Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σήμερα στον Πόντο υπάρχουν γύρω στα 65 χωριά όπου μιλούν την Ποντιακή διάλεκτο

Με αφορμή τη μετάφραση στα ελληνικά και την παρουσίαση στην Αθήνα του νέου βιβλίου του Ομέρ Ασάν «Η κεμεντζέ του Νίκου», συναντήσαμε τον συγγραφέα και συζητήσαμε για την κοινή μοίρα των δύο λαών, Ποντίων και Αρμενίων. Ο Ομέρ Ασάν γεννήθηκε το 1961 στην Τραπεζούντα, και στην Ελλάδα έγινε γνωστός με το βιβλίο του «Ο Πολιτισμός του Πόντου», αλλά και με το ντοκιμαντέρ «Η Ανταλλαγή – Πού πας αδελφέ;», με συνεντεύξεις ανταλλαγμένων Ορντουλήδων Ποντίων (από τα Κοτύωρα Πόντου), που ζουν στην Ελλάδα και την Τουρκία. Να επισημάνουμε ότι κατά τη δεκαετία του ‘80 (πραξικόπημα του Κ. Εβρέν), ο Ομέρ Ασάν είχε διωχθεί για τις αριστερές πολιτικές του απόψεις, ενώ το 2002 δικάστηκε για το προαναφερθέν βιβλίο του, με την κατηγορία ότι έκανε «γραπτή προπαγάνδα με σκοπό το διαμελισμό της Τουρκίας και την εξύβριση της μνήμης του Μουσταφά Κεμάλ». Στην περιοχή όπου γεννήθηκε ο Ασάν, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, παρ’ όλες τις πολιτικές βίαιης αφομοίωσης, εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να ομιλεί τα ποντιακά, τα ρωμαίικα όπως τα ονομάζουν.

Πότε ανακαλύψατε την ταυτότητά σας; Υπήρξαν αντιδράσεις στο οικογενειακό σας περιβάλλον; Και μετά από τόσες επισκέψεις στην Ελλάδα, ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος των δύο λαών του Πόντου;

Ήταν τέλη της δεκαετίας του ’80 όταν διαλύθηκε η Σοβιετική Ένωση. Νωρίτερα, στα νιάτα μου, συμμετείχα σε μια αριστερή κομμουνιστική κίνηση, όπως κι ο πατέρας μου, στο ΤΚΡ (Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας). Αγωνιζόμασταν για τα ιδανικά του σοσιαλισμού οικογενειακώς. Μαζί με την περεστρόικα απελευθερωθήκαμε κι εμείς, το κόμμα διαλύθηκε, οι Τούρκοι σοσιαλιστές σκορπίστηκαν δεξιά – αριστερά. Τότε άρχισα να μελετώ ιστορία. Στο σπίτι μας είχαμε πλούσια βιβλιοθήκη, πράγμα σπάνιο για την κοινωνία του χωριού μας. Μια μέρα, στο γιουσουρούμ της Πόλης, ανακάλυψα τον Ξενοφώντα και την «Κύρου Ανάβαση». Ξεφυλλίζοντας εκείνο το βιβλίο, διάβασα έκπληκτος το απόσπασμα που αφορούσε τις ταλαιπωρίες των Μυρίων από τις περιοχές της χιονισμένης Αρμενίας μέχρι να φτάσουν στην Τραπεζούντα, περί το 401 π.Χ. Ως τότε δεν γνώριζα την ιστορία του τόπου μου. Διάβασα το βιβλίο σε δύο μέρες, ξανά και ξανά. Ο Ξενοφώντας έγραφε για τις περιοχές όπου μεγάλωσα, που πήγα σχολείο κι έπαιξα. Εξιστορούσε για το Μπόζτεπε, για το Τζομλέκτσι. Την ανακάλυψη της ταυτότητάς μου την χρωστάω στον Ξενοφώντα. Στα αποσπάσματά του ο μεγάλος ιστορικός αναφερόταν ακόμα και στην περιοχή του πρώτου μου σχολείου, στο Μασατλίκ, που νομίζω παλιά ήταν νεκροταφείο [maşatlık λένε στα τουρκικά τα νεκροταφεία των μη μουσουλμάνων]. Εκεί, στις σελίδες του Ξενοφώντα για το 401 π.Χ., βρήκα την ταυτότητά μου.

Ο στενός οικογενειακός κύκλος και οι συγχωριανοί μου μιλούσαν την ρωμαίικη. Ο πατέρας μου ήταν ο δάσκαλος του χωριού κι ο παππούς μου ήταν από τους ανθρώπους που τον σέβονταν όλοι στην περιοχή. Eίχαν ως πρότυπο την οικογένειά μας, που δεν έχει πει ποτέ ψέματα. Μας αγαπούν και μας σέβονται πάντα. Δεν αντιμετώπισα εκεί κανένα πρόβλημα. Ίσα ίσα, πάντα υπήρχε αλληλεγγύη. Όλοι οι συγχωριανοί μου, ακόμα και στις δύσκολες μέρες της ζωής μου, όταν κατηγορήθηκα από το τουρκικό κράτος, μου συμπαραστάθηκαν.

Το πρώτο μου ταξίδι στην Ελλάδα ήταν το 1993. Ήρθα για μια πρώτη επαφή με τη γλώσσα. Αρχές του ’94 έμεινα 3 μήνες με φίλους που παρακολουθούσαν μαθήματα στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Η Ελλάδα δεν μας ήξερε, κανείς δεν γνώριζε την ύπαρξή μας, ποιοι ήμασταν. Στα συνολικά 23 χρόνια που έρχομαι στην Ελλάδα, ταξίδεψα σε πόλεις και χωριά, μίλησα με ανθρώπους που κατάγονταν από τον τόπο μου. Η μοναδική μας διαφορά ήταν ότι εκείνοι ήταν χριστιανοί, ενώ εμείς μουσουλμάνοι. Το 1996 εκδόθηκε το πρώτο μου βιβλίο στα ελληνικά. Έκτοτε έχω μια άρρηκτη σχέση, έναν δεσμό με την Ελλάδα.

Γνωρίζουν σήμερα οι κάτοικοι της Μαύρης Θάλασσας την ποντιακή καταγωγή τους;

Τα τελευταία 8 χρόνια, μέσω των κοινωνικών δικτύων, των forum και του facebook, μπήκαμε σε βαθιές συζητήσεις – αναζητήσεις. Ειδικότερα, μετά την έκδοση και κυκλοφορία του βιβλίου μου «Ο Πολιτισμός του Πόντου», ο κόσμος άρχισε να αναρωτιέται για το ποιοι είναι οι Πόντιοι, οι Ρωμιοί. Κάποιες φορές, σε αυτές τις συζητήσεις χρησιμοποιήσαμε ψευδώνυμα, κάποιες άλλες το πραγματικό μας όνομα. Στη συνέχεια είδαμε ότι ο κόσμος είχε αρχίσει να ψάχνει το δικό του χωριό και τη δική του ιστορία. Υπάρχει μια τάση πλέον στην Τουρκία κάθε χωριό να εκδίδει το δικό του βιβλίο, αναφερόμενο στην ιστορία του. Σήμερα στον Πόντο υπάρχουν γύρω στα 65 χωριά όπου μιλούν την ποντιακή διάλεκτο, στατιστικά είμαστε πενήντα χιλιάδες Πόντιοι [εξισλαμισμένοι]. Αρκετοί πια είναι συνειδητοποιημένοι, γνώστες της εθνικής τους ταυτότητας. Κάποιοι άλλοι τώρα ψάχνουν την εθνική τους καταγωγή, όπως οι Αρμένιοι του Χεμσίν.

Το τελευταίο διάστημα ακούγεται αρκετά στην Τουρκία το Ποντιακό Ζήτημα. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε από την τουρκική κυβέρνηση;

Για το Αρμενικό Ζήτημα η Τουρκία ήταν απροετοίμαστη. Μπροστά στην παγκόσμια κοινή γνώμη, η θέση της Τουρκίας ήταν ανεπιτυχής. Σήμερα, οι απλοί πολίτες στην Τουρκία, σε ποσοστό πάνω από το 50%, είναι γνώστες της Γενοκτονίας των Αρμενίων. Ναι μεν συνεχίζεται προς τα έξω η κρατική πολιτική της άρνησης, αλλά η τουρκική κοινωνία είναι καλά ενημερωμένη. Εκτιμώ ότι δεν υπολογίζουν πλέον την επίσημη πολιτική του κράτους στο θέμα της Γενοκτονίας των Αρμενίων. Αντιθέτως, για το Ποντιακό Ζήτημα δεν υπάρχει καμία πληροφόρηση.

Το τουρκικό κράτος γνωρίζει ότι, όπως και με το Αρμενικό Ζήτημα, θα έχει προβλήματα με τον υπόλοιπο κόσμο και για το Ποντιακό. Για αυτό το λόγο, συναντούμε εμπόδια στις προσπάθειές μας να το φέρουμε στην επικαιρότητα. Αν ιστορικά υπάρχει μια τέτοια αλήθεια, ναι, πρέπει να γίνουν σοβαρές μελέτες. Εγώ δεν είμαι ιστορικός και δεν μπορώ να μπω σ’ αυτό το κομμάτι. Στο Ποντιακό καλύπτω το ζήτημα ως προς την πολιτιστική κληρονομιά, την γλώσσα και την ταυτότητα των Ποντίων, όλες οι εργασίες μου είναι γύρω απ’ αυτά.

Υπάρχει μια γλώσσα που είναι ζωντανή, ομιλείται από 50.000 ανθρώπους στα βουνά του Πόντου, αν και κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Η μετανάστευση προς τις μεγάλες πόλεις της Τουρκίας είναι ένα θέμα, αλλά ακόμα και σ’ αυτές τις πόλεις υπάρχουν δεκάδες σύλλογοι. Μόνο στην Κωνσταντινούπολη έχουμε πάνω από 200 συλλόγους για την Τραπεζούντα. Μια σοβαρή ανησυχία μας είναι η αστικοποίηση στις γειτονιές. Στις μεγάλες πόλεις της Τουρκίας, ολόκληρες γειτονιές κατεδαφίζονται, οι ανθρώπινες σχέσεις εξαφανίζονται, χάνεις τον γείτονά σου, το μπακάλικο που πήγαινες κάθε πρωί. Μέσω του εκδοτικού οίκου Heyamola εκδίδω τις έρευνές μου, ώστε να υπάρχει η καταγραφή μιας παλιάς γειτονιάς.

Η επαναλειτουργία της Παναγίας Σουμελά τι θετικό έχει φέρει στην γύρω περιοχή;

Στο λαό της Τουρκίας υπάρχει ένα ενδιαφέρον αντανακλαστικό. Αν η κυβέρνηση πάρει ζεστά ένα θέμα, τότε ο λαός το αγκαλιάζει ακόμη πιο ζεστά. Έτσι και με τα θυρανοίξια της Παναγίας Σουμελά. Η κυβέρνηση τότε ήταν θετική. Ο λαός ακολουθεί την πολιτική του κράτους, η κυβέρνηση δεν επιτρέπει στο λαό να έχει πρωτοβουλίες. Τις αποφάσεις δεν τις παίρνει ο λαός.

Βλέπουμε ένα παράδοξο: σε αντίθεση με την αριστερά στη Δύση, στην Τουρκία η αριστερά ασχολείται με τα εθνικά και πολιτιστικά θέματα, υπάρχει μια εμμονή των προοδευτικών πάνω στο θέμα της εθνικής ταυτότητας και κουλτούρας. Αυτό πώς εξηγείται;

«Ο σοσιαλισμός λύνει όλα τα προβλήματα» ήταν η παλιά μας φιλοσοφία. Αν δεν είχε καταρρεύσει η Σοβιετική Ένωση, ίσως κι εγώ να μην είχα ασχοληθεί με αυτά τα θέματα, αφού πιστεύαμε πως, όταν θα έρχονταν ο σοσιαλισμός κι ο κομμουνισμός, αυτόματα τα προβλήματα θα έβρισκαν τη λύση τους. Με αυτήν την αυταπάτη θα τελειώναμε τις ζωές μας. Ευτυχώς, κατέρρευσε αυτό που λέγεται υπαρκτός σοσιαλισμός.

Τότε προέκυψε στους αριστερούς να ασχοληθούμε με τα θέματα εθνικής ταυτότητας και καταγωγής. Τολμά η αριστερά και εκφράζει αυτό το ζήτημα. Το παράδοξο σ’ αυτήν την προσπάθειά μας είναι ότι εκείνοι που μας καταλαβαίνουν ανήκουν στη συντηρητική κοινωνία, δηλαδή για παράδειγμα οι πιστοί μουσουλμάνοι, οι καθημερινοί άνθρωποι που ζούνε ούτως ή άλλως την ταυτότητά τους. Σε αυτούς τους ανθρώπους είναι πιο εύκολο να φτάσεις με τη λογοτεχνία, τη μουσική, τη γλώσσα. Ενώ ήταν αδύνατον να κατανοήσουν τα περί σοσιαλισμού, τώρα καταλαβαινόμαστε. Ο πολιτισμός ενώνει.

Κλείνοντας την κουβέντα μας, θέλω να επισημάνω και να ρωτήσω: είναι γνωστό ότι στον Πόντο υπήρχε συμβίωση των Αρμενίων με τους Ποντίους μέχρι την Γενοκτονία των Αρμενίων, οπότε και αυτοί ξεριζώθηκαν από τα χωριά και τα σπίτια τους. Στις τόσες συνεντεύξεις σας με τις παλαιότερες γενιές, έχει γίνει αναφορά για την ύπαρξή τους; Ο απλός Πόντιος του 1915 είχε υποψιαστεί ότι μετά από κάποια χρόνια θα είχε την ίδια μοίρα με τον γείτονά του; Όπως και ο Τραπεζούντιος συγγραφέας Λεών Ζαβέν Σουρμελιάν, αναρωτιέμαι κι εγώ: όλοι αυτοί που μοιράστηκαν τη χαρά, τη δυστυχία, την πείνα, τα όνειρα, γείτονες και συγχωριανοί, μέλη της ίδιας κοινωνίας και θρησκείας, αναρωτήθηκαν πού πήγαν οι Αρμένιοι ένα πρωί του 1915;

Η μεγάλη μου ατυχία είναι ότι δεν πρόλαβα να συναντήσω την γενιά που υπήρξε μάρτυρας αυτής της τραγωδίας. Η προγιαγιά μου ήταν μάρτυρας της κατάληψης της Τραπεζούντας από τους Ρώσους, της εξορίας των Αρμενίων και Ποντίων. Δεν μίλαγε καν τουρκικά, μιλούσε μόνο ρωμαίικα. Πέντε χρόνια μετά το θάνατό της, ξεκίνησα τις έρευνές μου. Αλλά και πάλι, αυτήν την ερώτηση δεν την διατύπωσα όπως εσύ στις γενιές που ήταν μάρτυρες της τραγωδίας. Δεν μπόρεσα τότε να ρωτήσω. Για αυτόν το λόγο, αναζητώ σήμερα τα αρχεία, τα ψάχνω, πιέζω κόσμο, ακόμη κι εσένα, αναζητώ οτιδήποτε έχει σχέση με την Τραπεζούντα εκείνης της εποχής και θέλω να τα αναπαραστήσω στο κοινό, επειδή, δυστυχώς, δεν καταγράφηκε μια τέτοια μνήμη. Αυτούς τους ανθρώπους εμείς τους χάσαμε και αυτή είναι η μεγαλύτερη ατυχία μας!

Θα έπρεπε οι ακαδημαϊκοί της Τουρκίας να είχαν προ καιρού αναλάβει να ασχοληθούν και να ενημερώσουν το λαό για όλα αυτά, θα έπρεπε να υπάρχει επίσημο αρχείο για αυτόν τον τόπο. Όπως επεσήμανες κι εσύ, στις μνήμες των χιλιάδων ανθρώπων υπάρχει το ερώτημα πού πήγε ο γείτονάς του, τι απέγινε. Αυτοί που μέχρι χθες περπατούσαν μαζί στα σοκάκια της Τραπεζούντας για να πάνε στην εκκλησία και στο τζαμί, φιλίες αιώνων τερματίστηκαν με μια τραυματική μνήμη. Εμείς αργήσαμε να το αντιληφθούμε. Σήμερα, στην Τραπεζούντα έχει μείνει το μοναστήρι του Καϊμακλί – ερημωμένο. Τίποτε άλλο δεν υπάρχει, δεν άφησαν το παραμικρό, ώστε να μαρτυρά την παρουσία των Αρμενίων.

Πηγή: Armenika

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

100 χρόνια Ιερά Μητρόπολη Φ.Ν.Θ | Το επετειακό εορταστικό πρόγραμμα

Από την Ιερά Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου ανακοινώνεται το Εορταστικό Πρόγραμμα της επετείου μνήμης της Ισαποστόλου Αγίας Λυδίας της Φιλιππησίας στο ιερό Προσκύνημα- Βαπτιστήριο της Αγίας παρά τους αρχαίους Φιλίππους κατά το διήμερο 19 και 20 Μαΐου, ο οποίος εφέτος σηματοδοτεί και την επίσημη έναρξη του επετειακού εορτασμού της εκατονταετηρίδος (1924-2024) της τοπικής μας Εκκλησίας.

ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΟ-ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ :

Κυριακή 19.05.2024, απόγευμα -ώρα 7 μ.μ. : ο Πανηγυρικός Εσπερινός και η αρτοκλασία στο υπαίθριο Βαπτιστήριο. -ώρα 8.30 μ.μ. : η «ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗ» του επετειακού εορτασμού της εκατονταετηρίδος της Ι.Μητροπόλεως ΦΝΘ, με την παρουσίαση ειδικής οπτικοακουστικής παραγωγής (video-spot), όπως αυτή προέκυψε σαν συμπαραγωγή των τοπικών τηλεοπτικών σταθμών ENA CHANNEL και CENTER TV, για την παρουσίαση του επετειακού λογοτύπου και του επετειακού μεταλλίου της Ιεράς Μητροπόλεως στο υπαίθριο Βαπτιστήριο.

Σε αυτή ξεχωριστή θα είναι και η παραδοσιακή ενδυματολογική παρουσία όλων των Πολιτιστικών Συλλόγων των Δημοτικών Κοινοτήτων της επαρχίας του πρώην Δήμου Φιλίππων, οι οποίοι ολόθυμα ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση συνεργασίας της τοπικής μας Εκκλησίας για την συμπόρευση προς την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας με αφορμή την συγκεκριμένη επέτειο.

Δευτέρα 20.05.2024, πρωΐ -ώρα 7 π.μ. : ο Όρθρος και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία. -ώρα 10.30 π.μ. : Το ΟΜΑΔΙΚΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ενηλίκων στο υπαίθριο Βαπτιστήριο στα νερά του ποταμού Ζυγάκτη.

Για την διευκόλυνση της μεταβάσεως των πιστών στο Βαπτιστήριο έχει προβλεφθεί η ομαδική μετακίνηση όσων το επιθυμούν με την δωρεάν διάθεση εκδρομικών λεωφορείων από μέρους των Ενοριών.

Στις ιερές Ακολουθίες, οι οποίες θα μεταδοθούν απ’ ευθείας από το κανάλι της Ιεράς Μητροπόλεως στο youtube μέσω της ιστοσελίδος της Ιεράς Μητροπόλεως, προσεκλήθησαν και θα συμμετάσχουν ο Σεβ. Μητροπολίτης Θηβών κ. Γεώργιος και ο συντοπίτης μας Θεοφιλ. Επίσκοπος Θεσπιών κ. Παύλος.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς κλειδώθηκαν 3 στους 4 Έλληνες έξω από την αγορά κατοικίας

Άπιαστο όνειρο για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει καταστεί η αγορά κατοικίας, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αναφορικά με τους μισθούς και τις τιμές των ακινήτων. Αντίθετα η ελληνική αγορά κατοικίας συνεχίζει να είναι ελκυστική για τους ξένους καθώς έχει αποκτήσει και επενδυτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη πραγματική δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό για τα ελληνικά νοικοκυριά. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, πρόσβαση στην αγορά κατοικίας έχει περίπου το 25% των Ελλήνων με βάση το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ εάν επικεντρωθούμε στην αγορά των νεόδμητων κατοικιών τα τρέχοντα επίπεδα τιμών απευθύνονται στο 3% με 10%.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από τον Δημήτρη Ανδρίτσο, διευθύνοντα σύμβουλο της Cerved Property Services (CPS) κατά τη διάρκεια του 17ου Red Meeting Point και στο πλαίσιο μελέτης του υπό τον τίτλο «Affordable Housing Special Report» στην οποία, μεταξύ άλλων, επιχειρείται η σύγκριση της αγοράς κατοικίας το 2008 με το 2023:

  • Το 2008 (όταν η αγορά κατοικίας ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της σύγχρονης ιστορίας) το μέγεθος της άγγιζε τα 22 δις., ενώ το 2023 ήταν στα 9 δις. ευρώ με την Μεταβολή Επιπέδου Τιμών σε Εθνικό επίπεδο το 2023 έναντι 2008, -3.4%.
  • Το 80% των πράξεων για αγορά κατοικίας το 2008 γινόταν με τραπεζικό δανεισμό (13,2 δις. οι ετήσιες εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων). Το 2023 μόνον το 20% των πράξεων έχουν τραπεζικό δανεισμό (1,2 δις. τα στεγαστικά δάνεια).
    Και οι διαφορές δεν σταματούν στα παραπάνω.
  • Το 2008 η συμμετοχή ξένων υπηκόων στο σύνολο των πράξεων αγοράς κατοικίας ήταν 1,5% με 2%, ενώ το 2023 αγγίζει το 25%. Βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές επενδύσεις σε ακίνητα από ξένους ήταν 2,133 δις. ευρώ.

Το επενδυτικό προφίλ των κατοικιών – Ελκυστικές τιμές για τους… ξένους

Πριν 16 χρόνια οι κατοικίες δεν είχαν επενδυτικό προφίλ και σε αυτές δεν επένδυαν οι ΑΕΕΑΠ (Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) συνθήκες που έχουν πλέον διαφοροποιηθεί.

Η χρυσή βίζα και η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κάνει ακόμα και τους Έλληνες να αγοράζουν κατοικίες για επενδυτικούς λόγους. Στη λογική αυτή έχουν μπει και θεσμικοί επενδυτές όπως είναι οι ΑΕΕΑΠ οι οποίοι επίσης επενδύουν σε κατοικίες, κάτι αδιανόητο στην Ελλάδα το 2008.

Βασικό συμπέρασμα της εν λόγω μελέτης αποτελεί ότι το μέσο ελληνικό εισόδημα σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Αντιθέτως για τους μη εγχώριους αγοραστές οι τιμές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές.

