Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς θα διδαχθούν τα θρησκευτικά σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο (έγγραφο)

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 37/19-09-2016 του Δ.Σ), το υπουργείο Παιδείας, εξέδωσε έγγραφο που περιέχει οδηγίες εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Στο έγγραφο σημείωνεται:

“Από το σχολικό έτος 2016-17, για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εφαρμόζεται το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου (Απόφαση 143575/Δ2/07-09-2016, ΦΕΚ Β 2920/13.09.2016) και Λυκείου (Απόφαση 143579/Δ2/07-09-2016, ΦΕΚ Β 2906/13.09.2016), σε αντικατάσταση του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών και των Αναλυτικών Προγραμμάτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (2003), καθώς και του Αναλυτικού Προγράμματος του Λυκείου (1998), ως προς τα τμήματά τους που αφορούν στο μάθημα των Θρησκευτικών, αντίστοιχα.

Α. Σκοπός της εφαρμογής

Τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά στοχεύουν στην ολόπλευρη στήριξη του εκπαιδευτικού στο διδακτικό έργο, παρέχοντάς του όλα τα αναγκαία εφόδια και επαρκή υποστήριξη σε όλες τις φάσεις της διδακτικής διεργασίας.
Β. Έγγραφα, διδακτικό υλικό και υποδομές υποστήριξης της εφαρμογής

1. Προγράμματα Σπουδών:

Τα κύρια περιεχόμενα των Προγραμμάτων Σπουδών, όπως δημοσιεύθηκαν στα ανωτέρω ΦΕΚ, αποστέλλονται στις σχολικές μονάδες. Η πλήρης έκδοσή τους, η οποία περιλαμβάνει,επιπλέον, εισαγωγικές επισημάνσεις, ερμηνευτικά και επικουρικά στοιχεία, είναι αναρτημένη στον ιστότοπο του Ι.Ε.Π. Τα Προγράμματα Σπουδών απευθύνονται αποκλειστικά προς τον
εκπαιδευτικό για καθοδήγηση και υποστήριξη στο έργο του, δεν είναι διδακτικά βιβλία.

2. Οδηγοί Εκπαιδευτικού

– Οδηγός Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, για τις τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄και ΣΤ΄ Δημοτικού και τις τάξεις Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.
– Οδηγός Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Λυκείου, για όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Στην ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π. είναι αναρτημένη η τελευταία έκδοση των Οδηγών Εκπαιδευτικού. Οι προγενέστερες εκδόσεις έχουν αναθεωρηθεί. Οι Οδηγοί του Εκπαιδευτικού αποτελούν απαραίτητο εργαλείο για τη διδακτική πράξη. Εκεί περιγράφεται η διδακτική διαδικασία βήμα προς βήμα και εξηγούνται οι διδακτικές δραστηριότητες. Για τη διδασκαλία του μαθήματος στο Λύκειο, είναι βοηθητική η χρήση και του Οδηγού Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου.

3. Διδακτικό Υλικό

Μέχρι την έκδοση νέων διδακτικών βιβλίων, για τη διευκόλυνση του εκπαιδευτικού στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση της διδασκαλίας, οι Επιτροπές Εμπειρογνωμόνων που εκπόνησαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών, σε συνεργασία με ομάδες εκπαιδευτικών, συγκέντρωσαν διδακτικό υλικό για τον μαθητή, δηλαδή το εκπαιδευτικό υλικό που χρειάζεται για την πρώτη εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, καθώς επίσης επιπλέον πληροφοριακό και υποστηρικτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό. Το υλικό έχει ψηφιακή μορφή και περιλαμβάνει γραπτά κείμενα, εικόνες, πολυμεσικά κείμενα κ.ά. Είναι
προτεινόμενο και ενδεικτικό, ενώ η συγκομιδή και ο εμπλουτισμός του θα συνεχιστεί και κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
4. Ιστότοπος υποστήριξης της εφαρμογής

Εντός των προσεχών ημερών θα λειτουργήσει από το Ι.Ε.Π. δυναμικός/διαδραστικός ιστότοπος (στη διεύθυνση: http://iep.edu.gr/index.php/el/) όπου ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να βρει τα κείμενα των Προγραμμάτων, τους Οδηγούς Εκπαιδευτικού, το προτεινόμενο διδακτικό υλικό, ανακοινώσεις και ειδήσεις για την εφαρμογή, φόρμα επικοινωνίας με την
Επιστημονική Ομάδα Έργου για την επιμόρφωση και υποστήριξη της εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών κ.ά. Ο ιστότοπος θα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέο υλικό, το οποίο μπορούν να προτείνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εφαρμογή.

