Quantcast
Connect with us

ΘΑΣΟΣ

Αεροδρόμιο Καζαβητίου | Όταν η Ιστορία της Θάσου… απογειώνεται (φωτογραφίες)

Το διπλάνο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που πέταξε το 2016 ο David Bremner γυρίζει την παγκόσμια αεροπορική Iστορία… 100 σελίδες πίσω-Άγνωστες λεπτομέρειες από την προσγείωση του Donald Bremner έναν αιώνα πριν «διά στόματος»Πασχάλη Παλαβούζη.

Ηιδιομορφία της Θάσου δεν αφορά μόνο τα γεωμορφολογικά της χαρακτηριστικά, αλλά και την ίδια την Ιστορία της, που ξεκινάει από τη Νεώτερη Παλαιολιθική Εποχή και φτάνει μέχρι τον 21ο αιώνα. Μέσα σ’ αυτό το τεράστιο εύρος Ιστορικών τεκμηρίων που χάνονται στους αιώνες, κάποιες πτυχές της Ιστορίας του νησιού δεν έχουν αναδειχτεί όσο τους αρμόζει ή ορθότερα, δεν έτυχαν της προσοχής που αρμόζει στις παγκοσμίου ενδιαφέροντος πληροφορίες που κουβαλάνε. Μια τέτοια πτυχή της Ιστορίας είναι και το Αεροδρόμιο του Καζαβητίου (1916 – 1918).

 

 

Το καλοκαίρι του 2016 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τότε που προσγειώθηκε το πρώτο αεροπλάνο, το Bristol Scout με πιλότο τον Donald Bremner, με τον εγγονό του, David να παρίσταται στις εκδηλώσεις που έγιναν στο πλαίσιο του Kavala AirSea Show 2016 πετώντας το ανακατασκευασμένο Bristol Scout, πιστό αντίγραφο του πρωτότυπου μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια και προσγειώνοντάς το εκεί που είχε προσγειωθεί ο παππούς του 100 χρόνια πριν.

Μάλιστα, η ιστορία του διπλάνου του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που ανακατασκεύασε ο David Bremner έγινε ταινία, με την πρεμιέρα να έχει οριστεί για την Τρίτη 11 Απριλίου 2017 στο Λονδίνο, σε μια τελετή που θα δώσει το «παρών» η ίδια η Ιστορία της Θάσου (αναλυτικό ρεπορτάζ μπορείτε να διαβάσετε εδώ).

 

 

Το πρώτο μέρος από την ειδική Ιστορική Έρευνα του καθηγητή Πληροφορικής και ερευνητή αεροπορικής ιστορίας Πασχάλη Παλαβούζη, το οποίο παρουσιάστηκε δημόσια για πρώτη φορά στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας «Βασίλης Βασιλικός» (Νοέμβριος 2012) σε εκδήλωση της Αεροπορικής Λέσχης «Αριστείδης Μωραϊτίνης» αποκαλύπτει ένα μέρος της ιστορίας του αεροδρομίου του Καζαβητίου, μια ιστορία που φέρνει στο φως και άλλα στοιχεία για τη ζωή στο νησί εκείνη την περίοδο.

Το KAVALA POST παραθέτει ένα μικρό μέρος από την έρευνα του κ. Παλαβούζη, αλλά αντιπροσωπευτικό για το μέγεθος της ιστορικής αξίας του αεροδρομίου της Θάσου, για το οποίο η Δημοτική Αρχή του νησιού έχει ήδη δρομολογήσει δράσεις που θα το αναδείξουν ακόμα περισσότερο τόσο σε επίπεδο διάχυσης σημαντικών ιστορικών πληροφοριών όσο και σε επίπεδο συμβολισμών.

