Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται μίνι ασφαλιστικό και φέρνει πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, μειώνονται τα χρόνια παραγραφής και αυξάνονται οι δόσεις

Οι 8 σημαντικότερες αλλαγές που «φέρνει» το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, «ένα ακόμα βήμα για τον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό του ασφαλιστικού συστήματος» αναφέρει ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης.

Η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον ΕΦΚΑ σε 10 χρόνια (από 20), ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12), η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) και η επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ένστολους είναι μερικές από τις σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος.

Οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου αναλύθηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη, τον Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνο Τσακλόγλου και την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου. Είχε προηγηθεί η παρουσίαση του νομοσχεδίου στο Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδρίασε το πρωί υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την τοποθέτησή του σημείωσε πως «το νομοσχέδιο αυτό είναι η τέταρτη νομοθετική παρέμβαση που κάνει αυτή η κυβέρνηση.

Ξεκινήσαμε με το νόμο 4672, ο οποίος διόρθωνε -με βάση και τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας- αδικίες του λεγόμενου «νόμου Κατρούγκαλου».

Προχωρήσαμε στη συνέχεια στις ρυθμίσεις για το ΤΕΚΑ και τις επικουρικές συντάξεις, εισάγοντας το κεφαλαιοποιητικό σύστημα για τις επικουρικές συντάξεις των νέων. Τρίτη ρύθμιση ήταν το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ και προχωρούμε τώρα με το νομοσχέδιο που σήμερα σας παρουσιάζουμε με ρυθμίσεις, για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος».

«Έχουμε επικεντρωθεί», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «σε κάποιες αδικίες που υπήρχαν μέχρι σήμερα στο ασφαλιστικό μας σύστημα και γι’ αυτό το λόγο υιοθετούμε αντίστοιχες ρυθμίσεις, οι οποίες αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους». Κατά την σημερινή παρουσίαση έγινε αναφορά στις 8 βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ενώ υπάρχουν και επιπλέον τεχνικής ρυθμίσεις που θα γίνουν γνωστές με την θέση του νομοσχεδίου σε διαβούλευση.

«Θέλω να σταθώ σε δύο διατάξεις από τη δική μου πλευρά. Την διάταξη για τις παραγραφές των απαιτήσεων του ΕΦΚΑ και την διάταξη σε σχέση με τις δόσεις», επεσήμανε ο Υπουργός και πρόσθεσε:

«Σε σχέση με την διάταξη για τις παραγραφές κάνουμε το αυτονόητο. Συμμορφωνόμαστε δηλαδή σε μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και πάμε στην δεκαετή παραγραφή για όλα ανεξαρτήτως τα πρώην ταμεία. Πάμε δηλαδή σε ένα καθεστώς που ίσχυε για το πρώην ΙΚΑ τουλάχιστον πριν από το «νόμο Κατρούγκαλου».

Προσοχή: η ρύθμιση αυτή καλύπτει μόνο όσους δεν έχουν βεβαιωμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Καλύπτει δηλαδή όσους δεν είχε ειδοποιήσει, πρακτικά, ο ΕΦΚΑ με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Δεν αφορά στο σύνολο όσων χρωστούν στον ΕΦΚΑ, διότι διαφορετικά θα παραγράφονταν οι οφειλές όλων μετά από μία δεκαετία και θα δημιουργείτο, όπως είναι αυτονόητο, πρόβλημα στο ασφαλιστικό σύστημα. Πρόβλημα ευστάθειας.

Και αντίστοιχα θα υπήρχε ηθικός κίνδυνος, δεν θα πλήρωνε δηλαδή κανένας, θα περίμενε να συμπληρωθεί η δεκαετία και κατόπιν θα αντιμετώπιζε μεν ο ίδιος με αυτόν τον τρόπο τις οφειλές του προς τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ και το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα είχαν ιδιαίτερα προβλήματα.

Το διευκρινίζω για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Δεν εμφανιζόμαστε σήμερα εδώ ως «πολιτικοί Αη – Βασίληδες» που μοιράζουν χρήματα, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε αδικίες προς όφελος των ασφαλισμένων αλλά και προς όφελος της κοινής λογικής και του δικαίου».

