Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτή είναι η πρόταση που δεν μάθαμε ποτέ

Ολόκληρη την πρόταση που φέρονται να ήταν έτοιμοι να καταθέσουν οι θεσμοί στο Eurogroup του Σαββάτου – λίγο πριν τη διακοπή των συνομιλιών – λόγω της ανακοίνωσης του δημοψηφίσματος έδωσε στη δημοσιότητα και μεταφρασμένη στα ελληνική η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ωστόσο αυτή δεν είναι η πρόταση επί της οποίας θα γίνει το δημοψήφισμα. Η πρόταση για το δημοψήφισμα είναι ελαφρώς διαφορετική και είναι αυτή που κατατέθηκε στις 25 Ιουνίου στο Eurogroup.

Η Κομισιόν τονίζει ότι δημοσιεύει τις τελευταίες προτάσεις όπως συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς. «Για την ενημέρωση του ελληνικού λαού και σε πνεύμα διαφάνειας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει τις τελευταίες προτάσεις όπως συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις των ελληνικών αρχών της 8ης, 14ης, 22ας και 25ηςΙουνίου 2015, αλλά και τις συνομιλίες σε πολιτικό και τεχνικό επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας».

Σύμφωνα με την Κομισιόν οι συζητήσεις επ’ αυτών των προτάσεων συνεχιζόταν με τις ελληνικές αρχές το βράδυ της Παρασκευής ενόψει του Eurogroupτης 27ης Ιουνίου 2015. Κατά την Κομισιόν υπήρχε συναντίληψη όλων των εμπλεκομένων πλευρών ότι η σύνοδος αυτή του Eurogroup θα επιτύγχανε μια συνολική συμφωνία για την Ελλάδα, η οποία όχι μόνο θα είχε συμπεριλάβει τα μέτρα προς κοινή συμφωνία, αλλά θα κάλυπτε και τις μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες όπως και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Περιελάμβανε επίσης την υποστήριξη ενός πακέτου για μια νέα αρχή για την ανάπτυξη και την απασχόληση με τη πρωτοβουλία της Επιτροπής που θα υποστήριζε την ανασυγκρότηση και τις επενδύσεις στη πραγματική οικονομία, όπως είχε συζητηθεί και υιοθετηθεί στη συνεδρίαση του Κολλεγίου των Επιτρόπων της Τετάρτης 24 Ιουνίου 2015.

Παρόλα αυτά, δεν έγινε εφικτή η τυπική ολοκλήρωση και παρουσίαση στο Eurogroup της τελικής εκδοχής αυτού του εγγράφου, ούτε της περίληψης μιας συνολικής συμφωνίας, λόγω της μονομερούς απόφασης των ελληνικών αρχών να εγκαταλείψουν τη διαδικασία το βράδυ της 26ης Ιουνίου 2015.

Το έγγραφο έχει ημερομηνία και ώρα 26 Ιουνίου ώρα 20:00.

Έχει τίτλο: Κατάλογος που λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις των ελληνικών αρχών που ελήφθησαν στις 8, 14, 22 και 25 Ιουνίου

Διαβάστε αναλυτικά ολόκληρη την πρόταση των θεσμών

Πίνακας 1. Ελλάδα: Δράσεις προτεραιότητας

Πολιτική

Μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε διαβούλευση με την ΕΕ / την ΕΚΤ / το ΔΝΤ:

1. Συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2016-19

Θέσπιση, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, συμπληρωματικού προϋπολογισμού για το 2015 και μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής για το 2016-19, που θα υποστηρίζονται από μεγάλη και αξιόπιστη δέσμη μέτρων. Η νέα φορολογική πορεία στηρίζεται σε στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 1, 2, 3, και 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα. Η δέσμη περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις του ΦΠΑ (§ 2), άλλα μέτρα φορολογικής πολιτικής (§ 3), μεταρρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού συστήματος (§ 4), μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση (§ 5), μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των ελλείψεων όσον αφορά την είσπραξη των φόρων (§ 6) και άλλα μέτρα παραμετρικής μορφής όπως καθορίζονται κατωτέρω.

2. Μεταρρύθμιση του ΦΠΑ

Θέσπιση νομοθεσίας για τη μεταρρύθμιση του συστήματος ΦΠΑ, που θα αρχίσει να ισχύει από 1ης Ιουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα έχει ως στόχο καθαρή αύξηση των εσόδων της τάξης του 1 τοις εκατό του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από αλλαγές παραμετρικού τύπου. Με το νέο σύστημα ΦΠΑ: (i) θα ενοποιηθούν οι συντελεστές σε έναν ενιαίο συντελεστή 23 τοις εκατό, ο οποίος θα περιλαμβάνει εστιατόρια και υπηρεσίες τροφοδοσίας, και έναν μειωμένο συντελεστή 13 τοις εκατό για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό, (εκτός από την αποχέτευση), και έναν εξαιρετικά μειωμένο συντελεστή 6 τοις εκατό για τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα βιβλία, και τα θέατρα, (ii) θα εξορθολογιστούν οι εξαιρέσεις για να διευρυνθεί η βάση και να αυξηθεί ο φόρος επί των ασφαλίσεων, και (iii) θα καταργηθούν οι εκπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των νησιών.

Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ που περιγράφεται ανωτέρω μπορεί να αναθεωρηθεί στο τέλος του 2016, με την προϋπόθεση ότι εισπράττονται ισοδύναμα πρόσθετα έσοδα μέσω μέτρων που θα ληφθούν για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ. Κάθε απόφαση για επανεξέταση και αναθεώρηση θα λαμβάνεται σε διαβούλευση με τους θεσμούς.

3. Δημοσιονομικά διαρθρωτικά μέτρα

Θέσπιση νομοθεσίας προκειμένου:

να εκλείψουν οι δυνατότητες αποφυγής του φόρου εισοδήματος (π.χ., αυστηρότερος ορισμός των αγροτών), να ληφθούν μέτρα για την αύξηση της φορολογίας εισοδήματος εταιρειών το 2015 και να απαιτηθεί 100 τοις εκατό προκαταβολή του φόρου για το εταιρικό εισόδημα, καθώς και για τον φόρο εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων μέχρι τα τέλη του 2016. Να εξαλειφθεί η ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των αγροτών στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος. Να αυξηθεί η εισφορά αλληλεγγύης.
να καταργηθούν οι επιδοτήσεις για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης για τους αγρότες και να επιτευχθεί καλύτερη στόχευση της επιλεξιμότητας των επιδοτήσεων πετρελαίου θέρμανσης, ώστε να μειωθούν κατά το ήμισυ οι δαπάνες στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2016.

εν όψει της αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών, να προσαρμοστούν οι συντελεστές φόρου ακινήτων, αν χρειαστεί, για να διασφαλιστούν το 2015 και το 2016 έσοδα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας ύψους 2,65 δισ. ευρώ και να προσαρμοστεί η εναλλακτική ελάχιστη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.

