Connect with us

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Υδρογονάνθρακες | Ξεκινούν σήμερα οι σεισμικές έρευνες σε Κρήτη και Πελοπόννησο

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, όλα πλέον είναι έτοιμα προκειμένου να ξεκινήσουν σήμερα Πέμπτη -αμέσως μετά τη σχετική προαναγγελία από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη- σεισμικές έρευνες για τη διερεύνηση κοιτασμάτων φυσικού αερίου στα δύο οικόπεδα τα οποία βρίσκονται νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και της Κρήτης, από την ExxonMobil. Εκδόθηκε ήδη -από την περασμένη Δευτέρα από τον σταθμό της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού Ηρακλείου Κρήτης- η σχετική NAVTEX και το πλοίο SANCO SWIFT, βρίσκεται νότια της Πελοποννήσου και δυτικά της Κρήτης, όπου δοκιμάζει τα όργανα, προκειμένου να ξεκινήσει από σήμερα κιόλας τις έρευνες.

sanco-swift-1011

Σημειώνεται ότι μετά τη συλλογή και επεξεργασία των σεισμικών δεδομένων σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα γεωλογικά μοντέλα και άλλα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα, θα ακολουθήσει επιλογή και ιεράρχηση στόχων για διενέργεια ερευνητικών γεωτρήσεων, σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και διαγωνιστική διαδικασία για τη διενέργεια ερευνητικής γεώτρησης.

Σύμφωνα με πηγές από την κυβέρνηση, η έναρξη των ερευνών αυτών σηματοδοτεί ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο στην κυβερνητική στρατηγική για την αξιοποίηση των όποιων πόρων φυσικού αερίου της Ελλάδας, της προσπάθειας για ενεργειακή μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μείγμα και ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας τη ίδιας, αλλά και της Ευρώπης.

Αυστηρό πλαίσιο για το περιβάλλον

Οι έρευνες για την εξερεύνηση υδρογονανθράκων, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τα αυστηρότερα διεθνή πρότυπα για την προστασία του περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Χρήση του πρωτοκόλλου «ήπιας εκκίνησης». Διπλασιασμός των παρατηρητών των θαλάσσιων θηλαστικών πάνω στα ερευνητικά πλοία. Επέκταση της ακτίνας της ελάχιστης ζώνης ασφαλείας γύρω από το ερευνητικό πλοίο. Ζώνη αποκλεισμού 1 χιλιομέτρου γύρω από τις περιοχές «Natura» καθώς και τις ιχθυοκαλλιέργειες. Παρουσία ανεξάρτητου παρατηρητή της ΕΔΕΥΕΠ στο ερευνητικό σκάφος.

Click to comment

Απάντηση

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Το προαναγγελθέν ναυάγιο οδήγησε σε παράταση του διαγωνισμού για την υπόγεια αποθήκη αερίου στη Ν. Καβάλα

Παράταση 4 μηνών έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στην τελική φάση του διαγωνισμού παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έκανε αποδεκτό αίτημα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη μετάθεση χρονικά της τελικής φάσης της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Κανονικά χθες 28 Νοεμβρίου οι υποψήφιοι επενδυτές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) θα έπρεπε να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους.

Υπό το φόβο ενός …ναυαγίου, η κυβέρνηση αποφάσισε τη χορήγηση κι άλλης, πολλοστής, παράτασης στον διαγωνισμό παραχώρησης, καθώς σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες κανείς από τους μνηστήρες δεν επρόκειτο να συμμετάσχει στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Μπροστά σε ένα τέτοιο αδιέξοδο δόθηκε παράταση λίγων μηνών, καθώς η κυβέρνηση δεν είχε κανένα λόγο να «πεθάνει» το διαγωνισμό και να δημιουργήσει ένα ακόμα επικοινωνιακό πρόβλημα. Στο διάστημα της παράτασης το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί πως οι διεκδικητές θα έχουν περισσότερο χρόνο να αξιολογήσουν τα δεδομένα για την παραχώρηση και λειτουργία της ΥΑΦΑ, υπό το πρίσμα των συνθηκών της αγοράς αερίου, όπως αυτή θα έχει διαμορφωθεί τους προσεχείς μήνες.

«Αγκάθι» στην παραχώρηση αποτελεί το ποσοστό κοινωνικοποίησης 50% που όρισε η ΡΑΕ στον Κανονισμό Τιμολόγησης, θέτοντας μάλιστα πλαφόν στα 160 εκατ. ευρώ για το Απαιτούμενο Έσοδο το οποίο είναι εγγυημένο ως συνολικό ποσό προς ανάκτηση για όλα τα έτη λειτουργίας της Υπόγειας Αποθήκης.