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται η τιμή ανά τ.μ. στην Ελλάδα το 2023 είναι υψηλότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Λετονία τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και χαμηλότερη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία Πολωνία, Σλοβενία κ.λ.π.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη ανθεκτικότητας τιμών (Sustainability Index) της CPS το επίπεδο τιμών στις κατοικίες του 2021 ήταν το ανώτερο όριο για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Με βάση την αξία ενός ακινήτου, το επίπεδο τιμών του 2021 για μια μέση κατοικία (περίπου 60 τ.μ. και ηλικίας 20-30 ετών) με σκοπό την ιδιοκατοίκηση, απαιτούνται εισοδήματα περίπου 8,5 ετών για την αγορά του, σε εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ο δείκτης τιμών οικιστικών ακινήτων αυξήθηκε 6,43%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε 2,33%. Το 2020 είχαμε αύξηση στις τιμές κατοικιών 6,21% και αύξηση του μέσου μισθού 0,38%, με τα αντίστοιχα νούμερα για 2021, 2022 και 2023 να είναι 7,34% με 6,38% (κάπως συγκλίνουν οι ποσοστιαίες διαφορές), 11,08% με 5,28% και 16,52% με 6,38%.

Πώς ορίζεται η βιώσιμη αγορά

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρίτσο «βιώσιμη είναι η αγορά όπου το επίπεδο τιμών α) δίνει τη δυνατότητα στους εγχώριους αγοραστές να αποκτήσουν κατοικία και β) δεν αναμένεται να σημειώσει έντονες μεταβολές στο μεσοπρόθεσμο διάστημα».

Όπως τόνισε «οι Περίοδοι Μη-Ανθεκτικότητας τιμών στην κτηματαγορά ορίζονται ως περίοδοι κατά τις οποίες οι τιμές των ακινήτων βιώνουν σημαντική και παρατεταμένη υπερτίμηση, αποκλίνοντας από την πραγματική τους αξία. Ενδείξεις για την ύπαρξη τέτοιων περιόδων αποτελούν συνηθέστερα η αποσύνδεση τιμών και ενοικίων από την διακύμανση των εισοδημάτων και οι διακυμάνσεις στην οικονομία όπως ο εκτεταμένος δανεισμός και η εκτεταμένη κατασκευαστική δραστηριότητα».

Ο «Δείκτης Ανθεκτικότητας τιμών» της CPS λαμβάνει υπόψιν του μεταξύ άλλων τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: Λόγος τιμών ακινήτων και τιμών ενοικίασης, λόγος τιμών ακινήτων και διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό, λόγος τιμών ακινήτων «περιοχής δείκτη» σε σχέση με την χώρα, συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα ως προς το ΑΕΠ, Δανεισμός ως προς το ΑΕΠ. Ο δείκτης δεν παρέχει δυνατότητες πρόβλεψης σχετικά με το πότε ή εάν θα πραγματοποιηθεί μια διόρθωση.

Επομένως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της CPS, όταν αναφέρεται στον «κίνδυνο μη – ανθεκτικότητας τιμών”, υποδεικνύει τον κίνδυνο σημαντικής διόρθωσης τιμής, αλλά δεν μπορεί να προβλέψει πότε μπορεί να συμβεί αυτή η διόρθωση.
Όπως επίσης υπογράμμισε «η διατήρηση χαμηλών όγκων συναλλαγών και η τρέχουσα μείξη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην αγορά δημιουργεί συνθήκες ανοδικής πίεσης των τιμών ακινήτων και ως εκ τούτου υπάρχει η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών κοινωνικής κατοικίας που θα τονώσουν και τη δυνατότητα προσφοράς κατοικιών».

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μενίδι | Τρεις φορές είχε καταγγείλει τον σύζυγό της για ενδοοικογενειακή βία η 40χρονη που δολοφονήθηκε

Τις σκιώδεις γωνίες της δολοφονίας της γυναίκας από την Αλβανία που εντοπίστηκε το πρωί της Πέμπτης νεκρή στη μέση του δρόμου στο Μενίδι με ένα μαχαίρι στην κοιλιά προσπαθούν να φωτίσουν οι αστυνομικοί που χειρίζονται την υπόθεση προκειμένου να καταφέρουν να φθάσουν στα ίχνη αυτού ή αυτών που της στέρησαν τη ζωή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα πρώτα στοιχεία που έχει συλλέξει η ΕΛ.ΑΣ. προκύπτει πως η 40χρονη, τόσο στο πρόσφατο παρελθόν όσο και προ δεκαετίας, είχε απευθυνθεί στις Αρχές τρεις φορές και είχε καταγγείλει τον εν διαστάσει σύζυγό της για ενδοοικογενεικακή βία.