5. Επιστημονική Ομάδα Έργου για την επιμόρφωση και εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα Θρησκευτικά

Για την προετοιμασία, εποπτεία και υποστήριξη των διαδικασιών της εφαρμογής έχει συσταθεί στο ΙΕΠ Επιστημονική Ομάδα Ευθύνης του Έργου, η οποία θα επιλαμβάνεται και των σχετικών επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Γ. Εμπλεκόμενοι στη διαδικασία εφαρμογής

Η εισαγωγή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών εποπτεύεται από τις κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και του Ι.Ε.Π., διά της Επιστημονικής Ομάδας Ευθύνης του Έργου της επιμόρφωσης, η οποία έχει την ευθύνη σχεδιασμού και υλοποίησης των επιμέρους διαδικασιών της εφαρμογής. Περαιτέρω αρμοδιότητες κατανέμονται ως εξής:

1. Σε περιφερειακό επίπεδο, οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τα Τμήματα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, τους Σχολικούς Συμβούλους και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, συντονίζουν και εποπτεύουν την εφαρμογή, μεριμνούν για την εξασφάλιση των αναγκαίων χώρων επιμόρφωσης για τα
επιμορφωτικά προγράμματα, επιλαμβάνονται έκτακτων ζητημάτων και συνεργάζονται με την Επιστημονική Ομάδα Ευθύνης του Έργου.

2. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δημοτικής Εκπαίδευσης) και οι Σχολικοί Σύμβουλοι Θεολόγων, στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, ασκούν συντονιστικό ρόλο για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών, συνδράμουν στην οργάνωση και την υλοποίηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων, συμβάλλουν στο έργο της επιμόρφωσης, υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς στον προγραμματισμό του διδακτικού έργου, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ενημέρωσης και διάδοσης καλών πρακτικών, συνεργάζονται με τους επιμορφωτές των εκπαιδευτικών για την οργάνωση κοινοτήτων συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, συγκεντρώνουν τις απορίες των εκπαιδευτικών και τις προωθούν στην Επιστημονική Ομάδα Ευθύνης του Έργου της επιμόρφωσης, συνεργάζονται με αυτήν και εν γένει παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή στο εκπαιδευτικό έργο. Τέλος, μετά τη λήξη του διδακτικού έτους καλούνται να εντάξουν στην ετήσια έκθεσή τους παρατηρήσεις-προτάσεις-σχόλια γύρω από τις διαδικασίες εφαρμογής και το περιεχόμενό της.

3. Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων σε συνεργασία με τους συλλόγους Διδασκόντων καλούνται να συνδράμουν στο έργο της εφαρμογής όπου χρειάζεται. Ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς, μεριμνούν για την εφαρμογή και προσπαθούν να εξασφαλίσουν τη διδασκαλία του μαθήματος σε ενιαίο διδακτικό δίωρο στις τάξεις όπου προβλέπεται δίωρη εβδομαδιαία διδασκαλία. Σημειώνεται ότι, κατά τη φετινή σχολική χρονιά, έχουν διανεμηθεί στους μαθητές τα σχολικά βιβλία των παλαιών Προγραμμάτων Σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τα αξιοποιούν κατά την κρίση τους, ως πηγές στη διδασκαλία,
με βάση τα νέα Προγράμματα Σπουδών, αποκλειστικά στην περίπτωση που τα θέματα των νέων Προγραμμάτων Σπουδών σχετίζονται με τα περιεχόμενά τους.

4. Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν Θρησκευτικά σε Γυμνάσια και Λύκεια, καθώς επίσης και οι εκπαιδευτικοί Δημοτικής Εκπαίδευσης που διδάσκουν Θρησκευτικά σε Δημοτικά Σχολεία, καλούνται να εφαρμόσουν τα νέα Προγράμματα Σπουδών, από την αρχή του διδακτικού έτους και να συμμετάσχουν στα προγράμματα επιμόρφωσης.

