Quantcast
Connect with us

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Αναδίπλωση για τον αγωγό EastMed – Κρίση στο Καζακστάν

Σε μία αναδιατύπωση των όσων ανέδειξε το non paper της γραφειοκρατίας του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τον East Med και τις επιφυλάξεις των ΗΠΑ για την «οικονομική και περιβαλλοντική» βιωσιμότητά του, με γλώσσα πιο διπλωματική μετά και τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, υποχρεώθηκε η αμερικανική πλευρά.

Μία αναδιατύπωση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η μερική αναδίπλωση προκειμένου να διατηρηθούν οι απαιτούμενες ισορροπίες. Δείχνει ωστόσο τον ρόλο που παίζει η Ελλάδα στους αμερικανικούς σχεδιασμούς στην περιοχή, με την Αθήνα να έχει καταστήσει σαφή τη στρατηγική επιλογή της για συμμαχία και συμπόρευση με τις ΗΠΑ. Σχεδιασμοί που επιβάλλουν τη μη διατάραξη των ισορροπιών.

Ακόμα και αν το non paper για πολλούς δεν εξέφρασε νέες θέσεις, το γεγονός ότι κυκλοφόρησε ευρέως χωρίς προηγούμενη συνεννόηση και χωρίς την απαραίτητη διπλωματική γλώσσα ήταν αυτό που προκάλεσε αμηχανία. Δεδομένου μάλιστα ότι η υπογραφή της συμφωνίας για τον East Med τον Ιανουάριο του 2020 υπήρξε η αφορμή για την ακραία κλιμάκωση της έντασης και την κρίση του «Ορούτς Ρέις» που έφερε Ελλάδα και Τουρκία να φλερτάρουν με το θερμό επεισόδιο.

«Στηρίζουν»

Ερωτηθείς σχετικά, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ προχώρησε σε διευκρινίσεις, λέγοντας ότι «οι HΠΑ συνεχίζουν να στηρίζουν ενεργά περιφερειακές προσπάθειες ενίσχυσης της συνεργασίας και της σταθερότητας, όπως το σχήμα 3+1 στο οποίο η Κυπριακή Δημοκρατία, η Ελλάδα, το Ισραήλ και οι ΗΠΑ συμμετέχουν. Παραμένουμε προσηλωμένοι στη φυσική διασύνδεση ενέργειας της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη». Ωστόσο όπως σημείωσε «μεταθέτουμε το ενδιαφέρον μας σε διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας που μπορούν να υποστηρίξουν και (την παροχή) φυσικού αερίου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Υποστηρίζουμε έργα όπως η σχεδιαζόμενη διασύνδεση EuroAfrica από την Αίγυπτο στην Κρήτη και η προτεινόμενη διασύνδεση EuroAsia που θα συνδέει τα ισραηλινά, κυπριακά και ευρωπαϊκά ηλεκτρικά δίκτυα. Τέτοια έργα όχι μόνο θα συνδέουν ζωτικής σημασίας αγορές ενέργειας, αλλά θα βοηθούν και στην προετοιμασία της περιοχής για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια».

Τις διευκρινίσεις επανέλαβε και ο εκπρόσωπος της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, με την ελληνική διπλωματία να εστιάζει στο γεγονός ότι η Ουάσιγκτον εμφανίζεται να παραμένει δεσμευμένη τόσο στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, καθώς και στη συνεργασία 3+1. Η Αθήνα βάζει τον τόνο στο πρότζεκτ με την Αίγυπτο που επίσης έχει διπλωματικό βάρος καθώς «πατά» στη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Αθήνας – Καΐρου, ενώ στηρίζει και τον Ευρωπαϊκό Διασυνδετήριο Αγωγό (Euro Asia Interconnector), έργο που αφορά την κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Για την ελληνική πλευρά άλλωστε είναι σαφές ότι δεν είναι στο χέρι της κυβέρνησης να αποφασίσει την οικονομική βιωσιμότητα ενός εγχειρήματος, αλλά της αγοράς. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε τον ρόλο της Ελλάδας ως διακομετακομιστικού κόμβου, κάτι που θα διατηρήσει ανεξαρτήτως από τη διαδικασία όδευσης που θα επιλεγεί, σημειώνοντας ότι «στην κατεύθυνση αυτή κινείται η πολιτική μας – η ενεργειακή μας πολιτική, η εξωτερική μας πολιτική – όλο το προηγούμενο διάστημα. Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται το έργο της μονάδας στην Αλεξανδρούπολη».