 

 

Ο σκοπός της δημιουργίας του αεροδρομίου

Χρονικά, η δημιουργία του αεροδρομίου ακολουθεί τη διαταγή του Γάλλου στρατηγού Σαράιγ, διοικητή των Συμμαχικών δυνάμεων στο μέτωπο της Θεσσαλονίκης, για κήρυξη της συμπρωτεύουσας σε κατάσταση πολιορκίας και κατάληψη της Ν. Θάσου συνεπεία της παραδόσεως του οχυρού Ρούπελ σε Γερμανο-Βουλγαρικές δυνάμεις μετά από απαίτηση του Γερμανού αυτοκράτορα.

Ο σκοπός της δημιουργίας του αεροδρομίου, διπλός: Αφενός η παρενόχληση έως και ακύρωση της γραμμής εφοδιασμού Γερμανίας-Βουλγαρίας-Τουρκίας, αφετέρου, ο έλεγχος των, υπό βουλγαρική κατοχή, ακτών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος δημιουργίας εχθρικών βάσεων υποβρυχίων και ναρκοπεδίων που θα έθεταν σε κίνδυνο τη Συμμαχική κυριαρχία στο Βορειοανατολικό Αιγαίο.

Όπως άλλωστε μαρτυρούν η βιογραφία και το βιβλίο πτήσεων του Γερμανού αεροπόρου Carl Hans Theodor Holler, η ύπαρξη αεροδρομίου στην Ξάνθη από τις αρχές του 1916, έδρα του Αεροπορικού Τμήματος Ι (Feldflieger Abteilung I), με κλιμάκιο δύο τουλάχιστον υδροπλάνων στο Ζέρεβιτς (Gereviz-περιοχή Σέλινο στο Πόρτο Λάγος), ήταν δηλωτική των προθέσεων της Γερμανο-Βουλγαρικής πλευράς για έλεγχο του Βορειοανατολικού Αιγαίου.,

 

 

Η πρώτη προσγείωση

30 Μαΐου 1916, ώρα 08:30 αεροπορική βάση της 2ης Πτέρυγας της Βασιλικής Ναυτικής Αεροπορικής Υπηρεσίας (RNAS) στην Αλμυρή λίμνη της Ίμβρου. Σχηματισμός 5 αεροπλάνων, συγκεκριμένα τριών βομβαρδιστικών Henri Farman H.F.27, ενός διθέσιου καταδιωκτικού Nieuport 12 («8912») και ενός μονοθέσιου καταδιωκτικού Bristol Scout C («1264»), απογειώνεται με κατεύθυνση το νησί της Θάσου. Χειριστής του μικρού μονοθέσιου, ο μεγαλόσωμος Ανθυποπλοίαρχος Francis Donald H. Bremner του Βασιλικού Ναυτικού, ο οποίος έχει αφαιρέσει το κάθισμα για να μπορεί να χωρά στον περιορισμένο χώρο του κόκπιτ.

 

 

Ο Donald Bremner θυμάται για τη Θάσο…

Στη συνέντευξή του, έτσι όπως αυτή έχει καταγραφεί και αρχειοθετηθεί στο Imperial War Museum (Department of Sound Records) στο Λονδίνο, αναφέρει για το νησί της Θάσου τα εξής:

«Ήταν ένα πολύ πιο απομονωμένο μέρος από ό,τι το αεροδρόμιο στην Ίμβρο. Ήταν πολύ δύσκολο αεροδρόμιο στη φάση της προσέγγισης γιατί βρίσκονταν σ’ ένα κομμάτι γης που εισχωρούσε στη θάλασσα και τουλάχιστον στις δύο πλευρές του προς την ξηρά υπήρχαν υψηλοί λόφοι έτσι, που μπορούσε κάποιος να προσεγγίσει για προσγείωση μόνο από τη μεριά της θάλασσας. Πετούσες κατευθείαν προς το λόφο κι έπειτα εκτελούσες απότομη στροφή και κάθοδο για να προσγειωθείς, με την προϋπόθεση φυσικά ο αέρας να φυσά από τη μεριά της θάλασσας. Πραγματικά, ήταν αρκετά δύσκολο

 

 

»Είχα διαταγές να προσγειωθώ τελευταίος μια που πετούσα το μοναδικό μονοθέσιο καταδιωκτικό στο σχηματισμό. Θα παρακολουθούσα τα υπόλοιπα αεροπλάνα να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο και έπειτα θα επέλεγα ένα μέρος που θα φαίνονταν ιδανικό για να προσγειώσω και το δικό μου αεροπλάνο, αλλά έπρεπε να το κατεβάσω με ασφάλεια οτιδήποτε κι αν συνέβαινε στους άλλους.

