BUSINESS-STORIES
Ολοκληρώθηκε το «2ο Tourism Festival – By Kourtidis Group» με μεγάλη επιτυχία

Με τεράστια επιτυχία ολοκληρώθηκε το «Τourism Festival» που διοργανώθηκε για δεύτερη
συνεχόμενη χρονιά από τον όμιλο εταιρειών Κουρτίδη, με στόχο την ανάδειξη σημαντικών
σημείων ενδιαφέροντος που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας, της Δράμας,
των Σερρών και της Θάσου. Ένα φεστιβάλ αφιερωμένο σε προορισμούς που μπορεί να
εξερευνήσει και να απολαύσει ο επισκέπτης κάθε εποχή του χρόνου.
Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε και φέτος στους ειδικά διαμορφωμένους κήπους των
κεντρικών γραφείων της Kourtidis Group στην Παραλία Οφρυνίου από την Πέμπτη 4 Ιουλίου
έως και το Σάββατο 6 Ιουλίου, με δωρεάν είσοδο για όλους. Ήταν τρεις υπέροχες
καλοκαιρινές βραδιές για τους εκατοντάδες επισκέπτες, που μέσα από καλαίσθητα περίπτερα
με εικόνες, προβολές, αφίσες και έντυπο υλικό, ανακάλυπταν τα μεγάλα «κρυμμένα μυστικά»
του τόπου και της ευρύτερης περιοχής.
Βασική φιλοσοφία αυτής της πρωτοβουλίας είναι η ανάπτυξη, η προώθηση και η ανάδειξη
του τόπου, μέσα από ένα φεστιβάλ με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Στόχος του ομίλου
εταιρειών Κουρτίδη είναι να γνωρίσουν όλοι τα σπουδαία σημεία ενδιαφέροντος που
υπάρχουν στους Νομούς Καβάλας, Δράμας και Σερρών και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν
ελκυστικοί προορισμοί που θα αποτελέσουν σημαντική ανερχόμενη δύναμη στον τουρισμό.
Το φεστιβάλ έχει διοργανωθεί για να υποστηρίξει και να ενισχύσει τις μεγάλες προσπάθειες
που καταβάλλουν οι θεσμικοί φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την ανάδειξη αυτού του
τόπου και έχει αποτελέσει πλέον έναν σπουδαίο θεσμό.
Στη λαμπερή τελετή έναρξης, μία όμορφη έκπληξη περίμενε τους παρευρισκόμενους.
Παρουσιαστής της βραδιάς ήταν ο μοναδικός Ευτύχης Μπλέτσας, ένας άνθρωπος που έγινε
γνωστός μέσα από τις ξεχωριστές τουριστικές εκπομπές του και το όνομά του είναι άμεσα
συνδεδεμένο με τον τουρισμό και την εξερεύνηση προορισμών. Παρόντες ήταν επίσης ο
Βουλευτής Καβάλας Μακάριος Λαζαρίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Παναγιώτης
Αρχοντής, ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης, Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και
Κοινωνικής Οικονομίας Αλέξανδρος Ιωσηφίδης, ο Δήμαρχος Παγγαίου Φίλιππος
Αναστασιάδης, ο Δήμαρχος Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος, ο Δήμαρχος Αμφίπολης
Στέργιος Φραστανλής, ο Δήμαρχος Νέας Ζίχνης Παντελής Μπόζης, ο Αντιδήμαρχος
τουρισμού του Δήμου Θάσου Ιωάννης Μαρκιανός, ο Αντιδήμαρχος τουρισμού του Δήμου
Δράμας Ιωάννης Γεωργιάδης, ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας και υπεύθυνος της
Ονειρούπολης Χρήστος Μαυρίδης, ο Αντιδήμαρχος Παρανεστίου Γιώργος Γιαϊλόγλου, η
Αντιδήμαρχος τουρισμού του Δήμου Νευροκοπίου Ελένη Αμβροσιάδου καθώς και ο
Πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Καβάλας Μάρκος Δέμπας.
«Εμείς θεωρούμε χρέος μας στο τόπο που φιλοξένει τη δραστηριότητά μας, να αναζητούμε
τους τρόπους να του πούμε “ευχαριστώ” και να επιστρέφουμε με θετικές πρωτοβουλίες όλα
τα καλά που μας προσφέρει. Είναι υποχρέωσή μας να ανταποδώσουμε κι έτσι βρίσκουμε
τρόπους και κάνουμε ενέργειες που δίνουν ικανοποίηση σε όλους τους ανθρώπους που
διαμένουν ή επισκέπτονται τον τόπο μας» ανέφερε ο πρόεδρος της Kourtidis Group κ. Νίκος
Κουρτίδης.
