Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τιμές τροφίμων | Που οφείλονται οι αλλαγές των τελευταίων ετών

Στις αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία έτη στις τιμές πώλησης των προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αναλύει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) εξηγώντας τους παράγοντας που ευθύνονται για αυτές.

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ και μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των ισολογισμών των αλυσίδων σουπερμάρκετ (πηγή: επεξεργασία στοιχείων ετήσιας έκδοσης του Πανοράματος των Ελληνικών Σουπερμάρκετ) και τις εκτιμήσεις ειδικών, η δομή τιμής στο σημείο πώλησης για τα προϊόντα του λιανεμπορίου τροφίμων έχει διαφοροποιηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια.

Σημειώνεται ότι το 2018 σε τελική τιμή ενός προϊόντος 1,00 ευρώ αντιστοιχούσαν 0,15 ευρώ ΦΠΑ, 0,21 ευρώ λειτουργικά κόστη λιανέμπορου, 0,01 ευρώ λοιπά κόστη λιανέμπορου (π.χ. χρηματοοικονομικό κόστος), 0,01 ευρώ κέρδος λιανέμπορου και 0,63 ευρώ κόστος αγοράς (στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα κόστη και η κερδοφορία του παραγωγού).

Αναφορικά με τα λειτουργικά κόστη, ενδιαφέρον έχει ο λόγος των λειτουργικών δαπανών ως ποσοστό επί των πωλήσεων. Όχι δηλαδή η καθαρή αξία των εξόδων των εταιριών, αλλά το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν αυτές οι δαπάνες επί των πωλήσεων των εταιριών. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το ποσοστό αυτό το 2018 έχει διαμορφωθεί στο 25,14%. Πρακτικά αυτό που έχει συμβεί είναι ότι οι εταιρίες του κλάδου έχουν αυξήσει τα τελευταία χρόνια τα κόστη τους χωρίς να έχουν αυξήσει αντίστοιχα τις πωλήσεις τους. Αυτό το φαινόμενο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις εξαγορές και συγχωνεύσεις των τελευταίων ετών.

Οι εταιρίες απόκτησαν άμεσα τα κόστη τα οποία αντιστοιχούν στα εξαγορασθέντα μεγαλύτερα δίκτυα, χωρίς όμως να αποκτήσουν και τις αντίστοιχες πωλήσεις, καθώς η αγορά έχει χάσει ένα μεγάλο μερίδιο της (περίπου 25%) την προηγούμενη δεκαετία λόγω της οικονομικής ύφεσης, ενώ επίσης οι πωλήσεις των εξαγορασθέντων εταιριών «μοιράστηκαν» ανάμεσα στις λειτουργούσες επιχειρήσεις του κλάδου. Παράλληλα ένας ακόμα παράγοντας που οδηγεί σε αυτή την εξέλιξη είναι η μείωση της σημασίας των πωλήσεων των cash & carry επί του συνόλου των πωλήσεων (οι πωλήσεις χονδρικής κατά κανόνα έχουν χαμηλότερα λειτουργικά κόστη), κάτι που επίσης δρα αυξητικά για τον συγκεκριμένο χρηματοοικονομικό δείκτη.

Όσον αφορά στο ΦΠΑ, οι αλλαγές των τελευταίων ετών είναι αρκετά ξεκάθαρες με τις πολλές και μεγάλες αυξήσεις των συντελεστών ΦΠΑ από 9% σε 13% και από 19% σε 23% (από τον Ιούνιο 2016 24%), καθώς και στη μετάβαση προϊόντων από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στον υψηλό (αν και σημειώνεται ότι την τελευταία χρονιά έχουν καταγραφεί πλέον και μεταφορές προϊόντων από τον υψηλό στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ).

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αναφορικά με το κόστος αγοράς, το οποίο αποτελεί και τον κύριο παράγοντα στη διαμόρφωση της συνολικής τιμής, η ανάλυση δεν μπορεί να προχωρήσει σε μεγαλύτερο βάθος καθώς εμπεριέχονται πολλά διαφορετικά προϊόντα με πολύ διαφορετικές παραγωγικές διαδικασίες παραγωγής και διάθεσης. Ωστόσο είναι βέβαιο ότι υπάρχει και στην πλευρά των προμηθευτικών εταιριών ο προβληματισμός του λόγου κόστους-πωλήσεων, καθώς η μείωση των πωλήσεων των τελευταίων ετών ήταν σχεδόν καθολική.

