Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται μίνι ασφαλιστικό και φέρνει πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, μειώνονται τα χρόνια παραγραφής και αυξάνονται οι δόσεις

Οι 8 σημαντικότερες αλλαγές που «φέρνει» το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, «ένα ακόμα βήμα για τον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό του ασφαλιστικού συστήματος» αναφέρει ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης.

Η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον ΕΦΚΑ σε 10 χρόνια (από 20), ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12), η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) και η επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ένστολους είναι μερικές από τις σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος.

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου αναλύθηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, τον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου. Είχε προηγηθεί η παρουσίαση του νομοσχεδίου στο Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδρίασε το πρωί υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την τοποθέτησή του σημείωσε πως «το νομοσχέδιο αυτό είναι η τέταρτη νομοθετική παρέμβαση που κάνει αυτή η κυβέρνηση.

Ξεκινήσαμε με το νόμο 4672, ο οποίος διόρθωνε -με βάση και τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας- αδικίες του λεγόμενου «νόμου Κατρούγκαλου».

Προχωρήσαμε στη συνέχεια στις ρυθμίσεις για το ΤΕΚΑ και τις επικουρικές συντάξεις, εισάγοντας το κεφαλαιοποιητικό σύστημα για τις επικουρικές συντάξεις των νέων. Τρίτη ρύθμιση ήταν το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ και προχωρούμε τώρα με το νομοσχέδιο που σήμερα σας παρουσιάζουμε με ρυθμίσεις, για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος».

«Έχουμε επικεντρωθεί», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «σε κάποιες αδικίες που υπήρχαν μέχρι σήμερα στο ασφαλιστικό μας σύστημα και γι’ αυτό το λόγο υιοθετούμε αντίστοιχες ρυθμίσεις, οι οποίες αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους». Κατά την σημερινή παρουσίαση έγινε αναφορά στις 8 βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ενώ υπάρχουν και επιπλέον τεχνικής ρυθμίσεις που θα γίνουν γνωστές με την θέση του νομοσχεδίου σε διαβούλευση.

«Θέλω να σταθώ σε δύο διατάξεις από τη δική μου πλευρά. Την διάταξη για τις παραγραφές των απαιτήσεων του ΕΦΚΑ και την διάταξη σε σχέση με τις δόσεις», επεσήμανε ο Υπουργός και πρόσθεσε:

«Σε σχέση με την διάταξη για τις παραγραφές κάνουμε το αυτονόητο. Συμμορφωνόμαστε δηλαδή σε μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και πάμε στην δεκαετή παραγραφή για όλα ανεξαρτήτως τα πρώην ταμεία. Πάμε δηλαδή σε ένα καθεστώς που ίσχυε για το πρώην ΙΚΑ τουλάχιστον πριν από το «νόμο Κατρούγκαλου».

Προσοχή: η ρύθμιση αυτή καλύπτει μόνο όσους δεν έχουν βεβαιωμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Καλύπτει δηλαδή όσους δεν είχε ειδοποιήσει, πρακτικά, ο ΕΦΚΑ με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Δεν αφορά στο σύνολο όσων χρωστούν στον ΕΦΚΑ, διότι διαφορετικά θα παραγράφονταν οι οφειλές όλων μετά από μία δεκαετία και θα δημιουργείτο, όπως είναι αυτονόητο, πρόβλημα στο ασφαλιστικό σύστημα. Πρόβλημα ευστάθειας.

Και αντίστοιχα θα υπήρχε ηθικός κίνδυνος, δεν θα πλήρωνε δηλαδή κανένας, θα περίμενε να συμπληρωθεί η δεκαετία και κατόπιν θα αντιμετώπιζε μεν ο ίδιος με αυτόν τον τρόπο τις οφειλές του προς τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ και το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα είχαν ιδιαίτερα προβλήματα.