Το πλαφόν αυτό ωστόσο υπολογίσθηκε από την Αρχή με οικονομικά στοιχεία του 2020. Είναι ενδεικτικό ότι σε αυτό συνυπολογίζονται μόλις 47-60 εκατ. ευρώ για το μη αντλήσιμο αέριο (cushion gas), τη στιγμή που σήμερα η τιμή του καυσίμου είναι πολλαπλάσια από ό,τι πριν από μία διετία. Επομένως, το ανώτατο αυτό όριο στην πράξη δεν αντιστοιχεί στο 50% της επένδυσης για την ανάπτυξη της υποδομής.

Κατά τη δημόσια διαβούλευση του Κανονισμού Τιμολόγησης, στις τοποθετήσεις τους και οι δύο μνηστήρες είχαν υποστηρίξει πως το πλαίσιο της ΡΑΕ είναι μακριά από το να θεωρείται ικανοποιητικό.

Παράλληλα, πρόσκομμα στην ελκυστικότητα της επένδυσης αποτελούν τα συνοδά έργα του ΔΕΣΦΑ στο σύστημα μεταφοράς, ώστε να μπορεί η αποθήκη να λειτουργεί απρόσκοπτα. Η εικόνα αναφορικά με τα έργα επαύξησης του Συστήματος είναι ασαφής καθώς ο Διαχειριστής θα τρέξει αργότερα το σχετικό market test.

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

«Στο τραπέζι» ξανά αγωγός πετρελαίου… Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη!

Η κατασκευή αγωγού πετρελαίου από το Μπουργκάς της Βουλγαρίας στην Αλεξανδρούπολη, – αποτέλεσε στο παρελθόν εμβληματικό πρότζεκτ μέχρι τη στιγμή που… ακυρώθηκε – ξαναμπαίνει στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Αιτία τα υψηλά τέλη διέλευσης της Τουρκίας, που κάνουν εξαιρετικά κοστοβόρα τη χρήση των Στενών από τάνκερ, ενώ την ίδια στιγμή ένας αγωγός θα μπορούσε να αποτελέσει μια αποτελεσματική και συγχρόνως πιο οικονομική λύση.

Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν χτες Τρίτη στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας από υπουργούς Ενέργειας των γειτονικών κρατών.

Ο Βούλγαρος Υπουργός Rosen Hristov επισήμανε πως έχει επανέλθει η συζήτηση για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη παράλληλα με τη διασύνδεση ελληνικών λιμανιών με βουλγαρικά λιμάνια. Οπως είπε ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του by pass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.

Το θέμα ετέθη από τον Βούλγαρο υπουργό και κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε προηγηθεί, δεδομένου ότι η Βουλγαρία επείγεται να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο (έχει ήδη απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο).

Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται ανοιχτή στο να συζητήσει περαιτέρω για πλευρές του συγκεκριμένου project, θεωρώντας μάλιστα ότι θα αναβαθμίσει το ρόλο της χώρας μας στην περιοχή, δεδομένου ότι ο αγωγός έχει νόημα ως «αντίστροφης ροής» σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Δηλαδή να μεταφέρει πετρέλαιο και από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς και όχι από το Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη.

Οι υπουργοί των χωρών των δυτικών Βαλκανίων πραγματοποίησαν χθες στην Αθήνα την πρώτη Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια (1st Athens Ministerial Energy Dialogue) που διοργάνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

-QMzo6.jpg

Αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν σχεδιαζόμενος διαβαλκανικός τεχνητός αγωγός μεταφοράς αργού πετρελαίου από το βουλγαρικό λιμένα Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα, στον ελληνικό λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Το 1993, ο Έλληνας επιχειρηματίας Νίκος Γρηγοριάδης πρότεινε τη δημιουργία του πετρελαιαγωγού και η πρότασή του υποστηρίχθηκε από τις ελληνικές κυβερνήσεις, ξεκινώντας από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και στη συνέχεια από τον Ανδρέα Παπανδρέου, τον Κώστα Σημίτη και τον Κώστα Καραμανλή.

Τον Ιούνιο του 1994, ο Έλληνας υπουργός Κάρολος Παπούλιας (μετέπειτα πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας) και ο Βούλγαρος Χρίστο Τοτέφ υπέγραψαν διμερή συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού. Τον Δεκέμβριο, ο Έλληνας πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και ο Ρώσος αντιπρόεδρος Όλεγκ Ντάβιντοφ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας.

Έξι μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 1995, συναντήθηκαν εμπειρογνώμονες από τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα για να εξετάσουν τις λεπτομέρειες του έργου.

