Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικά

Αναδρομικά από κοµµένα δώρα, µειώσεις και άλλες πηγές διεκδικούν πέντε οµάδες συνταξιούχων.

Κάθε οµάδα έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και διεκδικεί µικρότερα ή µεγαλύτερα ποσά λόγω περικοπών που κρίθηκαν αντισυνταγµατικές στα δώρα και τις συντάξεις ή λόγω νέων δεδοµένων που αφορούν στο καθεστώς συνταξιοδότησής τους.

Πρόκειται για παλαιούς και νέους συνταξιούχους που αποχώρησαν πριν ή µετά τον νόμο Κατρούγκαλο και βρίσκονται µπροστά σε ανοιχτό πεδίο διεκδικήσεων. Την κούρσα των αναδροµικών οδηγεί η µεγάλη µάζα των παλαιών συνταξιούχων. Πρόκειται για συνταξιούχους που έχασαν το 2012 τα «κουτσουρεµένα» από το 2010 δώρα και σηµαντικό τµήµα των συντάξεών τους, κύριων και επικουρικών. Οι εν λόγω περικοπές κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγµατικές από το ΣτΕ. Ωστόσο δεν είναι οι µόνοι που βρίσκονται σε… αναδροµική τροχιά. Αναλυτικά οι οµάδες συνταξιούχων που διεκδικούν αναδροµικά είναι:

1. Παλαιοί συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει στα δικαστήρια κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση-βόµβα του ΣτΕ το 2015. Σύµφωνα µε το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι είναι οι µόνοι που δικαιούνται αναδροµικά από το 2013. ∆εδοµένης της κρίσης του ΣτΕ, θεωρείται βέβαιη η δικαίωση των εν λόγω υποθέσεων. Νοµικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως οι εφετειακές αποφάσεις που δικαιώνουν συνταξιούχους δηµιουργούν τη νοµική υποχρέωση στα Ταµεία να πληρώσουν τα επιδικαζόµενα ποσά.

2. Παλαιοί συνταξιούχοι που δεν είχαν προσφύγει στα δικαστήρια κατά των περικοπών του 2012 πριν από την απόφαση-βόµβα του ΣτΕ το 2015. Σύµφωνα µε το σκεπτικό του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, οι εν λόγω συνταξιούχοι δεν δικαιούνται αναδροµικά για την περίοδο 2013-2015 για λόγους δηµοσίου συµφέροντος. Συγκλίνουσες νοµικές απόψεις καταλήγουν πως το πλέον βάσιµο χρονικό διάστηµα εντός του οποίου εντοπίζεται έδαφος για τις όψιµες αξιώσεις είναι το 10µηνο Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016. Εκεί φαίνεται πως ανιχνεύεται το κυρίαρχο νοµικό κενό. Πρόκειται για το χρονικό διάστηµα ανάµεσα στη δηµοσίευση της απόφασης του ΣτΕ και την ψήφιση του νόµου Κατρούγκαλου (Μάιος 2016). Η δεύτερη νοµική προσέγγιση ενοποιεί τον χρόνο από τον Ιούλιο του 2015 έως και τον ∆εκέµβριο του 2018, επειδή οι αντισυνταγµατικές περικοπές των νόµων 4051 και 4093 του 2012 συνέχιζαν να επιβάλλονται στις παλαιές συντάξεις µέχρι την «πρεµιέρα» του επανυπολογισµού τον περασµένο Γενάρη. Στον νόµο Κατρούγκαλου υπάρχουν ρήτρες για την εν λόγω περίοδο που µένουν να κριθούν από το ΣτΕ.

3. Νέοι συνταξιούχοι που αποχώρησαν από 13/5/2016 και έως 31 ∆εκεµβρίου 2018 και δικαιούνται προσωπικής διαφοράς. Υπολογίζεται πως πρόκειται για πάνω από 100.000 νέους συνταξιούχους οι οποίοι εµπίπτουν στην 3ετή µεταβατική περίοδο του νόµου Κατρούγκαλου και δικαιούνται τµήµα «προσωπικής διαφοράς» επειδή η σύνταξή τους -όπως υπολογίστηκε µε την εξίσωση του νόµου 4387 του 2016 (εθνική και ανταποδοτική)- υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τη σύνταξη που θα έπαιρναν µε το παλιό καθεστώς. Αναλυτικά, στον νόµο του 2016 αναφέρεται πως για αιτήσεις που θα κατατεθούν το 2016, εάν το ποσό της απονεµόµενης σύνταξης µε το νόµο Κατρούγκαλου υπολείπεται σε ποσοστό άνω του 20% του ποσού της σύνταξης που θα απονεµόταν κατά το προϊσχύσαν καθεστώς, ο συνταξιούχος θα πάρει το µισό, δηλαδή το 50% ως προσωπική διαφορά. Για παράδειγµα, αν κάποιος ασφαλισµένος ΟΑΕΕ θα ελάµβανε µε τις παλιές διατάξεις 1.300 ευρώ και µε τις διατάξεις του 2016 έλαβε 1.000 ευρώ (διαφορά 23%), τότε θα πρέπει να λάβει τα 150 ευρώ ως «προσωπική διαφορά». Αντίστοιχα, όσοι συνταξι – οδοτήθηκαν το 2017 και ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες δικαιούνται το 1/3 της διαφοράς (δηλαδή το 33,3%), ενώ όσοι έφυγαν το 2018 το 1/4, δηλαδή το 25%. Από φέτος δεν υπάρχει επιπλέον ποσό για τους νέους συνταξιούχους. Με τον πρόσφατο νόµο που κατάργησε τις περικοπές συντάξεων του 2019, διασώθηκαν και οι εν λόγω «προσωπικές διαφορές» των νέων συνταξιούχων, οι οποίες προέκυψαν από τη σύγκριση δυο ποσών, της «παλιάς» και της «νέας» σύνταξης. Εργατολόγοι επισηµαίνουν τώρα πως η σύγκριση της νέας σύνταξης του Ν. 4387/2016 έπρεπε να γίνει µε την παλιά σύνταξη, χωρίς όµως να συµπεριληφθούν σε αυτό το κρίσιµο ποσό οι περικοπές των νόµων 4051 και 4093 του 2012, που είχαν κριθεί το 2015 αντισυνταγµατικές από το ΣτΕ. ∆ηλαδή το παλαιό ποσό, που χρησιµοποιήθηκε ως µέτρο σύγκρισης, θα έπρεπε κατά τις εν λόγω νοµικές εκτιµήσεις να είναι αυξηµένο, χωρίς να υπολογίζονται τα «ψαλίδια» του 2012. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσµα η «προσωπική διαφορά» για τους περισσότερους απ’ όσους κρίθηκε ότι τη δικαιούνται να βγαίνει µεγαλύτερη, ενώ θα οδηγούσε και µια επιπλέον οµάδα συνταξιούχων που σήµερα δεν λαµβάνουν επιπλέον ποσό σε δικαίωση «προσωπικής διαφοράς». Εφόσον το εν λόγω ζήτηµα προχωρήσει και κριθεί στα δικαστήρια, τότε ενδέχεται να ανοίξει ο δρόµος για νέο κύκλο διεκδικήσεων. Σηµειώνεται πως στο ίδιο άρθρο του νόµου Κατρούγκαλου, όπου ρυθµίζονται οι λεπτοµέρειες της 3ετούς µεταβατικής περιόδου, αναφέρεται πως «εκκρεµείς αιτήσεις συνταξιοδότησης κρίνονται, µε τους κανόνες που ίσχυαν κατά την 31η.12.2014», πριν δηλαδή από τη δηµοσίευση της απόφασης-βόµβας του ΣτΕ.

4. Νέοι συνταξιούχοι που έχουν αποχωρήσει από 13 Μαΐου 2016 και µετά µε διαδοχική και παράλληλη ασφάλιση. Με πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας αποσαφηνίστηκε πλήρως το νέο καθεστώς και εισήχθη µια νέα κοινωνικοασφαλιστική λογική για την αντιµετώπιση εργαζοµένων που είχαν µεταβολές φορέα και ασφάλιση σε δύο φορείς κατά την ίδια χρονική περίοδο. Συνεπώς, ασφαλισµένοι µε διαδοχική και παράλληλη ασφάλιση που έχουν λάβει σύνταξη αλλά ο χρόνος της παράλληλης δεν έχει προσµετρηθεί στο ποσό της σύνταξης ως προσαύξηση πρέπει να λάβουν αναδροµικά. Πρόκειται για κατηγορίες ασφα – λισµένων που έχουν λάβει απόφαση συνταξιοδότησης µε επιφύλαξη για τον υπολογισµό του χρόνου της παράλληλης. Αυτές οι κατηγορίες συνταξιούχων θα πρέπει να λάβουν το ποσό της προσαύξησης που δικαιούνται για τον χρόνο της παράλληλης ασφάλισης κατά τον οποίο έχουν καταβάλει διπλές εισφορές αναδροµικά από τη στιγµή της αίτησης της συνταξιοδότησης. Εξαιρούνται όσοι έχουν λάβει δύο ανταποδοτικές συντάξεις επειδή θεµελίωναν αυτοτελές δικαίωµα και στους δύο φορείς στους οποίους ήταν παράλληλα ασφαλισµένοι (π.χ. ΙΚΑ και ΟΑΕΕ ή ∆ηµόσιο και ΕΤΑΑ κ.λπ.), καθώς έχουν αξιοποιήσει πλήρως όλο τον χρόνο ασφάλισής τους. Στην ίδια οµάδα ανήκουν και ασφαλισµένοι µε διαδοχική και παράλληλη ασφάλιση οι οποίοι έχουν λάβει σύνταξη αυτοτελώς από το ένα Ταµείο και δεν έχουν αιτηθεί τον συνυπολογισµό του χρόνου από τον δεύτερο φορέα επειδή µε το προϊσχύον καθεστώς δεν τους συνέφερε (για παράδειγµα δεν πληρούσαν το όριο ηλικίας του τελευταίου φορέα και δεν θα µπορούσαν να λάβουν σύνταξη ή είχαν οφειλές πάνω από το επιτρε – πόµενο όριο για τη λήψη της σύνταξης). Αυτές οι κατηγορίες ασφαλισµένων µπορούν τώρα να «αναγνωρίσουν» τον χρόνο που είχαν στο δεύ – τερο Ταµείο -ο οποίος χάνονταν µε το παλαιό καθεστώς- προκειµένου να λάβουν µια προσαύξηση στη σύντα – ξή τους. Η εν λόγω προσαύξηση υπο – λογίζεται µε τον µαθηµατικό τύπο του νόµου Κατρούγκαλου, δηλαδή 0,075% για κάθε µία ποσοστιαία µονάδα επιπλέον εισφοράς και για όλο το χρονικό διάστηµα κατά το οποίο υπάρχει πληρωµένη παράλληλη ασφάλιση. Ο υπολογισµός αυτός µπορεί να οδηγήσει σε µια αρκετά γενναία προσαύξηση.

5. Νέοι συνταξιούχοι, πρώην δηµόσιοι υπάλληλοι ειδικών µισθολογίων -καταρχήν γιατροί- που απο χώρησαν µετά το 2017. Οπως επισηµαίνουν έγκριτοι ερ – γατολόγοι, εφόσον οι ρυθµίσεις του ειδικού µισθολογίου του 2017 κριθούν αντισυνταγµατικές και οι µισθοί µετά το 2017 πρέπει να αναπροσαρµο – στούν, αυτό αναπόφευκτα επηρεάζει το άθροισµα των συντάξιµων αποδοχών και το ποσό της σύνταξης. ∆ηλαδή αν επιβεβαιωθούν και στο Εφετείο και τελεσιδικήσουν σε ανώτατο βαθµό οι τρεις πρωτόδικες αποφάσεις που δικαίωσαν πρόσφατα γιατρούς του ΕΣΥ επιδικάζοντας αναδροµικά, ανοίγει νέος κύκλος διεκδικήσεων για αναδροµικά και αναπροσαρµογή συντάξεων. Αυτό συµβαίνει διότι το ποσό της σύνταξης υπολογίζεται πλέον µε βάση τις συντάξιµες αποδοχές από το 2002 έως τη στιγµή της αποχώρησης. Οι επιπτώσεις διευρύνονται -αυξάνονται δηλαδή τα διεκδικούµενα ποσά- όσο πιο µακριά από το 2017 βγαίνει κανείς στη σύνταξη. Για παράδειγµα, αν κάποιος συνταξιοδοτήθηκε τον Σεπτέµβριο του 2017 δεν πρέπει να περιµένει σπουδαίες επιπτώσεις στο ποσό της σύνταξής του. Αντίθετα, αν κάποιος αποχωρεί τον Μάρτιο του 2019 οι επιπτώσεις είναι µεγαλύτερες. Η αιτία γι’ αυτό είναι προφανής: όσο µεγαλύτερο διάστηµα µετά το 2017 µπαίνει στην εξίσωση για το ποσό της σύνταξης, τόσο περισσότερο επηρεάζεται το τελικό αποτέλεσµα. Με άλλα λόγια, όσο αποµακρύνεται κανείς από το 2017 και αυξάνει τον «κουµπαρά» των συνταξίµων αποδοχών µε µεγαλύτερα ποσά, τόσο αυτό θα επηρεάσει αργά ή γρήγορα τη σύνταξή του

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κακοκαιρία Daniel | Σήμερα η πληρωμή αποζημιώσεων 38,5 εκατ. ευρώ στην Πελοπόννησο

Αποζημιώσεις ύψους 38,5 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν σήμερα σε 6.412 δικαιούχους στις Περιφερειακής Ενότητας Πελοποννήσου και ορισμένων άλλων περιοχών τις χώρας από τον ΕΛΓΑ.

«Η κυβέρνηση με απόλυτη συνέπεια υλοποιεί τις δεσμεύσεις της προς τους πληγέντες. Η εξόφληση των πορισμάτων, χάρη στις εντατικές προσπάθειες της διοίκησης και των υπαλλήλων του ΕΛΓΑ, πραγματοποιείται εγκαίρως και πάντως νωρίτερα από την δέσμευση της Κυβέρνησης να έχουν καταβληθεί οι αποζημιώσεις στο σύνολό τους, για κάθε πληγείσα περιοχή, μέχρι την 30 η Ιουνίου 2024» ανέφερε σε δήλωσή του ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρης Αυγενάκης και πρόσθεσε «συνεχίζουμε να είμαστε στο πλευρό των αγροτών μας και εντατικοποιούμε την προσπάθεια για ανασυγκρότηση των περιοχών που επλήγησαν από θεομηνίες».

Οι αποζημιώσεις αφορούν τις ζημιές που προκάλεσε το ακραίο καιρικό φαινόμενο «Daniel» στην Πελοπόννησο τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το υψηλότερο ποσό αποζημιώσεων καταβάλλεται στην Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας, και ανέρχεται σε 33,7 εκατ. ευρώ λόγω του βαρύτατου πλήγματος, το οποίο υπέστησαν οι αμπελοκαλλιέργειες της περιοχής.

Πηγή: newsbomb.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Χατζηδάκης | Ψαλίδι 50% στις χρεώσεις POS για συναλλαγές έως 10 ευρώ – Στο 0,5% η προμήθεια

Με νόμο μειώνονται οι προμήθειες στις μικροσυναλλαγές με POS, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στον ΣΚΑΙ. Σήμερα ο μέσος όρος των προμηθειών για το πλαστικό χρήμα είναι στο 1% και με τη νομοθετική ρύθμιση που έρχεται εντός της εβδομάδας (ή το αργότερο την επόμενη) θα πρέπει να μειωθεί στο 0,5% οριζόντια για συναλλαγές έως 10 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η» η ρύθμιση δεν θα μπαίνει στις λεπτομέρειες της διανομής των επιμέρους προμηθειών που θα χτίζουν το 0,5% ανάμεσα σε τράπεζες, εκκαθαριστές κλπ, αλλά θα ορίζει το τελικό, αθροιστικό ποσό της συνολικής προμήθειας το οποίο δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 0,5% της αξίας της συναλλαγής.

Υπενθυμίζεται πως σήμερα οι κρίκοι της αλυσίδας που εισπράττει προμήθειες από μια συναλλαγή με πλαστικό χρήμα είναι οι τράπεζες, οι πάροχοι – εκκαθαριστές, αλλά και τα διεθνή σχήματα πληρωμών Visa και Mastercard που φαίνεται να έχουν τα υψηλότερο μερίδιο προμηθειών σε αυτό το τριμερές σχήμα. 

Σε κάθε περίπτωση, η νομοθετική διάταξη θα μειώνει ορίζοντια – από την δημοσίευση της σε ΦΕΚ και μετά – τις προμήθειες και τις χρεώσεις σε συναλλαγές έως 10 ευρώ κατά 50%.

Τέλος Απριλίου λήγει και η τελευταία προθεσμία για την διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επανέλαβε ότι δεν θα υπάρξει καμία παράταση. 

Προαναγγελία στους Δελφούς

Υπενθυμίζεται πως ο κ. Χατζηδάκης είχε προαναγγείλει τη νομοθετική ρύθμιση με την συνέντευξή του στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, σε περίπτωση που δεν υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα στο πλαίσιο των συνομιλιών που βρίσκονταν τότε σε εξέλιξη με τους εκπροσώπους της αγοράς, για την εθελοντική μείωση των προμηθειών στις συναλλαγές μικρής αξίας.

«Εχουμε έρθει σε επαφές με όλους τους παίκτες της αγοράς και υπάρχει καλή διάθεση προς την κατεύθυνση της μείωσης για τις μικρές συναλλαγές, ωστόσο αν δεν υπάρξουν οι εξελίξεις που θέλουμε θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση μέσα στο επόμενο διάστημα», ανέφερε και υπογράμμισε τη σημασία των συστημάτων άμεσων πληρωμών, όπως το IRIS.

Πηγή: imerisia.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντίστροφη μέτρηση για την πληρωμή του επιδόματος θέρμανσης

«Ζεστό» χρήμα στους λογαριασμούς τους θα δουν οι δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης. Η πληρωμή αναμένεται να πιστωθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων έως την 30ή Απριλίου.

Σημειώνεται πως η πληρωμή αυτή αφορά στο σύνολο των αγορών που έχουν τιμολογηθούν έως την 31η Μαρτίου 2024 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 15η Απριλίου 2024.

Φυσικό αέριο και τηλεθέρμανση

Όσον αφορά στο φυσικό αέριο και στην κατανάλωση θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης, δικαιολογητικά με ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού πληρωμής έως την 30η Ιουνίου 2024 θα καταχωρίζονται έως τη 15η Ιουλίου 2024, επομένως το αντίστοιχο ποσό επιδόματος θα καταβάλλεται έως την 31η Ιουλίου 2024.

Επισημαίνεται ότι όσοι έλαβαν πέρυσι διπλάσιο επίδομα θέρμανσης, καθώς δεν επέλεξαν το φυσικό αέριο ή ήταν νέοι δικαιούχοι, τότε η προκαταβολή ορίζεται στο ήμισυ του συνολικού επιδόματος που τους είχε καταβληθεί.

Τέλος, τονίζεται ότι το επίδομα θέρμανσης 2024 αφορά στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης, φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη), φυσικό αέριο, υγραέριο, καυσόξυλα, βιομάζα (πέλετ) και θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης.

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en