Quantcast
Connect with us

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Σε νέα τροχιά το έργο που μπορεί να αλλάξει τα ενεργειακά δεδομένα: Μέσα στο 2023 το market test για τον αγωγό EastMed, που θα φέρει φυσικό αέριο από τη Μεσόγειο

Έως το τέλος του έτους θα ξεκινήσει το market test για τον αγωγό EastMed, που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της Κοινοπραξίας IGI POSEIDON στην οποία ανήκει το έργο.

Ο αγωγός, μήκους 2.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 km είναι υποθαλάσσια και μεταφορικής ικανότητας σε τελικό στάδιο 21 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως είναι υπό συζήτηση από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας ενώ από το 2013 περιλαμβάνονται στη λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCI) της ΕΕ και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα βρίσκεται και στη νέα, ανανεωμένη λίστα που θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο.

Ενώ τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν ενδοιασμοί ως προς το κόστος (άνω των 6 δισεκ, ευρώ) τις τεχνικές προκλήσεις (μεταξύ άλλων μέγιστο θαλάσσιο βάθος 3.000 μέτρα), αλλά και γεωπολιτικές παραμέτρους, πλέον η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που οδήγησε την ΕΕ στην απόφαση για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, έθεσε το έργο σε νέα τροχιά.

Ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης σημείωσε χαρακτηριστικά την περασμένη εβδομάδα μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο, αναφερόμενος στο κόστος των 6 δισεκ. Ευρώ ότι “η ΕΕ σε ένα χρόνο “πέταξε” 600 δισεκατομμύρια ευρώ για να στηρίξει νοικοκυριά και επιχειρήσεις, χρήματα που πήγαν στις εταιρείες και τις χώρες που μας τροφοδοτούν με φυσικό αέριο”. Χαρακτήρισε δε τον EastMed ως πρότζεκτ συνεργασίας και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, συνεργασία που είναι ανοιχτή σε όλες τις πλευρές εφόσον αποδέχονται το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.

Σε κάθε περίπτωση όπως επισημαίνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της Κοινοπραξίας IGI POSEIDON (ανήκει ισομερώς 50-50% στη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και την ιταλική Edison) με το market test που θα διερευνήσει το ενδιαφέρον των χρηστών του αγωγού για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω αυτού, πλησιάζει η ώρα της αλήθειας για το έργο καθώς θα διερευνηθεί η ύπαρξη διαθέσιμων ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην περιοχή και το ενδιαφέρον για μεταφορά τους μέσω του αγωγού στην Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός σχεδιάζεται με προδιαγραφές που επιτρέπουν και την μεταφορά πράσινου υδρογόνου στην παραγωγή του οποίου έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα η περιοχή της Μ.Ανατολής.

Στις 2 Ιανουαρίου 2020, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ υπέγραψαν Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη κατασκευής του έργου, στην οποία δεν συμμετείχε η ιταλική κυβέρνηση. Ωστόσο τον προηγούμενο μήνα η Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Ιταλικής Βουλής υιοθέτησε ψήφισμα με το οποίο καλεί την Ιταλική Κυβέρνηση να προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με τις εμπλεκόμενες χώρες για την ανάπτυξη του έργου, υπό το πρίσμα της διαφοροποίησης των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού.

Σύμφωνα με την Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων του αγωγού, στα οφέλη του έργου περιλαμβάνονται:

Ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας παρέχοντας πρόσβαση σε πρόσθετες νέες πήγες εφοδιασμού που δεν φθάνουν επί του παρόντος σε κανένα μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε νέα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στην Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία.

Ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού στην Ε.Ε. με τη διευκόλυνση της διαφοροποίησης των πηγών και των διαδρομών ενέργειας παρέχοντας λύσεις για διακοπή του εφοδιασμού και σενάρια έκτακτης ανάγκης.

Διεύρυνση του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου αναπτύσσοντας πόρους φυσικού αερίου εντός της Ε.Ε. και πλησίον παραμεθόριων πηγών.

Διασφάλιση της παροχής φυσικού αερίου σε περιοχές της Ελλάδας που δεν έχουν πρόσβαση στο Εθνικό Δίκτυο, όπως η Κρήτη, τμήμα της Πελοποννήσου και η Δυτική Ελλάδα, βάζοντας τέλος στην ενεργειακή τους απομόνωση σε σχέση με το Ευρωπαϊκό Σύστημα, μέσω άμεσης διασύνδεσης.

Υποστήριξη της μεταβατικής φάσης από τον άνθρακα (ή το πετρέλαιο) στις ανανεώσιμες πηγές χρησιμοποιώντας πηγές, όπως το φυσικό αέριο, που είναι λιγότερο ρυπογόνες, αλλά εξακολουθούν να είναι ικανές να εγγυηθούν τη κάλυψη των απαιτήσεων παροχής ηλεκτρικού ρεύματος καλύπτοντας τις μέγιστες ανάγκες παραγωγής ενέργειας.

Προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας σύμφωνα με τους στόχους μείωσης εκπομπών άνθρακα που πρέπει να επιτευχθούν όπως ορίζονται στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού

Δημιουργία ενός νέου ενεργειακού διαδρόμου για τη στήριξη και την ενθάρρυνση της μετάβασης της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου προς ένα βιώσιμο και αποδοτικό δίκτυο μεταφοράς ενέργειας, υποστηρίζοντας επίσης την ανάπτυξη μονάδων παραγωγής υδρογόνου.

 

Πηγή: hellasjournal.com

Click to comment

Απάντηση

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Παρατείνεται η άδεια εκμετάλλευσης της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου της «Νότιας Καβάλας»

Μια ακόμη παράταση της διάρκειας της άδειας εκμετάλλευσης της Υπόγειας Αποθήκης Νότιας Καβάλας από την Energean έδωσε το ΥΠΕΝ.

Ειδικότερα, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ. Σκυλακάκη, με ημερομηνία 23 Απριλίου 2024, δίνεται παράταση έως τις 30 Μαΐου 2024.

Στην απόφαση αναφέρεται ότι «Προκειμένου για την Περιοχή Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου “Νότια Καβάλα”, η διάρκεια της Άδειας Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας παρατείνεται από τη λήξη της έως την 30η Μάϊου 2024, εκτός εάν επέλθει πρώτη η ημερομηνία της περιόδου β) του άρθρου 2 της Έκτης Τροποποιητικής Σύμβασης (υποπερ. β’ της περ. γ’ της παρ. 1 του άρθρου 6 της Σύμβασης)».

Όπως σημειώνεται επιπλέον, «οι υφιστάμενες σχετικές εγκαταστάσεις παραγωγής ακολουθούν την Άδεια Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 27 της Σύμβασης, ως αυτή τροποποιήθηκε με τις Πρώτη, Δεύτερη, Τρίτη, Τέταρτη, Πέμπτη και Έκτη Τροποποιητικές Συμβάσεις».

Για την απόφαση ελήφθησαν υπόψη μεταξύ άλλων οι προηγούμενες σχετικές τροποποιήσεις, η από 22.4.2024 επιστολή της αναδόχου εταιρείας Energean Oil & Gas A.E. με θέμα «Λήξη της άδειας εκμετάλλευσης της Περιοχής Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου «Νότια Καβάλα» με την οποία παρασχέθηκε η έγγραφη σύμφωνη γνώμη της για την αποφασιζόμενη παράταση, κυρίως όμως το γεγονός ότι «δεν έχει επέλθει η ημερομηνία έναρξης παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης, ως χώρου αποθήκευσης φυσικού αερίου, του υπόγειου φυσικού χώρου της Περιοχής Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου “Νότια Καβάλα”, δυνάμει σύμβασης παραχώρησης στον παραχωρησιούχο που θα αναδειχθεί από τη διαγωνιστική διαδικασία, που διεξαγάγει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.», κάτι το οποίο, άλλωστε, δεν πρόκειται να επέλθει, αφού ο σχετικός διαγωνισμός κατέληξε σε «ναυάγιο».

Υπενθυμίζεται ότι προ ενός έτους, στο τέλος Μαρτίου του 2023 η εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία έλαβε τέλος, καθώς κατά τη φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους δυο αρχικά υποψήφιους, δηλαδή την κοινοπραξία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ-ΔΕΣΦΑ και την Energean Oil & Gas, δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά.

newmoney.gr

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΔΕΗ Ανανεώσιμες | Έναρξη κατασκευής νέου φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος 80 MW στη Δυτική Μακεδονία

Αρχίζει η κατασκευή ενός νέου φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος 80 MW στη Δυτική Μακεδονία, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, που θα προστεθεί στην οργανική ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες.

Οι εργασίες για τον νέο φωτοβολταϊκό σταθμό «Ακρινή» έχουν ήδη ξεκινήσει και στην κατασκευή του θα χρησιμοποιηθούν bifacial φωτοβολταϊκά πλαίσια υψηλής απόδοσης, πάνω σε σταθερό σύστημα στήριξης.

Με δεδομένο το πλούσιο ηλιακό δυναμικό της περιοχής, η εκτιμώμενη ετήσια παραγωγή του σταθμού υπολογίζεται να ανέλθει σε 127 GWh ετησίως.

Με τη λειτουργία του, ο νέος σταθμός αναμένεται να αποτρέψει εκπομπές CO 2 της τάξης των 73.500 τόνων σε ετήσια βάση.

Η ΔΕΗ Ανανεώσιμες κατασκευάζει αυτή τη στιγμή στην Πτολεμαΐδα νέα έργα ΑΠΕ συνολικής ισχύος 800MW. Σε αυτά, εκτός από το έργο «Ακρινή» συμπεριλαμβάνεται και το εμβληματικό φωτοβολταϊκό έργο «Ορυχείο ΔΕΗ Πτολεμαΐδα» ισχύος 550MW που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά έργα στην Ευρώπη.

Με την ολοκλήρωσή τους, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ (εξαιρουμένων των μεγάλων υδροηλεκτρικών σταθμών) του Ομίλου ΔΕΗ θα ανέλθει στα 2.300MW.

Πηγή: newsit.gr

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Κ.Σάρδη (Energean): Σε πλήρη ανάπτυξη το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο, πρόβλημα η γραφειοκρατία

Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο της Καβάλας, μια επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ στην πρώτη της φάση και η οποία θα υπερβεί τα 900 εκατ. ευρώ συνολικά.

Μιλώντας στη διάρκεια ειδικού πάνελ που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του 5 ου Power & Gad Forum που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, η Δρ. Κατερίνα Σάρδη, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της Energean στην Ελλάδα γνωστοποίησε τρία σημαντικά βήματα που βρίσκονται σε εξέλιξη:

-Η εταιρεία ξεκίνησε την διαδικασία για την μετατροπή της άδειας έρευνας που διαθέτει σε άδεια αποθήκευσης, με βάση την Κοινοτική Οδηγία 31/2009. Το σχετικό αίτημα αναμένεται να υποβληθεί προς την αρμόδια Εταιρεία Διαχείρισης Ελληνικών Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) στη διάρκεια του πρώτου 6μήνου του έτους.

-Ανατέθηκε σε ανεξάρτητη εταιρεία εγνωσμένης εμπειρίας η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) για την 1 η φάση του έργου.

-Βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές τεχνικές μελέτες για τον σχεδιασμό της εγκατάστασης, όπως η επικαιροποίηση της Προμελέτης Τεχνικών Εφαρμογών και Σχεδιασμού (pre-FEED) που εκπόνησε η Wood plc, προκειμένου να καταρτιστεί η τελική μελέτη.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε η Country Manager της Energean στην Ελλάδα, μέσα στο 2024 θα πραγματοποιηθεί το δεσμευτικό market test, ώστε έως το πρώτο τρίμηνο του 2025 να έχουν υπογραφεί δεσμευτικά συμβόλαια με τις βιομηχανικές επιχειρήσεις (emitters) που θα επιλεγούν, και να ληφθούν οι Τελικές Επενδυτικές Αποφάσεις και από τις δύο πλευρές. Ως τώρα, η Energean έχει υπογράψει 9 μη δεσμευτικά Μνημόνια Κατανόησης (MoUs) με ενδιαφερόμενους emitters από την Ελλάδα και γειτονικές χώρες. Η Energean προγραμματίζει να πραγματοποιήσει την απαιτούμενη γεώτρηση στον Πρίνο περί τα τέλη του επόμενου έτους, με στόχο να λάβει στη συνέχεια την άδεια λειτουργίας και να έχει καταστεί η μονάδα αποθήκευσης CO2 λειτουργήσιμη έως το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Η Δρ. Σάρδη, ωστόσο, επεσήμανε την ανάγκη να λυθούν άμεσα οι εκκρεμότητες τόσο σε θεσμικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο (αρμόδιες Διευθύνσεις για τις διάφορες άδειες, υπογραφή διακρατικών συμφωνιών ανάμεσα στην χώρα μας και άλλες χώρες-μέλη για την μεταφορά CO2 κ.α.).

Εξέφρασε, δε, τον προβληματισμό της για τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις που εκδηλώνονται ακόμη και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι οποίες είναι πιθανό να δημιουργήσουν προβλήματα σε σχέση με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Τέλος, η Δρ. Σάρδη επεσήμανε την ανάγκη να ακολουθηθεί η πρακτική χωρών – μέλων της ΕΕ, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Δανία κ.α. οι οποίες έχουν εκπονήσει προγράμματα κρατικών ενισχύσεων δεκάδων δισεκ. ευρώ για την ανάπτυξη σχεδίων δέσμευσης και αποθήκευσης CO2, τα οποία ήδη έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το project της αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο έχει ενταχθεί στην 6 η λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs). Η λεκάνη του Πρίνου θεωρείται ιδανική για την ασφαλή αποθήκευση CO2 για μια σειρά από λόγους σχετικούς με την γεωλογία και την ύπαρξη εγκαταστασεων στην περιοχή. Στην 1 η φάση ανάπτυξης θα έχει αποθηκευτική δυναμικότητα 1 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, ενώ στην 2 η φάση ανάπτυξης, από το 2028 και μετά, η δυναμικότητα θα αυξηθεί στα 2,5 με 3 εκατ. τόνους CO2 ετησίως.

Η υλοποίηση του έργου θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη και θα δημιουργήσει ένα νέο κύκλο ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Παράλληλα, θα απελευθερώσει σημαντικούς πόρους από τα κόστη δικαιωμάτων εκπομπών CO2 για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en