Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι καλοί και οι κακοί οιωνοί για τη χρονιά που έρχεται

Οικονομολόγοι και δημοσιογράφοι του αμερικανικού ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg απαντούν στα καίρια ερωτήματα για την παγκόσμια οικονομία και τις εξελίξεις το 2019.

– Θα διολισθήσει σε ύφεση η παγκόσμια οικονομία;
– Οχι. Οι αγορές κλυδωνίζονται, οι κεντρικές τράπεζες εγκαταλείπουν την πολιτική του φθηνού χρήματος και βρίσκεται σε εξέλιξη ένας εμπορικός πόλεμος. Το ΔΝΤ, όμως, εξακολουθεί να προβλέπει ότι η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί για τρίτη χρονιά με ρυθμό 3,7%. Ακόμη κι αν δεν φτάσει σε αυτόν τον ρυθμό, πάντως, η παγκόσμια ανάπτυξη σίγουρα θα είναι ικανοποιητική.

Ο οικονομολόγος του Bloomberg Τομ Ορλίκ τονίζει πως το 2019 δεν θα αρχίσει με την ισχυρή ανάπτυξη του 2018. Η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί με χαμηλότερους ρυθμούς και θα είναι αισθητή η απόκλιση ανάμεσα στις ΗΠΑ και στον υπόλοιπο κόσμο. Η μεγάλη αστάθεια στις αγορές και η μείωση των εξαγωγών μάς προϊδεάζουν πως η εποχή της μεγάλης ανάπτυξης έχει παρέλθει. Δεν αποτελούν, όμως, ένδειξη επικείμενης ύφεσης.

– Θα κλιμακωθεί ο εμπορικός πόλεμος;
– Είναι σαφώς το σημαντικότερο ερώτημα για την παγκόσμια οικονομία το 2019. Η προσωρινή εκεχειρία ανάμεσα στον πρόεδρο Τραμπ και τον Κινέζο ομόλογό του, Σι Τζινπίνγκ, είναι καλό σημάδι. Η νευρικότητα στις αγορές και η ανησυχία για το μέλλον των δύο οικονομιών εξωθούν τους δύο ηγέτες προς μια συμφωνία. Ο,τι κι αν γίνει, όμως, δεν αναμένεται να ανακληθεί το μεγαλύτερο μέρος των δασμών που επέβαλε η Ουάσιγκτον σε κινεζικά προϊόντα αξίας 250 δισ. δολαρίων. Το ίδιο ισχύει και για την απειλή της Ουάσιγκτον να επιβάλει περαιτέρω δασμούς εάν δεν προχωρήσει η Κίνα σε μεταρρυθμίσεις.

Σύμφωνα με τον οικονομολόγο του Bloomberg Τομ Ορλίκ, η εκεχειρία ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Κίνα θα διαρκέσει. Η Κίνα δεν θα προχωρήσει στις βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούν τα «γεράκια» της Ουάσιγκτον. Θα κινηθεί τόσο όσο χρειάζεται για να ισχυριστεί η Ουάσιγκτον ότι νίκησε, αλλά και για να την εξωθήσει σε περαιτέρω μέτρα προστατευτισμού. Ακόμη και στην περίπτωση αυτή, πάντως, θα μειωθούν οι εξαγωγές το 2019.

– Θα σταματήσει η Federal Reserve να αυξάνει τα επιτόκια;
– Η Fed έχει προαναγγείλει δύο αυξήσεις επιτοκίων για το 2019 και μία για το 2020 καθώς αισιοδοξεί πως θα συνεχιστεί η στιβαρή ανάπτυξη. Οι επενδυτές εκτιμούν πως η αισιοδοξία αυτή παραβλέπει τις ενδείξεις επιβράδυνσης. Ηδη ο φόβος πως η Fed αυξάνει πολύ γρήγορα τα επιτόκια έχει προκαλέσει απώλειες στις μετοχές αμερικανικών εταιρειών. Ο πρόεδρος Τραμπ θα εξακολουθήσει, άλλωστε, να ασκεί πιέσεις στον επικεφαλής της Fed, Τζερόμ Πάουελ, αν η νομισματική πολιτική της παραμένει περιοριστική.

