Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βόρεια Ελλάδα | Σε καύσωνα…κρατήσεων ελπίζουν τα καταλύματα

Ελπιδοφόρα τα στοιχεία προμηνύουν μία σεζόν «άνθισης», παρά την καλπάζουσα ακρίβεια, για έσοδα και αφίξεις – Οι Βαλκάνιοι ισοφαρίζουν τις απώλειες από τους Ρώσους – Tι λένε οι ξενοδόχοι

Mε φόρα από την περσινή εντυπωσιακή σεζόν, όπως εξελίχτηκε δεδομένων των συνθηκών, η τουριστική βιομηχανία φορτσάρει πατώντας γκάζι από την εκκίνηση του καλοκαιριού.

Σε αυτό το πλαίσιο, αυξάνονται και πληθαίνουν τα στοιχεία που δείχνουν ότι το τουριστικό ρεύμα που θα δεχτεί η Ελλάδα φέτος θα είναι ηχηρό, δίνοντας σημαντική ανάσα στον κλάδο που παραδοσιακά εισφέρει το 25% του ΑΕΠ της χώρας – άμεσα κι έμμεσα – αλλά τα δύο τελευταία χρόνια απώλεσε, εξαιτίας της πανδημίας, το μεγαλύτερο μέρος της δυναμικής του.

Το ισχυρό αυτό ρεύμα δεν αναμένεται να κατανεμηθεί αναλογικά με τα δημοφιλή νησιά και τους περιζήτητους προορισμούς να έχουν το προβάδισμα την ώρα που ηπειρωτικοί προορισμοί, ειδικά της Βόρειας Ελλάδας, θα μπουν…με τα μπούνια στη σεζόν από τον Ιούλιο κι έπειτα.

Τα αρχικά στοιχεία δείχνουν τουριστικές επιδόσεις – όνειρο, καλύτερες κι από αυτές του 2019, για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και ανάκαμψη με βραδύτερους ρυθμούς για την πρωτεύουσα και την συμπρωτεύουσα καθώς και για άλλους προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως και η Βόρεια Ελλάδα είναι λίαν πιθανό να γυρίσει για τα καλά το παιχνίδι μετά τα μέσα του καλοκαιριού.

Δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως και πέρσι με όλα τα γεγονότα εναντίον τους, μέσα σε πρωτόγνωρες πανδημικές συνθήκες και με την παραλυτική αβεβαιότητα να ανατρέπει όλα τα σχέδια οι τουριστικές επιχειρήσεις στάθηκαν όρθιες, καλύπτοντας το χαμένο έδαφος.

Ο τουρισμός βίωσε τον απόλυτο εφιάλτη το 2020 αλλά επιβίωσε, έτρεξε… κατοστάρι το 2021 εν μέσω κορονοϊού και μεταλλάξεων αν και οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για χρονιά – δράμα και πλέον πάει να σπάσει τα ρεκόρ το 2022.

Οι δύο ταχύτητες των προορισμών

Την συνολική θετική εικόνα ποσοτικοποίησε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, επισημαίνοντας ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022, οι εισπράξεις στο τουριστικό προϊόν αυξήθηκαν κατά 342% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση ήταν αυξημένη σε ποσοστό 295% σε σχέση με πέρυσι.

Οι θετικές αυτές επιδόσεις ωστόσο φαίνεται να αφορούν κυρίως δημοφιλείς προορισμούς, με τον υπουργό να επισημαίνει ότι υπήρξαν ελληνικά νησιά που ήδη από τον Μάιο κατάφεραν να σημειώσουν μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 10% σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις του Μαΐου του 2019. Σε αυτά περιλαμβάνονται για παράδειγμα τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου τα οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της Πρωτοβουλίας Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό, ξεκίνησαν δυναμικά ήδη από τον πρώτο μήνα της σεζόν. Για την ακρίβεια τον Απρίλιο υποδέχτηκαν 13,07% περισσότερες διεθνείς απευθείας αφίξεις στα πέντε αεροδρόμια τους σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019.

Οι αγορές των Βαλκανίων «ρεφάρουν» τις απώλειες Ρώσων και Ουκρανών

Σημαντική τονωτική ένεση αναμένεται να αποτελέσουν και οι αφίξεις από τις Βαλκανικές αγορές, οι οποίες θα μπορούσαν να περιορίσουν τις απώλειες των Ρώσων τουριστών αλλά και του οδικού τουρισμού στην Βόρεια Ελλάδα. Αυτός είναι και ο λόγος που ο υπουργός Τουρισμού επισκέφτηκε πρόσφατα την Σερβία, από την οποία αναμένουμε φέτος περί τους 900.000 τουρίστες (με μεγάλο κομμάτι της πίτας να αφορά τη Βόρεια Ελλάδα) σύμφωνα με τον ίδιο, ενώ σύντομα αναμένεται να ταξιδέψει και στην Πολωνία. «Στόχος μας είναι να προβάλλουμε όλους τους προορισμούς κι όχι μόνο τις γνωστές επιλογές διακοπών. Θα επιδιώξουμε να φέρουμε επισκέπτες από αγορές των Βαλκανίων, όπως η Πολωνία και η Σερβία, ώστε να αναπληρώσουμε τις απώλειες των Ρώσων και Ουκρανών τουριστών» είχε σημειώσει χαρακτηριστικά.