Δ. Επιμόρφωση και διαδικασίες υποστήριξης των εκπαιδευτικών

Προγραμματίζεται άμεση συνοπτική ενημέρωση των σχολικών συμβούλων του κλάδου ΠΕ01 για τις γενικές αρχές και τους σκοπούς των προγραμμάτων σπουδών. Οι σχολικοί σύμβουλοι στη συνέχεια θα ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς που έχουν στην ευθύνη τους. Σε δεύτερη φάση θα πραγματοποιηθεί τριήμερη επιμόρφωση των εβδομήντα (70) επιμορφωτών των εκπαιδευτικών και των Σχολικών Συμβούλων Θεολόγων. Σε τρίτη φάση θα πραγματοποιηθεί επιμόρφωση των Θεολόγων εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης, στα κατά τόπους επιμορφωτικά κέντρα ανά νομό ή περιοχή.

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης μετά την επιμόρφωσή τους, καλούνται να υλοποιήσουν δράσεις ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της άσκησης των παιδαγωγικών καθηκόντων τους, καθώς επίσης να αξιοποιήσουν για τον σκοπό αυτό τις προβλεπόμενες ημερίδες τους κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, προσκαλώντας και άλλους επιμορφωτές.

Παρόμοιες πρωτοβουλίες καλούνται να αναλάβουν και οι Σχολικοί Σύμβουλοι Θεολόγων, οι οποίοι ειδικά κατά το τρέχον σχολικό έτος μπορούν να αιτούνται από τις αρμόδιες Περιφερειακές Διευθύνσεις την υλοποίηση κατά τόπους ημερίδων, με θέμα την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων, και να τις υλοποιούν σε εργάσιμο χρόνο με συμμετοχή των εκπαιδευτικών.

Για την αποτελεσματική υλοποίηση των παραπάνω δράσεων οι Σχολικοί Σύμβουλοι Δημοτικής Εκπαίδευσης και οι Σχολικοί Σύμβουλοι Θεολόγων καλούνται να συνεργάζονται μεταξύ τους και με τις αρμόδιες Περιφερειακές Διευθύνσεις.

Για το επόμενο σχολικό έτος το Ι.Ε.Π. σχεδιάζει επιμορφωτικά προγράμματα για όλα τα γνωστικά αντικείμενα και όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Στον σχεδιασμό αυτόν θα ενταχθεί η περαιτέρω επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το Μάθημα των Θρησκευτικών.

Ε. Ειδικές παιδαγωγικές και διδακτικές οδηγίες

1. Η πλήρης εφαρμογή ενός νέου Προγράμματος Σπουδών είναι ένα πολύπλευρο και απαιτητικό εγχείρημα, για την επιτυχία του οποίου χρειάζεται η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων και κυρίως των εκπαιδευτικών. Αναμφίβολα, θα απαιτηθεί χρόνος, επιμορφωτική προετοιμασία και συνεχής υποστήριξη κατά τη διαδρομή στους επιμέρους κύκλους των νέων Προγραμμάτων. Οι ρεαλιστικοί στόχοι, ο κατάλληλος προγραμματισμός, τα μικρά αλλά σταθερά βήματα είναι καλές πρακτικές για την περαιτέρω πορεία. Η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών δεν απαιτεί την εγκατάλειψη ή την αγνόηση της διδακτικής εμπειρίας των εκπαιδευτικών. Αντίθετα, προσφέρει εύχρηστους τρόπους για την αναδιοργάνωση και την εκ νέου αξιοποίησή της. Η ένταξη στη διδασκαλία των νέων μοντέλων οργάνωσης της τάξης και των νέων στρατηγικών μάθησης θα επιτευχθεί σταδιακά, καθώς ο εκπαιδευτικός θα αισθάνεται ασφαλής για να προχωρήσει, απελευθερωμένος από τις δεσμεύσεις του γνωσιοκεντρικού και εξετασιοκεντρικού διδακτισμού.

