 για τα δίκυκλα, σε περίπτωση όμως που αποπληρωθεί τις πρώτες 10 μέρες διαγράφεται.

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

  • 500 € επιβατηγά
  • 250 € δίκυκλα

Αν όμως διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί μέχρι τον νέο έλεγχο, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en