Αν και οι συνθήκες είναι εκ των πραγμάτων…πολεμικές, συγκρατημένα αισιόδοξες είναι οι προσδοκίες των φορέων και των επιχειρήσεων του τουρισμού για την φετινή πορεία της τουριστικής αγοράς, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους στο καλό brand name της χώρας, το οποίο την τοποθετεί υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών, αλλά και στην ακατανίκητη ανάγκη των πολιτών να ταξιδέψουν στην πρώτη χρονιά, σχεδόν πλήρους μεταπανδημικής κανονικότητας. Οι σημαντικές προκλήσεις βέβαια για την επόμενη ημέρα του κλάδου παραμένουν, την ώρα που αβεβαιότητες, όπως η πανδημία και ο πόλεμος δεν επιτρέπουν υπεραισιόδοξες προβλέψεις και κλίμα γενικευμένης ευφορίας αν και όλα μπορούν να μεταβληθούν, είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση, από τη μία στιγμή στην άλλη…

Αν καλυφθεί πάνω από το 80% των εσόδων του 2019 (δηλαδή αν τα έσοδα αγγίξουν τα 16 δισ. ευρώ), το ΑΕΠ θα τονωθεί σημαντικά, σε μία χρονιά ακρίβειας και αβεβαιότητας με τους ρυθμούς ανάπτυξης να παίρνουν τα πάνω τους.

Επαγγελματίες του τουρισμού από τη Βόρεια Ελλάδα μίλησαν στη «ΜτΚ» περιγράφοντας το σκηνικό που σχηματίζεται μέχρι τώρα, με την ελπίδα να φουλάρουν οι μηχανές του κλάδου και να…καταρρίψει κάθε ρεκόρ η κίνηση, όσο μπαίνουμε για τα καλά στο καλοκαίρι.

Χαλκιδική

«Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, θα είναι πάλι μία δύσκολη χρονιά με τον πόλεμο και την αβεβαιότητα να κυριαρχούν, θα περιμένουμε να δούμε και πως θα κινηθεί ο οδικός τουρισμός ενώ κρίσιμες θα είναι και οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Θέλουν οι πολίτες να ταξιδέψουν αλλά το αυξημένο κόστος ζωής είναι ένα εμπόδιο. Οι πληρότητες για τον Ιούνιο κινούνται πάνω από το 50%, φτάνουν μέχρι και 100% σε κάποια πεντάστερα ξενοδοχεία ενώ όσο πέφτουν τα αστέρια κατεβαίνουν και οι πληρότητες», επισημαίνει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου της Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης. «Οι τιμές αν αυξηθούν θα είναι πολύ μικρή η αύξηση, ο ανταγωνισμός είναι πολύ σκληρός, χάθηκαν 100.000 Ρώσοι και Ουκρανοί, πάει πολύ καλά η Δανία ενώ βαρόμετρο όπως πάντα θα είναι οι Βαλκάνιοι», υποστηρίζει.

Παράλληλα, θέτει επί τάπητος το μείζον ζήτημα της ακρίβειας που σφίγγει τη θηλιά σε επιχειρείν και νοικοκυριά, εκφράζοντας την αισιοδοξία του η επιθυμία των πολιτών για ταξίδια να υπερισχύσει.

Πιερία

«Ο Μάιος ήταν κακός με χαμηλές πληρότητες αν και πολλά καταλύματα έμειναν κλειστά. Τα μηνύματα για Ιούλιο και Αύγουστο είναι ιδιαίτερα ευοίωνα από τις προκρατήσεις ενώ και ο Ιούνιος, από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος αναμένεται να κινηθεί η αγορά, βοηθούντος και του εσωτερικού τουρισμού αλλά και των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Οι τιμές θα κινηθούν σε επίπεδα 2019», σημειώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης, προτρέποντας τους επίδοξους ταξιδιώτες να ανακαλύψουν τους θησαυρούς μίας περιοχής απαράμιλλης ομορφιάς που συνδυάζει ποιοτικές διακοπές σε λογικό κόστος.

