Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το “απόστημα” της κρατικής διαφήμισης | Σχέσεις διαπλοκής και πακτωλός χρήματος σε “φιλικά” media

Χωρίς κεντρική κυβερνητική απόφαση και σχεδιασμό, ανοίγει ένα από τα μεγάλα “αποστήματα” της διαπλοκής μεταξύ πολιτικής εξουσίας και επιχειρηματικών συμφερόντων στα media.

Σε υπουργεία και εποπτευόμενους φορείς αποκαλύπτονται σκανδαλώδεις περιπτώσεις διασπάθισης δημοσίου χρήματος, το οποίο υπό μορφή κρατικής διαφημιστικής δαπάνης διοχετεύονταν σε μέσα ενημέρωσης. Τα κονδύλια αυτά ήταν ουσιαστικά το μέσο “εξαγοράς” έντυπων και ηλεκτρονικών ΜΜΕ, προκειμένου να τηρούν φιλική στάση προς τη συγκυβέρνηση, υποστηρίζοντας το Μνημόνιο και τα μνημονιακά μέτρα.

Η νέα κυβέρνηση είχε σκοπό να ανοίξει τον φάκελο της κρατικής διαφήμισης, στο πλαίσιο των θεσμικών ρυθμίσεων που σχεδιάζει για τη διαφάνεια στην ενημέρωση, το καθεστώς λειτουργίας των ραδιοτηλεοπτικών καναλιών και την επιχειρηματική εξυγίανση του κλάδου των media.

Η κίνηση αυτή επισπεύδεται και γίνεται εκ των ενόντων, καθώς υπουργοί, γενικοί γραμματείς υπουργείων και νεοτοποθετημένες διοικήσεις κρατικών φορέων βρίσκονται μπροστά σε υποθέσεις “καραμπινάτων” σκανδάλων, τις οποίες πρέπει να χειρισθούν άμεσα.

Αντιμετωπίζοντας πιέσεις και “εκβιασμούς” από τα θιγόμενα συμφέροντα, είναι αναγκασμένοι ή να συνεχίσουν να μοιράζουν αφειδώς χρήμα, ή να ανοίξουν τους φακέλους, να κόψουν τους ομφάλιους λώρους της διαπλοκής και να αναζητήσουν ευθύνες σε πολιτικό και υπηρεσιακό επίπεδο – και εν συνεχεία σε δικαστικό.

Λεφτά για… πέταμα

Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, το βασικό “εργαλείο” που χρησιμοποιήθηκε από προηγούμενες κυβερνήσεις για τη διοχέτευση κρατικού χρήματος σε ΜΜΕ προς εξασφάλιση υποστήριξης, ήταν δημόσιοι οργανισμοί, κρατικές επιχειρήσεις και αποκεντρωμένοι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Σημαντικά κονδύλια διακινήθηκαν επίσης απ’ ευθείας από δύο υπουργεία, που διαχειρίζονταν πόρους ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Τεράστια ποσά δαπανήθηκαν τα τελευταία χρόνια σε άχρηστα προγράμματα προβολής – διαφήμισης και σε υποτιθέμενες “καμπάνιες ενημέρωσης”, που ετοιμάζονταν εν κρυπτώ και “έτρεχαν” χωρίς τυμπανοκρουσίες, καθώς μοναδικός στόχος τους ήταν η μεταβίβαση χρήματος σε “φίλια” μέσα ενημέρωσης.

Αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, αναφέρουν χαρακτηριστικές περιπτώσεις δημόσιων φορέων που δεν είχαν κανένα λόγο να διαφημισθούν, ή ξόδεψαν σε προγράμματα ποσά εξαιρετικά δυσανάλογα σε σχέση με τις δραστηριότητες και τις ανάγκες προβολής τους.

Πού πήγαιναν

Η μερίδα του λέοντος από αυτές τις δαπάνες πήγε σε ελάχιστα μέσα ενημέρωσης, κατανεμημένη βέβαια ανισομερώς σε σχέση με τις κυκλοφορίες, την θεαματικότητα – ακροαματικότητα και την επιρροή τους στην κοινή γνώμη.