Κριτική

Σύμφωνα ωστόσο με διπλωματικές πηγές που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση, η τοποθέτηση των ΗΠΑ συνδέεται – πέρα από τη βιωσιμότητα του έργου – με την πολιτική τους και δεν προβλέπει σύγκρουση με το καθεστώς Ερντογάν, αλλά ανοχή έως ότου εκπνεύσει στη λογική της αποφυγής εντάσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ως απόρριψη από τις ΗΠΑ του έργου που παρακάμπτει την Τουρκία χαρακτηρίζει η τουρκική «Χουριέτ» το αμερικανικό non paper.

Παρά τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας περί απόσυρσης του αμερικανικού ενδιαφέροντος από το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο, στην ωρίμανση του έργου του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed προχωρούν οι εταιρείες της κοινοπραξίας IGI Poseidon.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες ΔΕΠΑ και Edison τρέχουν τις γεωτεχνικές μελέτες, ενώ σύντομα πρόκειται να βγει ξανά για τις γεωφυσικές έρευνες το ειδικό σκάφος που ερευνά τα βάθη και τη μορφολογία του εδάφους ώστε να επιλεχθεί η καλύτερη διαδρομή του αγωγού από το Ισραήλ, στην Κύπρο και την Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ιταλία. Πηγές θέλουν η κοινοπραξία να επιμένει ως προς την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού.

Click to comment

Απάντηση

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Η απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα για τα θαλάσσια πάρκα | Δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα

Συνεχίζει τη ρητορική έντασης η Τουρκία, με αφορμή τις εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο. Το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας δηλώνει σε επιφυλακή για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας κλιμακώνοντας τις αντιδράσεις αλλά και τις απειλές.

Ερωτηθείς για αυτές τις αντιδράσεις -στην απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργηθούν δύο θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο– ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχουμε απαντήσει ξανά ότι δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και μοναδικό ζήτημα είναι η επίλυση της μιας και μόνης διαφοράς με την Τουρκία που είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με βάση το δίκαιο της θάλασσας αλλά έχουμε δρόμο ακόμα».

Και πρόσθεσε: «Η απόφαση για τα θαλάσσια πάρκα έχει να κάνει με περιβαλλοντολογικούς καθαρά σκοπούς και συνεχίζουμε με πιστεύουμε στη συνέχιση του διαλόγου».

Επιμένει η Τουρκία

Η Άγκυρα κλιμακώνει τις απειλές, αφού πηγές του Υπουργείου Άμυνας της Τουρκίας δήλωσαν σήμερα, σύμφωνα με την τουρκική Χουριέτ, ότι είναι σε επιφυλακή για να προστατεύσουν «τα δικαιώματα, τα συμφέροντα και τα οφέλη μας στο Αιγαίο και να αποτρέψουμε τις προσπάθειες της Ελλάδας να επιβάλει μονομερές καθεστώς».

Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας έκανε επίσης λόγο για «νησιά και νησίδες του Αιγαίου που δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους».

Χθες, ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ σχολίασε πως με αυτή της την ενέργεια η Ελλάδα «σαμποτάρει» τη διαδικασία ομαλοποίησης των σχέσεων των δύο χωρών και ζητά να μην «εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας».

Παράλληλα, επισημαίνει ότι «η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου».