Η αντιπρόεδρος της Kourtidis Group κα Κωνσταντίνα Δημητρόβα, εξέφρασε τη συγκίνησή
της, τονίζοντας: «Αυτός ο τόπος που όλοι αγαπάμε και πλέον έχουμε σταθερό ραντεβού μαζί
του κάθε χρόνο, δεν έχει μόνο καταπληκτική θάλασσα και υπέροχες παραλίες. Αυτός ο τόπος
έχει πολλές ανεξερεύνητες ομορφιές που μπορούν -όχι μόνο να γεμίσουν τις μέρες των
τουριστών, αλλά να κάνουν κάθε επίσκεψη ξεχωριστή εμπειρία και στο τέλος είναι οι
ομορφιές που θα κάνουν τους επισκέπτες μας να αγαπήσουν ακόμη περισσότερο την περιοχή
μας».
Οι παράλληλες εκδηλώσεις
Μια από τις πολλές εκπλήξεις του Φεστιβάλ ήταν η παράλληλη λειτουργία ενός μοναδικού
Ινσταγκραμικού Θεματικού Πάρκου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Τρισδιάστατες
κατασκευές αποτέλεσαν ένα ξεχωριστό κάδρο καλοκαιρινών φωτογραφιών για μικρούς και
μεγάλους. Επιπλέον, οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα στο χώρο του Φεστιβάλ να
απολαύσουν μια ξεχωριστή ξενάγηση σε ένα θερινό Cine History, με θέμα τη μοναδική
ιστορία της Αμφίπολης και του Λόφου Καστά.
Ο όμιλος εταιρειών Κουρτίδη ευχαριστεί θερμά όσους παρευρέθηκαν και συμμετείχαν σε
αυτό το πολύ σημαντικό για όλους Τουριστικό Φεστιβάλ. Συμμετέχοντες του «Tourism
Festival» ήταν η Αντιπεριφέρεια Καβάλας, η Αντιπεριφέρεια Σερρών, ο Δήμος Καβάλας, ο
Δήμος Σερρών, ο Δήμος Δράμας, ο Δήμος Θάσου, ο Δήμος Παγγαίου, ο Δήμος Αμφίπολης, ο
Δήμος Νέστου, ο Δήμος Ν. Ζίχνης, ο Δήμος Κάτω Νευροκοπίου, ο Δήμος Προσοτσάνης, ο
Δήμος Παρανεστίου, τα Αρχαία Στάγειρα Χαλκιδικής, το Θεματικό Πάρκο – Μουσείο
Παγωτού Κρι Κρι στις Σέρρες, το Εθνικό Πάρκο Λίμνης Κερκίνη (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.), το
Σπήλαιο Αλιστράτης, το Σπήλαιο Πηγών Αγγίτη Ποταμού, το Εθνικό Πάρκο Νέστου –
Βιστωνίδας & Ροδόπης (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.), το επισκέψιμο ελαιοτριβείο PSARELI στις Σέρρες,
το Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων Θεόδωρου Κοκκινίδη στα Κηπιά Καβάλας, το Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης – Πινακοθήκη Κωνσταντίνος Ξενάκης στις Σέρρες, το Μουσείο Φυσικής
Ιστορίας Σερρών, το Μουσείο Καπνού Καβάλας, το Λαογραφικό Μουσείο Τέχνης Χαγιάτι
Λαδιά στην Πρώτη Σερρών, το Οχυρό Λίσσε, το Πάρκο Αρπακτικών – Ημερόβιων &
Νυκτόβιων Πτηνών Δράμας, το Ναυτικό Μουσείο Καβάλας, η Ονειρούπολη Δράμας και τα
Οινοποιεία Βιβλία Χώρα, Τσικρικώνη, Nico Lazaridi, Μανωλεσάκη και Χατζηγεωργίου.
BUSINESS-STORIES
Αφοί Χαΐτογλου – Μακεδονικός Χαλβάς | Ιστορικό ρεκόρ για τις εξαγωγές το 2024

Η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ στις εξαγωγές, όπως δήλωσε στον Τύπο ο Marketing Director και μέλος του ΔΣ της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στην καρδιά της Αθήνας, με αφορμή τη γιορτή της Καθαράς Δευτέρας και την έναρξη της Σαρακοστής.
Συγκεκριμένα, ο κ. Χαΐτογλου ανέφερε ότι οι εξαγωγές του 2024 άγγιξαν τα 52 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας το 52% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας.
Αναμένονται πωλήσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ το 2025
Η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ συνεχίζει την ανοδική της πορεία με σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια η εταιρεία σημείωσε αύξηση πωλήσεων 50%. Το 2024 έκλεισε με συνολικές πωλήσεις λίγο κάτω από τα 100 εκατ. ευρώ, και το 2025 αναμένεται να καταγραφεί αύξηση της τάξεως του 5-6%, φτάνοντας τα 106 εκατ. ευρώ.
Τα προϊόντα της εταιρείας που διαπρέπουν στις πωλήσεις είναι το ταχίνι, το οποίο κατατάσσεται πρώτο τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, με αυξημένη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ ακολουθεί ο χαλβάς. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση στις πωλήσεις των καινοτόμων on-the-go συσκευασιών, που έχουν κερδίσει την προτίμηση των καταναλωτών λόγω της πρακτικότητάς τους.
Η Αμερική ηγείται στις εξαγωγές – Στρατηγικός στόχος η ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας
Η εταιρεία παρουσιάζει δυναμική στις εξαγωγές, τόσο με τα παραδοσιακά προϊόντα της (χαλβάς, ταχίνι, παστέλι), όσο και με νέα προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τις αγορές του εξωτερικού. Η Αμερική είναι η πιο δυναμική αγορά για την Αφοί Χαΐτογλου, ακολουθούμενη από τον Καναδά, τη Γερμανία, τη Βρετανία, την Πολωνία, την Ιαπωνία και την Κορέα. Όπως τόνισε ο κ. Χαΐτογλου, στόχος για το 2025 είναι η περαιτέρω διείσδυση στις εν λόγω αγορές. Η εταιρεία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των εξαγωγών της, επενδύοντας στην εξωστρέφεια και αξιοποιώντας την ισχυρή τεχνογνωσία της στις παγκόσμιες τάσεις.
Σταθερό πρόγραμμα επενδύσεων 2 εκατ. ευρώ ετησίως
Ο κ. Χαΐτογλου αναφέρθηκε επίσης στο σταθερό πρόγραμμα επενδύσεων της εταιρείας, ύψους 2 εκατ. ευρώ ετησίως, το οποίο ενισχύει τη δυναμική της. Οι επενδύσεις επικεντρώνονται κυρίως σε περιφερειακό εξοπλισμό, ο οποίος προκύπτει από τις ανάγκες της αγοράς.
Ο Μακεδονικός Χαλβάς στηρίζει το έργο της HOPEgenesis
Ο Μακεδονικός Χαλβάς, στο πλαίσιο της διατήρησης των παραδοσιακών εθίμων, δημιούργησε την ιστοσελίδα katharadeftera.gr, όπου οι καταναλωτές μπορούν να ενημερωθούν και να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό με δώρα προϊόντα της εταιρείας. Επιπλέον, φέτος, ο Μακεδονικός Χαλβάς στηρίζει ενεργά το έργο της HOPEgenesis, έναν οργανισμό που δραστηριοποιείται στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος στην Ελλάδα. Η εταιρεία χρηματοδοτεί τη φροντίδα 10 εγκύων από απομακρυσμένα ορεινά χωριά, καλύπτοντας όλα τα έξοδα της κύησης, του τοκετού, της μεταφοράς και της διαμονής τους σε συνεργαζόμενα νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα.