2. Κύρια χαρακτηριστικά των νέων Προγραμμάτων είναι:

α. Το Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου χαρακτηρίζεται ως Πρόγραμμα Διαδικασίας, επειδή ο ίδιος ο εκπαιδευτικός διαμορφώνει το διδακτικό του έργο κάνοντας επιλογές από το Πρόγραμμα Σπουδών ανάλογα με το μαθητικό δυναμικό και τις ανάγκες του. Δίνει έμφαση στις διδακτικές διαδικασίες μέσα από τις οποίες προσεγγίζονται τα βασικά θέματα και σύμφωνα με την προσδοκώμενη μάθηση. Τα χαρακτηριστικά του Προγράμματος Διαδικασίας περιγράφονται στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, σσ. 43 – 48.

Στο κυρίως μέρος του Προγράμματος, ανά Θεματική Ενότητα, αναπτύσσονται τρεις στήλες:

α) προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, β) προτεινόμενα βασικά θέματα, και γ) ενδεικτικές δραστηριότητες, ομαδοποιημένες κατά τύπο. Η οργάνωση των περιεχομένων του ΠΣ, περιγράφεται στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, σσ. 59– 99. Ο εκπαιδευτικός, σε συνεργασία με τους μαθητές, θα αποφασίσει για την κατανομή των θεμάτων στα δίωρα. Βασικές επιδιώξεις είναι η ποικιλία των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων και των μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας.

Στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου αποθησαυρίζονται οι διδακτικές τεχνικές στις οποίες παραπέμπει το Πρόγραμμα Σπουδών και οι οποίες παρουσιάζονται σύντομα και χρηστικά (πίνακας περιεχομένων στις σελίδες 109-110, ανάλυση κάθε διδακτικής τεχνικής στη συνέχεια). Επιπρόσθετα, παρατίθενται οδηγίες για την αξιολόγηση του μαθητή, διδακτικά σενάρια, καλές πρακτικές κ.ά.

β. Το Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Λυκείου χαρακτηρίζεται ως εννοιοκεντρικό και μεθοδοκεντρικό. Στο κυρίως μέρος του Προγράμματος, ανά Διδακτική Ενότητα,
αναπτύσσονται τρεις στήλες: α) Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, β) αξιολόγηση, γ) μέθοδος-δραστηριότητες, (Βλ. περισσότερα στον Οδηγό Εκπαιδευτικού, σσ. 39 – 44). Κύριες διδακτικές μέθοδοι που προτείνονται είναι η διερευνητική και η βιωματική (Βλ. περισσότερα στον Οδηγό Εκπαιδευτικού, σσ. 42 – 46).

Στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά του Λυκείου περιλαμβάνονται για κάθε Διδακτική Ενότητα δύο εναλλακτικά σχέδια μαθήματος. Το εκπαιδευτικό υλικό για τον μαθητή, βρίσκεται στην ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π.

4. Στο ξεκίνημα της εφαρμογής, πριν τον προγραμματισμό και τον σχεδιασμό των μαθημάτων, είναι χρήσιμο οι εκπαιδευτικοί να μελετήσουν τους γενικούς σκοπούς της βαθμίδας (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) και τους ειδικούς σκοπούς/στόχους των τάξεων (π.χ. Α΄ Λυκείου). Με βάση τους γενικούς σκοπούς της βαθμίδας, τους ειδικούς σκοπούς/στόχους της τάξης καθώς και το δυναμικό των μαθητών/μαθητριών θα επιλέξουν τα θεματικά περιεχόμενα και τις διδακτικές τεχνικές. Επιπρόσθετα, στο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, χρειάζεται να έχουν υπόψη τους τις βασικές μαθησιακές επάρκειες που παρουσιάζονται στο τέλος του υλικού κάθε τάξης.

5. Οι παραπάνω διαδικασίες θα παρουσιασθούν και θα επεξηγηθούν αναλυτικότερα στα επιμορφωτικά προγράμματα για τους εκπαιδευτικούς. Κατά το διάστημα που μεσολαβεί, οι εκπαιδευτικοί ξεκινούν την εφαρμογή των Προγραμμάτων και προβαίνουν σε ενέργειες εισαγωγικού χαρακτήρα. Επιπλέον, μελετούν τα κύρια περιεχόμενα των Προγραμμάτων, ώστε να προσέλθουν στην επιμόρφωση έχοντας επισημάνει τα ζητήματα που χρήζουν περαιτέρω διευκρινίσεων.