να καταργηθεί η διασυνοριακή παρακράτηση φόρου που θεσπίστηκε με τη νομοθεσία περί δόσεων (νόμος XXXX/2015) και να ανατραπούν οι πρόσφατες τροποποιήσεις του ΚΦΕ στον νόμο για τη δημόσια διοίκηση (νόμος XXXX/2015), μεταξύ των οποίων η ειδική μεταχείριση του γεωργικού εισοδήματος.

να θεσπιστούν οι εκκρεμούσες μεταρρυθμίσεις του κώδικα φορολογίας εισοδήματος, και του κώδικα φορολογικών διαδικασιών: να θεσπιστεί νέα ποινική νομοθεσία σχετικά με τη φοροδιαφυγή και τη φορολογική απάτη, για να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός νόμος 2523/1997 και οποιαδήποτε άλλη σχετική νομοθεσία, και να αντικατασταθεί το άρθρο 55, παράγραφοι 1 και 2, του ΚΦΔ, με σκοπό, μεταξύ άλλων, να εκσυγχρονιστεί και να διευρυνθεί ο ορισμός της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους. Να καταργηθούν όλα τα πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των προστίμων που εισπράττονται βάσει του νόμου 2523/1997 και να αναπτυχθεί το πλαίσιο φορολογίας των οργανισμών συλλογικών επενδύσεων και των συμμετεχόντων σε αυτούς, σύμφωνα με τον ΚΦΕ και με βάση τις βέλτιστες πρακτικές στην ΕΕ.να θεσπιστεί νομοθεσία για την αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό: (i) να θεσπιστεί πλαίσιο για ανεξάρτητους οργανισμούς, (ii) να καταργηθούν σταδιακά οι εκ των προτέρων έλεγχοι του ελληνικού Ελεγκτικού Συνεδρίου και των υπολόγων, (iii) να δοθεί στις Γενικές Διευθύνσεις Οικονομικών Υπηρεσιών αποκλειστική οικονομική αρμοδιότητα και στο ΓΛΚ αρμοδιότητα ώστε να επιβλέπουν τα οικονομικά του δημοσίου τομέα, και (iv) να καταργηθούν σταδιακά τα γραφεία δημοσιονομικών ελέγχων μέχρι τον Ιανουάριο του 2017.
να αυξηθεί ο συντελεστής του φόρου χωρητικότητας και να καταργηθεί σταδιακά η ειδική φορολογική μεταχείριση του ναυτιλιακού κλάδου.

Έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2015, (i) να απλουστευθεί το χρονοδιάγραμμα της πίστωσης του φόρου εισοδήματος, (ii) να επανασχεδιαστεί και να ενσωματωθεί στον ΚΦΕ η επιβάρυνση αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016, ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματικότερα η προοδευτικότητα του συστήματος φορολογίας εισοδήματος, (iii) να εκδοθεί εγκύκλιος σχετικά με τα πρόστιμα για να εξασφαλιστεί η πλήρης και συνεπής εφαρμογή του ΚΦΔ, (iv) και να εφαρμοστούν οι υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις που εκκρεμούν, όπως ορίζονται στην παράγραφο 9 της σχετικής με τη χώρα έκθεσης του ΔΝΤ αριθ. 14/151.

Για την υγειονομική περίθαλψη, με ισχύ από 1ης Ιουλίου 2015, (i) να αποκατασταθεί πλήρως, χωρίς εξαιρέσεις, η συνταγογράφηση με την ΔΚΟ, (ii) να μειωθεί ως πρώτο βήμα η τιμή των μη κατοχυρωμένων με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας φαρμάκων στο 50 τοις εκατό και όλων των γενόσημων στο 32,5 τοις εκατό της τιμής του φαρμάκου με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, με κατάργηση της ρήτρας κεκτημένων δικαιωμάτων για τα φάρμακα που κυκλοφορούσαν ήδη στην αγορά το 2012, και (iii) να αναθεωρηθούν και να περιοριστούν οι τιμές των διαγνωστικών εξετάσεων ώστε να ευθυγραμμιστούν οι διαρθρωτικές δαπάνες με τους στόχους περί επιστροφής αμοιβών, και (iv) να εισπραχθούν στο σύνολό τους οι επιστροφές του 2014 για ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικές εξετάσεις και φάρμακα, και να παραταθεί για το 2016 η ισχύς των ανώτατων ορίων για τις επιστροφές του 2015.

Να δρομολογηθεί η επανεξέταση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας υπό τους συμφωνηθέντες όρους αναφοράς με την τεχνική βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας με στόχο την εξοικονόμηση 0,5% του ΑΕΠ, ποσό που μπορεί να συμβάλει στη χρηματοδότηση μιας δημοσιονομικά ουδέτερης προοδευτικής εφαρμογής του ΕΕΕ τον Ιανουάριο του 2016.

Θέσπιση νομοθεσίας για:

– να μειωθεί το ανώτατο όριο για τις στρατιωτικές δαπάνες κατά 400 εκατομμύρια ευρώ, με σειρά στοχοθετημένων δράσεων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του προσωπικού και των συμβάσεων προμηθειών.

– να εισαχθεί μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος, μεταξύ άλλων σχετικά με την φορολογία κεφαλαίου, τους επενδυτικούς φορείς ειδικού σκοπού, τους αγρότες και τους αυτοαπασχολούμενους, κλπ.

– να αυξηθεί ο φορολογικός συντελεστής εταιρειών από 26% σε 28%·

– να θεσπιστεί φόρος επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων·

– να ανακοινωθεί διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και τα σχετικά τέλη χρήσης των σχετικών συχνοτήτων·

– να επεκταθεί η εφαρμογή του φόρου πολυτελείας για τα σκάφη αναψυχής άνω των 10 μέτρων και να αυξηθεί ο συντελεστής από 10% σε 13%, με ισχύ από την είσπραξη του φόρου εισοδήματος του 2014 και μετά·

– να επεκταθεί η φορολογία 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια και στα VLT, που προβλέπεται να εγκατασταθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016, και

– να προκηρυχθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών για την έκδοση αδειών 4G και 5G.

4. Μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος

Οι αρχές αναγνωρίζουν ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα δεν είναι βιώσιμο και χρήζει ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα εφαρμόσουν πλήρως τον νόμο του 2010 για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος (3863/2010), καιθα εφαρμόσουν πλήρως ή θα αντικαταστήσουν / προσαρμόσουν τους συντελεστές βιωσιμότητας για τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ από τη μεταρρύθμιση του 2012, ώστε να επιτύχουν ισοδύναμη εξοικονόμηση και να λάβουν περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση του συστήματος συντάξεων.

Με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, οι αρχές θα θεσπίσουν σταδιακά μεταρρυθμίσεις, ώστε να επιτευχθούν μόνιμες οικονομίες ύψους 0,25 -0,5% του ΑΕΠ ετησίως το 2015 και 1 % του ΑΕΠ για ολόκληρο το έτος το 2016, και στη συνέχεια με τη θέσπιση νομοθεσίας για:

– την εφαρμογή ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση,συμπεριλαμβανομένης της προσαρμογής των ποινών πρόωρης συνταξιοδότησης, και μέσω της σταδιακής εξάλειψης των εξαιρέσεων λόγω κεκτημένων δικαιωμάτων και των τρόπων πρόωρης συνταξιοδότησης, με τη σταδιακή προσαρμογή του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, ή στα 62 έτη και εισφορές 40 ετών μέχρι το 2022, με εφαρμογή σε όλους τους συνταξιοδοτούμενους (πλην των βαρέων και ανθυγιεινών και των μητέρων παιδιών με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ)), με άμεση εφαρμογή.

