Quantcast
Connect with us

ΓΥΝΑΙΚΑ

Τι πραγματικά κοιτούν οι άντρες στις γυναίκες

Είναι ένα ερώτημα παλιότερο και από τον χρόνο τον ίδιο που απασχόλησε, απασχολεί και θα απασχολήσει όλους σε κάποια φάση της ζωής τους.

Αντικείμενο συζήτησης σε αντρο- και γυναικοπαρέες εξίσου, όλοι θα ήθελαν να ξέρουν τι είναι αυτό που τραβάει τον άντρα σαν μαγνήτη πάνω στο γυναικείο σώμα. Ή μήπως δεν είναι καν το γυναικείο σώμα;

Το ίντερνετ βρίθει στις μέρες μας από τέτοιες λίστες και συμβουλές, γεννήματα συνήθως της φαντασίας των συντακτών τους. Αγαπημένο lifestyle θέμα παλιότερων δεκαετιών, έρχεται και επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς η σαγήνη του μοιάζει διαχρονική.

Τι λέει όμως ο ίδιος ο κόσμος για το θέμα; Οι άντρες, εν προκειμένω. Δεν υπάρχουν στατιστικές και έρευνες εδώ για να μην επικαλείται ο καθένας ό,τι του κατέβει στο κεφάλι;

Φυσικά και υπάρχουν και εμείς είμαστε εδώ για να τις φέρουμε στο προσκήνιο. Αν δεν ξέρει εξάλλου ο ίδιος ο άντρας για τα γούστα του, τότε προφανώς δεν ξέρει κανεί.

Ο άντρας αρέσκεται εξάλλου πολύ στον… οπτικό πολιτισμό και μπορεί να παρατηρεί με τις ώρες μια γυναίκα. Ή και περισσότερες. Ταυτοχρόνως. Χωρίς να αποσπάται.

Την ίδια στιγμή, οι γυναίκες αφιερώνουν ικανές ποσότητες χρόνου στον καλλωπισμό και θα ήταν σίγουρα βοηθητικό να ξέρουν σε ποια σημεία πρέπει να δίνουν βάρος. Πού πέφτει λοιπόν το μάτι του άντρα;

Ναι, ναι, στα μάτια…

Τα… κλασικά (που πιθανότατα δεν ήταν ποτέ κλασικά)

 

Στην έρευνα που έκανε το 2013 η εταιρία με σταγόνες για τα μάτια Murine σε δείγμα 1.000 αντρών, το πρώτο πράγμα που είπαν πως προσέχουν σε μια γυναίκα είναι τα μάτια! Σίγουρα κοιτάνε το στήθος την πρώτη φορά που την αντικρίζουν, όχι όμως πριν θαυμάσουν τα μάτια και το χαμόγελο. Αυτά είπαν, αυτά σας λέμε.

Και για να μη συνδεθεί το αποτέλεσμα της μελέτης (τα μάτια) με το γεγονός ότι η Murine πουλά προϊόντα για τα μάτια, τη μελέτη εκπόνησε η ανεξάρτητη στατιστική εταιρία One Poll. Το 70% των αντρών είπε μάτια λοιπόν, με την τριάδα να συμπληρώνουν χαμόγελο και στήθος. Με αυτή τη σειρά, ναι. Μετά ακολουθούν τα μαλλιά και το βάρος και πιο πίσω έρχονται τα πόδια, το ντύσιμο, ο πισινός, το ύψος και η επιδερμίδα.

«Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ο στερεοτυπικός άντρας που δεν έχει μάτια παρά για ένα μόνο σημείο μοιάζει να εξαφανίζεται και να τον διαδέχεται ένας πιο καλόψυχος, μοντέρνος άντρας», σχολίασε με νόημα η εκπρόσωπος Τύπου της Murine.

Ότι το στήθος και οι γλουτοί θα υποχωρούσαν τόσο στις αντρικές συνειδήσεις δεν το περίμενε κανείς, πόσο μάλλον που τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο. Αντίστοιχη στατιστική της βρετανικής εταιρίας γνωριμιών Match, που έχει φέρει κοντά πάνω από 1,6 εκατομμύρια ζευγάρια και ξέρει καλά όσο να πεις από αυτά, βρήκε στη δική της εσωτερική έρευνα πως το Νο 1 πράγμα που προσέχουν οι άντρες στις γυναίκες είναι τα… μαλλιά.