Ενδεικτικά, στο πλαίσιο της διδασκαλίας, κατά τα πρώτα βήματα της εφαρμογής, οι εκπαιδευτικοί μπορούν: να διερευνήσουν μαζί με τους μαθητές τους τα θεματικά περιεχόμενα της χρονιάς, χρησιμοποιώντας την ανάπτυξη των γενικών και ειδικών σκοπών και στόχων, όπως περιγράφονται στην αρχή του Προγράμματος Σπουδών κάθε τάξης,
να συζητήσουν με τους μαθητές ζητήματα οργάνωσης της διδασκαλίας και τρόπους ένταξης ουσιαστικών μαθησιακών δραστηριοτήτων (σχετική ανάλυση στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, σσ. 104 – 109), να επενδύσουν στη γνωριμία των μαθητών/μαθητριών μεταξύ τους και στη δημιουργία-διαμόρφωση κοινότητας (ομάδας). Να οργανώσουν την τάξη τους και να προετοιμάσουν τους μαθητές για ομαδοσυνεργασίες (π.χ. εργασία σε ομάδες) και διερευνητικές δραστηριότητες, εξηγώντας τις διαδικασίες (Οδηγός Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, Πίνακας Περιεχομένων στις σελίδες 109-110, ανάλυση κάθε διδακτικής τεχνικής στη συνέχεια), να καθοδηγήσουν τους μαθητές για τους εναλλακτικούς τρόπους μαθησιακής εργασίας (στον Οδηγό Εκπαιδευτικού Δημοτικού – Γυμνασίου, σσ. 167 – 177) και αξιολόγησης στον Οδηγό Εκπαιδευτικού στα Θρησκευτικά Δημοτικού – Γυμνασίου, σσ. 229 – 244) που προτείνονται, όπως είναι ο φάκελος υλικού του μαθητή (portfolio) και το ημερολόγιο μάθησης, να οργανώσουν το διδακτικό τους έργο και να προχωρήσουν σταδιακά στη διδασκαλία της πρώτης Θεματικής Ενότητας, όπως περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σπουδών, χρησιμοποιώντας για τον σχεδιασμό της, τον Οδηγό Εκπαιδευτικού και το εκπαιδευτικό
υλικό από την πλατφόρμα του Ι.Ε.Π., να εντάξουν στη διδασκαλία θέματα και υλικά από τα μέχρι σήμερα διδακτικά βιβλία, στον βαθμό που υπηρετούν τον σχεδιασμό τους, να εμπλέξουν τους μαθητές, όσο είναι εφικτό, σε διαδικασίες διερεύνησης, επεξεργασίας, έκφρασης και αξιολόγησης όσων έμαθαν, να αξιοποιήσουν, εναλλακτικά, ακόμη και παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, όπως είναι η μετωπική παρουσίαση και η αφήγηση, να αποτιμήσουν, στο τέλος της Ενότητας, μαζί με τους μαθητές τα μαθησιακά επιτεύγματα και τους προβληματισμούς τους.

6. Οι παραπάνω οδηγίες αφορούν και στους τύπους σχολείων και στις τάξεις όπου το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται μόνο για μία ώρα την εβδομάδα: Ε΄ Δημοτικού, ΣΤ΄ Δημοτικού, Εσπερινά Γυμνάσια, Επαγγελματικά Λύκεια, Εσπερινά Γενικά Λύκεια. Για την προσαρμογή της διδασκαλίας στους περιορισμούς του ωρολογίου προγράμματος και στις ιδιαίτερες
συνθήκες που αφορούν στα σχολεία αυτά και στις τάξεις αυτές θα αποσταλούν κατά περίπτωση ειδικότερες οδηγίες.

Το έγγραφο

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Youth Pass 2024: Πάνω από 145.000 οι δικαιούχοι

Τι πρέπει να ξέρουν οι δικαιούχοι του Youth Pass

Περισσότεροι από 145.000 είναι οι νέοι 18 και 19 ετών, οι οποίοι θα λάβουν δικαιούνται 150 ευρώ, στο πλαίσιο του Youth Pass 2024.

Σύμφωνα με ανακοίνωση των υπουργείων Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε 69.825 ανέρχονται οι 18χρονοι έκαναν αίτηση μέχρι τις 15 Μαΐου για το Youth Pass.