«Εκφράζουμε για άλλη μια φορά, απευθυνόμενοι στην Ελλάδα, ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας, ότι δεν πρέπει να γίνουν βήματα που θα βλάψουν την εξομάλυνση και πως σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου», τόνισε ο εκπρόσωπος του AKP.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

«Γκρίζες ζώνες» για την Τουρκία τα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο

Την ελληνική κυριαρχία νησιών του Αιγαίου αμφισβητεί πάλι η Τουρκία. Αφορμή, οι εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία δύο θαλάσσιων πάρκων στο Αιγαίο και το Ιόνιο, για την προστασία θαλάσσιων θηλαστικών και θαλασσοπουλιών.

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας κάνει λόγο για «καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με διεθνείς συμφωνίες», προσθέτοντας ότι η Άγκυρα «δεν θα δεχθεί τετελεσμένα που μπορεί να δημιουργήσει η Αθήνα σε γεωγραφικούς σχηματισμούς, των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται».

Παράλληλα, «προειδοποιεί» την Ε.Ε. «να μη γίνει εργαλείο για τις πολιτικές κινήσεις της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά της προγράμματα».

Continue Reading

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

F-35: Ποιες δυνατότητες «ξεκλειδώνουν» για τις ένοπλες δυνάμεις

Στην εποχή της 5ης γενιάς μαχητικών μπαίνει η Ελλάδα μετά την έγκριση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο αίτημα της Αθήνας για την προμήθεια έως 40 αεροσκαφών F-35A Lightning II.

Η επιστολή αποδοχής κοινοποιήθηκε τα ξημερώματα στην Αθήνα και πλέον ανοίγει ο δρόμος για τη διαπραγμάτευση ανάμεσα στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, το αρμόδιο γραφείο για τις εξαγωγές του F-35 (Joint Program Office).

Η επιστολή αποδοχής περιέχει και όλες τις προαιρέσεις του προγράμματος, δηλαδή, 42 κινητήρες, εξοπλισμό για την υποστήριξη των μαχητικών, θερμοβολίδες και αντίμετρα, εξομοιωτές για την εκπαίδευση των χειριστών στο έδαφος, την εκπαίδευση των τεχνικών, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, λογισμικό και υλικό για το πρόγραμμα εν συνεχεία υποστήριξης των F-35 το οποίο εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε αποθήκες ανταλλακτικών, αλλά και μια σειρά από προγράμματα και συσκευές επικοινωνίας, κρυπτογράφησης και λοιπών συνοδευτικών υλικών, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρεται σε πρώτη φάση για την απόκτηση μίας Μοίρας F-35 (18 έως 24 αεροσκάφη) με το κόστος να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί κάτω από τα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών στην 117 Πτέρυγα Μάχης θα αναλάβει η ελληνική πλευρά και δεν θα συμπεριληφθούν ως SSI (προγράμματα Ασφάλειας, Εφοδιασμού και Πληροφοριών) που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν με επιπλέον 500 εκατομμύρια δολάρια το πρόγραμμα.

Τι παίρνει η Τουρκία

Παράλληλα με την έγκριση του ελληνικού αιτήματος, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ άναψε το πράσινο «φως» και στο αίτημα της Αγκυρας για F-16.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή αποδοχής, η Τουρκία θα προμηθευτεί 40 F-16 Block 70 και κιτ εξοπλισμών ώστε ακόμη 79 αεροσκάφη (Block 40 και Block 50+) να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος η τουρκική αεροπορία θα διαθέτει 119 F-16V, ωστόσο, στο «πακέτο» ύψους περίπου 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνεται και μεγάλος αριθμός όπλων για τα τουρκικά μαχητικά.

Πιο συγκεκριμένα, η Αγκυρα θα αποκτήσει 952 πυραύλους Α/Α μέσου βεληνεκούς AIM-120C-8 AMRAAM, 401 πυραύλους μικρού βεληνεκούς Α/Α ΑΙΜ-9Χ Sidewinder, 149 ραντάρ τύπου AESA, πυραύλους αντι-ραντάρ, βόμβες και περισσότερες από 1.300 συλλογές καθοδήγησης για κατευθυνόμενα βλήματα.

Στο «πακέτο» περιλαμβάνονται ακόμη ατρακτίδια στόχευσης, κινητήρες, ανταλλακτικά καθώς και συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης του τουρκικού στόλου F-16.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en