Σύμφωνα με τους οικονομολόγους του Bloomberg, Τιμ Μάχεντι και Γελένα Σουλιάτγεβα, η επιβράδυνση και η δυσχέρεια στη χρηματοδότηση δεν επαρκούν για να σταματήσει η Fed τις αυξήσεις των επιτοκίων. Ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας θα μετριασθεί, αλλά θα παραμείνει πάνω από το μακροπρόθεσμο δυναμικό της.

– Μπορεί να ελέγξει η Κίνα την επιβράδυνσή της χωρίς μέτρα στήριξης;
– Μετά το πρώτο τρίμηνο του έτους θα φανεί ποιος θα είναι ο αντίκτυπος του εμπορικού πολέμου στις εξαγωγές. Μέχρι την 1η Μαρτίου θα έχει φανεί, άλλωστε, αν σημειώνεται πρόοδος στις εμπορικές συνομιλίες ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και στο Πεκίνο. Οι κινεζικές αρχές επιθυμούν να προχωρήσουν με στοχευμένα μέτρα τόνωσης της οικονομίας. Πολλά θα εξαρτηθούν, πάντως, από την κατανάλωση, που στα τέλη του 2018 επιβραδύνθηκε. Ισως τα χρέη των κινεζικών νοικοκυριών σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος ζωής στις μεγάλες πόλεις αρχίζουν να «δαγκώνουν». Το Πεκίνο μπορεί να αναγκαστεί να στραφεί σε μια πιο επιθετική στήριξη της ανάπτυξης.

Ο οικονομολόγος του Bloomberg Τομ Ορλίκ εκτιμά πως η Κίνα μπορεί να ελέγξει μια σταδιακή επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης, όμως όλα θα εξαρτηθούν από τον εμπορικό πόλεμο. Αν αποκλιμακωθεί η ένταση με την Ουάσιγκτον και δεν μειωθούν σημαντικά οι εξαγωγές της Κίνας, τότε οι κινεζικές αρχές θα έχουν μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών για να χειριστούν την κατάσταση. Αν, όμως, κλιμακωθεί η ένταση με την Ουάσιγκτον, η κινεζική ηγεσία θα αναγκαστεί μάλλον να καταφύγει σε επιθετικά μέτρα στήριξης της οικονομίας. Ιδιαιτέρως αν ο συνδυασμός εξωτερικών και εσωτερικών προβλημάτων οδηγήσει σε μεγάλη ανεργία και προβλήματα επιχειρήσεων.

Τι προβλέπεται για Brexit, αναδυόμενες αγορές και επιτόκια ΕΚΤ



Η ΕΚΤ θα εξετάσει την πρώτη αύξηση των επιτοκίων το 2019, εάν τα πράγματα εξελιχθούν έτσι όπως περιμένει ο Μάριο Ντράγκι.

– Θα υπάρξει συμφωνία για το Brexit;
– Εχουν αυξηθεί οι πιθανότητες να μην επιτευχθεί συμφωνία. Η Τράπεζα της Αγγλίας εκτιμά πως κάτι τέτοιο θα είναι καταστροφή για την οικονομία της Βρετανίας. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι θεωρούν πως θα αποφευχθεί η καταστροφή, αλλά η ανάπτυξη δεν θα είναι ικανοποιητική.

Οι έμποροι λιανικής έχουν πληγεί, η αγορά ακινήτων επιβραδύνεται και ο πληθωρισμός βρίσκεται σε επίπεδα πάνω από τον στόχο της Τράπεζας της Αγγλίας. Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη θα είναι στην καλύτερη περίπτωση περιορισμένη και κάτω από τον ρυθμό που σημείωνε η βρετανική οικονομία πριν από το δημοψήφισμα του 2016.

Ο οικονομολόγος του Bloomberg Νταν Χάνσον επισημαίνει πως η πλειονότητα των Βρετανών βουλευτών τάσσεται κατά της εξόδου από την Ε.Ε. χωρίς συμφωνία. Γι’ αυτό και φαίνεται πως θα υπάρξει συμφωνία το 2019. Αν αυτή επιτευχθεί, θα δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη, θα υπάρξει ασφάλεια και ίσως εφαρμοστεί πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική. Τότε θα ακολουθήσει ανάπτυξη κοντά στο 2%.

