ΚΟΣΜΟΣ
Ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των Όσκαρ!

Οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν τα διασημότερα κινηματογραφικά βραβεία στον πλανήτη, στην 86η τελετή απονομής των Όσκαρ, την 2η Μαρτίου, μόλις ανακοινώθηκαν από την πρόεδρο της Ακαδημίας Σέριλ Μπουν Άιζακς και τον Κρις Χέμσγουορθ.
“Οδηγός Διαπλοκής» και “Gravity» προηγούνται στην κούρσα με δέκα υποψηφιότητες. Ακολουθεί το “12 Χρόνια Σκλάβος» με 9, από 6 απέσπασαν η “Nebraska», το “Dallas Buyers Club» και τo “Captain Phillips» του Πολ Γκρίνγκρας, ενώ ο “Λύκος της Wall Street» του Μάρτιν Σκορσέζε διεκδικεί το αγαλματάκι σε 5 κατηγορίες.
“Οδηγός Διαπλοκής» και “12 Χρόνια Σκλάβος» σημειώνουν πάντως το πιο ηχηρό “παρών» στις μεγάλες κατηγορίες: της καλύτερης ταινίας, της σκηνοθεσίας, του σεναρίου (πρωτότυπου και διασκευασμένου αντίστοιχα), αλλά και των ερμηνειών για Κρίστιαν Μπέιλ, Έιμι Άνταμς, Τζένιφερ Λόρενς (για τον “Οδηγό») και Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Μάικλ Φασμπέντερ και Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο (για τον “Σκλάβο»).
Στις πρώτες εντυπώσεις από τις υποψηφιότητες, εκτός από κάποιες ηχηρές απουσίες, έχουμε την αίσθηση ότι σε πολλές κατηγορίες, ιδιαίτερα σε εκείνες των ερμηνειών, έχουμε μπροστά μας μια δύσκολη τελική κούρσα με ελάχιστα “σίγουρα» προγνωστικά. Επίσης, σημειώνουμε δύο “δικές μας» ταινίες, όπου δικές μας εννοούμε του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας: το υπέροχο “Ερνέστ και Σελεστίν» προβλήθηκε στις Νύχτες Πρεμιέρας το 2012 και είναι υποψήφιο στην Κατηγορία Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, ενώ το “20 Feet From Stardom» προβλήθηκε στο περσινό Φεστιβάλ και είναι υποψήφιο στην κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.
Οι αδελφοί Κοέν και το “Inside Llewyn Davis» είναι από τις ταινίες που η Ακαδημία μοιάζει να σνόμπαρε πλήρως, ενώ σε επίπεδο προσώπων ο μεγάλος Ρόμπερτ Ρέντφορντ τού “Όλα Χάθηκαν» και η ανεβασμένη στα σχόλια κριτικών, αλλά και συναδέλφων της τις τελευταίες εβδομάδες, Έμμα Τόμσον της “Μαγικής Ομπρέλας» λάμπουν δια της απουσίας τους. Αν και με έξι συνολικά υποψηφιότητες, το “Captain Phillips» εκπροσωπείται σε επίπεδο ερμηνειών από τον πρωτοεμφανιζόμενο Μπαρκάμπ Αμπντί (“Captain Phillips») και όχι από τον Τομ Χανκς, ενώ ταινίες όπως το “Frances Ha» (για τη Γκρέτα Γκέργουιγκ), το “Μια Στάση Πριν το Τέλος» (για τον Μάικλ Μπ. Τζόρνταν), “Short Term 12» (για τη Μπρι Λάρσον) και “Εκεί που Δεν το Περιμένεις» (για τον Τζέιμς Γκαντολφίνι), που είχαν πλασαριστεί ως πιθανά αουτσάιντερ στις κατηγορίες των ερμηνειών, απουσιάζουν.
Η καλύτερη ταινία φέτος έχει εννέα διεκδικητές με τα “Οδηγός Διαπλοκής» “12 Χρόνια Σκλάβος» να θεωρούνται φαβορί, πλαισιωμένα από “Gravity», “Dallas Buyers Club», “Λύκο της Wall Street», “Captain Phillips», αλλά και τρεις εξαιρετικές χαμηλότερου προφίλ υποψηφιότητες, όπως η “Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν, το “Her» του Σπάικ Τζόνζι και το “Philomena» του Φρίαρς. Εκτός από το “Inside Llewyn Davis» απουσιάζει και το αρκετά ψηλά στα μέχρι τώρα οσκαρικά προγνωστικά “Rush» του Ρον Χάουαρντ.
Στιβ ΜακΚουίν, Αλφόνσο Κουαρόν, Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, Μάρτιν Σκορσέζε και Αλεξάντερ Πέιν συμπληρώνουν την πεντάδα των υποψηφίων για την καλύτερη σκηνοθεσία, όπου ο Αλφόνσο Κουαρόν ελπίζει στην επανάληψη του θριάμβου του στις Χρυσές Σφαίρες.
