Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κόκκινα» δάνεια | Μικρότερη δόση και μεταφορά στο μέλλον μέρους του στεγαστικού

Το σπάσιμο των κόκκινων στεγαστικών στα δύο, με πάγωμα ενός μέρους του δανείου και τη μεταφορά της υποχρέωσης αποπληρωμής του στο μέλλον – ύστερα από 10 ή 15 χρόνια – περιλαμβάνει το σχέδιο για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια που επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Το υπόλοιπο και μεγαλύτερο μέρος του δανείου θα αποπληρώνεται κανονικά με την καταβολή μικρότερης δόσης, αφού πλέον το ποσό της άμεσης οφειλής του δανειολήπτη θα είναι χαμηλότερο. 

Το σχέδιο ανέλυσε χθες ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νομοθετικού πλαισίου για τις ρυθμίσεις των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Αυτό προβλέπει ότι ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται από το συνολικό δάνειο προκειμένου να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια.

 

ΤΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Οπως τόνισε ο κ. Δένδιας η ρύθμιση για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, τα οποία εκτιμάται ότι προσεγγίζουν τα 27 δισ. ευρώ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας, δηλαδή σε διαδικασία διαβούλευσης και με το τραπεζικό σύστημα χωρίς πάντως μέχρι τώρα να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του συνόλου του τραπεζών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη δύο τραπεζών και οι λοιπές εκφράζουν αντιρρήσεις.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ που έχουν πέσει στο τραπέζι αφορούν την υιοθέτηση πρακτικών αποπληρωμής χρεών που ακολουθούνται διεθνώς όπως είναι το balloon mortgage, δηλαδή καταβολή χαμηλότερων δόσεων για μια δεκαετία και αποπληρωμή του υπολοίπου με μια μεγάλη δόση στο τέλος, και το split and cut που δίνει τη δυνατότητα να διαχωριστεί το δάνειο σε δύο μέρη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Δένδια, το σενάριο που φαίνεται να προκρίνεται για τα ληξιπρόθεσμα στεγαστικά θα προβλέπει την επανεκτίμηση της αξίας του ακινήτου, δεδομένου ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση τιμών στην αγορά. Με βάση την επανεκτίμηση, το δάνειο θα διαχωρίζεται σε δύο μέρη.

Το πρώτο μέρος θα ισοδυναμεί με ποσοστό του δανείου που είχε πάρει ο δανειολήπτης και θα λαμβάνεται υπόψη η τρέχουσα αξία του ακινήτου.

Για το κομμάτι αυτό θα συνάπτεται νέα σύμβαση με το τρέχον επιτόκιο αλλά με μικρότερη δόση, καθώς το ποσό της οφειλής θα έχει μειωθεί π.χ. κατά 30% (το ποσοστό της μείωσης θα διαφέρει από δάνειο σε δάνειο, ανάλογα με τη μείωση που υπέστη η αξία αγοράς του ακινήτου). Αυτό το μέρος του δανείου θα συνεχίσει να αποπληρώνεται κανονικά προς την τράπεζα.

Το υπόλοιπο κομμάτι του αρχικού κεφαλαίου θα παγώνει και η αποπληρωμή του θα μετατίθεται σε βάθος χρόνου, που πάντως δεν θα είναι μικρότερος της δεκαετίας. Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί αν το ποσό αυτό θα τοκίζεται ή όχι κατά το διάστημα που θα έχει παγώσει η αποπληρωμή του από τους δανειολήπτες.

 

ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ. Παρότι το σχέδιο αυτό οδηγεί σε μειωμένη δόση για τους δανειολήπτες, πρέπει να σημειωθεί ότι μεταφέρει μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των δανειοληπτών στο μέλλον με αβέβαιη έκβαση τόσο για τον δανειολήπτη όσο και για την τράπεζα.

Μετά τη λήξη της περιόδου αυτής θα προβλέπεται επαναδιαπραγμάτευση με βάση την αξία του ακινήτου που θα έχει διαμορφωθεί τη δεδομένη στιγμή.

Σύμφωνα με μοντέλα και παραδοχές που έχουν εξεταστεί, η ανάκαμψη τιμών των ακινήτων εκτιμάται ότι θα σημειωθεί το 2020, ενώ βελτίωση της αγοράς θα έρθει μετά το 2023.

Οπως είπε ο κ. Δένδιας για τις σκέψεις αυτές, οι οποίες όμως χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, έχει ενημερωθεί ήδη και η τρόικα.

«Δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι όταν συνάφθηκαν τα δάνεια αυτά, το ρίσκο το πήραν από κοινού τράπεζες και δανειολήπτες. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε κατά νου. Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι κατά συνέπεια το τραπεζικό ίδρυμα πρέπει να πάρει ένα μέρος του προβλήματος, διότι όπως είναι η κατάσταση τώρα το πρόβλημα μονομερώς το εισπράττει ο οφειλέτης» είπε ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης.

Πώς θα γίνεται η ρύθμιση
Ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται για να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ενέργεια | Γιατί «κλειδώνουν» αυξήσεις στα τιμολόγια και τους επόμενους μήνες

Τη σπαζοκεφαλιά των τιμολογίων εν μέσου θέρους και διακοπών καλούνται να λύσουν οι καταναλωτές για να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες αυξήσεις στην αγορά ηλεκτρισμού που υπαγορεύουν οι διεθνείς συγκυρίες αλλά και ενδογενείς παράγοντες.

Ο Ιούνιος έσπασε τον «κώδικα» των χαμηλών τιμών παρουσιάζοντας για πρώτη φορά από τις αρχές του έτους πέντε ιδιώτες προμηθευτές με χρεώσεις πάνω από τα 160 ευρώ την μεγαβατώρα (άνω των 16 λεπτών ανά κιλοβατώρα). Τα τιμολόγια αυτά, μεγαλώνουν την απόσταση κατά 30% από τον market maker της αγοράς, την ΔΕΗ, που διατήρησε την χαμηλότερη κιλοβατώρα (11,8 λεπτά έως 500 κιλοβατώρες), με έκπτωση 38% και ακολούθησε η Φυσικό Αέριο με 12,8 λεπτά την κιλοβατώρα.

Τους αλγόριθμους των χρεώσεων για τον Μάιο επηρέασε το αιφνίδιο ανοδικό ξέσπασμα της χονδρεμπορικής τιμής κατά 35%, το οποίο συνδιαμόρφωσαν η χαμηλότερη συμμετοχή των ΑΠΕ στο μείγμα της ηλεκτροπαραγωγής στην χώρα μας αλλά και η σημαντική αύξηση των χρηματιστηριακών τιμών του φυσικού αερίου (ΤΤF) που έφτασε τα 38 ευρώ η μεγαβατώρα.

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι όσο οι καύσωνες θα διατηρούν σε υψηλά επίπεδα την θερμοκρασία και η ζήτηση για ηλεκτρισμό θα αυξάνεται λόγω κλιματιστικών, η πορεία των τιμών θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και τον Ιούλιο αλλά και τον Αύγουστο.

Νέα καπέλα

Πέρα όμως από τους ορατούς κινδύνους στο ηλεκτρικό ρεύμα που πιέζουν τις τιμές, υπάρχουν και ορισμένα αφανή κόστη άμεσα συνυφασμένα με ιδιαιτερότητες και στρεβλώσεις της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού που δείχνουν το δρόμο για νέα «καπέλα» στους λογαριασμούς ρεύματος με πιο μόνιμο χαρακτήρα. Η αύξηση του ειδικού τέλους για τις ΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ) που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος, οι τεχνικές απώλειες του δικτύου αλλά και οι ρευματοκλοπές που παρότι περιορίζονται συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τα δίκτυα και να επιβαρύνουν τους λογαριασμούς αποτελούν μια ακόμη πηγή ανατιμήσεων για το ηλεκτρικό ρεύμα που έρχεται να προστεθεί στην αβεβαιότητα και την αστάθεια των τιμών.

Η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ προκρίνεται ως η πιο πιθανή λύση για να αντιμετωπιστεί η μαύρη τρύπα του Ειδικού Λογαριασμού των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ) η οποία σύμφωνα με το τελευταίο τριμηνιαίο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ θα κλείσει το 2024 με έλλειμμα περίπου 450 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστεί το πρόσθετο έσοδο ΕΤΜΕΑΡ για την υπαγωγή δικαιούχων σε καθεστώς μειωμένων χρεώσεων για τα έτη 2019-2021, το έλλειμμα υποχωρεί στα 232,56 εκατ. ευρώ.

Το έλλειμμα διογκώθηκε κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης καθώς τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ αξιοποιήθηκαν για να «σβήσουν» την φωτιά από το ράλι των τιμών του φυσικού αερίου. Ο ΕΛΑΠΕ είναι ένας λογαριασμός που χρησιμοποιείται για τις πληρωμές των παραγωγών πράσινης ενέργειας, ο οποίος έχει σαφή (ως προς τη μεθοδολογία υπολογισμού του) και σταθερά προσδιοριζόμενα έσοδα και εκροές και υπόκεινται στους μηχανισμούς της αγοράς και την κυκλικότητά της με αποτέλεσμα άλλοτε να είναι πλεονασματικός και άλλοτε ελλειμματικός, όπως συμβαίνει το τελευταίο διάστημα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όταν οι τιμές της χονδρεμπορικής είναι πτωτικές περιορίζονται τα έσοδα των παραγωγών, οι οποίοι επειδή απολαμβάνουν εγγυημένες τιμές θα πρέπει να καλύψουν τις απώλειες των εσόδων από το λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ. Επειδή μάλιστα το τελευταίο διάστημα που υπάρχουν μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές τιμές στις ΑΠΕ (π.χ 0,03 ευρώ ανά μεγαβατώρα) η λειτουργική ενίσχυση δεν καταργείται (όπως συμβαίνει με τις αρνητικές τιμές για τουλάχιστον 2 ώρες) αυτό επιβαρύνει επιπλέον τον λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ.

Το ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο εισπράττεται στους λογαριασμούς μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων «ψαλιδίστηκε» το 2019 με σκοπό να αντισταθμιστεί με τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Σήμερα η χρέωση για τους οικιακούς καταναλωτές ανέρχεται στα 17 ευρώ/μεγαβατώρα από 24 ευρώ που ήταν μέχρι το 2019 προκειμένου η ΔΕΗ να αποφύγει εκείνη την περίοδο τον κίνδυνο κατάρρευσης. Στελέχη της αγοράς όπως ο πρόεδρος του ΔΑΠΕΕΠ και διαχειριστής των ΑΠΕ, κ. Γιάννης Γιαρέντης έχουν ταχθεί υπέρ της αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ και της επαναφοράς του στα 24 ευρώ, μια αύξηση που αν τελικά επιστρέψει σε αυτά τα επίπεδα θα ξεπεράσει το 41% και θα επηρεάσει τους λογαριασμούς ρεύματος.
Οριστικές αποφάσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα με στόχο την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων ώστε να μην διαταραχθούν οι πληρωμές προς τους παραγωγούς ΑΠΕ. Το θέμα παρακολουθεί από κοντά το ΥΠΕΝ αξιολογώντας όλα τα δεδομένα χωρίς να αποκλείεται η λήψη αποφάσεων ακόμη και εντός του καλοκαιριού.

Τεχνικές απώλειες και ρευματοκλοπές

Το ΕΤΜΕΑΡ δεν είναι ο μοναδικός γρίφος των τιμολογίων. Σε πονοκέφαλο για την αγορά μετατρέπονται και οι λεγόμενοι συντελεστές κανονικοποίησης που ενσωματώνονται στο κόστος της προμήθειας και μετακυλίονται στους καταναλωτές. Οι συντελεστές αυτοί περιλαμβάνουν τις τεχνικές απώλειες του δικτύου (δηλαδή τις απώλειες που υπάρχουν στο ρεύμα κατά την μεταφορά του από τα εργοστάσια στο δίκτυο διανομής) και τις ρευματοκλοπές των επιτηδείων που αν και είναι ευθύνη της πολιτείας να ελέγξει, πληρώνουν οι καταναλωτές. Για τις απώλειες αυτές η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (κατόπιν μελέτης του ΔΕΔΔΗΕ) έχει καθορίσει ένα συντελεστή 3,67% για την μέση τάση (εμπορικές επιχειρήσεις κ.α) και 13,57% για την χαμηλή τάση (νοικοκυριά και μικρούς επαγγελματίες) τον οποίο πληρώνουν οι εταιρείες προμήθειας.

Τους προηγούμενους μήνες που οι τιμές του ρεύματος υπήρξαν πτωτικές, τις χαμηλές αυτές τιμές δεν πέρασαν στους πελάτες τους οι πάροχοι, καθώς oι εταιρείες εμφάνισαν σημαντικές επιβαρύνσεις για να καλύψουν τις απώλειες του δικτύου και τις ρευματοκλοπές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα ο ΔΕΔΔΗΕ, τους πρώτους πέντε μήνες του 2024, συγκριτικά με το μέσο όρο για το αντίστοιχο διάστημα πέρσι αλλά και το 2022, οι έλεγχοι ρευματοκλοπών που διενεργήθηκαν ανέρχονται σε 13.000 έναντι 8.000, καταγράφοντας αύξηση 65%. Το σύνολο των διαπιστωμένων ρευματοκλοπών, για τις οποίες μάλιστα καταλογίστηκε η σχετική οφειλή και απεστάλη η επιστολή στον οφειλέτη, είναι αυξημένο κατά 50%, καθώς ανέρχεται σε 6.000 έναντι 4.000 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2023 και 2022.

Τα κόστη κανονικοποίησης εμφανίζονται ετεροχρονισμένα για τους προμηθευτές καθώς αρχές του έτους έλαβαν «λογαριασμό» για το συντελεστή κανονικότητας του α΄ εξαμήνου του 2022, ο οποίος έχει αποκλίσεις κατά 3,28% από τον αντίστοιχο εξάμηνο του 2021 που ήταν 1,72%.

Και αυτό όπως τονίζουν οι εταιρείες δημιουργεί μεγάλες στρεβλώσεις γιατί ο συντελεστής κανονικότητας του 2022 που θα χρεωθεί 2,5 και πλέον χρόνια μετά θα αυξήσει σε μεγάλο βαθμό το κόστος για τους προμηθευτές. Ο λόγος είναι ότι το 2022 υπήρχαν μήνες που το ρεύμα έφτασε τα 450 ευρώ η μεγαβατώρα, με αποτέλεσμα οι εκκαθαρίσεις του ΔΕΔΔΗΕ να βασίζονται σε αυτές τις τιμές. «Το πρόβλημα θα λυνόταν αν κάθε χρόνο η ΡΑΑΕΥ ανακοίνωσε νέους συντελεστές απωλειών. Με τον τρόπο που γίνεται σήμερα, το κόστος μετακυλίεται στους προμηθευτές κατόπιν εορτής και είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσει να περνά στους υφιστάμενους και μελλοντικούς καταναλωτές υπό τη μορφή αυξημένων εμπορικών περιθωρίων» λένε αρμόδια στελέχη των παρόχων. Παρά το γεγονός όπως τονίζουν ότι αφορά ενέργεια που τιμολογήθηκε για πελάτες που σήμερα μπορεί να μην υπάρχουν (λόγω μετακινήσεων) στα δίκτυα των παρόχων.

newmoney.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορολογικές δηλώσεις | Τι πρέπει να κάνουν όσοι διαφωνούν με τα προσυμπληρωμένα στοιχεία

Περίπου 45 ημέρες έχουν στη διάθεσή τους οι φορολογούμενοι για να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις, και μόλις ένας στους τέσσερις το έχει ήδη κάνει.

Ο αριθμός των υποβληθέντων φορολογικών δηλώσεων αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα στις 2 Ιουλίου 2024, όταν η ΑΑΔΕ θα υποβάλει αυτόματα τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις περίπου 1,3 εκατ. μισθωτών και συνταξιούχων, εφόσον οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι δεν έχουν υποβάλει νωρίτερα τη δήλωσή τους.

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων είναι στις 26 Ιουλίου 2024. Όπως σημειώνει η ΑΑΔΕ με νεότερες οδηγίες, κάθε φυσικό πρόσωπο έχει υποχρέωση να υποβάλλει φορολογική δήλωση εφόσον η φορολογική κατοικία του είναι στην Ελλάδα, έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, ανεξάρτητα από το αν είναι εξαρτώμενο μέλος ή όχι, και εφόσον αποκτά πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα.

Ωστόσο, ένα σοβαρό ζήτημα είναι η διαφωνία των φορολογουμένων με τα προσυμπληρωμένα ποσά που εμφανίζονται στη φορολογική δήλωση για τα εισοδήματά τους, με αποτέλεσμα να πρέπει να υποβάλουν δήλωση με «επιφύλαξη».

Για τις περιπτώσεις που οι φορολογούμενοι διαπιστώνουν λάθη στους προσυμπληρωμένους κωδικούς θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

  • Τα ποσά που αφορούν εισοδήματα και φόρους που έχουν παρακρατηθεί εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στους κωδικούς του εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης.  Η προσυμπλήρωση γίνεται με βάση τα στοιχεία που κοινοποιούν στην ΑΑΔΕ οι εργοδοτικοί φορείς (ιδιώτες, δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία). Εάν είναι λανθασμένα και ο εργαζόμενος διαφωνεί, τότε οι σχετικές διορθώσεις διενεργούνται αποκλειστικά από τον κατά νόμο αρμόδιο φορέα-εργοδότη, στον οποίο πρέπει να απευθύνονται οι φορολογούμενοι. Δηλαδή, ο εργαζόμενος θα πρέπει να ζητήσει από τον εργοδότη να υποβάλει νέα δήλωση, προκειμένου να διορθωθούν τα τυχόν λάθη. Στην περίπτωση που δεν διορθωθούν τα όποια λάθη υπάρχουν στη βεβαίωση, σύμφωνα πάντα με τον εργαζόμενο, και λήγει η προθεσμία για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει φορολογική δήλωση «με επιφύλαξη».
  • Οι δηλώσεις με επιφύλαξη υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου και εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης οφείλουν οι φορολογούμενοι να προσκομίσουν στη Δ.Ο.Υ. τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
  • Τα δικαιολογητικά θα πρέπει να αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους και τον λόγο της επιφύλαξης, προκειμένου να εκκαθαριστούν οι δηλώσεις και να εκδοθούν οι πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου από τις Δ.Ο. Υ. εντός της προβλεπόμενης, προθεσμίας των 90 ημερών από την υποβολή της δήλωσης.
  • Σε περίπτωση που τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν προσκομιστούν εντός της  προθεσμίας των 30 ημερών, οι δηλώσεις εκκαθαρίζονται, χωρίς να ληφθεί υπόψη η επιφύλαξη, δεδομένου ότι, η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου.
  • Η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου. Σε περίπτωση αποδοχής της επιφύλαξης, ο φόρος που τυχόν καταβλήθηκε αχρεωστήτως, επιστρέφεται.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κυρίαρχο μέσο πληρωμών αναμένεται να εξελιχθεί το IRIS και στην Ελλάδα

Επιχειρήσεις και επαγγελματίες υποχρεούνται να προσφέρουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να πληρώνουν μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών (IRIS). Προς το παρόν το μέτρο αφορά τους επαγγελματίες, οι οποίοι θα πρέπει μέχρι το τέλος του άλλου μήνα να έχουν συνδέσει τους επαγγελματικούς τους λογαριασμούς με το IRIS, ώστε να μπορούν να δέχονται πληρωμές για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδεθούν με το IRIS μέχρι τον Μάρτιο του 2025.

Η εξέλιξη αυτή κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι προμήθειες για τους καταναλωτές είναι μηδενικές, ενώ για τους επαγγελματίες σημαντικά χαμηλότερες σε σύγκριση με τις κάρτες. Δεν αποκλείεται, όμως, να υπάρξει απάντηση από τις εταιρείες καρτών, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα δουν τους τζίρους τους να μειώνονται ραγδαία. Ήδη στις μεγάλες αγορές η πληρωμή μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, σε αντίθεση με τη χώρα μας, όπου η εφαρμογή χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον για μεταφορά ποσών μεταξύ φίλων και οικογενειών. Ωστόσο οι εκτιμήσεις της αγοράς είναι ότι τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί ραγδαία η χρήση του.

Πάντως, στην περίπτωση που οι επαγγελματίες δεν προχωρήσουν στη διασύνδεσή τους με το ανωτέρω σύστημα στις επόμενες 30 ημέρες, θα κληθούν να καταβάλουν τσουχτερά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, οι “καμπάνες” ανέρχονται στα 1.500 ευρώ για όσους επαγγελματίες δεν αποκτήσουν- εγγραφούν στο σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS, ενώ θα επιβληθεί και πρόστιμο 1.000 ευρώ σε όσους δεν προχωρήσουν στη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στην εφορία.

Μάλιστα, μετά τις 30 Ιουνίου αναμένεται κλιμάκια του υπουργείου Ανάπτυξης και της ΑΑΔΕ να σαρώσουν την αγορά με ελέγχους. Τα δεδομένα θα τα λάβουν από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ, που θα έχει προχωρήσει στις σχετικές διασταυρώσεις, έτσι ώστε οι ελεγκτές να γνωρίζουν εκ των προτέρων ποιοι έχουν εγγραφεί στο σύστημα IRIS και εάν έχουν δηλώσει επαγγελματικό λογαριασμό στην εφορία. Επί της ουσίας, η ΑΑΔΕ θα λάβει αναλυτικά στοιχεία από τις τράπεζες και εν συνεχεία θα προχωρήσει στον καταλογισμό των προστίμων. Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί στο σύστημα άμεσων πληρωμών 300.000 επαγγελματίες και απομένουν 600.000. Όπως προκύπτει από την απόφαση, όσοι συμμορφωθούν και εντός 30 ημερών καταβάλουν το πρόστιμο, αυτό θα μειώνεται κατά 50%.

Σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία:

1. Οι δικαιούχοι πληρωμής αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία IRIS online payments.

2. Από τους δικαιούχους πληρωμής εξαιρούνται:
α) Τα άτομα με αναπηρία όρασης με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.
β) Τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων (αυτόματοι πωλητές) μέχρι και την 31η/12/2024.

3. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων ορίζονται:
α) Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης.
β) Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας.

4. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), εφόσον στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους διαπιστώσουν παράβαση, συμπληρώνουν και διαβιβάζουν σχετική έκθεση ελέγχου προς τις αρμόδιες αρχές για τη βεβαίωση παραβάσεων και επιβολή προστίμων.

5. Οι αρμόδιες αρχές συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.

6. Οι δικαιούχοι πληρωμής δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr) με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εντός προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας.

7. Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.

8. Δήλωση ίδιου επαγγελματικού λογαριασμού από διαφορετικούς δικαιούχους πληρωμής δεν επιτρέπεται και η ΑΑΔΕ προβαίνει σε απενεργοποίηση των λογαριασμών.

9. Σε όποιον δεν προχωρήσει στη σύνδεση με το IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή της, η οποία ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν εκδοθεί από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης, και ενώπιον του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

10. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού μειώνεται στο ήμισυ αν:
α) Ο υπόχρεος, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης, και σε κάθε περίπτωση πριν από την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής, προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.
β) Ο υπόχρεος, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.

11. Για τη μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

12. Όταν οι αρμόδιες υπηρεσίες δέχονται καταγγελίες για τη μη αποδοχή πληρωμών με χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία IRIS online payments, από υπόχρεο, αυτές κοινοποιούνται στην ΑΑΔΕ και στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής προκειμένου να ληφθούν υπόψη κατά τον προγραμματισμό και τη διενέργεια ελέγχων αρμοδιότητάς τους.

capital.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κόκκινα» δάνεια | Μικρότερη δόση και μεταφορά στο μέλλον μέρους του στεγαστικού

Το σπάσιμο των κόκκινων στεγαστικών στα δύο, με πάγωμα ενός μέρους του δανείου και τη μεταφορά της υποχρέωσης αποπληρωμής του στο μέλλον – ύστερα από 10 ή 15 χρόνια – περιλαμβάνει το σχέδιο για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια που επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης. Το υπόλοιπο και μεγαλύτερο μέρος του δανείου θα αποπληρώνεται κανονικά με την καταβολή μικρότερης δόσης, αφού πλέον το ποσό της άμεσης οφειλής του δανειολήπτη θα είναι χαμηλότερο.
Το σχέδιο ανέλυσε χθες ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νομοθετικού πλαισίου για τις ρυθμίσεις των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Αυτό προβλέπει ότι ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται από το συνολικό δάνειο προκειμένου να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια.
ΤΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.
Οπως τόνισε ο κ. Δένδιας η ρύθμιση για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια, τα οποία εκτιμάται ότι προσεγγίζουν τα 27 δισ. ευρώ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας, δηλαδή σε διαδικασία διαβούλευσης και με το τραπεζικό σύστημα χωρίς πάντως μέχρι τώρα να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του συνόλου του τραπεζών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη δύο τραπεζών και οι λοιπές εκφράζουν αντιρρήσεις.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ που έχουν πέσει στο τραπέζι αφορούν την υιοθέτηση πρακτικών αποπληρωμής χρεών που ακολουθούνται διεθνώς όπως είναι το balloon mortgage, δηλαδή καταβολή χαμηλότερων δόσεων για μια δεκαετία και αποπληρωμή του υπολοίπου με μια μεγάλη δόση στο τέλος, και το split and cut που δίνει τη δυνατότητα να διαχωριστεί το δάνειο σε δύο μέρη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Δένδια, το σενάριο που φαίνεται να προκρίνεται για τα ληξιπρόθεσμα στεγαστικά θα προβλέπει την επανεκτίμηση της αξίας του ακινήτου, δεδομένου ότι η κρίση έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση τιμών στην αγορά. Με βάση την επανεκτίμηση, το δάνειο θα διαχωρίζεται σε δύο μέρη.
Το πρώτο μέρος θα ισοδυναμεί με ποσοστό του δανείου που είχε πάρει ο δανειολήπτης και θα λαμβάνεται υπόψη η τρέχουσα αξία του ακινήτου.
Για το κομμάτι αυτό θα συνάπτεται νέα σύμβαση με το τρέχον επιτόκιο αλλά με μικρότερη δόση, καθώς το ποσό της οφειλής θα έχει μειωθεί π.χ. κατά 30% (το ποσοστό της μείωσης θα διαφέρει από δάνειο σε δάνειο, ανάλογα με τη μείωση που υπέστη η αξία αγοράς του ακινήτου). Αυτό το μέρος του δανείου θα συνεχίσει να αποπληρώνεται κανονικά προς την τράπεζα.
Το υπόλοιπο κομμάτι του αρχικού κεφαλαίου θα παγώνει και η αποπληρωμή του θα μετατίθεται σε βάθος χρόνου, που πάντως δεν θα είναι μικρότερος της δεκαετίας. Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί αν το ποσό αυτό θα τοκίζεται ή όχι κατά το διάστημα που θα έχει παγώσει η αποπληρωμή του από τους δανειολήπτες.
ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ. Παρότι το σχέδιο αυτό οδηγεί σε μειωμένη δόση για τους δανειολήπτες, πρέπει να σημειωθεί ότι μεταφέρει μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των δανειοληπτών στο μέλλον με αβέβαιη έκβαση τόσο για τον δανειολήπτη όσο και για την τράπεζα.
Μετά τη λήξη της περιόδου αυτής θα προβλέπεται επαναδιαπραγμάτευση με βάση την αξία του ακινήτου που θα έχει διαμορφωθεί τη δεδομένη στιγμή.
Σύμφωνα με μοντέλα και παραδοχές που έχουν εξεταστεί, η ανάκαμψη τιμών των ακινήτων εκτιμάται ότι θα σημειωθεί το 2020, ενώ βελτίωση της αγοράς θα έρθει μετά το 2023.
Οπως είπε ο κ. Δένδιας για τις σκέψεις αυτές, οι οποίες όμως χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, έχει ενημερωθεί ήδη και η τρόικα.

«Δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι όταν συνάφθηκαν τα δάνεια αυτά, το ρίσκο το πήραν από κοινού τράπεζες και δανειολήπτες. Αυτό θα πρέπει να το έχουμε κατά νου. Ερχόμαστε λοιπόν και λέμε ότι κατά συνέπεια το τραπεζικό ίδρυμα πρέπει να πάρει ένα μέρος του προβλήματος, διότι όπως είναι η κατάσταση τώρα το πρόβλημα μονομερώς το εισπράττει ο οφειλέτης» είπε ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης.

Πώς θα γίνεται η ρύθμιση
Ποσοστό της τάξης κατά μέσο όρο του 30% του ποσού του κόκκινου στεγαστικού δανείου θα αποκόπτεται για να αποπληρωθεί ύστερα από 10 ή 15 χρόνια. Για το υπόλοιπο 70% θα γίνεται ρύθμιση με βάση τα σημερινά επιτόκια. Ετσι θα επανακαθορίζεται η δόση, που θα είναι πλέον μικρότερη και ανεκτή για τους δανειολήπτες.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ενέργεια | Γιατί «κλειδώνουν» αυξήσεις στα τιμολόγια και τους επόμενους μήνες

Τη σπαζοκεφαλιά των τιμολογίων εν μέσου θέρους και διακοπών καλούνται να λύσουν οι καταναλωτές για να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες αυξήσεις στην αγορά ηλεκτρισμού που υπαγορεύουν οι διεθνείς συγκυρίες αλλά και ενδογενείς παράγοντες.

Ο Ιούνιος έσπασε τον «κώδικα» των χαμηλών τιμών παρουσιάζοντας για πρώτη φορά από τις αρχές του έτους πέντε ιδιώτες προμηθευτές με χρεώσεις πάνω από τα 160 ευρώ την μεγαβατώρα (άνω των 16 λεπτών ανά κιλοβατώρα). Τα τιμολόγια αυτά, μεγαλώνουν την απόσταση κατά 30% από τον market maker της αγοράς, την ΔΕΗ, που διατήρησε την χαμηλότερη κιλοβατώρα (11,8 λεπτά έως 500 κιλοβατώρες), με έκπτωση 38% και ακολούθησε η Φυσικό Αέριο με 12,8 λεπτά την κιλοβατώρα.

Τους αλγόριθμους των χρεώσεων για τον Μάιο επηρέασε το αιφνίδιο ανοδικό ξέσπασμα της χονδρεμπορικής τιμής κατά 35%, το οποίο συνδιαμόρφωσαν η χαμηλότερη συμμετοχή των ΑΠΕ στο μείγμα της ηλεκτροπαραγωγής στην χώρα μας αλλά και η σημαντική αύξηση των χρηματιστηριακών τιμών του φυσικού αερίου (ΤΤF) που έφτασε τα 38 ευρώ η μεγαβατώρα.

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι όσο οι καύσωνες θα διατηρούν σε υψηλά επίπεδα την θερμοκρασία και η ζήτηση για ηλεκτρισμό θα αυξάνεται λόγω κλιματιστικών, η πορεία των τιμών θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και τον Ιούλιο αλλά και τον Αύγουστο.

Νέα καπέλα

Πέρα όμως από τους ορατούς κινδύνους στο ηλεκτρικό ρεύμα που πιέζουν τις τιμές, υπάρχουν και ορισμένα αφανή κόστη άμεσα συνυφασμένα με ιδιαιτερότητες και στρεβλώσεις της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού που δείχνουν το δρόμο για νέα «καπέλα» στους λογαριασμούς ρεύματος με πιο μόνιμο χαρακτήρα. Η αύξηση του ειδικού τέλους για τις ΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ) που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος, οι τεχνικές απώλειες του δικτύου αλλά και οι ρευματοκλοπές που παρότι περιορίζονται συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τα δίκτυα και να επιβαρύνουν τους λογαριασμούς αποτελούν μια ακόμη πηγή ανατιμήσεων για το ηλεκτρικό ρεύμα που έρχεται να προστεθεί στην αβεβαιότητα και την αστάθεια των τιμών.

Η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ προκρίνεται ως η πιο πιθανή λύση για να αντιμετωπιστεί η μαύρη τρύπα του Ειδικού Λογαριασμού των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ) η οποία σύμφωνα με το τελευταίο τριμηνιαίο δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ θα κλείσει το 2024 με έλλειμμα περίπου 450 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστεί το πρόσθετο έσοδο ΕΤΜΕΑΡ για την υπαγωγή δικαιούχων σε καθεστώς μειωμένων χρεώσεων για τα έτη 2019-2021, το έλλειμμα υποχωρεί στα 232,56 εκατ. ευρώ.

Το έλλειμμα διογκώθηκε κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης καθώς τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ αξιοποιήθηκαν για να «σβήσουν» την φωτιά από το ράλι των τιμών του φυσικού αερίου. Ο ΕΛΑΠΕ είναι ένας λογαριασμός που χρησιμοποιείται για τις πληρωμές των παραγωγών πράσινης ενέργειας, ο οποίος έχει σαφή (ως προς τη μεθοδολογία υπολογισμού του) και σταθερά προσδιοριζόμενα έσοδα και εκροές και υπόκεινται στους μηχανισμούς της αγοράς και την κυκλικότητά της με αποτέλεσμα άλλοτε να είναι πλεονασματικός και άλλοτε ελλειμματικός, όπως συμβαίνει το τελευταίο διάστημα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όταν οι τιμές της χονδρεμπορικής είναι πτωτικές περιορίζονται τα έσοδα των παραγωγών, οι οποίοι επειδή απολαμβάνουν εγγυημένες τιμές θα πρέπει να καλύψουν τις απώλειες των εσόδων από το λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ. Επειδή μάλιστα το τελευταίο διάστημα που υπάρχουν μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές τιμές στις ΑΠΕ (π.χ 0,03 ευρώ ανά μεγαβατώρα) η λειτουργική ενίσχυση δεν καταργείται (όπως συμβαίνει με τις αρνητικές τιμές για τουλάχιστον 2 ώρες) αυτό επιβαρύνει επιπλέον τον λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ.

Το ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο εισπράττεται στους λογαριασμούς μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων «ψαλιδίστηκε» το 2019 με σκοπό να αντισταθμιστεί με τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Σήμερα η χρέωση για τους οικιακούς καταναλωτές ανέρχεται στα 17 ευρώ/μεγαβατώρα από 24 ευρώ που ήταν μέχρι το 2019 προκειμένου η ΔΕΗ να αποφύγει εκείνη την περίοδο τον κίνδυνο κατάρρευσης. Στελέχη της αγοράς όπως ο πρόεδρος του ΔΑΠΕΕΠ και διαχειριστής των ΑΠΕ, κ. Γιάννης Γιαρέντης έχουν ταχθεί υπέρ της αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ και της επαναφοράς του στα 24 ευρώ, μια αύξηση που αν τελικά επιστρέψει σε αυτά τα επίπεδα θα ξεπεράσει το 41% και θα επηρεάσει τους λογαριασμούς ρεύματος.
Οριστικές αποφάσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα με στόχο την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων ώστε να μην διαταραχθούν οι πληρωμές προς τους παραγωγούς ΑΠΕ. Το θέμα παρακολουθεί από κοντά το ΥΠΕΝ αξιολογώντας όλα τα δεδομένα χωρίς να αποκλείεται η λήψη αποφάσεων ακόμη και εντός του καλοκαιριού.

Τεχνικές απώλειες και ρευματοκλοπές

Το ΕΤΜΕΑΡ δεν είναι ο μοναδικός γρίφος των τιμολογίων. Σε πονοκέφαλο για την αγορά μετατρέπονται και οι λεγόμενοι συντελεστές κανονικοποίησης που ενσωματώνονται στο κόστος της προμήθειας και μετακυλίονται στους καταναλωτές. Οι συντελεστές αυτοί περιλαμβάνουν τις τεχνικές απώλειες του δικτύου (δηλαδή τις απώλειες που υπάρχουν στο ρεύμα κατά την μεταφορά του από τα εργοστάσια στο δίκτυο διανομής) και τις ρευματοκλοπές των επιτηδείων που αν και είναι ευθύνη της πολιτείας να ελέγξει, πληρώνουν οι καταναλωτές. Για τις απώλειες αυτές η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (κατόπιν μελέτης του ΔΕΔΔΗΕ) έχει καθορίσει ένα συντελεστή 3,67% για την μέση τάση (εμπορικές επιχειρήσεις κ.α) και 13,57% για την χαμηλή τάση (νοικοκυριά και μικρούς επαγγελματίες) τον οποίο πληρώνουν οι εταιρείες προμήθειας.

Τους προηγούμενους μήνες που οι τιμές του ρεύματος υπήρξαν πτωτικές, τις χαμηλές αυτές τιμές δεν πέρασαν στους πελάτες τους οι πάροχοι, καθώς oι εταιρείες εμφάνισαν σημαντικές επιβαρύνσεις για να καλύψουν τις απώλειες του δικτύου και τις ρευματοκλοπές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα ο ΔΕΔΔΗΕ, τους πρώτους πέντε μήνες του 2024, συγκριτικά με το μέσο όρο για το αντίστοιχο διάστημα πέρσι αλλά και το 2022, οι έλεγχοι ρευματοκλοπών που διενεργήθηκαν ανέρχονται σε 13.000 έναντι 8.000, καταγράφοντας αύξηση 65%. Το σύνολο των διαπιστωμένων ρευματοκλοπών, για τις οποίες μάλιστα καταλογίστηκε η σχετική οφειλή και απεστάλη η επιστολή στον οφειλέτη, είναι αυξημένο κατά 50%, καθώς ανέρχεται σε 6.000 έναντι 4.000 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2023 και 2022.

Τα κόστη κανονικοποίησης εμφανίζονται ετεροχρονισμένα για τους προμηθευτές καθώς αρχές του έτους έλαβαν «λογαριασμό» για το συντελεστή κανονικότητας του α΄ εξαμήνου του 2022, ο οποίος έχει αποκλίσεις κατά 3,28% από τον αντίστοιχο εξάμηνο του 2021 που ήταν 1,72%.

Και αυτό όπως τονίζουν οι εταιρείες δημιουργεί μεγάλες στρεβλώσεις γιατί ο συντελεστής κανονικότητας του 2022 που θα χρεωθεί 2,5 και πλέον χρόνια μετά θα αυξήσει σε μεγάλο βαθμό το κόστος για τους προμηθευτές. Ο λόγος είναι ότι το 2022 υπήρχαν μήνες που το ρεύμα έφτασε τα 450 ευρώ η μεγαβατώρα, με αποτέλεσμα οι εκκαθαρίσεις του ΔΕΔΔΗΕ να βασίζονται σε αυτές τις τιμές. «Το πρόβλημα θα λυνόταν αν κάθε χρόνο η ΡΑΑΕΥ ανακοίνωσε νέους συντελεστές απωλειών. Με τον τρόπο που γίνεται σήμερα, το κόστος μετακυλίεται στους προμηθευτές κατόπιν εορτής και είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσει να περνά στους υφιστάμενους και μελλοντικούς καταναλωτές υπό τη μορφή αυξημένων εμπορικών περιθωρίων» λένε αρμόδια στελέχη των παρόχων. Παρά το γεγονός όπως τονίζουν ότι αφορά ενέργεια που τιμολογήθηκε για πελάτες που σήμερα μπορεί να μην υπάρχουν (λόγω μετακινήσεων) στα δίκτυα των παρόχων.

newmoney.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορολογικές δηλώσεις | Τι πρέπει να κάνουν όσοι διαφωνούν με τα προσυμπληρωμένα στοιχεία

Περίπου 45 ημέρες έχουν στη διάθεσή τους οι φορολογούμενοι για να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις, και μόλις ένας στους τέσσερις το έχει ήδη κάνει.

Ο αριθμός των υποβληθέντων φορολογικών δηλώσεων αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα στις 2 Ιουλίου 2024, όταν η ΑΑΔΕ θα υποβάλει αυτόματα τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις περίπου 1,3 εκατ. μισθωτών και συνταξιούχων, εφόσον οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι δεν έχουν υποβάλει νωρίτερα τη δήλωσή τους.

Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων είναι στις 26 Ιουλίου 2024. Όπως σημειώνει η ΑΑΔΕ με νεότερες οδηγίες, κάθε φυσικό πρόσωπο έχει υποχρέωση να υποβάλλει φορολογική δήλωση εφόσον η φορολογική κατοικία του είναι στην Ελλάδα, έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, ανεξάρτητα από το αν είναι εξαρτώμενο μέλος ή όχι, και εφόσον αποκτά πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα.

Ωστόσο, ένα σοβαρό ζήτημα είναι η διαφωνία των φορολογουμένων με τα προσυμπληρωμένα ποσά που εμφανίζονται στη φορολογική δήλωση για τα εισοδήματά τους, με αποτέλεσμα να πρέπει να υποβάλουν δήλωση με «επιφύλαξη».

Για τις περιπτώσεις που οι φορολογούμενοι διαπιστώνουν λάθη στους προσυμπληρωμένους κωδικούς θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

  • Τα ποσά που αφορούν εισοδήματα και φόρους που έχουν παρακρατηθεί εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στους κωδικούς του εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης.  Η προσυμπλήρωση γίνεται με βάση τα στοιχεία που κοινοποιούν στην ΑΑΔΕ οι εργοδοτικοί φορείς (ιδιώτες, δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία). Εάν είναι λανθασμένα και ο εργαζόμενος διαφωνεί, τότε οι σχετικές διορθώσεις διενεργούνται αποκλειστικά από τον κατά νόμο αρμόδιο φορέα-εργοδότη, στον οποίο πρέπει να απευθύνονται οι φορολογούμενοι. Δηλαδή, ο εργαζόμενος θα πρέπει να ζητήσει από τον εργοδότη να υποβάλει νέα δήλωση, προκειμένου να διορθωθούν τα τυχόν λάθη. Στην περίπτωση που δεν διορθωθούν τα όποια λάθη υπάρχουν στη βεβαίωση, σύμφωνα πάντα με τον εργαζόμενο, και λήγει η προθεσμία για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει φορολογική δήλωση «με επιφύλαξη».
  • Οι δηλώσεις με επιφύλαξη υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου και εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης οφείλουν οι φορολογούμενοι να προσκομίσουν στη Δ.Ο.Υ. τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
  • Τα δικαιολογητικά θα πρέπει να αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους και τον λόγο της επιφύλαξης, προκειμένου να εκκαθαριστούν οι δηλώσεις και να εκδοθούν οι πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου από τις Δ.Ο. Υ. εντός της προβλεπόμενης, προθεσμίας των 90 ημερών από την υποβολή της δήλωσης.
  • Σε περίπτωση που τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν προσκομιστούν εντός της  προθεσμίας των 30 ημερών, οι δηλώσεις εκκαθαρίζονται, χωρίς να ληφθεί υπόψη η επιφύλαξη, δεδομένου ότι, η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου.
  • Η επιφύλαξη δεν συνεπάγεται την αναστολή της είσπραξης του φόρου. Σε περίπτωση αποδοχής της επιφύλαξης, ο φόρος που τυχόν καταβλήθηκε αχρεωστήτως, επιστρέφεται.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κυρίαρχο μέσο πληρωμών αναμένεται να εξελιχθεί το IRIS και στην Ελλάδα

Επιχειρήσεις και επαγγελματίες υποχρεούνται να προσφέρουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να πληρώνουν μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών (IRIS). Προς το παρόν το μέτρο αφορά τους επαγγελματίες, οι οποίοι θα πρέπει μέχρι το τέλος του άλλου μήνα να έχουν συνδέσει τους επαγγελματικούς τους λογαριασμούς με το IRIS, ώστε να μπορούν να δέχονται πληρωμές για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδεθούν με το IRIS μέχρι τον Μάρτιο του 2025.

Η εξέλιξη αυτή κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι προμήθειες για τους καταναλωτές είναι μηδενικές, ενώ για τους επαγγελματίες σημαντικά χαμηλότερες σε σύγκριση με τις κάρτες. Δεν αποκλείεται, όμως, να υπάρξει απάντηση από τις εταιρείες καρτών, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα δουν τους τζίρους τους να μειώνονται ραγδαία. Ήδη στις μεγάλες αγορές η πληρωμή μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, σε αντίθεση με τη χώρα μας, όπου η εφαρμογή χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον για μεταφορά ποσών μεταξύ φίλων και οικογενειών. Ωστόσο οι εκτιμήσεις της αγοράς είναι ότι τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί ραγδαία η χρήση του.

Πάντως, στην περίπτωση που οι επαγγελματίες δεν προχωρήσουν στη διασύνδεσή τους με το ανωτέρω σύστημα στις επόμενες 30 ημέρες, θα κληθούν να καταβάλουν τσουχτερά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, οι “καμπάνες” ανέρχονται στα 1.500 ευρώ για όσους επαγγελματίες δεν αποκτήσουν- εγγραφούν στο σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS, ενώ θα επιβληθεί και πρόστιμο 1.000 ευρώ σε όσους δεν προχωρήσουν στη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στην εφορία.

Μάλιστα, μετά τις 30 Ιουνίου αναμένεται κλιμάκια του υπουργείου Ανάπτυξης και της ΑΑΔΕ να σαρώσουν την αγορά με ελέγχους. Τα δεδομένα θα τα λάβουν από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ, που θα έχει προχωρήσει στις σχετικές διασταυρώσεις, έτσι ώστε οι ελεγκτές να γνωρίζουν εκ των προτέρων ποιοι έχουν εγγραφεί στο σύστημα IRIS και εάν έχουν δηλώσει επαγγελματικό λογαριασμό στην εφορία. Επί της ουσίας, η ΑΑΔΕ θα λάβει αναλυτικά στοιχεία από τις τράπεζες και εν συνεχεία θα προχωρήσει στον καταλογισμό των προστίμων. Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί στο σύστημα άμεσων πληρωμών 300.000 επαγγελματίες και απομένουν 600.000. Όπως προκύπτει από την απόφαση, όσοι συμμορφωθούν και εντός 30 ημερών καταβάλουν το πρόστιμο, αυτό θα μειώνεται κατά 50%.

Σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία:

1. Οι δικαιούχοι πληρωμής αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία IRIS online payments.

2. Από τους δικαιούχους πληρωμής εξαιρούνται:
α) Τα άτομα με αναπηρία όρασης με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.
β) Τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων (αυτόματοι πωλητές) μέχρι και την 31η/12/2024.

3. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων ορίζονται:
α) Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης.
β) Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας.

4. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), εφόσον στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους διαπιστώσουν παράβαση, συμπληρώνουν και διαβιβάζουν σχετική έκθεση ελέγχου προς τις αρμόδιες αρχές για τη βεβαίωση παραβάσεων και επιβολή προστίμων.

5. Οι αρμόδιες αρχές συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.

6. Οι δικαιούχοι πληρωμής δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr) με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εντός προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας.

7. Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.

8. Δήλωση ίδιου επαγγελματικού λογαριασμού από διαφορετικούς δικαιούχους πληρωμής δεν επιτρέπεται και η ΑΑΔΕ προβαίνει σε απενεργοποίηση των λογαριασμών.

9. Σε όποιον δεν προχωρήσει στη σύνδεση με το IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή της, η οποία ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν εκδοθεί από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης, και ενώπιον του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

10. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού μειώνεται στο ήμισυ αν:
α) Ο υπόχρεος, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης, και σε κάθε περίπτωση πριν από την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής, προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.
β) Ο υπόχρεος, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.

11. Για τη μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

12. Όταν οι αρμόδιες υπηρεσίες δέχονται καταγγελίες για τη μη αποδοχή πληρωμών με χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία IRIS online payments, από υπόχρεο, αυτές κοινοποιούνται στην ΑΑΔΕ και στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής προκειμένου να ληφθούν υπόψη κατά τον προγραμματισμό και τη διενέργεια ελέγχων αρμοδιότητάς τους.

capital.gr

Continue Reading

espa logo

espa_logo_en