– Θα αντιμετωπίσουν οι αναδυόμενες αγορές νέα κρίση;
– Το 2019, η Fed δεν θα αυξάνει τόσο επιθετικά τα επιτόκια, ενώ το πετρέλαιο θα είναι φθηνό. Ετσι θα υπάρχει σχετική ηρεμία στις αγορές. Από δημοσκόπηση του Bloomberg μεταξύ επενδυτών, διαπραγματευτών και αναλυτών προκύπτει η πρόβλεψη πως τα περιουσιακά στοιχεία των αναδυόμενων αγορών θα ανακάμψουν το 2019. Σύμφωνα μάλιστα με τη Morgan Stanley, οι αναδυόμενες το επόμενο έτος θα αποτελέσουν τον μοχλό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Υπάρχουν, ωστόσο, θύλακοι κινδύνου, όπως η πολιτική κρίση σε Αργεντινή και Τουρκία, ενώ η Νότιος Κορέα είναι υπερχρεωμένη και η Ρωσία κινδυνεύει από νέο κύμα κυρώσεων. Η Νότιος Αφρική αγωνίζεται με οικονομία που παραπαίει εν μέσω πολιτικής αβεβαιότητας.

Ο οικονομολόγος του Bloomberg Σκοτ Τζόνσον τονίζει πως η αβεβαιότητα γύρω από τη νομισματική πολιτική της Fed, το εμπόριο και τις τιμές του πετρελαίου θα παραταθεί και το 2019. Τυχόν επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης μπορεί να αποβεί περαιτέρω εις βάρος των αναδυόμενων αγορών.

– Θα αρχίσει να αυξάνει τα επιτόκια η ΕΚΤ;
– Εχει δηλώσει πως τα επιτόκια της Ευρωζώνης θα παραμείνουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα «τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2019». Οι οικονομολόγοι συμμερίζονται την άποψη της ΕΚΤ πως η Ευρωζώνη σημειώνει σταθερή ανάπτυξη, παρά τα τελευταία στοιχεία που κατατείνουν σε επιβράδυνση. Αναμένουν, έτσι, την πρώτη αύξηση των επιτοκίων τον Σεπτέμβριο. Οι επενδυτές βλέπουν τα πράγματα αλλιώς. Εκφράζουν φόβους πως η Ευρωζώνη βρίσκεται στα πρόθυρα παρατεταμένης επιβράδυνσης εν μέσω εμπορικού πολέμου και πολιτικής αστάθειας.

Εκτιμούν πως η πρώτη αύξηση επιτοκίων θα έρθει γύρω στον Απρίλιο του 2020, οπότε θα έχει αναλάβει καθήκοντα ο διάδοχος του Μάριο Ντράγκι. Σύμφωνα με τον Τζέιμι Μουρέι, οικονομολόγο του Bloomberg, η ΕΚΤ θα εξετάσει την πρώτη αύξηση των επιτοκίων το 2019 αν τα πράγματα εξελιχθούν έτσι όπως περιμένουν ο Μάριο Ντράγκι και οι συνεργάτες του. Αν το μεγαλύτερο μέρος του 2019 σημειώνεται ανάπτυξη 0,5% κάθε τρίμηνο και αυξάνονται οι μισθοί, δεν θα έχει κανένα λόγο να αναβάλει την αύξηση η ΕΚΤ. Μάλλον θα προχωρήσει το 2019, αλλά ύστερα από κάποιους μήνες.Έντυπη

kathimerini.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Νέοι έλεγχοι για ανασφάλιστα οχήματα, ΚΤΕΟ και τέλη κυκλοφορίας

Νέο σύστημα ελέγχων με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα, για όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τους, αλλά και ένα νέο πλαίσιο κυρώσεων για όλα τα παραπάνω, προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Το νομοσχέδιο που αφορά την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, καθώς και την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858 αναρτάται την Παρασκευή (10/05) σε δημόσια διαβούλευση.

Παράλληλα, στο νομοσχέδιο περιέχονται διατάξεις για κλιμακωτά πρόστιμα που αφορούν στην εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας, καθώς και για τη διαδικασία αδρανοποίησης και διαγραφής από τα μητρώα οχημάτων.