Το διευκρινίζω για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Δεν εμφανιζόμαστε σήμερα εδώ ως «πολιτικοί Αη – Βασίληδες» που μοιράζουν χρήματα, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε αδικίες προς όφελος των ασφαλισμένων αλλά και προς όφελος της κοινής λογικής και του δικαίου».

«Η δεύτερη ρύθμιση», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «αφορά στην εναρμόνιση των δόσεων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Εφορία, την ΑΑΔΕ. Και γι’ αυτό το λόγο πηγαίνουμε από τις 12 δόσεις, όπου αυτό προβλέπεται, στις 24. Άλλη μία ρύθμιση κοινής λογικής διότι η Εφορία και ο ΕΦΚΑ ανήκουν και οι δύο στην ελληνική Δημοκρατία. Δεν είμαστε διαφορετικά κράτη για να υπάρχουν διαφορετικές ρυθμίσεις», κατέληξε.

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, που μαζί με την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου είχαν την ευθύνη προετοιμασίας του νομοσχεδίου, σημείωσε:

«Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης συνεχίζεται με μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία, που επιδιώκει την ρύθμιση επιμέρους κοινωνικοασφαλιστικών ζητημάτων με σκοπό τον εξορθολογισμό, τη συμμόρφωση σε πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και την ενιαία μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων που ενισχύουν την ασφάλεια δικαίου και την εμπιστοσύνη των πολιτών στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Οι βασικές κατευθύνσεις των προτεινόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο εστιάζουν σε τέσσερις βασικούς άξονες: στην ενιαιοποίηση ασφαλιστικών κανόνων και την αποκατάσταση ανισοτήτων, στην προώθηση προστατευτικών διατάξεων για ευάλωτες ομάδες ασφαλισμένων και στην εναρμόνιση των κανόνων φορολογικής και κοινωνικοασφαλιστικής διοίκησης.

Η τελική μορφή του νομοσχεδίου θα είναι σύντομα διαθέσιμη προς διαβούλευση πριν κατατεθεί στη Βουλή. Σταθερή επιδίωξη της κυβέρνησης αποτελεί αφενός η διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού μας συστήματος και αφετέρου η αναβάθμιση της ποιότητας των κοινωνικοασφαλιστικών υπηρεσιών κατά τρόπο που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών και της εποχής».

Η Γενική Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου, δήλωσε: «Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο είναι προϊόν συστηματικής επεξεργασίας από στελέχη του Υπουργείου Εργασίας. Οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους δομήθηκε είναι ο εξορθολογισμός, η ενιαιοποίηση και η εναρμόνιση κανόνων, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον αλλά και τη στήριξη των ασφαλισμένων.

Πολλές από τις διατάξεις που παρουσιάστηκαν σήμερα, με πρώτη, θα έλεγα, αυτή για τη δεκαετή παραγραφή, μακροχρονίως αναμένεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά. Για το λόγο αυτό ήμασταν ιδιαίτερα προσεκτικοί στον τρόπο δόμησης των σχετικών διατάξεων με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο.

Με την ανάρτηση του νομοσχεδίου σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε τις εποικοδομητικές παρατηρήσεις και προτάσεις των ασφαλισμένων, αλλά και των ενδιαφερομένων φορέων. Η προσπάθειά μας για τη βελτίωση του ασφαλιστικού μας συστήματος και την εξυπηρέτηση των πολιτών συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

