Quantcast
Connect with us

ΚΟΣΜΟΣ

Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΙ ΤΑ… ΚΟΥΝΟΥΠΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ

Στις 22 Ιουλίου 2002 το βράδυ, το γνωστό τουρκικό κανάλι, NTV, διοργάνωσε μια μεγάλη συζήτηση για την τουρκική εισβολή του 1974 στην Κύπρο, (το βίντεο της εκπομπής υπάρχει στο αρχείο μας), με καλεσμένους κορυφαίους στρατιωτικούς παράγοντες της Τουρκίας που είχαν πρωταγωνιστήσει στα γεγονότα εκείνου του καλοκαιριού. Στην συζήτηση αυτή ακουστήκαν πάρα πολλά αποκαλυπτικά, αλλά ξεχώρισαν όμως κάποια που έδειξαν μια άλλη τραγική διάστασης της φοβερής προδοσίας που παρέδωσε την Μεγαλόνησο στους στρατιώτες της «Μάστιγας των Θεών», του Αττίλα των Τούρκων.

Πρώτος μίλησε ο Τούρκος αξιωματικός, Νετζατί Μπαγιάρ, που είχε πάρει μέρος στις επιχειρήσεις του Αττίλα Νο2 όταν οι Τούρκοι παραβιάζοντας την ανακωχή που είχε τότε συμφωνηθεί είχαν προελάσει ανενόχλητοι μέχρι την Αμμόχωστο. Ο Τούρκος αξιωματικός περιγράφοντας την πορεία της επιχείρησης, Αττίλα Νο 2 και την προέλαση των Τούρκων προς την Αμμόχωστο, είπε το εξής εκπληκτικό που μου έχει μείνει από τότε : «Τα κουνούπια που επιτίθονταν κατά σμήνη ολόκληρα και ενοχλούσαν τα τουρκικά στρατεύματα σε μεγάλο βαθμό στις κινήσεις και στην προέλαση τους, ήταν… το μεγαλύτερο πρόβλημα, στην δεύτερη φάση της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο», Τα κουνούπια λοιπόν ήταν αυτοί που… «πολέμησαν» τους Τούρκους στην δεύτερη φάση της εισβολής. Μα φυσικά, αφού η Κύπρος προδομένη είχε ουσιαστικά εγκαταλειφτεί στην τύχη της και οι εισβολείς ανενόχλητοι προέλασαν μέχρι την Αμμόχωστο, την οποία μέχρι σήμερα κατέχουν παράνομα.

Στη συνέχεια μίλησε ο στρατηγός Σαμπρί Εβρέν, ο πρώτος Τούρκος στρατηγός που πάτησε το πόδι του στην Κυρήνεια, όταν έγινε η τουρκική εισβολή του 1974 και ο οποίος πραγματικά ομολόγησε κάτι πολύ σημαντικό που τον διαφοροποιούσε από την επίσημη τουρκική άποψη για τα γεγονότα της εισβολής στην Μεγαλόνησο. Ο Σαμπρί Εβρέν, 28 χρόνια μετά, ενθυμούμενος τα γεγονότα αποκάλυψε το εξής συγκλονιστικό. Όταν είχε φτάσει στην Κύπρο διαπίστωσε πως μεγάλο μέρος του τουρκοκυπριακού πληθυσμού αντιμετώπιζε αρνητικά την απόβαση των τουρκικών στρατευμάτων στο νησί. «Μέγα μέρος του λαού δεν ήταν ευχαριστημένοι από αυτή την εξέλιξη. Οι Τουρκοκύπριοι ζούσαν μαζί με τους Ελληνοκύπριους, είχαν κοινές δουλειές και συνεργάζονταν αρμονικά. Την πρώτη νύχτα που φτάσαμε δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε ποιοι είναι οι Τουρκοκύπριοι και ποιοι είναι οι Ελληνοκύπριοι. -Μην πυροβολείται φώναζαν στα τουρκικά και σήκωναν ψηλά τα χέρια, μπερδεύοντας μας ακόμα περισσότερο». Ο Τούρκος στρατηγός δήλωσε πως την πρώτη νύχτα της εισβολής, όπως ανέφερε αποκαλυπτικά, υπήρχε σοβαρή αντίσταση από ελληνικής πλευράς στο όρος του Πενταδάκτυλου. Η αντίσταση αυτή πραγματικά έθεσε σε κίνδυνο η όλη επιχείρηση να εξελιχτεί σε μεγάλο τουρκικό φιάσκο. Στη συνέχεια παραδέχτηκε πως αν και έχουν περάσει τόσα χρόνια από τότε, ακόμα δεν έχει καταλήξει αν θα έπρεπε να γίνει αυτή η επιχείρηση. «Πέρασαν τόσα χρόνια και ακόμα το Κυπριακό δεν έχει διευθετηθεί», τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ εξέφρασε τους φόβους του μήπως όλα αυτά που έγιναν τότε αποδειχτούν τελικά μάταια και το αίμα που χύθηκε τότε χύθηκε χωρίς λόγο.