Θεσσαλονίκη

«Ο Μάιος κινήθηκε σχετικά καλά με πληρότητες κοντά στο 60% (με τις πιο υψηλές να καταγράφονται στα καταλύματα του κέντρου)», σύμφωνα με τον πρόεδρο της ένωσης ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέα Μανδρίνο. «Τα μηνύματα από τις προκρατήσεις για τον Ιούνιο είναι πολύ θετικά μέχρι στιγμής αν και είναι νωρίς να μιλήσουμε με νούμερα. Οι τιμές είναι ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με το 2021», επισημαίνει.

Στη Θεσσαλονίκη έρχονται Βαλκάνιοι, Ισραηλινοί αλλά και από τις αγορές Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, με την πόλη να επιβεβαιώνει την…κοσμοπολίτικη αύρα που τη χαρακτηρίζει.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Θεσσαλονίκη, ίσως για πρώτη φορά τόσο έντονα, επενδύει τουριστικά και στην κρουαζιέρα, η οποία με βάση τα στοιχεία έρχεται με φόρα. Σύμφωνα με τον ΟΛΘ υπάρχουν αυτήν την στιγμή 62 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι 17 το 2021, εκ των οποίων οι μισές περίπου είναι «Home port» (δηλαδή η έναρξη και ο τερματισμός της κρουαζιέρας θα γίνονται στη Θεσσαλονίκη), ενώ μερικές από αυτές έχουν παραμονή στο λιμάνι για αρκετές ώρες. Ειδικότερα υπάρχουν πλοία που θα μείνουν στο λιμάνι και δυο και τρεις ημέρες κάτι που σημαίνει ότι οι τουρίστες της κρουαζιέρας θα βγουν στην πόλη, θα επισκεφθούν εστιατόρια και καφέ, θα γνωρίσουν την πόλη και βεβαίως θα αφήσουν…το οικονομικό τους αποτύπωμα.

Το λιθαράκι του στην πορεία τουριστικής αναγέννησης της πόλης βάζει και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, ο οποίος μάλιστα πρόσφατα συμμετείχε στην παγκόσμια έκθεση της βιομηχανίας κρουαζιέρας στο SeaTrade Cruise Global, τη μεγαλύτερη παγκόσμια συνάντηση – έκθεση της βιομηχανίας κρουαζιέρας.

Το 2022 δικαιωματικά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως χρονιά της κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη, καθώς η πόλη γίνεται ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός, μετά από πολλά χρόνια συνεχών προσπαθειών, μπαίνοντας, πλέον, δυναμικά, στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού. Η κρουαζιέρα αποτελεί κινητήριο μοχλό τουριστικής ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή με τα οφέλη να διαχέονται στην πόλη και την τοπική οικονομία.

Σύμφωνα με στοιχεία από την ετήσια μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας πριν την πανδημία, ο transit επιβάτης κρουαζιερόπλοιου, που θα βρεθεί στην πόλη για την ημέρα, ξοδεύει κατά μέσο όρο 100 ευρώ την ημέρα της επίσκεψης, ενώ ο επιβάτης homeporting, «αφήνει» στην τοπική οικονομία σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα, «καθώς συνήθως έρχεται πριν από την ημέρα του προγραμματισμένου ταξιδιού, για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της περιοχής».

Απώτερος στόχος είναι να αποτελέσει η Θεσσαλονίκη τον λιμένα βάσης των κολοσσών της κρουαζιέρας, κάτι το οποίο θα έχει εντυπωσιακά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα σε έσοδα, αφίξεις, διανυκτερεύσεις και αναμφισβήτητα θα προσδώσει άλλη οικονομική δυναμική στην πόλη.

Επιπλέον, μετά το περσινό πετυχημένο εγχείρημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, και φέτος τα πλοία θα σαλπάρουν για Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο. Η σύνδεση θα περιλαμβάνει τρία δρομολόγια την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 06/06/2022 έως 11/09/2022, σύνολο 14 εβδομάδες, καθώς και ένα επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα τη θερινή περίοδο από 04/07/2022 έως 28/08/2022. Οι ανατιμήσεις πάντως δεν αφήνουν ανέγγιχτα ούτε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τις τιμές ειδικά για το αυτοκίνητο να παίρνουν την ανηφόρα.

Θάσος

«Ήδη έχουν αρχίσει οι πτήσεις από Αγγλία, Γερμανία, Πολωνία, Σκανδιναβικές χώρες, Λιθουανία ενώ θα ξεκινήσουν πτήσεις και από Τσεχία. Βέβαια ο κύριος όγκος των τουριστών στο νησί είναι οδικός (75-25% η αναλογία με τον αεροπορικό) με τους Ρουμάνους να κρατάνε τα σκήπτρα. Ο Ιούνιος αναμένεται να κινηθεί με πληρότητες πάνω από 80%. Ο πόλεμος δεν φαίνεται πλέον να επηρεάζει την κατάσταση, οι πρώτοι τριγμοί όταν ξέσπασε ξεπεράστηκαν, η σεζόν αναμένουμε να αρχίσει μετά τις 25 Μαΐου αν και ελπίζαμε νωρίτερα», αναφέρει ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Θάσου, Πάρης Παρασχούδης.