  • 1. Μειώνεται σε 10 χρόνια (από 20 σήμερα) ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο e-ΕΦΚΑ προκειμένου να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις από ασφαλιστικές εισφορές που δεν καταβλήθηκαν. Εάν η απαίτηση του ΕΦΚΑ δεν βεβαιωθεί μέσα σε αυτό το διάστημα, οι οφειλές παραγράφονται. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνεται η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ότι η 20ετία για την παραγραφή απαιτήσεων του ΕΦΚΑ («νόμος Κατρούγκαλου») ήταν υπερβολικά μεγάλο διάστημα και έθεσε την 10ετία ως εύλογο χρόνο παραγραφής. Σημειώνεται ότι από 1η Ιανουαρίου 2027, η παραγραφή των μη βεβαιωμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ γίνεται πενταετής, με εναρμόνιση των χρονικών ορίων παραγραφής των ασφαλιστικών οφειλών με ό,τι ισχύει για τις φορολογικές οφειλές.
  • 2. Αυξάνονται από 12 σε 24 οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ. Η αίτηση ρύθμισης γίνεται ηλεκτρονικά στο ΚΕΑΟ. Με την προτεινόμενη διάταξη εξισώνονται οι δόσεις για πάγια ρύθμιση χρεών σε ΕΦΚΑ και Εφορία και διευκολύνονται οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στην τήρηση της ρύθμισης.
  • 3. Καταργείται η ειδική εισφορά 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), η οποία θεσπίστηκε για τη στήριξη της βιωσιμότητας του εν λόγω Ταμείου. Το ΤΠΔΥ είναι πλέον βιώσιμο και δεν υπάρχει λόγος συνέχισης της ειδικής εισφοράς που σταματά να παρακρατείται από τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους οποίους η κράτηση δεν ήταν ανταποδοτική.
  • 4. Επεκτείνεται σε όλους τους ενστόλους το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, καταβάλλοντας τις αντίστοιχες εισφορές. Πλέον όσοι ένστολοι εξαιρούνταν (π.χ. ορισμένες κατηγορίες πυροσβεστών, λιμενικών, αστυνομικών και υπηρετούντων στην αεροπορία) από τη σχετική ρύθμιση αποκτούν πλέον το δικαίωμα αυτό, ανεξαρτήτως μονάδας υπηρεσίας, αν είναι παλαιοί ή νέοι ασφαλισμένοι (προ ή μετά το 2011) και ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας με την οποία υπηρετούν (μόνιμοι και μη).
  • 5. Παύει η υφ’ όρον ποινική δίωξη των οφειλετών ρυθμισμένων ασφαλιστικών οφειλών για όσο διάστημα εξυπηρετείται η ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η επαναλαμβανόμενη επιβεβαίωση τήρησης της ρύθμισης στο δικαστήριο. Είναι μια ρύθμιση σεβασμού της αξιοπρέπειας των πολιτών και παράλληλα επιτυγχάνεται η ελάφρυνση των πινακίων και του αντίστοιχου φόρτου των δικαστηρίων.
  • 6. Θεσπίζεται πλαφόν σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις, ίσο με το 6/20 του πλαφόν κύριας σύνταξης (1.382,40€ /μήνα). Ειδικότερα, με βάση τη νομοθεσία του 2015-2016 οι επικουρικές συντάξεις υπολογίζονται, κατά ένα μέρος τους, με βάση τις εισφορές που είχαν καταβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2002-2014. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις οι εισφορές αυτές ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους, με αποτέλεσμα να καταλήγουν θεωρητικά σε πάρα πολύ υψηλές επικουρικές συντάξεις (ακόμα και 15.000 ευρώ το μήνα ή ακόμα και παραπάνω). Με το πλαφόν περιορίζεται το ανώτατο ύψος των επικουρικών συντάξεων σε αυτό, που αντιστοιχεί στις νόμιμες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους ασφαλισμένους κατά τον καιρό που κατέβαλαν τις εισφορές, οι οποίες ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους. Η επιβολή πλαφόν (που εφαρμόζεται στις κύριες συντάξεις, αλλά όχι στις επικουρικές) σε αυτές τις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις καθίσταται επιβεβλημένη για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων. Παράλληλα ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα ανάμεσα σε όλους τους συνταξιούχους σε σχέση με το θεμιτό ύψος των επικουρικών συντάξεων και το τι πράγματι είναι εισφορές.
  • 7. Ξεκινά η διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας. Συγκεκριμένα, επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας.
    Σημειώνεται ότι το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ).
  • 8. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχων εντόπισε -καθυστερημένα – πολλές περιπτώσεις πολιτών που λάμβαναν επιδόματα – κυρίως αναπηρικά, συνήθως μέσω Δήμων – χωρίς να τα δικαιούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία καλόπιστα και διέκοψε την καταβολή τους, αναζητώντας αναδρομικά τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ενισχύεται η προστασία των ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων με την παύση αναζήτησης εκκρεμών οφειλών από τα ποσά που έλαβαν καλόπιστα. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών υιοθετούνται ευνοϊκά μέτρα, με διάκριση μεταξύ αμέλειας και δόλου, όπως η τριετής παραγραφή οφειλών, η δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις ή συμψηφισμούς με μελλοντικές καταβολές, καθώς και η μη αναζήτηση πολύ χαμηλών οφειλών (κάτω των 50 ευρώ). Λαμβάνεται έτσι υπόψη η καθυστέρηση του κράτος στους ελέγχους και γίνεται σεβαστή η καλή πίστη των αναπήρων για τα επιδόματα.

