Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριπλάσιες οι επιχειρήσεις που δεν πληρώνουν φόρο

Στο τέλος Δεκεμβρίου 448.563 επιχειρήσεις είχαν χρέη 40,4 δισ. ευρώ…

Τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και τα «χαράτσια» αποδείχθηκαν «σανίδα» σωτηρίας για τα έσοδα του 2013, καθώς φορολογούμενοι και επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους λόγω του οικονομικού αδιεξόδου, που πιστοποιείται από την εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων, που αγγίζουν πλέον τα 64 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ αφορούν νέα χρέη που γεννήθηκαν το 2013!

Όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, χαρακτηριστικό της «ασφυξίας» της αγοράς αποτελεί το γεγονός ότι ο αριθμός των νομικών προσώπων, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Οικονομικών, αυξήθηκε κατά 202%.

Συγκεκριμένα, από 148.658 επιχειρήσεις που είχαν ληξιπρόθεσμα ύψους 35,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στο τέλος του 2012, στο τέλος Δεκεμβρίου 2013 με χρέη 40,4 δισεκατομμύρια ευρώ βρίσκονταν 448.563 επιχειρήσεις.

Από την άλλη πλευρά, ο αριθμός των φυσικών προσώπων εμφανίζεται μειωμένος, από το Δεκέμβριο του 2012 στο Δεκέμβριο του 2013, κατά 191.000 άτομα και με ληξιπρόθεσμες οφειλές 2,347 δισεκατομμύρια ευρώ, από 2,548 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αύξηση οφειλών μόνο 13,7%

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, πάντως, επιχαίρει για τη σημαντική μείωση του ρυθμού αύξησης των ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων του Δημοσίου που σημειώθηκε το δωδεκάμηνο του 2013, σε σύγκριση με το δωδεκάμηνο του 2012, αφού οι οφειλές προς το Δημόσιο αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 13,7%, δηλαδή από 56,1 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο σε 63,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ για το αντίστοιχο διάστημα του 2012 η αύξηση ήταν της τάξης του 24,1% (από 45,1 δισεκατομμύρια σε 56,1 δισεκατομμύρια ευρώ)!

Οσον αφορά δε τις εισπράξεις ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι ετήσιες αθροιστικές εισπράξεις επί του συνολικού χαρτοφυλακίου ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων (παλαιών και νέων) σημείωσαν νέο ιστορικό υψηλό και ανήλθαν στα 3,26 δισεκατομμύρια ευρώ, αυξημένες κατά 31,8% σε σχέση με το 2012 και κατά 49,2% σε σχέση με το 2011, οπότε και η ανάλογη αύξηση (από το 2011 στο 2012) ήταν μόλις 13,2%.

Από το συνολικό αυτό ποσό είσπραξης, το 1,52 δισεκατομμύριο αφορά παλαιά και το 1,74 δισεκατομμύριο νέα ληξιπρόθεσμα, τα οποία αναλυτικότερα κατανέμονται ανά είδος βασικού φόρου ως εξής για το 2013:

*νέα ληξιπρόθεσμα 890 εκατομμύρια ευρώ από φόρους στο εισόδημα,

*460 εκατομμύρια ευρώ από ΦΠΑ,

*μόλις 10,2 εκατομμύρια ευρώ από ΚΒΣ,

*380 εκατομμύρια ευρώ από λοιπές απαιτήσεις. Αντίστοιχα, για τα παλαιά ληξιπρόθεσμα 810 εκατομμύρια ευρώ από φόρους στο εισόδημα, 289 εκατομμύρια ευρώ από ΦΠΑ, μόλις 20,9 εκατομμύρια ευρώ από ΚΒΣ και 400 εκατομμύρια ευρώ από λοιπές απαιτήσεις.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η κατηγορία λοιπών απαιτήσεων, που συμπεριλαμβάνονται και τα δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατατάσσεται στα μη φορολογικά έσοδα πλην όμως προσμετράται στα ληξιπρόθεσμα, παλαιά και νέα, προσέθεσε το 2013 στο συνολικό χαρτοφυλάκιο ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων 1,63 δισεκατομμυρίου ευρώ, από όπου η είσπραξη ήταν επίσης πολύ μικρή.

Υπενθυμίζεται ότι στο συνολικό χαρτοφυλάκιο ληξιπρόθεσμων οι μη φορολογικές απαιτήσεις (κατηγορία που περιλαμβάνει τα δάνεια και τα πρόστιμα ΚΒΣ) αποτελούν το 48%!

Οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων αποδείχθηκαν «σωσίβιο» για τις εισπράξεις του 2013, αφού αυξήθηκαν σε πλήθος κατά 40,4% σε σχέση με το 2012, ενώ ως αποτέλεσμα αυτών εισέρρευσαν στα κρατικά ταμεία 687 εκατομμύρια ευρώ από ληξιπρόθεσμες οφειλές τρίτων προς το Δημόσιο, ποσό το οποίο είναι αυξημένο κατά 78% σε σχέση με το 2012.

Στα… χαρτιά τα πρόστιμα

Από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών αποδεικνύεται το αδιέξοδο στο οποίο οδηγεί η παράλογη επιβολή προστίμων, τα οποία δεν μπορούν να εισπραχθούν.

Συγκεκριμένα, τα ποσοστά ανάκτησης για τα πρόστιμα ΚΒΣ είναι μόλις 0,44% στα νέα ληξιπρόθεσμα και 0,1% για τα παλαιά ληξιπρόθεσμα, καταδεικνύοντας πως το πρόβλημα με αυτά τα πρόστιμα, όπως παραδέχονται και τα στελέχη του υπουργείου, είναι η παράλογη δομή τους, που εκ της φύσης της δυσχεραίνει την είσπραξη, πράγμα που εξορθολογίζεται σε σημαντικό βαθμό με τον νέο ΚΦΔ.

Ωστόσο, τα στελέχη του υπουργείου ξεχνούν ίσως ότι και τα υπέρογκα πρόστιμα που ισχύουν από τις αρχές του τρέχοντος έτους, πάλι στο ίδιο αδιέξοδο οδηγούν, αφού χιλιάδες φορολογούμενοι και επιχειρήσεις μπορεί ακόμη και για ένα απλό πλημμέλημα να βρεθούν να χρωστούν υπέρογκα ποσά, με αποτέλεσμα και πάλι να μην πληρώνονται τα πρόστιμα και η «δεξαμενή» των ληξιπρόθεσμων να φουσκώνει.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

“Πρωταθλητές” ακρίβειας το ελαιόλαδο και το κρέας – Αύξηση και στον καφέ στην εστίαση

Φωτιά στους λογαριασμούς των νοικοκυριών βάζουν ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας την τελευταία 5ετια με βάση τα στοιχεία της Eurostat με αποτέλεσμα να είναι πιο ακριβή από τον μέσο όρο της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, το ανοδικό «ράλι» στο κόστος του ελαιολάδου αναγκάζει πολλούς ιδιοκτήτες εστιατορίων να μην προμηθεύονται συσκευασίες για όλα τα τραπέζια, αλλά λιγότερες ή ακόμη και καθόλου. Μάλιστα, αρκετοί είναι εκείνοι που αντικατέστησαν το μπουκάλι με… ψεκαστήρα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συντάξεις χηρείας | Η μείωση 50% μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε μηδενισμό των αποδοχών

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.

Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.

Να σημειώσουμε ακόμα ότι όταν ξεκίνησαν οι πρώτες περικοπές (2020), οι αντιδράσεις των συνταξιούχων ήταν έντονες, υποχρεώνοντας μάλιστα τον ΕΦΚΑ να επιστρέψει πίσω τα ποσά που είχαν περικοπεί. Τώρα έρχεται η εφαρμογή του νόμου και για τις συντάξεις χηρείας των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου, οι συντάξεις αυτές, εφόσον έχει παρέλθει τριετία από την καταβολή τους, θα περικοπούν ως αποδοχές εις διπλούν.

Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών

Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!

Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».

«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».

avgi.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Νέο χαράτσι θα έρθει για να μείνει – Πότε θα σημειώσει άνοδο 10 λεπτά η τιμή στη βενζίνη

Μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση φέρνει η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τιμολόγηση των ρύπων των καυσίμων στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2027 και θα έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Όπως αναφέρει σχετικά το Euractiv, η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2, που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Εντούτοις, ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές των μεταφορών και των κτηρίων υποχωρούν πιο αργά από τις αρχικές προβλέψεις στην ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δικαιώματα εκπομπών από το 2027, άρα και της τιμής τους.

Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι ότι πέρυσι στη Γερμανία σημειώθηκε αντίδραση από τους καταναλωτές στον κρατικό στόχο αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Αντί οι πολίτες να στραφούν στα νέα, πράσινα συστήματα, προτίμησαν να εγκαταστήσουν λέβητες με φυσικό αέριο πριν απαγορευτούν.

Με αφορμή τα παραπάνω, πιθανότερο σενάριο θεωρείται ότι η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών δεν θα περιοριστεί στα 45 ευρώ που προέβλεπαν αρχικά οι Βρυξέλλες. Άρα και η άνοδος στις τιμές καυσίμων θα είναι πιθανώς μεγαλύτερη των 10 λεπτών.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντως στην περίπτωση της Ελλάδας που εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
text about elections
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en