«Οι άντρες δεν ρίχνουν απλώς μια ματιά σε μια στιλπνή και λαμπερή κώμη και προσέχουν μετά άλλα πράγματα. Χαζεύουν τα μαλλιά και μετά συνεχίζουν να τα χαζεύουν. Τα μακριά μαλλιά σε καλή κατάσταση είναι εξαιρετικά σέξι, όπως είναι και τα κοντά μαλλιά με μοντέρνα κουρέματα», μας λέει η ανατρεπτική όσο να πεις έρευνα.

 

 

Ότι τα μαλλιά προσέχουν πρώτα οι κύριοι στις κυρίες μάς το είπε ήδη από το 2011 και το Pantene, που έκανε τη δική του έρευνα εδώ και βρήκε πως το 74% των αντρών δεν κοιτούν απλώς τα μαλλιά πρώτα (44%), αλλά προσέχουν τη γυναίκα εξαιτίας των μαλλιών της!

Ένα καλό 82% ισχυρίστηκε πως τα μαλλιά αποτελούν βασικό στοιχείο του σεξαπίλ μιας γυναίκας, ενώ το 60% των αντρών που συμμετείχαν στη μελέτη αποκάλυψαν πως θα προτιμούσαν να βγουν με μια γυναίκα με ωραία μαλλιά παρά με μια γυναίκα με μεγάλο στήθος. Στην ίδια έρευνα, οι άντρες δήλωσαν βέβαια πως κοιτούν πρώτα τα ρούχα της γυναίκας (26%) παρά τα πόδια της (25%). Και ένα 4% εξομολογήθηκε πως το πρώτο που προσέχει είναι το μακιγιάζ. «Έκπληκτοι; Εμείς σίγουρα είμαστε», είπαν από το Pantene.

Επιστρέφοντας στη μελέτη του Match, που έγινε σε τεράστιο δείγμα 35.000 αντρών, τα μάτια κατατάχθηκαν εδώ στη δεύτερη θέση (μετά τα μαλλιά ντε!). Η σαγήνη των ματιών εξηγείται και επιστημονικά και η ψυχολογία το έχει αποδείξει επανειλημμένως. Ο αμερικανός καθηγητής ψυχολογίας Arthur Arun, ας πούμε, που μελετά εδώ και χρόνια τον έρωτα και τις εκδηλώσεις του έκανε ένα πείραμα όπου χώρισε δυο ομάδες σε ζευγάρια και έβαλε τους μισούς να κάνουν μια «καυτή» κουβέντα με ερωτόλογα και τους άλλους μισούς να κοιτάζονται σιωπηλά στα μάτια για 4 λεπτά.

Βρήκε λοιπόν πως τα ζευγάρια που κοιτάζονταν στα μάτια ένιωθαν πιο κοντά μετά το πέρας του τετραλέπτου. Ένα από αυτά τα ζευγάρια έφτασε μάλιστα να παντρευτεί!

Τι μας είπε το Match ότι προσέχουν τρίτο οι άντρες; Τα παπούτσια! Κάτσε να το ξαναπούμε: Οι άντρες προσέχουν τρίτο, μετά τα μαλλιά και τα μάτια, τα παπούτσια μιας γυναίκας. «Όταν τους ρωτήσαμε τι προσέχουν πρώτα, κάποιοι άντρες ήταν εντυπωσιακά πρόθυμοι να αναφέρουν τη σπουδαιότητα των ωραίων παπουτσιών. Ειδικά, και προβλέψιμα, τα ψηλοτάκουνα».

 

 

Μετά ακολουθεί το χαμόγελο, για το οποίο έκανε λόγο το 88% των αντρών, το οποίο τονίζεται μάλιστα από ένα εντυπωσιακό… κραγιόν. Για την απήχηση του κραγιόν στο γυναικείο χαμόγελο και ειδικά των κόκκινων αποχρώσεων είχε κάνει λόγο και ακαδημαϊκή μελέτη του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ που κατέγραφε τις οφθαλμικές κινήσεις των υποκειμένων.

Τα πρώτα 10 δευτερόλεπτα που ο άντρας θα κοιτάξει για πρώτη φορά μια γυναίκα, μας λέει η μελέτη, θα περάσει τον μισό χρόνο προσέχοντας αποκλειστικά το στόμα της. Αν φορά κραγιόν, αυτός ο χρόνος αυξάνεται: το ροζ κραγιόν κρατά το βλέμμα καρφωμένο για 6,7 δευτερόλεπτα και το κόκκινο για 7,3 δευτερόλεπτα.

Τελειώνοντας με την έρευνα του Match, το dating site μας λέει πως το σώμα μιας γυναίκας κατατάσσεται πέμπτο στην αντρική προσοχή. Σε δική του έρευνα, το βρετανικό περιοδικό «Women’s Health» βρήκε ξανά τα μάτια σε συντριπτικό ποσοστό.

Το «Men’s Health», από την άλλη, ρώτησε 6.500 φίλους του στο Twitter και τα πράγματα φάνηκαν να επανέρχονται στην… κανονικότητα: 38% το πρόσωπό της, 34% τα οπίσθιά της, 18% το στήθος της και 10% τα πόδια της. Ένα καλό 62% μίλησε δηλαδή για τις «παραδοσιακές» αξίες.

Τα… αλλιώτικα

 

Μπορεί οι άντρες να έχουν τη φήμη του μη παρατηρητικού, ερευνητικά τουλάχιστον αυτό δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται. Τα αρσενικά προσέχουν και παραπροσέχουν το γυναικείο φύλο, απλώς όχι με τον μονοκόμματο τρόπο που το ήθελε η λαϊκή σοφία.

Και εξηγούμαστε: μια από τις μαζικότερες στατιστικές για τις αντρικές προτιμήσεις αναφορικά με τη γυναίκα προέκυψε, χωρίς έκπληξη, από τα κοινωνικά μέσα. Κάπου 4.300 άντρες σχολίασαν σε σχετική συζήτηση του Reddit για το τι παρατηρούν κρυφά σε μια γυναίκα και κάποιος, με πολύ χρόνο προφανώς στα χέρια του, έκανε τα μαθηματικά.

Εδώ βέβαια δεν μιλάμε απλώς για ακραία παρατηρητικούς άντρες, αλλά για τύπους που προσέχουν πράγματα που ούτε οι γυναίκες δεν θα φαντάζονταν! Στο παιχνίδι μπήκε στο τέλος και ο «Independent», που μετέτρεψε σε λίστα τις απαντήσεις, καθώς παραείχε ζουμί η κουβέντα για να περάσει στα ψιλά του ίντερνετ.

Τι προσέχουν λοιπόν αυτοί οι άντρες σε μια γυναίκα όταν έχουν την άνεση (όταν εκείνη κοιτά αλλού δηλαδή): 1) τη γλώσσα του σώματος, 2) αν κοιτά άλλους άντρες, 3) τα μαλλιά, 4) τους ώμους(!), 5) τις επικοινωνιακές της ικανότητες, 6) το χαμόγελο, 7) τη μυρωδιά.

Άλλη μια γιγαντιαία μελέτη 20.000 αντρών για να βρεθεί η απάντηση στο φλέγον ζήτημα (από τα Chemistry.com και Glo.Com) έφερε ακόμα μεγαλύτερη αναταραχή στο θέμα. Η «σεξουαλική χημεία» ήταν εδώ το πρώτο που προσέχουν οι άντρες σε μια γυναίκα, η οποία ακολουθείται από το χαμόγελο, την καλοσύνη, την αίσθηση του χιούμορ, τον σωματότυπο, τα μάτια, τη νοημοσύνη, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τα δόντια/χείλη και τη δεκάδα κλείνουν, χωρίς εντύπωση πια, τα μαλλιά.

Προφανώς και έρευνα που να επιβεβαιώνει αυτό το «στήθος, γλουτοί», «στήθος, γοφοί», «στήθος, οπίσθια» δεν υπάρχει πουθενά. Γιατί ντρέπονται απλώς οι άντρες να το πουν όταν τους ρωτάνε ή γιατί ήταν ένα στερεότυπο που δεν υφίσταται πια στις μέρες μας;

Τα… επιστημονικά

 

Όσο καλή κι αν είναι η στατιστική για να μας λέει τι πραγματικά σκέφτονται οι άντρες, ακόμα καλύτερη εδώ είναι η ακαδημαϊκή έρευνα. Το Νο 1 χαρακτηριστικό που αναζητούν οι άντρες σε μια γυναίκα στην πρώτη τους γνωριμία είναι, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο του Τέξας, η καλοσύνη!

Αυτό βρήκε ο David M. Buss στην «Εξέλιξη του ανθρώπινου ζευγαρώματος», καθώς η καλοσύνη συνδέεται με «συνεργατική διάθεση, ενδιαφέρον για μακροχρόνιες σχέσεις, ικανότητα να σφυρηλατείς κοινωνικούς δεσμούς και ενθουσιασμό για το μεγάλωμα παιδιών».

Αλλά και η σιλουέτα δεν πάει πίσω και όταν λέμε σιλουέτα, εννοούμε… καμπύλες! Αυτό κοιτούν και ψάχνουν οι άντρες στις γυναίκες, μας λέει το Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ. Το σώμα-κλεψύδρα αναζητούν, τύπου Μέριλιν και Σοφία Λόρεν. Ανεξάρτητη μελέτη καταγραφής οφθαλμικών κινήσεων έδειξε εδώ πως οι άντρες αρχίζουν να αξιολογούν τη γυναικεία σιλουέτα (αναζητώντας πράγματι τον συγκεκριμένο «χυμώδη» τύπο σώματος) στα πρώτα… 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου! Ποιος είπε ότι δεν παίζει ρόλο η εξωτερική εμφάνιση;

Θετική στάση στη ζωή, χαρά και αισιοδοξία από πλευράς γυναίκας επηρεάζουν επίσης κατά πολύ όχι μόνο πώς θα την προσλάβει ο άντρας σε επίπεδο εμφάνισης, αλλά και τι θα κοιτάξει τελικά σε αυτή. Σε πείραμα του 2010, έδειξαν σε άντρες φωτογραφίες γυναικών με διαφορετικούς τύπους σώματος και σε κάποιους έδιναν και πληροφορίες για την προσωπικότητά τους.

 

 

Τι βρήκαν; Πως οι άντρες έβρισκαν ελκυστικότερες εκείνες τις γυναίκες με θετικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας, αυξάνοντας κατά πολύ το φάσμα των εξωτερικών τους προτιμήσεων. Ταυτοχρόνως, στις γυναίκες που είχαν θετικά χαρακτηριστικά, άλλαζε και το τι παρατηρούσαν οι άντρες πάνω τους. Χωρίς προφανώς να το συνειδητοποιούν οι ίδιοι.

Άλλη πάλι ακαδημαϊκή μελέτη έδειξε περίτρανα πως η ειλικρίνεια είναι τόσο σημαντική που οι άντρες έβρισκαν «ελκυστικότερες, πιο υγιείς και πιο γυμνασμένες» τις γυναίκες που θεωρούσαν πως ήταν ειλικρινείς. Ναι, η ειλικρίνεια είναι σέξι.

Υπάρχουν μέσα σε όλα και έρευνες (όπως αυτή που δημοσιεύτηκε στο «Journal of Personality and Social Psychology») που δείχνουν ότι οι άντρες έχουν μια προδιάθεση να έλκονται από γυναίκες που φορούν κόκκινα. Ή που έχουν οικολογική συνείδηση!

Τι τα θέλετε, η φυσική έλξη είναι δύσκολο και δύστροπο πράμα και οι μονολιθικές απαντήσεις προφανώς και δεν χωρούν στα μοντέρνα τα χρόνια μας…

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, προκατάληψη ή διάκριση

Στην Ελλάδα του σήμερα,  το νομοθετικό πλαίσιο για την ισότητα των φύλων και την καταστολή κάθε μορφής διάκρισης σε βάρος των γυναικών περιγράφεται στο  άρθρο 4 παρ. 2 του Συντάγματος. Παρόλα αυτά τα σεξιστικά σχόλια εις βάρος των γυναικών δεν σταματούν. Όταν λέμε ισότητα των φύλων σημαίνει ίση προβολή, ενδυνάμωση, ευθύνη και συμμετοχή γυναικών και ανδρών σε όλους τους τομείς της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής, καθώς και ισότιμη πρόσβαση και διανομή πόρων μεταξύ τους. Βασικός λόγος είναι η αλλαγή των δομών τις κοινωνίας, οι οποίες θα συμβάλλουν στη διατήρηση των ανισοτήτων σχέσεων εξουσίας μεταξύ γυναικών και ανδρών. Η επίτευξη αυτού του στόχου έχει σκοπό, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη λειτουργία της δημοκρατίας, τον σεβασμό του κράτους δικαίου και την οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα.

Όμως προκύπτει ένα δίλλημα εάν η ισότητα είναι τυπική ή εάν μπορεί να γίνει ουσιαστική. Είναι δύσκολο να διακρίνουμε την διαφορετικότητα των φύλων, πέρα από την παραμόρφωση που προκαλεί η ιεραρχική κατηγοριοποίηση των πολιτών και η βάναυση καταπίεση των γυναικών.  Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι βασικά θα πρέπει να αλλάξουν και οι κοινωνικές συμπεριφορές και οι νοοτροπίες των ίδιων των γυναικών. Βέβαια, αναγνωρίζοντας ότι οι γυναίκες,  λόγω του φύλου τους (ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη και τη φυλή τους) εμποδίζονται να αναπτυχθούν ελεύθερα, τους παρέχονται προνόμια ως αντιστάθμισμα, ωθώντας τες να υπερπηδήσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στο μέλλον.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το νομικό και θεσμικό πλαίσιο που αφορά την εξάλειψη του σεξισμού γενικότερα, ακολουθείται από ένα πλήθος δράσεων και κανονισμών. Βασικοί κανονισμοί για την ισότητα των φύλων και την εξάλειψη του σεξισμού περιλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Έτσι  στις 28 Μαρτίου 2019, το Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο προστατεύει τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενέκρινε τον  ορισμό του σεξισμού σε διεθνή κλίμακα σε μια προσπάθεια που γίνεται για να  εξαλειφθεί το φαινόμενο. Το κείμενο, που απευθύνεται στις 47 χώρες μέλη του πανευρωπαϊκού οργανισμού, και εγκρίθηκε από την Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, ορίζει τον σεξισμό ως μια εκδήλωση των ιστορικά άνισων σχέσεων δύναμης ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες, που οδηγεί στη διάκριση. Έτσι λοιπόν ο σεξισμός και η βία απέναντι στις γυναίκες συνδέονται, δημιουργώντας ένα κλίμα φόβου, αποκλεισμού και ανασφάλειας. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι στην καταπολέμηση του φαινομένου του σεξισμού σημαντικό ρόλο παίζει η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του κοινού, που πρέπει να πραγματοποιηθεί με στοχευόμενη καμπάνια.

Ωστόσο, μπορεί το νομικό πλαίσιο να έχει βελτιωθεί, όμως η αποτελεσματική ισότητα  δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η βία και ο σεξισμός,  εξακολουθούν να υφίστανται, διατηρώντας τις γυναίκες και τους άνδρες στους παραδοσιακούς τους ρόλους και εμποδίζοντας την πλήρη υλοποίηση των δικαιωμάτων των γυναικών. Στην κοινωνία, όπου η ευαισθητοποίηση γύρω από τα εγκλήματα σε βάρος των γυναικών είναι αρκετά μεγαλύτερη, οι διακρίσεις και οι  σχολιασμοί κυρίως μέσω των social media δεν πρέπει να υφίστανται. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και να παραλείπουμε, ότι έχουμε, για την αντιμετώπιση του προβλήματος, και το  ζήτημα της ατομικής ευθύνης του κάθε πολίτη, σε περιπτώσεις διαπίστωσης της ύπαρξης σεξιστικής συμπεριφοράς στον περίγυρο, και τον κατάλληλο τρόπο που θα πρέπει  να αντιδράσει  και να παρέχει την βοήθεια του στο θύμα,  αλλά και παράλληλα αποτελεί και ζήτημα της Πολιτείας να λάβει μέτρα στήριξης της ισότητας καθώς και μέτρα ενδυνάμωσης και προστασίας των γυναικών και όχι μόνο. Το τελικό στάδιο μιας σεξιστικής κουλτούρας, αποτελούν διάφορα εγκλήματα κατά των γυναικών, όπως η γυναικοκτονία. Πριν όμως φτάσουμε σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις, θα πρέπει να ελέγχουμε όλες τις συμπεριφορές που συμβαίνουν από όλα τα φύλα (άνδρες και γυναίκες) γιατί τα φαινόμενα που συμβαίνουν βασίζονται στην εξουσία που επιβάλλεται πάνω στο άλλο φύλο.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en