– τη θέσπιση νομοθεσίας ώστε για τις αποχωρήσεις από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, να επιβάλλεται ετήσια ποινή, σε όσους πλήττονται από την παράταση της ηλικίας συνταξιοδότησης, που να ισοδυναμεί με 10 τοις εκατό επιπλέον της ισχύουσας ποινής 6 τοις εκατό·

– την ενσωμάτωση στο ΕΤΕΑ όλων των επικουρικών συνταξιοδοτικών ταμείων και την εξασφάλιση ότι, από 1ης Ιανουαρίου του 2015, όλα τα ταμεία επικουρικών συντάξεων θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από εισφορές·καλύτερη στόχευση των κοινωνικών συντάξεων, με αύξηση των συντάξεων του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους·

– σταδιακή κατάργηση του επιδόματος αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) για όλους τους συνταξιούχους έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2019. Αυτό θα ξεκινήσει αμέσως όσον αφορά το ανώτερο ποσοστό 20% των δικαιούχων και οι λεπτομέρειες της σταδιακής κατάργησης πρέπει να συμφωνηθούν με τους θεσμούς·πάγωμα των μηνιαίων ορίων εγγυημένων ανταποδοτικών συντάξεων σε ονομαστικούς όρους έως το 2021·

– εξασφάλιση για τους πολίτες που συνταξιοδοτούνται μετά την 30ή Ιουνίου 2015, της βασικής, εγγυημένης σύνταξης με βάση τις εισφορές, και μόνο στη νόμιμη κανονική ηλικία συνταξιοδότησης, που είναι σήμερα 67 έτη·

– αύξηση των εισφορών υγείας για τους συνταξιούχους από 4% σε 6% κατά μέσο όρο και επέκτασή τους και στις επικουρικές συντάξεις·

– σταδιακή κατάργηση όλων των χρηματοδοτούμενων από το κράτος εξαιρέσεων και εναρμόνιση των κανόνων για τις εισφορές σε όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία με τη δομή των εισφορών στο ΙΚΑ από 1ης Ιουλίου 2015·

Επιπλέον, προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα και να βελτιωθεί η δομή του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές θα πρέπει, έως τις 31 Οκτωβρίου 2015, να νομοθετήσουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις που θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου του 2016 σχετικά με

(i) συγκεκριμένο σχεδιασμό και παραμετρικές βελτιώσεις για τη στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών·

(ii) διεύρυνση και εκσυγχρονισμό της βάσης εισφορών και συντάξεων για όλους τους αυτοαπασχολούμενους, μεταξύ άλλων με τη μετάβαση από το ονομαστικό στο πραγματικό εισόδημα, με κανόνες για την ελάχιστη απαιτούμενη εισφορά·

(iii) αναθεώρηση και εξορθολογισμό όλων των διαφορετικών συστημάτων που στηρίζονται στην καταβολή εισφορών και βασικής εγγυημένης σύνταξης με βάση τα συστατικά τους στοιχεία, λαμβανομένων υπόψη των κινήτρων για εργασία και καταβολή εισφορών·

(iv) τα κύρια στοιχεία μιας ολοκληρωμένης ενοποίησης των ΤΚΑ, συμπεριλαμβανομένης κάθε εναπομένουσας εναρμόνισης των κανόνων και των διαδικασιών για τις εισφορές και την καταβολή των παροχών σε όλα τα Ταμεία·

(v) κατάργηση όλων των περιττών επιβαρύνσεων για τη χρηματοδότηση των συντάξεων και αντιστάθμισή τους από τη μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε ειδικά ταμεία με ισχύ από τις 31 Οκτωβρίου 2015· και

(vi) εναρμόνιση των κανόνων των συνταξιοδοτικών παροχών του ΟΓΑ με το υπόλοιπο του συνταξιοδοτικού συστήματος κατά αναλογικό τρόπο, εκτός εάν ο ΟΓΑ συγχωνευθεί με άλλα ταμεία. Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2017. Το 2015, η διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί μέσω νομοθεσίας για την ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης υπό ενιαία οντότητα και η επιχειρησιακή ενοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Θα υποστηριχθεί ενεργά η περαιτέρω μείωση των λειτουργικών δαπανών και μια αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων του Ταμείου, συμπεριλαμβανομένης καλύτερης εξισορρόπησης μεταξύ των αναγκών των πλέον ευκατάστατων και των φτωχότερων ταμείων.

Οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία για την πλήρη αντιστάθμιση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την εφαρμογή των αποφάσεων των δικαστηρίων σχετικά με την μεταρρύθμιση του συστήματος συντάξεων του 2012.

Παράλληλα με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, θα διενεργηθεί επανεξέταση της κοινωνικής πρόνοιας, για να εξασφαλιστεί ο δίκαιος χαρακτήρας των διαφόρων μεταρρυθμίσεων.

Οι θεσμοί είναι διατεθειμένοι να λάβουν υπόψη και άλλα μέτρα παραμετρικού χαρακτήρα στο πλαίσιο του συνταξιοδοτικού συστήματος με ισοδύναμο αποτέλεσμα για την αντικατάσταση ορισμένων από τα μέτρα που αναφέρονται ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπό τους στην ανάπτυξη, και υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα αυτά παρουσιάζονται στους θεσμούς κατά τη φάση του σχεδιασμού και είναι επαρκώς συγκεκριμένα και ποσοτικοποιήσιμα, και ελλείψει των ανωτέρω, βασική επιλογή είναι αυτή που καθορίζεται ανωτέρω.

 5. Δημόσια διοίκηση, Δικαιοσύνη και Καταπολέμηση της διαφθοράς

Θέσπιση νομοθεσίας για:

Μεταρρύθμιση της ενιαίας μισθολογικής κλίμακας, με έναρξη ισχύος την 1η Ιανουαρίου, 2016, που θα καθορίζει τις βασικές παραμέτρους με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο και σύμφωνα με τους συμφωνηθέντες στόχους μισθολογικού κόστους και με πλήρη εφαρμογή στο σύνολο του δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένης της αποσυμπίεσης της μισθολογικής κατανομής σε όλο το φάσμα των μισθών σε σχέση με την ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού. (Οι αρχές θα θεσπίσουν επίσης νομοθεσία για τον εξορθολογισμό των εξειδικευμένων μισθολογίων, έως τα τέλη Νοεμβρίου 2015) ·

Ευθυγράμμιση μη μισθολογικών παροχών, όπως οι ρυθμίσεις για άδειες, οι ημερήσιες αποζημιώσεις, τα έξοδα ταξιδίου, τα επιδόματα, με τις βέλτιστες πρακτικές στην ΕΕ, με ισχύ από 1ηςΙανουαρίου 2016·

Δημιουργία, στο πλαίσιο της νέας Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής, ανώτατων ορίων για τις μισθολογικές δαπάνες και το επίπεδο της δημόσιας απασχόλησης σύμφωνα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και εξασφάλιση της καθοδικής πορείας των μισθών σε σχέση με το ΑΕΠ έως το 2019·

Πρόσληψη διαχειριστών και αξιολόγηση των επιδόσεων όλων των υπαλλήλων (με στόχο να ολοκληρωθεί η πρόσληψη νέου διευθυντικού προσωπικού μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2015, μετά τη διαδικασία επανεξέτασης).