Με τον ήδη κάτοχο Όσκαρ για ταινία του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, Κρίστιαν Μπέιλ να έχει να αντιμετωπίσει τον νικητή των Χρυσών Σφαιρών, Μάθιου ΜακΚόναχι, τον καλύτερο Λεονάρντο Ντι Κάπριο των τελευταίων ετών, τον εντυπωσιακό πρωτοεμφανιζόμενο Τσιουέτελ Ετζίοροφ και τον βραβευμένο στις Κάννες Μπρους Ντερν, η κατηγορία του α” ανδρικού ρόλου αναμένεται να είναι μέχρι την τελευταία στιγμή της κούρσας ένας γρίφος.
Στην αντίστοιχη γυναικεία κατηγορία η παρουσία της “Θλιμμένης Τζάσμιν» Κέιτ Μπλάνσετ, που σαρώνει φέτος κάθε βραβείο ερμηνείας, επιτρέπει μια πιο σίγουρη πρόβλεψη, με Έιμι Άνταμς και Σάντρα Μπούλοκ ως ισχυρότερες αντιπάλους και τις μεγάλες κυρίες Τζούντι Ντεντς και Μέριλ Στριπ να κερδίζουν μια θέση στην πεντάδα. Όλες οι υποψήφιες πλην της Άνταμς έχουν ήδη στη συλλογή τους το αγαλματάκι.
Στους β” ρόλους, Τζάρεντ Λέτο, Μάικλ Φασμπέντερ και Μπράντλεϊ Κούπερ καλωσόρισαν τον νεοφώτιστο Μπαρκάντ Αμπντί και τον Τζόνα Χιλ του “Λύκου της Wall Street» στην κατηγορία, ενώ η Τζένιφερ Λόρενς, φαβορί στην κατηγορία του β” γυναικείου ρόλου με ισχυρότερο αντίπαλο τη Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο, μπορεί να ανησυχεί επίσης για την επιστροφή της Τζούλια Ρόμπερτς στα οσκαρικά χαλιά (με μια αξιόλογη εμφάνιση στον “Αύγουστο») και λιγότερο για τα αουτσάιντερ Τζουν Σκουίμπ του “Nebraska) και Σάλι Χόκινς της γουντιαλενικής Τζάσμιν.
Τα “ανεξάρτητα» “Πριν τα Μεσάνυχτα» και “Her» – το τελευταίο και με την αίγλη της υποψηφιότητας στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας- διεκδικούν βραβείο διασκευασμένου και πρωτότυπου σεναρίου. (Το “Πριν τα Μεσάνυχτα» προσμετρήθηκε ως διασκευή της τριπλέτας των σεναριογράφων Λινκλέιτερ, Χοκ και Ντελπί επάνω στους υπάρχοντες χαρακτήρες της σειράς και γι” αυτό είναι υποψήφιο στην κατηγορία του Διασκευασμένου Σεναρίου – δε θα εκφράσουμε, όμως, ενστάσεις γιατί μας αρέσει να αισθανόμαστε ότι ο Τζέσι και η Σελίν είναι υπαρκτά πρόσωπα!)
“The Act of Killing» και “20 Feet from Stardom» θα κονταροχτυπηθούν στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ. Τα “Ψυχρά κι Ανάποδα» και “The Wind Rises» (παρά την “ενόχληση» που μπορεί να προκαλεί στους Αμερικανούς μια ταινία για το σχεδιαστή του αεροσκάφους που βομβάρδισε το Περλ Χάρμπορ) είναι οι ισχυρότεροι υποψήφιοι για την καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων, σε μια πεντάδα που “χώρεσε» και το “Ερνέστ και Σελεστίν».
Ο αποκλεισμός της “Ζωής της Αντέλ» από την οσκαρική κούρσα λόγω προγραμματισμού διανομής, αφήνει ελεύθερο το πεδίο στην κατηγορία Ξενόγλωσσης Ταινίας (που κινήθηκε όπως περίπου είχαμε προβλέψει) για το νικητή των Χρυσών Σφαιρών, Πάολο Σορεντίνο και την “Τέλεια Ομορφιά» του, με το εξαιρετικό “Κυνήγι» να απειλεί την πρωτοκαθεδρία του.
Δείτε παρακάτω τα trivia των υποψηφιοτήτων, καθώς και την αναλυτική λίστα. Η 86η απονομή των βραβείων Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί τα ξημερώματα της Δευτέρας 2 Μαρτίου με οικοδέσποινα την Έλεν Ντε Τζένερις – σύσσωμη η ομάδα του cinemag.gr θα είναι επί ποδός για να σας ενημερώνει λεπτό προς λεπτό.
Τα trivia των υποψηφιοτήτων
Είναι η δέκατη όγδοη υποψηφιότητα για τη Μέριλ Στριπ.