Επιπρόσθετα με το σχέδιο νόμου εισάγονται διατάξεις:

● προσαρμογής στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών μέσων (μετοχών, ομολόγων κλπ) που διακινούνται με χρήση τεχνολογίας blockchain,

● για τη διασαφήνιση των διαδικασιών για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου.

Αναλυτικά:

  1) Νέο σύστημα διασταυρώσεων για τον εντοπισμό παραβάσεων προς τις υποχρεώσεις κυκλοφορίας των οχημάτων.

Με το νομοσχέδιο ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό:

● ανασφάλιστων οχημάτων,

● οχημάτων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,

● οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.

Οι έλεγχοι θα διενεργούνται σε εξάμηνη βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.

Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και ορίζονται τα εξής πρόστιμα:

   ● Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος:

  • 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,

0 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,

  • 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους, βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, επιβάλλεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο.

Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται από την Αρχή που επιβάλλει το αντίστοιχο πρόστιμό της εντός 30 εργάσιμων ημερών. Σε περίπτωση αποδοχής της ένστασης, τα πρόστιμα διαγράφονται. Εφόσον εντός 10 εργάσιμων ημερών από την επομένη της κοινοποίησης της επιβολής προστίμου ή της απορριπτικής απόφασης επί της ένστασης, ο ιδιοκτήτης συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του αναφορικά με το ΚΤΕΟ και την ασφάλιση του οχήματος, τα σχετικά πρόστιμα διαγράφονται.

Σημειώνεται ότι μετά τη διαπίστωση παράβασης διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα από 3 έως 12 μήνες από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί μέχρι τον νέο έλεγχο, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος τα οποία επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

   2) Κλιμακωτά πρόστιμα σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής των τελών κυκλοφορίας οχημάτων

Τα πρόστιμα διαμορφώνονται ως εξής:

● 25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου του επομένου έτους από το έτος καταβολής,

● 50% επί του τέλους αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο,

● 100% αν καταβληθεί μετά το τέλος Φεβρουαρίου.

Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να υπολείπεται των 30 ευρώ.

   3) Καθορισμός διαδικασίας αδρανοποίησης και διαγραφής από τα Μητρώα οχημάτων

Ορίζεται ότι τα οχήματα που δεν έχουν ασφαλισθείδεν έχουν υποβληθεί σε ΚΤΕΟ και δεν έχουν καταβληθεί γι’ αυτά τέλη κυκλοφορίας τα τελευταία 7 έτη, τίθενται σε καθεστώς προσωρινής αδράνειας. Στη συνέχεια ειδοποιούνται οι ιδιοκτήτες των οχημάτων ώστε είτε να προχωρήσουν στην οριστική αδρανοποίηση των οχημάτων και τη διαγραφή τους από τα μητρώα, είτε στη δήλωση ακινησίας τους, είτε, εφόσον προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες, στην επανακυκλοφορία τους. Προβλέπεται, επίσης, η συχνότητα των ελέγχων, οι συνέπειες της προσωρινής και οριστικής αδράνειας και οι κυρώσεις για παραβάσεις των σχετικών ρυθμίσεων.

Σημειώνεται ότι:

● Διευκολύνεται η διαγραφή οχήματος θανόντος και έχει παραδοθεί προς ολική καταστροφή και ανακύκλωση. Σε αυτή την περίπτωση η διαγραφή μπορεί να γίνει χωρίς να έχει μεταβιβαστεί το όχημα στους κληρονόμους.

● Σε περίπτωση χρήσης του οχήματος που έχει τεθεί σε οριστική αδράνεια ή έχει διαγραφεί επιβάλλεται στον κάτοχό του πρόστιμο 10.000 ευρώ, καθώς και τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στο όχημα για το έτος εντοπισμού.

Επιπρόσθετα, ορίζεται ότι εάν εντοπιστεί σε κυκλοφορία όχημα για το οποίο υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας, είτε εντοπιστεί σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό, το οποίο έχει δηλωθεί, αίρεται η ακινησία και επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ από την ΑΑΔΕ πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής τους. Σημειώνεται ότι ο έλεγχος διενεργείται κατόπιν έκδοσης εντολής ελέγχου ή κατόπιν ηλεκτρονικών διασταυρώσεων από την ΑΑΔΕ με άντληση στοιχείων από τους παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων καθώς και μέσω ειδικής εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων.