Για τις τιμές στα καταλύματα, σημειώνει πως δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής αυξήσεις, παρά την εκτίναξη των λειτουργικών εξόδων των καταλυμάτων, αν και πάντα το κόστος διαμονής διαμορφώνεται ανάλογα με τη ζήτηση.

makthes.gr

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλάδα – Τουρκία | Τα πεδία συνεργασίας στην ενέργεια και τα projects που τρέχουν

Την ίδια στιγμή, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν τη χρησιμότητα δημιουργίας μόνιμης ελληνοτουρκικής επιτροπής για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής πληροφοριών και τεχνογνωσίας. Τα πεδία ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών αναμένεται να τεθούν επί τάπητος -μεταξύ άλλων- κατά τη σημερινή συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίν Ερντογάν στην Άγκυρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων της Τουρκίας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ στο πρώτο ελληνοτουρκικό ενεργειακό ενεργειακό φόρουμ που διοργανώθηκε στα τέλη Απριλίου στην Κωνσταντινούπολη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ενέργειας (ΙΕΝΕ) έκανε λόγο για μια «νέα εποχή ευκαιριών στον κλάδο μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών».

Ως παράδειγμα κοινών δράσεων που η τουρκική πλευρά επιθυμεί να προωθήσει ανέφερε συγκεκριμένα τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για την οποία υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Τουρκίας TEIAS τον περασμένο Δεκέμβριο, με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Αθήνα.

Project που προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις, ενισχύοντας παράλληλα τη σχετικά ασθενή σύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.

Η εν λόγω διασύνδεση μαζί με μια νέα διασύνδεση μεταξύ Τουρκίας και Βουλγαρίας αποτελούν κομβικό μέρος του Ηλεκτρικού Διαδρόμου των Ανατολικών Βαλκανίων που θα επιτρέψει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στην περιοχή, συνδράμοντας στην απανθρακοποίησή της.

Τα Χρηματιστήρια Ενέργειας, Henex και EPIAS

Τα συστήματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου Ελλάδας και Τουρκίας είναι ήδη ισχυρά διασυνδεδεμένα εδώ και δεκαετίες. Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση -μεταξύ Νέας Σάντας και Babaeski στην ευρωπαϊκή Τουρκία- έχει μεταφορική ικανότητα 2.000 MVA. Αγωγός φυσικού αερίου μήκους 280 χλμ. συνδέει την Κομοτηνή με το Καρατσεμπέ της Τουρκίας, μέσω του οποίου η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισάγει περίπου 0,75 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από την τουρκική Botas.

Η εξαγωγική δυναμικότητα του σημείου διασύνδεσης των Συστημάτων Φυσικού Αερίου Ελλάδας και Τουρκίας (Κήποι) έχει αυξηθεί σε 1,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, που υπερβαίνει τις σημερινές εξαγωγές της Botas προς την Ελλάδα. Οι υφιστάμενες διασυνδέσεις δημιουργούν περιθώρια συνεργασίας μεταξύ των Χρηματιστηρίων Ενέργειας Ελλάδας και Τουρκίας (Henex και EPIAS αντίστοιχα), με τη δημιουργία κοινών προϊόντων τόσο στη φυσική αγορά όσο και στις προθεσμιακές.

Από την πλευρά της Άγκυρας διαμηνύεται ότι η περιφερειακή συνεργασία αποτελεί προτεραιότητα και προαπαιτούμενο για την απανθρακοποίηση της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και για τον εξηλεκτρισμό και ψηφιοποίηση των ενεργειακών συστημάτων. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΝΕ, η Τουρκία είχε παραγωγική δυναμικότητα ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης των 105 GW το 2023, που την καθιστά έκτη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης και 14η στον κόσμο. Το 56% της ηλεκτροπαραγωγής της γειτονικής χώρας προέρχεται από καθαρές πηγές (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, βιομάζα).

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Περιθώρια συμπράξεων εμφανίζονται και στον κλάδο των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, με δεδομένη τη φιλοδοξία τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας να «ξεκλειδώσουν» το δυναμικό που διαθέτουν.

Η προσέγγιση στον τομέα αυτό, βέβαια, δεν είναι διόλου απλή υπόθεση, κάτι που έφερε το προσκήνιο η πρόσφατη, ιδιαίτερα έντονη τουρκική αντίδραση στην ελληνική εξαγγελία για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νότιο Αιγαίο.