«Η δεύτερη ρύθμιση», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «αφορά στην εναρμόνιση των δόσεων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Εφορία, την ΑΑΔΕ. Και γι’ αυτό το λόγο πηγαίνουμε από τις 12 δόσεις, όπου αυτό προβλέπεται, στις 24. Άλλη μία ρύθμιση κοινής λογικής διότι η Εφορία και ο ΕΦΚΑ ανήκουν και οι δύο στην ελληνική Δημοκρατία. Δεν είμαστε διαφορετικά κράτη για να υπάρχουν διαφορετικές ρυθμίσεις», κατέληξε.

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, που μαζί με την Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου είχαν την ευθύνη προετοιμασίας του νομοσχεδίου, σημείωσε:

«Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης συνεχίζεται με μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία, που επιδιώκει την ρύθμιση επιμέρους κοινωνικοασφαλιστικών ζητημάτων με σκοπό τον εξορθολογισμό, τη συμμόρφωση σε πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και την ενιαία μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων που ενισχύουν την ασφάλεια δικαίου και την εμπιστοσύνη των πολιτών στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Οι βασικές κατευθύνσεις των προτεινόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο εστιάζουν σε τέσσερις βασικούς άξονες: στην ενιαιοποίηση ασφαλιστικών κανόνων και την αποκατάσταση ανισοτήτων, στην προώθηση προστατευτικών διατάξεων για ευάλωτες ομάδες ασφαλισμένων και στην εναρμόνιση των κανόνων φορολογικής και κοινωνικοασφαλιστικής διοίκησης.

Η τελική μορφή του νομοσχεδίου θα είναι σύντομα διαθέσιμη προς διαβούλευση πριν κατατεθεί στη Βουλή. Σταθερή επιδίωξη της κυβέρνησης αποτελεί αφενός η διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού μας συστήματος και αφετέρου η αναβάθμιση της ποιότητας των κοινωνικοασφαλιστικών υπηρεσιών κατά τρόπο που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών και της εποχής».

Η Γενική Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου, δήλωσε: «Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο είναι προϊόν συστηματικής επεξεργασίας από στελέχη του Υπουργείου Εργασίας. Οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους δομήθηκε είναι ο εξορθολογισμός, η ενιαιοποίηση και η εναρμόνιση κανόνων, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον αλλά και τη στήριξη των ασφαλισμένων.

Πολλές από τις διατάξεις που παρουσιάστηκαν σήμερα, με πρώτη, θα έλεγα, αυτή για τη δεκαετή παραγραφή, μακροχρονίως αναμένεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά. Για το λόγο αυτό ήμασταν ιδιαίτερα προσεκτικοί στον τρόπο δόμησης των σχετικών διατάξεων με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο.

Με την ανάρτηση του νομοσχεδίου σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε τις εποικοδομητικές παρατηρήσεις και προτάσεις των ασφαλισμένων, αλλά και των ενδιαφερομένων φορέων. Η προσπάθειά μας για τη βελτίωση του ασφαλιστικού μας συστήματος και την εξυπηρέτηση των πολιτών συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

