Quantcast
Connect with us

ΕΒΡΟΣ

Παρέμβαση Χρήστου Δούκα για τις εξελίξεις στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Άρθρο – παρέμβαση του Χρήστου Δούκα, τέως Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) για τις εξελίξεις που έχουν αντιαναπτυξιακές επιπτώσεις στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΟΛΩΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΜΕ

Ας επιχειρήσουμε για μία ακόμη φορά να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο γύρω από την διακυβέρνηση των λιμένων της χώρας μας, κάτω από φως των εξελίξεων των επιλογών της σημερινής Κυβέρνησης. Εξελίξεων που έχουν αντιαναπτυξιακές επιπτώσεις στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στον Δήμο και την ευρύτερη περιοχή.

Ο Κανονισμός 352/17 της Ε.Ε., που σήμερα έχει ισχύ και στη χώρα μας, κάνει μία πολύ σαφή διάκριση για όλους, όσους είτε επιχειρούν στους λιμένες, είτε ασκούν έλεγχο σ’ αυτούς.

Από τη μια διακρίνει τους Φορείς Διαχείρισης των λιμένων, οι οποίοι έχουν την ευθύνη του ελέγχου λειτουργίας, του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξής τους και την ισόρροπη και συμβατή ανάπτυξη του λιμένα με την ανάπτυξη του όμορου Δήμου και της ευρύτερης περιοχής.

Και από την άλλη, τους – εν δυνάμει πολλούς – παρόχους λιμενικών υπηρεσιών, εκείνους δηλαδή που παρέχουν στους χρήστες ενός λιμένα τις υπηρεσίες με τρόπο που να διασφαλίζουν ποιότητα, αποτελεσματικότητα και περαιτέρω δυναμική και προοπτική.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας μία πολύ καθαρή εικόνα των προηγούμενων, αλλά και μία σαφή εικόνα της παγκόσμιας εμπειρίας οργάνωσης και ανάπτυξης των λιμένων, ψήφισε τον Φεβρουάριο του 2019 το Ν. 4597/19 με τον οποίο έλυσε βασικά θέματα:

1. Στο θέμα της διακυβέρνησης καθορίσθηκε ο δημόσιος χαρακτήρας του Φορέα Διαχείρισης (σήμερα οι Οργανισμοί Λιμένων), χωρίς να αφήνει συγχύσεις ή περιθώρια αυτός ο έλεγχος να περάσει σε ιδιωτικά χέρια με όλους τους επαπειλούμενους κινδύνους.

2. Στο θέμα των παρόχων λιμενικών Υπηρεσιών ο Ν. 4597 άνοιξε τη διαδικασία ούτως ώστε οι λιμενικές υπηρεσίες να παρέχονται από ιδιώτες, μέσω διαφανών διαγωνιστικών διαδικασιών, οι οποίοι από τη μια θα φέρνουν ιδιωτικά κεφάλαια στους λιμένες για τη βελτίωση των υποδομών, ανωδομών, εγκαταστάσεων, και από την άλλη, ως καλοί γνώστες του αντικειμένου με το οποίο εξειδικευμένα ασχολούνται, διασφαλίζουν την μέγιστη αποδοτικότητα σε όφελος τόσο του δικού τους επιχειρηματικού κέρδους, αλλά και της τοπικής κοινωνίας. Οι όροι με τους οποίους αναλαμβάνουν την ευθύνη της παροχής των συγκεκριμένων λιμενικών υπηρεσιών – κάνοντας χρήση των υποδομών και των εγκαταστάσεων του λιμένα με μακροχρόνια μίσθωση – καθορίζονται από τους όρους του διεθνούς διαγωνισμού, τους οποίους τους καθορίζει η χώρα μας.

Η ψήφιση του νόμου 4597 έφερε πολλά χαμόγελα στους ασχολούμενους με τη λιμενική βιομηχανία, καθόσον πλησίαζε η ώρα για την ανάπτυξη των λιμένων της χώρας μας με βάση τους τομείς που κάθε λιμάνι παρουσιάζει προοπτική ανάπτυξης, αλλά και με ένα τρόπο με τον οποίο έχουν αναπτυχθεί το 85% περίπου των λιμένων παγκοσμίως.

Οι μελέτες των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο ανήκουν οι μετοχές των 10 περιφερειακών λιμένων σε συνεργασία με τις διοικήσεις των Οργανισμών και το Υπουργείο Ναυτιλίας επέλεξαν για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης τους τομείς των Συνδυασμένων Μεταφορών και της Ενέργειας, ως πλέον πρόσφορους για την προσέλκυση επενδυτών και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω μάλιστα ο Οργανισμός Λιμένα, ευθύς μετά την ψήφιση του Ν. 4597, ολοκλήρωσε και τη «Μελέτη Βιωσιμότητας του Οργανισμού ύστερα από την υπο-παραχώρηση», ενώ καθορίσθηκε και το αντικείμενο της υπο-παραχώρησης, η προβλήτα ΣΕΜΠΟ και η ανατολική ανεκμετάλλευτη Χερσαία Ζώνη, η αξιοποίηση της οποίας στους προαναφερόμενους τομείς θα έλυνε το πρόβλημα της ολοκλήρωσης των δικτύων (π.χ. της οδικής σύνδεσης του λιμένα με τους οδικούς άξονες της χώρας – ΕΓΝΑΤΙΑ οδός), όπως επίσης και το μεγάλο πρόβλημα της «ομηρίας» 230 περίπου στρεμμάτων ιδιωτικών εκτάσεων, που επί 30 χρόνια είναι δεσμευμένα με το καθεστώς της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Η τοπική κοινωνία ήταν πλέον σίγουρη ότι ο επικείμενος διαγωνισμός, με βάση και το επιδειχθέν διεθνές ενδιαφέρον λόγω των πλεονεκτημάτων που διαθέτει ο λιμένας (γεωγραφικά, γεωπολιτικά) θα ήταν πλούσιος σε συμμετοχή. Παράλληλα ο Οργανισμός λιμένα ενέτεινε ακόμη περισσότερο τη συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς της πόλης, ιδιαίτερα της Αυτοδιοίκησης, με στόχο να αντιμετωπίσουν από κοινού τα επόμενα βήματα ανάπτυξης του λιμένα, που αφορούσαν τις προσβάσεις στον λιμένα από την πόλη, τις επενδύσεις στον θαλάσσιο τουρισμό, τις εγκαταστάσεις για τον θαλάσσιο αθλητισμό, την σύνδεση των πολιτών και επισκεπτών με το λιμένα με άξονες τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία, τον αθλητισμό.

Οι εκλογές του Ιουλίου και η ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ. άφησε μετέωρη αυτή τη διαδικασία (ποιος άραγε αμφιβάλλει ότι σε διαφορετικές συνθήκες σήμερα το λιμάνι θα είχε επενδυτή στους τομείς των Συνδυασμένων Μεταφορών και της Ενέργειας;).

Με την ιδεοληπτική σύγχυση της Ν.Δ. και στον τομέα της Λιμενικής Βιομηχανίας, οδηγηθήκαμε σε εκπόνηση νέων μελετών, πάλι από τους ίδιους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, που είχαν εκπονήσει και τις προηγούμενες μελέτες, αυτή τη φορά χωρίς να συνεργαστούν με τους Φορείς Διαχείρισης των Λιμένων, δηλ. τους Οργανισμούς, και πάλι με δαπάνη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ (άλλωστε το ΤΑΙΠΕΔ κατακράτησε το σύνολο των κερδών των Οργανισμών που προορίζονταν για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες τους), για να προτείνουν – πάλι οι ίδιοι μελετητές – και η Κυβέρνηση να αποδεχθεί, ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αναπτυχθεί (άκουσον άκουσον) με τη πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (περίπου 67%) σε ιδιώτη επενδυτή.

Χωρίς βέβαια να λένε κουβέντα, για το τι πρότειναν οι ίδιοι πριν από λίγους μήνες για το ίδιο θέμα και χωρίς να παίρνουν υπ όψη επιπροσθέτως ότι:

  • Η εταιρία (ΟΛΑ Α.Ε.) είναι μονομετοχική και στη μετοχή ανήκουν και άλλα τρία λιμάνια (Μάκρη, Καμαριώτισσα, Θέρμα).
  • Η άσκηση της ευθύνης διαχείρισης (master plan, teal estate, management) από ιδιώτη και μάλιστα σε ένα λιμάνι μεγάλης εθνικής σημασίας όπως είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την ίδια την τοπική ανάπτυξη, την ανάπτυξη σε συμφωνία με τους αναπτυξιακούς στόχους που έχει η τοπική κοινωνία, η πόλη και η περιοχή (η περίπτωση της COSCO στον Πειραιά, το master plan της οποίας έχει βρει αντίθετους το σύνολο των δήμων της περιοχής δεν πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους).
  • Μεταφέρει στην διαχείριση του ιδιώτη λιμενικές υπηρεσίες, που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα (ερασιτεχνική αλιεία, ναυταθλητισμός, ακτοπλοΐα κ.α.).
  • Βάζει ταφόπλακα στην ανάπτυξη του λιμένα, στους τομείς για τους οποίους εν πολλοίς το λιμάνι δημιουργήθηκε.
  • Αφήνει για μία ακόμη φορά σε καθεστώς απόγνωσης τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων που βρίσκονται στη Χερσαία Ζώνη του Λιμένα (Μαϊστριανά).
  • Αφήνει στην τύχη και στην διάθεση του επενδυτή ένα μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας, που δραστηριοποιείται επαγγελματικά, και όχι μόνο, στον λιμένα της πόλης.
  • Κανένας από τους εν δυνάμει επενδυτές, που κατά καιρούς έχουν επιδείξει το ενδιαφέρον τους να επιχειρήσουν στο λιμάνι, δεν ζήτησε την ιδιοκτησία του ή τη διαχείριση ΟΛΩΝ των λιμενικών δραστηριοτήτων, ιδιαίτερα των ζημιογόνων.
  • Η χώρα χάνει τον έλεγχο μιας ιδιαίτερα σημαντικής υποδομής, πολύ σημαντικής και για τα εθνικά μας συμφέροντα και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν;

  1. Να αναληφθούν πρωτοβουλίες για να αρχίσει άμεσα ένας διάλογος και προβληματισμός τόσο μεταξύ των τοπικών θεσμών όσο και των πολιτών για το τεράστιο ζήτημα που επηρεάζει με απόλυτο τρόπο το μέλλον της πόλης και της περιοχής.
  2. Να κινητοποιηθούν οι τοπικοί φορείς για να αποκρουσθεί η προοπτική μιας απίστευτα αντιαναπτυξιακής επιλογής για το λιμάνι μας.
  3. Αυτοί που σήμερα έχουν την ευθύνη διαχείρισης των 4 λιμένων του Έβρου οφείλουν με καθαρό τρόπο να ενημερώσουν για τις προθέσεις της Κυβέρνησης και να καταθέσουν τη δική τους θέση.

Είναι απολύτως κατανοητό ότι, ΟΛΟΙ έχουμε ευθύνη για το μέλλον της πόλης και του λιμανιού μας, ότι το μέλλον της πόλης και του λιμανιού είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους και ότι δεν θα ανεχθούμε ασέλγειες τέτοιου είδους. Οι οποίες μάλιστα, επιβάλλονται από μία κυβέρνηση της χώρας με δική της επιλογή, χωρίς ούτε καν την πίεση των «θεσμών». Πίεση που η προηγούμενη Κυβέρνηση ξεπέρασε θωρακίζοντας τις υποδομές της χώρας και το αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής σε όφελος των πολλών.

ΧΡΗΣΤΟΣ Π. ΔΟΥΚΑΣ
τ. Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΑ Α.Ε.

Alexandroupoli Online

Click to comment

Απάντηση

ΕΒΡΟΣ

Συνάντηση εργασίας της Υφυπουργού Χριστίνας Αλεξοπούλου με εκπροσώπους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Συνάντηση εργασίας είχε, σήμερα (17/05), η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου με τον Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών, Επικοινωνιών και Καλών Πρακτικών κ. Ιρφάν Χατζηγκενέ, εκπροσώπους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τους Γενικούς Διευθυντές Μεταφορών και Επικοινωνιών Περιφερειών της χώρας (διά ζώσης και διαδικτυακά) για τους στρατηγικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών.

Με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ, το 2024 έχει ανακηρυχθεί σε έτος «Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης» και το γεγονός αυτό όρισε εν πολλοίς το πλαίσιο της συζήτησης, καθώς λόγω αυτής της ανακήρυξης προγραμματίζεται μία σειρά πολλών δράσεων σε ολόκληρη την ΠΑΜΘ με στόχο την προώθηση της οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας των Μεταφορών εν γένει. Παράλληλα, συζητήθηκε και η δημιουργία άτυπου Δικτύου Περιφερειών Ελλάδας σε θέματα Επικοινωνιών και Μεταφορών με την υποστήριξη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η  Υφυπουργός αναφέρθηκε στις μεταφορές και τους στρατηγικούς στόχους του εθνικού σχεδίου Μεταφορών που αφορούν στην:

  • Οικονομική ανάπτυξη, αποδοτικότητα και λειτουργία του συστήματος μεταφορών, σε Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο.
  • Ενίσχυση της συνδεσιμότητας των μεταφορών, η οποία περιλαμβάνει τη συνδεσιμότητα με τα νησιά και μεταξύ συμπληρωματικών μέσων μεταφοράς, τη συνεργασία των συστημάτων, την εδαφική συνοχή και τη διασυνοριακή σύνδεση με χώρες εντός/εκτός ΕΕ.
  • Εξασφάλιση ενός περιβαλλοντικά βιώσιμου τομέα μεταφορών.
  • Παροχή προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης σε σχέση με την απασχόληση, την εκπαίδευση και τις κοινωνικές υπηρεσίες για τον πληθυσμό

Μεγάλο μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε και στην αδήριτη ανάγκη μείωσης των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα, που αποτελεί στόχο του Υπουργείου Μεταφορών, αλλά ταυτόχρονα επί αυτού του σκοπού εργάζεται και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ως επιστέγασμα της συνάντησης συμφωνήθηκε η ενίσχυση της συνεργασίας σε όλους τους τομείς αναφορικά με την προώθηση, βελτίωση και αναβάθμιση της ασφάλειας των μεταφορών και της κινητικότητας.

1715933842829

 

1715933842870

 

b511d3f4 f082 4b7a 8bb8 c6b0a2b542c6

Continue Reading

ΕΒΡΟΣ

Νεκρό 4 μηνών βρέφος στο Διδυμότειχο – Το βρήκα με αφρούς στο στόμα, λέει η μητέρα

Νεκρό μεταφέρθηκε σήμερα Παρασκευή 17 Μαΐου ένα 4 μηνών βρέφος στο νοσοκομείο Διδυμοτείχου από τους γονείς του.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η μητέρα του αγοριού ισχυρίζεται ότι το είχε ταΐσει τελευταία φορά στις 23:00 και σήμερα το πρωί το βρήκε νεκρό με αφρούς στο στόμα.

Κατά τις πληροφορίες της δημόσιας τηλεόρασης η οικογένεια ανήκει στη μουσουλμανική μειονότητα της περιοχής.

Η αστυνομία ειδοποιήθηκε εγκαίρως και διεξάγει την έρευνα. Σύμφωνα με πληροφορίες το βρέφος θα μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη για νεκροψία – νεκροτομή ώστε να διερευνηθούν τα αίτια του θανάτου.

Στο νοσοκομείο Διδυμοτείχου έχει μαζευτεί πλήθος συγγενών της οικογένειας προς συμπαράστασή της.

Continue Reading

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Επίσημη αναγνώριση της Αιματολογικής κλινικής του Δ.Π.Θ | Κέντρο Αριστείας στα Μυελοδυσπλαστικά σύνδρομα

Ο Ιατρικός Σύλλογος Έβρου βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να σας κοινοποιήσει πως η Αιματολογική κλινική της Αλεξανδρούπολης, αναγνωρίστηκε επίσημα ως κέντρο Αριστείας στα Μυελοδυσπλαστικά σύνδρομα (MDS Center of Excellence), από τον πλέον έγκυρο παγκόσμιο φορέα το MDS Foundation.

Η διάκριση αυτή έρχεται ως επιστέγαση των πολυετών, υψηλού επιπέδου, ερευνητικών δραστηριοτήτων της κλινικής, παράλληλα με το βαρύ κλινικό της έργο και τις καθημερινές υπηρεσίες υγείας προς τους πολίτες όλης της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που πάσχουν από σοβαρά αιματολογικά νοσήματα.

Επιπρόσθετα, η αναγνώριση αυτή αποτελεί και τον εγκυρότερο δείκτη ποιότητας ιατρικών υπηρεσιών στον τομέα των Μυελοδυσπλαστικών συνδρόμων, καθώς για να αναγνωρισθεί μια κλινική ως διεθνές κέντρο αναφοράς ασθενών με ΜΔΣ, απαιτείται η τεκμηριωμένη κλινική εμπειρία και η δυνατότητα συλλογής όλων των πλέον σύγχρονων μοριακών δεδομένων για κάθε ασθενή.

Ο Ιατρικός Σύλλογος Έβρου συγχαίρει την Αιματολογική Κλινική του ΔΠΘ για την μεγάλη αυτή διάκριση, όπως και κάθε άλλο μέλος του, με ανάλογες διεθνείς διακρίσεις.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en