BUSINESS-STORIES
Β. Κορκίδης | «Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια»

Οι χειμερινές εκπτώσεις για το 2025 ξεκινούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, προσφέροντας την ευκαιρία στους καταναλωτές για αγορές σε χαμηλότερες τιμές. Σε ανακοίνωσή του, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, τόνισε:
«Με δεδομένο ότι οι πληθωριστικές πιέσεις, που αποδίδονται στην «παγιωμένη» ακρίβεια, αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον και το πρώτο τρίμηνο του 2025, καθίσταται προφανές ότι η αποκλιμάκωση του δείκτη τιμών καταναλωτή, απαιτεί μια τριμερή συνεργασία κράτους, επιχειρήσεων και καταναλωτών. Η παρατεταμένη περίοδος ακρίβειας που διανύουμε, πέραν της ενίσχυσης του διαθεσίμου εισοδήματος με τις ετήσιες αυξήσεις μισθών, δύσκολα αντιμετωπίζεται, αφού εξαρτάται από το κόστος παραγωγής, τον ανταγωνισμό, την προσφορά και ζήτηση, τις στρατηγικές τιμολόγησης, τη φορολογία και τις εισαγωγές από τις «πολυεπίπεδες τιμές» των πολυεθνικών, που συγκεντρώνουν το 80% της διάθεσης των αναγκαίων καταναλωτικών αγαθών. Το ζητούμενο των τακτικών εκπτώσεων είναι, με μια γενναία μείωση των τιμών, που συνήθως κυμαίνεται στο 50%, να ρευστοποιήσουν οι επιχειρήσεις εμπόρευμα και να δώσουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να αποφορτίσουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό.
Οι ετήσιες πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο εμφάνισαν ικανοποιητική αύξηση 8% το 2024 και αντίστοιχα, με θετικό πρόσημο προσδοκούν οι έμποροι να ξεκινήσει και η νέα χρονιά, αρχής γενομένης με τις 7 εβδομάδες των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων. Οι προτιμήσεις των καταναλωτών, κατά τη διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων του χειμώνα, είναι σχεδόν καθιερωμένες και οι αγοραστικές συνήθειες εστιάζουν σε προσωπικές και οικογενειακές αγορές. Τουλάχιστον, όσον αφορά στην αγορά της Αττικής, αυτό που επιβεβαιώνεται από τα περισσότερα καταστήματα είναι τα επαρκή αποθέματα αγαθών, με το αγοραστικό ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στα εμπορικά της ένδυσης και υπόδησης. Όπως κάθε χρόνο, το ενδιαφέρον των καταναλωτών αναμένεται να προσελκύσουν και φέτος τα επώνυμα προϊόντα, καθώς επίσης τα καλλυντικά, οικιακές συσκευές, έπιπλα και όλα τα είδη σπιτιού.
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών και θα έχουμε φέτος μια αγοραστική κίνηση σε καλύτερα επίπεδα από πέρυσι, με στόχο ο τζίρος στη λιανική το δίμηνο, Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025, να ξεπεράσει τα 6 δις ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διμήνου. Ο στόχος της αύξησης των πωλήσεων είναι εφικτός, κυρίως, λόγω των αυξήσεων 6,4% στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα και τη μείωση της ανεργίας στο 9%, σε μία ακόμα ένδειξη, ότι οι πιέσεις που δέχτηκαν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί το προηγούμενο διάστημα, αρχίζουν να εξασθενούν σταθερά.
Θετική συγκυρία είναι η μηνιαία πτώση -0,2% των τιμών στα τρόφιμα και ποτά, που καταγράφηκε στη χώρα μας σύμφωνα με τη Eurostat, καθώς και η κατά μέσο όρο -0,94% μείωση στις τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ. Επιπλέον, οι εκπτώσεις μπορούν να περιορίσουν τον πληθωρισμό από το 2,9%, κατά τουλάχιστον μισή μονάδα.
Οι αυστηροί έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ και τα τσουχτερά πρόστιμα επιδιώκουν να σταματήσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και να αποτρέψουν τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Επισημαίνω, πως το τελευταίο διάστημα τα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών, παρατηρούνται, κυρίως, σε μεγάλες και γνωστές αλυσίδες, όπου οι επιλογές των καταναλωτών είναι καθορισμένες και περιορισμένες. Είναι θετικό πως, την περυσινή περίοδο των εκπτώσεων στις αγορές της Αττικής, όπου διενεργήθηκαν και οι περισσότεροι έλεγχοι, η παραβατικότητα μειώθηκε σε καταγγελίες και κυμάνθηκε στο χαμηλότερο ποσοστό του 6%. Φέτος, και πάλι, ο στόχος είναι να μειωθεί, μέχρι κάποτε να μηδενιστεί. Το καλύτερο διαθέσιμο μέσο που ενισχύει τους μηχανισμούς προστασίας του καταναλωτή, είναι η σωστή «on line ενημέρωση», σε κάθε αγορά της Αττικής, ανεξαρτήτως μεγέθους και φήμης της εμπορικής επιχείρησης.