Τέλος, προβλέπεται πως εάν επαναληφθεί η παράβαση εντός πενταετίας τότε το πρόστιμο τριπλασιάζεται και αφαιρείται για 3 έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.

   4) Ασφάλιση οχημάτων- Καθορισμός ενός συνεκτικού πλαισίου με ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 (L 430) στο εθνικό Δίκαιο

Με την Οδηγία αυτή προβλέπεται:

  • Η υποχρέωση του Επικουρικού Κεφαλαίου να αποζημιώνει ζημιωθέντες από αυτοκινητιστικά ατυχήματα καλύπτει πλέον και τις περιπτώσεις, όπου το όχημα που προκάλεσε τη ζημία ήταν ασφαλισμένο, αλλά η ασφαλιστική εταιρεία έχει τεθεί σε ασφαλιστική εκκαθάριση.
  • Το Επικουρικό Κεφάλαιο παρέχει αποζημίωση όταν η ασφαλιστική εταιρεία που έχει πτωχεύσει ή έχει τεθεί σε εκκαθάριση εδρεύει σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και προβλέπεται σχετική διαδικασία αναγωγής).

  • Ενιαία μορφή στις βεβαιώσεις ιστορικού αξιώσεων αποζημίωσης τρίτων ώστε να καθίσταται εφικτή η εξακρίβωση της γνησιότητάς τους.

  • Η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης ασφάλισης για τα αυτοκίνητα.

Επιπρόσθετα με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου ορίζονται τα εξής:

   5) Απαραίτητες διατάξεις για τη ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών μέσων (μετοχών, ομολόγων κλπ) που διακινούνται με χρήση τεχνολογίας blockchain.

Στόχος είναι η λήψη εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με τις υποδομές της αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού («Distributed Ledger Technology» ή «DLT»). Προς τον σκοπό αυτό:

● διευρύνεται ο ορισμός του χρηματοπιστωτικού μέσου, ώστε να περιλαμβάνει και τα χρηματοπιστωτικά μέσα (μετοχές, ομόλογα κλπ) που διακινούνται μέσω τεχνολογίας blockchain (DLT).

● ορίζεται η αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858 για τις επιχειρήσεις επενδύσεων και τα πιστωτικά ιδρύματα που διαχειρίζονται πολυμερείς μηχανισμούς διαπραγμάτευσης DLT.

● εισάγονται διατάξεις σχετικά με το πού καταχωρούνται τα χρηματοπιστωτικά μέσα DLT, ποιοι είναι οι δικαιούχοι, πώς μεταβιβάζονται και πώς συστήνονται εμπράγματα δικαιώματα.

   6) Τροποποιήσεις στη διαδικασία εξαγοράς διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου

Πιο αναλυτικά:

● Αλλάζουν οι προϋποθέσεις υποβολής αίτησης εξαγοράς: Συγκεκριμένα καταργείται η προϋπόθεση ύπαρξης κτίσματος για την υποβολή της αίτησης (το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι πρέπει να υπάρχει κτίσμα που έχει ανεγερθεί το αργότερο έως την 31η.12.1991 σε περίπτωση 30ετούς κατοχής και το αργότερο έως την 31η.12.1981 σε περίπτωση 40ετούς κατοχής).

● Προστίθεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος είναι η δήλωση του ακινήτου στο έντυπο Ε9 για τα πέντε τουλάχιστον χρόνια που προηγούνται, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.

● Τίθεται δεκαήμερη προθεσμία για την ενημέρωση του αιτούντος σε περίπτωση που λείπουν δικαιολογητικά. Η απαίτηση για προσκομιδή αεροφωτογραφιών, καταργείται, καθώς δεν εξετάζεται πλέον η ύπαρξη ή μη ακινήτου.

● Επεκτείνεται η δυνατότητα του Δημοσίου να αποφασίσει εξαίρεση από το δικαίωμα εξαγοράς για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Εντός εξαμήνου τα αρμόδια υπουργεία θα προσδιορίσουν αιτιολογημένα τις περιοχές ή τα ακίνητα ενδιαφέροντος τους, προκειμένου αυτά να εξαιρεθούν της διαδικασίας εξαγοράς.

