Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Ευ. Βενιζέλος | Η θανατηφόρα εκκρεμότητα της χώρας

Έξι μήνες μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015 και αφού η ελληνική κοινωνία έζησε την πρωτόγνωρη εμπειρία ενός δημοψηφίσματος που έθεσε παραπειστικές ερωτήσεις και έδωσε αυτοακυρωμένες απαντήσεις, η χώρα βρίσκεται σε μια κατάσταση πολύ χειρότερη από αυτήν στην οποία βρισκόταν πριν την προκήρυξη των εκλογών, στα τέλη Δεκεμβρίου 2014.

Το κόστος του τελευταίου εξαμήνου είναι τεράστιο, όπως και αν το υπολογίσει κανείς: ως επιστροφή στην ύφεση, ως αρνητική επίπτωση στη δυναμική του δημοσίου χρέους, ως ανάγκη για νέο δάνειο από την ΕΕ και το ΔΝΤ, ως διαρροή καταθέσεων και ως εκτίναξη των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ως υποχρέωση νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών με επιβάρυνση του δημοσίου χρέους για να μη κουρευτούν καταθέσεις, ως υπονόμευση της υγιούς επιχειρηματικότητας κοκ.

Η κατάσταση όμως δεν έχει επιβαρυνθεί μόνο οικονομικά και κοινωνικά, αλλά και πολιτικά και θεσμικά. Από εκεί που το πρόβλημα ήταν η ολοκλήρωση της ασφαλούς εξόδου από την κρίση και η ανάκτηση του χαμένου εδάφους μετά από πέντε χρόνια θυσιών, βυθιστήκαμε ως κοινωνία σε μια περιδίνηση σχετική με την ευρωπαϊκή ταυτότητα της χώρας, σε μια κρίση αυτοσυνειδησίας που υπερβαίνει το ερώτημα «ευρώ ή δραχμή» και μας γυρίζει στο καταστατικό ερώτημα: Ανατολή ή Δύση.

Η περιδίνηση αυτή έχει ήδη προκαλέσει μια βαθιά κρίση δημοκρατικής νομιμοποίησης που επιχειρείται να αντιμετωπισθεί με την πεισματική εμμονή στη νομή της εξουσίας γύρω από την οποία ενώνονται οι δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ που έχουν βαθιά διχαστεί επί της ουσίας της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής. Διαφωνούν ριζικά ως προς την πολιτική γραμμή, αλλά συμφωνούν με πάθος ως προς την ανάγκη διατήρησης της κυβέρνησης. Λες και έλαβαν «εν λευκώ» εντολή να ασκούν την εξουσία ανεξαρτήτως προγραμματικού περιεχομένου. Η αριστερά νομιμοποιείται – κατά την άποψη τους – να νέμεται την κυβέρνηση λόγω ηθικής και ιστορικής υπεροχής, ακόμη και αν ασκεί πολιτική αντίθετη από την εντολή που έλαβε! Δεν πρόκειται για θεσμικό παραλογισμό, αλλά για ωμή αμφισβήτηση της δημοκρατικής αρχής, οι κανόνες και οι δεοντολογικές ευαισθησίες της οποίας δεν ισχύουν για την αριστερά, στην οποία συμπεριλαμβάνεται πλέον, τιμής ένεκεν και ο κ. Καμμένος.

