Quantcast
Connect with us

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Ανατολική Μεσόγειος | Ξαναπιάνουν δουλειά τα γεωτρύπανα

Ανοίγει ξανά, μετά την παύση εξαιτίας της πανδημίας, ο χορός… των ερευνών στα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Γεωτρύπανα πετρελαϊκών κολοσσών είναι έτοιμα να πιάσουν και πάλι δουλειά. Συμφωνίες μεταξύ των τεσσάρων συμμάχων Ελλάδας, Ισραήλ, Κύπρου και Αιγύπτου υπογράφονται και επενδυτικά σχέδια ξεδιπλώνονται για εξαγωγές των ποσοτήτων που ανακαλύπτονται προς Ευρώπη είτε με αγωγούς είτε με πλοία μεταφοράς LNG.

Κινήσεις που ανεβάζουν τον πυρετό στη γεωπολιτική σκακιέρα της ευρύτερης περιοχής και αποκτούν ιδιαίτερη σημασία εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη αλλά και της απόπειρας της Τουρκίας μέσω προκλήσεων να υφαρπάξει μερίδιο της πίτας του ορυκτού πλούτου.

Κύπρος

Η Κύπρος είναι η πρώτη που ανοίγει τον χορό με την επανεκκίνηση του ερευνητικού προγράμματος στην ΑΟΖ. Η Ελλάδα παρακολουθεί τις εξελίξεις ελπίζοντας στην εκκίνηση των ερευνών στις ελπιδοφόρες θαλάσσιες παραχωρήσεις δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης, ενώ πρόσφατα υπέγραψε και μνημόνιο συνεργασίας με την Αίγυπτο για την κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δύο χώρες αλλά και για την προμήθεια ποσοτήτων LNG από τα κοιτάσματα του αφρικανικού κράτους.

Σε δύο από τα θαλάσσια «οικόπεδα» της κυπριακής ΑΟΖ το ερευνητικό πρόγραμμα των πετρελαϊκών ομίλων μπαίνει ξανά μπροστά.

Η κοινοπραξία των ExxonMobil – Qatar Petroleum έχει προγραμματίσει μέχρι τις 22 Ιανουαρίου επιβεβαιωτική γεώτρηση στο «οικόπεδο 10» όπου το 2019 είχε ανακαλύψει το κοίτασμα «Γλαύκος» με εκτιμώμενα δυνητικά αποθέματα φυσικού αερίου 5 έως 8 τρισ. κυβικά πόδια.

Επίσης, με τις δύο εταιρείες, πριν από περίπου 10 μέρες, η υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου υπέγραψε και συμφωνία για την παραχώρηση σε αυτές και του θαλάσσιου οικοπέδου 5.

Στις αρχές του νέου έτους, μέσα στο πρώτο εξάμηνο, η κοινοπραξία των Eni – TotalEnergies αναμένεται επίσης να κάνει γεώτρηση στο «οικόπεδο 6» όπου το 2018 είχε ανακαλύψει το κοίτασμα «Καλυψώ». Οι εκτιμήσεις των Ιταλών και των Γάλλων μιλούν για δυνητικά αποθέματα της τάξεως των 4 έως 6 τρισ. κυβικών ποδιών.

Στον χορό της αξιοποίησης των κοιτασμάτων της Κύπρου μπαίνει και η Αίγυπτος με τους δύο τερματικούς σταθμούς LNG που διαθέτει, Ιντκου και Δαμέτα. Η κυπριακή πλευρά και η παραχωρησιούχος Chevron συζητούν με το Κάιρο για την εξαγωγή των ποσοτήτων αερίου του κοιτάσματος φυσικού αερίου στους δύο τερματικούς σταθμούς της Αιγύπτου. Το αέριο με τη μορφή LNG θα εξάγεται στην Ευρώπη.

Οι εξελίξεις στην Κύπρο και κυρίως η πιθανότητα επιβεβαίωσης των ποσοτήτων φυσικού αερίου στην ΑΟΖ μετά τις γεωτρήσεις δεν αποκλείεται να αλλάξει το παιχνίδι στη ΝΑ Μεσόγειο. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα δεσπόζουσα θέση στα κοιτάσματα φυσικού αερίου της περιοχής έχουν η Αίγυπτος με το κοίτασμα «Ζορ» της Eni το οποίο δίνει 30 τρισ. κυβικά πόδια και το Ισραήλ με τα «Λεβιάθαν» και «Ταμάρ» συνολικής δυναμικότητας 29 τρισ. κυβικών ποδιών.