Ειδικότερα, η πρώτη καταγγελία έγινε στις 3 Απριλίου 2013 με την γυναίκα να υποβάλει έγκληση κατά του πρώην συντρόφου της για παράβαση της νομοθεσίας περί ενδοοικογενειακής βίας. Τότε ο άνδρας συνελήφθη και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα.

menidi_thima_

Η δεύτερη καταγγελία έγινα στις 18 Σεπτεμβρίου 2022 με το θύμα να καταγγέλλει τον εν διαστάσει σύζυγό της για απειλήσωματική βλάβη και εξύβριση. Ο άνδρας συνελήφθη και πάλι και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα. Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί ότι υπήρχε δικαστική απόφαση βάσει της οποίας ο άνδρας απαγορευόταν να διαμένει με το θύμα, πλην όμως η ίδια του το είχε επιτρέψει από το 2018.

Η τελευταία καταγγελία έγινε στις 7 Μαΐου 2024 και πάλι για ενδοοικογενειακή βία (απειλή, σωματική βλάβη και εξύβριση). Ο άνδρας συνελήφθη και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα, ενώ έλαβε ρητή δικάσιμο για Παρασκευή 17 Μαΐου 2024. Ο διοικητής του τμήματος ενδοοικογενειακής βίας την κάλεσε δύο μέρες μετά το συμβάν και εκείνη του απάντησε ότι είναι εντάξει.

Στη 40χρονη χορηγήθηκε παραγγελία για ιατροδικαστική εξέταση και δόθηκαν πληροφορίες, οδηγίες και έντυπο υλικό, προκειμένου να λάβει εάν επιθυμεί την αναγκαία υλική συνδρομή από τους αρμόδιους φορείς. Επιπλέον ενημερώθηκε για την δυνατότητα εγκατάστασης, στο κινητό της τηλέφωνο, της εφαρμογής «Panic Button» και της χορηγήθηκε κωδικός για πρόσβαση στην εν λόγω εφαρμογή. Παράλληλα ενημερώθηκε για τη δυνατότητα μεταφορά της σε δομή φιλοξενίας και δήλωσε ότι δεν επιθυμεί.

Πλέον οι έρευνες των στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. έχουν στραφεί προς αυτόν τον άνδρα ο οποίος αναζητείται χωρίς ακόμα να έχει εντοπιστεί.

«Η κοπέλα φώναζε ‘βοήθεια, βοήθεια’»

Τις τελευταίες, δραματικές στιγμές που έζησε η 40χρονη στο Μενίδι προτού πέσει νεκρή από το μαχαίρι του δολοφόνου της περιγράφει μια κάτοικος της περιοχής η οποία έμαθε τα τραγικά νέα από έναν πελάτη της.

Όπως περιγράφει η επιχειρηματίας, η οποία εκείνη την ώρα βρισκόταν στο μαγαζί της, ο πελάτης άκουσε την κοπέλα να καλεί σε βοήθεια και ειδοποίησε την Αστυνομία.

«Το πρωί έρχομαι 5.10, πίνω τον καφέ μου και μπαίνει ένας πελάτης και μου λέει ‘κλείσε τη πόρτα, μην ανοίγεις την πόρτα γιατί εδώ σκότωσαν μια κοπέλα, εγώ πήρα την Αστυνομία’. Φοβήθηκα και δεν τον ρώτησα αλλά και μετά μου λέει να μην ανοίξω την πόρτα όμως αυτός πήρε στην Αστυνομία. Η κοπέλα φώναζε ‘βοήθεια, βοήθεια’ και αυτός φώναξε την Αστυνομία», αναφέρει.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en