Είναι η δεύτερη συνεχής χρονιά που ταινία του Ντέβιντ Ο.Ράσελ (“Οδηγός Διαπλοκής») κερδίζει υποψηφιότητες και για τις τέσσερις κατηγορίες ερμηνειών.
Ο Ρότζερ Ντίκινς, ο πλέον παραγνωρισμένος από τον θείο Όσκαρ διευθυντής φωτογραφίας, κέρδισε την ενδέκατη (!) υποψηφιότητά του για το “Prisoners». Προς το παρόν δεν έχει καμία νίκη.
Ο Γούντι Άλεν συνεχίζει να κρατά το ρεκόρ των περισσότερων υποψηφιοτήτων στην κατηγορία του Πρωτότυπου Σεναρίου, φτάνοντας τις δεκαέξι.
Με την δουλειά του στο “Philomena», ο Αλεξάντρ Ντεπλά σημείωσε την έκτη υποψηφιότητά του σε οκτώ χρόνια. Ο Τζον Γουίλιαμς, από την άλλη, έφτασε τις 44(!) έχοντας σημειώσει 5 νίκες, και συνεχίζει να κυνηγά το ρεκόρ του Γουόλτ Ντίσνεϊ (49 υποψηφιότητες).
Μεσολάβησαν 35 χρόνια ανάμεσα στην τελευταία υποψηφιότητα του Μπρους Ντερν (για το “Coming Home») και τη φετινή για το “Nebraska». Το ίδιο διάστημα χρειάστηκε να περιμένει και η 82χρονη Πατρίσια Νόρις, που σχεδίασε τα κοστούμια του “12 Χρόνια Σκλάβος».
Το “Gravity» είναι η έκτη ταινία που γυρίστηκε σε 3D και διεκδικεί Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Το “Nebraska» είναι η ογδόη ασπρόμαυρη ταινία που κάνει το ίδιο.
To “Gravity» είναι μόλις η πέμπτη ταινία στην ιστορία που καταφέρνει να είναι υποψήφια σε όλες τις επτά τεχνικές κατηγορίες (Διεύθυνση Φωτογραφίας, Εφέ, Ήχος κλπ) – και μάλλον θα κερδίσει κιόλας.
Είναι μόλις η τέταρτη φορά που παραγωγός είναι υποψήφιος για δύο ταινίες, και φέτος η τιμή αυτή ανήκει στην 27χρονη παραγωγό Μέγκαν Έλισον (για το “Her» και τον “Οδηγό Διαπλοκής»).
Είναι η πρώτη υποψηφιότητα για τους εξής “τρανταχτούς» υποψηφίους: Μάικλ Φασμπέντερ, Σάλι Χόκινς, Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Μάθιου ΜακΚόναχι και Στιβ ΜακΚουίν, μεταξύ άλλων.
Έιμι Άνταμς (η μόνη υποψήφια Α” Γυναικείου Ρόλου που δεν έχει ήδη Όσκαρ), Μπράντλεϊ Κούπερ και Τζένιφερ Λόρενς ήταν και πέρσι υποψήφιοι, αλλά σε διαφορετικές κατηγορίες! Αν μάλιστα κερδίσει το Όσκαρ η Τζένιφερ Λόρενς, θα είναι η πρώτη στην ιστορία που θα έχει κερδίσει συνεχόμενα Όσκαρ, αλλά σε διαφορετικές κατηγορίες.
Είναι η πρώτη φορά που η Παλαιστίνη έχει υποψήφια για Όσκαρ και η πρώτη κινηματογραφική διάκριση της χώρας γενικότερα, με αρκετή διπλωματική σημασία.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ
Καλύτερη Ταινία
“Οδηγός Διαπλοκής» του Ντέιβιντ Ο.Ράσελ
“Captain Phillips» του Πολ Γκρίνγκρας
“Dallas Buyers Club» του Ζαν-Μαρκ Βαλέ
“Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν
“Her» του Σπάικ Τζόουνς
“Nebraska» του Αλέξαντερ Πέιν
“Philomena» του Στίβεν Φρίαρς
“12 Χρόνια Σκλάβος» του Στιβ ΜακΚουίν
“Ο Λύκος της Wall Street» του Μάρτιν Σκορσέζε
Σκηνοθεσία
Ντέιβιντ Ο.Ράσελ, “Οδηγός Διαπλοκής»
Αλφόνσο Κουαρόν, “Gravity»
Αλεξάντερ Πέιν, “Nebraska»
Στιβ ΜακΚουίν, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Μάρτιν Σκορσέζε, “Ο Λύκος της Wall Street»
Α” Ανδρικός Ρόλος
Κρίστιαν Μπέιλ, “Οδηγός Διαπλοκής»
Μπρους Ντερν, “Nebraska»
Λεονάρντο Ντι Κάπριο, “Ο Λύκος της Wall Street»