 

Πηγή: dikaiologitika.gr

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλη κυκλοφορίας | Σε λειτουργία το myCar για πληρωμή με τον μήνα – Πώς θα πάρετε πίσω τις πινακίδες σας

Από σήμερα, Μεγάλη Τετάρτη 1 Μαΐου, τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα myCar της ΑΑΔΕ, μέσω της οποίας οι ιδιοκτήτες οχημάτων μπορούν να πληρώνουν τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα.

Η πλατφόρμα myCar δίνει τη δυνατότητα στους κατόχους οχημάτων που έχουν θέσει τα ΙΧ οχήματά τους σε ακινησία να τα επανακυκλοφορήσουν, πληρώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας μόνο για τους μήνες που επιθυμούν.

ι σημαίνει αυτό για τους οδηγούς

  • Άρση ακινησίας για όσους μήνες θέλετε: Μπορείτε να λάβετε πίσω τις πινακίδες σας για διάστημα τουλάχιστον ενός μήνα, πληρώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας αναλογικά.
  • Ψηφιακή αίτηση: Μπορείτε να υποβάλετε αίτηση για άρση ακινησίας ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myCar, πριν το Πάσχα.
  • Πληρωμή ανά μήνα: Το ύψος των τελών κυκλοφορίας υπολογίζεται με βάση το χρονικό διάστημα που το όχημα θα κυκλοφορεί. Για έναν μήνα θα πληρώσετε το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12, για 4 μήνες τα 4/12 και ούτω καθεξής.

Πώς γίνεται η αίτηση

Για την συμπλήρωση της αίτησης, οι κάτοχοι των οχημάτων θα πρέπει να ακολουθήσουν μια ακολουθία βημάτων:

  1. Επισκεφθείτε την πλατφόρμα myCar της ΑΑΔΕ
  2. Συνδεθείτε με τους κωδικούς TaxisNet.
  3. Συμπληρώστε τα προσωπικά σας στοιχεία και τα στοιχεία του οχήματός σας.
  4. Επιλέξτε τους μήνες για τους οποίους θέλετε να πληρώσετε τέλη κυκλοφορίας.
  5. Ολοκληρώστε την πληρωμή.

Σημειώνεται πως η πλατφόρμα myCar είναι διαθέσιμη μόνο για Ι.Χ. οχήματα.

Πηγή: newsit.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι ισχύει για όσους εργαστούν τις ημέρες του Πάσχα | Πόσα χρήματα θα λάβουν

Αρκετοί εργαζόμενοι κατά τις ημέρες του Πάσχα συνεχίζουν να απασχολούνται κανονικά, στις επιχειρήσεις όπου εργάζονται. Η ΓΣΕΕ, δίνει διευκρινήσεις για το τι ισχύει τις Αργίες, πώς θα αμειφθούν οι εργαζόμενοι αλλά και τα ρεπό που θα πρέπει να τους καταβληθούν.