  • 1. Μειώνεται σε 10 χρόνια (από 20 σήμερα) ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο e-ΕΦΚΑ προκειμένου να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις από ασφαλιστικές εισφορές που δεν καταβλήθηκαν. Εάν η απαίτηση του ΕΦΚΑ δεν βεβαιωθεί μέσα σε αυτό το διάστημα, οι οφειλές παραγράφονται. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνεται η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ότι η 20ετία για την παραγραφή απαιτήσεων του ΕΦΚΑ («νόμος Κατρούγκαλου») ήταν υπερβολικά μεγάλο διάστημα και έθεσε την 10ετία ως εύλογο χρόνο παραγραφής. Σημειώνεται ότι από 1η Ιανουαρίου 2027, η παραγραφή των μη βεβαιωμένων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ γίνεται πενταετής, με εναρμόνιση των χρονικών ορίων παραγραφής των ασφαλιστικών οφειλών με ό,τι ισχύει για τις φορολογικές οφειλές.
  • 2. Αυξάνονται από 12 σε 24 οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ. Η αίτηση ρύθμισης γίνεται ηλεκτρονικά στο ΚΕΑΟ. Με την προτεινόμενη διάταξη εξισώνονται οι δόσεις για πάγια ρύθμιση χρεών σε ΕΦΚΑ και Εφορία και διευκολύνονται οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στην τήρηση της ρύθμισης.
  • 3. Καταργείται η ειδική εισφορά 1% των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), η οποία θεσπίστηκε για τη στήριξη της βιωσιμότητας του εν λόγω Ταμείου. Το ΤΠΔΥ είναι πλέον βιώσιμο και δεν υπάρχει λόγος συνέχισης της ειδικής εισφοράς που σταματά να παρακρατείται από τους δημοσίους υπαλλήλους, για τους οποίους η κράτηση δεν ήταν ανταποδοτική.
  • 4. Επεκτείνεται σε όλους τους ενστόλους το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας», δηλαδή της αναγνώρισης έως και πέντε επιπλέον ετών ασφάλισης, καταβάλλοντας τις αντίστοιχες εισφορές. Πλέον όσοι ένστολοι εξαιρούνταν (π.χ. ορισμένες κατηγορίες πυροσβεστών, λιμενικών, αστυνομικών και υπηρετούντων στην αεροπορία) από τη σχετική ρύθμιση αποκτούν πλέον το δικαίωμα αυτό, ανεξαρτήτως μονάδας υπηρεσίας, αν είναι παλαιοί ή νέοι ασφαλισμένοι (προ ή μετά το 2011) και ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας με την οποία υπηρετούν (μόνιμοι και μη).
  • 5. Παύει η υφ’ όρον ποινική δίωξη των οφειλετών ρυθμισμένων ασφαλιστικών οφειλών για όσο διάστημα εξυπηρετείται η ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η επαναλαμβανόμενη επιβεβαίωση τήρησης της ρύθμισης στο δικαστήριο. Είναι μια ρύθμιση σεβασμού της αξιοπρέπειας των πολιτών και παράλληλα επιτυγχάνεται η ελάφρυνση των πινακίων και του αντίστοιχου φόρτου των δικαστηρίων.
  • 6. Θεσπίζεται πλαφόν σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις, ίσο με το 6/20 του πλαφόν κύριας σύνταξης (1.382,40€ /μήνα). Ειδικότερα, με βάση τη νομοθεσία του 2015-2016 οι επικουρικές συντάξεις υπολογίζονται, κατά ένα μέρος τους, με βάση τις εισφορές που είχαν καταβληθεί κατά το χρονικό διάστημα 2002-2014. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις οι εισφορές αυτές ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους, με αποτέλεσμα να καταλήγουν θεωρητικά σε πάρα πολύ υψηλές επικουρικές συντάξεις (ακόμα και 15.000 ευρώ το μήνα ή ακόμα και παραπάνω). Με το πλαφόν περιορίζεται το ανώτατο ύψος των επικουρικών συντάξεων σε αυτό, που αντιστοιχεί στις νόμιμες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στους ασφαλισμένους κατά τον καιρό που κατέβαλαν τις εισφορές, οι οποίες ενσωμάτωναν και κοινωνικούς πόρους. Η επιβολή πλαφόν (που εφαρμόζεται στις κύριες συντάξεις, αλλά όχι στις επικουρικές) σε αυτές τις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις καθίσταται επιβεβλημένη για να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων. Παράλληλα ικανοποιείται το περί δικαίου αίσθημα ανάμεσα σε όλους τους συνταξιούχους σε σχέση με το θεμιτό ύψος των επικουρικών συντάξεων και το τι πράγματι είναι εισφορές.
  • 7. Ξεκινά η διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας. Συγκεκριμένα, επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας.
    Σημειώνεται ότι το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ).
  • 8. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχων εντόπισε -καθυστερημένα – πολλές περιπτώσεις πολιτών που λάμβαναν επιδόματα – κυρίως αναπηρικά, συνήθως μέσω Δήμων – χωρίς να τα δικαιούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία καλόπιστα και διέκοψε την καταβολή τους, αναζητώντας αναδρομικά τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ενισχύεται η προστασία των ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων με την παύση αναζήτησης εκκρεμών οφειλών από τα ποσά που έλαβαν καλόπιστα. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών υιοθετούνται ευνοϊκά μέτρα, με διάκριση μεταξύ αμέλειας και δόλου, όπως η τριετής παραγραφή οφειλών, η δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις ή συμψηφισμούς με μελλοντικές καταβολές, καθώς και η μη αναζήτηση πολύ χαμηλών οφειλών (κάτω των 50 ευρώ). Λαμβάνεται έτσι υπόψη η καθυστέρηση του κράτος στους ελέγχους και γίνεται σεβαστή η καλή πίστη των αναπήρων για τα επιδόματα.

