Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η υπερφορολόγηση έφερε πλεόνασμα εσόδων ύψους 1 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου

Του Γιώργου Παλαιτσάκη Επιπλέον, το Δημόσιο δεν πλήρωσε 3,01 δισ. ευρώ από τις προϋπολογισθείσες δαπάνες του, οπότε στον κρατικό προϋπολογισμό σχηματίσθηκε πλεόνασμα – μαμούθ 5,44 δισ. ευρώ, το οποίο υπερβαίνει κατά 1,9 δισ. ευρώ τον στόχο – Αντίστοιχα το πλεόνασμα στο ισοζύγιο του προϋπολογισμού υπερβαίνει τον στόχοκατά 3,6 δισ. ευρώ!
 Την είσπραξη φορολογικών εσόδων περισσότερων κατά 1 δισ. ευρώ από όσα προέβλεπε ο φετινός κρατικός προϋπολογισμός πέτυχε το υπουργείο Οικονομικών στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Η επιτυχία αυτή, όμως, δεν οφείλεται τόσο στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου όσο στην υπερφορολόγηση των πολιτών, η οποία επεβλήθη με την εφαρμογή των άδικων εισπρακτικών μέτρων του Μνημονίου ΙΙΙ, τον Ιούλιο του 2015 και τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους. Την ίδια εννεάμηνη περίοδο, το υπουργείο Οικονομικών συγκράτησε τις δαπάνες του κράτους σε επίπεδο χαμηλότερο κατά 3,1 δισ. ευρώ από το όριο το οποίο προέβλεπε ο προϋπολογισμός.   Η υπέρβαση του στόχου για τα φορολογικά έσοδα κατά 1 δισ. ευρώ και η μη πληρωμή ενός σημαντικού ποσού δημοσίων δαπανών ύψους 3,1 δισ. ευρώ από αυτές που είχαν προϋπολογιστεί, είχαν ως αποτέλεσμα κατά το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 να υπερκαλυφθεί η σημαντική υστέρηση στα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία έφθασε τα 969 εκατ. ευρώ, και να σχηματιστεί ένα πρωτογενές πλεόνασμα-μαμούθ, ύψους 5,44 δισ. ευρώ, το οποίο είναι υψηλότερο κατά 1,9 δισ. ευρώ από το προβλεφθέν για την ίδια περίοδο. Σχηματίστηκε επίσης, για πρώτη φορά, πλεόνασμα και στο συνολικό ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού το οποίο ανήλθε στα 592 εκατ. ευρώ, ενώ προβλεπόταν ότι θα σημειωνόταν έλλειμμα 3,02 δισ. ευρώ!   Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016, τα οποία ανακοίνωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους:   1) Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού (σύνολο εισπράξεων μείον επιστροφές φόρου) ανήλθε σε 37,824 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 514 εκατ. ευρώ ή 1,4%  έναντι του στόχου που είχε τεθεί. Πιο αναλυτικά:   α) Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 35,248 δισ. ευρώ, σημειώνοντας υπέρβαση κατά 1,483 δισ. ευρώ ή 4,4% έναντι του στόχου.   Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στο γεγονός ότι τα φορολογικά έσοδα κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 υπερέβησαν κατά 1,066 δισ. ευρώ την πρόβλεψη του προϋπολογισμού καθώς ανήλθαν σε 32,113 δισ. ευρώ, έναντι στόχου να φθάσουν μέχρι τα 32,047 δισ. ευρώ. Η υπέρβαση της πρόβλεψης για τα φορολογικά έσοδα οφείλεται στην είσπραξη εσόδων περισσότερων από όσα είχαν προβλεφθεί στις παρακάτω κατηγορίες φόρων:    i) στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 32 εκατ. ευρώ ή 0,5%,    ii) στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 346 εκατ. ευρώ ή 18,4% κυρίως λόγω της αύξησης του συντελεστή φορολόγησης των ανωνύμων εταιριών και των εταιριών περιορισμένης ευθύνης από το 26% στο 29%, καθώς επίσης και λόγω της αύξησης της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 75% για τις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρίες,    iii) στους άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών κατά 191 εκατ. ευρώ ή 16%,    iv) στους λοιπούς άμεσους φόρους κατά 100 εκατ. ευρώ ή 4,8%,    v) στον ΦΠΑ καπνού κατά 36 εκατ. ευρώ ή 7,3%,    vi) στον ΦΠΑ λοιπών προϊόντων κατά 435 εκατ. ευρώ ή 4,9%, προφανώς λόγω των υπέρμετρων αυξήσεων στους συντελεστές του φόρου, από το 6% στο 13% κι από το 13% στο 23% για μεγάλο αριθμό προϊόντων και υπηρεσιών που επιβλήθηκαν από το δεύτερο εξάμηνο του 2015    vii) στον φόρο ασφαλίστρων κατά 23 εκατ. ευρώ ή 7,9%,    viii) στα τέλη ταξινόμησης οχημάτων κατά 48 εκατ. ευρώ ή 59,8%,    ix) στους λοιπούς ΕΦΚ (καπνού κλπ) κατά 106 εκατ. ευρώ ή 5,0%,    x) στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 16,4%,    xi) στους έμμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών κατά 303 εκατ. ευρώ ή 92,4%,   Από την άλλη πλευρά, μειωμένα έναντι του στόχου ήταν τα φορολογικά έσοδα στις παρακάτω βασικές κατηγορίες:      i) στο φόρο εισοδήματος ειδικών κατηγοριών (τόκων κ.λπ.) κατά 83 εκατ. ευρώ ή 8,4%,    ii) στους φόρους στην περιουσία κατά 109 εκατ. ευρώ ή 4,7%,    iii) στον ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 154 εκατ. ευρώ ή 11,8%, λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των ελέγχων για λαθρεμπορία καυσίμων στην οποία οδήγησε η αποδυνάμωση του ΣΔΟΕ,    iv) στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 0,5%,    v) στους λοιπούς φόρους κατανάλωσης κατά 168 εκατ. ευρώ ή 44,3%, λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των ελέγχων για λαθρεμπορία καυσίμων στην οποία οδήγησε η αποδυνάμωση του ΣΔΟΕ    vi) στους λοιπούς έμμεσους φόρους κατά 32 εκατ. ευρώ ή 11,1%,   Όσον αφορά τα μη φορολογικά έσοδα, σημείωσαν κι αυτά σημαντική υπέρβαση ύψους 788 εκατ. ευρώ, καθώς ανήλθαν σε 3,511 δισ. ευρώ έναντι στόχου να φθάσουν μέχρι τα 2,723 δισ. ευρώ. Η υπέρβαση αυτή οφείλεται κυρίως στην είσπραξη επιπλέον εσόδων ύψους 608 εκατ. ευρώ από μερίσματα δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών και πρόσθετων εσόδων ύψους 179 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση.   Αντιθέτως, υστέρηση 389 εκατ. ευρώ σημείωσαν τα μη τακτικά έσοδα και τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, λόγω μη είσπραξης 117 εκατ. ευρώ από τα έσοδα του προγράμματος ενίσχυσης της ρευστότητας για την αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής κρίσης, 225 εκατ. ευρώ από τα έσοδα του προγράμματος των ANFAs & SMPs και 73 εκατ. ευρώ από πωλήσεις δικαιωμάτων του Δημοσίου.   β) Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 2,149 δισ. ευρώ, σημειώνοντας  μείωση κατά 18 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του προϋπολογισμού (2,167 δισ. ευρώ).   2) Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2,576 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 969 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. 3) Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016 ανήλθαν στα 37,231 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 3,101 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (40,332 δισ. ευρώ). Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34,55 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 2,472 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μη πληρωμής πρωτογενών δαπανών ύψους 1,903 δισ. ευρώ.   Οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 2,681 δισ. ευρώ και ήταν μειωμένες κατά 629 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.   4) Το πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 5,44 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 3,072 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο του 2015 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,907 δισ. ευρώ.   5) Στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζεται πλεόνασμα ύψους 592 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1,904 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2015 και στόχου του προϋπολογισμού 2016 για έλλειμμα 3,023 δισ. ευρώ.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

“Πρωταθλητές” ακρίβειας το ελαιόλαδο και το κρέας – Αύξηση και στον καφέ στην εστίαση

Φωτιά στους λογαριασμούς των νοικοκυριών βάζουν ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας την τελευταία 5ετια με βάση τα στοιχεία της Eurostat με αποτέλεσμα να είναι πιο ακριβή από τον μέσο όρο της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, το ανοδικό «ράλι» στο κόστος του ελαιολάδου αναγκάζει πολλούς ιδιοκτήτες εστιατορίων να μην προμηθεύονται συσκευασίες για όλα τα τραπέζια, αλλά λιγότερες ή ακόμη και καθόλου. Μάλιστα, αρκετοί είναι εκείνοι που αντικατέστησαν το μπουκάλι με… ψεκαστήρα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συντάξεις χηρείας | Η μείωση 50% μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε μηδενισμό των αποδοχών

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.

Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.

Να σημειώσουμε ακόμα ότι όταν ξεκίνησαν οι πρώτες περικοπές (2020), οι αντιδράσεις των συνταξιούχων ήταν έντονες, υποχρεώνοντας μάλιστα τον ΕΦΚΑ να επιστρέψει πίσω τα ποσά που είχαν περικοπεί. Τώρα έρχεται η εφαρμογή του νόμου και για τις συντάξεις χηρείας των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου, οι συντάξεις αυτές, εφόσον έχει παρέλθει τριετία από την καταβολή τους, θα περικοπούν ως αποδοχές εις διπλούν.

Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών

Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!

Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».

«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».

avgi.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Νέο χαράτσι θα έρθει για να μείνει – Πότε θα σημειώσει άνοδο 10 λεπτά η τιμή στη βενζίνη

Μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση φέρνει η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τιμολόγηση των ρύπων των καυσίμων στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2027 και θα έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Όπως αναφέρει σχετικά το Euractiv, η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2, που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Εντούτοις, ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές των μεταφορών και των κτηρίων υποχωρούν πιο αργά από τις αρχικές προβλέψεις στην ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δικαιώματα εκπομπών από το 2027, άρα και της τιμής τους.

Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι ότι πέρυσι στη Γερμανία σημειώθηκε αντίδραση από τους καταναλωτές στον κρατικό στόχο αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Αντί οι πολίτες να στραφούν στα νέα, πράσινα συστήματα, προτίμησαν να εγκαταστήσουν λέβητες με φυσικό αέριο πριν απαγορευτούν.

Με αφορμή τα παραπάνω, πιθανότερο σενάριο θεωρείται ότι η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών δεν θα περιοριστεί στα 45 ευρώ που προέβλεπαν αρχικά οι Βρυξέλλες. Άρα και η άνοδος στις τιμές καυσίμων θα είναι πιθανώς μεγαλύτερη των 10 λεπτών.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντως στην περίπτωση της Ελλάδας που εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
text about elections
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en