Η κυβέρνηση δείχνει να νιώθει πολύ άνετα ως κυβέρνηση – όπως την χαρακτήρισα – εναλλασσόμενης πλειοψηφίας και πολλαπλού εκβιασμού. Εμφανίζεται τυπικά ως κυβέρνηση με κοινοβουλευτική πλειοψηφία 162 βουλευτών που είναι έτοιμοι με πάθος να δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης, μόλις τεθεί συνταγματικά παρόμοιο ζήτημα, στην αριστερή / εθνικολαϊκιστική κυβέρνησή τους προκειμένου να εφαρμόσει το τρίτο μνημόνιο. Αυτό το μνημόνιο που 39 βουλευτές της πλειοψηφίας αυτής απορρίπτουν μετά βδελυγμίας ως προϊόν είτε ευρωπαϊκού πραξικοπήματος κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας, είτε προδοσίας των ιδεολογικών προδιαγραφών και των προγραμματικών δεσμεύσεων των κυβερνώντων κομμάτων από τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Η κυβέρνηση δεν ενεργεί όμως ως κυβέρνηση μειοψηφίας που ζητά την ανοχή της φιλοευρωπαικής αντιπολίτευσης. Θεωρεί ότι η θετική ψήφος της αντιπολίτευσης στα δύσκολα νομοσχέδια είναι υποχρεωτική, αλλιώς η αντιπολίτευση θα αναλάμβανε την ευθύνη του αδιεξόδου στις σχέσεις με τους εταίρους και της χρεοκοπίας. Δηλαδή, την ευθύνη της κατάστασης που δημιούργησε η ίδια η κυβέρνηση!

Οι διαφωνούντες βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας, δέχονται να μη μετέχουν ως υπουργοί στην κυβέρνηση, αλλά διεκδικούν με πάθος την ιδιότητα του μέλους της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ και τονίζουν ότι στηρίζουν την κυβέρνηση τους με την πολιτική της οποίας έχουν – υποτίθεται – ιδεολογική και αξιακή αντίθεση.

Η Πρόεδρος της Βουλής δηλώνει ότι η κυβέρνηση ενεργεί υπό διεθνή εκβιασμό και ότι η Βουλή ψηφίζει νόμους κατά παράβαση της συνταγματικής τάξης, καταψηφίζει ως βουλευτής τα κυβερνητικά νομοσχέδια, συγκρούεται επί τη βάσει των προσωπικών της απόψεων που αντικρούει η συντριπτική πλειοψηφία της Βουλής με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό, αλλά χαρακτηρίζει τη σύγκρουση αυτή «θεσμική», παραμένει απτόητη στη θέση της και δηλώνει ότι έτσι στηρίζει τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

 
 

Ο Πρωθυπουργός, από τη δική του πλευρά, ψελλίζει κάτι περί «θεσμικής δυσαρμονίας», αλλά αποδέχεται την κατάσταση.

Στη δημόσια συζήτηση κυριαρχεί συνεπώς το ερώτημα της συνοχής του ΣΥΡΙΖΑ και των πρόωρων εκλογών σε συνάρτηση με τις εσωτερικές εξελίξεις στην κυβερνητική πλειοψηφία.

Η αντιπολίτευση, από τη δική της πλευρά, επιμένει ότι πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο πρόωρων και ιδίως άμεσων εκλογών.

Τα μικρότερα κόμματα της φιλοευρωπαϊκής αντιπολίτευσης θέτουν το ζήτημα της άμεσης αντικατάστασης της Προέδρου της Βουλής και της αλλαγής του εκλογικού συστήματος ώστε να καταργηθεί η ενίσχυση του πρώτου κόμματος – ανεξαρτήτως εκλογικών ποσοστών – με 50 βουλευτικές έδρες.

Το κόμμα όμως της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ενώ επισείει το ενδεχόμενο να υποβάλει πρόταση μομφής κατά της Προέδρου της Βουλής, δεν έχει ταχθεί υπέρ της αλλαγής του εκλογικού συστήματος.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης δηλώνουν – εμμέσως πλην σαφώς – έτοιμα να ψηφίσουν και τα επόμενα δύσκολα και αντιδημοφιλή νομοσχέδια, ζητούν όμως ή πάντως δέχονται την ευθύνη της διαπραγμάτευσης, ακόμη και τώρα, να την έχει μόνη η κυβέρνηση που απέτυχε παταγωδώς, με τραγικές συνέπειες για τη χώρα, στην έως τώρα διαπραγμάτευση.