Επωφελήθηκαν κυρίως 2 ημερήσιες εφημερίδες, ορισμένα περιθωριακά έντυπα μηδαμινής κυκλοφορίας, 3 ραδιοφωνικοί σταθμοί και 4 ιντερνετικά sites. Κοινό γνώρισμα όλων αυτών, η φιλική στάση προς την συγκυβέρνηση και η στοχοπροσήλωση τους στην υποστήριξη του Μνημονίου και των μνημονιακών μέτρων που προσπαθούσε να επιβάλει η τρόικα.

Δυσαναλόγως μικρά – και ανισομερώς κατανεμημένα – ήταν τα ποσά που μοιράστηκαν σε τηλεοπτικά κανάλια.

Ποιοι τα μοίραζαν

Όσον αφορά τους φορείς που “σκόρπισαν” πολύ χρήμα σε διαφημιστική δαπάνη, διοχετεύοντας την επιλεκτικά σε φίλα προσκείμενα ΜΜΕ, ως ακραία χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρονται το ΚΕΕΛΠΝΟ (Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων) – στο οποίο έχει αρχίσει σχετική έρευνα και υπηρεσίες του πρώην υπουργείου Ανάπτυξης, οι οποίες διαχειρίσθηκαν Ευρωπαϊκά Προγράμματα.

Επισημαίνεται ότι σ όλα τα προγράμματα της ΕΕ, υπάρχει ειδικό κονδύλι για ενέργειες προβολής, το οποίο αντιπροσωπεύει κατά κανόνα το 3% του συνολικού προϋπολογισμού. Στη διαχείριση αυτών των χρημάτων δεν υπήρξε ποτέ η παραμικρή διαφάνεια.

Ερωτηματικά έχουν ανακύψει επίσης για τη διαχείριση διαφημιστικών κονδυλίων από δημόσιες επιχειρήσεις όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΔΕΗ, οι οποίες αποτελούν φυσικά μονοπώλια και δεν είχαν κανένα λόγο να διαφημίζονται.

Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί δείχνουν ότι για την έμμεση “χρηματοδότηση” media φιλικών προς την κυβέρνηση είχαν χρησιμοποιηθεί παλαιότερα δημόσιες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν τώρα ιδιωτικοποιηθεί. Στη λίστα περιλαμβάνονται ο ΟΠΑΠ, το Ταχυχδρομικό Ταμιευτήριο και η Αγροτική Τράπεζα.

Πηγή: sofokleousin.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Υπερψηφίστηκε το σχέδιο νόμου για την Κύρωση της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης Λιμένος Καβάλας

Υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία».

Υπέρ τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, η Ελληνική Λύση, η «Νίκη», οι «Σπαρτιάτες», η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας, δήλωσαν επιφύλαξη για την Ολομέλεια.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Άλλες τιμές σε κάθε χώρα για το ίδιο προϊόν!

Σε χαμηλότερα επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι τιμές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σουπερμάρκετ σε σύγκριση με τα αντίστοιχα καταστήματα λιανεμπορίου σε Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία και Ρουμανία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η συγκεκριμένη οργανωμένη έρευνα παρουσιάζει τα αποτελέσματα σύγκρισης τιμών (που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σουπερμάρκετ) σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα τον Μάρτιο 2024 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Πορτογαλία, στη Γερμανία και στη Ρουμανία. Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σκρέκας: Τα μέτρα για τον πληθωρισμό αντιμετωπίζουν στη ρίζα του το πρόβλημα της ακρίβειας

Με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα να τονίζει ότι «τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση και θα συνεχίσει να το κάνει μέχρι να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός, είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα, αντιμετωπίζουν στη ρίζα του το πρόβλημα της ακρίβειας και ήδη αποδίδουν» και την αντιπολίτευση να τα χαρακτηρίζει «ημίμετρα και αποσπασματικά, που βοηθούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά όχι τους καταναλωτές», ξεκίνησαν οι διεργασίες της Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος στην Κεφαλονιά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en