Στην συνέχεια πήρε μέρος στη συζήτηση και ο τότε αρχηγός το τουρκικού στρατού, Κενάν Εβρέν, μετέπειθα αρχηγός του πραξικοπήματος του 1980 και ο οποίος πρόσφατα, ήδη 90 ετών, καταδικάστηκε για το πραξικόπημα αυτό. Ο Εβρέν υπερασπίστηκε την τουρκική επέμβαση που την έκρινε σαν απαραίτητη. «Παντού υπήρχαν φωτιές και καίγονταν τα πάντα. Έπρεπε να επέμβουμε. Τότε είχαν εμφανιστεί πολεμικά αεροπλάνα τα οποία τα περάσαμε για ελληνικά και αρχίσαμε να τα χτυπάμε. Αλλά τα αεροπλάνα ήταν δικά μας». Σε ένα πόλεμο, όπως παραδέχτηκε ο πρώην αρχηγός της χούντας του πραξικοπήματος του 1980, γίνονται πάντα τέτοια λάθη που είναι αναπόφευκτα. Το 1974, ομολόγησε ο Κενάν Εβρέν το χαρακτηριστικό, «οι Τουρκοκύπριοι ήξεραν τότε σχεδόν όλοι ελληνικά ενώ γιατί ήταν υποχρεωμένοι να τα μιλάνε. Σήμερα δεν τα μιλάει σχεδόν κανένας».

Με αυτό τον χαρακτηριστικό τρόπο, οι Τούρκοι στρατιωτικοί και χωρίς να πούνε λέξη για τις βιαιότητες που έγινα κατά του κυπριακού πληθυσμού, για τα αμέτρητα θύματα που κείτονταν στους δρόμους σε τυμπανιαία κατάσταση ένεκα της ζέστης, (από τις πραγματικά φρικτές μαρτυρίες του τότε αξιωματικού της εισβολής, Yalçin Küçük, συγγραφέα και αριστερού διανοούμενου που σήμερα βρίσκεται στις τουρκικές φυλακές λόγω για ιδεολογικούς λόγους) και για τους εκατοντάδες αγνοούμενους, περιέγραψαν την τουρκική εισβολή, 28 χρόνια μετά από το 1974. Αυτή είναι η τραγική προδοσία της Κύπρου, μια προδοσία που βαραίνει μέχρι σήμερα συνολικά τον ελληνισμό.

Click to comment

Απάντηση

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Ο πρώην διπλωμάτης στο Κόσοβο Β. Καρακωστάνογλου στο ENA Channel για τις εξελίξεις στο Συμβούλιο Ευρώπης για το Κόσοβο

Οι εξελίξεις στο Κόσοβο το 2024 χαρακτηρίζονται από ένταση και αυξημένες προκλήσεις στην περιοχή, ιδίως στο βόρειο τμήμα της χώρας, όπου κατοικούν κυρίως Σέρβοι. Η κατάσταση κλιμακώθηκε μετά την επιβολή από την κυβέρνηση του Κοσόβου ενός νέου νόμου που απαιτεί από τα οχήματα με σερβικές πινακίδες να τις αντικαταστήσουν με πινακίδες του Κοσόβου. Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις, με τους Σέρβους του βορρά να στήνουν οδοφράγματα και να προχωρούν σε διαμαρτυρίες, πυροβολώντας ακόμη και στον αέρα​.

Σε αυτό το πλαίσιο, και ενόψει της ψηφοφορίας στο Συμβούλιο της Ευρώπης για το Κόσοβο, ο πρώην διπλωμάτης στο Κόσοβο, Βενιαμίν Καρακωστάνογλου, έδωσε συνέντευξη στο ENA Channel όπου εξέφρασε την άποψη ότι οι συνεχιζόμενες εντάσεις και οι αμοιβαίες προκλήσεις μεταξύ Κοσόβου και Σερβίας υπονομεύουν τις προοπτικές ειρήνης και συνεργασίας στην περιοχή. Υπογράμμισε την ανάγκη για ενισχυμένη διεθνή διαμεσολάβηση και την επιβολή μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια βιώσιμη λύση​ (CNN.gr)​.

Ο κ. Καρακωστάνογλου τόνισε επίσης την επιρροή που μπορεί να έχει η ΕΕ και οι ΗΠΑ στην εξομάλυνση της κατάστασης και την προώθηση ενός διαλόγου που θα επικεντρωθεί στη δημιουργία σταθερών και ειρηνικών σχέσεων μεταξύ των δύο πλευρών.

Continue Reading

ΚΟΣΜΟΣ

Μεγάλη Βρετανία: Ο Ρίσι Σούνακ ανακοίνωσε πρόωρες εκλογές στις 4 Ιουλίου

Πρόωρες εκλογές στις 4 Ιούλιου στη Μεγάλη Βρετανία ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Ρίσι Σούνακ σε ένα μήνυμα με πολλές συγκινησιακές αναφορές, όπως ότι «δεν θα αφήσει ποτέ τον λαό της Βρετανίας να περάσει ανυπεράσπιστος τις σκοτεινότερες μέρες της ιστορίας του».

Ο Ρίσι Σούνακ έκανε αναφορές στην Οικονομία και τον πόλεμο στην Ουκρανία με άμεση σύνδεση στην οικονομία της Βρετανίας. Ο Σούνακ έκανε λόγο για δύο σημαντικά ορόσημα. «Η οικονομία μας αναπτύσσεται ταχύτερα από άλλες χώρες», είπε χαρακτηριστικά λέγοντας πως το πλάνο που εισηγήθηκε και εφάρμοσε λειτουργεί. «Το ερώτημα είναι πλέον, πώς και ποιον εμπιστεύεστε να συνεχίσει» είπε προκηρύσσοντας εκλογές στις 4 Ιουλίου στη Βρετανία, λέγοντας πως ζήτησε από τον Βασιλιά Κάρολο τη διάλυση του Κοινοβουλίου.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Singapore Airlines | Τι συνέβη στην πτήση τρόμου

Ο θάνατος ενός άνδρα και ο τραυματισμός δεκάδων άλλων επιβατών εξαιτίας των σφοδρών αναταράξεων που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια πτήσης της Singapore Airlines εχθές το πρωί έχει προκαλέσει διεθνή ανησυχία και προβληματισμό, ειδικά σε ανθρώπους που ταξιδεύουν συχνά με αεροπλάνο.

Οι εικόνες από το διαλυμένο εσωτερικό του αεροσκάφους, καθώς και το γεγονός ότι ένας ταξιδιώτης έχασε τη ζωή του από καρδιακή προσβολή κατά τη διάρκεια του τρομακτικού επεισοδίου αποτελούν υπενθύμιση για την επικινδυνότητα των αναταράξεων, και αρκετά διεθνή ΜΜΕ στρέφονται σε ειδικούς και σε στατιστικά στοιχεία προκειμένου να βρουν απαντήσεις για τα αίτια που μπορεί να προκαλέσουν το φαινόμενο, για τη συχνότητά του ή ακόμη και τη σχέση που μπορεί να έχει με την κλιματική κρίση.