Ο βασικός προβληματισμός των επιχειρήσεων λιανεμπορίου και βιομηχανίας τροφίμων και FMCG είναι κυρίως η μείωση των πωλήσεων των τελευταίων ετών από το 58% των ερωτηθέντων. Η δεύτερη προτεραιότητα είναι η καινοτομία σε διαδικασίες, υπηρεσίες και προϊόντα με 42% η οποία αποσκοπεί σε ένα βαθμό στην πιο αποδοτική λειτουργία και η τρίτη προτεραιότητα με 40% είναι μείωση κόστους λειτουργίας. Αυτό που προκύπτει από την ανάλυση είναι ότι το ζητούμενο σήμερα για τον κλάδο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας FMCG είναι η ανάπτυξη της αγοράς, η οποία θα οδηγήσει στις απαραίτητες οικονομίες κλίμακας για την αποδοτική λειτουργία των επιχειρήσεων.

Click to comment

Απάντηση

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Χαλάζι προκάλεσε καταστροφές σε καλλιέργειες στο Παγγαίο – Μεγάλη η ζημιά στο βερίκοκο

Έντονη κακοκαιρία με χαλάζι έπληξε το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής περιοχές του Δήμου Παγγαίου προκαλώντας πολλές ζημιές σε καλλιέργειες.

Πιο συγκεκριμένα η καταστροφή κυρίως στα βερίκοκα είναι πολύ μεγάλη ενώ σημαντικές είναι και οι καταστροφές σε αμπελώνες.

Δείτε φωτογραφίες :

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανεβαίνει η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα

Τα 3,3 εκατομμύρια αγγίζουν το Μάιο οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις, με την αύξηση σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρσι να φτάνει το 15%. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata tracker του ΙΝΣΕΤΕ, η τουριστική κίνηση ανεβαίνει όσο μπαίνουμε στην καρδιά της θερινής σεζόν, ενώ ο μήνας που διανύουμε συγκεντρώνει το 12% των συνολικών αεροπορικών θέσεων (για την περίοδο από το Μάρτιο μέχρι και τον Οκτώβριο είναι 27 εκατομμύρια οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες πτήσεις για τη φετινή σεζόν, αυξημένες κατά 8,6% σε σύγκριση με το 2023).

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως όλες οι βασικές αγορές του εξωτερικού έχουν θετικό πρόσημο σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι. Η άνοδος από το Ηνωμένο Βασίλειο ανέρχεται σε 11,5%, από τη Γερμανία σε 22,6%, την Ιταλία σε 30%, από τη Γαλλία σε 13,3% από τις ΗΠΑ σε 40%, από την Τουρκία σε 18,3% και από την Ισπανία σε 37%.

Ακολούθως, καθώς πυκνώνουν και οι πτήσεις τσάρτερ, τα αεροδρόμια με την υψηλότερη κίνηση, μετά την Αθήνα, είναι του Ηρακλείου, της Ρόδου, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Κω, των Χανίων, της Ζακύνθου, της Σαντορίνης και της Μυκόνου.

Τα νούμερα συγκριτικά με πέρσι όσον αφορά την αεροπορική κίνηση είναι ενθαρρυντικά και οι επιχειρηματίες του τουρισμού περιμένουν τις αφίξεις από εδώ και στο εξής να κινούνται ανοδικά. Μέχρι τώρα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι κρατήσεις στα εποχιακά καταλύματα που ήταν ανοικτά αφορούσαν μεμονωμένους επισκέπτες, καθώς και κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

Σημειώνεται πως την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024, καταγράφηκαν 1,6 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας τα επίπεδα του Ιανουαρίου-Μαρτίου 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +18,7%/+253 χιλ. αφίξεις.

Στο Διεθνές Αεροδρόμιων Αθηνών καταγράφηκαν 1,2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση +197 χιλ./+20,4%. Ακολούθησε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης όπου καταγράφηκαν 371 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση +43 χιλ./+13,3%.

Στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου καταγράφηκε αύξηση +7 χιλ./+40,4% και οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν σε 25 χιλ. ενώ στο αεροδρόμιο της Ρόδου καταγράφηκαν 19 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση +8 χιλ./+72,9%.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενέργεια παραμένει ακριβό το ρεύμα στην Ελλάδα

Μία από τις ακριβότερες αγορές της Ευρώπης παραµένει η χονδρεµπορική αγορά ρεύµατος της Ελλάδας και µετά την ενεργειακή κρίση. Τόσο το 2023 όσο και το πρώτο τετράµηνο του 2024 η µέση χονδρεµπορική τιµή ρεύµατος κατατάσσει τη χώρα µας στην 4η ακριβότερη αγορά πανευρωπαϊκά. Το 2023 η µέση τιµή της µεγαβατώρας στην ελληνική αγορά διαµορφώθηκε στα 119,11 ευρώ, όταν οι τιµές στις αγορές της Ε.Ε. διαµορφώθηκαν κατά µέσον όρο στα 98,39 ευρώ. Υψηλότερες τιµές από την Ελλάδα είχαµε στην Ιταλία (127,24 ευρώ/mwh) τη Μάλτα (126,11 ευρώ/μwh) και την Ιρλανδία (121,92 ευρώ/mwh).

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, η εικόνα σε σχέση µε τη θέση της ελληνικής αγοράς στον ευρωπαϊκό χάρτη δεν φαίνεται να διαφοροποιείται το 2024. Με την τιµή της µεγαβατώρας από την αρχή του έτους µέχρι και σήµερα (3 Μαΐου) στα 73,20 ευρώ η Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί την τέταρτη ακριβότερη αγορά της Ευρώπης. Την πρώτη θέση κατέχει σταθερά η Ιταλία µε τιµή µεγαβατώρας στα 90,61 ευρώ και ακολουθεί η Ιρλανδία (90,38 ευρώ) και η Πολωνία (80,84 ευρώ). Μεγάλη απόσταση χωρίζει την ελληνική αγορά από τη Γερµανία (65,71 ευρώ/mwh), τη Γαλλία (53,48 ευρώ/mwh) και ακόµη µεγαλύτερη από την Ισπανία και την Πορτογαλία, όπου η υψηλή παραγωγή των φωτοβολταϊκών έχει οδηγήσει τις τιµές λίγο πάνω από τα 36 ευρώ/mwh. Στα φωτοβολταϊκά της Ιβηρικής Χερσονήσου οφείλει τις χαµηλές τιµές και η διασυνδεδεµένη αγορά της Γαλλίας, πέραν βεβαίως της φθηνής εγχώριας πυρηνικής παραγωγής της.

Ενέργεια: Παραμένει ακριβό το ρεύμα στην Ελλάδα-1

Στην Ελλάδα η υψηλή παραγωγή των ΑΠΕ, η οποία σηµείωσε ρεκόρ το 2023 καλύπτοντας το 57% του µείγµατος ηλεκτροπαραγωγής, δεν είχε το αντίστοιχο αποτύπωµα στις τιµές ρεύµατος. Είναι αξιοσηµείωτο ότι σήµερα (Μεγάλη Παρασκευή) µε συµµετοχή των ΑΠΕ στο 61,3% η µέση χονδρεµπορική τιµή στην Ελλάδα είναι στα 59,16 ευρώ/mwh, όταν σε χώρες µε επίσης υψηλή παραγωγή ΑΠΕ όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία οι τιµές διαµορφώνονται λίγο πάνω από τα 26 ευρώ/ µεγαβατώρα, στη Γαλλία κάτω από τα 25 ευρώ/µεγαβατώρα και στις σκανδιναβικές χώρες πολύ κάτω από τα 50 ευρώ/mwh. H υψηλή συµµετοχή του φυσικού αερίου στο µείγµα ηλεκτροπαραγωγής στην εγχώρια αγορά δεν αποτελεί επαρκή συνθήκη ερµηνείας για τη διαµόρφωση των υψηλών τιµών, ειδικά σε συνθήκες σηµαντικής αποκλιµάκωσης της τιµής του εισαγόµενου καυσίµου.

Ιδιόµορφα χαρακτηριστικά παρατηρούνται τους τελευταίους µήνες και στην αγορά της λιανικής, µε αποτέλεσµα ακόµη και η όποια αποκλιµάκωση της χονδρεµπορικής τιµής να µη µεταφέρεται στους καταναλωτές. Ενδεικτική αυτής της εικόνας είναι η πολιτική που ακολούθησε σχεδόν το σύνολο των παρόχων στα τιµολόγια του Απριλίου. Ενώ η χονδρεµπορική ρεύµατος υποχώρησε τον Μάρτιο στα 67,5 ευρώ/mwh από τα 73,61 ευρώ/mwh τον Φεβρουάριο, τα πράσινα τιµολόγια του Απριλίου στα οποία βρίσκεται πάνω από το 75% των καταναλωτών, παρέµειναν στα επίπεδα του Μαρτίου µε µια µάλιστα οριακή µεσοσταθµική αύξηση στα 10,8 λεπτά/κιλοβατώρα από τα 10,5 λεπτά/κιλοβατώρα τον Μάρτιο. Οι πάροχοι συµφώνησαν(;) να µη µετακυλίσουν στα τιµολόγια την αποκλιµάκωση του χονδρεµπορικού κόστους για να αντισταθµίσουν τις απώλειες από το κόστος των αυξηµένων ρευµατοκλοπών.