Την ίδια στιγμή, η πρόσφατη συμμετοχή στελεχών της ΕΛΕΤΑΕΝ σε ειδική εκδήλωση του τουρκικού συνδέσμου Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας DURED που έλαβε χώρα στη Σμύρνη καταδεικνύει τη βούληση των εκπροσώπων του κλάδου σε Ελλάδα να ανοίξουν γραμμές επικοινωνίας μεταξύ μας.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στα κάγκελα ιδιοκτήτες και μηχανικοί για το πιστοποιητικό αντιπυρικής προστασίας | «Θα φάμε ξύλο, ανεφάρμοστα τα μέτρα, όλοι θα είναι παράνομοι»

Στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού βρίσκονται χιλιάδες πολίτες, επαγγελματίες αλλά και δημοτικοί υπάλληλοι που εμπλέκονται στη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού αντιπυρικής προστασίας για τα ακίνητα που βρίσκονται σε ιδιοκτησίες σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από δασικές εκτάσεις.

Τα προβλήματα είναι τεράστια για τις ιδιοκτησίες που έχουν την υποχρέωση να συμμορφωθούν με τα νέα μέτρα μέσα σε λίγα 24ωρα. Επικρατεί σύγχυση και ανασφάλεια και οι περισσότεροι έχουν περιέλθει σε αδιέξοδα. Για αρχή απαιτούνται από 400 έως 600 Ευρώ για την έκθεση του τεχνικού επιστήμονα (μηχανικός, γεωπόνος, δασολόγος κλπ). Από εκεί και πέρα αρχίζει ο Γολγοθάς της εφαρμογής των παρατηρήσεων της έκθεσης αφού ο ιδιοκτήτης στο τέλος της ημέρας πρέπει να κάνει και υπεύθυνη δήλωση πως έκανε τις εργασίες που αναφέρονται στην έκθεση. Κι εκεί αρχίζουν τα… όργανα. Απαιτούνται κλαδέματα, κοπές μεγάλων δέντρων, καθαρισμοί, επισκευές, πολυδάπανες μετατροπές σε ξύλινα πορτοπαράθυρα, ξύλινες στέγες, περιφράξεις ακόμα και σε υδρορροές αλλά και στις περιφράξεις περιμετρικά των ιδιοκτησιών με υλικά ειδικών προδιαγραφών όπως περιγράφονται στο Φ.Ε.Κ.

«Αδύνατον να υλοποιηθούν»

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι επιστήμονες όπως οι πολιτικοί μηχανικοί η συντριπτική πλειοψηφία των μέτρων είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εντός των χρονικών ορίων. Επί πλέον απαιτούνται υψηλές δαπάνες και ελάχιστοι είναι οι ιδιοκτήτες που θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν όλες τις εκκρεμότητες. Άρα όλοι θα είναι παράνομοι μετά το πέρας των προθεσμιών και δεν θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης εάν το σπίτι τους καεί από πυρκαγιά.

 

Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Oι ιδιοκτήτες ακινήτων που είναι κοντά σε δασικές εκτάσεις θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Το σαφάρι των προστίμων

Και δεν είναι μόνο αυτά. Μετά αρχίζει το σαφάρι των δειγματοληπτικών ελέγχων. Θα συσταθεί τριμελή επιτροπή με έναν υπάλληλο της οικείας Περιφέρειας, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου και έναν επιστήμονα (μηχανικό, γεωπόνο κλπ).

Τα πρόστιμα για όσους δεν έχουν συμμορφωθεί με τις εκθέσεις των μηχανικών ή έχουν κάνει ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις είναι δυνατόν να φτάσουν και τις 50.000 Ευρώ. Τα πρόστιμα πηγαίνουν στα ταμεία των δήμων οι οποίοι όμως από την πλευρά τους βρίσκονται σε δεινή θέση.

Το μπαλάκι στους Δήμους

Μετά τον αιφνιδιασμό τους, διαπιστώνουν πως ούτε προσωπικό έχουν για να διαχειριστεί την κατάσταση, ούτε κονδύλια, ούτε υποδομή αλλά ούτε και την απαραίτητη ενημέρωση για να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος των διαπεραιώσεων, ειδικά μάλιστα όταν θα πρέπει να υποδεχτούν χιλιάδες δηλώσεις μέχρι να λειτουργήσει η πλατφόρμα στο gov.gr.