Συγκεκριμένα, η Μεγάλη Παρασκευή (03/05) είναι υποχρεωτική ημιαργία για τα καταστήματα. Σύμφωνα με το νόμο, απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία των καταστημάτων μέχρι τις 13.00 της Μεγάλης Παρασκευής. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η Μεγάλη Παρασκευή δεν περιλαμβάνεται στις υποχρεωτικές Αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν σε περίπτωση που η Μεγάλη Παρασκευή έχει χαρακτηρισθεί αργία ή ημιαργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.

Το Μεγάλο Σάββατο (04/05) είναι εργάσιμη ημέρα για τους εργαζόμενους που νόμιμα απασχολούνται Σάββατο στον ιδιωτικό τομέα, εκτός αν έχει καθιερωθεί αργία ή ημιαργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.

Για την Κυριακή του Πάσχα (05/05) ισχύει ο γενικός κανόνας της Κυριακής αργίας, δηλαδή απαγορεύεται η απασχόληση των εργαζομένων.

Όσοι από τους μισθωτούς απασχοληθούν σε επιχειρήσεις που νόμιμα λειτουργούν κατά τις Κυριακές και τις λοιπές απ’ το νόμο αργίες δικαιούνται τα παρακάτω:

  • Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το σύνηθες καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν
  • Αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν

Αναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό): Εφόσον οι εργαζόμενοι απασχοληθούν Κυριακή άνω των 5 ωρών δικαιούνται πρόσθετα και αναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό), σε άλλη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας.

Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (π.χ. από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα Κυριακής (όπως και υποχρεωτικής αργίας), αυτοί υπερισχύουν.

Η Δευτέρα του Πάσχα (652024) είναι από το νόμο ημέρα υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις.

Στις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν καταβάλλεται χωρίς κάποια προσαύξηση το σύνηθες ημερομίσθιο σε όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, ενώ σε όσους αμείβονται με μισθό καταβάλλεται ο μηνιαίος μισθός τους.

Οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν δικαιούνται

Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν
στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό:

  •  Αν πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές απ’ το νόμο αργίες, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν.
  • Αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας και εκτάκτως θα λειτουργήσουν τη Δευτέρα του Πάσχα, οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλομένου μισθού τους και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου για όσες ώρες απασχοληθούν.

Τα παραπάνω για τις από το νόμο ημέρες υποχρεωτικής αργίας ισχύουν φέτος και για την Τρίτη του Πάσχα (7-5-2024), ημέρα στην οποία μεταφέρθηκε με Υπουργικές Αποφάσεις (Β΄1406/2024, Β΄1836/2024) η Πρωτομαγιά.

Επισημαίνονται τα εξής:

Οι διατάξεις της νομοθεσίας για την Κυριακή αργία, τις αργίες της περιόδου του Πάσχα, το χρόνο εβδομαδιαίας ανάπαυσης των εργαζομένων και τις εξαιρέσεις από αυτές (ανάλογα με τη δραστηριότητα και τη φύση των εργασιών) περιέχονται κωδικοποιημένες στα άρθρα 193-209 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (ΠΔ 80/2022, Α΄222).

Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (πχ από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής, αυτοί υπερισχύουν. Σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των εργαζομένων και η λειτουργία των επιχειρήσεων, εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν κατά τις Κυριακές και τις γιορτές.

  • Δεν είναι νόμιμος ο συμψηφισμός ημέρας οφειλόμενης ανάπαυσης (ρεπό), με την ημέρα υποχρεωτικής αργίας.
  • Δεν περιλαμβάνονται στην ετήσια άδεια με αποδοχές οι ημέρες υποχρεωτικής αργίας.

Κατά τις Κυριακές και τις ημέρες υποχρεωτικής αργίας, απαγορεύεται κάθε βιομηχανική, βιοτεχνική, εμπορική εργασία και κάθε επαγγελματική γενικά δραστηριότητα, πλην των εξαιρέσεων που αναφέρονται ρητά στη νομοθεσία.