 

Πηγή: dikaiologitika.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συντάξεις: Έρχονται τα ευχάριστα μέσα στις επόμενες μέρες

Συντάξεις |Δεν θα παγώσουν οι ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, ξεκαθάρισε ο Υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με την Μαρία Γεωργίου και τον Βασίλη Αδαμόπουλο, απόφαση που έχει να κάνει είπε «αφενός με την κοινωνική δικαιοσύνη και με το ύψος της σύνταξης που θα λάβουν».

«Ένας εργαζόμενος με τον κατώτατο μισθό πληρώνει σήμερα 7% παραπάνω εισφορές απ’ ό,τι ένας ελεύθερος επαγγελματίας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.

Σύμφωνα με τον Υπουργό Εργασίας, ο νόμος Κατρούγκαλου αύξησε «υπέρμετρα, δραματικά» τις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών και με παρέμβαση του νόμου Βρούτση μειώθηκαν πάρα πολύ οι εισφορές, με τις διαφορετικές ασφαλιστικές κλάσεις.

«Με την αύξηση που έγινε δυο φορές στον κατώτατο μισθό, έχουμε οδηγηθεί ο μισθωτός που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό να πληρώνει περισσότερες εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία. Δίνει περισσότερα λεφτά για την σύνταξή του από ό,τι δίνει ένας γιατρός, ένας δικηγόρος, ένας μηχανικός που είναι στην κατώτατη κλάση και στην κατώτατη κλάση είναι το 80% των κατηγοριών αυτών. Επομένως υπάρχει ένα θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Και θα ήθελα όποιος υποστηρίζει ότι οι μισθωτοί με τον κατώτατο μισθό πρέπει να πληρώνουν περισσότερα από τους ελεύθερους επαγγελματίες να βγει και να το πει. Σε ορισμένες περιπτώσεις ένας υπάλληλος πληρώνει πια περισσότερες εισφορές από το αφεντικό του. Από την άλλη, η σύνταξή μας χωρίζεται σε εθνική και αναλογική. Η εθνική είναι ίση για όλους, τώρα με την αύξηση του κατώτατου μισθού θα ανέβει πάνω από 400 ευρώ. Υπάρχει η αναλογική σύνταξη όμως που είναι επιπλέον της εθνικής. Εκεί αν καταργήσουμε τις προβλέψεις του νόμου Βρούτση, ένας μισθωτός του κατώτατου μισθού θα παίρνει παραπάνω αναλογική σύνταξη από ό,τι ένας γιατρός, μηχανικός, δικηγόρος. Ρωτώ τους εκπροσώπους τους, θέλουν να παίρνουν κατώτερη σύνταξη από ό,τι παίρνουν οι μισθωτοί με τον κατώτατο μισθό; Εάν το θέλουν να μας το πουν» συμπλήρωσε ο κ. Χατζηδάκης.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς θα βάλετε φωτοβολταϊκά στο σπίτι, τι ισχύει με την επιδότηση

Το ενδιαφέρον για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών είναι μεγάλο, ενώ θα υπάρχει μια επιδότηση 40% με 60%, που θα διευκρινιστεί με ποιον τρόπο αναφέρει ο σύμβουλος του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) κ. Στέλιος Ψωμάς.

Χιλιάδες πολίτες ψάχνουν τρόπους για να ζεσταθούν τον χειμώνα λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους και τα φωτοβολταϊκά στις στέγες φαίνεται οτι μπορούν να αποτελέσουν μια μακροπρόθεσμη επιλογή προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έκανε ο σύμβουλος του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) κ. Στέλιος Ψωμάς, η αγορά ενός οικιακού φωτοβολταϊκού για αυτοπαραγωγή των τριών κιλοβάτ μπορεί με βάση τα σημερινά δεδομένα να αποσβεστεί σε εννέα χρόνια, ενώ εάν επιδοτηθεί π.χ. με 50% ο χρόνος περιορίζεται σε 4,7 χρόνια. Αντιστοίχως, για έναν εμπορικό καταναλωτή η επένδυση για ένα σύστημα των 10 κιλοβάτ μπορεί σήμερα να αποσβεστεί σε 6,6 έτη, ενώ με επιδότηση 50% ο χρόνος αποπληρωμής περιορίζεται στα 3,5 έτη.