Μεταρρύθμιση του κώδικα πολιτικής δικονομίας, σύμφωνα με προηγούμενες συμφωνίες·

Ενίσχυση της διακυβέρνησης της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Πρέπει να καλύπτει (i) τον ρόλο και τη δομή των συμβουλευτικών οργάνων του ελληνικού στατιστικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένου του μετασχηματισμού του Συμβουλίου του ΕΛ.Σ.Σ. σε

Συμβουλευτική Επιτροπή του ΕΛ.Σ.Σ. και του ρόλου της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ορθής Πρακτικής, (ii) τη διαδικασία πρόσληψης για τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσληψη προέδρου με όσο το δυνατόν περισσότερα επαγγελματικά προσόντα, με διαφανείς διαδικασίες και κριτήρια επιλογής· (iii) τη συμμετοχή της ΕΛ.ΣΤΑΤ., κατά περίπτωση, σε κάθε νομοθετική ή άλλη νομική πρόταση σχετικά με θέματα στατιστικής· (iv) άλλα ζητήματα που επηρεάζουν την ανεξαρτησία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής αυτονομίας, της χειραφέτησης της ΕΛ.ΣΤΑΤ. να ανακατανείμει υπάρχουσες μόνιμες θέσεις και να προσλαμβάνει προσωπικό όπου χρειάζεται και να προσλαμβάνει εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, και τον χαρακτηρισμό του οργάνου ως οργάνου δημοσιονομικής πολιτικής στον πρόσφατο νόμο 4270/2014· Ρόλος και αρμοδιότητες της Τράπεζας της Ελλάδος στον τομέα των στατιστικών σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Δημοσίευση αναθεωρημένου στρατηγικού σχεδίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς μέχρι τις 31 Ιουλίου 2015. Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την δήλωση των περιουσιακών στοιχείων και της χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων, και θέσπιση νομοθεσίας απομόνωσης των ερευνών για οικονομικά εγκλήματα και για την καταπολέμηση της διαφθοράς από πολιτικές παρεμβάσεις σε ατομικές υποθέσεις.

6. Φορολογική διοίκηση

Να λάβει τα ακόλουθα μέτρα:

Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία ανεξάρτητης υπηρεσίας εσόδων, στην οποία να καθορίζονται: (i) η νομική μορφή της υπηρεσίας, η οργάνωση, το καθεστώς και το πεδίο εφαρμογής· (ii) οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα του Διευθύνοντος Συμβούλου και του ανεξάρτητου Διοικητικού Συμβουλίου· (iii) η σχέση με τον Υπουργό Οικονομικών και άλλους φορείς της κυβέρνησης· (iv) η ευελιξία όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό της υπηρεσίας και η σχέση του με τη δημόσια διοίκηση· (v) η δημοσιονομική αυτονομία, με τις δικές της ΓΔΟΥ και ένα νέο τύπο χρηματοδότησης, με ευθυγράμμιση των κινήτρων με την είσπραξη των εσόδων και την εγγύηση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προϋπολογισμού·(vi) οι εκθέσεις προς την κυβέρνηση και τη Βουλή· και (vii) η άμεση μεταβίβαση όλων των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων σχετικά με φορολογία, τελωνεία και δασμούς και όλων των εφοριακών και τελωνειακών υπαλλήλων του ΣΔΟΕ και των λοιπών φορέων στην υπηρεσία.

Σχετικά με τις κατασχέσεις, να θεσπίσει νομοθεσία για την εξάλειψη του ανώτατου ορίου του 25 τοις εκατό επί των μισθών και των συντάξεων και τη μείωση όλων των ορίων στα 1.500 ευρώ, διασφαλίζοντας παράλληλα, σε κάθε περίπτωση, ικανοποιητικές συνθήκες ζωής. Επιτάχυνση των συμβάσεων προμηθειών της υποδομής ΤΠ για την αυτοματοποίηση της ηλεκτρονικής κατάσχεσης· Βελτίωση των κανόνων απόσβεσης φορολογικών οφειλών· Κατάργηση της προσωπικής ευθύνης των εφοριακών για τη μη είσπραξη παλαιών οφειλών· Κατάργηση των περιορισμών για τη διενέργεια ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων από το 2012 στο πλαίσιο του εξωτερικού φορολογικού συστήματος πιστοποίησης· Και επιβολή, εφόσον είναι νομικά δυνατόν, της προκαταρκτικής είσπραξης, σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών.
Τροποποίηση (i) των δόσεων για τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές της περιόδου 2014-15, ώστε να εξαιρούνται όσοι δεν καταβάλλουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους και καθιέρωση απαίτησης για τις φορολογικές διοικήσεις και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς να μειώνουν τις προθεσμίες για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα και καθιέρωση αγορακεντρικών επιτοκίων. Η Μονάδα Μεγάλων Οφειλετών (ΜΜΟ) και το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) θα αξιολογήσουν έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2015 τους μεγάλους οφειλέτες που οφείλουν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές άνω του 1 εκατ. ευρώ (π.χ. επαλήθευση της ικανότητάς τους να πληρώσουν και λήψη διορθωτικών μέτρων) και (ii) το βασικό σύστημα των δόσεων/ ΚΦΔ να προσαρμοστεί στα επιτόκια της ελεύθερης αγοράς και να ανασταλούν έως τα τέλη του 2017 οι απαιτήσεις επαλήθευσης από τρίτους και τραπεζικής εγγύησης.
Θέσπιση νομοθεσίας για την επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και περιορισμός της επανεγγραφής στο μητρώο ΦΠΑ, για να προστατευθούν τα έσοδα ΦΠΑ, και επιτάχυνση των συμβάσεων προμήθειας λογισμικού ανάλυσης δικτύων. Και έκδοση του προεδρικού διατάγματος που απαιτείται για την ουσιαστική ενίσχυση της αναδιοργάνωσης του τμήματος επιβολής του ΦΠΑ, προκειμένου να ενισχυθεί η επιβολή του ΦΠΑ και η καταπολέμηση της απάτης τύπου «καρουσέλ» στον τομέα του ΦΠΑ.

Οι αρχές θα υποβάλουν αίτημα στην Επιτροπή ΦΠΑ της ΕΕ και θα εκπονήσουν αξιολόγηση των επιπτώσεων της αύξησης του κατώτατου ορίου του ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ.

Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, μέσω νομοθετικών μέτρων για τον εντοπισμό των δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών)·

Κατάρτιση σχεδίου με βάση το οποίο η ΓΓΔΕ θα εντείνει την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και των αδήλωτων καταθέσεων, με τον έλεγχο των τραπεζικών συναλλαγών στα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, με σκοπό την είσπραξη οφειλομένων φόρων·

Εκπόνηση κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών, μέσω της χρήσης των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων·

7. Χρηματοπιστωτικός τομέας

Να θεσπίσει: (i) τροποποιήσεις των νόμων περί αφερεγγυότητας, εταιρειών και νοικοκυριών που να καλύπτουν όλους τους οφειλέτες και ευθυγράμμιση του εταιρικού δικαίου περί αφερεγγυότητας με τον νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό· (ii) τροποποιήσεις της νομοθεσίας περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών, καθιερώνοντας μηχανισμό διαχωρισμού των στρατηγικά δυστροπούντων οφειλετών από τους καλόπιστους οφειλέτες και να απλουστεύσει και να ενισχύσει τις διαδικασίες και να θεσπίσει μέτρα για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου των καθυστερούμενων υποθέσεων· (iii) τροποποιήσεις για να βελτιωθεί αμέσως το δικονομικό πλαίσιο για θέματα αφερεγγυότητας εταιρειών και νοικοκυριών· (iv)νομοθεσία για τη θέσπιση ενός νομοθετικά κατοχυρωμένου επαγγέλματος του συνδίκου πτωχεύσεως, που να μην περιορίζεται σε συγκεκριμένο επάγγελμα και σύμφωνα με την ορθή διακρατική εμπειρία· (v) αναλυτική στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα: η εν λόγω στρατηγική θα βασιστεί στο έγγραφο στρατηγικής του 2013, λαμβάνοντας υπόψη το νέο περιβάλλον και τις συνθήκες του χρηματοπιστωτικού συστήματος, και εν όψει της επιστροφής των τραπεζών σε ιδιώτες, με την προσέλκυση διεθνών στρατηγικών επενδυτών για να επιτευχθεί ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης μεσοπρόθεσμα· και (vi) μια ολιστική στρατηγική εξυγίανσης μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), που θα εκπονηθεί με τη βοήθεια ενός στρατηγικού συμβούλου.

8. Αγορά εργασίας

Έναρξη διαδικασίας διαβούλευσης παρόμοιας με εκείνη που προβλέπεται για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού (άρθ. 103 του Ν. 4172/2013) για την αναθεώρηση των υφιστάμενων πλαισίων για τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλα μέρη της Ευρώπης. Περαιτέρω συμβολή στην επανεξέταση που περιγράφεται ανωτέρω θα παρασχεθεί από διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της ΔΟΕ. Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καταρτιστούν σε διαβούλευση με τους θεσμούς. Δεν θα γίνει καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν από την περάτωση της επανεξέτασης και, σε κάθε περίπτωση, όχι πριν από τα τέλη του 2015. Κάθε προτεινόμενη τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου θα γίνει μόνο σε συμφωνία με την ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ. Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων επιχειρήσεων και η προστασία των εργαζομένων, καθώς και τα φορολογικά έσοδα και οι πόροι της κοινωνικής ασφάλισης.

9. Αγορά προϊόντων

Θέσπιση νομοθεσίας για:

Εφαρμογή όλων των συστάσεων που εκκρεμούν από την εργαλειοθήκη ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ I, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, και των αδειών φορτηγών και των συστάσεων της εργαλειοθήκης ΟΟΣΑ II για τα ποτά και τα προϊόντα πετρελαίου·

Άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, μηχανικών, συμβολαιογράφων, αναλογιστών, δικαστικών επιμελητών, και απελευθέρωση της αγοράς τουριστικών μισθωμάτων και μεταφοράς με πορθμεία·

Εξάλειψη μη αμοιβαίων περιττών επιβαρύνσεων και ευθυγράμμιση των αμοιβαίων περιττών επιβαρύνσεων για παρεχόμενες υπηρεσίες·

(i) μείωση της γραφειοκρατίας, κυρίως σχετικά με τις οριζόντιες απαιτήσεις αδειοδότησης των επενδύσεων και δραστηριοτήτων χαμηλής διακινδύνευσης, όπως συνιστάται από την Παγκόσμια Τράπεζα, και του διοικητικού φόρτου των επιχειρήσεων βάσει των συστάσεων του ΟΟΣΑ, και

(ii) σύσταση διυπουργικής επιτροπής για την κατάρτιση της νομοθεσίας. Θα επιδιωχθεί η τεχνική βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας για την εφαρμογή της χαλάρωσης των προϋποθέσεων αδειοδότησης.

Έγκριση της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου και του συναφούς χάρτη πορείας, και άμεση εφαρμογή αμέσως μετά.
Λήψη μη αναστρέψιμων μέτρων (συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης της ημερομηνίας για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών), για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ΑΔΜΗΕ.

Στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, οι αρχές θα μεταρρυθμίσουν το σύστημα πληρωμών δυναμικότητας και άλλους κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργεια,ς για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ορισμένοι σταθμοί να αναγκάζονται να λειτουργούν κάτω από το μεταβλητό τους κόστος, και να αποτραπεί ο συμψηφισμός των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και φορέων της αγοράς· Καθορισμός των τιμολογίων της ΔΕΗ με βάση το κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης της έκπτωσης 20% για τους χρήστες υψηλής τάσης με κοστοστραφή τιμολόγια· Και κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των προϊόντων τύπου NOME. Οι αρχές θα συνεχίσουν επίσης την υλοποίηση του χάρτη πορείας για το μοντέλο-στόχο της ΕΕ, θα καταρτίσουν ένα νέο πλαίσιο για τη στήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την εφαρμογή της ενεργειακής απόδοσης και θα αναθεωρήσουν την φορολογία της ενέργειας· Οι αρχές θα ενισχύσουν την οικονομική και λειτουργική ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής ηλεκτρικής ενέργειας.

10. Ιδιωτικοποιήσεις

Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων της Ελληνικής Δημοκρατίας θα εγκρίνει το αναπτυξιακό πρόγραμμα περιουσιακών στοιχείων, το οποίο θα περιλαμβάνει προς ιδιωτικοποίηση όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ στις 31/12/2014· Το πρόγραμμα θα εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Για να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των δημοπρασιών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλα τα εκκρεμούντα κυβερνητικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που απαιτούνται για τους περιφερειακούς αερολιμένες, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ΕΓΝΑΤΙΑ, τους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης και του Ελληνικού (ακριβής κατάλογος περιλαμβάνεται στο τεχνικό υπόμνημα). Αυτός ο κατάλογος προτεραιοτήτων θα επικαιροποιείται τακτικά και η κυβέρνηση θα εξασφαλίσει ότι όλες τα εκκρεμή μέτρα θα εφαρμοστούν έγκαιρα.

Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα αναγγείλουν τις προθεσμίες υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τους λιμένες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, το αργότερο έως τα τέλη του Οκτωβρίου 2015, και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ROSCO, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στους όρους των προσφορών.

Η κυβέρνηση θα μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ τις μετοχές του Δημοσίου στον ΟΤΕ.

Θα λάβει μη αναστρέψιμα μέτρα για την πώληση των περιφερειακών αερολιμένων με τους υφιστάμενους όρους με τον επιτυχόντα προσφοροδότη που έχει ήδη επιλεγεί.