Youth Pass: Πώς πιστώνεται στους δικαιούχους

Η πίστωση της ενίσχυσης 150 ευρώ γίνεται με τη μορφή ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, η οποία θα σταλεί στα πιστωτικά ιδρύματα μέχρι τις 31 Μαΐου.

Στη συνέχεια, οι ωφελούμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν το ποσό της ενίσχυσης για την πραγματοποίηση αγορών ή τη λήψη υπηρεσιών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του τουρισμού, του πολιτισμού και των μεταφορών.

Αναλυτικά, η ψηφιακή χρεωστική κάρτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση αγορών ή τη λήψη υπηρεσιών στις παρακάτω κατηγορίες επιχειρήσεων:

  • Κατηγορία εμπόρου (MCC) Περιγραφή δραστηριότητας
  • 3000 έως 3350 αεροπορικές εταιρείες, αερομεταφορές
  • 3351 έως 3500 ενοικίαση αυτοκινήτων
  • 3501 έως 3999 ξενοδοχειακές επιχειρήσεις / καταλύματα
  • 4111 μεταφορές
  • 4112 σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών
  • 4121 υπηρεσίες ταξί
  • 4131 υπηρεσίες λεωφορείων
  • 4411 θαλάσσιες μεταφορές / ακτοπλοϊκά
  • 4457 ενοικίαση θαλάσσιων σκαφών
  • 4511 λοιπές αερομεταφορές
  • 4582 αεροδρόμια / αεροσταθμοί
  • 4722 ταξιδιωτικά πρακτορεία
  • 4789 λοιπές μεταφορές
  • 5551 ενοικίαση σκαφών
  • 5561 ενοικίαση τροχόσπιτων κ.λπ.
  • 5815 ηλεκτρονικά βιβλία, ταινίες, μουσική
  • 5942 Βιβλιοπωλεία
  • 7011 λοιπές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις / καταλύματα
  • 7032 κατασκηνώσεις αναψυχής και αθλητισμού
  • 7033 κάμπινγκ
  • 7512 λοιπές ενοικιάσεις μηχανοκίνητων οχημάτων
  • 7832 σινεμά
  • 7911 αίθουσες χορού, σχολεία, στούντιο
  • 7922 θεατρικές επιχειρήσεις, πρακτορεία εισιτηρίων
  • 7929 ορχήστρες και μπάντες
  • 7991 εκθέσεις και τουριστικές ατραξιόν, μουσεία
  • 7997 υπηρεσίες γυμναστηρίου
  • 7999 λοιπές υπηρεσίες αναψυχής

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στην Καβάλα ο γιός του Φρέντι Μπελέρη

Στην πόλη της Καβάλας βρέθηκε το Σάββατο 18 Μαϊου, ο κ. Πέτρος Μπελέρης, γιός του Φρέντι Μπελέρη ο οποίος πραγματοποιήσε συναντήσεις με τον Μητροπολίτη ΦΝ-Θ, κ.κ. Στέφανο αλλά και τον Δήμαρχο Καβάλας, κ. Θόδωρο Μουριάδη ο οποίος στηρίζει τον αγώνα τπου πατέρα ττου για της Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου του 2024.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαβήτης: Κινδυνεύουν να νοσήσουν όσοι τρώνε πολλά γλυκά; Οι ειδικοί απαντούν

Ο διαβήτης περιγράφει την πάθηση που χαρακτηρίζεται από την αδυναμία του οργανισμού να ρυθμίσει αποτελεσματικά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Συχνά προκύπτει από την ανεπαρκή παραγωγή ινσουλίνης από το πάγκρεας ή από την ανάπτυξη αντίστασης στην ινσουλίνη από τα κύτταρα του σώματος ή τη συνύπαρξη των δύο παραγόντων. Αυτό οδηγεί σε επίμονα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, τα οποία συνδέονται με σοβαρούς κινδύνους για την υγεία, όπως καρδιακές παθήσεις, βλάβες στα νεύρα και στα νεφρά.

Remaining Time-0:00
Fullscreen
Mute

Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι διαβήτη:

  • Διαβήτης τύπου 1: Πρόκειται για μια αυτοάνοση πάθηση, όπου το ανοσοποιητικό επιτίθεται στο πάγκρεας, μειώνοντας την ικανότητά του να παράγει ινσουλίνη.
  • Διαβήτης τύπου 2: Αυτός ο τύπος είναι πιο συχνός και χαρακτηρίζεται από μείωση της παραγωγής ινσουλίνης ή της ανταπόκρισης των κυττάρων στην ινσουλίνη, η οποία συχνά επηρεάζεται από τη διατροφή και τους παράγοντες του τρόπου ζωής.