Δεν προλαβαίνουν με τίποτα

Είναι χαρακτηριστικό πως οι μεγαλύτεροι σε έκταση Δήμοι της Αττικής, δηλαδή, οι δήμοι Μάνδρας Ειδιλλίας, Ωρωπού, Μαραθώνα, Αχαρνών και Λαυρεωτικής έχουν περίπου 300.000 τέτοιες ιδιοκτησίες. Αν ληφθεί υπ΄ όψη πως στην καλύτερη περίπτωση κάθε πολιτικός μηχανικός μπορεί να διεκπεραιώσει 3-4 υποθέσεις την ημέρα γίνεται αντιληπτό πως θα χρειαστεί όλο το καλοκαίρι και όλο το επιστημονικό προσωπικό της χώρας για να τακτοποιήσουν όλες τις ιδιοκτησίες.

 

Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Αν δεν εφαρμοστούν τα όσα αναφέρει η έκθεση του πολιτικού μηχανικού οι ιδιοκτήτες απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Κράτος που αποποιείται τις ευθύνες του»

«Γενικά βλέπω υπερβολικό και ανεφάρμοστο όλο το νόμο. Προσπαθεί το κράτος να αποποιηθεί των ευθυνών της πυροπροστασίας των πολιτών και μεταφέρει τις ευθύνες στους πολίτες. Δεν υπάρχει ουσία σε όλο αυτό. Έχει ήδη δημιουργήσει ένα χάος. Από τη μία ημέρα στην άλλη μας επιβάλλουν περιορισμούς και πρόστιμα για να αποποιηθούν των ευθυνών. Τελικά έχουμε δημοκρατία ή δικτατορία;» λέει στο ethnos.gr ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Δημητρίου που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα.

«Εμάς ποιος μας προστατεύει από το κράτος;»

«Συζητώντας με συνάδελφους μου αλλά και πολίτες διερωτόμαστε ποια μυαλά μπορεί να σκέφτηκαν όλα αυτά. Εμάς ποιος μας προστατεύει από αυτούς που σκέφτονται και νομοθετούν αυτά τα εκτρώματα; Τα περισσότερα που αναφέρουν δεν εφαρμόζονται. Σε λίγες ημέρες θα είναι όλοι παράνομοι» πρόσθεσε ο Βασίλης Δημητρίου.

«Οι πολίτες είναι θυμωμένοι»

«Πέρασα πολλές ώρες για να μελετήσω το νέο νόμο ώστε να οργανώσω το γραφείο μου και να ενημερώσω τους πολίτες. Οι περισσότερες ιδιοκτησίες στον Μαραθώνα πρέπει να κάνουν εργασίες χιλιάδων ευρώ για να είναι νόμιμοι. Θα πρέπει επίσης να κόψουν χιλιάδες δέντρα. Τι ζώνες να γίνουν σε μία ιδιοκτησία με έκταση μισό στρέμμα; Και το αντίθετο. Που θα βρεθούν τα χρήματα για περιφράξεις με τα ειδικά υλικά που είναι πανάκριβα; Ποιος έχει να δαπανήσει τόσα πολλά χρήματα για νέα πορτοπαράθυρα, στέγες και περιφράξεις και μάλιστα μέσα σε ένα μήνα; Προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη. Προσωπικά τώρα ξεκινάω με τις πρώτες εκθέσεις ιδιοκτησιών και οι πολίτες είναι αγανακτισμένοι και θυμωμένοι».

 

Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Ο χρόνος που έχουν στη διάθεση τους οι ιδιοκτήτες είναι ελάχιστος / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

«Θα φάμε όλοι ξύλο…»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Δέδες που δραστηριοποιείται στον Κάλαμο του Δήμου Ωρωπού: «Ο κόσμος είναι θυμωμένος και είναι σε απόγνωση. Δε μας πιστεύουν που τους τα λέμε. Οι περισσότεροι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν  ούτε καν την έκθεση του μηχανικού. Δε συζητάμε για όλες τις υπόλοιπες εργασίες που πρέπει να γίνουν. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν πως εμείς βγάλαμε το νόμο και ξεσπάνε σε μας. Αν αρχίσουν και οι έλεγχοι από τους δήμους και πέσουν πρόστιμα, θα φάμε όλοι ξύλο, δεν υπάρχει περίπτωση…».

Δεν συνεργάζονται όλες οι υπηρεσίες

«Προσωπικά έχω κάνει μεγάλη προετοιμασία για να μπορέσω να αντιμετωπίσω τους πολίτες και να δώσω απαντήσεις στα χιλιάδες ερωτήματα που έχουν. Γενικά ως φιλοσοφία ο νέος νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά η εφαρμογή είναι άλλο πράγμα. Πριν εφαρμοστεί θα έπρεπε να είχαν γίνει πολλά περισσότερα και να υπάρχουν βοήθειες. Πρώτα απ΄ όλα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι δήμοι, οι υπηρεσίες, το επιστημονικό προσωπικό και οι πολίτες. Από τη μία μέρα στην άλλη δε γίνεται να εφαρμοστούν τόσο σοβαρές αλλαγές. Θα έπρεπε να έχει ετοιμαστεί η πλατφόρμα στο gov.gr και να υπήρχε συνεργασία με το κτηματολόγιο και όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Πολλοί ιδιοκτήτες δε μπορούν να προχωρήσουν τις διαδικασίες διότι οι ιδιοκτησίες τους χαρακτηρίζονται ως δασικές. Άλλες ιδιοκτησίες έχουν ανοικτά κληρονομικά και άλλες για να εφαρμόσουν τα μέτρα θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να δαπανήσουν χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ».