Οι προτεραιότητες για την αποκλιμάκωση των τιμών, την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού, την ενημέρωση των καταναλωτών, τον εποπτικό έλεγχο της αγοράς και τη θετική συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, συνεχίζουν να παραμένουν στη λίστα των στόχων και το 2025. Ωστόσο φέτος, οι τακτικές χειμερινές εκπτώσεις θα πρέπει να επιδιώξουμε να επεκταθούν σε περισσότερους κλάδους και ιδιαιτέρως των υπηρεσιών, αφού η ακρίβεια έχει μετατοπισθεί σε μεγάλο βαθμό, από το εμπόριο στη παροχή υπηρεσιών. Επίσης, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας την πρόσφατη έρευνα που δείχνει πως 6/10 καταναλωτές δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τις εκπτώσεις, ενώ για 4/10 είναι μάλλον αδιάφορες. Ας δώσουμε, λοιπόν, φέτος νέο ενδιαφέρον στις χειμερινές εκπτώσεις, ώστε να αξιοποιηθούν σωστά και έξυπνα για να μπορέσουν να νικήσουν την ακρίβεια το πρώτο δίμηνο του έτους. Καλές πωλήσεις, καλές αγορές!» .
BUSINESS-STORIES
Airbnb | Τι προβλέπουν οι νέες ρυθμίσεις του ν/σ Τουρισμού – Ποια ακίνητα θα βρεθούν εκτός πλατφόρμας

Το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, θέτει το υπουργείο Τουρισμού με νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή. Το ν/σ θέτει σαφείς κανόνες για τα ακίνητα που μισθώνονται για μικρές χρονικές περιόδους και όπως αναφέρει το υπουργείο, θεσπίζεται για πρώτη φορά πλαίσιο λειτουργίας των ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια με προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας. Προβλέπεται, επιπλέον, η δυνατότητα ελέγχου των ακινήτων αυτών από τις υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού, σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Ακίνητα που δεν διαθέτουν χρήση κύριας κατοικίας, όπως αποθήκες, υπόγεια και πρώην βιοτεχνικά ή βιομηχανικά κτίρια, βγαίνουν εκτός πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης σύμφωνα με το νομοσχέδιο. Οι συγκεκριμένοι χώροι, που έχουν ανακαινιστεί με στόχο τη φιλοξενία τουριστών και επισκεπτών, αποκλείονται από την αγορά λόγω της απαίτησης να είναι χαρακτηρισμένοι ως κύριας χρήσης κατοικίες ή να έχουν τακτοποιηθεί πριν τις 28 Ιουλίου 2011, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου 4495/2017.
Ειδικότερα, τα ακίνητα που μισθώνονται με όρους της οικονομίας του διαμοιρασμού οφείλουν:
- Να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης κατοικίας και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό,
- να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν,
- να διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής, και
- να διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.
Διατάξεις του νομοσχεδίου
Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων
Το νομοσχέδιο εισάγει ένα σαφές και λειτουργικό πλαίσιο για τα ακίνητα που προσφέρονται για βραχυχρόνια ενοικίαση, θέτοντας κατευθυντήριες γραμμές για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ασφάλειας.
Οι βασικές απαιτήσεις για αυτά τα ακίνητα περιλαμβάνουν:
Χρήση και χαρακτηριστικά: Τα ακίνητα πρέπει να είναι κατάλληλα για κατοίκηση, να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό.
Ασφάλεια και υγιεινή: Είναι υποχρεωτική η ασφάλιση για ζημιές ή ατυχήματα, καθώς και η παρουσία πυροσβεστήρων, ανιχνευτών καπνού, και άλλων απαραίτητων μέτρων ασφάλειας.
Πρώτες βοήθειες: Τα ακίνητα πρέπει να διαθέτουν φαρμακείο πρώτων βοηθειών και να πληρούν τις προδιαγραφές για τη δημόσια υγεία, όπως πιστοποιητικά απολύμανσης.
Διαδικασία ελέγχου και συμμόρφωσης
Οι έλεγχοι για τη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές θα πραγματοποιούνται από το Υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Οι διαχειριστές των ακινήτων θα ενημερώνονται εκ των προτέρων για τους ελέγχους και υποχρεούνται να προσκομίζουν τα απαιτούμενα πιστοποιητικά. Σε περίπτωση παραβάσεων, προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα, τα οποία μπορούν να φτάσουν έως και 5.000 ευρώ, με αυστηρότερες ποινές σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων παραβάσεων.