Ο ρόλος της κατανάλωσης πρόσθετων σακχάρων στην ανάπτυξη διαβήτη

Όπως αναφέρει η διαιτολόγος – διατροφολόγος και ειδικός σε θέματα διαβήτη, Imashi Fernando σε άρθρο της στο Healthline, έχει διαπιστωθεί ότι η συχνή κατανάλωση σακχαρούχων ροφημάτων συνδέεται σημαντικά με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Μελέτες σε 175 χώρες έχουν δείξει συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης σακχάρων και του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη: Η υψηλή κατανάλωση αυξάνει τον κίνδυνο, ενώ η χαμηλότερη κατανάλωση έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Παρ’ όλο που είναι δύσκολο να διαπιστωθεί άμεση αιτιώδης συνάφεια, η σχέση μεταξύ της πρόσληψης σακχάρων και του κινδύνου διαβήτη είναι αξιοσημείωτα ισχυρή, με τους ερευνητές να επισημαίνουν ως πιθανούς μηχανισμούς τις επιβλαβείς επιδράσεις της φρουκτόζης στο ήπαρ και τον ρόλο της αύξησης του σωματικού βάρους που προκαλείται από την κατανάλωση σακχαρούχων τροφίμων και ροφημάτων.

Για τον μετριασμό των δυσμενών επιπτώσεων της υπερβολικής κατανάλωσης σακχάρων, οι Διατροφικές Οδηγίες των ΗΠΑ προτείνουν τον περιορισμό της κατανάλωσης σε ποσοστό όχι μεγαλύτερο του 10% της ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης.

Είναι σημαντικό να γίνεται διάκριση μεταξύ των πρόσθετων και των φυσικών σακχάρων. Τα φυσικά σάκχαρα, που εμπεριέχονται στα φρούτα και τα λαχανικά, δεν έχουν τις ίδιες βλαβερές συνέπειες με τα πρόσθετα σάκχαρα, επειδή απορροφώνται πιο αργά λόγω της περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες, γεγονός που αποτρέπει τις απότομες αυξήσεις του σακχάρου στο αίμα.

Τεχνητές γλυκαντικές ουσίες: Μια ασφαλέστερη εναλλακτική λύση;

Τα τεχνητά γλυκαντικά παρέχουν την επιθυμητή γλυκιά γεύση, χωρίς τις ανεπιθύμητες θερμίδες, καθιστώντας τα μια φαινομενικά ελκυστική επιλογή. Ωστόσο, έχουν συνδεθεί με την αντίσταση στην ινσουλίνη και τον διαβήτη τύπου 2, πιθανώς επειδή έχουν την τάση να ενισχύουν την επιθυμία για κατανάλωση γλυκών σνακ και να διαταράσσουν τους μηχανισμούς θερμιδικής αντιστάθμισης του οργανισμού.

Εκτός από την πρόσληψη σακχάρων, πολλοί άλλοι παράγοντες συμβάλλουν στον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, όπως η παχυσαρκία, η σωματική αδράνεια, το κάπνισμα και οι γενετικές προδιαθέσεις. Η αντιμετώπιση αυτών των παραγόντων μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής, όπως η υιοθέτηση μιας διατροφής πλούσιας σε τρόφιμα ολικής αλέσεως, η τακτική άσκηση και η διατήρηση ενός υγιούς βάρους, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο διαβήτη.

Η ειδικός επισημαίνει, τέλος, ότι ενώ η υπερβολική πρόσληψη σακχάρων συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, αυτό αποτελεί μόνο ένα μέρος ενός ευρύτερου προβλήματος, που περιλαμβάνει τη συνολική ποιότητα της διατροφής, τον τρόπο ζωής και τους γενετικούς παράγοντες. Η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών επιλογών και αλλαγών στον τρόπο ζωής μπορεί να συμβάλει στον μετριασμό του κινδύνου και την ενίσχυση της υγείας του οργανισμού.

 

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en