Το ενδιαφέρον για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών είναι μεγάλο, ενώ θα υπάρχει μια επιδότηση 40% με 60%, που θα διευκρινιστεί με ποιον τρόπο.

Βήμα βήμα η διαδικασία

Ο ενδιαφερόμενος έρχεται σε επαφή με μια εταιρεία

-Κατάθεση ηλεκτρονικού φακέλου στο ΔΕΔΔΗΕ

-Σε περίπου δύο εβδομάδες θα λάβουμε μια σύμβαση για τις υπογραφές

-Τελευταίο βήμα η επαφή με τον πάροχο για τη σύμβαση συμψηφισμού

Όσον αφορά στις πολυκατοικίες απαιτείται η συναίνεση των υπολοίπων ιδιοκτητών.

dikaiologitika.gr

 

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Ενοίκια | Ιδιοκτήτες απαιτούν έως και 30% αύξηση για ανανέωση συμβολαίων

Οι απίστευτες απαιτήσεις στις ανανεώσεις των μισθωτηρίων συμβολαίων

Ο Σεπτέμβριος και ο Φεβρουάριος αποτελούν παραδοσιακά τους μήνες που πραγματοποιούνται οι περισσότερες μετακομίσεις, ανανεώσεις μισθωτηρίων συμβολαίων αλλά και έναρξη νέων. Ως εκ τούτου, την περίοδο που διανύουμε μεγάλο μέρος των μισθωτηρίων συμβολαίων θα πρέπει να ανανεωθούν ή οι ενοικιαστές να προβούν σε αναζήτηση νέας κατοικίας προς μίσθωση.

Όπως εξηγεί ο κ. Μπάκας «μέρος των ιδιοκτητών ακινήτων, για να ανανεώσουν τη μισθωτική σύμβαση στον ίδιο ενοικιαστή, ζητούν αύξηση ακόμη και 25%-30%. Οι ιδιοκτήτες γνωρίζουν ότι, επειδή η εύρεση κατοικίας με προσιτό ενοίκιο που να συνάδει η κατάσταση του ακινήτου με το ζητούμενο μίσθωμα αποτελεί «τζόκερ», ο ενοικιαστής θα αναγκαστεί να αποδεχθεί την όποια αύξηση. Διότι δεν υπάρχουν επιλογές και παράλληλα μια μετακόμιση έχει μεγάλο κόστος»

Το μεγαλύτερο μέρος των ιδιοκτητών που ζητούν ραγδαίες αυξήσεις, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, δεν είναι φυσικά πρόσωπα που εκμισθώνουν 1-2 ακίνητα, αλλά ιδιοκτήτες (φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα) πολλών διαμερισμάτων ή και ολόκληρων πολυκατοικιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επικοινωνία ιδιοκτήτη με τον ενοικιαστή, όπου όταν ο τελευταίος του ανέφερε ότι η αύξηση που ζητάει είναι μεγάλη (25%), ο ιδιοκτήτης του απάντησε: «Μπες στις ιστοσελίδες των αγγελιών να δεις τη ζητάνε για 50τμ».

Εκβιάζουν με υπέρογκες αυξήσεις – Χαρακτηριστικές περιπτώσεις

• Σε αντίστοιχη περίπτωση στο Γαλάτσι, για κατοικία 60τμ με 1 Υ/Δ που η τριετία της μίσθωσης λήγει στα μέσα του Οκτωβρίου και μίσθωμα 460€/μήνα, ο ιδιοκτήτης στην επικοινωνία με τον ενοικιαστή ζήτησε να αυξηθεί το ενοίκιο στα 540€/μήνα και η ανανέωση να γίνει μόνο για ένα έτος. Παράλληλα, στο μισθωτήριο συμβόλαιο που έστειλε στον ενοικιαστή ανέφερε ρητά ότι μετά το έτος το ενοίκιο δεν ισχύει και θα πρέπει να οριστεί νέο. Ο ενοικιαστής με τον φόβο της αύξησης στην ανανέωση του μισθωτηρίου συμβολαίου ζήτησε να πραγματοποιηθεί ανανέωση για τρία έτη με μίσθωμα τα 540€/μήνα. Ο ιδιοκτήτης αρνήθηκε, προτείνοντας του μηνιαίο μίσθωμα της τάξεως των 600€/μήνα για μισθωτήριο διάρκειας τριών ετών, το οποίο ο ενοικιαστής αποδέχθηκε.