Κόβονται τα πεύκα αλλά ποιος δίνει την άδεια;

«Επίσης υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την έκθεση που δίνω εγώ ως πολιτικός μηχανικός θα πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα σε απόσταση 5 μέτρων από το σπίτι. Κι αν τα δέντρα είναι πεύκα; Ποιος θα δώσει την άδεια να κοπούν τα πεύκα; Τα δασαρχεία έχουν υποδομή και προσωπικό να εκδώσουν τόσο μεγάλο αριθμό αδειών σε σύντομο χρονικό διάστημα; Δεν αναφέρομαι καν στο κόστος για το κόψιμο των δέντρων και τις ευθύνες για την απομάκρυνση της ξυλείας».

Νέο εμπόδιο η διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμών

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται και οι Δήμοι οι οποίοι από την πρώτη στιγμή αιφνιδιάστηκαν με τα νέα δεδομένα. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι νομικές κινήσεις της ΚΕΔΕ με προσφυγή στο ΣτΕ. Οι Δήμοι ούτε το προσωπικό έχουν, ούτε και τους πόρους για να υλοποιήσουν τα προβλεπόμενα. Ο νόμος φέρνει τους Δήμους σε αντιπαράθεση με τους δημότες καθώς τα έσοδα των προστίμων θα πάνε στα ταμεία των  δήμων.  Επιπλέον οι δήμοι που έχουν οικισμούς πλησίον ή εντός των δασικών εκτάσεων θα πρέπει εκτός όλων των άλλων υποχρεώσεων τους να συντάξουν μέχρι 26 Μαΐου χάρτες διαβάθμισης επικινδυνότητας οικισμών και με βάση αυτούς τους χάρτες να κινηθούν οι εκθέσεις αξιολόγησης. Η πιστοποίηση διαβάθμιση επικινδυνότητας οικισμού είναι μία ακόμα προϋπόθεση που θα πρέπει να διαθέτει ένας ιδιοκτήτης και να την προμηθευτεί εγκαίρως ώστε ο φάκελος του να είναι πλήρης και να αποφύγει τις συνέπειες αλλά και να μπορέσει να αποζημιωθεί σε περίπτωση πυρκαγιάς.

 

Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Θα πρέπει να κοπούν πολλά πεύκα σε απόσταση 5 μέτρων από τα σπίτια αλλά θα πρέπει να δώσει άδεια και το δασαρχείο / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Παραδείγματα οι αντιφάσεις των νόμων

Πολλές είναι και οι αντιφάσεις των ίδιων των νόμων μέσα στις οποίες «χάνονται» μηχανικοί και ιδιοκτήτες. Μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές:

  1. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο καθώς οι ιδιοκτησίες τους εμφανίζονται στο κτηματολόγιο ως δασικές εκτάσεις. Υποχρεώνονται δηλαδή οι ιδιοκτήτες να κάνουν μελέτες και έξοδα για κάτι που δεν θα μπορούν να μεταβιβάσουν ή που δεν τους ανήκει.
  2. Οι πολεοδομίες δηλώνουν αναρμόδιες για το χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των οικισμών ενώ στην πραγματικότητα είναι οι υπηρεσίες που πρέπει να οργανώσουν το όλο πλάνο μαζί με την τεχνική υπηρεσία του κάθε Δήμου.

  3. Ενώ ο νόμος προβλέπει περιφράξεις με ύψος μέχρι 1,20 μέτρα ο νόμος για την αντιπυρική προστασία αναφέρει μέχρι και 2 μέτρα με ειδικές προδιαγραφές.

  4. Προβλέπονται κοπές δέντρων σε απόσταση 5 μέτρων από την σκεπή ή τον τοίχο του σπιτιού αλλά δεν γίνεται αναφορά για τις κοπές των πεύκων τα οποία για να κοπούν θα πρέπει να γίνει αυτοψία και να δοθεί άδεια από το δασαρχείο.

Τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας

Με βάση των στοιχείων που βάζει ο επιστήμονας για κάθε ιδιοκτησία βγαίνει ένας συντελεστής με κλίμακα από το 1 έως το 5.

Τα όσα αναφέρουν οι μηχανικοί στην έκθεση τους διαχωρίζονται σε μέτρα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.

