ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διάτρητο το σύστημα των ελέγχων

Πέντε χρόνια έχουν περάσει από τότε που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το σύστημα εισροών-εκροών καυσίμων και μέχρι σήμερα η νομοθεσία δεν έχει πλήρως εφαρμοστεί.

Την ίδια στιγμή, ένα απίστευτο αλαλούμ με τις αρμοδιότητες εποπτείας και ελέγχου των κρατικών υπηρεσιών και των υπουργείων κυριαρχεί, με αποτέλεσμα το λαθρεμπόριο να ζει και να βασιλεύει… Είναι χαρακτηριστικό πως για την ίδια παράβαση νοθείας τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων του ΥΠΕΚΑ θα επιβάλλουν διαφορετικό πρόστιμο σε σχέση με τις διευθύνσεις των Νομαρχιών.

Επιχειρηματικά αλλά και συντεχνιακά συμφέροντα, δημόσιοι λειτουργοί αλλά και πολιτική ατολμία δεν αφήνουν την ολική εφαρμογή της νομοθεσίας που αντιμετωπίζει δραστικά το λαθρεμπόριο σε όλες του τις διαστάσεις. Το… κουβάρι της εμπλοκής ξετυλίγεται από το 2009. Τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς λίγο πριν γίνουν οι εθνικές εκλογές ο Κωστής Χατζηδάκης από τη θέση και τότε του υπουργού Ανάπτυξης καταθέτει νόμο και ψηφίζεται από τη Βουλή για την υποχρεωτική τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών στις δεξαμενές και τη διασύνδεσή τους με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.

Το χρονικό
Τον Σεπτέμβριο του 2010 η τότε υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη έχει ετοιμάσει σχέδιο υπουργικής απόφασης που προέβλεπε τα μετρολογικά χαρακτηριστικά του συστήματος. Ο ανασχηματισμός, όμως, την προλαβαίνει…

Τον Δεκέμβριο του 2010 την απόφαση τελικά συνυπέγραψαν ο τότε υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας και ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης Ντίνος Ρόβλιας. Η απόφαση αυτή πήγε στο υπουργείο Οικονομικών, καθώς για να τεθεί σε εφαρμογή απαιτούνταν να λάβει και τη φορολογική της διάσταση. Με πιο απλά λόγια, η μέτρηση των ποσοτήτων έπρεπε να αποτελεί και φορολογικό δεδομένο.

Τον Νοέμβριο του 2011, σχεδόν έναν χρόνο μετά, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης έστειλε επιστολή στον συνάδελφό του στο υπουργείο Οικονομικών Παντελή Οικονόμου επισημαίνοντας την ανάγκη ώστε η απόφαση να αποκτήσει και τη φορολογική της διάσταση.

Τον Ιανουάριο του 2012 στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης σημείωναν στους δημοσιογράφους πως «για την απόφαση εκδηλώνονται αντιδράσεις από το κύκλωμα εμπορίας καυσίμων αλλά και από τον μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή τελωνειακούς και εφοριακούς».

Τον Απρίλιο του 2012 στη Βουλή θεσμοθετείται από το υπουργείο Οικονομικών νομοθετικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, το οποίο προβλέπει εκ νέου την τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων, ενώ καθιερώνει πολύ αυστηρά πρόστιμα.

Κάνει επίσης υποχρεωτική τη χρήση GPS σε όλα τα μέσα μεταφοράς και εφοδιασμού καυσίμων για να είναι on line η παρακολούθηση και ταυτόχρονα ορίζει ότι τη σήμανση των βυτιοφόρων με το σήμα της εταιρείας εμπορίας ή των ιδιοκτητών τους. Βέβαια για τα παραπάνω απαιτούνταν πλειάδα υπουργικών αποφάσεων που προβλέπουν λεπτομέρειες.

Στα πρατήρια υγρών καυσίμων σταδιακά τοποθετούνται τα συστήματα εισροών-εκροών. Ομως τα υπουργεία Μεταφορών και Εμπορικής Ναυτιλίας μόλις στο τέλος της περασμένης χρονιάς, δηλαδή σχεδόν δύο χρόνια μετά, εξέδωσαν την απόφαση για τη σήμανση των βυτιοφόρων. Ομως, δεν εφαρμόζεται.

Η «καρδιά» του συστήματος εισροών-εκροών, το κέντρο υποδοχής των δεδομένων από τους βενζινοπώλες, στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, ενώ θα έπρεπε να είναι έτοιμο να δέχεται τα στοιχεία από τις 27 Αυγούστου του 2013, τελικά έγινε εκ νέου γνωστό πως θα είναι έτοιμο στις 31 Μαρτίου του 2014.

Εκκρεμεί επίσης η έκδοση απόφασης για την τοποθέτηση των συστημάτων εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες, όπως κι εκείνης για τους ιχνηθέτες στις δεξαμενές.

Απόφαση δεν έχουν εκδώσει τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών για την τοποθέτηση των συστημάτων εισροών-εκροών και στις ελεύθερες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις, που προέβλεπε νέος νόμος που πέρασε τον Αύγουστο του 2013.

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version