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλάδα – Τουρκία | Τα πεδία συνεργασίας στην ενέργεια και τα projects που τρέχουν

Την ίδια στιγμή, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν τη χρησιμότητα δημιουργίας μόνιμης ελληνοτουρκικής επιτροπής για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής πληροφοριών και τεχνογνωσίας. Τα πεδία ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αναμένεται να τεθούν επί τάπητος -μεταξύ άλλων- κατά τη σημερινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίν Ερντογάν στην Άγκυρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ στο πρώτο ελληνοτουρκικό ενεργειακό ενεργειακό φόρουμ που διοργανώθηκε στα τέλη Απριλίου στην Κωνσταντινούπολη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ενέργειας (ΙΕΝΕ) έκανε λόγο για μια «νέα εποχή ευκαιριών στον κλάδο μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών».

Ως παράδειγμα κοινών δράσεων που η τουρκική πλευρά επιθυμεί να προωθήσει ανέφερε συγκεκριμένα τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Τουρκίας TEIAS τον περασμένο Δεκέμβριο, με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα.

Project που προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις, ενισχύοντας παράλληλα τη σχετικά ασθενή σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.

Η εν λόγω διασύνδεση μαζί με μια νέα διασύνδεση μεταξύ Τουρκίας και Βουλγαρίας αποτελούν κομβικό μέρος του Ηλεκτρικού Διαδρόμου των Ανατολικών Βαλκανίων που θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στην περιοχή, συνδράμοντας στην απανθρακοποίησή της.

Τα Χρηματιστήρια Ενέργειας, Henex και EPIAS

Τα συστήματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας είναι ήδη ισχυρά διασυνδεδεμένα εδώ και δεκαετίες. Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση -μεταξύ Νέας Σάντας και Babaeski στην ευρωπαϊκή Τουρκία- έχει μεταφορική ικανότητα 2.000 MVA. Αγωγός φυσικού αερίου μήκους 280 χλμ. συνδέει την Κομοτηνή με το Καρατσεμπέ της Τουρκίας, μέσω του οποίου η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισάγει περίπου 0,75 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από την τουρκική Botas.

Η εξαγωγική δυναμικότητα του σημείου διασύνδεσης των Συστημάτων Φυσικού Αερίου Ελλάδας και Τουρκίας (Κήποι) έχει αυξηθεί σε 1,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που υπερβαίνει τις σημερινές εξαγωγές της Botas προς την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες διασυνδέσεις δημιουργούν περιθώρια συνεργασίας μεταξύ των Χρηματιστηρίων Ενέργειας Ελλάδας και Τουρκίας (Henex και EPIAS αντίστοιχα), με τη δημιουργία κοινών προϊόντων τόσο στη φυσική αγορά όσο και στις προθεσμιακές.

Από την πλευρά της Άγκυρας διαμηνύεται ότι η περιφερειακή συνεργασία αποτελεί προτεραιότητα και προαπαιτούμενο για την απανθρακοποίηση της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και για τον εξηλεκτρισμό και ψηφιοποίηση των ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΝΕ, η Τουρκία είχε παραγωγική δυναμικότητα ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης των 105 GW το 2023, που την καθιστά έκτη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης και 14η στον κόσμο. Το 56% της ηλεκτροπαραγωγής της γειτονικής χώρας προέρχεται από καθαρές πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, βιομάζα).

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Περιθώρια συμπράξεων εμφανίζονται και στον κλάδο των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, με δεδομένη τη φιλοδοξία τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας να «ξεκλειδώσουν» το δυναμικό που διαθέτουν.

Η προσέγγιση στον τομέα αυτό, βέβαια, δεν είναι διόλου απλή υπόθεση, κάτι που έφερε το προσκήνιο η πρόσφατη, ιδιαίτερα έντονη τουρκική αντίδραση στην ελληνική εξαγγελία για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νότιο Αιγαίο.

Την ίδια στιγμή, η πρόσφατη συμμετοχή στελεχών της ΕΛΕΤΑΕΝ σε ειδική εκδήλωση του τουρκικού συνδέσμου Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας DURED που έλαβε χώρα στη Σμύρνη καταδεικνύει τη βούληση των εκπροσώπων του κλάδου σε Ελλάδα να ανοίξουν γραμμές επικοινωνίας μεταξύ μας.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στα κάγκελα ιδιοκτήτες και μηχανικοί για το πιστοποιητικό αντιπυρικής προστασίας | «Θα φάμε ξύλο, ανεφάρμοστα τα μέτρα, όλοι θα είναι παράνομοι»

Στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού βρίσκονται χιλιάδες πολίτες, επαγγελματίες αλλά και δημοτικοί υπάλληλοι που εμπλέκονται στη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού αντιπυρικής προστασίας για τα ακίνητα που βρίσκονται σε ιδιοκτησίες σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από δασικές εκτάσεις.

Τα προβλήματα είναι τεράστια για τις ιδιοκτησίες που έχουν την υποχρέωση να συμμορφωθούν με τα νέα μέτρα μέσα σε λίγα 24ωρα. Επικρατεί σύγχυση και ανασφάλεια και οι περισσότεροι έχουν περιέλθει σε αδιέξοδα. Για αρχή απαιτούνται από 400 έως 600 Ευρώ για την έκθεση του τεχνικού επιστήμονα (μηχανικός, γεωπόνος, δασολόγος κλπ). Από εκεί και πέρα αρχίζει ο Γολγοθάς της εφαρμογής των παρατηρήσεων της έκθεσης αφού ο ιδιοκτήτης στο τέλος της ημέρας πρέπει να κάνει και υπεύθυνη δήλωση πως έκανε τις εργασίες που αναφέρονται στην έκθεση. Κι εκεί αρχίζουν τα… όργανα. Απαιτούνται κλαδέματα, κοπές μεγάλων δέντρων, καθαρισμοί, επισκευές, πολυδάπανες μετατροπές σε ξύλινα πορτοπαράθυρα, ξύλινες στέγες, περιφράξεις ακόμα και σε υδρορροές αλλά και στις περιφράξεις περιμετρικά των ιδιοκτησιών με υλικά ειδικών προδιαγραφών όπως περιγράφονται στο Φ.Ε.Κ.

«Αδύνατον να υλοποιηθούν»

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι επιστήμονες όπως οι πολιτικοί μηχανικοί η συντριπτική πλειοψηφία των μέτρων είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εντός των χρονικών ορίων. Επί πλέον απαιτούνται υψηλές δαπάνες και ελάχιστοι είναι οι ιδιοκτήτες που θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν όλες τις εκκρεμότητες. Άρα όλοι θα είναι παράνομοι μετά το πέρας των προθεσμιών και δεν θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης εάν το σπίτι τους καεί από πυρκαγιά.

 

Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Το σαφάρι των προστίμων

Και δεν είναι μόνο αυτά. Μετά αρχίζει το σαφάρι των δειγματοληπτικών ελέγχων. Θα συσταθεί τριμελή επιτροπή με έναν υπάλληλο της οικείας Περιφέρειας, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου και έναν επιστήμονα (μηχανικό, γεωπόνο κλπ).