Στην ευρύτερη περιοχή δυναμικά παίζει και η ελληνική εταιρεία Energean με τα κοιτάσματα φυσικού αερίου, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή από τα κοιτάσματα στο Ισραήλ Καρίς και Τανίν προς το δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Κρήτη

Στον χορό της αξιοποίησης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου είχε μπει την περασμένη δεκαετία και η Ελλάδα.

H διοίκηση της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) τους τελευταίους μήνες επιδιώκει να αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για την έρευνα των ελληνικών κοιτασμάτων.

Τα θαλάσσια οικόπεδα της Κρήτης φέρονται να έχουν υψηλές πιθανότητες εντοπισμού πλούσιων κοιτασμάτων.

Στις παραχωρήσεις «Δυτικά» και «Νοτιοδυτικά» της Κρήτης η κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – ΕΛΠΕ έχουν το περιθώριο για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του ερευνητικού τους προγράμματος μέχρι τον Οκτώβριο του 2022. Αυτό σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνει τις σεισμικές έρευνες, δηλαδή το «σκανάρισμα» του θαλάσσιου υπεδάφους με ειδικό σκάφος προκειμένου να οριοθετηθούν πιθανοί στόχοι για γεώτρηση.

Εκτιμήσεις της ΕΔΕΥ μιλούν για την ύπαρξη στόχων με δυνητικά αποθέματα φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια, και κυρίως στην Κρήτη, που μπορούν να δώσουν σε βάθος ετών αξία 250 δισ. ευρώ. Ειδικοί της πετρελαϊκής αγοράς, με βάση αυτούς τους υπολογισμούς εκτιμούν πως αν και ποτέ εντοπιστούν τέτοια κοιτάσματα τότε θα μιλάμε για ανακαλύψεις μεγέθους αντίστοιχες με αυτές του Ζορ της Αιγύπτου (30 τρισ. κυβικά πόδια).

Αλλες πηγές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η κοινοπραξία TotalEnergies – ExxonMobil – ΕΛΠΕ, να ζητήσει παράταση στο πρώτο εξάμηνο του 2022 για τη διενέργεια των σεισμικών ερευνών. Δηλαδή να πάνε προς το τέλος του 2022 με αρχές του 2023, με δεδομένο το ότι οι σεισμικές έρευνες διεξάγονται μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο και όχι τη θερινή και τουριστική σεζόν.

Click to comment

Απάντηση

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Η απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα για τα θαλάσσια πάρκα | Δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα

Συνεχίζει τη ρητορική έντασης η Τουρκία, με αφορμή τις εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο. Το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας δηλώνει σε επιφυλακή για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας κλιμακώνοντας τις αντιδράσεις αλλά και τις απειλές.

Ερωτηθείς για αυτές τις αντιδράσεις -στην απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργηθούν δύο θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο– ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχουμε απαντήσει ξανά ότι δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και μοναδικό ζήτημα είναι η επίλυση της μιας και μόνης διαφοράς με την Τουρκία που είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με βάση το δίκαιο της θάλασσας αλλά έχουμε δρόμο ακόμα».

Και πρόσθεσε: «Η απόφαση για τα θαλάσσια πάρκα έχει να κάνει με περιβαλλοντολογικούς καθαρά σκοπούς και συνεχίζουμε με πιστεύουμε στη συνέχιση του διαλόγου».

Επιμένει η Τουρκία

Η Άγκυρα κλιμακώνει τις απειλές, αφού πηγές του Υπουργείου Άμυνας της Τουρκίας δήλωσαν σήμερα, σύμφωνα με την τουρκική Χουριέτ, ότι είναι σε επιφυλακή για να προστατεύσουν «τα δικαιώματα, τα συμφέροντα και τα οφέλη μας στο Αιγαίο και να αποτρέψουμε τις προσπάθειες της Ελλάδας να επιβάλει μονομερές καθεστώς».

Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας έκανε επίσης λόγο για «νησιά και νησίδες του Αιγαίου που δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους».

Χθες, ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ σχολίασε πως με αυτή της την ενέργεια η Ελλάδα «σαμποτάρει» τη διαδικασία ομαλοποίησης των σχέσεων των δύο χωρών και ζητά να μην «εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας».

Παράλληλα, επισημαίνει ότι «η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου».