Είναι λογικό να αναρωτηθεί κανείς υποθετικά: αν ο κ. Τσίπρας δηλώσει ότι θα συνεχίσει έως το τέλος της τετραετούς περιόδου της παρούσας Βουλής και άρα έως το τέλος του νέου τριετούς μνημονίου με την κατάσταση έτσι όπως έχει σήμερα, ποια θα ήταν η αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης;

Έως πού και εως πότε μπορεί να πορευθεί η χώρα με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ, με εναλλασσόμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, με την επίπλαστη ενότητα του ΣΥΡΙΖΑ; Πόσο αντέχει η οικονομία τον έλεγχο στην κίνηση κεφαλαίων, την εχθρότητα προς την επιχειρηματικότητα, την απομάκρυνση κάθε επενδυτικού ενδιαφέροντος, την αδράνεια σε ο,τιδήποτε σχετίζεται με την ανάπτυξη και την αξιοποίηση όχι μόνο ιδιωτικών, αλλά και δημόσιων πόρων προερχόμενων από το ΕΣΠΑ και την ΚΑΠ;

Και αν αυτό δεν είναι ούτε δημοκρατικά φυσιολογικό, ούτε εθνικά επωφελές, ούτε οικονομικά αποτελεσματικό, ούτε διαχειριστικά επαρκές, ούτε λογικό, ποια πρέπει να είναι η εναλλακτική λύση;

Μέσα σε αυτό το κοινοβουλευτικό και πολιτικό πλαίσιο δεν μπορεί να επιτευχθεί η αναγκαία εθνική ενότητα, η απαραίτητη πολιτική συναίνεση, η αναγεννητική κινητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών, η συσπείρωση των παραγωγικών δυνάμεων γύρω από ένα εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης που υπερβαίνει το «μνημόνιο τρία» και επιτρέπει στην Ελλάδα να ανακτήσει το χαμένο έδαφος και να ξαναγίνει ισότιμο μέλος της ευρωζώνης.

Χρειάζεται ορθολογική, διαφανής και γενναιόδωρη λειτουργία όλων των πολιτικών δυνάμεων που κινούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής ταυτότητας και προοπτικής της χώρας. Ο ΣΥΡΙΖΑ που είναι κάτοχος της κυβέρνησης και πρώτο κόμμα της παρούσας Βουλής, πρέπει επιτέλους να πει το ταχύτερο ποια είναι η δική του καθαρή και οριστική θέση ως προς την ταυτότητα και την προοπτική της χώρας.

Η διατήρηση της εσωκομματικής αντίφασης και ασάφειας στο ΣΥΡΙΖΑ – με παράπλευρο φαινόμενο την πολιτική χυδαιότητα που τροφοδοτεί η υπαρξιακή διάψευση των ΑΝΕΛ που εκφωνώντας εθνικολαϊκιστικές κορώνες ψηφίζουν το «μνημόνιο τρία» μαζί με την πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να έχουν το πλεονέκτημα των διαφωνούντων του ΣΥΡΙΖΑ να καταψηφίζουν τα δύσκολα μέτρα, αλλά να λένε ότι στηρίζουν την κυβέρνηση, γιατί θέλουν να είναι μέλη της κυβέρνησης – δεν οδηγεί μακριά.

Η χώρα στην κατάσταση αυτή ούτε να διαπραγματευθεί, ούτε να κυβερνηθεί, ούτε να αναταχθεί μπορεί.

Διατηρούνται και αναπαράγονται όλες οι αιτίες που οδήγησαν στο χαμένο εξάμηνο, τις κλειστές τράπεζες, την απώλεια του πρωτογενούς πλεονάσματος, την επιστροφή στην ύφεση, την υπαγωγή σε μνημόνιο με σκληρούς όρους για άλλα τουλάχιστον τρία χρόνια. Οι υπεύθυνοι αυτής της κατάστασης έχουν αιχμαλωτίσει τους θεσμούς και ένα μεγάλο τμήμα της κοινής γνώμης.

Ο κ. Τσίπρας λέει άλλωστε απροκάλυπτα ότι το πρώτιστο ζήτημα για αυτόν είναι η διατήρηση της εξουσίας, του «οχυρού» της κυβέρνησης. Δεν θέλει ούτε να χάσει, ούτε καν να μοιραστεί την εξουσία που κατέλαβε, με το σχηματισμό π.χ. μιας κυβέρνησης εθνικής ενότητας. Δεν θέλει να αποδεχθεί ένα εκλογικό σύστημα που καθιστά αναγκαίες τις ευρύτερες συνεργασίες, που τόσο χρειάζεται τώρα ο τόπος.