Τα πρόστιμα για όσους δεν έχουν συμμορφωθεί με τις εκθέσεις των μηχανικών ή έχουν κάνει ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις είναι δυνατόν να φτάσουν και τις 50.000 Ευρώ. Τα πρόστιμα πηγαίνουν στα ταμεία των δήμων οι οποίοι όμως από την πλευρά τους βρίσκονται σε δεινή θέση.

Το μπαλάκι στους Δήμους

Μετά τον αιφνιδιασμό τους, διαπιστώνουν πως ούτε προσωπικό έχουν για να διαχειριστεί την κατάσταση, ούτε κονδύλια, ούτε υποδομή αλλά ούτε και την απαραίτητη ενημέρωση για να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος των διαπεραιώσεων, ειδικά μάλιστα όταν θα πρέπει να υποδεχτούν χιλιάδες δηλώσεις μέχρι να λειτουργήσει η πλατφόρμα στο gov.gr.

Δεν προλαβαίνουν με τίποτα

Είναι χαρακτηριστικό πως οι μεγαλύτεροι σε έκταση Δήμοι της Αττικής, δηλαδή, οι δήμοι Μάνδρας Ειδιλλίας, Ωρωπού, Μαραθώνα, Αχαρνών και Λαυρεωτικής έχουν περίπου 300.000 τέτοιες ιδιοκτησίες. Αν ληφθεί υπ΄ όψη πως στην καλύτερη περίπτωση κάθε πολιτικός μηχανικός μπορεί να διεκπεραιώσει 3-4 υποθέσεις την ημέρα γίνεται αντιληπτό πως θα χρειαστεί όλο το καλοκαίρι και όλο το επιστημονικό προσωπικό της χώρας για να τακτοποιήσουν όλες τις ιδιοκτησίες.

 

Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Κράτος που αποποιείται τις ευθύνες του»

«Γενικά βλέπω υπερβολικό και ανεφάρμοστο όλο το νόμο. Προσπαθεί το κράτος να αποποιηθεί των ευθυνών της πυροπροστασίας των πολιτών και μεταφέρει τις ευθύνες στους πολίτες. Δεν υπάρχει ουσία σε όλο αυτό. Έχει ήδη δημιουργήσει ένα χάος. Από τη μία ημέρα στην άλλη μας επιβάλλουν περιορισμούς και πρόστιμα για να αποποιηθούν των ευθυνών. Τελικά έχουμε δημοκρατία ή δικτατορία;» λέει στο ethnos.gr ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Δημητρίου που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα.

«Εμάς ποιος μας προστατεύει από το κράτος;»

«Συζητώντας με συνάδελφους μου αλλά και πολίτες διερωτόμαστε ποια μυαλά μπορεί να σκέφτηκαν όλα αυτά. Εμάς ποιος μας προστατεύει από αυτούς που σκέφτονται και νομοθετούν αυτά τα εκτρώματα; Τα περισσότερα που αναφέρουν δεν εφαρμόζονται. Σε λίγες ημέρες θα είναι όλοι παράνομοι» πρόσθεσε ο Βασίλης Δημητρίου.

«Οι πολίτες είναι θυμωμένοι»

«Πέρασα πολλές ώρες για να μελετήσω το νέο νόμο ώστε να οργανώσω το γραφείο μου και να ενημερώσω τους πολίτες. Οι περισσότερες ιδιοκτησίες στον Μαραθώνα πρέπει να κάνουν εργασίες χιλιάδων ευρώ για να είναι νόμιμοι. Θα πρέπει επίσης να κόψουν χιλιάδες δέντρα. Τι ζώνες να γίνουν σε μία ιδιοκτησία με έκταση μισό στρέμμα; Και το αντίθετο. Που θα βρεθούν τα χρήματα για περιφράξεις με τα ειδικά υλικά που είναι πανάκριβα; Ποιος έχει να δαπανήσει τόσα πολλά χρήματα για νέα πορτοπαράθυρα, στέγες και περιφράξεις και μάλιστα μέσα σε ένα μήνα; Προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη. Προσωπικά τώρα ξεκινάω με τις πρώτες εκθέσεις ιδιοκτησιών και οι πολίτες είναι αγανακτισμένοι και θυμωμένοι».

 

Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Θα φάμε όλοι ξύλο…»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Δέδες που δραστηριοποιείται στον Κάλαμο του Δήμου Ωρωπού: «Ο κόσμος είναι θυμωμένος και είναι σε απόγνωση. Δε μας πιστεύουν που τους τα λέμε. Οι περισσότεροι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν  ούτε καν την έκθεση του μηχανικού. Δε συζητάμε για όλες τις υπόλοιπες εργασίες που πρέπει να γίνουν. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν πως εμείς βγάλαμε το νόμο και ξεσπάνε σε μας. Αν αρχίσουν και οι έλεγχοι από τους δήμους και πέσουν πρόστιμα, θα φάμε όλοι ξύλο, δεν υπάρχει περίπτωση…».

Δεν συνεργάζονται όλες οι υπηρεσίες

«Προσωπικά έχω κάνει μεγάλη προετοιμασία για να μπορέσω να αντιμετωπίσω τους πολίτες και να δώσω απαντήσεις στα χιλιάδες ερωτήματα που έχουν. Γενικά ως φιλοσοφία ο νέος νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά η εφαρμογή είναι άλλο πράγμα. Πριν εφαρμοστεί θα έπρεπε να είχαν γίνει πολλά περισσότερα και να υπάρχουν βοήθειες. Πρώτα απ΄ όλα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι δήμοι, οι υπηρεσίες, το επιστημονικό προσωπικό και οι πολίτες. Από τη μία μέρα στην άλλη δε γίνεται να εφαρμοστούν τόσο σοβαρές αλλαγές. Θα έπρεπε να έχει ετοιμαστεί η πλατφόρμα στο gov.gr και να υπήρχε συνεργασία με το κτηματολόγιο και όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Πολλοί ιδιοκτήτες δε μπορούν να προχωρήσουν τις διαδικασίες διότι οι ιδιοκτησίες τους χαρακτηρίζονται ως δασικές. Άλλες ιδιοκτησίες έχουν ανοικτά κληρονομικά και άλλες για να εφαρμόσουν τα μέτρα θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να δαπανήσουν χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ».

Κόβονται τα πεύκα αλλά ποιος δίνει την άδεια;

«Επίσης υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την έκθεση που δίνω εγώ ως πολιτικός μηχανικός θα πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα σε απόσταση 5 μέτρων από το σπίτι. Κι αν τα δέντρα είναι πεύκα; Ποιος θα δώσει την άδεια να κοπούν τα πεύκα; Τα δασαρχεία έχουν υποδομή και προσωπικό να εκδώσουν τόσο μεγάλο αριθμό αδειών σε σύντομο χρονικό διάστημα; Δεν αναφέρομαι καν στο κόστος για το κόψιμο των δέντρων και τις ευθύνες για την απομάκρυνση της ξυλείας».