»Τα δύο αεροπλάνα που κατέφθασαν πρώτα, συνετρίβησαν στην προσγείωση. Νομίζω πως η δυσκολία εντοπίζονταν σε μια αλλόκοτη γραμμή που έμοιαζε να διατρέχει κατά μήκος το αεροδρόμιο. Ήταν Άνοιξη και υπήρχε πυκνή βλάστησηπάνω σ’ αυτήν τη γραμμή. Δε γνωρίζω αν ήταν ο τρόπος που είχε οργωθεί το μέρος ή κάτι παρόμοιο, αλλά αυτή η γραμμή ήταν ορατή από αέρος κι έμοιαζε να οριοθετεί κάποια υψομετρική διαφορά έτσι που το αεροδρόμιο έδειχνε να βρίσκεται σε δύο διαφορετικά επίπεδα και νομίζω πως όλοι, όταν ήρθε η ώρα να προσγειωθούν, ήταν λιγάκι φοβισμένοι.

 

 

»Λοιπόν, αφότου τα δύο πρώτα αεροπλάνα συνετρίβησαν, περίμενα τη σειρά των υπολοίπων οι οποίοι όμως δίσταζαν να προσγειωθούν. Έτσι, σκέφτηκα, διαταγές-ξεδιαταγές εγώ πηγαίνω. Χαμήλωσα, έκανα μια αργή διέλευση πάνω από το αεροδρόμιο, δεν μπόρεσα να εντοπίσω κάτι προβληματικό και έπειτα απλά προσγειώθηκα. Ένας αγαπητός μου φίλος που πετούσε το διθέσιο Nieuport και με ακολουθούσε από πραγματικά πολύ κοντινή απόσταση επειδή ήθελε να βλέπει τι έκανα, προσγειώθηκε κι αυτός ακριβώς πίσω μου. Προς στιγμή μάλιστα κι ενώ είχα σταματήσει, φοβήθηκα ότι θα έπεφτε πάνω μου γιατί το αεροπλάνο του ήταν βαρύτερο… Αλλά, πραγματικά δεν υπήρχε κάτι προβληματικό με το αεροδρόμιο.

 

 

»Οι συνθήκες διαβίωσης στη Θάσο ήταν πολύ πιο πρωτόγονες από αυτές στην Ίμβρο. Στη μια πλευρά του αεροδρομίου υπήρχαν ελαιόδεντρα και η σκιά του ελαιόδεντρου είναι κάτι το υπερτιμημένο. Μέναμε σε σκηνές, είχαμε και τη λέσχη μας εγκατεστημένη σε σκηνή και νομίζω ότι το χειρότερο μειονέκτημα αυτής της διαβίωσης ήταν… οι μύγες.

 

 

»Όταν έτρωγε κάποιος μαρμελάδα έπρεπε να κουνά το χέρι του συνεχώς από το πιάτο μέχρι το στόμα, σιγουρεύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι δε θα κατάπινε και καμιά μύγα. Οι τουαλέτες ήταν οι πλέον πρωτόγονες, ανοιχτές γύρω από το κάθισμα και οι μύγες συνήθιζαν να μαζεύονται κατά δεκάδες στον πισινό οποιουδήποτε άτυχου χρησιμοποιούσε την τουαλέτα-εξαιρετικά δυσάρεστο. Η μόνη στιγμή που μπορούσε κάποιος να χρησιμοποιήσει με ασφάλεια την τουαλέτα ήταν λίγο πριν το μεσημεριανό. Όταν χτυπούσε το καμπανάκι, οι μύγες άφηναν τις τουαλέτες και πήγαιναν στη λέσχη»…

*Οι φωτογραφίες είναι από τον φωτογράφο Stratos Agiani ο οποίος για λογαριασμό της Olympus HELLAS φωτογράφισε το 5ο Kavala AirSea Show, το Bristol Scout και τον πιλότο του, David Bremner

Click to comment

Απάντηση

ΘΑΣΟΣ

Το αρχαίο θέατρο της Θάσου αποκαταστάθηκε με το φημισμένο λευκό μάρμαρο του νησιού

Μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια που παρέμενε κλειστό, το αρχαίο θέατρο της Θάσου, ένα από τα παλαιότερα στον ελληνικό χώρο, ανοίγει και πάλι για το κοινό στα μέσα Μαΐου, μετά την ολοκλήρωση των εκτεταμένων εργασιών αναστήλωσης και αποκατάστασής του κοίλου (που ξεκίνησαν το 2018 και ολοκληρώθηκαν πριν λίγους μήνες). Το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιάζει πραγματικά τον επισκέπτη καθώς ντύθηκε εξ’ ολοκλήρου με το φημισμένο λευκό μάρμαρο που εξορύσσεται στα λατομεία του νησιού. Σημειώνεται ότι το θέατρο αποκαταστάθηκε στη φάση που βρίσκονταν στα Ρωμαϊκά χρόνια.

Κατασκευασμένο τον 4ο αιώνα π.Χ. σε πρανές λόφου στα ανατολικά της αρχαίας πόλης της Θάσου (της σημερινής πρωτεύουσας του νησιού, του Λιμένα), το αρχαίο θέατρο με την απαράμιλλη θέα στη θάλασσα, ετοιμάζεται να περάσει σε μια νέα περίοδο λειτουργίας, σχεδόν έναν αιώνα μετά την πρώτη ανασκαφή που διενήργησε (1921) η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, αποκαλύπτοντας το κοίλο, την ορχήστρα, τις παρόδους κι ένα τμήμα της σκηνής.

Το έργο της αναστήλωσης του μνημειακού αυτού θεάτρου ήταν ίσως ένα από τα δυσκολότερα τεχνικά έργα που υλοποίησε τα τελευταία χρόνια η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, υπό την επίβλεψη της αρχαιολόγου Κωνσταντίνας Πανούση. Στην πραγματικότητα, το κοίλο του θεάτρου σκάφτηκε εκ βάθρων προκειμένου να αποκατασταθούν φθορές του παρελθόντος, να δοθεί λύση σε θέματα στατικότητας, να ολοκληρωθούν σημαντικές υποδομές που θα εξασφάλιζαν την διάσωσή του και εν τέλει θα συνέβαλαν στη σύγχρονη λειτουργία του ως χώρου που μπορεί να φιλοξενεί ξανά πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Με την απόδοση του θεάτρου στους κατοίκους και τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού ικανοποιείται ένα μεγάλο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Θάσου και προσωπικά του πρώην δημάρχου του νησιωτικού δήμου Κώστα Χατζηεμμανουήλ, ο οποίος επέμενε για την αποκατάσταση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου στην αρχική μαρμάρινη μορφή.

Με την αμέριστη συμπαράσταση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού που ενέταξε το έργο στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της, του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία-Θράκη» και του προσωπικού της Επιτελικής Δομής του ΥΠΠΟ (ΕΔΕΠΟΛ), η αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου αποτελεί μια πραγματικότητα παρά τις πολλές και μεγάλες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεραστούν. Το συνολικό κόστος αποκατάστασης του κοίλου του αρχαίου θεάτρου ανήλθε στο ποσό των 3.500.000 ευρώ.

Τα εδώλια αποκαταστάθηκαν με λευκό μάρμαρο από τα λατομεία του νησιού

«Οι εργασίες αποκατάστασης του κοίλου αποδείχτηκαν εξαιρετικά προβληματικές και πολύ πιο εκτεταμένες απ’ ό,τι αρχικά προβλέπονταν», εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επιβλέπουσα του έργου,η αρχαιολόγος Κωνσταντίνα Πανούση, και συνεχίζει: «για να γίνουν οι παραπάνω εργασίες, έπρεπε να τροποποιηθεί η αρχική μελέτη αποκατάστασης, γεγονός που απαίτησε χρόνο. Εν συνεχεία, εκπονήθηκε στατική μελέτη, μελέτη διαχείρισης όμβριων υδάτων και τροποποίηση της αρχιτεκτονικής μελέτης. Όλα τα παραπάνω αύξησαν σημαντικά το φυσικό αντικείμενο της αναστήλωσης, καθώς κτίστηκαν εκ νέου 29 σειρές υποδομών, αντί για 13 που προβλέπονταν αρχικά, έγιναν εργασίες σε 177 αρχαία εδώλια στην άνω αδιατάρακτη ζώνη και τοποθετήθηκαν 622 σύγχρονα και αρχαία εδώλια και 147 σύγχρονα σκαλιά στην κύρια ζώνη αναστήλωσης, η οποία καταλαμβάνει 29 σειρές εδωλίων σε οκτώ κερκίδες που χωρίζονται από επτά κλίμακες. Το τελικό σύνολο επεμβάσεων στο κοίλο του αρχαίου θεάτρου της Θάσου αφορά σε 1.039 αρχιτεκτονικά μέλη».

Από τις πιο σημαντικές εργασίες που έπρεπε να γίνουν ήταν η καταγραφή και ταυτοποίηση των αρχαίων μελών του θεάτρου, τα οποία επανατοποθετήθηκαν. Θραυσμένα αρχαία εδώλια συμπληρώθηκαν με χυτό υλικό και όπου δεν υπήρχε αρχαίο υλικό, τοποθετήθηκαν μέλη κατασκευασμένα από ολόλευκο μάρμαρο του νησιού.

«Ομολογουμένως αυτό που είχαμε να αντιμετωπίσουμε στο αρχαίο θέατρο της Θάσου ήταν μια μεγάλη πρόκληση ειδικά ως προς την προμήθεια του μαρμάρου», υπογραμμίζει η κα Πανούση, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, και συμπληρώνει: «Η ανάλυση του υλικού που έγινε στα αρχαία εδώλια μας έδειξε το είδος και τη σύνθεση του μαρμάρου που χρησιμοποιήθηκε στην αρχαιότητα, και βάσει αυτού παραγγέλθηκε παρόμοιο μάρμαρο από λατομείο του νησιού. Πρέπει να εξάρουμε την άριστη συνεργασία που είχαμε με τον ανάδοχο στο συγκεκριμένο τμήμα του έργου, τον κ. Μπαϊρακτάρη, ο οποίος ανέλαβε όχι μόνο την προμήθεια αλλά επίσης τη λάξευση και επεξεργασία των μαρμάρινων εδωλίων, προκειμένου να επιτύχουμε την απαραίτητη συμμετρία και καμπυλότητα, ώστε να τοποθετηθούν τα σύγχρονα εδώλια στο κοίλο του θεάτρου. Η ολοκλήρωση όλων των εργασιών που χρειάστηκαν για την αποκατάσταση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου οφείλεται στο προσωπικό του έργου που δούλεψε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, συχνά υπερβάλλοντας εαυτόν».

Είναι γεγονός πως η πανδημία του κορονοϊού και η έλλειψη εργατικού δυναμικού στο νησί δυσχέραινε σε μεγάλο βαθμό την ομαλή εκτέλεση των εργασιών. Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η περίπτωση του έργου της βελτίωσης του λιθόκτιστου βαθμιδωτού μονοπατιού που οδηγεί στο αρχαίο θέατρο. Στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατατέθηκε μόνο μία προσφορά, ωστόσο ο μοναδικός ανάδοχος παραιτήθηκε στη συνέχεια γιατί δεν κατόρθωσε να βρει χτίστες!

Οι εργασίες συνεχίζονται

Στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να απομακρυνθεί από το εσωτερικό του αρχαίου θεάτρου ο γερανός, με τη βοήθεια του οποίου έγινε η τοποθέτηση των εδωλίων, ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθεί και το έργο της επίστρωσης της ορχήστρας. Το αρχαίο θέατρο θα είναι εν μέρει επισκέψιμο, κυρίως στο κοίλο του, αφού οι εργασίες θα συνεχίζονται στο εσωτερικό του, ωστόσο οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά το έργο της αποκατάστασης που έγινε.

Η πλήρης και επαρκής ηλεκτροδότηση του αρχαίου θεάτρου είναι μία από τις εκκρεμότητες στο συνολικό έργο της αποκατάστασης του μνημείου, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να πραγματοποιούνται σε αυτό σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις. Όπως εξηγεί η κ. Πανούση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την πλήρη αποκατάσταση του δικτύου, το οποίο παρουσίαζε θέματα με διακοπές σε όλη τη διάρκεια του έργου.

Να σημειωθεί ότι μέχρι και το 2013, οπότε το θέατρο έκλεισε οριστικά προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες, τα εδώλια του θεάτρου ήταν ξύλινα, που στηρίζονταν πάνω σε μεταλλικές εξέδρες, οι οποίες τοποθετήθηκαν τη δεκαετία του 1990. Το αρχαίο θέατρο της Θάσου, όλα τα προηγούμενα χρόνια πέρασε από πολλές φάσεις συντήρησης, έως ότου ξεκινήσουν, το Νοέμβριο του 2018, οι οριστικές εργασίες της πλήρους αποκατάστασής του κοίλου. Κατά το παρελθόν, ωστόσο, φιλοξένησε μεγάλα και σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα, όπως ήταν οι εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων – Θάσου.

Ο πρώην δήμαρχος του νησιού Κώστας Χατζηεμμανουήλ, ο οποίος πρωτοστάτησε στην αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου στην αρχική μαρμάρινη μορφή του, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν κρύβει την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση των εργασιών. «Νιώθω δικαιωμένος», τονίζει σε δηλώσεις του, «καθώς μία πολυετής προσπάθεια που άρχισε το 2011, κι ένας προσωπικός αγώνας, έφτασε στο τέλος του χάρη στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου και την έφορο αρχαιοτήτων Σταυρούλα Δαδάκη, η οποία ωρίμασε τις απαιτούμενες διαδικασίες, διευκρινίζοντας όλα εκείνα τα σημεία τα οποία είναι απαραίτητα για να εξελιχθεί μια μελέτη σε έργο».

«Αισθάνομαι», συνεχίζει ο κ. Χατζηεμμανουήλ, «ότι κέρδισα ένα προσωπικό “στοίχημα” κι εκπληρώνω μία δέσμευσή μου στον κόσμο της Θάσου, όταν το 2010 υποσχέθηκα ότι θα πετάξω τα σάπια κόντρα πλακέ από το αρχαίο θέατρο του νησιού και θα τα αντικαταστήσω με ολόλευκο μάρμαρο Θάσου. Θέλω να εξάρω και την ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ για τη μαρμάρινη αποκατάσταση του μνημείου. Μια απόφαση που στηρίχθηκε στην άρτια αποτύπωση του εξαιρετικού αρχαιολόγου και αρχιτέκτονα Τόνι Κοζέλι, που ζει μόνιμα στο νησί προσφέροντας σημαντικό έργο».

Η επαναλειτουργία του αρχαίου θεάτρου προκάλεσε αισθήματα ικανοποίησης στον δήμο Θάσου. Ο δήμαρχος Λευτέρης Κυριακίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θεωρεί πολύ σημαντικό το γεγονός ότι πλέον θα είναι επισκέψιμο το μνημείο και σημειώνει ότι πρόθεση της διοίκησης του δήμου είναι να φιλοξενηθούν σε αυτό εκδηλώσεις, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Το αρχαίο θέατρο της Θάσου είναι και πάλι έτοιμο να «μιλήσει» στους χιλιάδες θεατές, μεταφέροντας την ιστορία του, τις περιπέτειες και την πορεία που χάραξε στο χρόνο. Είναι αυτή η ιστορία που μεταφέρουν στους νεότερους τα αρχαία ονόματα δεκάδων ανθρώπων και οικογενειών του νησιού που είναι χαραγμένα πάνω στα μαρμάρινα εδώλια του κοίλου και μαρτυρούν τη συνεχή πορεία του μνημείου μέσα στους αιώνες.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΘΑΣΟΣ

Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας | Επαναλειτουργεί το αρχαίο θέατρο Θάσου

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας ανακοινώνει ότι από 13/5/2024 το θέατρο της Θάσου θα είναι ανοικτό στο κοινό ως επισκέψιμο μνημείο από Δευτέρα ως Παρασκευή ώρες 8.00-14.00 εκτός Σαββατοκύριακου και αργιών.

Το έργο «Αποκατάσταση και ανάδειξη αρχαίου θεάτρου Θάσου-Β Φάση» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανατολική Μακεδονία -Θράκη 2014-2020» της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.

Οι εργασίες άρχισαν στις 26-11-2018 και η αποκατάσταση των μαρμάρινων εδωλίων στο κοίλο του θεάτρου ολοκληρώθηκε στις 22-12-2023. Το έργο που εκτελέστηκε, περιελάβανε πλήθος περιφερειακών εργασιών, αλλά πρωτίστως την αναστήλωση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου με ανακατασκευή των λίθινων τοιχίων στήριξης των εδωλίων, τοποθέτηση όσων αρχαίων μαρμάρινων εδωλίων σώζονταν και ταυτοποιήθηκαν και συμπλήρωση των κενών με σύγχρονα εδώλια από μάρμαρο Θάσου, προς αντικατάσταση των ξύλινων εδωλίων που τοποθετήθηκαν τη δεκαετία του 1990.

Η ολοκλήρωση ενός τεχνικά δύσκολου αναστηλωτικού έργου με πολλαπλά προβλήματα, εντός του χρονικού πλαισίου της περιόδου 2014-2020 πιστώνεται στην άοκνη προσπάθεια της επιβλέπουσας του έργου και στους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων επί του πεδίου, αλλά και στο προσωπικό της λογιστικής υποστήριξης του έργου  που ανταπεξήλθαν επαξίως.

Continue Reading

ΘΑΣΟΣ

ΠΑΣΟΚ | Διευρυμένη Νομαρχιακή Συνέλευση στη Θάσο

Διευρυμένη Νομαρχιακή Συνέλευση πραγματοποίησε το ΠΑΣΟΚ στην Θάσο και συγκεκριμένα στον Πρίνο την Κυριακή 14/04/2024, με τη συμμετοχή της δημοτικής οργάνωσης Θάσου, μελών της Νομαρχιακής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ Καβάλας, του μέλους της Κεντρικής Επιτροπής Χάρη Σεϊτανίδη, των υποψηφίων βουλευτών Λεωνίδα Παππά, Χρήστου Καϊταντζόπουλου και Ιωάννη Πλαφαδέλη καθώς και στελεχών του ΠΑΣΟΚ από κάθε γωνιά της Θάσου.

Στη συγκεκριμένη συνάντηση συζητήθηκαν τα οργανωτικά θέματα ενόψει της εκλογικής αναμέτρησης των ευρωεκλογών και καθορίστηκε η Επιτροπή Εκλογικού Αγώνα για την Θάσο. Κοινός παρονομαστής της συνέλευσης ήταν η αισιοδοξία των στελεχών του ΠΑΣΟΚ και η βεβαιότητα για νικηφόρο αποτέλεσμα στις ευρωεκλογές, το οποίο θα σηματοδοτήσει και την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών στην πατρίδα μας.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en