● Επισπεύδεται η προθεσμία υποβολής της συναίνεσης της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου σε 2 μήνες από 3 μήνες, που προβλεπόταν αρχικά.

Το τίμημα εξαγοράς σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου ακινήτου διαμορφώνεται με έκπτωση:

● 50% για αιτούντα που έχει αναγνωρισθεί από πρωτοβάθμιο δικαστήριο ως κύριος του ακινήτου ή που έχει αναγραφεί ως κύριος στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές και έχει ασκηθεί αγωγή από το Δημόσιο ή δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης αγωγής.

● 70% αν ο αιτών έχει ασκήσει ένδικο μέσο κατά δικαστικής απόφασης για την αναγνώριση της κυριότητας του ακινήτου έως την 31η.12.2022.

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για ακίνητο που καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες του αιτούντα ή του αρχικού δικαιοπαρόχου ως αποτέλεσμα μαζικής εγκατάστασης πληθυσμιακών ομάδων πριν το 1964. Σε αυτή την περίπτωση το τίμημα αντιστοιχεί στο 20% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

Επιπλέον, αναμορφώνεται η Επιτροπή που έχει συσταθεί στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας Επιτροπή για την υλοποίηση της εξαγοράς των δημοσίων ακινήτων.

Τέλος, με επιπλέον διατάξεις:

-Αυξάνεται η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας ΑΕ, από 40 σε 67 έτη από την ημερομηνία υπογραφής της.

-Παρατείνονται οι συμβάσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου της ΑΑΔΕ οι οποίοι έχουν προσληφθεί προκειμένου να συνεισφέρουν στην υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον, παρατείνονται έως την 31η.12.2025, οι συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου του προσωπικού της Γενικής Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ. Η παράταση αυτή δεν τις μετατρέπει σε συμβάσεις αορίστου χρόνου.

liberal.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Λογαριασμοί ρεύματος: Οι αυξήσεις φέρνουν ηλεκτροσόκ

Ίλιγγο προκαλούν στα νοικοκυριά οι αυξήσεις στις τιμές των τιμολογίων ρεύματος που αγγίζουν το 70% καθώς οι καλοκαιρινοί μήνες είναι και πιο ενεργοβόροι λόγω της αύξησης της χρήσης των κλιματιστικών.

Οι καταναλωτές το σκέφτονται διπλά και τριπλά να ανοίξουν το κλιματιστικό με τις νέες τιμές του ρεύματος. Σύμφωνα με το OPEN, το κόστος για την λειτουργία του κλιματιστικού για ένα μέσο νοικοκυριό αυξήθηκε 35% από τον Μάιο στον Ιούνιο καθώς αυξήθηκαν οι τιμές της λιανικής του ρεύματος από 11-70%.

Πόσο κοστίζει η χρήση νέων και παλιών κλιματιστικών

Το κόστος στο 9άρι κλιματικό είναι στα 30 ευρώ, το 18άρι στα 62 ευρώ με τις τιμές του Ιουνίου, ενώ οι αντίστοιχες τιμές του Μαΐου ήταν 22 και 46 ευρώ, όπως εξηγεί ειδικός

Συγκεκριμένα, στα παλαιά τύπου κλιματιστικά ο μήνας κοστίζει περίπου 143 ευρώ με τιμές Ιουνίου.

Η κυβέρνηση τονίζει προς το παρόν πως δεν υπάρχει η ανάγκη επιδότησης στο ρεύμα.

Αναλυτικά οι τιμές ρεύματος του Ιουνίου

Υπενθυμίζεται πως η κιλοβατώρα αυξήθηκε κοντά στα 16 λεπτά, από τα 10 λεπτά που ήταν για τον μήνα Μάιο, με εξαίρεση την ΔΕΗ, που συγκράτησε την τιμή στα 11,89 λεπτά για τις πρώτες 500 κιλοβατώρες. Δείτε αναλυτικά τις τιμές ρεύματος του Ιουνίου:

  • ΔΕΗ: 11,89 λεπτά /κιλοβατώρα τον Ιούνιο από 10,65 λεπτά/κιλοβατώρα που ήταν το Μάιο για καταναλώσεις έως 500 κιλοβατώρες. Για καταναλώσεις πάνω από 500 κιλοβατώρες 12,64 λεπτά/κιλοβατώρα από και 11,7 λεπτά /κιλοβατώρα που ήταν το Μάιο.
  • Φυσικό Αέριο: 12,85 λεπτά/κιλοβατώρα τον Ιούνιο από 10,6 λεπτά/κιλοβατώρα τον Μάιο.
  • Volterra: 12,9 λεπτά/κιλοβατώρα από 9,9 λεπτά/κιλοβατώρα το Μάιο.
  • VOLTON: 12,91 λεπτά ανα κιλοβατώρα τον Ιούνιο με έκπτωση συνέπειας από 10,54 λεπτά ανά κιλοβατώρα τον προηγούμενο με μήνα. Και η Volton αύξησε την έκπτωση του τιμολογίου στο στο 20% και την έκπτωση συνέπειας στο 32% προκειμένου να διατηρηθεί σε χαμηλή τιμή το τιμολόγιο της.
  • ΕΛΙΝ: 14,8 λεπτά/ κιλοβατώρα από 9,5 λεπτά/κιλοβατώρα το Μάιο και από 9 λεπτά/κιλοβατώρα τον Απρίλιο
  • Εlpedison: 15,48 λεπτά/κιλοβατώρα για τις πρώτες 100 κιλοβατώρες και 17,98 λεπτά για τις επόμενες τον Ιούνιο, από 9,96 λεπτά/κιλοβατώρα για τις πρώτες 100 κιλοβατώρες και στα 10,56 λεπτά για τις υπόλοιπες που ήταν το Μάιο.
  • NRG: 15,9 λεπτά/κιλοβατώρα τον Ιούνιο από 10,96 λεπτά/κιλοβατώρα που ήταν το Μάιο
  • ΗΡΩΝ: 16,3 λεπτά από κιλοβατώρα από 10,11 λεπτά/κιλοβατώρα στο πράσινο τιμολόγιο Μαΐου και 11,5 λεπτά/κιλοβατώρα που είχε το πράσινο τιμολόγιό της τον Απρίλιο
  • Protergia: 16,4 λεπτά /κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας από 10,60 λεπτα/κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας που ήταν το Μάιο και 23,4 λεπτά χωρίς έκπτωση συνέπειας τον Ιούνιο από 17,6 λεπτά/κιλοβατώρα χωρίς έκπτωση συνέπειας που ήταν το Μάιο.

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

EnEarth από την Energean, για έναν κόσμο με μηδενικές εκπομπές CO2 -Στην Καβάλα το πρώτο πιλοτικό έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα

Την Παγκόσμια Ημέρα για το Περιβάλλον, την 5 η Ιουνίου, επέλεξε η Energean για να γνωστοποιήσει τη δημιουργία της νέας εταιρείας του Oμίλου, της EnEarth, η οποία φιλοδοξεί να ηγηθεί στην προσπάθεια για έναν κόσμο με μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου! Είναι μια ακόμη πρωτοβουλία στο πλαίσιο της δέσμευσης της Energean για την επίτευξη του Net Zero το αργότερο έως το 2050.

Η EnEarth στοχεύει στη δημιουργία “πράσινων” κόμβων, αξιοποιώντας κοιτάσματα υδρογονανθράκων που είτε βαίνουν προς εξάντληση είτε έχουν ήδη εξαντληθεί, καθώς και άλλους γεωλογικούς σχηματισμούς που θα κριθούν κατάλληλοι να μετατραπούν σε βιώσιμες αποθήκες διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Η εταιρεία θα συνδυάσει υφιστάμενες εγκαταστάσεις με τεχνολογίες αιχμής, με στόχο να διαδραματίσει έναν κυρίαρχο ρόλο στην καταπολέμηση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Η δραστηριοποίηση της EnEarth θα συμβάλλει στην προστασία των θέσεων εργασίας και της δραστηριότητας στη βιομηχανία έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, σε βιομηχανικές μονάδες που δεν είναι δυνατό να αποφύγουν να εκπέμπουν CO2, καθώς και στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Πιο συγκεκριμένα, η EnEarth θα δραστηριοποιηθεί:

-Στην αποθήκευση CO2, καταρχήν στον Πρίνο της Καβάλας, με προοπτική σε πλήρη ανάπτυξη να αποθηκεύονται μέχρι 3 εκατ. τόνοι CO2 ετησίως και να αποτελέσει ο Πρίνος πρότυπο για ανάλογα projects και σε άλλα κοιτάσματα και γεωλογικούς σχηματισμούς στη Μεσόγειο.