Νέο εμπόδιο η διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμών

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται και οι Δήμοι οι οποίοι από την πρώτη στιγμή αιφνιδιάστηκαν με τα νέα δεδομένα. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι νομικές κινήσεις της ΚΕΔΕ με προσφυγή στο ΣτΕ. Οι Δήμοι ούτε το προσωπικό έχουν, ούτε και τους πόρους για να υλοποιήσουν τα προβλεπόμενα. Ο νόμος φέρνει τους Δήμους σε αντιπαράθεση με τους δημότες καθώς τα έσοδα των προστίμων θα πάνε στα ταμεία των  δήμων.  Επιπλέον οι δήμοι που έχουν οικισμούς πλησίον ή εντός των δασικών εκτάσεων θα πρέπει εκτός όλων των άλλων υποχρεώσεων τους να συντάξουν μέχρι 26 Μαΐου χάρτες διαβάθμισης επικινδυνότητας οικισμών και με βάση αυτούς τους χάρτες να κινηθούν οι εκθέσεις αξιολόγησης. Η πιστοποίηση διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμού είναι μία ακόμα προϋπόθεση που θα πρέπει να διαθέτει ένας ιδιοκτήτης και να την προμηθευτεί εγκαίρως ώστε ο φάκελος του να είναι πλήρης και να αποφύγει τις συνέπειες αλλά και να μπορέσει να αποζημιωθεί σε περίπτωση πυρκαγιάς.

 

Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Παραδείγματα οι αντιφάσεις των νόμων

Πολλές είναι και οι αντιφάσεις των ίδιων των νόμων μέσα στις οποίες «χάνονται» μηχανικοί και ιδιοκτήτες. Μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές:

  1. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο καθώς οι ιδιοκτησίες τους εμφανίζονται στο κτηματολόγιο ως δασικές εκτάσεις. Υποχρεώνονται δηλαδή οι ιδιοκτήτες να κάνουν μελέτες και έξοδα για κάτι που δεν θα μπορούν να μεταβιβάσουν ή που δεν τους ανήκει.
  2. Οι πολεοδομίες δηλώνουν αναρμόδιες για το χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των οικισμών ενώ στην πραγματικότητα είναι οι υπηρεσίες που πρέπει να οργανώσουν το όλο πλάνο μαζί με την τεχνική υπηρεσία του κάθε Δήμου.

  3. Ενώ ο νόμος προβλέπει περιφράξεις με ύψος μέχρι 1,20 μέτρα ο νόμος για την αντιπυρική προστασία αναφέρει μέχρι και 2 μέτρα με ειδικές προδιαγραφές.

  4. Προβλέπονται κοπές δέντρων σε απόσταση 5 μέτρων από την σκεπή ή τον τοίχο του σπιτιού αλλά δεν γίνεται αναφορά για τις κοπές των πεύκων τα οποία για να κοπούν θα πρέπει να γίνει αυτοψία και να δοθεί άδεια από το δασαρχείο.

Τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας

Με βάση των στοιχείων που βάζει ο επιστήμονας για κάθε ιδιοκτησία βγαίνει ένας συντελεστής με κλίμακα από το 1 έως το 5.

Τα όσα αναφέρουν οι μηχανικοί στην έκθεση τους διαχωρίζονται σε μέτρα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.

 

Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας που πρέπει να γίνουν άμεσα περιλαμβάνονται:

Κουφώματα: Τα ξύλινα πορτοπαράθυρα θα πρέπει να αντικατασταθούν με μεταλλικά και να τοποθετηθούν σίτες με μεταλλικές ίνες, να σφραγίζονται όλα τα κενά και να επικαλυφθούν όλα τα ξύλινα στοιχεία.

Σκεπές: Επικάλυψη των ξύλινων γείσων και όλων των ξύλινων στοιχείων καθώς και αντικατάσταση όλων των πλαστικών υδρορροών με άκαυστα υλικά κατηγορίας Α1 ή Α2L-s1, d0.

Περιφράξεις: Συμπαγής περίφραξη (μπετό) ύψος ενός μέτρου. Από εκεί και πάνω μεταλλικό πλέγμα 50 πόντων με ελάχιστη οπή σύρματος 2 τετραγωνικών εκατοστών έτσι ώστε όταν θα έρθει το μέτωπο της φωτιάς να μην περάσουν τα φλεγόμενα φρύγανα.

Κόψιμο των δέντρων περίφραξης: Απαγορεύονται οι συστάδες δέντρων περιμετρικά των περιφράξεων. Κλαρί με κλαρί κάθε δέντρου θα πρέπει να έχει 5 μέτρα απόσταση. Τα ενδιάμεσα πρέπει να κοπούν.

Πρόσβαση στο σπίτι: Αν το σπίτι βρίσκεται άνω των 30 μέτρων από τη κεντρική είσοδο του οικοπέδου θα πρέπει να κατασκευαστεί δίοδος για πρόσβαση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά) μέχρι το σπίτι.

Τέντες: Αφαίρεση υφασμάτινων τεντών και αντικατάσταση τους με ειδικά άκαυστα σκίαστρα

Τα κλαδέματα γύρω από το σπίτι

  • Σε απόσταση από 0 έως 2 μέτρα από το σπίτι επιτρέπεται μόνο γρασίδι.
  • Σε απόσταση από 2 έως 5 μέτρα επιτρέπονται θάμνοι μέχρι ένα μέτρο.
  • Σε απόσταση 0 έως 5 μέτρα από το σπίτι πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα.

Γεννήτριες και αντλίες

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας δίνεται διορία μέχρι και δύο χρόνια για να τακτοποιηθούν. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

Εγκατάσταση ενός τουλάχιστον σημείου υδροληψίας στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου  με τοποθέτηση κρουνού συμβατού με τις προδιαγραφές που υπάρχουν για τα οχήματα πυρόσβεσης.

Οι κάτοχοι πισίνας ή δεξαμενής θα πρέπει να διαθέτουν αντλητικό σύστημα και γεννήτρια σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.

ethnos.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Τέλη κυκλοφορίας 2024: Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Με διαφορετικό τρόπο υπολογίζονται πλέον τα πρόστιμα για τις εκπρόθεσμες πληρωμές των τελών κυκλοφορίας.

Μέχρι τώρα το πρόστιμο ήταν ίσο με το 100% του ποσού από την πρώτη μέρα, όμως το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει κλιμακωτά πρόστιμα ανάλογα με την καθυστέρηση. Στόχος της αλλαγής αυτής είναι να μην υπάρχουν πλέον παρατάσεις όπως γίνεται κάθε χρόνο, μιας και η προθεσμία κάθε χρόνο θα εκπνέει στις 30 Δεκεμβρίου.

Τα πρόστιμα έχουν ως εξής:

 

Ημέρα πληρωμής                       Πρόστιμο

  • Ιανουάριος                                     25%
  • Φεβρουάριος                                50%
  • Μάρτιος και μετά                        100%
Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 30 ευρώ.

Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Όσον αφορά τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα διασταυρώσεων  και ηλεκτρονικών ελέγχων με στόχο να μειωθούν τα εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα στους δρόμους ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Το νομοσχέδιο προβλέπει πρόστιμο 500€ για τα αυτοκίνητα και 250 για τα δίκυκλα, σε περίπτωση όμως που αποπληρωθεί τις πρώτες 10 μέρες διαγράφεται.

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

  • 500 € επιβατηγά
  • 250 € δίκυκλα

Αν όμως διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί μέχρι τον νέο έλεγχο, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en