• Σε πολυκατοικία της Νέας Σμύρνης ιδιοκτήτης πέντε διαμερισμάτων δεν προέβη καν σε συζήτηση με τους ενοικιαστές που έληγαν τα μισθωτήρια συμβόλαια στο τέλος του έτους και τους κοινοποίησε με δικαστικό επιμελητή ότι δεν επιθυμεί την ανανέωση της μισθωτικής σύμβασης και ότι θα πρέπει να αποχωρήσουν. Ο ιδιοκτήτης δεν επιθυμούσε να μπει στη διαδικασία «παζαριού» για νέες τιμές, τη στιγμή που η ζήτηση είναι καθημερινά αυξανόμενη. Σύμφωνα, μάλιστα, με τους ενοίκους, μέρος των διαμερισμάτων, σκέφτεται να τα εγγράψει σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.

• Στον Νέο Κόσμο, ιδιοκτήτρια, που έχει ανανεώσει την αρχική μίσθωση για δεύτερη φορά με προσαύξηση του ενοικίου και η ανανέωση λήγει το 2024, επικοινώνησε με τον ενοικιαστή αναφέροντας του ότι θα πρέπει να αυξήσει το ενοίκιο κατά 12% διότι όλα τα ενοίκια έχουν αυξηθεί στη περιοχή και αυτή δεν μπορεί να χάνει εισοδήματα. Ο ενοικιαστής επικαλέστηκε το μισθωτήριο συμβόλαιο που είναι σε ισχύ και λήγει σε 2 χρόνια και το γεγονός ότι δεν αναφέρει στους όρους κάποια αύξηση ανά έτος. Η ιδιοκτήτρια, στο άκουσμα των άνωθεν, του απάντησε: «θα δεις τι θα πάθεις όταν λήξει. Θα φύγεις από το σπίτι ή θα τα πληρώσεις όλα μαζεμένα».

• Σε νέα μίσθωση 900€/μήνα που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στην περιοχή του Π. Φαλήρου, ο ιδιοκτήτης στο ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης είχε συμπεριλάβει τον όρο ότι σε περίπτωση που πουληθεί η κατοικία ο ενοικιαστής παραιτείται από οποιοδήποτε δικαίωμα και δεν έχει καμία αξίωση. Παράλληλα, θα πρέπει να αποχωρήσει από την οικία εντός 30ημέρων ακόμη και πριν την λήξη της τριετίας.

«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα και δεν αντικατοπτρίζουν το μεγαλύτερο μέρος της σημερινής εικόνας που βιώνουν οι συμπολίτες μας κατά την ανανέωση των μισθωτηρίων συμβολαίων τους», σχολιάζει ο πρόεδρος του E- Real Estates. Και συμπληρώνει ότι
υπάρχουν ιδιοκτήτες που δεν συμμετέχουν στο «ράλι» των αυξήσεων. «Πρόκειται κυρίως για ιδιοκτήτες που μισθώνουν ένα ή και δύο ακίνητα και με τα χρήματα αυτά είτε σπουδάζουν τα παιδία τους, είτε πληρώνουν δανειακές υποχρεώσεις. Το σημαντικότερο γι΄ αυτούς είναι να έχουν διαχρονικά τους ίδιους ενοικιαστές που καταβάλλουν κανονικά τις υποχρεώσεις τους, φροντίζουν το ακίνητο και ανάλογα με τα δεδομένα συζητούν από κοινού την ενδεχόμενη αύξηση σε λογικό πλαίσιο».

Η διαθεσιμότητα ακινήτων σύμφωνα με το ζητούμενο μίσθωμα

Τα διαθέσιμα προς μίσθωση ακίνητα (80τμ-110τμ, άνω του 1ου ορόφου) με ζητούμενο μίσθωμα έως 600€, σύμφωνα με τις αναρτημένες αγγελίες σε ιστοσελίδες, στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας αποτελούν το 19,96% του συνόλου των προς μίσθωση κατοικιών, στα Βόρεια Προάστια μόλις το 0,71%, στα Νότια Προάστια το 4,03%, στα Δυτικά Προάστια το 35,58%, στο Υπόλοιπο Αττικής το 27,20% και στον Πειραιά το 35,46%.

