Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ασε, μάνα, θα πάω στα καράβια

Εικόνες ασπρόμαυρες. Λιμάνι του Πειραιά. Τα χρόνια μετά τον Μεγάλο Πόλεμο. Η εποχή της ανοικοδόμησης. Οι τσιμινιέρες των πλοίων να καπνίζουν και η μπουρού να σπάει τη σιωπή με τον διαπεραστικό της ήχο. Στην προβλήτα οικογένειες ολόκληρες   συγκεντρώνονταν για  να πουν το καλό κατευόδιο, να ευχηθούν «καλό ταξίδι» στους άνδρες που  μπάρκαραν για ταξίδια  μακρινά και επικίνδυνα.  Μπορεί να τους έβλεπαν μετά από δύο, ίσως και τρία χρόνια. Η θάλασσα ήταν μια μορφή  ξενιτιάς για τη βασανισμένη Ελλάδα. Τα χρήματα όμως σίγουρα για να συντηρηθεί η φαμίλια. Ο Ελληνας είχε πάντοτε τη  θάλασσα στο DNA του. 

Οι σκληρές και συνάμα τόσο τρυφερές εικόνες των ναυτικών οικογενειών έγιναν μυθιστορήματα και κινηματογραφικές ταινίες. Ο στίχος του Καββαδία «Γιε μου, πού πας; Μάνα, θα πάω στα καράβια» έχει σημαδέψει γενιές ολόκληρες. Η φτώχεια έστρεψε πριν από 50 χρόνια τον Ελληνα στη θάλασσα για τα καλά. Τότε έπεσε ο σπόρος για να γιγαντωθεί η ελληνική ναυτιλία και να κυριαρχήσει στον κόσμο. Πολλοί από τους φτωχούς εκείνους ναυτικούς έγιναν αργότερα  καραβοκύρηδες.

Με το πέρασμα των χρόνων το βιοτικό επίπεδο στην Ελλάδα άρχισε να ανεβαίνει και η νεολαία απομακρύνθηκε από το δύσκολο και απαιτητικό επάγγελμα του ναυτικού. Αν και οι μισθοί ήταν μεγάλοι και οι θαλασσόλυκοι έκαναν περιουσίες, τα Ελληνόπουλα προτίμησαν τις ανέσεις της στεριάς και την οικογενειακή θαλπωρή.

Ωστόσο, ο τροχός γύρισε και πάλι για την Ελλάδα δεκαετίες πίσω. Η οικονομική κρίση γονάτισε τη χώρα και η ανεργία ξεπέρασε το 27%. Δουλειές λιγοστές, προοπτικές  επίσης λιγοστές. Το μέλλον γκρίζο, αφυδατώνει τα νιάτα και τα όνειρά τους. Στις κρίσιμες αυτές εποχές το βλέμμα του Ελληνα στράφηκε για μια ακόμη φορά προς τη θάλασσα, την αιώνια αγαπημένη του, τη ζωογόνο δύναμη του έθνους.

Η οικονομική κρίση οδηγεί τα Ελληνόπουλα και πάλι στους ωκεανούς, σε αναζήτηση ενός καλύτερου αύριο, σε μια παγκόσμια βιομηχανία όπου η Ελλάδα είναι ο κυρίαρχος  πρωταγωνιστής. Τα δυνατά μυαλά της πατρίδας, μαθητές με αξιώσεις και δυνατότητες, επιλέγουν πλέον να διεκδικήσουν ένα κομμάτι της εθνικής θαλάσσιας κληρονομιάς τους. Επιλέγουν συνειδητά να σπουδάσουν ένα επάγγελμα που, αν μη τι άλλο, τους εξασφαλίζει μια προοπτική, αφού ακόμη και σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής κρίσης «η ναυτιλία αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει», όπως λένε οι θαλασσινοί.

Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού είναι πλέον στις πρώτες επιλογές των μαθητών  και μαθητριών  και για τον λόγο αυτό οι βάσεις ανεβαίνουν. Νέοι άνθρωποι, αγόρια και σε μικρότερο βαθμό κορίτσια, με προσόντα και υψηλό μέσο όρο στους βαθμούς τους στο σχολείο ενδιαφέρονται να γίνουν καπετάνιοι και μηχανικοί και να αλλάξουν τη ρότα της ελληνικής ναυτιλίας και της ζωής τους. Οι βάσεις φέτος διαμορφώθηκαν σε υψηλό επίπεδο, κοντά στο 19, καθώς η ζήτηση από τους υποψήφιους σπουδαστές εκτινάχθηκε στα ύψη. Οι εποχές που οι επιτυχόντες στις ναυτικές σχολές περνούσαν με χαμηλούς βαθμούς, αφού τις δήλωναν στο  μηχανογραφικό για να πάρουν αναβολή από τον Στρατό, έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Ο φοιτητής σε μια Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού στο πρώτο μπάρκο, εκπαιδευτικό ταξίδι, 6μηνης διάρκειας, που είναι υποχρεωτικό για να περάσει το έτος, παίρνει μισθό από 880 ευρώ που είναι το ελάχιστο και  μπορεί να φτάσει και τα  1.700 ευρώ.