 

Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr
Η συγκεκριμένη περίφραξη είναι ακατάλληλη σύμφωνα με το νέο νόμο καθώς το συρματόπλεγμα θα πρέπει να έχει άνοιγμα το ανώτερο 2 τετρ. εκατοστά / φωτογραφία Κώστας Ασημακόπουλος ethnos.gr

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας που πρέπει να γίνουν άμεσα περιλαμβάνονται:

Κουφώματα: Τα ξύλινα πορτοπαράθυρα θα πρέπει να αντικατασταθούν με μεταλλικά και να τοποθετηθούν σίτες με μεταλλικές ίνες, να σφραγίζονται όλα τα κενά και να επικαλυφθούν όλα τα ξύλινα στοιχεία.

Σκεπές: Επικάλυψη των ξύλινων γείσων και όλων των ξύλινων στοιχείων καθώς και αντικατάσταση όλων των πλαστικών υδρορροών με άκαυστα υλικά κατηγορίας Α1 ή Α2L-s1, d0.

Περιφράξεις: Συμπαγής περίφραξη (μπετό) ύψος ενός μέτρου. Από εκεί και πάνω μεταλλικό πλέγμα 50 πόντων με ελάχιστη οπή σύρματος 2 τετραγωνικών εκατοστών έτσι ώστε όταν θα έρθει το μέτωπο της φωτιάς να μην περάσουν τα φλεγόμενα φρύγανα.

Κόψιμο των δέντρων περίφραξης: Απαγορεύονται οι συστάδες δέντρων περιμετρικά των περιφράξεων. Κλαρί με κλαρί κάθε δέντρου θα πρέπει να έχει 5 μέτρα απόσταση. Τα ενδιάμεσα πρέπει να κοπούν.

Πρόσβαση στο σπίτι: Αν το σπίτι βρίσκεται άνω των 30 μέτρων από τη κεντρική είσοδο του οικοπέδου θα πρέπει να κατασκευαστεί δίοδος για πρόσβαση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά) μέχρι το σπίτι.

Τέντες: Αφαίρεση υφασμάτινων τεντών και αντικατάσταση τους με ειδικά άκαυστα σκίαστρα

Τα κλαδέματα γύρω από το σπίτι

  • Σε απόσταση από 0 έως 2 μέτρα από το σπίτι επιτρέπεται μόνο γρασίδι.
  • Σε απόσταση από 2 έως 5 μέτρα επιτρέπονται θάμνοι μέχρι ένα μέτρο.
  • Σε απόσταση 0 έως 5 μέτρα από το σπίτι πρέπει να κοπούν όλα τα δέντρα.

Γεννήτριες και αντλίες

Στα μέτρα ενεργητικής ασφάλειας δίνεται διορία μέχρι και δύο χρόνια για να τακτοποιηθούν. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

Εγκατάσταση ενός τουλάχιστον σημείου υδροληψίας στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου  με τοποθέτηση κρουνού συμβατού με τις προδιαγραφές που υπάρχουν για τα οχήματα πυρόσβεσης.

Οι κάτοχοι πισίνας ή δεξαμενής θα πρέπει να διαθέτουν αντλητικό σύστημα και γεννήτρια σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.

ethnos.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Τέλη κυκλοφορίας 2024: Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Με διαφορετικό τρόπο υπολογίζονται πλέον τα πρόστιμα για τις εκπρόθεσμες πληρωμές των τελών κυκλοφορίας.

Μέχρι τώρα το πρόστιμο ήταν ίσο με το 100% του ποσού από την πρώτη μέρα, όμως το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει κλιμακωτά πρόστιμα ανάλογα με την καθυστέρηση. Στόχος της αλλαγής αυτής είναι να μην υπάρχουν πλέον παρατάσεις όπως γίνεται κάθε χρόνο, μιας και η προθεσμία κάθε χρόνο θα εκπνέει στις 30 Δεκεμβρίου.

Τα πρόστιμα έχουν ως εξής:

 

Ημέρα πληρωμής                       Πρόστιμο

  • Ιανουάριος                                     25%
  • Φεβρουάριος                                50%
  • Μάρτιος και μετά                        100%
Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 30 ευρώ.

Έρχονται πρόστιμα «φωτιά» στα ανασφάλιστα οχήματα

Όσον αφορά τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα διασταυρώσεων  και ηλεκτρονικών ελέγχων με στόχο να μειωθούν τα εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα στους δρόμους ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Το νομοσχέδιο προβλέπει πρόστιμο 500€ για τα αυτοκίνητα και 250 για τα δίκυκλα, σε περίπτωση όμως που αποπληρωθεί τις πρώτες 10 μέρες διαγράφεται.

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

  • 500 € επιβατηγά
  • 250 € δίκυκλα

Αν όμως διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί μέχρι τον νέο έλεγχο, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en