Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η Ελλάδα πέτυχε κεντρική θέση στο ευρωπαϊκό «σχέδιο Μάρσαλ» και το «δεύτερο ΕΣΠΑ»

Με ικανοποίηση υποδέχθηκε η κυβέρνηση την πρόταση της Κομισιόν για Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού στην ευρωπαϊκή οικονομία. Η Ελλάδα θα λάβει από το Ταμείο αυτό 32 δισ ευρώ, τα οποία έρχονται να προστεθούν σε 39 επιπλέον δισ ευρώ πόρων από διάφορες δράσεις και θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεβάζοντας το συνολικό πακέτο σε 71,8 δισ ευρώ.

Το εντυπωσιακό «πακέτο» που αντιστοιχεί στην Ελλάδα από τα 750 δισ που προτείνει η Κομισιόν, δεν είναι προϊόν συμπτώσεων, τονίζουν όμως κυβερνητικά στελέχη. Υποστηρίζουν ειδικότερα ότι η εικόνα της Ελλάδας στην Ευρώπη και στον κόσμο έχει ξεκίνησε να αλλάζει από την 7η Ιουλίου και την εκλογή της νέας κυβέρνησης. Υπενθύμιζαν ότι το ίδιο βράδυ των εκλογών, από τα γραφεία της οδού Πειραιώς, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ζητούσε, μιλώντας σε ξένα μέσα, από όσους στο εξωτερικό διατηρούσαν επιφυλάξεις για τη χώρα μας να κρατήσουν στο «ραντάρ» τους την Ελλάδα και να περιμένουν θετικές εξελίξεις.

Τα ίδια στελέχη υποστήριζαν ως εκ τούτου ότι «η ενίσχυση της διεθνούς θέσης της χώρας, βήμα-βήμα από τα πρώτα ταξίδια του πρωθυπουργού τον Αύγουστο του 2019, ως τη διεθνή αναγνώριση που ήρθε για την Ελλάδα τους τελευταίους μήνες με την επιτυχημένη αντίδραση στις συνθήκες της πανδημίας, αντανακλάται σε μεγάλο βαθμό στη θέση που έχει η Ελλάδα στο ευρωπαϊκό «σχέδιο Μάρσαλ» για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας». Τόνιζαν δε πως σήμερα η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως χώρα με υψηλό κύρος ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να αισθάνεται απόλυτα δικαιωμένος αφού, μεταξύ άλλων, ήταν και από εκείνους που συνυπέγραφαν το αίτημα για κοινά χρηματοδοτικά εργαλεία στην ΕΕ.

Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι όμως η μόνη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που θα φέρει ζεστό χρήμα στην χώρα μας για τα επόμενα τρία χρόνια.

Το φιλόδοξο Ταμείο Ανάκαμψης, που εκτιμάται αυτή τη στιγμή στην περιοχή των 32 δισ ευρώ για την Ελλάδα (22,5 δισ άμεσες επιχορηγήσεις και 9,5 δισ δανεισμός με πολύ ευνοϊκούς όρους), έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών πόρων και εργαλείων, διαθέσιμων για τη χώρα μας το αμέσως επόμενο διάστημα. Εργαλεία που θα ενισχύσουν, όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη, περαιτέρω τη δυναμική επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας μετά την κρίση του κορονοϊού.

Οι ίδιες πηγές σημειώνουν επίσης ότι η Επιτροπή προτείνει ένα νέο, φιλόδοξο και αυτόνομο πρόγραμμα για την υγεία για την περίοδο 2021-2027 —το πρόγραμμα «EU4Health» προϋπολογισμού (για το σύνολο της ΕΕ) 9,4 δισ. ευρώ.

Επιπλέον:

Η Ελλάδα αναμένει πάνω από 1,4 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα SURE που αφορά την ενίσχυση της βραχυπρόθεσμης απασχόλησης.

Περί τα 3 δισ. ευρώ από το πανευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αφορά την ενίσχυση των επιχειρήσεων, καθώς και

Ποσό 4 δισ ευρώ ως δυνατότητα χρηματοδότησης με ευνοϊκούς όρους, χωρίς αιρεσιμότητα, από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, προκειμένου να υλοποιηθούν άμεσες και έμμεσες δαπάνες σχετιζόμενες με την υγειονομική κρίση.

«Η Ελλάδα, ιδιαίτερα το τελευταίο τρίμηνο, γύρισε οριστικά σελίδα από την εποχή που παρέμενε αποκλεισμένη από βασικές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, όπως το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ (QE), πληρώνοντας το τίμημα του λαϊκισμού και της αναξιοπιστίας», σχολιάζουν κυβερνητικά στελέχη.

Επικαλούνται συγκεκριμένα ότι από την αρχή του έτους η χώρα εντάχθηκε στο QE, που αναμένεται να τροφοδοτήσει με περίπου 12 δισ ευρώ ρευστότητα την ελληνική οικονομία.

Αναφέρουν επίσης ότι το waiver που αποφασίστηκε από την ΕΚΤ και αντιστοιχεί σε ρευστότητα ύψους περίπου 10 δισ ευρώ για το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. «Τα χρήματα αυτά θα πυροδοτήσουν την δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας, καθώς οι τράπεζες θα μπορέσουν να δώσουν πιο φθηνό δανεισμό, είτε κεφάλαιο κίνησης, είτε χρηματοδότηση επενδυτικού σχεδίου για μια επιχείρηση, είτε να προχωρήσουν με πιο μεγάλη ευκολία σε δανεισμό των νοικοκυριών. Θα μπορέσουν έτσι όλοι οι κλάδοι της οικονομίας να πάρουν πιο γρήγορα μπροστά», λένε κυβερνητικά στελέχη. Σημειωτέον ότι ο πρωθυπουργός έχει καλέσει τις τράπεζες να μην είναι… φειδωλές στη διανομή αυτής της ρευστότητας.