Ο πρωτόμπαρκος αξιωματικός, ο junior officer, όπως αποκαλείται, έχει μισθό 3.700 ευρώ. Σε ηλικία 24 ετών, όπου συνεχίζει να μαζεύει εμπειρίες, παύει να θεωρείται junior και πλησιάζει τα 5.200 ευρώ. Ως ανθυποπλοίαρχος συνεχίζει για τέσσερα χρόνια, για να γίνει υποπλοίαρχος στα 29-30 του. Στη βαθμίδα αυτή ο μισθός κυμαίνεται από 8.500 έως 9.000 ευρώ. Μέχρι τα 36 τους οι περισσότεροι αξιωματικοί έχουν πάρει τον βαθμό του πλοιάρχου και ο μισθός τους σε δεξαμενόπλοιο φτάνει τα 12.500 ευρώ. Περιζήτητοι είναι και οι Ελληνες μηχανικοί, με τους μισθούς και την εξέλιξή τους να είναι παρόμοια με των πλοιάρχων. Ομως εκεί ο junior αξιωματικός,  επειδή είναι μόνο ένας σε κάθε πλοίο και αναλαμβάνει αμέσως βάρδιες και περισσότερα καθήκοντα, πληρώνεται κατευθείαν με 5.200 ευρώ.

Περιζήτητοι οι Ελληνες αξιωματικοί Η ζήτηση για Ελληνες αξιωματικούς είναι τεράστια όχι μόνο από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχουν περισσότερα από 4.000 πλοία, αλλά και από τις ξένες. Το μέλλον δε διαγράφεται ακόμη πιο αισιόδοξο, αφού ναυπηγούνται συνεχώς πλοία πάρα την οικονομική κρίση και υπάρχει μεγάλη ζήτηση παγκοσμίως για αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής.
Για τον νέο που θα ακολουθήσει το ναυτικό επάγγελμα υπάρχει επίσης η προοπτική στα 40 του χρόνια, και εφόσον ξεχωρίσει για τα προσόντα του, να  βγει στη στεριά, στα γραφεία της εταιρείας, και να γίνει αρχιπλοίαρχος με  ακόμη μεγαλύτερο μισθό.

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, οι σπουδαστές προέρχονται κυρίως από την Αττική, τη Μακεδονία και την Πελοπόννησο, και σε πολλές περιπτώσεις από πόλεις χωρίς ναυτική παράδοση και χωρίς θέσεις εργασίας στη ναυτιλία. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών δεν διατηρεί οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία. Οι περισσότεροι νέοι είχαν τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους στην επιλογή φοίτησης σε Ακαδημία του Εμπορικού Ναυτικού και της σύνδεσης του επαγγελματικού μέλλοντός τους με τη θάλασσα. Επίσης, οι νέοι σπουδαστές θεωρούν, και είχαν δηλώσει, ως πρώτη προτίμηση μια ΑΕΝ. Το έπραξαν δε όχι ως λύση ανάγκης, αλλά χάριν της σίγουρης μελλοντικής σταδιοδρομίας που θεωρούν ότι προσφέρει η συγκεκριμένη επιλογή. Επιθυμούν μάλιστα τη σταδιοδρομία στην ποντοπόρο ναυτιλία και πρώτα στις επιδιώξεις τους εμφανίζονται τα δεξαμενόπλοια και ακολουθούν τα LPG/ LNGs, τα φορτηγά πλοία, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η απασχόληση στη μικρών αποστάσεων-μεσογειακή ναυτιλία με μικρότερο, αλλά παρόμοιο βαθμό ελκυστικότητας.

Φέτος εισήχθησαν συνολικά 1.193 σπουδαστές στις ΑΕΝ, 695 πλοίαρχοι και 498 μηχανικοί, και υποβλήθηκαν από υποψήφιους-υποψήφιες για τις  Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού  3.275 αιτήσεις, επιβεβαιώνοντας το μεγάλο ενδιαφέρον των νέων παιδιών να ασχοληθούν επαγγελματικά με τη θάλασσα.

Οι επιτυχόντες ανά κατηγορία εισαγωγής είναι: 

Α’ Γενικής Κατηγορίας: 716 (417 πλοίαρχοι και 299 μηχανικοί), εκ των οποίων 615 άνδρες και 101 γυναίκες. Επιτυχόντες: Β’ Γενικής Κατηγορίας: 477 (278 πλοίαρχοι και 199 μηχανικοί), εκ των οποίων 413 άνδρες και 64 γυναίκες. 