Όσες επιχειρήσεις δεν υπάγονται στις εξαιρέσεις του νόμου, δεν μπορούν να λειτουργήσουν νόμιμα και συνεπώς δεν μπορούν να απασχολούν εργαζόμενους, χωρίς να έχουν λάβει ειδική άδεια από την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας και σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης (κίνδυνος καταστροφής προϊόντων ή βλάβης εγκαταστάσεων ή υλικών), ύστερα από αναγγελία στην Αστυνομία. Η παράνομη απασχόληση προσωπικού κατά την Κυριακή ή τις ημέρες υποχρεωτικής αργίας κατατάσσεται στην κατηγορία των πολύ σοβαρών παραβάσεων με υψηλότατο πρόστιμο και περαιτέρω ποινική ευθύνη του εργοδότη.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τράπεζες | Το ειδικό καθεστώς σήμερα – Πως θα εξυπηρετηθεί το κοινό και οι διατραπεζικές συναλλαγές

Σήμερα, 1η Μαΐου το διευρωπαϊκό αυτοματοποιημένο σύστημα ταχείας μεταφοράς κεφαλαίων σε συνεχή χρόνο (σύστημα ΤARGET) θα είναι κλειστό, όπως ανακοινώθηκε από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ).

Η ημέρα αυτή δεν συμπίπτει με αργία για τις ελληνικές τράπεζες σύμφωνα με την Απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Συνεπώς, σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν.3336/2005, είναι ημέρα ειδικής αργίας διατραπεζικών συναλλαγών και θα ισχύσουν οι διατάξεις του εν λόγω άρθρου.

Έτσι λοιπόν τα καταστήματα των Τραπεζών θα παραμείνουν ανοιχτά, αφού η 1η Μαΐου θα είναι εργάσιμη για το προσωπικό. Ωστόσο, θα παρέχουν περιορισμένη εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό κοινό, δεδομένου ότι η μη λειτουργία του συστήματος TARGET δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση ορισμένων διατραπεζικών συναλλαγών. 

Η διατραπεζική αργία συναλλαγών ισχύει για την Τράπεζα της Ελλάδος, τις εταιρείες του ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών, την εταιρεία Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε., καθώς και τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

  1. Πιστωτικά ιδρύματα (Τράπεζες) που λειτουργούν στην Ελλάδα, στα οποία περιλαμβάνονται τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και τα υποκαταστήματα των αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων.
  2. Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών.
  3. Εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και εταιρείες πρακτορείας απαιτήσεων.
  4. Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων και ανώνυμες εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου

Όλες οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που απορρέουν από υφιστάμενες συμβάσεις μεταξύ των ανωτέρω αναφερομένων φορέων και της πελατείας τους, για σήμερα καθώς και οι λοιπές εν γένει ληξιπρόθεσμες, τις ίδιες ημέρες, υποχρεώσεις της πελατείας αυτών προς οποιονδήποτε τρίτο, θα εκπληρωθούν αύριο (2.5.2024), όπου θα αρχίσουν οι συνέπειες της τυχόν μη εκπλήρωσης.

Οι συναλλαγές που θα πραγματοποιηθούν στις τράπεζες σήμερα την ειδική αργία θα καταχωρηθούν στα συστήματα με ημερομηνία της επόμενης εργάσιμης ημέρας, δηλαδή αύριο, Πέμπτη 2 Μαΐου 2024.

Έπειτα από οδηγία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), κατά την 1η Μαΐου 2024, θα γίνονται αποδεκτές από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τις Τελωνειακές Αρχές της χώρας μας και τραπεζικές επιταγές που θα προσκομίζονται με ημερομηνία έκδοσης την 2α Μαΐου 2024.

Τέλος, συστήνεται στους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται απευθείας με τράπεζες για την αποστολή αρχείων χρεώσεων μέσω πάγιων εντολών και αρχείων πιστώσεων (π.χ. μισθοδοσίας), να επικοινωνήσουν με την τράπεζα συνεργασίας τους για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.

Πηγή: newsit.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en