Οκτώ στις δέκα κατοικίες που διατίθενται προς μίσθωση στο κέντρο της Αθήνας, με ζητούμενο μίσθωμα έως 600€/μήνα, είναι κατασκευής έως το 1980, δηλαδή τουλάχιστον 42 ετών. Στο σύνολο των περιοχών του Ν. Αττικής, η διαθεσιμότητα ακινήτων προς μίσθωση είναι πολύ μικρή έναντι των προηγούμενων χρόνων. Παράλληλα, το μεγαλύτερο μέρος των διαθέσιμων προς μίσθωση ακινήτων διατίθεται με ζητούμενες τιμές μίσθωσης άνω των 800€/μήνα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα Βόρεια Προάστια όπου το 93,11% των διαθέσιμων προς μίσθωση ακινήτων έχουν ζητούμενο μίσθωμα άνω των 800€/μήνα, ενώ στα Νότια Προάστια το 81,44%. Στο κέντρο της Αθήνας το 65,66% των διαθεσίμων κατοικιών έχουν ζητούμενο μίσθωμα άνω των 700€/μήνα και μόνο στις περιοχές του Πειραιά (47,46%), των Δυτικών Προαστίων (50,31%) και στο Υπόλοιπο Αττικής (56,97%). Ως εκ τούτου το κόστος μίσθωσης κατοικίας για μια οικογένεια, στο σύνολο σχεδόν των περιοχών του Ν. Αττικής, αγγίζει έναν ολόκληρο μισθό, χωρίς να συνυπολογίζονται κοινόχρηστα, κόστος ενέργειας και λοιποί λογαριασμοί.

Το ζητούμενο μίσθωμα για οικογενειακή κατοικία σε 16 περιοχές της Αττικής

Η μέση κατώτατη ζητούμενη τιμή μίσθωσης στην Αθήνα διαμορφώνεται στα 8,15 €/τ.μ. και η μέση ανώτατη στα 11,4 €/τ.μ. Δηλαδή, μια οικογένεια θα πρέπει να καταβάλει μόνο για το ενοίκιο από 815€/μήνα έως και 1.140 €/μήνα αν πρόκειται για κατοικία 100τμ.

Στις περιοχές των Δυτικών Προαστίων, Περιστέρι και Πετρούπολη, το μέσο κόστος μίσθωσης κατοικίας 100τμ κυμαίνεται στα 730€/μήνα και 750€/μήνα αντίστοιχα.

Στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας όπως στους Αμπελόκηπους το μηνιαίο κόστος μίσθωσης κυμαίνεται από 7,4€/τ.μ. έως 8,3€/τ.μ. , στο Παγκράτι από 9,2€/τ.μ. έως 11,6€/τ.μ. και στο Νέο Κόσμο από 7,2€/τ.μ. έως 8,6€/τ.μ.

Στα Νότια Προάστια, το κόστος μίσθωσης διαμορφώνεται κυρίως σύμφωνα με την απόσταση από τη θάλασσα και τη θέα. Άλλο κόστος μίσθωσης έχει η Άνω Γλυφάδα και άλλο η Κάτω Γλυφάδα στο κέντρο ή/και πλησίον του Γκολφ. Το μέσο κόστος μίσθωσης στη Γλυφάδα διαμορφώνεται στα 13€/τ.μ., ενώ στη Βούλα στα 11,5€/τ.μ. Στη Νέα Σμύρνη το μέσο κόστος μίσθωσης ενός διαμερίσματος 100τμ, άνω του 1ου ορόφου κατασκευής μετά το 2000, αγγίζει τα 945€/μήνα, στο Παλαιό Φάληρο τα 1.095€/μήνα και στην Καλλιθέα τα 850€/μήνα.

Στα Βόρεια Προάστια, το μέσο κόστος μίσθωσης διαμορφώνεται στα 11,3€/τ.μ.. Συγκεκριμένα, στο Μαρούσι το κόστος μίσθωσης κυμαίνεται από 9€/τ.μ. έως 11,8€/τ.μ. , στο Χολαργό από 10€/τ.μ. έως 14€/τ.μ. , στο Χαλάνδρι από 10€/τ.μ. έως 13,6€/τ.μ. και στην Κηφισιά από 10€/τ.μ. έως 12€/τ.μ.

iefimerida.gr

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: