Quantcast
Connect with us

ΚΟΣΜΟΣ

Τουρκικός θαλάσσιος χάρτης προκαλεί ένταση στο Αιγαίο

Σε νέα φάση διπλωματικής έντασης εισέρχονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, με την Άγκυρα να προχωρά σε μια πρωτοφανή στρατηγική κίνηση, καταθέτοντας στην UNESCO το δικό της Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο για το Αιγαίο Πέλαγος, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις από την Αθήνα.

Η τουρκική εφημερίδα Turkiye αναφέρει ότι πρόκειται για «ιστορική ενέργεια» που σηματοδοτεί την αποφασιστικότητα της Τουρκίας να υπερασπιστεί τις θαλάσσιες διεκδικήσεις της, ενισχύοντας το αφήγημα της “Γαλάζιας Πατρίδας”. Το σχέδιο παρουσιάστηκε επισήμως στις 16 Απριλίου 2025, υπό τον συντονισμό του DEHUKAM, και δημοσιεύτηκε στην παγκόσμια πλατφόρμα MSPGlobal, δίνοντας πρόσβαση στη διεθνή κοινότητα.

Διχοτομεί το Αιγαίο;

Σύμφωνα με το Politico, που αναμετέδωσε την είδηση με τίτλο «Η Άγκυρα διχοτομεί το Αιγαίο», ο τουρκικός χάρτης αμφισβητεί την επήρεια των ελληνικών νησιών και βασίζεται στη λεγόμενη «μέση γραμμή» μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών Τουρκίας και Ελλάδας. Ουσιαστικά, προτείνεται μια θαλάσσια οριοθέτηση που αγνοεί το διεθνώς κατοχυρωμένο δικαίωμα των νησιών σε πλήρη θαλάσσια ζώνη.

Η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει πως το σχέδιο «στηρίζεται σε ιστορικές και γεωγραφικές πραγματικότητες» και κατοχυρώνει τα «οικονομικά και οικολογικά δικαιώματα» της χώρας στην περιοχή.

Η απάντηση της Ελλάδας

Η ελληνική πλευρά αντέδρασε άμεσα. Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Τάσος Χατζηβασιλείου, χαρακτήρισε τον χάρτη «χωρίς νομική ισχύ», επισημαίνοντας ότι παραβιάζει κατάφωρα το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και δεν μπορεί να έχει οποιοδήποτε διεθνές αντίκρισμα.

Η Ελλάδα, ήδη από το 2021, έχει εκπονήσει τον δικό της Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό (ΘΧΣ) και την Εθνική Χωρική Στρατηγική για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις της στο πλαίσιο της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ και της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), την οποία η Τουρκία δεν έχει υπογράψει.

Διεθνείς διαστάσεις

Η ενέργεια της Τουρκίας επιχειρεί να δημιουργήσει διεθνές προηγούμενο υπέρ των τουρκικών θέσεων, μέσω θεσμών όπως η UNESCO και η MSPGlobal. Παράλληλα, επιδιώκει να νομιμοποιήσει, στα μάτια της διεθνούς κοινότητας, έναν σχεδιασμό που απορρίπτεται πλήρως από την ελληνική πλευρά και εγείρει ευρύτερους προβληματισμούς στην Ε.Ε. και το ΝΑΤΟ.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΣΜΟΣ

Ινδία: 9 Νεκροί από Κατάρρευση Γέφυρας στο Γκουτζαράτ

Τουλάχιστον εννέα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και πέντε τραυματίστηκαν, όταν κατέρρευσε τμήμα της γέφυρας Γκαμπίρα στο κρατίδιο Γκουτζαράτ, στη δυτική Ινδία, το πρωί της Τετάρτης 9 Ιουλίου 2025.

Σύμφωνα με το ινδικό δίκτυο NDTV, το δυστύχημα σημειώθηκε όταν μέρος της γέφυρας υποχώρησε, με αποτέλεσμα πολλά οχήματα να πέσουν στον ποταμό Μαχισαγκάρ. Η γέφυρα είχε κατασκευαστεί το 1985 και εξυπηρετούσε καθημερινά σημαντικό όγκο κυκλοφορίας.

Ο υπουργός Υγείας του κρατιδίου, Ρουσικές Πατέλ, δήλωσε πως «πρόκειται για τραγωδία με ανθρώπινες απώλειες, καθώς αρκετά οχήματα παρασύρθηκαν στο ποτάμι». Την ίδια ώρα, ο υψηλόβαθμος τοπικός αξιωματούχος Ανίλ Νταμελίγια επιβεβαίωσε ότι έχουν ανασυρθεί εννέα σοροί και πως συνεχίζονται εντατικά οι επιχειρήσεις διάσωσης, καθώς εκφράζονται φόβοι για περισσότερους αγνοούμενους.

Στο σημείο βρίσκονται ομάδες της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας και της Εθνικής Δύναμης Αντιμετώπισης Καταστροφών (NDRF), που επιχειρούν υπό δύσκολες συνθήκες, λόγω των ισχυρών ρευμάτων του ποταμού.

Η αιτία της κατάρρευσης δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί, ωστόσο τοπικά μέσα κάνουν λόγο για παλαιότητα και έλλειψη συντήρησης της υποδομής. Οι αρχές διεξάγουν ήδη έρευνα για το περιστατικό, ενώ αναμένονται δηλώσεις από την πολιτειακή κυβέρνηση.

Η τραγωδία επαναφέρει στη δημόσια συζήτηση την ασφάλεια των υποδομών στην Ινδία, όπου παλαιές και κακοσυντηρημένες κατασκευές προκαλούν συχνά πολύνεκρα δυστυχήματα.

DNews Widget
Continue Reading

ΚΟΣΜΟΣ

Έκρηξη Μεταναστευτικών Ροών από Λιβύη προς Κρήτη

Ανησυχία προκαλεί η κατακόρυφη αύξηση των μεταναστευτικών ροών από τη Λιβύη προς την Ελλάδα, ιδιαίτερα στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης, τις τελευταίες ημέρες. Την ώρα που οι ροές εντείνονται, με εκατοντάδες ανθρώπους να διασώζονται στα διεθνή ύδατα νότια της Γαύδου, το διπλωματικό φιάσκο στη Βεγγάζη, όπου ο υπουργός Μετανάστευσης Θάνος Πλεύρης και άλλοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι χαρακτηρίστηκαν ως ανεπιθύμητοι, περιπλέκει περαιτέρω την κατάσταση.

Απουσία Εξήγησης – Παρουσία Ροών

Παρά την ορατή αύξηση των αφίξεων, καμία επίσημη εξήγηση δεν έχει δοθεί για τα αίτια της έξαρσης. Την ίδια στιγμή, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης επέρριψε την ευθύνη στην ΕΕ, με φόντο την αποτυχημένη επίσκεψη στη Βεγγάζη και την απέλαση της ευρωπαϊκής αποστολής από το καθεστώς Χαφτάρ.

Πού οφείλεται η έξαρση;

Ο διεθνολόγος και πολιτικός αναλυτής Θρασύβουλος Ευτυχίδης, εξηγεί:

  • Η Λιβύη παραμένει διαιρεμένη: Δύο κυβερνήσεις, μία στη δυτική Λιβύη (Τρίπολη, υποστηριζόμενη από ΕΕ, ΗΠΑ και Τουρκία) και μία στην ανατολική (Βεγγάζη, υπό τον στρατάρχη Χαφτάρ, με στήριξη Ρωσίας, Γαλλίας, Αιγύπτου και -μερικώς– Ελλάδας).

  • Η Δύση επενέβη το 2011 για την απομάκρυνση Καντάφι, δημιουργώντας πολιτικό χάος, διαφθορά και ανασφάλεια, στοιχεία που καθιστούν τη χώρα “πύλη” μεταναστευτικών ροών.

  • Η Ιταλία περιόρισε τις ροές προς τα δικά της εδάφη με παράνομες συμφωνίες επαναπροώθησης, μετατοπίζοντας τις ροές προς την Ελλάδα.

Νέο Μεταναστευτικό Μονοπάτι: Ανατολική Λιβύη – Κρήτη

Σύμφωνα με τον κ. Ευτυχίδη, η ανατολική Λιβύη (Τομπρούκ) έχει μετατραπεί σε νέο κόμβο αποστολής μεταναστών. Πλοία αποπλέουν με κατεύθυνση τις ελληνικές ακτές, ενώ στα διεθνή ύδατα πραγματοποιείται «μεταφόρτωση» σε μικρά σκάφη, με προορισμό κυρίως την Κρήτη.

Το Τουρκολιβυκό Μνημόνιο: Στη Σκιά του Χάους

Το 2019, η κυβέρνηση της Τρίπολης υπέγραψε το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο αγνοεί τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Αιγύπτου, παραβιάζοντας κάθε αρχή του Διεθνούς Δικαίου. Αν και μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί πλήρως, τελευταίες κινήσεις δείχνουν πρόθεση εφαρμογής του, με την τουρκική πετρελαϊκή εταιρεία να ετοιμάζεται για έρευνες στη Λιβύη.

Ποιοι είναι οι μετανάστες;

Οι αφίξεις προέρχονται κυρίως από τη Λιβύη, την Αίγυπτο και το Σουδάν, με τους τελευταίους να εγκαταλείπουν μια χώρα που σπαράσσεται από έναν άγριο εμφύλιο πόλεμο. Στην πλειοψηφία τους πρόκειται για:

  • Οικονομικούς μετανάστες από Αίγυπτο και άλλες αφρικανικές χώρες.

  • Πρόσφυγες πολέμου από το Σουδάν.

  • Νέους άνδρες, αλλά και οικογένειες που αναζητούν ασφάλεια και ευκαιρίες στην Ευρώπη.

Ηχηρή απουσία ευρωπαϊκής στήριξης;

Η Ελλάδα μοιάζει να μένει μόνη στη διαχείριση ενός σύνθετου ζητήματος, την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση παρακολουθεί παθητικά. Παρά την αναγνώριση του προβλήματος, δεν υπάρχουν ουσιαστικά μέτρα αποτροπής, ούτε πίεση προς τη Λιβύη για περιορισμό των ροών, όπως έγινε στην περίπτωση της Ιταλίας.

Continue Reading

ΚΟΣΜΟΣ

Επίθεση Χούθι σε ελληνόκτητο πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα

Ένα συγκλονιστικό βίντεο που δείχνει τη στιγμή της επίθεσης των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά του ελληνόκτητου πλοίου «Magic Seas» στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει στο φως της δημοσιότητας η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ».

Η επίθεση σημειώθηκε 51 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του λιμανιού Χοντέιντα, με τους Χούθι να εξαπολύουν καταιγισμό πυρών εναντίον του πλοίου, χρησιμοποιώντας οκτώ ταχύπλοα με ενόπλους, τουλάχιστον 20 RPG, τέσσερα μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USVs) και τρεις αντιπλοϊκούς πυραύλους, εκ των οποίων οι δύο έπληξαν το πλοίο.

Η ομάδα ασφαλείας του πλοίου κατάφερε να αναχαιτίσει δύο από τα USVs, όμως τα άλλα δύο προσέκρουσαν στο «Magic Seas», το οποίο τελικά βυθίστηκε.

Το πλήρωμα – 22 άτομα (17 Φιλιππινέζοι, ένας Ρουμάνος, ένας Βιετναμέζος και τρεις από τη Σρι Λάνκα, μέλη της ομάδας ασφαλείας) – διασώθηκε από την Ακτοφυλακή της Υεμένης.

Μέτρα προστασίας από το Υπουργείο Ναυτιλίας

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και προχωρά σε συντονισμένα μέτρα προστασίας των ελληνόκτητων πλοίων και των ναυτικών:

  1. Παρέμβαση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) για την αποκατάσταση της έννομης τάξης, με σεβασμό στις διεθνείς συμβάσεις (UNCLOS και SOLAS).

  2. Συνεχής επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ASPIDES, που επιχειρεί στην περιοχή για τη διασφάλιση της ναυσιπλοΐας.

  3. Αποστολή οδηγιών στη ναυτιλιακή κοινότητα, με συστάσεις για ασφαλή διάπλου και αυξημένα μέτρα πρόληψης.

  4. Συστάσεις για την προστασία των Ελλήνων ναυτικών, ακόμα και σε ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία, όπου ενδέχεται να εργάζονται Έλληνες.

Το ΥΝΑΝΠ υπογραμμίζει ότι βρίσκεται σε ετοιμότητα 24/7, δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια της ελληνικής ναυτιλίας και των ανθρώπων της, καθώς οι επιθέσεις στην περιοχή έχουν κλιμακωθεί επικίνδυνα τις τελευταίες ημέρες.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
text about elections

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en