Τσιουέτελ Ετζίοφορ, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Μάθιου ΜακΚόναχι, “Dallas Buyers Club»
Α” Γυναικείος Ρόλος
Έιμι Άνταμς, “American Hustle»
Κέιτ Μπλάνσετ, “Θλιμμένη Τζάσμιν»
Σάντρα Μπούλοκ, “Gravity»
Τζούντι Ντεντς, “Philomena»
Μέριλ Στριπ, “Αύγουστος»
Β” Ανδρικός Ρόλος
Μπαρκχάντ Άμπντι, “Captain Phillips»
Μπράντλεϊ Κούπερ, “Οδηγός Διαπλοκής»
Μάικλ Φασμπέντερ, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Τζόνα Χιλ, “Ο Λύκος της Wall Street»
Τζάρεντ Λέτο, “Dallas Buyers Club»
Β” Γυναικείος Ρόλος
Σάλι Χόκινς, “Θλιμμένη Τζάσμιν»
Τζένιφερ Λόρενς, “Οδηγός Διαπλοκής»
Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Τζούλια Ρόμπερτς, “Αύγουστος»
Τζουν Σκουίμπ, “Nebraska»
Πρωτότυπο Σενάριο
Έρικ Γουόρεν Σίνγκερ και Ντέιβιντ Ο.Ράσελ, “Οδηγός Διαπλοκής»
Γούντι Άλεν, “Θλιμμένη Τζάσμιν»
Κρεγκ Μπόρντεν και Μελίσα Γουόλακ, “Dallas Buyers Club»
Σπάικ Τζόουνς, “Her»
Μπομπ Νέλσον, “Nebraska»
Διασκευασμένο Σενάριο
Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, Ζιλί Ντελπί και Ίθαν Χοκ, “Πριν τα Mεσάνυχτα»
Μπίλι Ρέι, “Captain Philips»
Στιβ Κούγκαν και Τζεφ Πόουπ, “Philomena»
Τζον Ρίντλεϊ, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Τέρενς Γουίντερ, “Ο Λύκος της Wall Street»
Ξενόγλωσση Ταινία
“Ραγισμένα Όνειρα» του Φελίξ Φαν Γκρόνινγκεν, Bέλγιο
“Η Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο, Ιταλία
“Το Κυνήγι» του Τόμας Βίντερμπεργκ, Δανία
“The Missing Picture» του Ρίθι Παν, Kαμπότζη
“Omar» του Χανί Αμπού-Ασάντ, Παλαιστίνη
Καλύτερη Φωτογραφία
Φιλίπ Λε Σουρ, “The Grandmaster»
Εμανουέλ Λουμπέσκι, “Gravity»
Μπρούντο Ντελμπονέλ, “Inside Llewyn Davis»
Φαίδων Παπαμιχαήλ, “Nebraska»
Ρότζερ Ντίκινς, “Prisoners»
Καλύτερο Μοντάζ
Τζέι Κάσιντι, Κρίσπιν Στράδερς και Άλαν Μπαουμγκάρτεν, “Οδηγός Διαπλοκής»
Κρίστοφερ Ράους, “Captain Phillips»
Τζον ΜακΜέρφι και Μάρτιν Πένσα, “Dallas Buyers Club»
Αλφόνσο Κουαρόν και Μαρκ Σάνγκερ, “Gravity»
Τζο Γουόκερ, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Τζούντι Μπέκερ και Χέδερ Λέφλερ, “Οδηγός Διαπλοκής»
Άντι Νίκολσον, Ρόζι Γκούνγουιν και Τζοάν Γούλαρντ, “Gravity»
Κάθριν Μάρτιν και Μπέβερλι Νταν, “Ο Υπέροχος Γκάτσμπι»
Κ.Κ. Μπάρετ και Τζιν Σερντένα, “Her»
Άνταμ Στοκχάουζεν και Άλις Μπέικερ, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
“Οι Κρουντς»
“Εγώ, ο Απαισιότατος 2»
“Ερνέστ και Σελεστίν»
“Ψυχρά κι Ανάποδα»
“The Wind Rises»
Καλύτερα Κοστούμια
Μάικλ Γουίλκινσον, “Οδηγός Διαπλοκής»
Γουίλιαμ Τσανγκ Σουκ Πινγκ, “The Grandmaster»
Κάθριν Μάρτιν, “Ο Υπέροχος Γκάτσμπι»
Μάικλ Ο’Κόνορ, “The Invisible Woman»
Πατρίσια Νόρις, “12 Χρόνια Σκλάβος»
Καλύτερο Μακιγιάζ
Αντρουίθα Λι και Ρόμπιν Μάθιους, “Dallas Buyers Club»
Στίβεν Προύτι, “Jackass Presents: Bad Grandpa»
Τζόελ Χάρλοου και Γκλόρια Πάσκουα-Κάσνι, “Ο Μοναχικός Καβαλάρης»
Καλύτερη Μουσική
Τζον Γουίλιαμς, “Η Κλέφτρα των Βιβλίων»
Στίβεν Πράις, “Gravity»
Γουίλιαμ Μπάτλερ και Όουεν Πάλετ, “Her»
Αλεξάντρ Ντεσπλά, “Philomena»
Τόμας Νιούμαν, “Η Μαγική Ομπρέλα»
Καλύτερο Τραγούδι
“Alone Yet Not Alone» από το “Alone Yet Not Alone» (μουσική: Μπρους Μπρότον, στίχοι: Ντένις Σπίγκελ)
“Happy» από το “Εγώ, ο Απαισιότατος 2» (μουσική και στίχοι: Φάρελ Γουίλιαμς)
“Let it Go» από το “Ψυχρά κι Ανάποδα» (μουσική και στίχοι: Κρίστεν Άντερσον-Λόπεζ και Ρόμπερτ Λόπεζ)
“The Moon Song» από το “Her» (μουσική: Κάρεν Ο, στίχοι: Κάρεν Ο και Σπάικ Τζόουνς)
“Ordinary Love» από το “Mandela: Long Walk to Freedom» (μουσική: U2, στίχοι: Μπόνο)
Καλύτερος Ήχος
Στιβ Μπόντεκερ και Ρίτσαρντ Χιμνς, “Όλα Χάθηκαν»
Όλιβερ Τάρνεϊ, “Captain Phillips»
Γκλεν Φριμάντλ, “Gravity»
Μπρεντ Μπερτζ, “Χόμπιτ: Η Ερημιά του Νοσφιστή»
Γουάιλι Στέιτμαν, “Lone Survivor»
Καλύτερο Μοντάζ Ηχητικών Εφέ
Κρις Μπάρντον, Μαρκ Τέιλορ, Μάικ Πρέστγουντ Σμιθ και Κρις Μουνρό, “Captain Phillips»
Σκιπ Λιβσέι, Νιβ Αντίρι, Κρίστοφερ Μπένσταντ και Κρις Μουνρό, “Gravity»
Κρίστοφερ Μπόιες, Μάικλ Χέντζες, Μάικλ Σεμάνικ και Τόνι Τζόνσον, “Χόμπιτ: η Ερημιά του Νοσφιστή»
Σκιπ Λιβσέι, Γκρεγκ Ορλόφ και Πίτερ Κέρλαντ, “Inside Llewyn Davis»
Άντι Κογιάμα, Μπιού Μπόρντερς και Ντέιβιντ Μπράουνλόου, “Lone Survivor»
Καλύτερα Οπτικά Εφέ
Τιμ Γουέμπερ, Κρις Λώρενς και Νιλ Κόρμπαουλτ, “Gravity»
Τζο Λέτερι, Έρικ Σάιντον και Έρικ Ρέινολντς, “Χόμπιτ: η Ερημιά του Νοσφιστή»
Κρίστοφερ Τάουνσεντ, Γκι Γουίλιαμς, Έρικ Νας και Νταν Σούντικ, “Iron Man 3»
Τιμ Αλεξάντερ, Γκάρι Μπρόουζνιτς, Έντσον Γουίλιαμς και Τζον Φράζιερ, “Ο Μοναχικός Καβαλάρης»
Ρότζερ Γκαϊέτ, Πάτρικ Τουμπάχ, Μπεν Γκρόσμαν και Μπαρτ Ντάλτον, “Star Trek Into Darkness»
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ
“The Act of Killing» του Τζόσουα Οπενχάιμερ
“Cutie and the Boxer» του Ζάκαρι Χάινζερλινγκ
“Dirty Wars» του Ρικ Ράουλι
“The Square» της Τζεχάν Νουχαΐμ
“20 Feet From Stardom» του Μόργκαν Νέβιλ
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
“CaveDigger»
“Facing Fear»
“Karama Has No Walls»
“The Lady in Number 6: Music Saved My Life»
“Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall»
Καλύτερη Μικρού Μήκους Κινούμενων Σχεδίων
“Feral» των Ντανιέλ Σούσα και Νταν Γκόλντεν
“Get A Horse!» των Λορέν ΜακΜάλαν και Ντόροθι ΜακΚιμ
“Mr. Hublot» των Λορέν Βιτζ και Αλεξάντρ Εσπιγκάρες
“Possessions» του Σουχέι Μορίτα
“Room on the Broom» των Μαξ Λάνγκ και Γιαν Λασάρ
Καλύτερη Μικρού Μήκους Ταινία
“That Wasn’t Me» (“Aquel No Era Yo») του Εστέμπαν Κρέσπο
“Just Before Losing Everything» (“Avant Que De Tout Perdre») των Χαβιέ Λεγκράντ και Αλεξάντρ Γαβράς
“Helium» των Άντερς Γουόλτερ και Κιμ Μάνγκουσον
“Do I Have to Take Care of Everything?» των Σέλμα Βιλχούνεν και Κιρσίκα Σαάρι
“The Voorman Problem» των Μαρκ Γκιλ και Μπάλντουιν Λι
Πηγή : e-go.gr
ΚΟΣΜΟΣ
Ρούμπιο: Οι ΗΠΑ ενδέχεται να αποχωρήσουν από τις προσπάθειες ειρήνευσης στην Ουκρανία

Στον απόηχο κρίσιμων διαβουλεύσεων στο Παρίσι, ο Υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Μάρκο Ρούμπιο, προειδοποίησε πως η αμερικανική προσπάθεια για μεσολάβηση σε μια ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας πλησιάζει στο τέλος της, εάν δεν προκύψουν σύντομα σημάδια προόδου.
Όπως τόνισε από τη γαλλική πρωτεύουσα, οι ΗΠΑ «θα σταματήσουν να προσπαθούν» εάν δεν υπάρξουν ξεκάθαρες ενδείξεις ότι μπορεί να υπάρξει συμφωνία. «Αν δεν είναι δυνατόν να τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, πρέπει να προχωρήσουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά στους δημοσιογράφους λίγο πριν επιστρέψει στην Ουάσινγκτον.
«Ο Τραμπ έχει άλλες παγκόσμιες προτεραιότητες»
Ο Ρούμπιο μετέφερε τη θέση του πρώην Προέδρου και εκ νέου υποψηφίου για τις εκλογές του Νοεμβρίου, Ντόναλντ Τραμπ, ότι η Ουάσινγκτον παραμένει πρόθυμη να μεσολαβήσει, ωστόσο ο χρόνος εξαντλείται: «Ο Πρόεδρος ενδιαφέρεται για μια λύση, αλλά έχει και άλλες προτεραιότητες σε όλο τον κόσμο. Αν δεν προχωρήσουμε, θα εστιάσουμε αλλού».
Σημαντικό μέρος των διαβουλεύσεων στο Παρίσι αφορούσε έναν προσχέδιο ειρηνευτικής συμφωνίας που παρουσιάστηκε τόσο σε Ευρωπαίους και Ουκρανούς αξιωματούχους όσο και στον Ρώσο ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρόφ. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έκανε λόγο για «ενθαρρυντική υποδοχή», χωρίς όμως να αποκαλύψει λεπτομέρειες του σχεδίου.
Ο ρόλος των Ευρωπαίων
Ο Αμερικανός ΥΠΕΞ επεσήμανε ότι χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο-κλειδί στην επίτευξη προόδου: «Οι ιδέες τους είναι χρήσιμες και εποικοδομητικές. Πιστεύω ότι μπορούν να βοηθήσουν να φτάσουμε πιο κοντά σε μια επίλυση».
«Δεν είναι δικός μας πόλεμος»
Σε πιο αιχμηρό τόνο, ο Ρούμπιο επανέλαβε τη ρητορική Τραμπ, αποστασιοποιώντας την Ουάσινγκτον από την απευθείας εμπλοκή: «Δεν είναι δικός μας πόλεμος. Δεν τον ξεκινήσαμε. Βοηθήσαμε την Ουκρανία επί τρία χρόνια. Τώρα όμως φτάνουμε σε σημείο που πρέπει να διαπιστώσουμε αν υπάρχει προοπτική λύσης».
Ο ίδιος ανέφερε ότι για 87 ημέρες, η κυβέρνηση Τραμπ «στο υψηλότερο επίπεδο», προσπαθεί ενεργά να επιτύχει ένα τέλος στον πόλεμο και πως οι επόμενες μέρες θα κρίνουν αν αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί ή θα εγκαταλειφθεί.
Το διακύβευμα
Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία διανύει τον τρίτο χρόνο του και η διεθνής κοινότητα δείχνει να αναζητά διέξοδο σε ένα αδιέξοδο, η στάση των ΗΠΑ και η προοπτική αποχώρησης από τις διαπραγματεύσεις στέλνουν ισχυρό μήνυμα προς όλες τις πλευρές: είτε θα υπάρξει σύγκλιση, είτε ο πόλεμος θα παραμείνει ένα ανοιχτό, και ενδεχομένως παγιωμένο, μέτωπο στον παγκόσμιο γεωπολιτικό χάρτη.
ΚΟΣΜΟΣ
Made in China… και η πολυτέλεια γκρεμίστηκε

Αν ονειρευόσασταν μια τσάντα Birkin αλλά σας έλειπαν 38.000 δολάρια και η διάθεση να περιμένετε μήνες σε λίστες αναμονής, ίσως ήρθε η στιγμή που το όνειρο γίνεται… προσβάσιμο. Ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα δεν προκαλεί μόνο ζημιές, αλλά και αποκαλύψεις. Και αυτές είναι ικανές να αλλάξουν όσα ξέραμε για τις μάρκες πολυτελείας.
Όταν η πολυτέλεια φοράει «Made in China»
Η Κίνα έχει στα χέρια της ένα ισχυρό χαρτί: περίπου το 80% της παγκόσμιας παραγωγής ειδών πολυτελείας γίνεται εντός των συνόρων της. Gucci, Hermès, Dior, Chanel, Ferragamo, Ralph Lauren, Tom Ford, Jimmy Choo – όλοι παράγουν ρούχα, τσάντες, παπούτσια και αξεσουάρ στην Κίνα, τα οποία στη συνέχεια αποστέλλονται στην Ευρώπη για να προστεθούν απλώς τα logos.
Μέχρι πρόσφατα, το Πεκίνο προσπαθούσε να συμμορφωθεί με τις διεθνείς απαιτήσεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας, έχοντας θεσπίσει αυστηρούς νόμους, ποινικές ρήτρες και διαδικασίες για να προστατεύει τα brands από απομιμήσεις. Όμως, η ένταση με τις ΗΠΑ οδήγησε σε μια απότομη ανατροπή.
Το σχέδιο Li Qiang: Αντιγραφή ως αντίποινα
Στις αρχές Απριλίου, ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Qiang ανακοίνωσε ένα πακέτο μέτρων-απάντηση στους αμερικανικούς δασμούς. Ένα από αυτά, ίσως το πιο ηχηρό, ήταν η πρόβλεψη για δυνατότητα κινεζικών εταιρειών να αναπαράγουν προϊόντα αμερικανικών εμπορικών σημάτων — ακόμα και με τις ίδιες προδιαγραφές.
Το σημαντικό είναι πως δεν πρόκειται για πρόχειρες απομιμήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Πεκίνο εξετάζει το ενδεχόμενο να επιτρέψει την παραγωγή αυθεντικών ειδών πολυτελείας χωρίς την ετικέτα τους, χρησιμοποιώντας τα ίδια εργοστάσια, τα ίδια υλικά και τους ίδιους τεχνίτες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των “πρωτότυπων”. Μιλάμε δηλαδή για ακριβώς τα ίδια προϊόντα, χωρίς τη “μαγεία” του ονόματος.
Τα κόστη που σοκάρουν
Αναλύσεις κοστολόγησης δείχνουν ότι οι εμβληματικές Birkin της Hermès έχουν κόστος κατασκευής μόλις 1.400 δολάρια, αλλά πωλούνται από 38.000 μέχρι και 2 εκατομμύρια. Αθλητικά παπούτσια από Nike, Adidas και Puma κοστίζουν 10 δολάρια στην παραγωγή και φτάνουν στα 150 δολάρια στο λιανικό εμπόριο. Αντίστοιχες αναλογίες εντοπίζονται σε μάρκες όπως Michael Kors, Calvin Klein, Tom Ford και Jimmy Choo.
Το ίδιο ισχύει και για τα καλλυντικά. Προμηθευτές όπως η Thai Ho Group είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή προϊόντων Dior, Lancome και L’Oréal, με κόστος μόλις 5 δολάρια ανά μονάδα. Όλα αυτά καταλήγουν στις ευρωπαϊκές αγορές με τιμές που δεκαπλασιάζονται ή και εικοσαπλασιάζονται, αφού περάσουν από τις απαραίτητες… επωνυμίες.
Η μετάβαση από τη διακριτική πολυτέλεια στην παραγωγική διαφάνεια
Αυτό που αποκαλύπτεται πλέον είναι ότι η «πολυτέλεια» στηρίζεται όχι στην ποιότητα ή στη σπανιότητα, αλλά στην αίσθηση αποκλειστικότητας και την επιτυχία του branding. Οι ίδιοι εργάτες, τα ίδια υλικά, τα ίδια εργοστάσια παράγουν τα ίδια προϊόντα με και χωρίς logo — αλλά η τιμή αλλάζει δραματικά.
Πολλές εταιρείες που επηρεάζονται από την κινεζική στροφή ανησυχούν ότι η αγορά τους απειλείται. Ralph Lauren, Tom Ford, Coach, Jimmy Choo και άλλοι κολοσσοί φοβούνται ότι θα δουν μια «νόμιμη πλημμυρίδα» δικών τους προϊόντων να διατίθενται στο κόστος παραγωγής.
Όταν η ηθική συναντά την οικονομία
Η στροφή της Κίνας θυμίζει την τακτική της Ρωσίας μετά τις κυρώσεις του 2022, όταν και νομιμοποίησε τις παράλληλες εισαγωγές χωρίς έλεγχο πνευματικής ιδιοκτησίας. Τώρα, η Κίνα απειλεί να κινηθεί με παρόμοιο τρόπο: όχι απλώς αγνοώντας τα brands, αλλά χρησιμοποιώντας τα ίδια τους τα εργαλεία — την παραγωγική βάση.