Τα χαρακτηριστικά του ταμείου της Κομισιόν

Στην Αθήνα δηλώνουν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την πρόταση για τα 750 δισ. ευρώ, καθώς η Ελλάδα πέτυχε να συμπεριληφθούν στις προτάσεις της Επιτροπής, και οι τέσσερις προϋποθέσεις που από την αρχή είχε θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική κυβέρνηση είχε ζητήσει το «Ταμείο Ανάκαμψης» να είναι μεγάλο και φιλόδοξο. Και όπως σημείωναν κυβερνητικά στελέχη, με βάση το αναλογούν ποσό, η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες (5η ή 6η στη σειρά) σε απόλυτο μέγεθος και πιθανότατα η πρώτη σε κατά κεφαλήν.

Όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη, η Ελλάδα θα είναι αυτή που θα δει τη μεγαλύτερη εισροή κεφαλαίων ως ποσοστό του ΑΕΠ. Το μεγαλύτερο κονδύλι σε απόλυτα νούμερα, ύψους 82,2 δισ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 6,6% του ΑΕΠ της, αναμένεται να λάβει η Ισπανία. Η Πολωνία θα λάβει 36 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 6,8% του ΑΕΠ της, ενώ τα 33 δισ ευρώ που θα λάβει η χώρα μας αντιστοιχούν περίπου στο 18% του ΑΕΠ της.

Το γεγονός αυτό, κατά το Μαξίμου, αντανακλά την ενισχυμένη αξιοπιστία της χώρας. Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ειδικότερα ότι «η αξιοπιστία αυτή δεν ήρθε τυχαία, αλλά οφείλεται στο πρόσωπο του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς ο ίδιος έθεσε ήδη από τον Μάρτιο τα θέματα αυτά, μέσω διαδοχικών τηλεδιασκέψεων που πραγματοποίησε όλο αυτό το διάστημα, τόσο σε διμερές επίπεδο, με τους επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Κομισιόν, όσο και σε πολυμερές επίπεδο, στο πλαίσιο των Συνόδων Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου».

Η δεύτερη πρόταση της Ελλάδας για το πακέτο αντιμετώπισης των συνεπειών του κορονοϊού ήταν να είναι ευέλικτο. Και όντως, στις προτάσεις της Επιτροπής, προβλέπεται ο τετραπλασιασμός του «Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης» προς την οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Κάτι που, πάντα σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, είχε βάλει πρώτος ο πρωθυπουργός στο ευρωπαϊκό τραπέζι, στο πλαίσιο της πράσινης ατζέντας της κυβέρνησης με στόχο την απολιγνιτοποίηση. Επίσης, προβλέπεται η αύξηση του rescEU κατά 2 δισ. ευρώ συνολικά, για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας των κρατών-μελών, κάτι που είχε προτείνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήδη από το 2018, και συγκεκριμένα μετά την τραγωδία στο Μάτι, ως αρχηγός τότε της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στη Σύνοδο Κορυφής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Επίσης, στον τομέα της πολιτικής Συνοχής, η κατανομή των ποσών που προβλέπεται στις προτάσεις της Επιτροπής διαφέρει από αυτήν της παραδοσιακής πολιτικής της Ε.Ε., με τρόπο που ευνοεί μεταξύ άλλων χωρών και την Ελλάδα. Τέλος, στις προτάσεις της Επιτροπής περιλαμβάνονται αυξημένες δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη.

Η τρίτη πρόταση της Αθήνας που έγινε αποδεκτή ήταν το Ταμείο Ανάκαμψης να βασίζεται περισσότερο σε επιχορηγήσεις και λιγότερο σε δάνεια. Κυβερνητικά στελέχη τόνιζαν ότι το ενισχυμένο «χρηματοδοτικό πακέτο» που αναλογεί στη χώρα μας είναι στην ουσία σαν ένα δεύτερο ΕΣΠΑ. Και διαβεβαίωναν ότι η κυβέρνηση θα το αξιοποιήσει για να πυροδοτήσει τη δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας προς όφελος όλων των Ελλήνων. «Με σύνεση και υπευθυνότητα, δεν θα το ξοδέψουμε, αλλά θα το επενδύσουμε για να μεταμορφώσουμε την Ελλάδα» έλεγαν χαρακτηριστικά.

Τέταρτον, η Ελλάδα είχε εξαρχής ζητήσει το πακέτο ευρωπαϊκής αντιμετώπισης των συνεπειών του κορονοϊού να χρηματοδοτηθεί από κοινό δανεισμό. Αυτό βέβαια πριν λίγους μήνες έμοιαζε με ουτοπία για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με το Ταμείο Ανάκαμψης όμως ουσιαστικά πλέον γίνεται πράξη ένας μηχανισμός κοινού ευρωπαϊκού δανεισμού, κάτι που ζητούσαν βέβαια και ηγέτες άλλων χωρών-μελών της Ε.Ε.

Πέραν του Ταμείου Ανάκαμψης για την αντιμετώπιση της πανδημίας, η Ελλάδα διεκδικεί από το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) της περιόδου 2021-2027, σημαντικά κεφάλαια που θα στηρίξουν τους νέους, την πράσινη οικονομία, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την αγροτική πολιτική και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Γράφει η Βίκυ Σαμαρά/newsbeast

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en