Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κόκκινα» δάνεια | Μικρότερη δόση και μεταφορά στο μέλλον μέρους του στεγαστικού

Το σπάσιμο των κόκκινων στεγαστικών στα δύο, με πάγωμα ενός μέρους του δανείου και τη μεταφορά της υποχρέωσης αποπληρωμής του στο μέλλον – ύστερα από 10 ή 15 χρόνια – περιλαμβάνει το σχέδιο για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια που επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Το υπόλοιπο και μεγαλύτερο μέρος του δανείου θα αποπληρώνεται κανονικά με την καταβολή μικρότερης δόσης, αφού πλέον το ποσό της άμεσης οφειλής του δανειολήπτη θα είναι χαμηλότερο. 

Το σχέδιο ανέλυσε χθες ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νομοθετικού πλαισίου για τις ρυθμίσεις των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Αυτό προβλέπει ότι ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται από το συνολικό δάνειο προκειμένου να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια.

 

ΤΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Οπως τόνισε ο κ. Δένδιας η ρύθμιση για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, τα οποία εκτιμάται ότι προσεγγίζουν τα 27 δισ. ευρώ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας, δηλαδή σε διαδικασία διαβούλευσης και με το τραπεζικό σύστημα χωρίς πάντως μέχρι τώρα να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του συνόλου του τραπεζών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη δύο τραπεζών και οι λοιπές εκφράζουν αντιρρήσεις.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ που έχουν πέσει στο τραπέζι αφορούν την υιοθέτηση πρακτικών αποπληρωμής χρεών που ακολουθούνται διεθνώς όπως είναι το balloon mortgage, δηλαδή καταβολή χαμηλότερων δόσεων για μια δεκαετία και αποπληρωμή του υπολοίπου με μια μεγάλη δόση στο τέλος, και το split and cut που δίνει τη δυνατότητα να διαχωριστεί το δάνειο σε δύο μέρη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Δένδια, το σενάριο που φαίνεται να προκρίνεται για τα ληξιπρόθεσμα στεγαστικά θα προβλέπει την επανεκτίμηση της αξίας του ακινήτου, δεδομένου ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση τιμών στην αγορά. Με βάση την επανεκτίμηση, το δάνειο θα διαχωρίζεται σε δύο μέρη.

Το πρώτο μέρος θα ισοδυναμεί με ποσοστό του δανείου που είχε πάρει ο δανειολήπτης και θα λαμβάνεται υπόψη η τρέχουσα αξία του ακινήτου.

Για το κομμάτι αυτό θα συνάπτεται νέα σύμβαση με το τρέχον επιτόκιο αλλά με μικρότερη δόση, καθώς το ποσό της οφειλής θα έχει μειωθεί π.χ. κατά 30% (το ποσοστό της μείωσης θα διαφέρει από δάνειο σε δάνειο, ανάλογα με τη μείωση που υπέστη η αξία αγοράς του ακινήτου). Αυτό το μέρος του δανείου θα συνεχίσει να αποπληρώνεται κανονικά προς την τράπεζα.

Το υπόλοιπο κομμάτι του αρχικού κεφαλαίου θα παγώνει και η αποπληρωμή του θα μετατίθεται σε βάθος χρόνου, που πάντως δεν θα είναι μικρότερος της δεκαετίας. Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί αν το ποσό αυτό θα τοκίζεται ή όχι κατά το διάστημα που θα έχει παγώσει η αποπληρωμή του από τους δανειολήπτες.

 

ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ. Παρότι το σχέδιο αυτό οδηγεί σε μειωμένη δόση για τους δανειολήπτες, πρέπει να σημειωθεί ότι μεταφέρει μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των δανειοληπτών στο μέλλον με αβέβαιη έκβαση τόσο για τον δανειολήπτη όσο και για την τράπεζα.

Μετά τη λήξη της περιόδου αυτής θα προβλέπεται επαναδιαπραγμάτευση με βάση την αξία του ακινήτου που θα έχει διαμορφωθεί τη δεδομένη στιγμή.

Σύμφωνα με μοντέλα και παραδοχές που έχουν εξεταστεί, η ανάκαμψη τιμών των ακινήτων εκτιμάται ότι θα σημειωθεί το 2020, ενώ βελτίωση της αγοράς θα έρθει μετά το 2023.

Οπως είπε ο κ. Δένδιας για τις σκέψεις αυτές, οι οποίες όμως χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, έχει ενημερωθεί ήδη και η τρόικα.

«Δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι όταν συνάφθηκαν τα δάνεια αυτά, το ρίσκο το πήραν από κοινού τράπεζες και δανειολήπτες. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε κατά νου. Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι κατά συνέπεια το τραπεζικό ίδρυμα πρέπει να πάρει ένα μέρος του προβλήματος, διότι όπως είναι η κατάσταση τώρα το πρόβλημα μονομερώς το εισπράττει ο οφειλέτης» είπε ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης.

Πώς θα γίνεται η ρύθμιση
Ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται για να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Ακρίβεια: Aυτά είναι τα τρόφιμα που οδηγούν την κούρσα των αυξήσεων

Φρούτα αναψυκτικά και λάδι αποτελούν τις κατηγορίες των τροφίμων που αναδεικνύονται «πρωταθλητές» των ανατιμήσεων Στο ύψος του παρέμεινε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο στο 3,1% από 3,2% τον Μάρτιο με τα τρόφιμα να οδηγούν για άλλο ένα μήνα το ράλι των αυξήσεων με ταχύτητα 5,4% από 5,3% τον Μάρτιο.

Πρωταγωνιστής της ακρίβειας παρέμεινε το ελαιόλαδο με αυξήσεις που φτάνουν το 63,7%.

Ελαιόλαδο από.. χρυσάφι – Αυξήθηκε 64%

Οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν λάδι… από χρυσό, παρ’ ότι οι παραγωγοί έχουν μειώσει τις τιμές λόγω της χαμηλής ζήτησης του προϊόντος. Ωστόσο αυτές οι μειώσεις δεν φτάνουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στους καταναλωτές.
Παράγοντες της αγοράς δίνουν τις δικές τους εξηγήσεις για την κατάσταση που επικρατεί ενώ κάνουν λόγο και για τη μείωση που έχει καταγραφεί στη ζήτηση. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιοπαραγωγών, Μανώλης Γιαννούλης: «Έχουμε μια πτωτική πορεία σε επίπεδο παραγωγού, της τάξεως σχεδόν ενάμιση ευρώ. Η ζήτηση είναι μειωμένη. Είναι αυτό το φαινόμενο του τελευταίου έτους που έχουμε μια ζήτηση η οποία έχει μειωθεί σχεδόν 50%».

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Προέδρου του Αγροτικού Συνεταιρισμού Νέων Φλογητών, Παύλου Γιαλαγκολίδη: «Πωλείται σε αργούς ρυθμούς το λάδι λόγω της υψηλής τιμής του. Παλιά κάθε οικογένεια αγόραζε τενεκέδες για το σπίτι, όταν είχε 2 με  3 ευρώ. Τώρα που έχει κοντά στα 10 ευρώ δεν μπορεί να δώσει 100 με 200 ευρώ να αγοράσει ένα τενεκέ, θα δώσει 10 με 20 ευρώ να πάρει ένα-δυο λίτρα».

Για τις διαφορές που παρατηρούνται στις τιμές των παραγωγών με τις τιμές που αγοράζουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ μίλησε ο Πρόεδρος των Ελαιοπαραγωγών Καλυβιών Χαλκιδικής, Θανάσης Χαλάτσης: «Τα τελευταία μηνύματα που υπάρχουν στην τιμή του ελαιολάδου δείχνουν μια μικρή πτώση. Εν αντιθέσει όμως βλέπουμε το ελαιόλαδο στην αγορά η τιμή του αυξάνεται. Μας έχει ζητηθεί η τιμή γύρω στα 8, 8μιση ευρώ, ενώ στο σούπερ μάρκετ έχω δει λάδι από την εταιρεία που θα πήγαινε το δικό μου 15 ευρώ».

Στα «ύψη» φρούτα, ψάρια, αναψυκτικά

Δεν είναι όμως μόνο το ελαιόλαδο που παρουσιάζει αύξηση τη τιμή του. Τα φρούτα αυξήθηκαν σε ετήσια βάση τον Απρίλιο 11,6%, τα αναψυκτικά και οι χυμοί 12,5%, ενώ τον περασμένο μήνα, λόγω και της νηστείας της Σαρακοστής, αυξήθηκαν σημαντικά και οι τιμές στα νωπά ψάρια 10,6%, σύμφωνα με το OPEN.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το στοιχείο πως οι τιμές στο αρνί και το κατσίκι, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν λόγω Πάσχα στα τέλη Απριλίου αρχές Μεγάλης Εβδομάδας, αυξήθηκαν 6,2% μέσα σε ένα μόνο μήνα, από τον Μάρτιο στον Απρίλιο.

ethnos.gr

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καταργείται το νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος | Πάμε σε μειωμένο μεσημβρινό

Η «επέλαση» των ΑΠΕ, και η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών το μεσημέρι, έχει ως συνέπεια εκείνες τις ώρες η αγορά να μπορεί να προσφέρει φθηνό ρεύμα.

Λύση αμοιβαία επωφελή για τους καταναλωτές και τους παραγωγούς ΑΠΕ επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ, με την ένταξη μεσημβρινών ωρών στη ζώνη των μειωμένων χρεώσεων του νυχτερινού τιμολογίου. Έτσι, το νυχτερινό τιμολόγιο θα πάψει να είναι πλέον… νυχτερινό, δίνοντας τη δυνατότητα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος, και αποτελώντας παράλληλα «αντίδοτο» στις περικοπές ΑΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι, στην υφιστάμενη μορφή του, το νυχτερινό τιμολόγιο έχει χειμερινό και θερινό ωράριο. Το χειμερινό ωράριο εκτείνεται από την 1η Νοεμβρίου έως τις 30 Απριλίου. Για τους καταναλωτές στο διασυνδεδεμένο σύστημα, οι μειωμένες χρεώσεις εφαρμόζονται από τις 02:00 έως τις 08:00 και από τις 15:00 έως τις 17:00.

Το θερινό ωράριο ξεκινά από την 1η Μαΐου και λήγει στις 31 Οκτωβρίου. Για την ίδια κατηγορία καταναλωτών, η ζώνη μειωμένων χρεώσεων είναι ενιαία και εκτείνεται από τις 23:00 έως τις 07:00 το πρωί.

Οι συγκεκριμένες ζώνες υπαγορεύτηκαν από διαφορετικά δεδομένα που ίσχυαν στο παρελθόν, όταν στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής ήταν κυρίαρχες οι θερμοηλεκτρικές μονάδες. Έτσι, για την επιλογή τους ελήφθη υπόψη ότι οι χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας κορυφώνονταν πέριξ του μεσημεριού. Ως συνέπεια, στόχος ήταν να δοθεί κίνητρο να «μεταφερθεί» μέρος της κατανάλωσης κατά κύριο λόγο αργά το βράδυ.

Ωστόσο, το «τοπίο» στο χρηματιστήριο ενέργειας έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Η «επέλαση» των ΑΠΕ, και η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών το μεσημέρι, έχει ως συνέπεια εκείνες τις ώρες η αγορά να κινείται πολύ συχνά από οριακά πάνω από το μηδέν, έως και σε αρνητικές τιμές. Επομένως, αυτές οι χονδρεμπορικές τιμές θα επιτρέψουν στους προμηθευτές να παράσχουν τιμολόγια με ιδιαίτερα χαμηλές χρεώσεις κατά τις μεσημβρινές ώρες.

Την ίδια στιγμή, η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών συχνά υπερβαίνει τη ζήτηση (σε συνδυασμό με τις ενδεχόμενες εξαγωγές). Επομένως, η ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια θα μπορούσε να βάλει σε κάποιο βαθμό ανάχωμα στις περικοπές παραγωγής «πράσινης» ενέργειας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΥΠΕΝ ακόμη επεξεργάζεται την προοπτική αλλαγών στο νυχτερινό τιμολόγιο, χωρίς να έχει καταλήξει στις ιδιαίτερες παραμέτρους. Έτσι, δεν έχει ακόμη αποφασιστεί ποιες ώρες του μεσημεριού θα εφαρμόζονται οι μειωμένες χρεώσεις.

Επίσης, δεν έχει καταλήξει αν οι μεσημβρινές ώρες θα προστεθούν στο βραδινό ωράριο που ισχύει αυτή τη στιγμή, ή αν θα αφαιρεθούν πλήρως οι ισχύουσες νυχτερινές ώρες μειωμένων χρεώσεων. Πάντως, η επικρατέστερη εκδοχή είναι να απαλειφθεί η βραδινή ζώνη.

Νυχτερινό τιμολόγιο μπορούν να αποκτήσουν όσοι καταναλωτές έχουν συμβατό μετρητή (διπλής εγγραφής). Για την αλλαγή του ωραρίου μειωμένων χρεώσεων, θα χρειαστεί να γίνει παρέμβαση από τον ΔΕΔΔΗΕ στο σύνολο των υποσταθμών στο δίκτυο διανομής (περίπου 250), ώστε να τροποποιηθούν οι χρόνοι στους οποίους αποστέλλεται ο ηλεκτρικός παλμός που ενεργοποιεί – απενεργοποιεί εναλλάξ την «ωριαία» και τη «νυχτερινή» μέτρηση. Στην πλειονότητα των υποσταθμών, η παρέμβαση θα πρέπει να γίνει επί τόπου από συνεργείο του Διαχειριστή, αν και σε ορισμένους σταθμούς οι αλλαγές μπορούν να γίνουν από απόσταση.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αλλαγή του ωραρίου του νυχτερινού τιμολογίου προορίζεται να αποτελέσει μία λύση «γέφυρα», καθώς θα «τρέχει» το roll-out των «έξυπνων» μετρητών. Κάτι που σημαίνει στην πράξη πως θα επιτρέψει σε όποιο νοικοκυριό ή επιχείρηση έχει αναλογικό μετρητή διπλής εγγραφής να αξιοποιήσει από τώρα τα οφέλη στο ενεργειακό κόστος από την υψηλή διείσδυση των ΑΠΕ, πριν αποκτήσει ψηφιακό «ρολόι» και μπορέσει να «περάσει» σε ένα πορτοκαλί τιμολόγιο.

news247

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελεύθεροι επαγγελματίες | Ποιοι ωφελούνται από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (παραδείγματα)

Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος που εξήγγειλε η κυβέρνηση θα οδηγήσει το 2025 στη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων 700.000 αυτοαπασχολουμένων οι οποίοι υπάγονται στο νέο σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων φορολόγησης έως και κατά 325 ευρώ ετησίως, όπως τονίζει σε δημοσίευμά του ο «Ελεύθερος Τύπος».

Η απαλλαγή όλων αυτών των φορολογουμένων από την υποχρέωση να πληρώσουν το οριζόντιο «χαράτσι» του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ το 2025 (για τη χρήση του 2024) θα προκαλέσει μειώσεις στις φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εισοδημάτων σε περίπου 700.000 αυτοαπασχολουμένους από το σύνολο των 735.000 που υπάγονται στα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης.

Εξουδετέρωση

Συγκεκριμένα, για τους περισσότερους από τους αυτοαπασχολουμένους που επηρεάζονται αρνητικά από το νέο αυτό τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης -επειδή τα τεκμαρτά εισοδήματα που τους προσδιορίζει είναι υψηλότερα από αυτά που δηλώνουν κάθε χρόνο- η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ θα εξουδετερώσει πλήρως τις νέες αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος, που θα προκύψουν το επόμενο έτος, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα τεκμαρτά ποσά εισοδήματος το 2025 θα είναι σημαντικά αυξημένα σε σύγκριση με φέτος, λόγω συνυπολογισμού του νέου αυξημένου (από τα 780 στα 830 ευρώ) κατώτατου μισθού. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι, το 2025, να μειωθούν -αντί να αυξηθούν- οι φόροι επί των εισοδημάτων τους.

Επιπλέον, όσοι αυτοαπασχολούμενοι δεν επηρεάζονται με αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος από την εφαρμογή του νέου τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης, επειδή δηλώνουν εισοδήματα μεγαλύτερα από τα τεκμαρτά, που τους προσδιορίζει το σύστημα αυτό, θα δουν το 2025 τις φορολογικές επιβαρύνσεις στα εισοδήματα του 2024 να μειώνονται κατά 325 ευρώ ετησίως. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα καρπωθούν, δηλαδή, όλο το όφελος από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Oπως προκύπτει, ενδεικτικά, από αναλυτικούς πίνακες παραδειγμάτων που παραθέτουμε σήμερα:

  1. Οι περισσότεροι αυτοαπασχολούμενοι από αυτούς που υπάγονται στο νέο σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων και είτε δεν έχουν κανέναν υπάλληλο και δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από 10.000 ευρώ είτε έχουν έναν υπάλληλο και δηλώνουν ετησίως κάτω από 13.000-15.000 ευρώ θα δουν το επόμενο έτος τους φόρους στα εισοδήματά τους να μειώνονται, αντί να αυξάνονται, παρά την άνοδο των τεκμαρτών ποσών ελάχιστου εισοδήματος που θα αναγκαστούν να δηλώσουν εξαιτίας της αύξησης του κατώτατου μισθού. Η «οριζόντια» ετήσια φοροελάφρυνση των 325 ευρώ, που θα προκύψει από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, θα είναι μεγαλύτερη από την ετήσια πρόσθετη επιβάρυνση που θα τους προκαλέσει η αύξηση των τεκμαρτών εισοδημάτων. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι το σύνολο των ετήσιων επιβαρύνσεων στα εισοδήματά (το άθροισμα φόρου εισοδήματος και τέλους επιτηδεύματος) να μειωθεί.
  2. Για ένα μικρό σύνολο αυτοαπασχολουμένων χωρίς υπαλλήλους, που περιλαμβάνει περιπτώσεις στις οποίες τα δηλούμενα ποσά ετήσιου εισοδήματος είναι χαμηλότερα των 10.000 ευρώ και τα τεκμαρτά ποσά ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο λόγω μετάβασης σε νέα τριετία ετών λειτουργίας, όπου επιβάλλεται προσαύξηση 10% επί του τεκμαρτού εισοδήματος ή η προσαύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυξάνεται από το 10% στο 21% ή από το 21% στο 33,1%, το σύνολο των φορολογικών επιβαρύνσεων στα εισοδήματα (άθροισμα φόρου εισοδήματος και τέλους επιτηδεύματος) θα αυξηθεί το 2025.

  3. Oσοι αυτοαπασχολούμενοι δηλώνουν ετήσια εισοδήματα υψηλότερα των 10.000 ευρώ και δεν έχουν κανέναν υπάλληλο ή ετήσια εισοδήματα άνω των 13.000-15.000 ευρώ και έχουν έναν υπάλληλο θα δουν τις συνολικές φορολογικές τους επιβαρύνσεις να μειώνονται το 2025 κατά 325 ευρώ, καθώς, αφενός, δεν τους επηρεάζει η εφαρμογή του τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης επειδή δηλώνουν περισσότερα από τα τεκμαρτά, αφετέρου, κερδίζουν ολόκληρο το όφελος από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ.

Για ποιους θα εξακολουθεί να ισχύει το τέλος επιτηδεύματος και τον νέο χρόνο

Η εξαγγελία για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το 2025, την οποία έκανε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από το Forum των Δελφών, δεν θα ισχύσει για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες ανεξαιρέτως αλλά μόνο για τους 735.000 εμπόρους, βιοτέχνες και ελεύθερους επαγγελματίες που ασκούν ατομικά τις δραστηριότητές τους (που έχουν ατομικές επιχειρήσεις) και υπάγονται στο νέο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης. Γι’ αυτούς και μόνο, άλλωστε, ισχύει φέτος η μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50% από τα 650 στα 325 ευρώ. Σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται με όλες τις επιμέρους εξαιρέσεις και μειώσεις που ισχύουν και σήμερα.

Ειδικότερα, το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να επιβαρύνει με τα ακόλουθα ποσά τις παρακάτω κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών:

  • Νομικά πρόσωπα (ανώνυμες ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες εταιρίες, εταιρίες περιορισμένης ευθύνης, ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρίες κ.λπ.) που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους. Σ’ αυτές τις κατηγορίες θα εξακολουθεί να επιβάλλεται τέλος επιτηδεύματος 800 ευρώ ετησίως.
  • Νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους. Για αυτές τις κατηγορίες, το τέλος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται με ποσό 1.000 ευρώ ετησίως.
  • Για κάθε υποκατάστημα εταιρίας, θα εξακολουθεί να ισχύει τέλος επιτηδεύματος 600 ευρώ ετησίως.
  • Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες και φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρία φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα ή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή/και νομικό πρόσωπο, στους οποίους περιλαμβάνονται και όσοι εργάζονται και αμείβονται με «μπλοκάκια» παροχής υπηρεσιών, δεδομένου ότι γι’ αυτούς δεν ισχύει το τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης (απαλλάσσονται ρητά από το σύστημα αυτό).

Γι’ αυτές τις κατηγορίες φορολογουμένων το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να ισχύει και να ανέρχεται σε 500 ευρώ ετησίως, εφόσον έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων και σε 400 ευρώ ετησίως, εφόσον εδρεύουν σε πόλεις με πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.

Η περιοχή του Νομού Αττικής λογίζεται ως μια πόλη, καθώς και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.

Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας μέσα στη χρήση, το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης ή της άσκησης του επαγγέλματος μέσα στο έτος. Χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 15 ημερών θα λογίζεται ως μήνας.

Από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και οι ακόλουθες κατηγορίες φορολογουμένων το 2025:

  • Οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες με ακαθάριστα έσοδα μέχρι 2.000.000 ευρώ, οι οποίοι απασχολούν προσωπικό και οι οποίοι μέσα στο προηγούμενο έτος αύξησαν κατά τουλάχιστον 3/12 τον αριθμό των μισθωτών εργαζομένων τους με καθεστώς πλήρους απασχόλησης.
  • Οι αγρότες του κανονικού και του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.
  • Οι αλιείς παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρων, μεταξύ καθέτων.
  • Τα πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
  • Οσοι ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  • Οι φορολογούμενοι για τους οποίους δεν έχουν παρέλθει 5 έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και εκείνοι για τους οποίους υπολείπονται λιγότερα από 3 έτη μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας.
  • Οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων.
  • Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε κατάσταση αδράνειας, εκκαθάρισης ή πτώχευσης.
  • Οι αγρότες, οι οποίοι είναι μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του Ν. 4384/2016.
  • Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του Ν. 1566/1985.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κόκκινα» δάνεια | Μικρότερη δόση και μεταφορά στο μέλλον μέρους του στεγαστικού

Το σπάσιμο των κόκκινων στεγαστικών στα δύο, με πάγωμα ενός μέρους του δανείου και τη μεταφορά της υποχρέωσης αποπληρωμής του στο μέλλον – ύστερα από 10 ή 15 χρόνια – περιλαμβάνει το σχέδιο για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια που επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Το υπόλοιπο και μεγαλύτερο μέρος του δανείου θα αποπληρώνεται κανονικά με την καταβολή μικρότερης δόσης, αφού πλέον το ποσό της άμεσης οφειλής του δανειολήπτη θα είναι χαμηλότερο.
Το σχέδιο ανέλυσε χθες ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νομοθετικού πλαισίου για τις ρυθμίσεις των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Αυτό προβλέπει ότι ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται από το συνολικό δάνειο προκειμένου να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια.
ΤΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.
Οπως τόνισε ο κ. Δένδιας η ρύθμιση για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, τα οποία εκτιμάται ότι προσεγγίζουν τα 27 δισ. ευρώ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας, δηλαδή σε διαδικασία διαβούλευσης και με το τραπεζικό σύστημα χωρίς πάντως μέχρι τώρα να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του συνόλου του τραπεζών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη δύο τραπεζών και οι λοιπές εκφράζουν αντιρρήσεις.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ που έχουν πέσει στο τραπέζι αφορούν την υιοθέτηση πρακτικών αποπληρωμής χρεών που ακολουθούνται διεθνώς όπως είναι το balloon mortgage, δηλαδή καταβολή χαμηλότερων δόσεων για μια δεκαετία και αποπληρωμή του υπολοίπου με μια μεγάλη δόση στο τέλος, και το split and cut που δίνει τη δυνατότητα να διαχωριστεί το δάνειο σε δύο μέρη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Δένδια, το σενάριο που φαίνεται να προκρίνεται για τα ληξιπρόθεσμα στεγαστικά θα προβλέπει την επανεκτίμηση της αξίας του ακινήτου, δεδομένου ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση τιμών στην αγορά. Με βάση την επανεκτίμηση, το δάνειο θα διαχωρίζεται σε δύο μέρη.
Το πρώτο μέρος θα ισοδυναμεί με ποσοστό του δανείου που είχε πάρει ο δανειολήπτης και θα λαμβάνεται υπόψη η τρέχουσα αξία του ακινήτου.
Για το κομμάτι αυτό θα συνάπτεται νέα σύμβαση με το τρέχον επιτόκιο αλλά με μικρότερη δόση, καθώς το ποσό της οφειλής θα έχει μειωθεί π.χ. κατά 30% (το ποσοστό της μείωσης θα διαφέρει από δάνειο σε δάνειο, ανάλογα με τη μείωση που υπέστη η αξία αγοράς του ακινήτου). Αυτό το μέρος του δανείου θα συνεχίσει να αποπληρώνεται κανονικά προς την τράπεζα.
Το υπόλοιπο κομμάτι του αρχικού κεφαλαίου θα παγώνει και η αποπληρωμή του θα μετατίθεται σε βάθος χρόνου, που πάντως δεν θα είναι μικρότερος της δεκαετίας. Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί αν το ποσό αυτό θα τοκίζεται ή όχι κατά το διάστημα που θα έχει παγώσει η αποπληρωμή του από τους δανειολήπτες.
ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ. Παρότι το σχέδιο αυτό οδηγεί σε μειωμένη δόση για τους δανειολήπτες, πρέπει να σημειωθεί ότι μεταφέρει μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των δανειοληπτών στο μέλλον με αβέβαιη έκβαση τόσο για τον δανειολήπτη όσο και για την τράπεζα.
Μετά τη λήξη της περιόδου αυτής θα προβλέπεται επαναδιαπραγμάτευση με βάση την αξία του ακινήτου που θα έχει διαμορφωθεί τη δεδομένη στιγμή.
Σύμφωνα με μοντέλα και παραδοχές που έχουν εξεταστεί, η ανάκαμψη τιμών των ακινήτων εκτιμάται ότι θα σημειωθεί το 2020, ενώ βελτίωση της αγοράς θα έρθει μετά το 2023.
Οπως είπε ο κ. Δένδιας για τις σκέψεις αυτές, οι οποίες όμως χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, έχει ενημερωθεί ήδη και η τρόικα.

«Δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι όταν συνάφθηκαν τα δάνεια αυτά, το ρίσκο το πήραν από κοινού τράπεζες και δανειολήπτες. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε κατά νου. Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι κατά συνέπεια το τραπεζικό ίδρυμα πρέπει να πάρει ένα μέρος του προβλήματος, διότι όπως είναι η κατάσταση τώρα το πρόβλημα μονομερώς το εισπράττει ο οφειλέτης» είπε ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης.

Πώς θα γίνεται η ρύθμιση
Ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται για να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Ακρίβεια: Aυτά είναι τα τρόφιμα που οδηγούν την κούρσα των αυξήσεων

Φρούτα αναψυκτικά και λάδι αποτελούν τις κατηγορίες των τροφίμων που αναδεικνύονται «πρωταθλητές» των ανατιμήσεων Στο ύψος του παρέμεινε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο στο 3,1% από 3,2% τον Μάρτιο με τα τρόφιμα να οδηγούν για άλλο ένα μήνα το ράλι των αυξήσεων με ταχύτητα 5,4% από 5,3% τον Μάρτιο.

Πρωταγωνιστής της ακρίβειας παρέμεινε το ελαιόλαδο με αυξήσεις που φτάνουν το 63,7%.

Ελαιόλαδο από.. χρυσάφι – Αυξήθηκε 64%

Οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν λάδι… από χρυσό, παρ’ ότι οι παραγωγοί έχουν μειώσει τις τιμές λόγω της χαμηλής ζήτησης του προϊόντος. Ωστόσο αυτές οι μειώσεις δεν φτάνουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στους καταναλωτές.
Παράγοντες της αγοράς δίνουν τις δικές τους εξηγήσεις για την κατάσταση που επικρατεί ενώ κάνουν λόγο και για τη μείωση που έχει καταγραφεί στη ζήτηση. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιοπαραγωγών, Μανώλης Γιαννούλης: «Έχουμε μια πτωτική πορεία σε επίπεδο παραγωγού, της τάξεως σχεδόν ενάμιση ευρώ. Η ζήτηση είναι μειωμένη. Είναι αυτό το φαινόμενο του τελευταίου έτους που έχουμε μια ζήτηση η οποία έχει μειωθεί σχεδόν 50%».

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Προέδρου του Αγροτικού Συνεταιρισμού Νέων Φλογητών, Παύλου Γιαλαγκολίδη: «Πωλείται σε αργούς ρυθμούς το λάδι λόγω της υψηλής τιμής του. Παλιά κάθε οικογένεια αγόραζε τενεκέδες για το σπίτι, όταν είχε 2 με  3 ευρώ. Τώρα που έχει κοντά στα 10 ευρώ δεν μπορεί να δώσει 100 με 200 ευρώ να αγοράσει ένα τενεκέ, θα δώσει 10 με 20 ευρώ να πάρει ένα-δυο λίτρα».

Για τις διαφορές που παρατηρούνται στις τιμές των παραγωγών με τις τιμές που αγοράζουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ μίλησε ο Πρόεδρος των Ελαιοπαραγωγών Καλυβιών Χαλκιδικής, Θανάσης Χαλάτσης: «Τα τελευταία μηνύματα που υπάρχουν στην τιμή του ελαιολάδου δείχνουν μια μικρή πτώση. Εν αντιθέσει όμως βλέπουμε το ελαιόλαδο στην αγορά η τιμή του αυξάνεται. Μας έχει ζητηθεί η τιμή γύρω στα 8, 8μιση ευρώ, ενώ στο σούπερ μάρκετ έχω δει λάδι από την εταιρεία που θα πήγαινε το δικό μου 15 ευρώ».

Στα «ύψη» φρούτα, ψάρια, αναψυκτικά

Δεν είναι όμως μόνο το ελαιόλαδο που παρουσιάζει αύξηση τη τιμή του. Τα φρούτα αυξήθηκαν σε ετήσια βάση τον Απρίλιο 11,6%, τα αναψυκτικά και οι χυμοί 12,5%, ενώ τον περασμένο μήνα, λόγω και της νηστείας της Σαρακοστής, αυξήθηκαν σημαντικά και οι τιμές στα νωπά ψάρια 10,6%, σύμφωνα με το OPEN.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το στοιχείο πως οι τιμές στο αρνί και το κατσίκι, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν λόγω Πάσχα στα τέλη Απριλίου αρχές Μεγάλης Εβδομάδας, αυξήθηκαν 6,2% μέσα σε ένα μόνο μήνα, από τον Μάρτιο στον Απρίλιο.

ethnos.gr

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καταργείται το νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος | Πάμε σε μειωμένο μεσημβρινό

Η «επέλαση» των ΑΠΕ, και η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών το μεσημέρι, έχει ως συνέπεια εκείνες τις ώρες η αγορά να μπορεί να προσφέρει φθηνό ρεύμα.

Λύση αμοιβαία επωφελή για τους καταναλωτές και τους παραγωγούς ΑΠΕ επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ, με την ένταξη μεσημβρινών ωρών στη ζώνη των μειωμένων χρεώσεων του νυχτερινού τιμολογίου. Έτσι, το νυχτερινό τιμολόγιο θα πάψει να είναι πλέον… νυχτερινό, δίνοντας τη δυνατότητα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος, και αποτελώντας παράλληλα «αντίδοτο» στις περικοπές ΑΠΕ.

Υπενθυμίζεται ότι, στην υφιστάμενη μορφή του, το νυχτερινό τιμολόγιο έχει χειμερινό και θερινό ωράριο. Το χειμερινό ωράριο εκτείνεται από την 1η Νοεμβρίου έως τις 30 Απριλίου. Για τους καταναλωτές στο διασυνδεδεμένο σύστημα, οι μειωμένες χρεώσεις εφαρμόζονται από τις 02:00 έως τις 08:00 και από τις 15:00 έως τις 17:00.

Το θερινό ωράριο ξεκινά από την 1η Μαΐου και λήγει στις 31 Οκτωβρίου. Για την ίδια κατηγορία καταναλωτών, η ζώνη μειωμένων χρεώσεων είναι ενιαία και εκτείνεται από τις 23:00 έως τις 07:00 το πρωί.

Οι συγκεκριμένες ζώνες υπαγορεύτηκαν από διαφορετικά δεδομένα που ίσχυαν στο παρελθόν, όταν στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής ήταν κυρίαρχες οι θερμοηλεκτρικές μονάδες. Έτσι, για την επιλογή τους ελήφθη υπόψη ότι οι χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας κορυφώνονταν πέριξ του μεσημεριού. Ως συνέπεια, στόχος ήταν να δοθεί κίνητρο να «μεταφερθεί» μέρος της κατανάλωσης κατά κύριο λόγο αργά το βράδυ.

Ωστόσο, το «τοπίο» στο χρηματιστήριο ενέργειας έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Η «επέλαση» των ΑΠΕ, και η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών το μεσημέρι, έχει ως συνέπεια εκείνες τις ώρες η αγορά να κινείται πολύ συχνά από οριακά πάνω από το μηδέν, έως και σε αρνητικές τιμές. Επομένως, αυτές οι χονδρεμπορικές τιμές θα επιτρέψουν στους προμηθευτές να παράσχουν τιμολόγια με ιδιαίτερα χαμηλές χρεώσεις κατά τις μεσημβρινές ώρες.

Την ίδια στιγμή, η κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών συχνά υπερβαίνει τη ζήτηση (σε συνδυασμό με τις ενδεχόμενες εξαγωγές). Επομένως, η ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια θα μπορούσε να βάλει σε κάποιο βαθμό ανάχωμα στις περικοπές παραγωγής «πράσινης» ενέργειας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΥΠΕΝ ακόμη επεξεργάζεται την προοπτική αλλαγών στο νυχτερινό τιμολόγιο, χωρίς να έχει καταλήξει στις ιδιαίτερες παραμέτρους. Έτσι, δεν έχει ακόμη αποφασιστεί ποιες ώρες του μεσημεριού θα εφαρμόζονται οι μειωμένες χρεώσεις.

Επίσης, δεν έχει καταλήξει αν οι μεσημβρινές ώρες θα προστεθούν στο βραδινό ωράριο που ισχύει αυτή τη στιγμή, ή αν θα αφαιρεθούν πλήρως οι ισχύουσες νυχτερινές ώρες μειωμένων χρεώσεων. Πάντως, η επικρατέστερη εκδοχή είναι να απαλειφθεί η βραδινή ζώνη.

Νυχτερινό τιμολόγιο μπορούν να αποκτήσουν όσοι καταναλωτές έχουν συμβατό μετρητή (διπλής εγγραφής). Για την αλλαγή του ωραρίου μειωμένων χρεώσεων, θα χρειαστεί να γίνει παρέμβαση από τον ΔΕΔΔΗΕ στο σύνολο των υποσταθμών στο δίκτυο διανομής (περίπου 250), ώστε να τροποποιηθούν οι χρόνοι στους οποίους αποστέλλεται ο ηλεκτρικός παλμός που ενεργοποιεί – απενεργοποιεί εναλλάξ την «ωριαία» και τη «νυχτερινή» μέτρηση. Στην πλειονότητα των υποσταθμών, η παρέμβαση θα πρέπει να γίνει επί τόπου από συνεργείο του Διαχειριστή, αν και σε ορισμένους σταθμούς οι αλλαγές μπορούν να γίνουν από απόσταση.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αλλαγή του ωραρίου του νυχτερινού τιμολογίου προορίζεται να αποτελέσει μία λύση «γέφυρα», καθώς θα «τρέχει» το roll-out των «έξυπνων» μετρητών. Κάτι που σημαίνει στην πράξη πως θα επιτρέψει σε όποιο νοικοκυριό ή επιχείρηση έχει αναλογικό μετρητή διπλής εγγραφής να αξιοποιήσει από τώρα τα οφέλη στο ενεργειακό κόστος από την υψηλή διείσδυση των ΑΠΕ, πριν αποκτήσει ψηφιακό «ρολόι» και μπορέσει να «περάσει» σε ένα πορτοκαλί τιμολόγιο.

news247

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελεύθεροι επαγγελματίες | Ποιοι ωφελούνται από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (παραδείγματα)

Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος που εξήγγειλε η κυβέρνηση θα οδηγήσει το 2025 στη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων 700.000 αυτοαπασχολουμένων οι οποίοι υπάγονται στο νέο σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων φορολόγησης έως και κατά 325 ευρώ ετησίως, όπως τονίζει σε δημοσίευμά του ο «Ελεύθερος Τύπος».

Η απαλλαγή όλων αυτών των φορολογουμένων από την υποχρέωση να πληρώσουν το οριζόντιο «χαράτσι» του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ το 2025 (για τη χρήση του 2024) θα προκαλέσει μειώσεις στις φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εισοδημάτων σε περίπου 700.000 αυτοαπασχολουμένους από το σύνολο των 735.000 που υπάγονται στα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης.

Εξουδετέρωση

Συγκεκριμένα, για τους περισσότερους από τους αυτοαπασχολουμένους που επηρεάζονται αρνητικά από το νέο αυτό τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης -επειδή τα τεκμαρτά εισοδήματα που τους προσδιορίζει είναι υψηλότερα από αυτά που δηλώνουν κάθε χρόνο- η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ θα εξουδετερώσει πλήρως τις νέες αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος, που θα προκύψουν το επόμενο έτος, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα τεκμαρτά ποσά εισοδήματος το 2025 θα είναι σημαντικά αυξημένα σε σύγκριση με φέτος, λόγω συνυπολογισμού του νέου αυξημένου (από τα 780 στα 830 ευρώ) κατώτατου μισθού. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι, το 2025, να μειωθούν -αντί να αυξηθούν- οι φόροι επί των εισοδημάτων τους.

Επιπλέον, όσοι αυτοαπασχολούμενοι δεν επηρεάζονται με αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος από την εφαρμογή του νέου τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης, επειδή δηλώνουν εισοδήματα μεγαλύτερα από τα τεκμαρτά, που τους προσδιορίζει το σύστημα αυτό, θα δουν το 2025 τις φορολογικές επιβαρύνσεις στα εισοδήματα του 2024 να μειώνονται κατά 325 ευρώ ετησίως. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα καρπωθούν, δηλαδή, όλο το όφελος από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Oπως προκύπτει, ενδεικτικά, από αναλυτικούς πίνακες παραδειγμάτων που παραθέτουμε σήμερα:

  1. Οι περισσότεροι αυτοαπασχολούμενοι από αυτούς που υπάγονται στο νέο σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων και είτε δεν έχουν κανέναν υπάλληλο και δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από 10.000 ευρώ είτε έχουν έναν υπάλληλο και δηλώνουν ετησίως κάτω από 13.000-15.000 ευρώ θα δουν το επόμενο έτος τους φόρους στα εισοδήματά τους να μειώνονται, αντί να αυξάνονται, παρά την άνοδο των τεκμαρτών ποσών ελάχιστου εισοδήματος που θα αναγκαστούν να δηλώσουν εξαιτίας της αύξησης του κατώτατου μισθού. Η «οριζόντια» ετήσια φοροελάφρυνση των 325 ευρώ, που θα προκύψει από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, θα είναι μεγαλύτερη από την ετήσια πρόσθετη επιβάρυνση που θα τους προκαλέσει η αύξηση των τεκμαρτών εισοδημάτων. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι το σύνολο των ετήσιων επιβαρύνσεων στα εισοδήματά (το άθροισμα φόρου εισοδήματος και τέλους επιτηδεύματος) να μειωθεί.
  2. Για ένα μικρό σύνολο αυτοαπασχολουμένων χωρίς υπαλλήλους, που περιλαμβάνει περιπτώσεις στις οποίες τα δηλούμενα ποσά ετήσιου εισοδήματος είναι χαμηλότερα των 10.000 ευρώ και τα τεκμαρτά ποσά ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο λόγω μετάβασης σε νέα τριετία ετών λειτουργίας, όπου επιβάλλεται προσαύξηση 10% επί του τεκμαρτού εισοδήματος ή η προσαύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυξάνεται από το 10% στο 21% ή από το 21% στο 33,1%, το σύνολο των φορολογικών επιβαρύνσεων στα εισοδήματα (άθροισμα φόρου εισοδήματος και τέλους επιτηδεύματος) θα αυξηθεί το 2025.

  3. Oσοι αυτοαπασχολούμενοι δηλώνουν ετήσια εισοδήματα υψηλότερα των 10.000 ευρώ και δεν έχουν κανέναν υπάλληλο ή ετήσια εισοδήματα άνω των 13.000-15.000 ευρώ και έχουν έναν υπάλληλο θα δουν τις συνολικές φορολογικές τους επιβαρύνσεις να μειώνονται το 2025 κατά 325 ευρώ, καθώς, αφενός, δεν τους επηρεάζει η εφαρμογή του τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης επειδή δηλώνουν περισσότερα από τα τεκμαρτά, αφετέρου, κερδίζουν ολόκληρο το όφελος από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ.

Για ποιους θα εξακολουθεί να ισχύει το τέλος επιτηδεύματος και τον νέο χρόνο

Η εξαγγελία για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το 2025, την οποία έκανε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από το Forum των Δελφών, δεν θα ισχύσει για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες ανεξαιρέτως αλλά μόνο για τους 735.000 εμπόρους, βιοτέχνες και ελεύθερους επαγγελματίες που ασκούν ατομικά τις δραστηριότητές τους (που έχουν ατομικές επιχειρήσεις) και υπάγονται στο νέο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης. Γι’ αυτούς και μόνο, άλλωστε, ισχύει φέτος η μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50% από τα 650 στα 325 ευρώ. Σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται με όλες τις επιμέρους εξαιρέσεις και μειώσεις που ισχύουν και σήμερα.

Ειδικότερα, το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να επιβαρύνει με τα ακόλουθα ποσά τις παρακάτω κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματιών:

  • Νομικά πρόσωπα (ανώνυμες ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες εταιρίες, εταιρίες περιορισμένης ευθύνης, ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρίες κ.λπ.) που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους. Σ’ αυτές τις κατηγορίες θα εξακολουθεί να επιβάλλεται τέλος επιτηδεύματος 800 ευρώ ετησίως.
  • Νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους. Για αυτές τις κατηγορίες, το τέλος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται με ποσό 1.000 ευρώ ετησίως.
  • Για κάθε υποκατάστημα εταιρίας, θα εξακολουθεί να ισχύει τέλος επιτηδεύματος 600 ευρώ ετησίως.
  • Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες και φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρία φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα ή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή/και νομικό πρόσωπο, στους οποίους περιλαμβάνονται και όσοι εργάζονται και αμείβονται με «μπλοκάκια» παροχής υπηρεσιών, δεδομένου ότι γι’ αυτούς δεν ισχύει το τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης (απαλλάσσονται ρητά από το σύστημα αυτό).

Γι’ αυτές τις κατηγορίες φορολογουμένων το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να ισχύει και να ανέρχεται σε 500 ευρώ ετησίως, εφόσον έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων και σε 400 ευρώ ετησίως, εφόσον εδρεύουν σε πόλεις με πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.

Η περιοχή του Νομού Αττικής λογίζεται ως μια πόλη, καθώς και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.

Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας μέσα στη χρήση, το τέλος επιτηδεύματος θα εξακολουθεί να περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης ή της άσκησης του επαγγέλματος μέσα στο έτος. Χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 15 ημερών θα λογίζεται ως μήνας.

Από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και οι ακόλουθες κατηγορίες φορολογουμένων το 2025:

  • Οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες με ακαθάριστα έσοδα μέχρι 2.000.000 ευρώ, οι οποίοι απασχολούν προσωπικό και οι οποίοι μέσα στο προηγούμενο έτος αύξησαν κατά τουλάχιστον 3/12 τον αριθμό των μισθωτών εργαζομένων τους με καθεστώς πλήρους απασχόλησης.
  • Οι αγρότες του κανονικού και του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.
  • Οι αλιείς παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρων, μεταξύ καθέτων.
  • Τα πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
  • Οσοι ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  • Οι φορολογούμενοι για τους οποίους δεν έχουν παρέλθει 5 έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και εκείνοι για τους οποίους υπολείπονται λιγότερα από 3 έτη μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας.
  • Οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων.
  • Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε κατάσταση αδράνειας, εκκαθάρισης ή πτώχευσης.
  • Οι αγρότες, οι οποίοι είναι μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του Ν. 4384/2016.
  • Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του Ν. 1566/1985.

Continue Reading

espa logo

espa_logo_en