«Εκφράζουμε για άλλη μια φορά, απευθυνόμενοι στην Ελλάδα, ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας, ότι δεν πρέπει να γίνουν βήματα που θα βλάψουν την εξομάλυνση και πως σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου», τόνισε ο εκπρόσωπος του AKP.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

«Γκρίζες ζώνες» για την Τουρκία τα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο

Την ελληνική κυριαρχία νησιών του Αιγαίου αμφισβητεί πάλι η Τουρκία. Αφορμή, οι εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία δύο θαλάσσιων πάρκων στο Αιγαίο και το Ιόνιο, για την προστασία θαλάσσιων θηλαστικών και θαλασσοπουλιών.

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας κάνει λόγο για «καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με διεθνείς συμφωνίες», προσθέτοντας ότι η Άγκυρα «δεν θα δεχθεί τετελεσμένα που μπορεί να δημιουργήσει η Αθήνα σε γεωγραφικούς σχηματισμούς, των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται».

Παράλληλα, «προειδοποιεί» την Ε.Ε. «να μη γίνει εργαλείο για τις πολιτικές κινήσεις της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά της προγράμματα».

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

F-35: Ποιες δυνατότητες «ξεκλειδώνουν» για τις ένοπλες δυνάμεις

Στην εποχή της 5ης γενιάς μαχητικών μπαίνει η Ελλάδα μετά την έγκριση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο αίτημα της Αθήνας για την προμήθεια έως 40 αεροσκαφών F-35A Lightning II.

Η επιστολή αποδοχής κοινοποιήθηκε τα ξημερώματα στην Αθήνα και πλέον ανοίγει ο δρόμος για τη διαπραγμάτευση ανάμεσα στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, το αρμόδιο γραφείο για τις εξαγωγές του F-35 (Joint Program Office).

Η επιστολή αποδοχής περιέχει και όλες τις προαιρέσεις του προγράμματος, δηλαδή, 42 κινητήρες, εξοπλισμό για την υποστήριξη των μαχητικών, θερμοβολίδες και αντίμετρα, εξομοιωτές για την εκπαίδευση των χειριστών στο έδαφος, την εκπαίδευση των τεχνικών, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, λογισμικό και υλικό για το πρόγραμμα εν συνεχεία υποστήριξης των F-35 το οποίο εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε αποθήκες ανταλλακτικών, αλλά και μια σειρά από προγράμματα και συσκευές επικοινωνίας, κρυπτογράφησης και λοιπών συνοδευτικών υλικών, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρεται σε πρώτη φάση για την απόκτηση μίας Μοίρας F-35 (18 έως 24 αεροσκάφη) με το κόστος να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί κάτω από τα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών στην 117 Πτέρυγα Μάχης θα αναλάβει η ελληνική πλευρά και δεν θα συμπεριληφθούν ως SSI (προγράμματα Ασφάλειας, Εφοδιασμού και Πληροφοριών) που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν με επιπλέον 500 εκατομμύρια δολάρια το πρόγραμμα.

Τι παίρνει η Τουρκία

Παράλληλα με την έγκριση του ελληνικού αιτήματος, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ άναψε το πράσινο «φως» και στο αίτημα της Αγκυρας για F-16.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή αποδοχής, η Τουρκία θα προμηθευτεί 40 F-16 Block 70 και κιτ εξοπλισμών ώστε ακόμη 79 αεροσκάφη (Block 40 και Block 50+) να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος η τουρκική αεροπορία θα διαθέτει 119 F-16V, ωστόσο, στο «πακέτο» ύψους περίπου 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνεται και μεγάλος αριθμός όπλων για τα τουρκικά μαχητικά.

Πιο συγκεκριμένα, η Αγκυρα θα αποκτήσει 952 πυραύλους Α/Α μέσου βεληνεκούς AIM-120C-8 AMRAAM, 401 πυραύλους μικρού βεληνεκούς Α/Α ΑΙΜ-9Χ Sidewinder, 149 ραντάρ τύπου AESA, πυραύλους αντι-ραντάρ, βόμβες και περισσότερες από 1.300 συλλογές καθοδήγησης για κατευθυνόμενα βλήματα.

Στο «πακέτο» περιλαμβάνονται ακόμη ατρακτίδια στόχευσης, κινητήρες, ανταλλακτικά καθώς και συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης του τουρκικού στόλου F-16.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en