Σε συνέχεια αυτής της τιµολογιακής πολιτικής τον Μάιο, τα πράσινα τιµολόγια των παρόχων δεν εµφανίζουν κάποια σηµαντική διαφοροποίηση. Κινούνται σε ένα εύρος της τάξης των 9,5 έως 10,9 λεπτών/kwh. Σε επίπεδο µήνα παρουσιάζουν µια µέση µείωση της τάξης του 5% όταν η χονδρεµπορική τιµή ρεύµατος υποχώρησε κατά 11% τον Απρίλιο σε σχέση µε τον Μάρτιο (60,11 ευρώ/mwh έναντι 67,5 ευρώ/mwh). H µέση τιµή των πράσινων τιµολογίων διαµορφώνεται για τις καταναλώσεις του Mαΐου στα 10,3 λεπτά/kwh από 10,8 λεπτά/kwh τον Απρίλιο. Η µείωση πάντως σε κάποια τιµολόγια έφτασε κοντά στα επίπεδα του 11% ακόµα και στο 12%.

Το πράσινο τιµολόγιο της ∆ΕΗ για καταναλώσεις έως και 500 κιλοβατώρες και τις χρεώσεις της ηµέρας µειώθηκε για τον Μάιο στα 10,656 λεπτά ανά κιλοβατώρα από 10,861 λεπτά τον Απρίλιο. Για καταναλώσεις άνω των 500 κιλοβατωρών, η χρέωση είναι 11,736 λεπτά ανά κιλοβατώρα από 11,881 λεπτά τον Απρίλιο. Η ∆ΕΗ µείωσε την έκπτωση τον Μάιο στο 10% από 15% τον Απρίλιο, περιορίζοντας έτσι περαιτέρω τη µείωση της λιανικής τιµής.

Η Protergia µείωσε τον Μάιο την τιµή του πράσινου τιµολογίου στα 10,601 λεπτά/κιλοβατώρα από 11,62 λεπτά/κιλοβατώρα τον Απρίλιο µε έκπτωση συνέπειας. Χωρίς έκπτωση συνέπειας η τιµή τον Μάιο είναι 17,6 λεπτά/κιλοβατώρα από 18,6 λεπτά/κιλοβατώρα τον Απρίλιο. Η Εlpedison προσφέρει τον Μάιο, το πράσινο τιµολόγιο στα 9,96 λεπτά/κιλοβατώρα για τις πρώτες 100 κιλοβατώρες και στα 10,5 λεπτά για τις υπόλοιπες. Η ΗΡΩΝ στο ειδικό τιµολόγιο για τον Μάιο έχει τιµή 10,11 λεπτά/ κιλοβατώρα στο πράσινο τιµολόγιο µε έκπτωση συνέπειας 12%.

Η NRG για τον Μάιο δίνει το πράσινο τιµολόγιο στα 10,96 λεπτά/κιλοβατώρα µε έκπτωση συνέπειας ελαφρώς αυξηµένη από τον προηγούµενο µήνα που ήταν 10,7 λεπτά/κιλοβατώρα. Η Φυσικό Αέριο προσφέρει τιµή µε έκπτωση συνέπειας για τον Μάιο στα 10,954 λεπτά/κιλοβατώρα, αυξηµένη κατά 3% σε σχέση µε τον Απρίλιο και η Zeniθ στα 10,267 λεπτά/κιλοβατώρα µειωµένη κατά 10% σε σχέση µε τον Απρίλιο.

Η τελική τιµή της Volton για το πράσινο τιµολόγιο τον Μάιο διαµορφώθηκε στα 10,17 λεπτά/ κιλοβατώρα, από 10,54 λεπτά τον Απρίλιο. Στα ίδια επίπεδα µε του Απριλίου των 9,9 λεπτών/κιλοβατώρα διαµορφώνεται τον Μάιο το πράσινο τιµολόγιο της Volterra. Το τιµολόγιο της Elin µε τιµή στα 9,5 λεπτά/κιλοβατώρα παραµένει και τον Mάιο το φθηνότερο της αγοράς παρότι αυξηµένο κατά 5% σε σχέση µε τον Απρίλιο.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en