Σουδάν: Η Ευρωπαϊκή Ένωση χορηγεί επείγουσα ανθρωπιστική βοήθεια

Ο Επίτροπος για τη Διαχείριση Κρίσεων Γιάνες Λέναρσιτς επανέλαβε την έντονη καταδίκη του για τις μάχες και κάλεσε και τα δύο μέρη να προχωρήσουν σε αποκλιμάκωση με άμεση κατάπαυση του πυρός.

Μετά το ξέσπασμα της βίας στο Σουδάν, η Επιτροπή διέθεσε 200.000 ευρώ για άμεση βοήθεια και πρώτες βοήθειες σε άτομα που τραυματίστηκαν ή εκτίθενται σε υψηλό κίνδυνο στo Χαρτούμ και σε άλλες πληγείσες περιοχές.

Όπως, επισημαίνει η Κομισιόν, η χρηματοδότηση της ΕΕ υποστηρίζει τη Σουδανική Ερυθρά Ημισέληνο με πρώτες βοήθειες, υπηρεσίες εκκένωσης και ψυχοκοινωνική υποστήριξη, βοηθώντας περίπου 70.000 ανθρώπους σε περιοχές όπως το Χαρτούμ, το Βόρειο Κορντοφάν, το Νότιο Νταρφούρ και το Βόρειο Νταρφούρ. Παραρτήματα της Ερυθράς Ημισελήνου σε 13 άλλες πολιτείες θα λάβουν υποστήριξη για να αυξήσουν την ετοιμότητά τους.

Η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος της συνολικής συνεισφοράς της ΕΕ στο Ταμείο Έκτακτης Αντιμετώπισης Καταστροφών (DREF) της Διεθνούς Ομοσπονδίας Συλλόγων Ερυθρού Σταυρού και Ερυθράς Ημισελήνου (IFRC).

Ο Επίτροπος για τη Διαχείριση Κρίσεων Γιάνες Λέναρσιτς επανέλαβε την έντονη καταδίκη του για τις μάχες και κάλεσε και τα δύο μέρη να προχωρήσουν σε αποκλιμάκωση με άμεση κατάπαυση του πυρός, ώστε να μπορέσουν να προσφέρουν βοήθεια το ιατρικό προσωπικό και οι εργαζόμενοι στην ανθρωπιστική αρωγή.

«Προτρέπω σθεναρά για πλήρη σεβασμό του Διεθνούς Ανθρωπιστικού Δικαίου, την προστασία των πολιτών και την ασφάλεια των εργαζομένων στην ανθρωπιστική βοήθεια, των εγκαταστάσεων και των περιουσιακών στοιχείων, ώστε να μπορούν να παρέχουν επείγουσα βοήθεια στους πληγέντες» σημείωσε.

 

Πηγή: protothema.gr




Σουδάν: Αγωνία για τους εγκλωβισμένους Έλληνες εν μέσω αιματηρών συγκρούσεων

Επικοινωνία του Νίκου Δένδια με Ζοζέπ Μπορέλ

Σε πολύ δύσκολη θέση συνεχίσει να βρίσκεται το Σουδάν, μπαίνοντας στη δεύτερη εβδομάδα των αιματηρών συγκρούσεων μεταξύ του τακτικού στρατού και παραστρατιωτικών να έχουν προκαλέσει ήδη τον θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων και τον τραυματισμό χιλιάδων, με φόντο την εξουσία.

Παράλληλα, εντείνεται η αγωνία για τους Έλληνες που παραμένουν εγκλωβισμένοι στην αφρικανική χώρα, καθώς έχουν ελάχιστες προμήθειες και είναι παγιδευμένοι χωρίς νερό και ρεύμα.

Στο πλαίσιο συνεχών ενεργειών για παροχή βοήθειας στους Έλληνες στο Σουδάν και συντονισμού των προσπαθειών πιθανής επιχείρησης εκκένωσής τους, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, επικοινώνησε το Σάββατο δύο φορές με τον ύπατο εκπρόσωπο της ΕΕ για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας, Ζοζέπ Μπορέλ.

Κατσανιώτης: 120 Έλληνες και Κύπριοι έχουν δηλώσει επιθυμία να μετέχουν σε επιχείρηση απεγκλωβισμού

Αυτή τη στιγμή 120 Έλληνες και Κύπριοι έχουν δηλώσει πως θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε αποστολή απεγκλωβισμού από το Σουδάν, όταν αυτό γίνει εφικτό, ενημέρωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών Ανδρέας Κατσανιώτης μιλώντας στην ΕΡΤ. Όπως εξήγησε, όταν υπάρξει εκεχειρία το ζητούμενο είναι από εκεί όπου βρίσκονται οι Έλληνες να πάνε στο αεροδρόμιο, μέσω ασφαλούς διόδου.

Ο υφυπουργός Εξωτερικών διαβεβαίωσε πως υπάρχει προετοιμασία και από την Ελλάδα, αλλά και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι να «μπορέσουμε να προσεγγίσουμε το αεροδρόμιο, όταν αυτό είναι εφικτό, με μια ομάδα που θα παρέχει και ασφάλεια και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη». Μάλιστα, εξέφρασε την αποφασιστικότητα πως όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, αυτό το σχέδιο θα προχωρήσει.

Επίσης, αναφέρθηκε στη χθεσινή σύσκεψη της Μονάδας Διαχείρισης Κρίσεων του υπουργείου Εξωτερικών, υπό τον επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας Νίκο Δένδια, κατά την οποία συζητήθηκαν η κατάσταση στο Σουδάν, η ασφάλεια των Ελλήνων και μελών της οικογένειάς τους, καθώς και τα σχέδια για τον απεγκλωβισμό τους από τη χώρα, σε συντονισμό και στο πλαίσιο της ΕΕ, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Τέλος, ο Ανδρέας Κατσανιώτης θέλησε να ευχαριστήσει την ελληνική κοινότητα στο Χαρτούμ.

 




Φωτογραφία ντοκουμέντο από Έλληνα τραυματία στο Σουδάν

Οι γιατροί δεν μπορούν να φτάσουν στο νοσοκομείο ενώ γίνονται συνεχείς σφοδρές μάχες

Στο φως της δημοσιότητας έφερε το OPEN φωτογραφία ντοκουμέντο από τα τραύματα ενός εκ των δύο Ελλήνων που τραυματίστηκαν από ρίψη ρουκέτας στο Σουδάν, όπου μαίνονται βίαιες εχθροπραξίες μεταξύ στρατού και παραστρατιωτικών.

Ο τραυματίας μετέφερε στον δημοσιογράφο Μίλτο Σακελλάρη πώς βγήκε γρήγορα από το αυτοκίνητό του μετά την επίθεση με ρουκέτα και ένας άνθρωπος με όχημα, μετέφερε τον ίδιο και τον άλλο Έλληνα στο νοσοκομείο.

Οι Έλληνες κάνουν δραματική έκκληση για βοήθεια με τον ομογενή που έστειλε στον τηλεοπτικό σταθμό την φωτογραφία του να αναφέρει πως αιμορραγεί στο πόδι του και πως δεν υπάρχουν γιατροί στο νοσοκομείο καθώς δεν μπορούν να φτάσουν στο σημείο λόγω των οδομαχιών.

Ο τραυματίας λέει επίσης πόσο δύσκολη είναι η κατάσταση στη χώρα, με τον ίδιο παρότι νοσηλευόμενος, να μην έχει φάει καλά και να μην έχει πιει νερό, με την κατάστασή του να είναι εξαιρετικά δύσκολη.

«Γίνονται συνέχεια τρομερές μάχες, δεν σταματάνε καθόλου»

Για τις δραματικές στιγμές που ζει στη χώρα μίλησε στην ΕΡΤ και η κυρία Μαρία Καλλιπέτη: «Η κατάσταση είναι εμπόλεμη, έχει ξεκινήσει από το Σάββατο από τις 8 το πρωί από τα προάστια έξω από το Χαρτούμ και στις 7:30 με 10 πμ, ακριβώς στην καρδιά του Χαρτούμ όπου είναι και το σπίτι μας δίπλα στα 500 μέτρα από την ελληνική κοινότητα και την ελληνική εκκλησία».

«Γίνονται συνέχεια τρομερές μάχεςδεν σταματάνε καθόλου, δεν έχουν σταματήσει ούτε για την προσευχή που είναι στις 6 το απόγευμα για το Ραμαζάνι τους. Ηρεμούν κάπως τα πράγματα το βράδυ αλλά από τις 4 πμ και μετά ξεκινάνε πάλι με βομβαρδισμούς» περιγράφει.

Όσο για το πώς ξεκίνησε η διαμάχη είπε: «Δεν είχε προηγηθεί κάτι, αλλά το κράτος ήταν σε μία ένταση γιατί έπρεπε κανονικά, από ό,τι λέγανε, τα τέσσερα πρώτα χρόνια κυβερνούσε ο στρατός και θα έπρεπε τώρα από τις 4 Απριλίου και μετά να παραδώσουν τα ηνία στη δημοκρατία, στους πολίτες. Φυσικά ο στρατός, τώρα όχι ο στρατός της κυβέρνησης, ένας άλλος στρατός δεν θέλει να παραδώσει τα ηνία».

«Ελπίζουμε σε ένα θαύμα»

«Είμαστε σήμερα στο επίκεντρο της διαμάχης. Χρησιμοποιούν βαρύ οπλισμό σήμερα. Δεν μπορεί κανείς να βγει έξω ούτε τις πόρτες να ανοίξει. Υπάρχουν αδέσποτες σφαίρες, οπότε είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και σε σημεία που δεν μπορούν να χτυπήσουν σφαίρες γιατί τις προηγούμενες ημέρες χτύπησαν και τις πόρτες και τα παράθυρα, οπότε είμαστε σε σημεία τέτοια που να μην κινδυνεύουμε», δήλωσε στην ΕΡΤ ο Μητροπολίτης Νουβίας και παντός Σουδάν, Σάββας, που παραμένει εγκλωβισμένους με άλλους 15 Έλληνες, μεταξύ των οποίων είναι και τρία παιδιά.

Αναφερόμενος στο θέμα των προμηθειών και τις ανάγκες που υπάρχουν τόνισε: «Δόξα τω Θεώ, έχουμε επάρκεια σε τρόφιμα και σε νερό. Δεν έχει ρεύμα και νερό, χρησιμοποιούμε τη γεννήτρια μία ώρα την ημέρα, μιάμιση περίπου, για να μπορέσουμε να φορτίσουμε τα κινητά και να προμηθευτούμε νερό από τα φίλτρα γιατί δεν μπορούμε να προμηθευθούμε ούτε πετρέλαιο για να έχουμε τη γεννήτρια σε συνεχή λειτουργία. Είναι δύσκολη κατάσταση[…] Περιμένουμε και ελπίζουμε σε ένα θαύμα».

Για την κατάσταση της υγείας των δυο Ελλήνων τραυματιών είπε ότι «είναι καλά. Είναι σε νοσοκομείο στο Χαρτούμ και περιμένουν απλά το χειρουργείο διότι δεν μπορούν τα νοσοκομεία εξαιτίας της κατάστασης να προμηθευτούν τα απαραίτητα χειρουργικά υλικά από τα ιατρικά καταστήματα».

«Περνάμε πολύ δύσκολα»

Για τις δύσκολες στιγμές που ζει στο Σουδάν μίλησε στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΪ η Αλεξάνδρα Καλημέρη.

«Περνάμε πολύ δύσκολα, οι πυροβολισμοί δεν σταματάνε, δεν μπορούμε να βγούμε έξω. Ο θυρωρός της ελληνικής κοινότητας ήρθε και μας παρακάλεσε να μην βγούμε έξω γιατί υπάρχουν σκοτωμένοι άνθρωποι και συνεχώς πέφτουν πυροβολισμοί.

Έχουμε μαζί μας τρία μικρά παιδάκια.  Λίγα τρόφιμα, που ίσως αύριο τελειώσουν.  Όλο το Σουδάν δεν έχει ρεύμα», ανέφερε χαρακτηριστικά.




Πόλεμος στην Ουκρανία | Ρωσική νάρκη εξερράγη κοντά στον πυρηνικό σταθμό της Ζαπορίζια

Ρωσική νάρκη εξερράγη κοντά στην αίθουσα των γεννητριών του πυρηνικού σταθμού της Ζαπορίζια, ανακοίνωσε η ουκρανική κρατική εταιρεία Energoatom, διαχειρίστρια του σταθμού.

«Σύμφωνα με πηγές, έκρηξη σημειώθηκε κοντά στο μηχανοστάσιο της μονάδες του τέταρτου αντιδραστήρα», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Energoatom, η οποία διευκρινίζει ότι μέλη των ρωσικών δυνάμεων, που κατέλαβαν πέρυσι τον τεράστιο πυρηνικό σταθμό της Ουκρανίας, είπαν στους εργαζόμενους ότι «εξερράγη δική τους νάρκη».

 




Ουκρανία | Σειρήνες αντιαεροπορικού συναγερμού ήχησαν στο Κίεβο

Ουκρανία: Οι σειρήνες του αντιαεροπορικού συναγερμού ήχησαν στο Κίεβο και σε ολόκληρη τη χώρα, λίγο πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής Ουκρανίας-Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι σειρήνες του αντιαεροπορικού συναγερμού ήχησαν σήμερα στο Κίεβο, λίγο πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής Ουκρανίας-Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ουκρανική πρωτεύουσα. Ο αντιαεροπορικός συναγερμός επεκτάθηκε στη συνέχεια σε όλη τη χώρα, ενώ ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι πρόκειται να υποδεχθεί τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι ηγέτες της ΕΕ θα επιδιώξουν να καθησυχάσουν τις προσδοκίες της Ουκρανίας για μια γρήγορη ενταξιακή πορεία στη σύνοδο κορυφής με τον Ζελένσκι. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, και ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, πρόκειται να συναντήσουν τον Ζελένσκι στο Κίεβο σήμερα (2/2) για εκτενείς συνομιλίες για τον πόλεμο, τις περαιτέρω κυρώσεις στη Ρωσία και την ενσωμάτωση της Ουκρανίας στο εσωτερική αγορά της ΕΕ.

Είναι κατανοητό ότι οι ηγέτες της ΕΕ θα επιδιώξουν κατ’ ιδίαν να μετριάσουν τις προσδοκίες της Ουκρανίας για γρήγορη ένταξη, αποφεύγοντας αρνητικές δημόσιες δηλώσεις που θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν το ηθικό και να βλάψουν τις προσπάθειες του Ζελένσκι να προβάλει ένα ευρωπαϊκό μέλλον για τους Ουκρανούς, σημειώνει ο Guardian

Τα δυτικά κράτη μέλη της ΕΕ ανησυχούν ότι οι προσδοκίες του Κιέβου για γρήγορες ενταξιακές συνομιλίες δεν είναι ρεαλιστικές. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο πρωθυπουργός της Ουκρανίας, Ντένις Σμιχάλ, είπε στο Politico ότι η χώρα του είχε «ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο να ενταχθεί στην ΕΕ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια».

 

Πηγή: newsbomb.gr




Oυκρανία | Ήχησαν οι σειρήνες σε όλη τη χώρα – Νέο μπαράζ επιθέσεων

Πόλεμος στην Ουκρανία: Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η Ρωσία εξαπέλυσε νέο μπαράζ επιθέσεων με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη χώρα.

Οι σειρήνες αεροπορικής επιδρομής ήχησαν σε όλη τη χώρα, αλλά δεν υπήρξαν άμεσες αναφορές για τραυματισμούς ή για βλήματα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη που έπληξαν στόχους.

«Πύραυλοι προς τις περιοχές Βινιτσκά και Κίεβο. Μπορεί να αλλάξουν τροχιά. Μείνετε σε καταφύγια. Πιστεύουμε στην αεράμυνα» αναφέρει το μήνυμα που εστάλη προς τους πολίτες στο Telegram. «Κάποιοι πύραυλοι πετούν μέσω της περιφέρειας του Χάρκοβο, άλλοι μέσω της Βινιτσκά προς δυτική κατεύθυνση. Μείνετε σε καταφύγια», ανέφερε σε άλλο μήνυμά της η αμυντική δύναμη της Ουκρανίας στο Telegram.

Η «Kyiv Independent» ανέφερε ότι ακούστηκαν τουλάχιστον έξι εκρήξεις στην Βινιτσκά, ενώ έχουν ξεκινήσει έκτακτες διακοπές ρεύματος σε ορισμένες περιοχές της Ουκρανίας λόγω της απειλής της επίθεσης.

Οι επιθέσεις έγιναν αφότου η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν την Τετάρτη (25/1) ότι θα στείλουν προηγμένα άρματα μάχης στην Ουκρανία, προσφέροντας αυτό που ένας εμπειρογνώμονας αποκάλεσε «θωρακισμένη δύναμη διάτρησης» για να βοηθήσoυν το Κίεβο, καθώς η ρωσική εισβολή μπαίνει στον 12ο μήνα της.

 

Πηγή: newsbomb.gr




Μετανάστες βρέθηκαν γυμνοί στις όχθες του Έβρου

Aστυνομικοί του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Φερών, σε συνεργασία με τον Frontex, διέσωσαν 92 μετανάστες από τις όχθες του ποταμού Έβρου, οι οποίοι είχαν εγκαταλειφθεί στο σημείο γυμνοί, σύμφωνα με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο κατηγόρησε την Τουρκία για «απάνθρωπη εργαλειοποίηση» μεταναστών.

Στη φωτογραφία που αποτυπωνει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο την απάνθρωπη εργαλειοποίηση της ανθρώπινης δυστυχίας φαίνονται γυμνοί μετανάστες που διασώθηκαν χτες Παρασκευή.

Οι μετανάστες, όπως οι ίδιοι δήλωσαν σε Έλληνες αστυνομικούς, είχαν μεταφερθεί στον Έβρο με τρία οχήματα των τουρκικών Αρχών, ενώ εν συνεχεία επιβιβάστηκαν σε πλαστικές λέμβους, για να διέλθουν στην ελληνική πλευρά.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη:

«Η Τουρκία συνεχίζει απροκάλυπτα να εργαλειοποιεί μετανάστες, να παραβιάζει ανθρώπινα δικαιώματα, να καταπατά το Διεθνές Δίκαιο.

Χθες, η προκλητικότητά της ξεπέρασε κάθε όριο, όταν και Αστυνομικοί του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Φερών, σε συνεργασία με τον Frontex, διέσωσαν 92, συνολικά, παράνομους μετανάστες από τις όχθες του ποταμού Έβρου, οι οποίοι είχαν εγκαταλειφθεί στο σημείο εντελώς γυμνοί και χωρίς να φέρουν τον παραμικρό εξοπλισμό.

Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, όπως οι ίδιοι δήλωσαν στους Έλληνες Αστυνομικούς, είχαν μεταφερθεί στον Έβρο με τρία οχήματα των Τουρκικών Αρχών, ενώ εν συνεχεία επιβιβάστηκαν σε πλαστικές λέμβους, για να διέλθουν στην ελληνική πλευρά.

Υπενθυμίζεται πως ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, κατήγγειλε χθες την συμπεριφορά της Τουρκίας στο συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης στο Λουξεμβούργο, ενώ ενημέρωσε και την αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπο για τις καθημερινές της προκλήσεις, παρουσιάζοντας και οπτικοακουστικό υλικό.

Την ώρα που η Ελλάδα προστατεύει αποτελεσματικά τα σύνορά της, επιδεικνύοντας σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή, η Τουρκία συνεχίζει να αγνοεί όχι μόνο το Διεθνές Δίκαιο, αλλά και τη στοιχειώδη ανθρώπινη συμπεριφορά».

thepressroom.gr




Ο Ερντογάν δείχνει να προετοιμάζει τον πληθυσμό στην Τουρκία για το ενδεχόμενο πολέμου

«Η ρητορική του Τούρκου προέδρου γίνεται όλο και πιο επιθετική, με τον Ερντογάν να απειλεί πλέον ανοιχτά με στρατιωτική επίθεση. Στο σενάριο της σταδιακής κλιμάκωσης, βρισκόμαστε στα προκαταρκτικά στάδια ενός πιθανού πολέμου» αναφέρει η DW


Στην περιθωριοποίηση της Τουρκίας στα δυτικά μέσα ενημέρωσης ως σύμπτωμα της βαθμιαίας απομάκρυνσής από τη Δύση αναφέρεται άρθρο στην DW του ερευνητή στο ΕΛΙΑΜΕΠ Ρόναλντ Μαϊνάρντους, ο οποίος ωστόσο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο η εντεινόμενη επιθετική ρητορική Ερντογάν κατά της Ελλάδας να αποτελεί μέρος των προκαταρκτικών σταδίων ενός πιθανού πολέμου.

Προκαταρκτικά στάδια

«Η τρέχουσα κρίση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας απέχει πολύ από την κατάσταση στην Ουκρανία. Ωστόσο, είναι αξιοπρόσεκτο ότι η ρητορική του Τούρκου προέδρου γίνεται όλο και πιο επιθετική, με τον Ερντογάν να απειλεί πλέον ανοιχτά με στρατιωτική επίθεση. Στο σενάριο της σταδιακής κλιμάκωσης, βρισκόμαστε στα προκαταρκτικά στάδια ενός πιθανού πολέμου».

Το ανησυχητικό είναι ότι η δηλητηριώδης ρητορεία της πολιτικής ηγεσίας γίνεται αποδεκτή από μεγάλα τμήματα του πληθυσμού – και έχει αρνητικό αντίκτυπο. Οι φωνές που ζητούν μετριοπάθεια και ειρήνη, δύσκολα ακούγονται. Στην Τουρκία, η προεκλογική εκστρατεία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη: η αντιπολίτευση προσπαθεί εν μέρει να κερδίσει ψήφους με ακόμη πιο επιθετική ρητορική» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μαϊνάρντους.

Διαφορετικές αφηγήσεις

Περιγράφοντας μάλιστα το κλίμα στα ΜΜΕ επισημαίνει ότι όποιος όποιος διαβάζει τις εφημερίδες στην Ελλάδα και την Τουρκία αυτές τις μέρες θα βρει πολύ διαφορετικές αφηγήσεις.

«Στα καθοδηγούμενα τουρκικά μέσα ενημέρωσης η Ελλάδα είναι ο επιτιθέμενος. Στην Ελλάδα, είναι ακριβώς το αντίστροφο: για τους περισσότερους Έλληνες, ο Ερντογάν – και μόνο αυτός – τροφοδοτεί την ένταση».

Στο άρθρο επισημαίνεται ότι η Ελλάδα στο μέτωπο της διεθνούς διπλωματίας έχει βγει νικήτρια μέχρι στιγμής, στον ανταγωνισμό των δύο χωρών να διεθνοποιούν τα διμερή ζητήματα σε ότι αφορά τις σχέσεις τους με ΕΕ, ΝΑΤΟ και ΗΠΑ.

 

Αιγαίο το πρώτο θύμα της ρήξης Τουρκίας – Δύσης

«Η ΕΕ, και πιο πρόσφατα και οι ΗΠΑ, κάλεσαν τον Ερντογάν στην τάξη. Ακόμη και στα σχόλια των μεγάλων διεθνών εφημερίδων, μάταια αναζητά κανείς δημοσιεύματα που να υποστηρίζουν τις τουρκικές θέσεις. Αυτή η περιθωριοποίηση της Άγκυρας στα δυτικά μέσα ενημέρωσης είναι σύμπτωμα μίας βαθμιαίας απομάκρυνσης της Τουρκίας από τη Δύση. Γινόμαστε μάρτυρες ενός γεωστρατηγικού αναπροσανατολισμού της Τουρκίας, η οποία εδώ και καιρό, θεωρεί τον εαυτό της αναδυόμενη περιφερειακή δύναμη.

Σε αυτή την εκδοχή, με την οποία συμφωνεί μία  μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού, τα εθνικά συμφέροντα της Τουρκίας κυριαρχούν έναντι όλων των άλλων παραμέτρων. Σε αυτή την κατάσταση, λιγοστεύουν οι δυνατότητες της ΕΕ και ιδίως του ΝΑΤΟ να πείσουν την Τουρκία να μετριάσει την πολιτική της. Η ειρήνη στο Αιγαίο – και αυτό είναι το χειρότερο σενάριο – θα μπορούσε να αποτελέσει το πρώτο θύμα της ρήξης της Τουρκίας με την Δύση. Με τη ρητορική του, ο πρόεδρος Ερντογάν προετοιμάζει ήδη τον πληθυσμό για αυτό το ενδεχόμενο» εκτιμά ο Ρόναλντ Μαϊνάρντους.

«Τα νταηλίκια γιοκ με την Ελλάδα»

Υπενθυμίζεται ότι από το βήμα της ΔΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαμήνυσε στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ότι «τα νταηλίκια με την Ελλάδα γιοκ».

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ, μίλησε για την την τουρκική προκλητικότητα, σημειώνοντας μεταξύ άλλων,  ότι η ελληνική απάντηση στις απειλές της Άγκυρας είναι «η επιφυλακή μας, η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, η ακμαία οικονομία μας, οι διεθνείς συμμαχίες μας, η προσήλωσή μας στο Διεθνές Δίκαιο και κυρίως η ενότητά μας».

Και προσέθεσε χαρακτηριστικά: «Στις απειλές της άλλης πλευράς του Αιγαίου, απαντά μόνο μία ελληνική λέξη: «Όχι», κύριε Ερντογάν.

Μάλιστα, με μία σαφή προσωπική αιχμή για τον τούρκο πρόεδρο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε: «Για να το πω στη δική του γλώσσα: Τα νταηλίκια γιοκ με την Ελλάδα!».

«Αέρα στα πανιά του»

Για τις τουρκικές προκλήσεις και το ενδεχόμενο πρόκλησης «θερμού επεισοδίου» στο Αιγαίο από την Τουρκία, μίλησαν στο «Mega Σαββατοκύριακο» ο καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής, Σωτήρης Σέρμπος και ο αντιστράτηγος εν αποστρατεία, Γιάννης Μπαλτζώης.

«Η Άγκυρα έχει επιλέξει συνειδητά μια στρατηγική που θέλει να συντηρήσει την ένταση. Από τη μία πλευρά απειλεί την Ελλάδα και από την άλλη θυματοποιείται» δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου, Σωτήρης Σέρμπος.

Ο καθηγητής συνέχισε εκτιμώντας πως ο Τούρκος πρόεδρος, στη Γενική συνέλευση του ΟΗΕ θα θίξει όλα τα θέματα που αφορούν τη χώρα μας, θεωρώντας πως έχει «αέρα στα πανιά του».

Αποφασιστικότητα

Ο αντιστράτηγος εν αποστρατεία, Γιάννης Μπαλτζώης ερωτώμενος για τη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, «τα νταηλίκια γιοκ με την Ελλάδα» είπε:

«Πάντα οι ενέργειες των ενόπλων δυνάμεων κινούνται βάσει των πολιτικών οδηγιών, είναι σα να αισθάνθηκαν λίγο πιο ελεύθεροι από τους περιορισμούς που τους είχαν επιβληθεί».

Ανέφερε πως η δήλωση του πρωθυπουργού ήταν εξαιρετικά σωστή, ωστόσο για να λειτουργήσει, θα πρέπει να «λειτουργήσει σε ένα περιβάλλον ισχυρής αποφασιστικότητας».

«Δηλαδή να αποδείξουμε στο πεδίο ότι εμείς δεν αποδεχόμαστε πλέον νταηλίκια. Να μην επιτρέπουμε να κάνει αυτά τα οποία κάνει μέχρι τώρα» και συνέχισε σημειώνοντας πως δεν γνωρίζει πρακτικά πώς μπορεί να συμβεί αυτό, ωστόσο υπάρχουν τρόποι να δείξουμε την αποφασιστικότητά μας.

Ο κ. Σέρμπος είπε για την επίμαχη δήλωση του πρωθυπουργού: «Όφειλε μια απάντηση και έχει θέσει τις κόκκινες γραμμές πίσω από τα ζητήματα της εθνικής κυριαρχίας».

 

Πηγή: in.gr

 




Economist: Ένα ξεχασμένο ελληνικό λιμάνι γίνεται ζωτικής σημασίας για τον πόλεμο στην Ουκρανία

Στις αρχές του καλοκαιριού, η μικρή πόλη της Αλεξανδρούπολης, 15 χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Τουρκία, ξέμεινε για λίγο από αυγά και κοτόπουλα. Ο λόγος ήταν η τριήμερη «εισβολή» πεινασμένων Αμερικανών πεζοναυτών, που είχαν καταπλεύσει στο λιμάνι της με το USS Arlington. Η Αλεξανδρούπολη έχει μετατραπεί τελευταία σε μια οικονομικά ανθηρή πόλη, καθώς δεν εξαρτάται πλέον από τις πωλήσεις καφέ, κέικ και αναμνηστικών σε τουρίστες από την Τουρκία και τα Βαλκάνια. Για την τύχη της μπορεί να ευχαριστήσει την εισβολή του Vladimir Putin στην Ουκρανία, η οποία προκάλεσε έκρηξη της δραστηριότητας στο λιμάνι της.

Η γεωγραφία του λιμανιού το καθιστά ελκυστικό για αυτούς που σχεδιάζουν τα logistics του ΝΑΤΟ. Βρέχεται από το Αιγαίο Πέλαγος ενώ έχει καλή οδική και σιδηροδρομική σύνδεση στα βόρεια με την ανατολική πτέρυγα της συμμαχίας. Συγκεκριμένα, παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία μέσω της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Η χρήση της ως ενδιάμεσου σταθμού παρακάμπτει τη Μαύρη Θάλασσα, την οποία περιπολεί η Ρωσία, και τον Βόσπορο, ένα σημείο ασφυξίας που ελέγχεται από την Τουρκία, μέλος μεν του ΝΑΤΟ, αλλά ιδιότροπο. Επιπλέον, το λιμάνι διαθέτει άφθονη χωρητικότητα, σε αντίθεση με τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά (τα οποία τυχαίνει επίσης να διοικούνται από εταιρείες με δεσμούς με τη ρωσική και την κινεζική κυβέρνηση αντίστοιχα).

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις έχουν εντείνει τη χρήση της Αλεξανδρούπολης για την παράδοση όπλων, συμπεριλαμβανομένων αρμάτων μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και ελικοπτέρων. Πρόσφατα, περισσότερα από 2.400 τεμάχια στρατιωτικού εξοπλισμού βρίσκονταν στην αποβάθρα. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο επικεφαλής της εκεί ομάδας logistics των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, Andre Cameron, στον ανταποκριτή μας, στις 12 Ιουλίου, είχαν μόλις αποσταλεί σε επτά άλλες χώρες του ΝΑΤΟ. Η επόμενη παρτίδα υλικού αναμένεται εντός δεκαπενθημέρου. Ο κ. Cameron λέει επίσης ότι και η Βρετανία και η Ιταλία, μεταξύ άλλων, σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι για αποστολή στρατιωτικού υλικού.

Κ. Χατζημιχαήλ, πρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης

Ο κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ πρόεδρος του Ο.Λ.Α., πιστεύει ότι θα μπορούσε να μετατραπεί σε ένα σημαντικό σημείο μεταφόρτωσης για τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών και άλλων εμπορευμάτων – αν και επί του παρόντος δεν έχει αρκετό βάθος για να φιλοξενήσει μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Το λιμάνι ενδέχεται σύντομα να μετατραπεί σε ενεργειακός κόμβο, με σχέδια για δύο πλωτούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) λίγα μίλια ανοικτά της θάλασσας. Αυτά θα μεταφέρουν κυρίως αμερικανικό LNG στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και άλλα σημεία στη νοτιοανατολική Ευρώπη, βοηθώντας έτσι στη μείωση της εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Με την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, ο Ο.Λ.Α. (που επί του παρόντος στεγάζεται σε ένα μικρό κτίριο δίπλα στην αποβάθρα με στέγη από ελενίτ) έχει εκπονήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο επέκτασης. Σύμφωνα με αυτό θα δημιουργηθεί πολύ περισσότερος χώρος στην αποβάθρα, ένας νέος τερματικός σταθμός εμπορευμάτων, μια επιπλέον προβλήτα 500 μέτρων και μια παράκαμψη του τοπικού αυτοκινητόδρομου. Μια αναβάθμιση της τάξης του 1,1 δισ. ευρώ (1,1 δισ. δολάρια) θα προσθέσει μια επιπλέον γραμμή και θα ηλεκτροδοτήσει τον σιδηρόδρομο που συνδέει το λιμάνι με το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών της ΕΕ. Χάρη στην Ουκρανία, λέει ο κ. Χατζημιχαήλ, «προετοιμαζόμαστε για έναν κόσμο διαφορετικών διαύλων. Θα διαρκέσει πολύ καιρό μετά το τέλος του πολέμου».

Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών χαρακτήρισε την Αλεξανδρούπολη ως «ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια» της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας της χώρας με την Αμερική. Ο James Stavridis, πρώην Ανώτατος Διοικητής των Συμμαχικών Δυνάμεων Ευρώπης, λέει ότι το λιμάνι «βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σταυροδρόμι μεταξύ του Αιγαίου και της Μαύρης Θάλασσας και θα έχει αυξανόμενη δυνητική αξία καθώς τα γεγονότα στην Ουκρανία θα εξελίσσονται «. Δηλώνει ότι το ΝΑΤΟ θα μπορούσε «να ελλιμενίσει προσωρινά πολεμικά πλοία εκεί ώστε να μπορούν να κινηθούν γρήγορα στη Μαύρη Θάλασσα σε περίπτωση κρίσης, με την άδεια της Τουρκίας». Η προοπτική αυτή εξοργίζει τη Ρωσία: ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Dmitry Peskov, περιέγραψε την αυξημένη χρήση του λιμανιού από το ΝΑΤΟ ως ένα «προβληματικό» ζήτημα που «μας κάνει νευρικούς».

Μία από αυτές τις κοινοπραξίες διευθύνεται από τον Ιβάν Σαββίδη, τον Ελληνορώσο μεγιστάνα που εδρεύει στη Ρωσία και φέρεται να έχει καλές σχέσεις με το Κρεμλίνο: υπήρξε βουλευτής της Ενωμένης Ρωσίας, του κόμματος του οποίου ηγείται ανεπίσημα ο κ. Putin. Οι πιθανότητες επιλογής του κ. Σαββίδη φαίνονται ελάχιστες. Εάν προσέφερε τα περισσότερα, η προσφορά θα μπορούσε να μπλοκαριστεί για λόγους ανταγωνισμού: κατέχει ήδη την παραχώρηση του Ο.Λ.Θ.

Η προσφορά της τελευταίας κοινοπραξίας θεωρείται ευρέως ως η επικρατέστερη. Επικεφαλής της είναι μια οντότητα που ελέγχεται από την οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου. Πρόκειται για έναν από τους πλέον γνωστούς δισεκατομμυριούχους της Ελλάδας, με συμφέροντα που καλύπτουν την ενέργεια, τις κατασκευές, τα ακίνητα και τα μέσα ενημέρωσης. Πρώην Έλληνας βουλευτής και, σύμφωνα με πληροφορίες, δωρητής πολλών πολιτικών κομμάτων, είναι παράλληλα ένας από τους καλύτερα διασυνδεδεμένους.

Η αυτοκρατορία των Κοπελούζων έχει μακροχρόνιους επιχειρηματικούς δεσμούς με τη Ρωσία. Για πάνω από 30 χρόνια είναι εταίρος 50/50 στον Προμηθέα, μιας κοινοπραξία με την Gazprom, τον κρατικά ελεγχόμενο ρωσικό γίγαντα του φυσικού αερίου, η οποία παρέχει σήμερα στην Ελλάδα περίπου το ένα τρίτο του φυσικού αερίου της. Σύμφωνα με έκθεση του 2020 του Κέντρου Μελετών για τη Δημοκρατία (CSD), ενός ανεξάρτητου κέντρου μελετών, ο κ. Κοπελούζος είναι «ένας από τους ελάχιστους Έλληνες επιχειρηματίες που έχουν αναπτύξει επιχειρηματικές δραστηριότητες στη Ρωσία, ιδίως στον τομέα των υποδομών». Συμμετείχε στην κοινοπραξία εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.

Ο κ. Κοπελούζος ήταν ένας από τους δύο Έλληνες επιχειρηματίες που συνάντησε ο κ. Putin όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα το 2001. Στο σπίτι του, στην Αθήνα, έχει παραθέσει δείπνα σε κορυφαία στελέχη της Gazprom και Ρώσους αξιωματούχους. Η έκθεση του CSD τον αποκαλεί «τον σημαντικότερο επιχειρηματία που συνδέεται στενά με τα ρωσικά συμφέροντα στην Ελλάδα για τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες» και την εταιρεία συμμετοχών του, τον όμιλο Κοπελούζου, «ενδιάμεσο φορέα των ρωσικών συμφερόντων στην Ελλάδα». Το κέντρο μελετών σημειώνει ότι η εταιρεία συμμετείχε ενεργά στην ανάπτυξη δύο αγωγών υπό ρωσική καθοδήγηση (ο ένας εκ των οποίων μπήκε στο ράφι) για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου και πετρελαίου στην Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες,. Ένα αμερικανικό διπλωματικό τηλεγράφημα που διέρρευσε για τον όμιλο Κοπελούζου, από το 2007, είχε τίτλο «Gazprom by any other name? (η Gazprom υπό άλλη επωνυμία;) « και ανέφερε ότι ο Προμηθέας «λειτουργεί ως προέκταση του δικτύου της Gazprom». Ο όμιλος Κοπελούζου δεν απάντησε σε τρία αιτήματα για σχολιασμό.

Οι υποστηρικτές της υποψηφιότητας Κοπελούζου λένε ότι δεν είναι ρωσικό τσιράκι. «Δεν είναι εγγενώς φιλορώσος ή φιλοδυτικός. Θα συνεργαστεί με οποιονδήποτε. Θέλει απλώς να κερδίσει χρήματα», δηλώνει ένας από αυτούς. Τα τελευταία χρόνια έχει εντείνει τις επιχειρηματικές του συναλλαγές με την Αμερική. Μια εταιρεία που του ανήκει είναι ένας από τους κύριους εργολάβους της ανακαίνισης της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα. Ο όμιλος του είναι επίσης ο κύριος επενδυτής στους πλωτούς τερματικούς σταθμούς LNG που θα παραλαμβάνουν αμερικανικό αέριο.

Αυτές οι πρόσφατες συμφωνίες βοήθησαν να πειστούν ορισμένοι στην Ουάσιγκτον ότι μια Αλεξανδρούπολη που θα ανήκει στον Κοπελούζο δεν θα ήταν στρατηγική καταστροφή. Παρ’ όλα αυτά, η Αμερική έχει καταστήσει σαφές στην ελληνική κυβέρνηση ότι θα προτιμούσε να δει μια κοινοπραξία υπό αμερικανική υποστήριξη να κερδίζει. Κάποιοι δυτικοί αξιωματούχοι λέγεται ότι ανησυχούν ότι, αν η ομάδα υπό την ηγεσία του Κοπελούζου κέρδιζε, θα μπορούσε να δώσει στη Ρωσία καλύτερη εικόνα των τεκταινομένων στο λιμάνι ή, ακόμη χειρότερα, να επιβραδύνει την ανάπτυξή του. Οι όροι του διαγωνισμού δεν προβλέπουν κάποιο ελάχιστο επίπεδο επένδυσης.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Αθήνας υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – πιστή στο ΝΑΤΟ και με πολύ φιλικές σχέσεις με την Αμερική – δεν θα θελήσει να «θορυβήσει» τους συμμάχους της, παραδίδοντας το λιμάνι σε κάποιον που θεωρείται ότι πρόσκειται στον γεωπολιτικό τους αντίπαλο. Εκπρόσωπος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου που πωλεί το λιμάνι υποβαθμίζει τους κινδύνους, λέγοντας ότι, ενώ στόχος της πώλησης είναι «η μεγιστοποίηση της οικονομικής απόδοσης», θα υπάρξει «έλεγχος… ώστε να διασφαλιστεί η εθνική ασφάλεια και άμυνα».

Ο κ. Cameron, υπεύθυνος logistics των Αμερικανών στο λιμάνι, δεν αποσπάται από το ζήτημα της ιδιοκτησίας. Λέει ότι η ομάδα του ετοιμάζεται ήδη για το επόμενο φορτίο στρατιωτικού εξοπλισμού, το οποίο αναμένεται να είναι στη θέση του για την υπεράσπιση των ανατολικών συνόρων του ΝΑΤΟ και της Ουκρανίας μέχρι τα μέσα Αυγούστου. «Και θα υπάρξουν πολλά περισσότερα μετά από αυτό».

© 2022 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

powergame.gr




Πυραυλική επίθεση στο Κίεβο | Χτυπήθηκε το σπίτι της Ελληνίδας προξένου

Τουλάχιστον 5 άνθρωποι τραυματίστηκαν τα ξημερώματα από τη ρωσική επίθεση με πυραύλους κοντά στο κέντρο του Κιέβου, όπως δήλωσε ο αρχηγός της αστυνομίας της Ουκρανίας Ιχόρ Κλιμένκο στο εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο.

Συγκρότημα κατοικιών κοντά στο κέντρο της ουκρανικής πρωτεύουσας, επλήγη νωρίς σήμερα το πρωί από νέο ρωσικό βομβαρδισμό, μετέδωσε το AFP. Πληροφορίες αναφέρουν ότι χτυπήθηκε και το σπίτι της Ελληνίδας αναπληρώτριας πρόξενου.

Τουλάχιστον 4 άνθρωποι έχουν διακομιστεί στο νοσοκομείο, δήλωνε λίγο νωρίτερα σε μήνυμά του στην εφαρμογή Telegram ο δήμαρχος του Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο, τονίζοντας ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που έχουν εγκλωβιστεί στα ερείπια, γεγονός που σημαίνει ότι ο απολογισμός μπορεί να αυξηθεί.

Γίνεται «για τον εκφοβισμό των Ουκρανών (…) καθώς πλησιάζει η σύνοδος κορυφής του NATO», σημείωσε σε δηλώσεις που έκανε σε δημοσιογράφους ο Κλίτσκο, ο οποίος μετέβη στο σημείο που επλήγη.

Τέσσερις εκρήξεις ακούστηκαν γύρω στις 06:30 (και ώρα Ελλάδος) στο Κίεβο, μισή ώρα αφότου ήχησαν οι σειρήνες αντιαεροπορικής άμυνας στην ουκρανική πρωτεύουσα.

Ένα 7χρονο κοριτσάκι διασώθηκε από τα ερείπια, ανέφερε ο δήμαρχος. «Είναι ζωντανή και τα σωστικά συνεργεία προσπαθούν τώρα να σώσουν τη μαμά της».

Ομάδα του AFP που μετέβη εκεί, είδε τους τρεις τελευταίους ορόφους του κτιρίου να φλέγονται και το κλιμακοστάσιό του να έχει καταστραφεί τελείως, ενώ η αστυνομία απέκλεισε τη συνοικία.

«Πύραυλος καταρρίφθηκε από την αντιαεροπορική άμυνα στην περιοχή του Κιέβου, τα θραύσματά του έπεσαν σε χωριό», σημείωσε σε μήνυμά του στο Telegram ο κυβερνήτης της περιφέρειας του Κιέβου Ολέκσι Κουλέμπα.

«Οι στρατιωτικοί μας κάνουν ό,τι μπορούν για να αποτρέψουν τις επιθέσεις κατά της πόλης μας. Αλλά δυστυχώς δεν μπορούμε να εγγυηθούμε 100% την ασφάλεια στο Κίεβο ούτε αλλού στην Ουκρανία όσο η επίθεση αυτή συνεχίζεται», ανέφερε ο Κλίτσκο.

Την ίδια ώρα ο Ουκρανός βουλευτής Ολέκσι Γκοτσάρενκο ανακοίνωσε στο Telegram ότι οι Ρώσοι έριξαν 14 πυραύλους στο Κίεβο και την περιφέρειά του το πρωί.

Στην περιοχή της επίθεσης, πολλοί κάτοικοι είχαν κατέβει από τα κτίρια και πολλοί έκλαιγαν. «Είναι η τρίτη φορά που βομβαρδίζουν εδώ. Ξύπνησα με την πρώτη έκρηξη, βγήκα στο μπαλκόνι και είδα πυραύλους να πέφτουν και άκουσα μια τεράστια έκρηξη και τα πάντα άρχισαν να δονούνται», δήλωσε ο Γιούρι, ένας 38χρονος κάτοικος της περιοχής.

«Έπεσαν τέσσερις πύραυλοι από τις 06:30», δήλωσε επίσης ο Έντουαρντ Τσκούτα, ο οποίος μένει κοντά. Ένα κτίριο «επλήγη απευθείας στους τελευταίους ορόφους και είδα με τα ίδια μου τα μάτια τραυματίες να βγαίνουν» από μέσα, περιέγραψε.

Το προηγούμενο ρωσικό πλήγμα στις αρχές Ιουνίου είχε στόχο εργοστάσιο στην περιφέρεια του Κιέβου και είχε προκαλέσει τον τραυματισμό ενός ανθρώπου.

Στα τέλη Απριλίου άλλος ρωσικός βομβαρδισμός είχε πλήξει το ίδιο συγκρότημα κατοικιών στην πρωτεύουσα κατά τη διάρκεια επίσκεψης του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες. Μια Ουκρανή δημοσιογράφος του Radio Liberty είχε σκοτωθεί τότε στο διαμέρισμά της.

Πηγή : militaire.gr




Μόσχα | Ρωσικοί πύραυλοι κατέστρεψαν μεγάλη ποσότητα αμερικανικών και ευρωπαϊκών όπλων στο Ντονμπάς

Το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι ρωσικοί πύραυλοι κατέστρεψαν μία μεγάλη ποσότητα όπλων και στρατιωτικού υλικού στην περιοχή του Ντονμπάς στα ανατολικά της Ουκρανίας.

Μεταξύ των οπλικών συστημάτων που καταστράφηκαν, ήταν και μερικά που είχαν αποσταλεί από τις ΗΠΑ, αλλά και ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με το ίδιο υπουργείο, πύραυλοι με στόχευση ακριβείας έπληξαν περιοχή κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό Ουντάτσνι, καταστρέφοντας εξοπλισμό που είχε παραδοθεί στις ουκρανικές δυνάμεις.

Ο ουκρανικός στρατός εκδιώχθηκε από το κέντρο του Σεβεροντονέτσκ

Ρωσικά στρατεύματα εξεδίωξαν τον ουκρανικό στρατό από το κέντρο του Σεβεροντονέτσκ, πόλης-κλειδί στην ανατολική Ουκρανία για τον έλεγχο της οποίας οι δύο στρατοί μάχονται εδώ και εβδομάδες, όπως ανακοίνωσε σήμερα το γενικό επιτελείο των ενόπλων δυνάμεων της Ουκρανίας.

«Με τη συνδρομή του πυροβολικού, ο εχθρός εξαπέλυσε επίθεση στο Σεβεροντονέτσκ, σημειώνοντας μερική επιτυχία και εκδιώκοντας τις μονάδες μας από το κέντρο της πόλης. Οι εχθροπραξίες συνεχίζονται», ανέφερε ο στρατός σε ανάρτησή του στο Facebook.

Ο Σερχίι Γκαϊντάι, περιφερειάρχης του Λουχάνσκ -της οποίας το Σεβεροντονέτσκ είναι το διοικητικό κέντρο για το τμήμα που ελέγχεται από τις ουκρανικές αρχές- επιβεβαίωσε ότι οι ουκρανικές δυνάμεις εκδιώχθηκαν από το κέντρο της πόλης.

«Οι οδομαχίες συνεχίζονται… οι Ρώσοι συνεχίζουν να καταστρέφουν την πόλη», έγραψε ο ίδιος σήμερα το πρωί σε ανάρτησή του στο Facebook, μεταφορτώνοντας φωτογραφίες με κτίρια κατεστραμμένα ή στις φλόγες. Οι ρωσικοί βομβαρδισμοί έβαλαν στο στόχαστρο το εργοστάσιο χημικών Αζότ, όπου έχουν βρει καταφύγιο άμαχοι, ενώ έπληξαν επίσης σταθμούς καθαρισμού του νερού της πόλης, συνέχισε.

Στη γειτονική πόλη Λισιτσάνσκ, τρεις άμαχοι, μεταξύ των οποίων και ένα εξάχρονο αγόρι, έχασαν τη ζωή τους σε βομβαρδισμούς κατά τις τελευταίες 24 ώρες, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη.

Η κατάληψη του Σεβεροντονέτσκ θα ανοίξει για τη Μόσχα τον δρόμο προς ακόμη μια μεγάλη πόλη του Ντονμπάς, την Κραματόρσκ, σημαντικό βήμα για να κυριαρχήσει σε όλη αυτή την περιοχή στα σύνορα με τη Ρωσία, μέρος της οποίας βρίσκεται υπό τον έλεγχο φιλορώσων αυτονομιστών από το 2014.

Πηγή : ΑΠΕ




Ρωσία | 93 δισ. ευρώ από τις εξαγωγές καυσίμων τις πρώτες 100 ημέρες πολέμου με την Ουκρανία

Η Ρωσία συσσώρευσε έσοδα 93 δισεκατομμυρίων ευρώ χάρη στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων τις πρώτες εκατό ημέρες του πολέμου που εξαπέλυσε εναντίον της Ουκρανίας την 24η Φεβρουαρίου.

Και το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού προέρχεται από την ΕΕ, σύμφωνα με έκθεση ανεξάρτητου κέντρου μελετών που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα και φέρνει σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση τη Γαλλία.

Η έρευνα, του Centre for research on energy and clean air (CREA, «Κέντρο έρευνας για την ενέργεια και τον καθαρό αέρα»), με έδρα τη Φινλανδία, δίνεται στη δημοσιότητα καθώς το Κίεβο ασκεί πίεση στους Δυτικούς να διακόψουν κάθε εμπορική συναλλαγή με τη Μόσχα, για να σταματήσουν να τροφοδοτούν την πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε πρόσφατα να επιβάλει προοδευτικό εμπάργκο –με εξαιρέσεις– στην εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου. Το ρωσικό φυσικό αέριο, από το οποίο εξαρτάται σε καίριο βαθμό, δεν αναμένεται προς το παρόν να μετατραπεί σε αντικείμενο παρόμοιου μέτρου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του CREA, η ΕΕ αντιπροσώπευε το 61% των εισαγωγών ορυκτών καυσίμων, με αξία περίπου 57 δισ. ευρώ, τις πρώτες 100 ημέρες του πολέμου (24η Φεβρουαρίου-3η Ιουνίου). Οι κυριότεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου το διάστημα αυτό ήταν η Κίνα (12,6 δισεκ. ευρώ), η Γερμανία (12,1 δισεκ.) και η Ιταλία (7,8 δισεκ.).

Τα έσοδα της Ρωσίας προέρχονται κυρίως από την πώληση αργού πετρελαίου (46 δισ.), κατόπιν του αερίου που διαμετακομίζεται μέσω αγωγών (24 δισ.), κατόπιν των πετρελαϊκών προϊόντων, του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), καθώς και του άνθρακα.

Το μάννα αυτό δεν στέρεψε, παρότι οι εξαγωγές της Ρωσίας μειώθηκαν τον Μάιο και παρότι η Μόσχα υποχρεώθηκε να πουλήσει σε τιμές χαμηλότερες από αυτές της αγοράς. Παρά τις εκπτώσεις, η Ρωσία ωφελήθηκε από την παγκόσμια αύξηση των τιμών της ενέργειας.

Μολονότι ορισμένες χώρες έκαναν μεγάλες προσπάθειες να μειώσουν τις εισαγωγές τους (Πολωνία, Φινλανδία, τα κράτη της Βαλτικής), άλλες αντίθετα αύξησαν τις αγορές τους: η Κίνα, η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και… η Γαλλία, σύμφωνα με το CREA.

«Ενώ η ΕΕ προβλέπει πιο αυστηρές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, η Γαλλία αύξησε τις εισαγωγές της και έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού ΥΦΑ στον κόσμο», τονίζει ο Λάουρι Μιλιβίρτα, αναλυτής του CREA.

Επρόκειτο για αγορές σποτ (άμεσα πληρωτέες στην παράδοση με ρευστό) και όχι στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων συμβάσεων, κάτι που σημαίνει ότι η Γαλλία αποφάσισε εν γνώσει της να αγοράσει περισσότερη ρωσική ενέργεια παρά την εισβολή στην Ουκρανία, σημειώνει ο ειδικός.

Η Γαλλία «οφείλει να ευθυγραμμίσει τα λόγια με τις πράξεις της: εάν υποστηρίζει αληθινά την Ουκρανία, πρέπει να εφαρμόσει άμεσα εμπάργκο στα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και να αναπτύξει το ταχύτερο καθαρές μορφές ενέργειας και λύσεις για την ενεργειακή αποδοτικότητα».

Πηγή : ΑΠΕ-ΜΠΕ




Ο Δημήτρης Λιάτσος από τη Μόσχα για τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο του πολέμου

Την ιδιαίτερη θέση που έχει η Τουρκία στη διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα, καθώς είναι μία από τις λίγες χώρες που μπορούν και μιλάμε με τη Μόσχα και το Κίεβο ταυτόχρονα επεσήμανε μιλώντας στην εκπομπή Ena Live News του Ena Channel, ο δημοσιογράφος Δημήτρης Λιάτσος από τη Μόσχα.

Όπως τόνισε ο Δημήτρης Λιάτσος στη Μόσχα θεωρούν πως το Κίεβο δεν έχει δική του βούληση και παρατήρησε πως μετά την αποχώρηση της Ουκρανίας από το διάλογο γίνονται προσπάθειες  επαναπροσέγγισης και κυρίως από την πλευρά της Άγκυρας.

Ταυτόχρονα ο Δημήτρης Λιάτσος αναφέρθηκε και στις ιδιαίτερες οικονομικές σχέσεις που έχει αναπτύξει η Άγκυρα με τη Μόσχα και το Κίεβο και καταφέρνει μέχρι στιγμής να κρατάει ισορροπίες.

 

 

 




Η ρωσική απάντηση στις ανακοινώσεις Μπάιντεν για πυραύλους στην Ουκρανία

Για ενισχυμένο ρίσκο στρατιωτικής αντιπαράθεσης των ΗΠΑ με τη Ρωσία προειδοποιεί η Μόσχα στην πρώτη της αντίδραση μετά τις ανακοινώσεις Μπάιντεν για την αποστολή όπλων στην Ουκρανία.

Τις τελευταίες εξελίξεις σχολίασε ο υφυπουργός Εξωτερικών της χώρας, Σεργκέι Ριαμπκόφ στο πρακτορείο Ria, σημειώνοντας «κάθε αποστολή όπλων που συνεχίζεται, που αυξάνεται, ενισχύει τον κίνδυνο μιας τέτοιας εξέλιξης»

Ο ρώσος υφυπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι οι ΗΠΑ είναι αποφασισμένες «να διεξαγάγουν τον πόλεμο μέχρι τον τελευταίο Ουκρανό για να οδηγήσουν….σε μία “στρατηγική ήττα” την Ρωσία», πράγμα που θεωρεί «πρωτοφανές και επικίνδυνο».

«Θεωρούμε αυτή την κίνηση ως πλήρως αρνητική, καθώς οι απόπειρες να παρουσιαστεί η απόφαση ότι περιέχει και στοιχεία “αυτοσυγκράτησης” είναι άχρηστες. Το γεγονός ότι οι ΗΠΑ, ως επικεφαλής μιας ομάδας κρατών, συνεχίζουν να γεμίζουν με όπλα το καθεστώς του Κιέβου είναι προφανές. Μετά την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης, τα απομεινάρια μιας υπεύθυνης προσέγγισης του ζητήματος από την Ουάσιγκτον έχουν εξαφανιστεί. Αυτό είναι πρωτοφανές και επικίνδυνο. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και κατανοητή σε όλους: οι στόχοι της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης θα επιτευχθούν σε κάθε περίπτωση και η συνέχιση της σύγκρουσης είναι ευθύνη των εχθρών της Ρωσίας. Δυστυχώς, τώρα περνάμε μια πολύ δύσκολη περίοδο» σημείωσε ο Ριαμπκόφ.

Χθες, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι θα εφοδιάσουν την Ουκρανία με το πυραυλικό σύστημα πολλαπλής εκτόξευσης HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) επί ελαφρών τεθωρακισμένων αρμάτων. Τα οπλικά αυτά συστήματα έχουν βεληνεκές 80 χιλιομέτρων. Δεν πρόκειται για συστήματα πολύ μεγάλου βεληνεκούς, εκατοντάδων χιλιομέτρων, αλλά η κίνηση συνιστά σημαντική αναβάθμιση των ουκρανικών αμυντικών ικανοτήτων.

Η προμήθεια αυτών των οπλικών συστημάτων εντάσσεται στο νέο αμερικανικό πακέτο στρατιωτικής βοήθειας, ύψους 700 εκατομμυρίων δολαρίων, οι λεπτομέρειες του οποίου θα ανακοινωθεί σήμερα, ενώ ο Τζο Μπάιντεν έσπευσε να δικαιολογήσει τις αμερικανικές αποφάσεις μέσω άρθρου του στους New York Times.

Μετά την ψυχρολουσία των προηγούμενων ημερών με την ανακοίνωση ότι οι ΗΠΑ δεν θα στείλουν πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς προς την Ουκρανία, ο Αμερικανός πρόεδρος και η κυβέρνησή του προσπαθούν να «χρυσώσουν» το χάπι και να κατευνάσουν την οργή του Κιέβου.

Διαβεβαιώνοντας πως θέλει η Ουκρανία να βρίσκεται σε «όσο πιο ισχυρή θέση είναι δυνατόν» σε περίπτωση ειρηνευτικών διαπραγματεύσεων με τη Ρωσία, ο Αμερικανός πρόεδρος διευκρίνισε: «Δεν ενθαρρύνουμε την Ουκρανία και δεν δίνουμε στην Ουκρανία τα μέσα για να προχωρά σε πλήγματα πέραν των συνόρων της», δηλαδή πλήγματα στη Ρωσία. Στο άρθρο του στους Times, ο Δημοκρατικός πρόεδρος υποσχέθηκε επίσης, την ώρα που ο ουκρανικός στρατός έχει βρεθεί αντιμέτωπος με εξαιρετικά εντατικές επιχειρήσεις των ρωσικών στρατευμάτων στο ανατολικό τμήμα της χώρας, πως «δεν θα ασκήσει καμία πίεση στην ουκρανική κυβέρνηση, κατ’ ιδίαν ή δημόσια, για να παραχωρήσει εδάφη της».

Την ίδια ώρα, ο Ουκρανός πρόεδρος, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, σε συνέντευξή του σε αμερικανικό μέσο, προσπάθησε να καθησυχάσει τους Αμερικανούς και τους Ρώσους υποστηρίζοντας ότι η χώρα του δεν σκοπεύει να χτυπήσει σε ρωσικά εδάφη.

«Εμείς δεν σχεδιάζουμε να επιτεθούμε στη Ρωσία. Δεν μας ενδιαφέρει η Ρωσική Ομοσπονδία. Δεν παλεύουμε στα εδάφη τους» είπε χαρακτηριστικά.

Πηγή:efsyn.gr
Φωτο: AP




Βαρθολομαίος | Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι διαβολικός και άδικος

Ως διαβολικό και άδικο χαρακτήρισε τον πόλεμο που διεξάγεται στην Ουκρανία ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος από την Ιερά Μονή Αναλήψεως του Σωτήρος στη Δράμα οπού βρέθηκε για την τέλεση τρισαγίου στη μνήμη του μακαριστού Μητροπολίτη Παύλου. Χρειαζόμαστε όλοι την ειρήνη τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης.

Η Ιταλία και η Ουγγαρία προέτρεψαν την Ευρωπαϊκή Ένωση να απευθύνει ξεκάθαρα έκκληση για κατάπαυση του πυρός στην Ουκρανία και ειρηνευτικές συνομιλίες με τη Ρωσία, την ώρα που άλλα κράτη μέλη της ΕΕ φαίνονται αποφασισμένα να υιοθετήσουν μια σκληρή γραμμή με τη Μόσχα ενόψει της ευρωπαϊκής συνόδου κορυφής την ερχόμενη εβδομάδα.

Προσχέδιο συμπερασμάτων για τη σύνοδο κορυφής της 30ής και 31ης Μαΐου, που είδε το Reuters και φέρει ημερομηνία 19 Μαΐου, περιγράφει την ΕΕ ως «αμετακίνητη στη δέσμευσή της να βοηθήσει την Ουκρανία να ασκήσει το εγγενές δικαίωμά της στη νόμιμη άμυνα απέναντι στη ρωσική επιθετικότητα». Δεν αναφέρεται σε ειρηνευτικές συνομιλίες.

Σε μια συνάντηση αντιπροσώπων της ΕΕ, ο Ιταλός πρεσβευτής πρότεινε αλλαγές στο κείμενο λέγοντας ότι θα πρέπει να αναφέρεται σε ειρηνευτικές συνομιλίες και να ορίζει μια άμεση κατάπαυση του πυρός ως έναν από τους πρώτους στόχους της ΕΕ, σύμφωνα με πρόσωπα που συμμετείχαν στη συνάντηση.

Η πρόταση αυτή υποστηρίχθηκε από την Ουγγαρία και την Κύπρο, οι οποίες είναι από τις χώρες με τις πιο ισχυρές αντιρρήσεις για μια νέα δέσμη κυρώσεων της ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας που έχει μπλοκαριστεί εδώ και εβδομάδες λόγω εσωτερικών διαφωνιών.

Η Ουγγαρία εναντιώνεται σε ένα σχεδιαζόμενο εμπάργκο πετρελαίου, ενώ η Κύπρος ανησυχεί για μια προτεινόμενη απαγόρευση στις πωλήσεις ιδιοκτησιών σε Ρώσους πολίτες.




Το νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ στη Ρωσία με εμπάργκο στο πετρέλαιο – Πρόταση να μπει στο στόχαστρο ο Πατριάρχης Μόσχας

ΗΕυρωπαϊκή Ένωση προτείνει την επιβολή κυρώσεων στον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλο, για τον ρόλο του στον πόλεμο της Ουκρανίας, σύμφωνα με έγγραφο που επικαλείται το Γαλλικό Πρακτορείο (AFP). Η πρόταση γίνεται γνωστή την ώρα που ανακοινωνόταν το νέο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας που περιλαμβάνει σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.

Η επικεφαλής της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιν, ανακοίνωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει:

Εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο: «Θα καταργήσουμε σταδιακά την προμήθεια αργού πετρελαίου από τη Ρωσία εντός 6 μηνών και τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους» δήλωσε η πρόεδρος φον ντερ Λάιεν.

Κυρώσεις κατά υψηλόβαθμών στρατιωτικών αξιωματούχων της Ρωσίας και άλλων προσώπων που διέπραξαν εγκλήματα πολέμου

Το νέο πακέτο εντάσσει τη ρωσική τράπεζα Sberbank και άλλες μεγάλες τράπεζες στο μπλόκο από το σύστημα Swift

Αυτό είναι το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας

Ειδικότερα, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν παρουσίασε το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, το οποίο θα περιλαμβάνει ένα σταδιακό εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.

Πρώτον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την πρόσθετη καταχώριση στη μαύρη λίστα με τις κυρώσεις, αξιωματούχων και άλλων προσώπων που ενεπλάκησαν στα εγκλήματα πολέμου στην Μπούτσα, αλλά και των υπεύθυνων για τις «απάνθρωπες» σκηνές στην πόλη της Μαριούπολης, όπως είπε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. «Αυτό είναι ακόμα ένα μήνυμα στους δράστες του Κρεμλίνου: γνωρίζουμε ποιοι είστε, θα σας κρατάμε υπόλογους και δεν θα διαφύγετε», πρόσθεσε.

Δεύτερον, το 6ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει τον αποκλεισμό πρόσθετων σημαντικών ρωσικών τραπεζών, μεταξύ των οποίων τη ρωσική τράπεζα Sberbank, τη μεγαλύτερη τράπεζα της Ρωσίας, που κατέχει περίπου το 37% του ρωσικού τραπεζικού τομέα. «Χτυπάμε τράπεζες που είναι συστημικά σημαντικές στο ρωσικό χρηματοπιστωτικό σύστημα και στην ικανότητα του Πούτιν να σπείρει την καταστροφή», δήλωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής.

Τρίτον, μετά την απαγόρευση του Sputnik και του RT, απαγορεύεται η μετάδοση στην ΕΕ, τριών ακόμη ρωσικών ειδησεογραφικών καναλιών. «Δεν επιτρέπεται να μεταδίδουν το περιεχόμενό τους πλέον στην ΕΕ, ούτε δορυφορικά ούτε μέσω διαδικτύου. Τα κανάλια αυτά είναι φερέφωνα των ψευδών ειδήσεων και της προπαγάνδας του Πούτιν και δεν πρέπει να τους δίνουμε άλλο βήμα», σημείωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Τέταρτον, το Κρεμλίνο βασίζεται σε λογιστές και συμβούλους από την Ευρώπη και αυτό θα σταματήσει. Δεν θα παρέχονται πλέον αυτές οι υπηρεσίες στη Ρωσία.

Πέμπτον, μετά την απαγόρευση του ρωσικού άνθρακα σήμερα θα απαγορευθούν σταδιακά οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. «Δεν θα είναι εύκολο, γιατί κάποια κράτη-μέλη εξαρτώνται από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά είναι κάτι που πρέπει να γίνει», παραδέχτηκε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Προτείνεται η απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου από την Ευρώπη, με πλήρη απαγόρευση εισαγωγής δια θαλάσσης και μέσω αγωγών διυλισμένου και αργού πετρελαίου. Αυτό θα γίνει με τρόπο σταδιακό, εντός 6 μηνών για το αργό πετρέλαιο και μέχρι το τέλος του έτους για τα διυλισμένα προϊόντα, ώστε «να περιοριστεί ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αγορά», ανέφερε η Πρόεδρος της Επιτροπής. «Έτσι θα μεγιστοποιηθεί η πίεση στη Ρωσία, ενώ ταυτόχρονα θα ελαχιστοποιήσουμε την παράπλευρη ζημιά σε εμάς και σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής επισήμανε ότι με όλα τα παραπάνω βήματα η Ευρώπη στερεί από τη ρωσική οικονομία τη δυνατότητά της να εκσυγχρονιστεί, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Η Ρωσία ήθελε να σβήσει την Ουκρανία από τον χάρτη, όμως η Ουκρανία έχει υψώσει το ανάστημά της ενωμένη και με γενναιότητα και ο Πούτιν τελικά θα καταστρέψει τη δική του χώρα», ανέφερε.

Επιπλέον, η Πρόεδρος της Επιτροπής τόνισε ότι η ΕΕ δεν θέλει μόνο να βοηθήσει την Ουκρανία να νικήσει τον πόλεμο, αλλά και να ορθοποδήσει μετά τον πόλεμο. Πρότεινε η ΕΕ να αρχίσει να εργάζεται σε ένα φιλόδοξο πακέτο ανοικοδόμησης της χώρας, το οποίο θα φέρει μαζικές επενδύσεις. Η ίδια σημείωσε ότι η ΕΕ έχει ήδη κάνει πολλά, με άμεση στήριξη στον ουκρανικό προϋπολογισμό και πακέτο μακροοικονομικής βοήθειας, ενώ οι δασμοί από τα προϊόντα της χώρας έχον σταματήσει. Τόνισε, επίσης, ότι το ΑΕΠ της Ουκρανίας θα μειωθεί κατά 35-50% φέτος και ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι από το Μάιο και μετά η Ουκρανία θα χρειάζεται 5 εκατομμύρια ευρώ το μήνα για να συνεχίσει να υπάρχει. «Πρέπει να τους στηρίξουμε, αλλά δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας. Καλωσορίζω ότι και οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν σοβαρή στήριξη στον προϋπολογισμό της Ουκρανίας και πρέπει να κάνουμε και εμείς το ίδιο, ως ΕΕ», είπε η Πρόεδρος της Κομισιόν, προσθέτοντας ότι σε δεύτερο στάδιο θα έρθει η ανοικοδόμηση της χώρας, μετά τη συγκλονιστική καταστροφή σε σπίτια, σιδηροδρόμους, σχολεία, εργοστάσια. «Μέσα στο χάος του πολέμου είναι δύσκολο να καταλήξουμε σε μια ακριβή εκτίμηση, αλλά οι οικονομολόγοι μιλούν για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ», ανέφερε η Πρόεδρος της Κομισιόν.

Ουγγαρία και Σλοβακία μπορούν να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικό αργό έως τα τέλη του 2023

Η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα είναι σε θέση να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικό αργό έως τα τέλη του 2023 βάσει υφιστάμενων συμβολαίων, δήλωσε σήμερα ευρωπαϊκή πηγή στο Reuters, επωφελούμενες από τις εξαιρέσεις στο εμπάργκο πετρελαίου που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η Κομισιόν πρότεινε σήμερα να απαγορευτούν οι εισαγωγές ρωσικού αργού εντός έξι μηνών καθώς και των προϊόντων διύλισης έως τα τέλη του έτους. Σε μια προσπάθεια να πεισθούν οι επιφυλακτικές χώρες να μην ασκήσουν βέτο στην πρόταση, οι Βρυξέλλες πρότειναν μια μεγαλύτερη περίοδο για την εφαρμογή του εμπάργκο για την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, σύμφωνα με την πηγή.




Υπερδνειστερία | Καταγγέλλει επίθεση από ουκρανικό έδαφος – Οξύνεται η ένταση στην περιοχή

Η κρίση στην Υπερδνειστερία προκαλεί φόβους για επέκταση του πολέμου και στη Μολδαβία

Οι αρχές της αυτόκλητης φιλορωσικής δημοκρατίας της Υπερδνειστερίας στην Μολδαβία ανακοίνωσαν σήμερα ότι πυρά ερρίφθησαν την νύκτα «από το έδαφος της Ουκρανίας» εναντίον χωριού στο οποίο βρίσκεται αποθήκη πυρομαχικών των ρωσικών δυνάμεων που είναι ανεπτυγμένες στον μολδαβικό θύλακα.

Το «υπουργείο Εσωτερικών» της Υπερδνειστερίας αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι τη χθεσινή νύκτα «εντοπίσθηκαν πολλά drones επάνω από το χωριό Κολμπάσνα» ενώ σήμερα το πρωί ερρίφθησαν πυρά εναντίον του χωριού «από το έδαφος της Ουκρανίας».

Τα νέα αυτά «περιστατικά» που προστίθενται στις «εκρήξεις» που έχουν καταγγείλει οι αυτονομιστικές αρχές της Υπερδνειστερίας τις τελευταίες δύο ημέρες συντηρούν την ένταση και συμβάλλουν στην δημιουργία κλίματος που ευνοεί την επέκταση των πολεμικών επιχειρήσεων της Ρωσίας στον φιλορωσικό θύλακα.

ΗΠΑ: Απόπειρα κλιμάκωσης εντάσεων
Η Ουάσινγκτον προειδοποίησε χθες, χωρίς να κατονομάσει την Ρωσία, για τις απόπειρες κλιμάκωσης της έντασης στην Υπερδνειστερία. «Διατηρούμε την ανησυχία μας απέναντι σε κάθε πιθανή απόπειρα να προκληθεί κλιμάκωση των εντάσεων», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Νεντ Πράις.

«Δεν γνωρίζουμε όλες τις λεπτομέρειες. Συντονιζόμαστε με τις εκκλήσεις για ηρεμία της μολδαβικής κυβέρνησης απέναντι στα συμβάντα αυτά και υποστηρίζουμε πλήρως την εδαφική ακεραιότητα και την κυριαρχία της Μολδαβίας», πρόσθεσε.

Το Κίεβο κατηγόρησε ευθέως την Μόσχα ότι επιδιώκει την αποσταθεροποίηση της φιλορωσικής δημοκρατίας, που συνορεύει με την Ουκρανία.

«Η Ρωσία θέλει να αποσταθεροποιήσει την Υπερδνειστερία», πράγμα που σημαίνει ότι η Μολδαβία θα πρέπει να περιμένει «προσκεκλημένους», δήλωσε χθες στο Twitter ο σύμβουλος της ουκρανικής προεδρίας Μιχαΐλο Ποντολιάκ.

«Αν η Ουκρανία πέσει, αύριο τα ρωσικά στρατεύματα θα βρεθούν στις πόρτες του Κισινάου», την πρωτεύουσα της Μολδαβίας, προειδοποίησε ο ουκρανός προεδρικός σύμβουλος.

Οι ουκρανικές υπηρεσίες Πληροφοριών έγραψαν στο Telegram ότι η Μόσχα προετοιμάζει «πυραυλικά πλήγματα κατά της Υπερδνειστερίας προκαλώντας θύματα» για να κατηγορήσει στην συνέχεια το Κίεβο.

Οι Ρώσοι στρατιώτες που έχουν αναπτυχθεί στην αποσχισθείσα φιλορωσική δημοκρατία έχουν τεθεί «σε κατάσταση πλήρους συναγερμού», ανακοίνωσε χθες το ουκρανικό υπουργείο Αμυνας.

Η Μολδαβία, η οποία συγκάλεσε χθες εκτάκτως το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας, ανακοίνωσε την λήψη μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειά της.

«Πρόκειται για απόπειρα αύξησης των εντάσεων. Καταδικάζουμε με δριμύτητα τέτοιες ενέργειες. Οι μολδαβικές αρχές θα φροντίσουν να αποτρέψουν την εμπλοκή της δημοκρατίας σε σύρραξη», δήλωσε η φιλοευρωπαία πρόεδρος της Μολδαβίας Μάια Σαντού μετά την συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας.

Καλώντας τον πληθυσμό να διατηρήσει την ηρεμία, ανακοίνωσε σειρά μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας της μικρής αυτής χώρας της ανατολικής Ευρώπης, όπως η ενίσχυση των ελέγχων στις οδικές αρτηρίες και στα μέσα μεταφοράς, των συνοριακών περιπολιών και την λήψη επιπλέον μέτρων για την προστασία των ζωτικής σημασίας υποδομών.

Κλίμα ανησυχίας επικρατεί από την έναρξη της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία στην Μολδαβία, πρώην σοβιετική δημοκρατία, που φοβάται ότι θα είναι ο επόμενος στόχος της Μόσχας.

Η ανησυχία επιτάθηκε έπειτα από σειρά εκρήξεων που σημειώθηκαν χθες και σήμερα στην Υπερδνειστερία, που υποστηρίζεται οικονομικά και στρατιωτικά από την Μόσχα.

Τα «περιστατικά» των τελευταίων δύο ημερών σημειώνονται την ώρα που οι αρχές της Μολδαβίας φοβούνται άνοιγμα παράπλευρου μετώπου της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία και ενώ οι σχέσεις του Κισινάου με την Μόσχα είναι τεταμένες από την ανάληψη της προεδρίας από την φιλοευρωπαία Μάια Σαντού.

Οι φόβοι ενισχύθηκαν την περασμένη εβδομάδα όταν ρώσος στρατηγός δήλωσε ότι η Μόσχα επιδιώκει να καταλάβει την νότια Ουκρανία, που συνορεύει με την Υπερδνειστερία, ώστε να διασφαλίσει απευθείας πρόσβαση στον αυτονομιστικό θύλακα που η Μόσχα υποστηρίζει οικονομικά και στρατιωτικά.

Ο στρατηγός Ρουστάμ Μινεκάιεφ, υποδιοικητής των δυνάμεων της Κεντρικής Ρωσικής Διοίκησης, δήλωσε επίσης ότι ο ρωσόφωνος πληθυσμός της Μολδαβίας είναι «θύμα καταπίεσης». Το πρόσχημα αυτό επικαλείται συστηματικά η Μόσχα για τις στρατιωτικές της επεμβάσεις. Την «υπεράσπιση της ρωσικής μειονότητας» επικαλέσθηκε και για την εισβολή της στην Ουκρανία.

Η Μολδαβία κάλεσε τον ρώσο πρεσβευτή για να διαμαρτυρηθεί για τις απειλητικές δηλώσεις αυτές, ζητώντας από την Μόσχα «να σεβαστεί την εδαφική της ακεραιότητα».

Η Υπερδνειστερία αποσχίσθηκε από το κράτος της Μολδαβίας έπειτα από σύντομη εμφύλια σύρραξη μετά την διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης. Ο θύλακας, με πληθυσμό 500.000 κατοίκων, εξαρτάται σχεδόν πλήρως από την Μόσχα, η οποία χορηγεί δωρεάν φυσικό αέριο και έχει αναπτύξει εκεί δύναμη 1.500 στρατιωτών.

Η Μολδαβία, μικρή χώρα της ανατολικής Ευρώπης με πληθυσμό 2,6 εκατομμύρια κατοίκους, στριμωγμένη ανάμεσα στην Ρουμανία και την Ουκρανία, υφίσταται ήδη τις συνέπειες της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία με την εισροή 400.000 προσφύγων.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ




Δήμος Καβάλας | Το ευχαριστώ του Ουκρανού Προξένου

Ευχαριστήριο μήνυμα έστειλε ο πρόξενος της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη Vadym Sabluk στο Δήμαρχο Καβάλας με αφορμή τη συνδρομή των Καβαλιωτών προς τον ουκρανικό λαό.

Σε σχετική ανάρτηση του ο Δήμος Καβάλας στη σελίδα του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης αναφέρει.
«ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ: Ευχαριστήριο μήνυμα του Προξένου της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, Vadym Sabluk, προς τον Δημάρχο Καβάλας, Θόδωρο Μουριάδη
“Σας ευχαριστούμε ολόκαρδα για την τεράστια συμμετοχή σας στον αγώνα του Ουκρανικού λαού στον ρωσοουκρανικό πόλεμο, ο οποίος οδήγησε σε ανθρωπιστική καταστροφή.
Ευχαριστούμε για την άμεση ανταπόκριση σας προσωπικά, καθώς και στον καθένα, ο οποίος συνεισέφερε στην συγκέντρωση της ανθρωπιστικής βοήθειας, στη μεταφορά της ή με οποιονδήποτε άλλον τρόπο.
Η κάθε προσφορά σας είναι πολύ σημαντική και σώζει εκατοντάδες ζωές, είναι πραγματική απόδειξη της καλοσύνης και της στήριξης των Ελλήνων”.

 




Αιφνιδιαστική κλιμάκωση – Η Ρωσία κόβει το αέριο στην Πολωνία – στα ύψη οι τιμές

Η Ρωσία κόβει το αέριο στην Πολωνία κλιμακώνοντας τα αντίποινά της προς την Ευρώπη για τις εναντίον τις κυρώσεις σχετικά με την εισβολή στην Ουκρανία.

Η Μόσχα φαίνεται πως έχει αποφασίσει να πραγματοποιήσει την απειλή της να κόψει την παροχή στις χώρες που δεν δέχονται να την πληρώσουν σε ρούβλια. Σύμφωνα με την Ευρώπη, μια τέτοια επιλογή, να πληρώσουν δηλαδή οι χώρες που αγοράζουν αέριο από τη Ρωσία σε ρούβλια θα αποδυνάμωνε αισθητά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί.

«Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι λάβαμε σχετικές απειλές από την Gazprom που σχετίζονται με τον τρόπο πληρωμής» ανέφερε ο Πολωνός πρωθυπουργός μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο. «Η Πολωνία επιμένει στη συμφωνία που υπάρχει και ίσως η Ρωσία προσπαθήσει να μας τιμωρήσει γι αυτό» κόβοντας τις παραδόσεις.

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκαν 17% καθώς η αγορά προσπαθεί να υπολογίσει το ρίσκο οι συγκεκριμένες αντι-κυρώσεις να προχωρήσουν και σε άλλες χώρες. Η απειλή της διακοπής της παροχής υπάρχει εδώ και εβδομάδες, όμως φαινόταν πως η κατάσταση δεν θα οδηγηθεί στα άκρα.

www.dikaiologitika.gr



Λαβρόφ: Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να ξεσπάσει 3ος Παγκόσμιος πόλεμος

«Ο Ζελένσκι υποδύεται ότι διαπραγματεύεται γιατί είναι καλός ηθοποιός αλλά η καλή θέληση έχει και τα όριά της»

ΗΜόσχα θα συνεχίσει τις ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις με το Κίεβο, διαβεβαίωσε απόψε ο επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Σεργκέι Λαβρόφ, κατηγορώντας ωστόσο την Ουκρανία ότι «παριστάνει» πως συζητά και προειδοποιώντας ταυτόχρονα ότι υπάρχει «πραγματικός» κίνδυνος να ξεσπάσει τρίτος παγκόσμιος πόλεμος.

«Ο κίνδυνος είναι σοβαρός, είναι πραγματικός, δεν πρέπει να τον υποτιμούμε», τόνισε.

Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών κατηγόρησε τον Ουκρανό πρόεδρο, έναν πρώην ηθοποιό που εξελέγη το 2019, ότι «υποδύεται» ότι διαπραγματεύεται. «Είναι καλός ηθοποιός (…) αν κοιτάξουμε προσεκτικά και διαβάσουμε προσεκτικά αυτά που λέει, θα βρούμε χιλιάδες αντιφάσεις», είπε.

«Η καλή θέληση έχει και τα όριά της. Και αν δεν είναι αμοιβαία, δεν συμβάλλει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης», είπε ο Λαβρόφ, σύμφωνα με τα ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία.

«Αλλά συνεχίζουμε να διεξάγουμε διαπραγματεύσεις με την ομάδα που επέλεξε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι. Προσθέτοντας βέβαια ότι «οι επαφές αυτές θα συνεχιστούν».

Η «κατάσταση» στην Ουκρανία θα λήξει με μια συνθήκη. Όμως το περιεχόμενό της θα εξαρτηθεί από την κατάσταση στο στρατιωτικό πεδίο. Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο Λαβρόφ.




Βλαντιμίρ Ζελένσκι | «Ευγνώμων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής…»

Την ευγνωμοσύνη του στις ΗΠΑ εξέφρασε ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βλαντιμίρ Ζελένσκι για την άνευ προηγουμένου βοήθεια που τους προσφέρουν απέναντι στη ρωσική εισβολή.
Ο ουκρανός πρόεδρος συναντήθηκε και συζήτησε με τον υπουργό Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν και τον υπουργό Άμυνας Λόιντ Όστιν για την αμυντική βοήθεια, την ενίσχυση της πολιτικής κυρώσεων κατά της Ρωσίας, την οικονομική στήριξη της Ουκρανίας και την εγγύηση ασφαλεία
Σύμφωνα με ανάρτηση του υπουργείου Άμυνας της Ουκρανίας

«Πρόεδρος της Ουκρανίας Βλαντιμίρ Ζελένσκι: Πολύ πολύτιμη και σημαντική η επίσκεψη της αντιπροσωπείας των αμερικανικών υψηλών αξιωματούχων στο Κίεβο αυτή τη στιγμή που είναι υπεύθυνη για το ουκρανικό κράτος.
Συζήτησε με τον υπουργό Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν και τον υπουργό Άμυνας Λόιντ Όστιν για την αμυντική βοήθεια, την ενίσχυση της πολιτικής κυρώσεων κατά της Ρωσίας, την οικονομική στήριξη της Ουκρανίας και την εγγύηση ασφαλείας. Ευγνώμων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής για την άνευ προηγουμένου βοήθεια!»

Και άλλες ειδήσεις απο την μυστική επίσκεψη Άντονι Μπλίνκεν και Λόιντ Όστιν στο Κίεβο…

Άντονι Μπλίνκεν και Λόιντ Όστιν ανακοίνωσαν τη σταδιακή επιστροφή των Αμερικανών διπλωματών στην Ουκρανία, τον διορισμό νέου Αμερικανού πρεσβευτή στη χώρα και την παροχή επιπλέον βοήθειας στη χώρα ύψους άνω των 700 εκ. δολαρίων.

Οι δύο Αμερικανοί υπουργοί ταξίδεψαν στην Πολωνία το Σάββατο και μετέβησαν οδικώς στην Ουκρανία την Κυριακή, όπου συναντήθηκαν με τον πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, τον υπουργό Εξωτερικών Ντμίτρο Κουλέμπα και τον υπουργό Άμυνας Ολέξι Ρέζνικοφ.

Για λόγους ασφαλείας η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε με μεγάλη μυστικότητα και επιβεβαιώθηκε από την Ουάσινγκτον μόνο αφού ο Μπλίνκεν και ο Όστιν είχαν αποχωρήσει από το ουκρανικό έδαφος.

Ωστόσο ο Ζελένσκι είχε αναφερθεί σε αυτή ήδη από το Σάββατο, ενώ Ουκρανοί αξιωματούχοι είχαν επιβεβαιώσει χθες την παρουσία των δύο Αμερικανών υπουργών στο Κίεβο.

Στη διάρκεια των συναντήσεών τους οι δύο Αμερικανοί υπουργοί ανακοίνωσαν τη σταδιακή επιστροφή της αμερικανικής διπλωματικής παρουσίας στην Ουκρανία.

Ο Μπλίνκεν επεσήμανε ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν πρόκειται να διορίσει τις επόμενες ημέρες νέα πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Ουκρανία την Μπρίτζετ Μπρινκ, νυν πρεσβευτή στη Σλοβακία.

Οι ΗΠΑ δεν διαθέτουν πρεσβευτή στην Ουκρανία από το 2019 και τις υποθέσεις της αμερικανικής διπλωματικής αποστολής διαχειρίζονται επιτετραμμένοι.

Η επιστροφή της διπλωματικής παρουσίας των ΗΠΑ στη χώρα θα είναι σταδιακή.

«Από την αρχή των εχθροπραξιών διαθέτουμε μια ομάδα στην Πολωνία η οποία κάνει τη δουλειά αυτή. Από αυτή την εβδομάδα τα μέλη της ομάδας θα πραγματοποιούν ημερήσιες μετακινήσεις στο εσωτερικό της Ουκρανίας», εξήγησε αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στους δημοσιογράφους που ανέμεναν τους δύο Αμερικανούς υπουργούς στην πολωνική πλευρά των συνόρων.

Εξάλλου οι ΗΠΑ θα αυξήσουν τη στρατιωτική βοήθεια που παρέχουν στην Ουκρανία αποδεσμεύοντας 700 εκ. δολάρια, από τα οποία περίπου τα 300 εκ. θα βοηθήσουν τους Ουκρανούς να αποκτήσουν από την αγορά τα όπλα που χρειάζονται, επεσήμαναν Αμερικανοί αξιωματούχοι.

Τα υπόλοιπα θα πάνε στους περιφερειακούς συμμάχους της Ουκρανίας που παρείχαν στη χώρα βοήθεια και οι οποίοι πρέπει να αναπληρώσουν τα αποθέματα όπλων τους.

Παράλληλα περισσότεροι από 50 Ουκρανοί αναμένεται να ολοκληρώσουν σήμερα την εκπαίδευσή τους στη χρήση πυροβόλων Howitzer τα οποία έχει αρχίσει να στέλνει η Ουάσινγκτον στο Κίεβο, δήλωσε ο Τζον Κίρμπι εκπρόσωπος του Πενταγώνου.

Ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας εκτίμησε ότι η Ουκρανία μπορεί να κερδίσει τον πόλεμο εάν έχει καλό εξοπλισμό, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών από την πλευρά του ισχυρίστηκε ότι η Ρωσία έχει ήδη αποτύχει.

 

 

 




Βαρέα όπλα ζήτησαν οι ΗΠΑ για την Ουκρανία από την Ελλάδα κι όχι μόνο

Η εφημερίδα New York Times αποκαλύπτει ότι στο Πεντάγωνο αυτή την εβδομάδα, τόσο ο υπουργός Άμυνας Λόιντ Όστιν (Austin) όσο και ο στρατηγός Μίλεϊ (Milley) είχαν ασταμάτητα τηλεφωνήματα και συναντήσεις με συμμάχους με επίκεντρο ένα θέμα: τα όπλα. Το δημοσίευμα υπογράφουν οι Helene Cooper, Eric Schmitt και David E. Sanger και έχει τίτλο Next Phase of War Will Be Pivotal for Russia and Ukraine, U.S. Says.

Ο κ. Austin μίλησε με τον Ρουμάνο ομόλογό του τη Δευτέρα και με τον Ισπανό υπουργό Άμυνας την Τρίτη. Την Τετάρτη συναντήθηκε με τον Πολωνό υπουργό Άμυνας και την Πέμπτη συζήτησε με τον Τσέχο ομόλογό του. Μετά από εβδομάδες εστίασης σε αντιαρματικά και αντιαεροπορικά όπλα όπως Javelins και Stingers, οι νέες αποστολές την τελευταία εβδομάδα περιελάμβαναν πυροβολικό μεγάλης εμβέλειας, τακτικά οχήματα και κινητά συστήματα ραντάρ, για να βοηθήσουν τους Ουκρανούς να εντοπίσουν και να καταστρέψουν θέσεις ρωσικού πυροβολικού.

Άλλες χώρες στέλνουν άρματα μάχης, περισσότερο πυροβολικό και πυραύλους κατά πλοίων. Ο στρατηγός Milley, αυτή την εβδομάδα, επικοινώνησε με χώρες με βαρύ πυροβολικό και οπλισμό: Αυστραλία, Βρετανία, Καναδάς, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σουηδία και Τουρκία.

 

Πηγή : hellasjournal.com

φωτογραφία: cnn.gr




Οι Ρώσοι επιτίθενται στο Αζοφστάλ – Μικρά παιδιά και μητέρες ζητούν παρέμβαση

Εφόρμηση εναντίον του εργοστασίου χάλυβα Αζοφστάλ στη Μαριούπολη ετοιμάζουν οι ρωσικές δυνάμεις. Περισσότεροι από 2.000 άμαχοι έχουν κρυφτεί σε αυτό και οι δυνάμεις τους, τους εγκαταλείπουν. Άμεση εκεχειρία ζητάει ο ΟΗΕ.

Οι ρωσικές δυνάμεις επιχειρούν να εφορμήσουν εναντίον του εργοστασίου Αζοφστάλ στη Μαριούπολη από εδάφους, με τη στήριξη αεροπορικών πληγμάτων και βομβαρδισμών πυροβολικού, δήλωσε σήμερα ο σύμβουλος του Ουκρανού προέδρου Ολεκσίι Αρέστοβιτς.

Τελειώνουν οι αντοχές όσων βρίσκονται στο Αζοφστάλ

Την ίδια ώρα, στο τελευταίο προπύργιο της Μαριούπολης φέρονται να βρίσκονται περισσότεροι από 2.000 εγκλωβισμένοι άμαχοι. Στην Ουκρανία υποστηρίζουν πως μέσα στο εργοστάσιο υπάρχουν άνθρωποι που έχουν καταφύγει εκεί εδώ και 50 ημέρες, ενώ κάνουν λόγο για μητέρες με παιδιά που δεν έχουν πλέον άλλες δυνάμεις και ζητούν απεγνωσμένα να δουν τον ήλιο.

Άλλες αναφορές υποστηρίζουν πως αρκετοί από τους άμαχους που κατέφυγαν στο Αζοφστάλ έχουν καταπλακωθεί από κτήρια που έπεσαν μετά από επιθέσεις. Ο Guardian δημοσίευσε βίντεο στο οποίο μικρά παιδιά και μητέρες ζητούν να υπάρξει παρέμβαση για να μπορέσουν να μετακινηθούν σε ένα ασφαλές μέρος, καθώς δεν αντέχουν κρυμμένοι άλλο στο συγκεκριμένο σημείο.

«Τα τρόφιμα, οι προμήθειες και το νερό μας τελειώνουν. Δεν θα έχουμε να δώσουμε τίποτα στα παιδιά. Θέλουμε να πάνε τα παιδιά μας σε μια ειρηνική περιοχή. Είμαστε στο επίκεντρο, δεν μπορούμε να βγούμε έξω. Ζητάμε εγγυήσεις για την ασφάλεια των παιδιών μας. Ανησυχούμε για τη ζωή τους», αναφέρει μια από τις γυναίκες που μίλησαν στο βίντεο.

Δείτε το βίντεο:

Άμεση εκεχειρία ζητάει ο ΟΗΕ για τη Μαριούπολη

Ο ΟΗΕ απηύθυνε σήμερα έκκληση για την εφαρμογή μιας «άμεσης» εκεχειρίας στη Μαριούπολη, προκειμένου να επιτραπεί η εκκένωση περίπου 100.000 αμάχων, που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε αυτό το ουκρανικό λιμάνι, το οποίο ελέγχει σχεδόν πλήρως ο ρωσικός στρατός, σε ένα δελτίο τύπου του συντονιστή του στην Ουκρανία.

«Χρειάζεται μια κατάπαυση των εχθροπραξιών αμέσως για να σωθούν ζωές. Όσο περισσότερο περιμένουμε, τόσες περισσότερες ζωές απειλούνται. Πρέπει να επιτραπεί να απομακρυνθούν αμέσως, σήμερα. Αύριο θα είναι πάρα πολύ αργά», δήλωσε ο Άμιν Άγουαντ.

Το Κίεβο ανέφερε νωρίτερα σήμερα ότι οι ρωσικές δυνάμεις συνεχίζουν να βομβαρδίζουν αυτήν την πόλη στη Θάλασσα του Αζόφ και κυρίως το χαλυβουργείο Αζοφστάλ, τελευταίο θύλακα αντίστασης των Ουκρανών μαχητών.

* Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ




Στρατιωτικό εργοστάσιο έγινε στόχος ρωσικού βομβαρδισμού στο Κίεβο

Ένα στρατιωτικό εργοστάσιο σε προάστιο του Κιέβου, το οποίο κατασκευάζει κυρίως άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα, έγινε το πρωί του Σαββάτου 16/4 στόχος βομβαρδισμού, διαπίστωσε δήμοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου, ενώ το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πως οι ρωσικές δυνάμεις έπληξαν στο Κίεβο ένα στρατιωτικό εργοστάσιο.

Μεγάλος αριθμός στρατιωτικών και αστυνομικών βρίσκονται στον τόπο της επίθεσης και εμποδίζουν την πρόσβαση στο συγκρότημα του εργοστασίου, απ’ όπου υψώνεται καπνός. Ο δήμαρχος του Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο έγραψε στο Facebook πως δεν έχει μέχρι στιγμής πληροφορίες για θύματα.

Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πως οι ρωσικές δυνάμεις κατέστρεψαν κτίρια παραγωγής εργοστασίου τεθωρακισμένων οχημάτων στο Κίεβο και μια εγκατάσταση επισκευής στρατιωτικών εξοπλισμών στο Μικολάγιφ.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, τα πλήγματα έγιναν με υψηλής ακριβείας όπλα μεγάλου βεληνεκούς.

Η Ρωσία κατέρριψε επίσης ένα ουκρανικό αεροσκάφος SU-25 κοντά στην πόλη Ιζιούμ στην περιφέρεια του Χαρκόβου στην ανατολική Ουκρανία, μετέδωσε το Ιντερφάξ, επικαλούμενο το ρωσικό υπουργείο Άμυνας.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP-Reuters




Η ρωσική τηλεόραση λέει ότι «ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος μόλις ξεκίνησε»

«Οι Ουκρανοί ξεχύνονται στους δρόμους και υποδέχονται ενθουσιασμένοι τα στρατεύματά μας» είπε η παρουσιάστρια

Μία απίστευτη δήλωση έκανε Ρωσίδα παρουσιάστρια στη κρατική τηλεόραση της Ρωσίας, καθώς ισχυρίστηκε ότι με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία, «έχει ξεσπάσει ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος».

Σύμφωνα με την dailymail.co.uk, η παρουσιάστρια του Rossiya 1, Olga Skabeyeva, είπε ότι «μπορεί με ασφάλεια να ονομαστεί Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος. Αυτό είναι απολύτως σίγουρο. Τώρα σίγουρα παλεύουμε ενάντια στις υποδομές του ΝΑΤΟ, αν όχι στο ίδιο το ΝΑΤΟ. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε αυτό». Μάλιστα, τόνισε πως η Δύση πιστεύει ότι «οι Ρώσοι πρέπει απλώς να εξαφανιστούν από προσώπου γης».

Μάλιστα, ανέφερε ότι οι Ουκρανοί ξεχύνονται στους δρόμους και υποδέχονται ενθουσιασμένοι τα ρωσικά στρατεύματα και τους αντιμετωπίζουν «σαν πραγματικούς απελευθερωτές».

Παράλληλα, αναφέρθηκε στις αναφορές για τα εγκλήματα πολέμου που έγιναν στην Ουκρανία, – όπως τη σφαγή στη Μπούκα και τόνισε ότι για τις δολοφονίες Ουκρανών αμάχων, ευθύνονται οι Ουκρανοί στρατιώτες και όχι οι Ρώσοι.

Επίσης, όπως αναφέρει το βρετανικό δημοσίευμα, στη συνέχεια μίλησε η καλεσμένη Vremya Pokazhet και είπε ότι η Δύση προμηθεύει «εκατομμύρια όπλα» την Ουκρανία, επειδή πιστεύει ότι «η Ρωσία είναι μια χώρα που δεν αξίζει καν να βρίσκεται στον παγκόσμιο χάρτη και ότι όλοι οι Ρώσοι πρέπει απλώς να εξαφανιστούν από προσώπου γης».

www.newsbeast.gr




Οι Ρώσοι σφυροκοπούν τη Μαριούπολη με τα θηριώδη βομβαρδιστικά Tu-95/-160

Για πρώτη φορά από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η Ρωσία χρησιμοποίησε βομβαρδιστικά μεγάλης εμβέλειας σε μια επίθεση στο λιμάνι της Μαριούπολης, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ουκρανικού υπουργείου Άμυνας Ολεξάντερ Μοτουζιάνικ.

Όπως ανέφερε ο Μοτουζιάνικ, οδομαχίες βρίσκονται σε εξέλιξη στην Μαριούπολη, όπου οι ρωσικές δυνάμεις δεν έχουν καταφέρει να την καταλάβουν πλήρως.

Οι μάχες επικεντρώνονται στις εγκαταστάσεις της μεταλλουργικής επιχείρησης Illich Steel and Iron Works καθώς και στην περιοχή του λιμανιού, σύμφωνα με τον ίδιο.

Συμπλήρωσε ότι η Ρωσία επικεντρώνει τις επιχειρήσεις της να καταλάβει τις πόλεις Ρουμπεζνόγιε, Ποπάσνα και Μαριούπολη.

Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της ουκρανικής στρατιωτικής διοίκησης, Αλεξάντερ Μοτούζιανικ, την Πέμπτη 14 Απριλίου, δύο μεγάλα ρωσικά βομβαρδιστικά τύπου Tu-95/-160, απογειώθηκαν από το Κράσνονταρ και κατευθύνθηκαν προς τη Μαριούπολη, όπου και τη βομβάρδισαν». «Επίσης, είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν τα σύγχρονης τεχνολογίας μαχητικά Tu-22M3, πλήττοντας στόχους με πυραύλους, επίσης στη Μαριούπολη», πρόσθεσε.

 

https://tvzvezda.ru/news/202212155-P5E4M.html/player

Φωτογραφια & βιντεο : tvzvezda.ru




Κροατία: Βόμβα μετέφερε το drone σοβιετικής τεχνολογίας που συνετρίβη στο Ζαγκρεμπ

Ένα αναγνωριστικό drone τύπου Tupolev Tu-141 από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης που συνετρίβη στην πρωτεύουσα της Κροατίας Ζάγκρεμπ τον περασμένο μήνα, χωρίς να προκαλέσει θύματα, μετέφερε μια αεροπορική βόμβα που εξερράγη αφού χτύπησε το έδαφος, δήλωσε σήμερα μια επιτροπή ειδικών.

Οι εμπειρογνώμονες δεν θέλησαν να αποκαλύψουν τον επιδιωκόμενο στόχο του drone ή ποιος το έστειλε, αλλά η Ουγγαρία είχε αναφέρει ότι το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Tupolev TU-141 εντοπίστηκε από ραντάρ στον ουγγρικό εναέριο χώρο, αφού πρώτα είχε εντοπιστεί πάνω από την Ουκρανία, και είχε εισέλθει στην Ουγγαρία μέσω του ρουμανικού εναέριου χώρου.

Το drone, που πετούσε σε ύψος 1.000 μέτρων, πέταξε από την Ουγγαρία στις 10 Μαρτίου και συνετρίβη επτά λεπτά μετά την είσοδό του στον εναέριο χώρο της Κροατίας, ανακοίνωσε τότε η κροατική κυβέρνηση.

Τόσο η Ουγγαρία όσο και η Κροατία είναι κράτη μέλη του ΝΑΤΟ.

Το περιστατικό συνέβη δύο εβδομάδες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Μια λεπτομερής ανάλυση των μεταλλικών θραυσμάτων του μη επανδρωμένου αεροσκάφους έδειξε ότι το drone που μετέφερε βόμβα τύπου OFAB 100-120 χτύπησε στο έδαφος λόγω μη λειτουργίας του συστήματος αλεξίπτωτου, αλλά δεν βρέθηκαν ίχνη στρατιωτικών εκρηκτικών, όπως το τρινιτροτολουόλιο (TNT), πάνω σε αυτό, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στο Ζάγκρεμπ η Ιβάνα Μπάτσιτς, ειδική στις εκρηκτικές ύλες.

Η βόμβα είχε φορτιστεί με μη συμβατική οργανική κονιώδη ουσία η οποία με την έκρηξη διαλύθηκε σε αέρια και ως εκ τούτου δεν ήταν δυνατό να ταυτοποιηθεί, είπε η Μπάτσιτς.

Οι ερευνητές είπαν ότι 96 οχήματα υπέστησαν ζημιές από την έκρηξη κοντά στη λίμνη Τζαρούν στο Ζάγκρεμπ. Οι ζημιές εκτιμώνται σε 600.000 κούνα (86.090 δολάρια).

Οι ίδιοι αρνήθηκαν να πουν ποιος μπορεί να έστειλε το drone και για ποιο λόγο, λέγοντας ότι αυτό αποτελεί μέρος μιας έρευνας του υπουργείου Άμυνας.

Πηγή: ΑΜΠΕ




Ν. Παναγιωτόπουλος: Από τα αποθέματά μας το αμυντικό υλικό που στείλαμε στην Ουκρανία

«Ότι στείλαμε από αμυντικό υλικό στην Ουκρανία ήρθε από τα αποθέματά μας. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να αποδυναμώσουμε κανένα σημείο της αμυντικής μας διάταξης, ιδίως τα νησιά, για να πάρουμε κάποιο σύστημα από εκεί και να το στείλουμε στην Ουκρανία».

Αυτό ξεκαθάρισε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος μιλώντας, σήμερα, κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικής επιτροπής που επεξεργάζεται μνημόνια κατανόησης ανάμεσα στην Ελλάδα, την Τουρκία και τη Ρουμανία.

Τόσο η στρατιωτική όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας έχουν, είπε ο υπουργός, ήδη, καταστήσει σαφές ότι δεν πρόκειται να αποδυναμωθεί η άμυνα του ελληνικού εδάφους για να συνδράμει η χώρα μας στην άμυνα της Ουκρανίας.




Παναγιωτόπουλος: Δεν είναι η ώρα για «ισαποστακισμούς» στο ουκρανικό

Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών – Παναγιωτόπουλος: Δεν είναι η ώρα για «ισαποστακισμούς» στο ουκρανικό

Η Ελλάδα, όπως έκανε πάντα, στέκεται στη σωστή πλευρά της ιστορίας ανέφερε ο υπουργός Άμυνας και πρόσθεσε ότι όσα συμβαίνουν βορειότερα δείχνουν ότι η Τουρκία πρέπει να αρχίσει να σέβεται τη Διεθνή Τάξη βασισμένη σε κανόνες.
Στην αλλαγή των γεωπολιτικών ισορροπιών που επιφέρει ο πόλεμος στην Ουκρανία αναφέρθηκε ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, σε σχετική συζήτηση κατά τη δεύτερη ημέρα εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Ο υπουργός Άμυνας σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνουν αντιληπτά πολλά μαθήματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία, σε πολλά, όπως είπε, επίπεδα. «Όσον αφορά την ΕΕ ο πόλεμος έφερε μια αφύπνιση επιβεβλημένη μεν, φάνηκε όμως ως μια έκπληξη. Οι αποφάσεις αυτή τη φορά ήταν άμεσες, ακαριαίες με πνεύμα ομοφωνίας. Ενδιαφέρον έχει να δούμε αν η σύμπνοια αυτή θα διατηρηθεί, λ.χ. ως προς τις κυρώσεις» σημείωσε σχετικά.

Με αφορμή το περιστατικό στη Βουλή διερωτήθηκε πόσοι είναι οι ακραίοι του Αζοφ όπως λένε κάποιοι. “Πόσοι είναι; μερικές δεκάδες χιλιάδες το πολύ”.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος εκτίμησε ότι η Ρωσία θα περιπέσει σε απόλυτη απομόνωση εξαιτίας του Πούτιν. “Μπορούμε να μάθουμε από τη διεξαγωγή του πολέμου στο πεδίο. Ήταν ολίγον έκπληξη η σφοδρή αντίσταση των Ουκρανών στη ρωσική πολεμική μηχανή” παρατήρησε.

Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο κάναμε καλά που ενίσχυσαμε συνολικά την αποτρεπτική ισχύ της χώρας. Ιδίως τώρα που συζητείται στην Ευρώπη η χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων όσον αφορά τις αμυντικές δαπάνες. Υπάρχει δυναμική λόγω του ουκρανικού στην ΕΕ. Όπως επισήμανε ο υπουργός Άμυνας, κι η Γερμανία ακόμα επανεξοπλίζεται με ένα πρόγραμμα 100 δισ. ευρώ.

 




Κωνσταντινούπολη: Συνάντηση των υπ. Άμυνας της Βρετανίας, της Ιταλίας και της Τουρκίας για την Ουκρανία

Ο Βρετανός υπουργός Άμυνας Μπεν Γουάλας και ο Ιταλός υπουργός Άμυνας Λορέντσο Γκουερίνι μετέβησαν στην Κωνσταντινούπολη έπειτα από πρόσκληση του Τούρκου ομολόγου τους, Χουλουσί Ακάρ, «για να συζητήσουν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τους δεσμούς ασφαλείας μεταξύ των τριών συμμάχων στο ΝΑΤΟ».

Η Τουρκία μοιράζεται θαλάσσια σύνορα με την Ουκρανία και τη Ρωσία στη Μαύρη Θάλασσα, και διατηρεί καλές σχέσεις και με τις δύο χώρες, ενώ έχει φιλοξενήσει ειρηνευτικές συνομιλίες ανάμεσα στον Ουκρανό και τον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών και διαπραγματευτικές ομάδες των δύο χωρών και εργάζεται για τη διευθέτηση μιας συνάντησης των προέδρων τους, μεταδίδουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης.

Υπενθυμίζεται ότι στη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ τον περασμένο μήνα, συζήτησαν οι ηγέτες της Τουρκίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας. Η συζήτηση αφορούσε τους τρόπους για αναβίωση του προγράμματος αντιαεροπορικού συστήματος SAMP-T από τη γαλλοϊταλική κοινοπραξία Eurosam.

Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου δήλωσε πως συζήτησε το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών TF-X. Η συζήτηση έγινε με τη Βρετανή ομόλογό του Λιζ Τρας, στη σύνοδο του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες. Το πρόγραμμα έχει βαλτώσει λόγω θεμάτων με τη Rolls Royce που αφορούν τους κινητήρες.