Η αντίληψη αυτή οδηγεί σε συντήρηση της εκκρεμότητας μέσα στο ΣΥΡΙΖΑ και άρα σε όλη τη χώρα, με πρώτο θύμα την οικονομία και τις πιο ευπαθείς ομάδες. Ο ΣΥΡΙΖΑ όμως μόνο σε μια περίπτωση μπορεί να ενοποιηθεί και πάλι πολιτικά: αν επιστρέψει η προοπτική της εξόδου από το μνημόνιο, από το ευρώ, από το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Ο κ. Τσίπρας διατηρεί την εσωκομματική του εκκρεμότητα, υποτίθεται, για να εφαρμοστεί το μνημόνιο, να αποκλεισθεί η επαναφορά του Grexit, να γίνει η Ελλάδα μια κανονική χώρα της ευρωζώνης, αλλά αυτό οδηγεί σε οριστική διάσπαση το κόμμα του και σε αλλαγή των συσχετισμών μέσα τόσο στον ριζοσπαστικό, όσο και στον εθνικολαϊκιστικό χώρο. Αν θέλει να διατηρήσει ενωμένο το κόμμα του, με τις αντιφάσεις του, και να συγκρατήσει εκλογικά όσο γίνεται περισσότερες αντιευρωπαϊκές, ριζοσπαστικές και εθνικολαϊκιστικές δυνάμεις σε ένα πολυσυλλεκτικό ΣΥΡΙΖΑ που θα απορροφήσει και τους ΑΝΕΛ, τότε η μόνη οδός είναι η επαναφορά της εκκρεμότητας ως προς το ευρώ και τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας.

Αυτή είναι μια εκκρεμότητα θανατηφόρα για την εθνική στρατηγική και την προοπτική του τόπου.

 
 

Το πρώτιστο συνεπώς καθήκον των υπευθύνων δημοκρατικών δυνάμεων είναι να καταστεί αδύνατη η διατήρηση και η αναπαραγωγή αυτής της δήθεν δημιουργικής, αλλά εθνικά υπονομευτικής, ασάφειας. Ο κ. Τσίπρας οφείλει ευθέως και επισήμως να αποσαφηνίσει τάχιστα τον χαρακτήρα της κυβέρνησης του και τη σχέση του με τους βουλευτές του κόμματος του που διαφωνούν με τον άξονα της κυβερνητικής πολιτικής και το ίδιο το πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής. Με βάση αυτή τη θεμελιώδη αποσαφήνιση, οφείλει να πει τι είναι αυτό που ζητά από την αντιπολίτευση και σε ποιο θεσμικό και στρατηγικό πλαίσιο. Αυτό προϋποθέτει, σε κάθε περίπτωση, ότι πληρούνται ορισμένες στοιχειώδεις θεσμικές εγγυήσεις σχετικές:

-με τη λειτουργία της Βουλής ( η αντικατάσταση της Προέδρου της Βουλής είναι μια από αυτές)

-με το εκλογικό σύστημα

-με τη διασφάλιση της ουδετερότητας της δικαιοσύνης, των ανεξάρτητων αρχών και της δημόσιας διοίκησης

-με τη σοβαρότητα της διαπραγμάτευσης με την ΕΕ και το ΔΝΤ

-με το χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με το οποίο πορεύεται η χώρα υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, τις οποίες ο ίδιος επιδείνωσε σε έλα τα πεδία.

 
 

Η διαμόρφωση αυτού του καθαρού πλαισίου συνιστά επιτακτικό εθνικό καθήκονόλων των πολιτικών δυνάμεων και απαίτηση όλων των πολιτών.

Μόνο αφού επιτευχθεί αυτό, μπορεί να γίνει στα σοβαρά λόγος για ένα εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης που υπερβαίνει τη λογική και τον ορίζοντα του «μνημονίου τρία», στο οποίο δεν ήταν ούτε μοιραίο ούτε αναπόφευκτο να πάμε και κάποιοι ευθύνονται για το γεγονός ότι πήγαμε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en