Οι σπουδές και τα ταξίδια Η φοίτηση στις ΑΕΝ διαρκεί 8 εξάμηνα, εκ των οποίων τα  δύο είναι εκπαιδευτικά ταξίδια σε πλοία του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, συμβεβλημένα ή μη με το ΝΑΤ. Οι σπουδαστές μετά από απόφαση του ΥΝΑ, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, μπορούν να εκπαιδευτούν και σε πλοία με ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση γνώσης της αγγλικής γλώσσας και ύπαρξης αξιωματικού αντίστοιχης ειδικότητας πλοιάρχου ή μηχανικού. Με το προηγούμενο καθεστώς πολλοί ήταν οι φοιτητές των ΑΕΝ που κινδύνευαν να χάσουν  εξάμηνο γιατί δεν έβρισκαν πλοίο να κάνουν το υποχρεωτικό βάσει νόμου ταξίδι τους προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.

Μετά την αποφοίτησή τους, οι σπουδαστές αποκτούν το δίπλωμα πλοιάρχου Γ’ τάξης Ε.Ν. και μηχανικού Γ’ τάξης Ε.Ν. αντίστοιχα.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα κατεξοχήν ναυτιλιακή με μακρά παράδοση στη ναυτοσύνη και τη ναυτική τέχνη, της οποίας κινητήριος μοχλός ήταν και είναι οι Ελληνες ναυτικοί. Για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα και τη διαρκή αναβάθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης των Ελλήνων ναυτικών.

Ηδη ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, σε συνεργασία με αρμόδιες επιτροπές «αναζητά  τρόπους βελτιστοποίησης, με σεβασμό στην παράδοση, αλλά και στις σύγχρονες ανάγκες, ούτως ώστε η ναυτική εκπαίδευση της πρώτης ναυτιλίας παγκοσμίως να βρίσκεται ει δυνατόν καινοτόμα και μπροστά από τις ανάγκες του αύριο», επισημαίνουν πολιτικά στελέχη του ΥΝΑ και συνεχίζουν: «Γι’ αυτόν τον λόγο έχει εντατικοποιηθεί η συνεργασία με την ιδιωτική πρωτοβουλία, που στη ναυτιλία εκπροσωπείται από τη μεγάλη ναυτιλιακή κοινότητα και επιφανείς εφοπλιστές με παράδοση στη ναυτιλία. Στη δυσμενή δημοσιονομική συγκυρία που βίωσε τα τελευταία χρόνια η χώρα μας, η ανάληψη του κόστους για την επισκευή κτιριακών αναγκών των ακαδημιών αποτελεί μία ακόμη ευκαιρία για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια να σταθεί αρωγός στην κοινωνία μας με πράξεις στοχευμένης προσφοράς».

Η  Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Σύρου μαζί με το γήπεδο μπάσκετ επισκευάστηκε πλήρως. Η επισκευή αφορά και το διοικητήριο, το οποίο ήταν μη λειτουργήσιμο και επομένως η επισκευή του θα δώσει νέα διαθέσιμη χωρητικότητα στη σχολή για να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες φοίτησης των δοκίμων.

Επιπρόσθετα, υπογράφηκε σύμβαση έργου και για επισκευές μικρής κλίμακας που χρειάζεται η Ακαδημία της Υδρας, ενώ  η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών  θα δωρίσει στη σχολή τεχνολογικό εξοπλισμό και έναν προσομοιωτή γέφυρας, αναγκαίο εργαλείο για την αρτιότερη εκπαίδευση των δοκίμων. Εντεταλμένοι συνεργάτες της ΕΕΕ διενεργούν αυτοψίες στα κτίρια των ακαδημιών της Μηχανιώνας, της Χίου και των Οινουσσών, προκειμένου να καταγραφούν οι ανάγκες τους και να δρομολογηθούν οι αναγκαίες εργασίες. Οι εν λόγω ενέργειες αποτελούν τη συνέχεια του προγράμματος επισκευής των ναυτικών ακαδημιών που ξεκίνησε με την επισκευή και πλήρη ανακαίνιση των εγκαταστάσεων του Κέντρου Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ),  που ολοκληρώθηκε εντός του 2012.

Ταυτόχρονα δωρεά ποσού και υπογραφή της σύμβασης για την ανακατασκευή της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ιονίων Νήσων υπογράφηκε πρόσφατα, με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη. Η δωρεά του εν λόγω ιδρύματος υπολογίζεται σε ένα ποσό που προσεγγίζει τα 500.000 ευρώ και περιλαμβάνει την πλήρη αποκατάσταση των ζημιών στα κτίρια της ΑΕΝ στο Αργοστόλι, του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού της, καθώς και τοποθέτηση ενεργειακών παραθύρων.

Το Ιδρυμα Ευγενίδη για τη ναυτική εκπαίδευση, επίσης,  διανέμει ετησίως στους σπουδαστές των ναυτικών ακαδημιών 65 βιβλία-τίτλους σε 44.000 αντίτυπα περίπου, χορηγεί  50 υποτροφίες από το 1989 έως σήμερα σε αριστούχους αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος και απόφοιτους Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, έχει εκπονήσει δύο μελέτες σε συνεργασία  με το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ έχει αναθέσει στην Επιτροπή Εκδόσεων του Ιδρύματος Ευγενίδου τη σύσταση ειδικής ομάδας εργασίας εμπειρογνωμόνων για την προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων διδασκαλίας των ΑΕΝ, καθώς και την επικαιροποίηση των βιβλίων του ιδρύματος, ώστε να είναι συμβατά με τις τροποποιήσεις της STCW (Manilla 2010), αλλά και τον εκσυγχρονισμό των εγχειριδίων Κατευθυνόμενης Εκπαίδευσης επί Πλοίου (ΚΕΠ).

Παράλληλα,  μετά από απόφαση του κ. Βαρβιτσιώτη να τεθεί σε προτεραιότητα η αναβάθμιση των σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και να αξιοποιηθούν όλοι οι πόροι είτε από τη ναυτική εκπαίδευση είτε από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, υπήρξαν αλλαγές στη διοικητική δομή του υπουργείου που έχει επιφορτιστεί το βάρος της χάραξης της ναυτικής εκπαίδευσης. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προκήρυξη του ΥΝΑ, ύψους 1.600.000 ευρώ, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού εξοπλισμού των σχολών ανά την επικράτεια.

Χρηματοδότηση Βασικές πήγες χρηματοδότησης του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης είναι ο ετήσιος τακτικός κρατικός προϋπολογισμός, καθώς και ο ειδικός λογαριασμός του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΚΝΕ), σκοπός του οποίου είναι η συμβολή στην αντιμετώπιση των πάσης φύσεως αναγκών της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης. Ο τακτικός προϋπολογισμός καλύπτει, περίπου, το 25% των συνολικών ετήσιων δαπανών, ενώ με το υπόλοιπο 75% επιβαρύνεται το ΚΝΕ, το δε συνολικό ετήσιο ύψος δαπανών κυμαίνεται περί τα 12 εκατ. ευρώ, βάσει στοιχείων των τριών τελευταίων ετών.

Ιδιωτική εκπαίδευση
Στην ίδια κατεύθυνση -και όταν ωριμάσουν οι συνθήκες- εξετάζεται το άνοιγμα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς το ανταγωνιστικό περιβάλλον της διεθνούς ναυτιλίας συνεχώς αλλάζει, με αποτέλεσμα οι Ελληνες ναυτικοί να καλούνται να προσαρμοστούν σε αυτό.

 

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς κλειδώθηκαν 3 στους 4 Έλληνες έξω από την αγορά κατοικίας

Άπιαστο όνειρο για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει καταστεί η αγορά κατοικίας, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αναφορικά με τους μισθούς και τις τιμές των ακινήτων. Αντίθετα η ελληνική αγορά κατοικίας συνεχίζει να είναι ελκυστική για τους ξένους καθώς έχει αποκτήσει και επενδυτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη πραγματική δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό για τα ελληνικά νοικοκυριά. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, πρόσβαση στην αγορά κατοικίας έχει περίπου το 25% των Ελλήνων με βάση το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ εάν επικεντρωθούμε στην αγορά των νεόδμητων κατοικιών τα τρέχοντα επίπεδα τιμών απευθύνονται στο 3% με 10%.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από τον Δημήτρη Ανδρίτσο, διευθύνοντα σύμβουλο της Cerved Property Services (CPS) κατά τη διάρκεια του 17ου Red Meeting Point και στο πλαίσιο μελέτης του υπό τον τίτλο «Affordable Housing Special Report» στην οποία, μεταξύ άλλων, επιχειρείται η σύγκριση της αγοράς κατοικίας το 2008 με το 2023:

  • Το 2008 (όταν η αγορά κατοικίας ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της σύγχρονης ιστορίας) το μέγεθος της άγγιζε τα 22 δις., ενώ το 2023 ήταν στα 9 δις. ευρώ με την Μεταβολή Επιπέδου Τιμών σε Εθνικό επίπεδο το 2023 έναντι 2008, -3.4%.
  • Το 80% των πράξεων για αγορά κατοικίας το 2008 γινόταν με τραπεζικό δανεισμό (13,2 δις. οι ετήσιες εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων). Το 2023 μόνον το 20% των πράξεων έχουν τραπεζικό δανεισμό (1,2 δις. τα στεγαστικά δάνεια).
    Και οι διαφορές δεν σταματούν στα παραπάνω.
  • Το 2008 η συμμετοχή ξένων υπηκόων στο σύνολο των πράξεων αγοράς κατοικίας ήταν 1,5% με 2%, ενώ το 2023 αγγίζει το 25%. Βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές επενδύσεις σε ακίνητα από ξένους ήταν 2,133 δις. ευρώ.