Πέρα όμως από το οικονομικό σκέλος, η συζήτηση έχει ανοίξει σε βαθύτερα ερωτήματα: Τι είναι τελικά η πολυτέλεια; Αν δύο ίδια προϊόντα κατασκευάζονται με τα ίδια πρότυπα, αλλά το ένα κοστίζει 50 φορές περισσότερο λόγω του λογότυπου, τότε ποια είναι η πραγματική του αξία;
ΚΟΣΜΟΣ
ΗΠΑ – Κίνα: Το στρατηγικό δίλημμα του Τραμπ

Όταν ο Ντόναλντ Τραμπ ανέλαβε εκ νέου τα καθήκοντά του στον Λευκό Οίκο, πολλοί πίστεψαν ότι θα επιχειρούσε να διαχειριστεί τις βαθιές διαφορές με την Κίνα. Η ρητορική του ίδιου και των συνεργατών του έδειχνε αρχικά διάθεση να επιλυθούν κρίσιμα ζητήματα όπως οι εμπορικές διαφορές, η ένταση στην Ταϊβάν, η παραγωγή φαιντανύλης και η τύχη του TikTok.
Ωστόσο, όπως σημειώνει σε ανάλυσή του στους New York Times ο δημοσιογράφος Ντέιβιντ Σάνγκερ, η πραγματικότητα σήμερα απέχει πολύ από αυτές τις προσδοκίες.
Η στρατηγική σύγχυση και ο διχασμός στον Λευκό Οίκο
Σύμφωνα με τον Σάνγκερ, ο Λευκός Οίκος παραμένει διχασμένος για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαχειριστεί τη σχέση με το Πεκίνο. Οι εμπορικοί δασμοί τέθηκαν σε εφαρμογή πριν καν υπάρξει ενιαία στρατηγική ή σαφής ιεράρχηση προτεραιοτήτων.
Άλλοι αξιωματούχοι προωθούν την ιδέα εξαναγκασμού της Κίνας μέσω εμπορικής πίεσης, ενώ άλλοι βλέπουν στον Τραμπ έναν ηγέτη που επιδιώκει μια αυτάρκη αμερικανική οικονομία, ανεξάρτητη από τον βασικό γεωπολιτικό αντίπαλο.
Ο Ρας Ντόσι, καθηγητής στο Τζόρτζταουν και μέλος του Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων, σχολιάζει:
«Δεν έχουν ακόμη στρατηγική. Έχουν ασύνδετες τακτικές».
Κλιμάκωση χωρίς σαφή κατεύθυνση
Παρά τις εξαγγελίες για εξαιρέσεις σε εμπορικά αγαθά, ο Τραμπ εξετάζει νέους δασμούς σε κρίσιμα προϊόντα όπως τσιπ υπολογιστών και φαρμακευτικά είδη. Το Πεκίνο απαντά ελεγχόμενα, αναστέλλοντας εξαγωγές κρίσιμων πρώτων υλών, θέλοντας να δείξει ότι μπορεί να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στην Κίνα Νίκολας Μπερνς δηλώνει πως η κατάσταση συνιστά «μία από τις σοβαρότερες κρίσεις στις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας από το 1979», όταν αποκαταστάθηκαν οι διπλωματικές σχέσεις.
Το μεγάλο ερώτημα πλέον είναι ποιος από τους δύο ηγέτες –ο Τραμπ ή ο Σι Τζινπίνγκ– θα κάνει πρώτος πίσω, πολιτικά και οικονομικά.
Από τον Νίξον στον Τραμπ: Μια διαχρονική πρόκληση
Η διαχείριση της σχέσης ΗΠΑ – Κίνας δεν είναι εύκολη υπόθεση για καμία αμερικανική κυβέρνηση. Ο Νίξον και ο Κίσινγκερ εργάστηκαν χρόνια για το άνοιγμα προς την «Κόκκινη Κίνα». Ο Κλίντον ξεκίνησε με σκληρή στάση και κατέληξε να εισάγει την Κίνα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Ο Τζορτζ Μπους εστίασε στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας, ενώ ο Μπάιντεν έβαλε φρένο στην τεχνολογική πρόσβαση της Κίνας.
Όμως, ο Τραμπ αντιμετωπίζει ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον, σημειώνει ο Σάνγκερ. Η διασύνδεση των δύο οικονομιών, η τεχνολογική εξάρτηση και η παγκόσμια γεωπολιτική συγκυρία καθιστούν τον ανταγωνισμό πιο περίπλοκο από ποτέ.
Στο σταυροδρόμι: Συμβιβασμός ή ρήξη;
Ο Σάνγκερ καταλήγει επισημαίνοντας πως ο Τραμπ καλείται να επιλέξει:
Έναν δύσκολο «γάμο» με την Κίνα ή ένα απότομο «διαζύγιο», με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις ΗΠΑ και τον κόσμο.