Σύστημα κατάταξης ξενοδοχειακών καταλυμάτων
Για πρώτη φορά, τα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια θα κατατάσσονται με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια. Η κατάταξη αυτή, που αναπτύχθηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, στοχεύει στη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Τα καταλύματα θα αξιολογούνται με βάση τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις και θα εκδίδεται πιστοποιητικό που θα επιβεβαιώνει την κατάταξή τους.
Παρεμβάσεις και καινοτομίες
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης αρκετές σημαντικές ρυθμίσεις για την ενίσχυση του τουριστικού τομέα:
Στέγαση Προσωπικού: Επιτρέπει τη μίσθωση δωματίων προσωπικού σε εργαζομένους του δημόσιου τομέα, όπως γιατροί και δάσκαλοι, σε περιοχές που έχουν ανάγκη στέγασης.
Χιονοδρομικά Κέντρα: Δίνεται η δυνατότητα αναβάθμισης των χιονοδρομικών κέντρων με δραστηριότητες ψυχαγωγίας όλο το χρόνο, προσελκύοντας επισκέπτες και εκτός χειμερινής περιόδου.
Κολυμβητικές Δεξαμενές: Εισάγεται η δυνατότητα χρήσης θαλασσινού νερού σε πισίνες, βοηθώντας στη βιώσιμη διαχείριση του νερού, ειδικά σε περιοχές με λειψυδρία.
Προσβασιμότητα σε Τουριστικούς Λιμένες: Απλοποιούνται οι διαδικασίες για έργα προσβασιμότητας σε λιμένες, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή ατόμων με αναπηρία στον τουρισμό.
Γραφεία Ενοικίασης Οχημάτων: Διευκολύνεται η δημιουργία και λειτουργία γραφείων ενοικίασης αυτοκινήτων και άλλων οχημάτων, με σκοπό την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Με αυτές τις ρυθμίσεις, το νέο νομοσχέδιο για τον τουρισμό κατασκευάζει ένα οργανωμένο και πιο ελεγχόμενο πλαίσιο για τη βραχυχρόνια μίσθωση και τις τουριστικές υποδομές στη χώρα. Παράλληλα, προάγει την αειφορία, ενισχύει τον ανταγωνισμό και παρέχει τα εργαλεία για την ανάπτυξη ενός πιο βιώσιμου τουριστικού τομέα. Με τη θέσπιση αυτών των κανόνων, η Ελλάδα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να προσελκύσει επισκέπτες με όρους ασφάλειας, υπευθυνότητας και περιβαλλοντικής συνείδησης.
Αντιδράσεις
Η ΠΟΜΙΔΑ έχει ήδη εκφράσει την έντονη αντίδρασή της, τονίζοντας ότι η αναδρομική εφαρμογή των νέων προδιαγραφών θα οδηγήσει σε αχρήστευση πολλών ακινήτων που λειτουργούν εδώ και χρόνια στις πλατφόρμες, συμβάλλοντας στην τουριστική ανάπτυξη. Ιδιαίτερα προβληματική είναι η πρόβλεψη για τακτοποίηση έως το 2011, η οποία αποκλείει χώρους που έχουν μετατραπεί πρόσφατα σε τουριστικά καταλύματα, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών στο κέντρο της Αθήνας και άλλες πόλεις.
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων που διαθέτουν τα καταλύματά τους σε βραχυχρόνια μίσθωση τηρούν στάση αναμονής, εκτιμώντας ότι το προσεχές χρονικό διάστημα το υπουργείο Τουρισμού (αν δεν μεσολαβήσει διευθέτηση του θέματος κατά τη συζήτηση στη Βουλή) θα εκδώσει διευκρινιστική εγκύκλιο η οποία θα αποσαφηνίζει τη διάταξη που πυροδότησε σωρεία αντιδράσεων, καθώς αποκλείει, επί της ουσίας, από την εν λόγω αγορά τα ακίνητα που άλλαξαν χρήση μετά το 2011.
Σύμφωνα με τον Stama, επιφέρει καταστροφικές οικονομικές συνέπειες στο επιχειρείν, αφού οδηγεί στην απαξίωση επενδύσεων εκατομμυρίων ευρώ σε ανακαινίσεις και αναβαθμίσεις ακινήτων, σε σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων του κράτους, στην αποθάρρυνση μελλοντικών επενδύσεων στην αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος και σε απώλεια θέσεων εργασίας στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης και σε συναφείς κλάδους.