Τον Ιανουάριο του 1997, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Σημίτης, η Υπουργός Ανάπτυξης κ. Βάσω Παπανδρέου και ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Πετρ Ροντιόνοβ συναντήθηκαν στην Αθήνα και ανακοίνωσαν ότι Ρωσία και Ελλάδα θα υπογράψουν πρωτόκολλο ενεργειακής συνεργασίας που προβλέπει τη συγκρότηση ομάδας εργασίας σχετικά με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Το Φεβρουάριο του 1998 ιδρύθηκε η ελληνική κοινοπραξία (DEP-Θράκη). Τον Μάιο του 1998 υπογράφηκε μνημόνιο για την ίδρυση της εταιρείας Transbalkan Oil Pipeline. Το 2000, η γερμανική εταιρεία ILF συνέταξε τεχνικές προδιαγραφές και οικονομική αξιολόγηση του σχεδίου.Τον Ιανουάριο του 2002 αξιολογήθηκαν και εγκρίθηκαν τα τελικά συμπεράσματα των μελετών που διεξήχθησαν.

Η Ελλάδα, η Ρωσία και η Βουλγαρία δια των αντίστοιχων υπουργών οικονομίας υπέγραψαν την τελική συμφωνία κατασκευής στην Αθήνα στις 17 Μαρτίου 2007.

Ο αγωγός μήκους 280 περίπου χιλιομέτρων αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2010. Ο αγωγός ως ιδέα διαμορφώθηκε το 1993, αλλά η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας έγινε μετά από 12 χρόνια, τον Απρίλιο του 2005 στη Σόφια, με τη συνάντηση κορυφής του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν, του Βούλγαρου ομολόγου του Γκεόργκι Παρβάνοφ και του Έλληνα πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, στις 4 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα.

Ακολούθησε η μονογραφή του κειμένου της Διακρατικής Συμφωνίας, στο Μπουργκάς, στις 7 Φεβρουαρίου 2007 και η τελική συμφωνία για την έναρξη του έργου.

Όμως στις 11 Ιουνίου 2010 η βουλγαρική πλευρά ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το σχέδιο υλοποίησης του αγωγού, καθώς εξέφρασε αντιρρήσεις για τη δυνατότητα αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης. Την εν λόγω μελέτη έκανε δεκτή η ελληνική πλευρά στις 27 Ιουλίου 2010.

Η ματαίωση του έργου φάνηκε να αποφεύγεται όταν στις 5 Νοεμβρίου 2011 δόθηκε θετική αξιολόγηση από το βουλγαρικό υπουργείο περιβάλλοντος σε νέα περιβαλλοντική μελέτη, για το τμήμα που αφορούσε το λιμάνι του Μπουργκάς.

Τελικά όμως στις 7 Δεκεμβρίου 2011 η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο, προτείνοντας αμοιβαία υποχώρηση όλων των εταίρων (Βουλγαρίας, Ρωσίας, Ελλάδας).

makthes.gr

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Gazprom | Απειλές για μείωση της ροής αερίου προς την Ευρώπη

Όσο πλησιάζει ο χειμώνας, η Gazprom εντείνει τις απειλές μείωσης των ποσοτήτων φυσικού αερίου που στέλνει στην Ευρώπη. 

Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, οι ποσότητες που προορίζονται για τη Μολδαβια παρακρατούνται από την Ουκρανία και από την επόμενη εβδομάδα θα εφαρμόσει ισόποσες περικοπές.

Τι αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας

«Η Gazprom παρατήρησε ότι το ρωσικό αέριο που προορίζεται για παράδοση σε μολδαβούς καταναλωτές σύμφωνα με τη σύμβαση με τη Moldovagaz εγκαθίσταται στην Ουκρανία. Ο όγκος του φυσικού αερίου που προμηθεύει η Gazprom στον σταθμό μέτρησης αερίου Sudzha για διαμετακόμιση στη Μολδαβία μέσω του εδάφους της Ουκρανίας υπερβαίνει τον φυσικό όγκο που μεταφέρεται στα σύνορα Ουκρανίας – Μολδαβίας.

Η Moldovagaz πλήρωσε για ένα μέρος των παραδόσεων του Νοεμβρίου στη Gazprom σύμφωνα με τη σύμβαση στις 21 Νοεμβρίου. Ο πραγματικός όγκος του παρεχόμενου ρωσικού φυσικού αερίου λαμβάνοντας υπόψη την παραβιασμένη πληρωμή για τις τρέχουσες παραδόσεις τον Νοέμβριο είναι 24,945 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Ο συνολικός όγκος που απομένει στο έδαφος της Ουκρανίας είναι 52,52 εκατ. κυβικά μέτρα», αναφέρει η Gazprom.

«Εάν η ανισορροπία διαμετακόμισης μέσω Ουκρανίας παραμείνει για τους Μολδαβούς καταναλωτές, η Gazprom θα αρχίσει να μειώνει τις προμήθειες φυσικού αερίου στον σταθμό μέτρησης αερίου Sudzha στις 28 Νοεμβρίου, ξεκινώντας στις 10:00 π.μ. στον όγκο της καθημερινής έλλειψης», προσθέτει η εταιρεία.

Οι τιμές του φυσικού αερίου αντέδρασαν ήπια ανοδικά φτάνοντας έως τα 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: