ΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Ομιλία στη Βουλή και Κατάθεση Τροπολογίας για την Προστασία του Δικαιώματος Άσκησης του Επαγγέλματος του Αλιέα».

Ο Βουλευτής Καβάλας κ. Ιωάννης Πασχαλίδης στην ομιλία του, στη συνεδρίαση της Βουλής κατά την ψήφιση του Σ/Ν «Ρυθμίσεις Ποινικού και Σωφρονιστικού Δικαίου και άλλες διατάξεις», για την Τροπολογία που κατέθεσε με θέμα την προστασία του δικαιώματος άσκησης του επαγγέλματος του αλιέα, ανέφερε τα εξής:

«Η Ελλάδα είναι μία χώρα με μεγάλη παράδοση στην αλιεία, καθώς τα 4.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής της ηπειρωτικής χώρας και τα 11.000 χλμ. ακτογραμμής των νησιών ευνοούν εξαιρετικά την ανάπτυξή της. Η συμβολή της αλιείας  στην εθνική οικονομία είναι καθοριστική, εφόσον συμβάλλει στην κοινωνική και οικονομική συνοχή πολλών κοινοτήτων της χώρας αφού παρέχει περίπου 40.000 θέσεις εργασίας κυρίως σε παράκτιες και νησιωτικές περιοχές του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους.
Δυστυχώς, ο αλιευτικός τομέας στην Ελλάδα, όπως εξάλλου συμβαίνει και σε παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε σημαντική κρίση. Κάθε χρόνο η αλιευτική παραγωγή μειώνεται σημαντικά προκαλώντας καταστροφικές επιβαρύνσεις στην τοπική οικονομία των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών της χώρας μας, υποσκάπτοντας παράλληλα, τη δυνατότητα ανάπτυξης αυτών των τοπικών κοινωνιών. Επί πλέον το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης και ελέγχου της αλιείας στην Ελλάδα είναι ελλιπές και οδηγεί στην εκτεταμένη υποβάθμιση των αλιευμάτων, καθώς επιτρέπει την υπεραλίευση, την παράνομη και καταστροφική αλιεία.

Είναι δεδομένο ότι ο έλεγχος των αλιευτικών δραστηριοτήτων από τις αρμόδιες αρχές αποτελεί βασικό μέσο για την καταπολέμηση της παράνομης αλιείας και κατ’ επέκταση για τη βιώσιμη εκμετάλλευση των θαλάσσιων πόρων. Αδιαμφισβήτητο γεγονός αποτελεί επίσης ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθάει στην επίτευξη αυτού του σκοπού και στη βελτίωση των μεθόδων συμμόρφωσης στους κανόνες της αλιευτικής πολιτικής.

Με στόχο την επαναφορά της αλιείας σε ρυθμούς ανάπτυξης και στα πλαίσια τήρησης των κανόνων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και του Κοινοτικού και Εθνικού Συστήματος Ελέγχου, προβλέπεται να καθορισθεί (θα γίνει με τον νέο οργανισμό του ΥΠΑΑΤ) πλέον μια ενιαία αρχή η οποία θα συντονίζει τις δραστηριότητες ελέγχου όλων των εθνικών αρχών ελέγχου. Επιπλέον, προβλέπεται η εφαρμογή Ολοκληρωμένου Συστήματος Παρακολούθησης της Αλιείας (ΟΣΠΑ) που αποτελεί ανάπτυξη συστημάτων πληροφορικής καθώς και η  χρήση νέων τεχνολογιών για την ηλεκτρονική καταχώρηση, επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων των αλιευτικών και συναφών με την αλιεία δραστηριοτήτων. Να σημειωθεί, επίσης  ότι το έργο εκτός από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής καταγραφής των αλιευμάτων έχει σχεδιασθεί να περιλαμβάνει και άλλες εφαρμογές που απαιτούνται από την ενωσιακή νομοθεσία καθώς και εφαρμογές που συνδέονται με την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για την απλούστευση υφιστάμενων διαδικασιών. Ακόμη, επεκτείνεται η εφαρμογή του συστήματος Δορυφορικής Παρακολούθησης Σκαφών των δραστηριοτήτων και στα αλιευτικά σκάφη μήκους 12-15 μέτρων (ισχύει ήδη στα άνω των 15 μέτρων), υποχρέωση η οποία έπρεπε να εφαρμοσθεί από 1η Ιανουαρίου 2012.

Παράλληλα, με την αριθμ. 9314/150764/30-12-2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ 3415Β/2013) ορίζονται ως υπόχρεα εγκατάστασης συσκευών VMS τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη: α) μήκους 15 μέτρων και άνω που διαθέτουν ήδη συσκευές αυτόματου εντοπισμού τουλάχιστον τα τελευταία πέντε έτη, β) σκάφη μικρότερα των 12 μέτρων στα οποία χορηγείται άδεια αλίευσης μεγάλων πελαγικών ψαριών και γ) σκάφη μικρότερα των 12 μέτρων στα οποία χορηγείται άδεια απόπλου στα διεθνή ύδατα, ή επιθυμούν την ένταξή τους στη διαδικασία ηλεκτρονικής παρακολούθησης σκαφών.

Προβλέφθηκε ότι η δαπάνη για την προμήθεια και εγκατάσταση της συσκευής καλύπτεται  με κοινοτική (σε ποσοστό 90%) και εθνική (σε ποσοστό 10%) συμμετοχή και συγκεκριμένα ότι εν λόγω δαπάνη προκαταβάλλεται από τον υπόχρεο αλιέα και επιστρέφεται με την ολοκλήρωση των διαδικασιών πιστοποίησης της συσκευής και ελέγχου των δικαιολογητικών που θα υποβληθούν.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα τελευταία χρόνια της ύφεσης και της λιτότητας ένας από τους κλάδους επαγγελματιών που έχει πληγεί είναι κυρίως ο κλάδος των επαγγελματιών αλιέων, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση και αδυνατούν να αγοράσουν τις συσκευές καθώς και να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι και υπό τον επικείμενο κίνδυνο της απώλειας πόρων ενωσιακής χρηματοδότησης λόγω της ως άνω περιγραφόμενης αδυναμίας των αλιέων, με την παρούσα τροπολογία  τους παρέχεται απαλλαγή από την φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, προκειμένου να λάβουν την οικονομική ενίσχυση για την υλοποίηση πράξεων προμήθειας εξοπλισµών των σκαφών τους. 

Σκοπός της παρούσας πρόβλεψης, η οποία, είμαστε βέβαιοι ότι σας βρίσκει όλους σύμφωνους,  είναι να ανακουφίσει  τη βεβαρημένη οικονομική κατάσταση που έχουν περιέλθει οι αλιείς της χώρας μας και επιπλέον να τους δοθεί η δυνατότητα τοποθέτησης ηλεκτρονικών συσκευών VMS (σύστημα εντοπισμού μέσω δορυφόρου) και ERS (συσκευή ηλεκτρονικής καταγραφής και διαβίβασης πληροφοριών), γεγονός που θα διευκολύνει ταυτόχρονα και την καθολική εφαρμογή του αλιευτικού κανονισμού.

 Ας μη λησμονούμε, άλλωστε, ότι η µη συμμόρφωση µε τις ανωτέρω υποχρεώσεις, επισύρει την επιβολή αυστηρών κυρώσεων όπως χρηµατικά πρόστιµα, µόρια, προσωρινή ή/και οριστική αφαίρεση της άδειας αλιείας του σκάφους.

Με τις παρούσες διατάξεις επενδύουμε σε ένα εκσυγχρονισμένο μοντέλο αλιείας που θα συνδράμει ώστε η ελληνική αλιεία να κατακτήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο όχι μόνο σε ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.»

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Αθήνα, 7Ιουλίου 2014

 ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ

«Ρυθμίσεις Ποινικού και Σωφρονιστικού Δικαίου και άλλες διατάξεις»

Στο πλαίσιο τήρησης των κανόνων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και του Κοινοτικού και Εθνικού Συστήματος Ελέγχου, οι πλοιοκτήτες αλιευτικών σκαφών υποχρεούνται να προμηθευτούν, να εγκαταστήσουν και να λειτουργήσουν ειδικούς εξοπλισμούς (συσκευές δορυφορικής παρακολούθησης VMS, συσκευές ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων ERS και λοιπές συσκευές ελέγχου), για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της αλιευτικής δραστηριότητας.

Η µη συμμόρφωση µε τις ανωτέρω υποχρεώσεις, επισύρει την επιβολή κυρώσεων όπως χρηµατικά πρόστιµα, µόρια, προσωρινή ή/και οριστική αφαίρεση της άδειας αλιείας του σκάφους.

Σύµφωνα µε τα παραπάνω η κατωτέρω διάταξη προτείνεται ως µέτρο προστασίας του δικαιώµατος άσκησης του επαγγέλµατος του αλιέα δεδομένου ότι η χρήση και η λειτουργία των προαναφερόμενων συσκευών, επιβάλλονται στους αλιείς µε στόχο τον έλεγχο και την παρακολούθηση της αλιευτικής δραστηριότητας από τις Ενωσιακές και Εθνικές Αρχές.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

 

 

                                      Σχέδιο Νόμου

 

Άρθρο …..

(α) Η χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης προς τους πλοιοκτήτες (φυσικά ή νοµικά πρόσωπα) επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών για την υλοποίηση πράξεων προμήθειας εξοπλισµών, µέχρι του ποσού των 3.000 ευρώ ανά συσκευή και ανά σκάφος, που επιβάλλονται από τις διατάξεις της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και του Κοινοτικού και Εθνικού Συστήµατος Ελέγχου, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συµψηφίζονται µε τυχόν οφειλές του σκάφους και τoυ/των πλοιοκτήτη/των, προς το Ελληνικό Δηµόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταµεία. Ως εκ τούτου απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόµισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, οι υπόχρεοι πλοιοκτήτες (φυσικά ή νοµικά πρόσωπα) και τα υπόχρεα αλιευτικά σκάφη, κατά την πληρωµή.

(β) Η διάταξη της παραγράφου (α) εφαρμόζεται και στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις χρηματοδότησης προμήθειας εξοπλισµών στα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη, που έχουν εκδοθεί κατά την έναρξη, ισχύος του παρόντος νόµου και απαιτούν την προσκόμιση αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, προκειμένου να καταβληθεί η χορήγηση της προβλεπόμενης οικονομικής ενίσχυσης καθώς και η εκκαθάρισή της από τις αρµόδιες υπηρεσίες δημοσιονομικού ελέγχου.

(β) Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόµου, κάθε γενική ή ειδική διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέµατα που ρυθμίζονται µε τον παρόν άρθρο καταργείται.

 

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version