Τι συνέβη στο σκάφος της Singapore Airlines

Ο εφιάλτης για τους επιβάτες της πτήσης SQ321, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Λονδίνο-Σιγκαπούρη, ξεκίνησε περίπου 10 ώρες μετά την αναχώρησή της από το αεροδρόμιο του Χίθροου. Το αεροπλάνο, ένα Boeing 777-300R έπεσε σε κενό αέρος ενώ βρισκόταν εντός του ταϊλανδέζικου εναέριου χώρου και στη συνέχεια αντιμετώπισε ισχυρές αναταράξεις ενώ πετούσε στα 37.000 πόδια πάνω από τη Μιανμάρ, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η αεροπορική εταιρεία.

Ο πιλότος κήρυξε επείγουσα ιατρική ανάγκη και έκανε τις απαιτούμενες ενέργειες για την εκτροπή της πτήσης στην Μπανγκόκ, όπου και προσγειώθηκε το αεροπλάνο λίγη ώρα αργότερα.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης τρόμου ο 73χρονος Βρετανός Geoff Kitchen έχασε τη ζωή του από καρδιακή προσβολή, ενώ δεκάδες άλλοι άνθρωποι τραυματίστηκαν. Από αυτούς, έξι άτομα έχουν τραυματιστεί σοβαρά, ενώ άλλα 39 δέχτηκαν ιατρική βοήθεια για ελαφρύτερους τραυματισμούς.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του BBC, από τους 211 επιβάτες και 18 μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν στο Boeing της Singapore Airlines, 143 ταξίδεψαν σήμερα το πρωί στη Σιγκαπούρη. Εβδομήντα-εννέα επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος βρίσκονται ακόμη στην Μπανγκόκ, με κάποιους από αυτούς να παραμένουν στο νοσοκομείο.

Πόσο συχνοί είναι οι τραυματισμοί ή οι θάνατοι κατά τη διάρκεια σφοδρών αναταράξεων

Στις διεθνείς τακτικές πτήσεις, οι θάνατοι που προκαλούνται ως άμεσο αποτέλεσμα των αναταράξεων είναι εξαιρετικά σπάνιοι. Οι πιλότοι είναι συνήθως σε θέση να προειδοποιούν έγκαιρα το πλήρωμα για τους περισσότερους τύπους αναταράξεων ώστε αυτό με τη σειρά του να διασφαλίζει ότι όλοι οι επιβάτες φορούν τις ζώνες τους και τηρούν τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας.

Σύμφωνα με τον Guardian, στα μικρότερα ιδιωτικά αεροπλάνα ή τα επαγγελματικά τζετ, οι σοβαροί τραυματισμοί ή οι θάνατοι είναι πιο συχνοί, με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ να καταγράφει περισσότερους από 100 τραυματισμούς και δεκάδες θανάτους μέσα σε μόλις μια δεκαετία σε πτήσεις εσωτερικού – αν και τα θανατηφόρα περιστατικά αφορούν κυρίως πτήσεις όπου οι αναταράξεις προκάλεσαν τελικά τη συντριβή των αεροσκαφών.

Στα μεγαλύτερα αεροπλάνα, οι αναταράξεις εγκυμονούν κινδύνους για τραυματισμούς στο κεφάλι ή άλλους τραυματισμούς σε άτομα που μπορεί να εκτιναχθούν από το κάθισμά τους στην καμπίνα, αν δεν φορούν ζώνη, ή να χτυπηθούν από κάποιο αντικείμενο που έχει εκσφενδονιστεί. Όπως είναι φυσικό, οι πιθανότητες τραυματισμού είναι πολύ περισσότερες για το πλήρωμα, τα μέλη του οποίου περνούν μεγάλο μέρος της πτήσης χωρίς να φορούν ζώνη, εξυπηρετώντας τους επιβάτες και παρέχοντάς τους βοήθεια.

Τι είναι οι αναταράξεις και πώς μπορούν τα αεροπλάνα να τις αποφύγουν;

Σε γενικές γραμμές, το φαινόμενο των αναταράξεων προκαλείται από τη συνάντηση αέριων μαζών με διαφορετική θερμοκρασία, πίεση ή ταχύτητα, σε περιοχές όπου συγκρούονται διαφορετικά μοτίβα ανέμου – όπως όταν μια βάρκα πέφτει σε θαλασσοταραχή, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.

Αν και υπάρχουν καιρικές και γεωγραφικές συνθήκες, όπως οι καταιγίδες, οι οροσειρές και η εμφάνιση ορισμένων νεφών, που λειτουργούν ως προάγγελλοι πιθανών αναταράξεων σε πτήσεις, υπάρχουν επίσης και οι λεγόμενες αναταράξεις CAT (clear-air turbulence) που μπορούν να αιφνιδιάσουν τους πιλότους αεροπλάνων, αφού εμφανίζονται τελείως απροειδοποίητα.

Σύμφωνα με τον Stuart Fox, διευθυντή πτήσεων και τεχνικών λειτουργιών της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών Iata, οι μετεωρολογικές προβλέψεις που υποδεικνύουν επικείμενα καιρικά μέτωπα ή την κατεύθυνση του ανέμου πάνω από βουνά μπορούν να καταδείξουν μεγαλύτερες πιθανότητες εμφάνισης «αναταράξεων καθαρού αέρα». Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι η ένταση και η διεύθυνση της ροής του αέρα είναι κάτι που αλλάζει γρήγορα, έτσι οι προβλέψεις αυτές έχουν περιορισμένη χρησιμότητα. Τέτοιες ριπές ανέμου μπορούν να βγάλουν αεροπλάνα εκτός πορείας, να προκαλέσουν απότομη απώλεια ύψους ή τον έντονο κλυδωνισμό τους.

Οι πιλότοι μπορούν πλέον να λαμβάνουν καθοδήγηση από αναφορές προπορευόμενων αεροσκαφών. Η Iata φιλοξενεί μια πλατφόρμα που χρησιμοποιείται από διάφορους αερομεταφορείς για την ανταλλαγή δεδομένων, λέει ο Φοξ: «Είναι ένας άμεσος τρόπος ενημέρωσης των πιλότων που μπορεί να περάσουν μέσα από τις ίδιες αναταράξεις».

Παρόλο που περιοχές όπως ο Κόλπος της Βεγγάλης (από την οποία είχε μόλις περάσει το αεροσκάφος της Singapore Airlines πριν το περιστατικό) είναι γνωστές για την εμφάνιση αναταράξεων, οι επιλογές των πιλότων μπορεί να είναι περιορισμένες, λέει ο Marco Chan, πρώην εμπορικός πιλότος και καθηγητής στο Buckinghamshire New University. Σύμφωνα με τον ίδιο, το περιστατικό της Singapore Airlines έλαβε χώρα «εντός της ζώνης διατροπικής σύγκλισης, όπου προκύπτουν εξαιρετικά ισχυρές καταιγίδες. Οι καταιγίδες αυτές εμφανίζονται σε περίοπτη θέση στην οθόνη πλοήγησης των πιλότων – αλλά μπορεί να μην είναι δυνατή η πλήρης παράκαμψη του συμπλέγματος καταιγίδων, καθώς η έκτασή του μπορεί να ξεπερνά κατά πολύ τα 50 ναυτικά μίλια».

Θα μπορούσε η κλιματική κρίση να προκαλέσει τη συχνότερη εμφάνιση αναταράξεων;

Σύμφωνα με μία μελέτη που εκπόνησαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου Reading, η απάντηση είναι “ναι”. Οι ειδικοί διαπίστωσαν μέσα από την έρευνά τους ότι οι υψηλότερες θερμοκρασίες, ως αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης, οδηγούν σε σημαντική αύξηση των αναταράξεων στις υπερατλαντικές πτήσεις.

«Τα περιστατικά σοβαρών αναταράξεων αυξήθηκαν κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020, όπως διαπίστωσαν, λόγω των αλλαγών στην ταχύτητα του ανέμου σε μεγάλα ύψη», αναφέρει το δημοσίευμα του Guardian.

Ο καθηγητής Paul Williams, ένας εκ των συντακτών της μελέτης, δήλωσε ότι τα στοιχεία δείχνουν πως οι επιδράσεις είναι ήδη πραγματικότητα και ενθάρρυνε την αεροπορική βιομηχανία να επενδύσει σε καλύτερα συστήματα πρόβλεψης και εντοπισμού των αναταράξεων.

protothema.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
text about elections
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en