-Στη μεταφορά CO2 σε συνεργασία με την εξειδικευμένη στις θαλάσσιες μεταφορές Prime Marine που εγγυάται την ασφαλή και αποτελεσματική μεταφορά CO2 για αποθήκευση στον Πρίνο.

-Στην απευθείας δέσμευση CO2 από την ατμόσφαιρα (Direct Air Capture and Storage– DACS), η οποία θα βελτιώσει θεαματικά τις κλιματικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες στις περιοχές όπου θα εφαρμοστεί.

Από την Καβάλα και τις χερσαίες εγκαταστάσεις της Energean στη Νέα Καρβάλη ξεκινά η πιλοτική δέσμευση CO2

Η δραστηριότητα της EnEarth ξεκινά από την Καβάλα, όπως είχε ξεκινήσει και η Energean πριν από 16 χρόνια την πορεία της για να αναδειχθεί σε ηγέτιδα εταιρεία στην έρευνα και ανάπτυξη των φυσικών πόρων της Μεσογείου. Συγκεκριμένα, η EnEarth θα υλοποιήσει πιλοτική δέσμευση CO2 απευθείας από την ατμόσφαιρα με στόχο να ξεκινήσει η λειτουργική δέσμευση CO2 από την ατμόσφαιρα της Καβάλας από τις αρχές του 2026.

Για την θέση του project σε εφαρμογή, πρόκειται να εγκατασταθεί σύστημα απευθείας δέσμευσης CO2 στις χερσαίες εγκαταστάσεις της Energean στη Νέα Καρβάλη, το οποίο λειτουργεί με απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο, έχοντας ως χαρακτηριστικά την ελάχιστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, την μη χρήση ρευστών και διαλυτών και την μηδενική παραγωγή απορριμμάτων.

Με αφορμή την ίδρυση της EnEarth, ο κ. Νικόλας Ρήγας, επικεφαλής του τομέα Αποθήκευσης Άνθρακα της EnEarth, δήλωσε σχετικά: «Με τη δημιουργία της EnEarth, προχωρούμε σε μια καινοτόμο πρωτοβουλία που έχει ως στόχο να μετατρέψει την Βόρεια Ελλάδα σε έναν “πράσινο” κόμβο στην Ανατολική Μεσόγειο με την δέσμευση και την αποθήκευση CO2, εγκαινιάζοντας ένα νέο τρόπο χρήσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων υδρογονανθράκων. Η EnEarth προσφέρει μία νέα βιώσιμη και φιλική για το περιβάλλον βιομηχανική πρακτική, που μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τα οφέλη που προκύπτουν από την χρήση νέας τεχνογνωσίας σε παραδοσιακές βιομηχανικές δραστηριότητες».

Από την πλευρά της, η Δρ. Κατερίνα Σάρδη, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της Energean στην Ελλάδα δήλωσε τα εξής: «Η αναγγελία αυτής της νέας δραστηριότητας από την Καβάλα και μάλιστα την Παγκόσμια Ημέρα για το Περιβάλλον δεν έχει μόνο συμβολική σημασία.Ο Πρίνος έχει αποτελέσει παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης της βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου με περιβαλλοντικά ευαίσθητες και εντυπωσιακού φυσικού κάλλους περιοχές, με τον τουρισμό, με την αλιεία και, γενικότερα, με κάθε δραστηριότητα στην περιοχή. O Πρίνος έχει μια ιδανική, στρατηγική γεωγραφική θέση για να φιλοξενήσει την αποθήκευση CO2, που θα έχει προφανή οφέλη για το περιβάλλον, θα συμβάλλει στην διατήρηση της βιομηχανικής δραστηριότητας στην Ελλάδα και θα τροφοδοτήσει ένα νέο κύκλο οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης, δημιουργώντας και τεχνογνωσία με προστιθέμενη αξία για τις τοπικές κοινωνίες».

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en