Το επενδυτικό προφίλ των κατοικιών – Ελκυστικές τιμές για τους… ξένους

Πριν 16 χρόνια οι κατοικίες δεν είχαν επενδυτικό προφίλ και σε αυτές δεν επένδυαν οι ΑΕΕΑΠ (Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) συνθήκες που έχουν πλέον διαφοροποιηθεί.

Η χρυσή βίζα και η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κάνει ακόμα και τους Έλληνες να αγοράζουν κατοικίες για επενδυτικούς λόγους. Στη λογική αυτή έχουν μπει και θεσμικοί επενδυτές όπως είναι οι ΑΕΕΑΠ οι οποίοι επίσης επενδύουν σε κατοικίες, κάτι αδιανόητο στην Ελλάδα το 2008.

Βασικό συμπέρασμα της εν λόγω μελέτης αποτελεί ότι το μέσο ελληνικό εισόδημα σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Αντιθέτως για τους μη εγχώριους αγοραστές οι τιμές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές.

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται η τιμή ανά τ.μ. στην Ελλάδα το 2023 είναι υψηλότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Λετονία τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και χαμηλότερη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία Πολωνία, Σλοβενία κ.λ.π.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη ανθεκτικότητας τιμών (Sustainability Index) της CPS το επίπεδο τιμών στις κατοικίες του 2021 ήταν το ανώτερο όριο για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Με βάση την αξία ενός ακινήτου, το επίπεδο τιμών του 2021 για μια μέση κατοικία (περίπου 60 τ.μ. και ηλικίας 20-30 ετών) με σκοπό την ιδιοκατοίκηση, απαιτούνται εισοδήματα περίπου 8,5 ετών για την αγορά του, σε εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ο δείκτης τιμών οικιστικών ακινήτων αυξήθηκε 6,43%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε 2,33%. Το 2020 είχαμε αύξηση στις τιμές κατοικιών 6,21% και αύξηση του μέσου μισθού 0,38%, με τα αντίστοιχα νούμερα για 2021, 2022 και 2023 να είναι 7,34% με 6,38% (κάπως συγκλίνουν οι ποσοστιαίες διαφορές), 11,08% με 5,28% και 16,52% με 6,38%.

Πώς ορίζεται η βιώσιμη αγορά

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρίτσο «βιώσιμη είναι η αγορά όπου το επίπεδο τιμών α) δίνει τη δυνατότητα στους εγχώριους αγοραστές να αποκτήσουν κατοικία και β) δεν αναμένεται να σημειώσει έντονες μεταβολές στο μεσοπρόθεσμο διάστημα».

Όπως τόνισε «οι Περίοδοι Μη-Ανθεκτικότητας τιμών στην κτηματαγορά ορίζονται ως περίοδοι κατά τις οποίες οι τιμές των ακινήτων βιώνουν σημαντική και παρατεταμένη υπερτίμηση, αποκλίνοντας από την πραγματική τους αξία. Ενδείξεις για την ύπαρξη τέτοιων περιόδων αποτελούν συνηθέστερα η αποσύνδεση τιμών και ενοικίων από την διακύμανση των εισοδημάτων και οι διακυμάνσεις στην οικονομία όπως ο εκτεταμένος δανεισμός και η εκτεταμένη κατασκευαστική δραστηριότητα».

Ο «Δείκτης Ανθεκτικότητας τιμών» της CPS λαμβάνει υπόψιν του μεταξύ άλλων τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: Λόγος τιμών ακινήτων και τιμών ενοικίασης, λόγος τιμών ακινήτων και διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό, λόγος τιμών ακινήτων «περιοχής δείκτη» σε σχέση με την χώρα, συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα ως προς το ΑΕΠ, Δανεισμός ως προς το ΑΕΠ. Ο δείκτης δεν παρέχει δυνατότητες πρόβλεψης σχετικά με το πότε ή εάν θα πραγματοποιηθεί μια διόρθωση.

Επομένως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της CPS, όταν αναφέρεται στον «κίνδυνο μη – ανθεκτικότητας τιμών”, υποδεικνύει τον κίνδυνο σημαντικής διόρθωσης τιμής, αλλά δεν μπορεί να προβλέψει πότε μπορεί να συμβεί αυτή η διόρθωση.
Όπως επίσης υπογράμμισε «η διατήρηση χαμηλών όγκων συναλλαγών και η τρέχουσα μείξη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην αγορά δημιουργεί συνθήκες ανοδικής πίεσης των τιμών ακινήτων και ως εκ τούτου υπάρχει η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών κοινωνικής κατοικίας που θα τονώσουν και τη δυνατότητα προσφοράς κατοικιών».

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μενίδι | Τρεις φορές είχε καταγγείλει τον σύζυγό της για ενδοοικογενειακή βία η 40χρονη που δολοφονήθηκε

Τις σκιώδεις γωνίες της δολοφονίας της γυναίκας από την Αλβανία που εντοπίστηκε το πρωί της Πέμπτης νεκρή στη μέση του δρόμου στο Μενίδι με ένα μαχαίρι στην κοιλιά προσπαθούν να φωτίσουν οι αστυνομικοί που χειρίζονται την υπόθεση προκειμένου να καταφέρουν να φθάσουν στα ίχνη αυτού ή αυτών που της στέρησαν τη ζωή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα πρώτα στοιχεία που έχει συλλέξει η ΕΛ.ΑΣ. προκύπτει πως η 40χρονη, τόσο στο πρόσφατο παρελθόν όσο και προ δεκαετίας, είχε απευθυνθεί στις Αρχές τρεις φορές και είχε καταγγείλει τον εν διαστάσει σύζυγό της για ενδοοικογενεικακή βία.

Ειδικότερα, η πρώτη καταγγελία έγινε στις 3 Απριλίου 2013 με την γυναίκα να υποβάλει έγκληση κατά του πρώην συντρόφου της για παράβαση της νομοθεσίας περί ενδοοικογενειακής βίας. Τότε ο άνδρας συνελήφθη και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα.

menidi_thima_

Η δεύτερη καταγγελία έγινα στις 18 Σεπτεμβρίου 2022 με το θύμα να καταγγέλλει τον εν διαστάσει σύζυγό της για απειλήσωματική βλάβη και εξύβριση. Ο άνδρας συνελήφθη και πάλι και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα. Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι υπήρχε δικαστική απόφαση βάσει της οποίας ο άνδρας απαγορευόταν να διαμένει με το θύμα, πλην όμως η ίδια του το είχε επιτρέψει από το 2018.

Η τελευταία καταγγελία έγινε στις 7 Μαΐου 2024 και πάλι για ενδοοικογενειακή βία (απειλή, σωματική βλάβη και εξύβριση). Ο άνδρας συνελήφθη και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα, ενώ έλαβε ρητή δικάσιμο για Παρασκευή 17 Μαΐου 2024. Ο διοικητής του τμήματος ενδοοικογενειακής βίας την κάλεσε δύο μέρες μετά το συμβάν και εκείνη του απάντησε ότι είναι εντάξει.

Στη 40χρονη χορηγήθηκε παραγγελία για ιατροδικαστική εξέταση και δόθηκαν πληροφορίες, οδηγίες και έντυπο υλικό, προκειμένου να λάβει εάν επιθυμεί την αναγκαία υλική συνδρομή από τους αρμόδιους φορείς. Επιπλέον ενημερώθηκε για την δυνατότητα εγκατάστασης, στο κινητό της τηλέφωνο, της εφαρμογής «Panic Button» και της χορηγήθηκε κωδικός για πρόσβαση στην εν λόγω εφαρμογή. Παράλληλα ενημερώθηκε για τη δυνατότητα μεταφορά της σε δομή φιλοξενίας και δήλωσε ότι δεν επιθυμεί.

Πλέον οι έρευνες των στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. έχουν στραφεί προς αυτόν τον άνδρα ο οποίος αναζητείται χωρίς ακόμα να έχει εντοπιστεί.

«Η κοπέλα φώναζε ‘βοήθεια, βοήθεια’»

Τις τελευταίες, δραματικές στιγμές που έζησε η 40χρονη στο Μενίδι προτού πέσει νεκρή από το μαχαίρι του δολοφόνου της περιγράφει μια κάτοικος της περιοχής η οποία έμαθε τα τραγικά νέα από έναν πελάτη της.

Όπως περιγράφει η επιχειρηματίας, η οποία εκείνη την ώρα βρισκόταν στο μαγαζί της, ο πελάτης άκουσε την κοπέλα να καλεί σε βοήθεια και ειδοποίησε την Αστυνομία.

«Το πρωί έρχομαι 5.10, πίνω τον καφέ μου και μπαίνει ένας πελάτης και μου λέει ‘κλείσε τη πόρτα, μην ανοίγεις την πόρτα γιατί εδώ σκότωσαν μια κοπέλα, εγώ πήρα την Αστυνομία’. Φοβήθηκα και δεν τον ρώτησα αλλά και μετά μου λέει να μην ανοίξω την πόρτα όμως αυτός πήρε στην Αστυνομία. Η κοπέλα φώναζε ‘βοήθεια, βοήθεια’ και αυτός φώναξε την Αστυνομία», αναφέρει.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στασινός – ΤΕΕ: Ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης θα κάνει τη δουλειά όλων πιο εύκολη και γρήγορη

*Συνέντευξη του Προέδρου του ΤΕΕ Γιώργου Στασινού

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε το ΤΕΕ να έχει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων και μάλιστα έχετε αναφέρει ότι σύντομα θα έχουμε τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, ένα έργο εμβληματικό για εσάς. Τι θα προσφέρει και πότε θα έχει ολοκληρωθεί;

Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης είναι ένα εμβληματικό έργο για τη χώρα, το οποίο όντως έχουμε σχεδιάσει, προτείνει, διεκδικήσει και στο τέλος υλοποιήσει. Για να μιλήσω απλά πρόκειται για ένα εργαλείο που θα επιτρέπει με λίγα κλικς να έχουμε όλα τα γεωχωρικά δεδομένα που χρειαζόμαστε από την έκδοση αδειών, έως την υλοποίηση μίας επένδυσης. Θα έχουμε μία, μοναδική και κοινή πηγή από όπου θα αντλούμε με λίγα κλικς, για να το πω σχηματικά, πληροφορίες για το τι ισχύει σε σχέση με όλα τα απαραίτητα στοιχεία μίας αδειοδότησης, ανά περιοχή, με ασφάλεια δικαίου, ταχύτητα και ευκολία.

Αυτό που καταφέρνουμε είναι οποιοσδήποτε πολίτης, επαγγελματίας, επενδυτής να μπορεί από το σπίτι του ή από το γραφείο του σε όποιο σημείο της χώρας και του κόσμου βρίσκεται να λαμβάνει εύκολα και γρήγορα μία έγκυρη και ολοκληρωμένη πληροφορία. Τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται, ποιοι όροι ισχύουν και ποιες προϋποθέσεις, όσα στοιχεία δηλαδή απαιτούνται για να φτιάξει κάποιος κάτι σε ένα οικόπεδο της χώρας θα περιλαμβάνονται σε αυτόν τον χάρτη.

Ήδη το έργο μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία και σύντομα, σε λίγο χρόνο, θα είμαστε έτοιμοι και η πλατφόρμα θα μπει σε παραγωγική λειτουργία. Όταν λειτουργήσει δεν θα χρειάζεται να παρακαλάς κανέναν Υπουργό, κανέναν στο δασαρχείο, την πολεοδομία ή στις άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Θα έχεις όλες τις πληροφορίες μπροστά σου και τις ίδιες πληροφορίες θα έχει μπροστά της και η διοίκηση.

Είναι μια μεγάλη, θεσμική μεταρρύθμιση που σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τους Έλληνες Μηχανικούς και το ΤΕΕ για το καλό της οικονομίας και της κοινωνίας, ενώ παράλληλα ενισχύει τον τεχνικό κλάδο.

Και δεν είναι ένα σύστημα που φτιάχνεται και θα μείνει με όσα δεδομένα φτιάχτηκαν στην αρχή. Θα επικαιροποιείται συνέχεια. Θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα μπορούν να «κλειδώνουν», αν μου επιτρέπεται όλα τα αντίστοιχα συστήματα του δημοσίου που έχουν γεωχωρικά δεδομένα. Θα εμπλουτίζεται συνέχεια. Θα περάσει σε αυτό ολόκληρος ο πολεοδομικός σχεδιασμός της χώρας, μόλις ολοκληρωθεί. Και πολλά άλλα. Και είναι, από όσα γνωρίζω, το πρώτο, χρονικά, μεγάλο έργο ψηφιοποίησης, ψηφιακού μετασχηματισμού, που έχει χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που ολοκληρώνεται. Και αρχίζει σταδιακά να αποδίδει οφέλη στην κοινωνία και στην οικονομία. Πιστεύω ειλικρινά ότι στην πλήρη του ανάπτυξη και λειτουργία θα δημιουργήσει ένα μεγάλο κύμα αλλαγής, θα κάνει τη δουλειά όλων πιο εύκολη και γρήγορη.

Στην πορεία για την ψηφιακή μετάβαση το ΤΕΕ συμμετέχει με διάφορες πρωτοβουλίες, συνδέετε αυτά τα εργαλεία και με την ανθεκτικότητα στην οποία δίνετε έμφαση;

Ξέρετε, η ανθεκτικότητα είναι στο επίκεντρο των δράσεών μας διότι και στα έργα ψηφιοποίησης, πέρα από την εξυπηρέτηση των μηχανικών και των πολιτών, η ανθεκτικότητα είναι κύρια διάσταση. Αυτό είναι κάτι που το έχουμε αντιληφθεί και θέλουμε να το δει και η κοινωνία. Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών έχει κύριο στόχο την Ανθεκτικότητα, μέσα από τη συντήρηση των υποδομών, ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης επίσης, το ίδιο και ο πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα.

Ξέρετε, το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, που τρέχει παράλληλα με τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, θα θεραπεύσει αυτό που όλοι ξέρουμε ως τεράστιο πρόβλημα: το ότι η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει μέχρι σήμερα συνολική εικόνα για όλες τις υποδομές σε ολόκληρη τη χώρα. Κανείς μέχρι σήμερα δεν ξέρει, δεν μπορεί να απαντήσει πόσα και ποια είναι τα έργα, για παράδειγμα οι γέφυρες. Ούτε πότε έχουν συντηρηθεί ή τί ανάγκες υπάρχουν. Τώρα δίνεται αυτή η ευκαιρία. Σε λίγο θα κληθούν όλοι οι δημόσιοι φορείς να «περάσουν« στο σύστημα όλα τα έργα που έχουν υπό την ευθύνη τους. Και τα στοιχεία τους, όπως πότε κατασκευάστηκαν, πότε συντηρήθηκαν, από ποιον, τις αρμοδιότητες κλπ. Και θα αποκτήσει η Πολιτεία έτσι για πρώτη φορά για τις ανάγκες, πχ συντήρησης, ώστε να μπορεί να προγραμματίσει. Ώστε να μπορέσουμε να προλαμβάνουμε αστοχίες και καταστροφές. Και να έχουμε στοιχεία αν τυχόν συμβούν καταστροφές. Αυτό είναι μια δράση ακριβώς στην καρδιά της Ανθεκτικότητας που μέχρι σήμερα έλειπε από τη χώρα.

Προωθούμε παράλληλα και νέα, σύγχρονα έργα, που βελτιώνουν άμεσα την Ανθεκτικότητα των Υποδομών μας, στηριζόμενα στην ψηφιοποίηση όπως είναι οι Έξυπνες Γέφυρες, όπου το ΤΕΕ ανέλαβε να προχωρήσει ένα κεντρικό σύστημα παρακολούθησης με αισθητήρες σημαντικών οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών.

Ακόμη, οι Έξυπνες Διαβάσεις για την οδική και αστική ασφάλεια, ο οδοφωτισμός μεγάλων οδικών αξόνων…

Και ιδίως πρέπει να αναφέρω τον προσεισμικό έλεγχο σε σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, πυροσβεστικούς σταθμούς και αστυνομικά τμήματα. Οι έλεγχοι αυτοί, που ξεκινούν μέσα στον Μάιο, σε κρίσιμες υποδομές είναι στην καρδιά της Ανθεκτικότητας, αποτελούν νέο καθήκον και δουλειά για τους Μηχανικούς, κυρίως όμως είναι προσφορά από τους Μηχανικούς στο κοινωνικό σύνολο.

Για το ΤΕΕ είναι μία εκλογική χρονιά και στις 19 Μαΐου έχετε κάλπες σε όλη τη χώρα. Πιστεύετε ότι ο απολογισμός των τελευταίων ετών είναι θετικός;

Ο απολογισμός είναι θετικός για το ΤΕΕ και για το επάγγελμά μας καθώς καταφέραμε να το εξελίξουμε, να δημιουργήσουμε νέα επαγγελματική ύλη, να δώσουμε νέα δυναμική και νέο ενδιαφέρον αξιοποιώντας τις τεχνολογίες και τις ευκαιρίες της περιόδου.

Καθιερώσαμε το ηλεκτρονικό σύστημα e-Άδειες την επέκτασή του σε νέες υπηρεσίες και τομείς. Προχωρήσαμε στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, στο ψηφιακό Κτηματολόγιο, τους Ελεγκτές Δόμησης, τους Εκτιμητές Ακινήτων και Εγκαταστάσεων, τις αλλαγές και τα νέα Προγράμματα Εξοικονομώ, την καταγραφή και έλεγχο των υποδομών προσβασιμότητας σε δημόσια κτίρια, με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες στο ΤΜΕΔΕ, στο Ταμείο Εγγυοδοσίας των μηχανικών και των εργολάβων που ξεκίνησε, πρώτο στη χώρα, να παρέχει και μικροπιστώσεις εκτός τραπεζικού τομέα.

Υλοποιούμε νέα έργα που θα ενισχύσουν τη δουλειά μας όπως ο προσεισμικός έλεγχος δημοσίων κτιρίων, ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης, το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, η Ψηφιοποίηση των αρχείων των Πολεοδομιών σε όλη τη χώρα, ο πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα.

Προχωρήσαμε με προτάσεις αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο των δημοσιών συμβάσεων και των δημοσίων έργων, με νέες τεχνικές οδηγίες και κανονισμούς, με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών όπως το BIM και η Τεχνητή Νοημοσύνη.

Σίγουρα δεν λέμε ότι τα κάναμε όλα τέλεια. Αυτό που λέμε όμως είναι ότι όλα όσα κάνει το ΤΕΕ σήμερα, η μεγάλη τομή που έχει καταφέρει να αναλαμβάνει και να προωθεί έργα που η Πολιτεία δεν μπορούσε να κάνει εδώ και 50 χρόνια, είναι σημαντικά για την μετέπειτα πορεία μας.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en