MEDIA
Ο πόλεμος του streaming που θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση
Οι παίκτες που καθορίζουν το συνδρομητικό τοπίο και οι αυτοκρατορίες που… αντεπιτίθενται!
Κάποτε είχαμε το βίντεο να δονεί την οικιακή διασκέδαση και την υποχρεωτική επίσκεψη στο βιντεοκλάμπ.
Τα χρόνια παρήλθαν, οι τεχνολογίες άλλαξαν και έγιναν DVD και Blu-ray αργότερα, πριν μας αφήσουν κι αυτά χρόνους για να αναδυθεί ένας νέος τύπος οικιακής ψυχαγωγίας: το streaming.
Χωρίς αντίστοιχα πανηγύρια και τυμπανοκρουσίες, το streaming κέρδισε και κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στις βραδιές μας στο σπίτι. Πλέον έχουμε το Netflix να οδηγεί τον δρόμο, μόνο που η μάχη για τη συνδρομητική τηλεόραση του πλανήτη αναμένεται να γίνει όσο πιο καυτή παίρνει.
HBO, Hulu, Disney, Apple TV, Amazon κι άλλοι μεγάλοι παίκτες έρχονται ολοταχώς στις οθόνες μας για να προφτάσουν το Netflix και τη συνεχή του επέκταση, που έχει πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας.
Ο μεγάλος αγαπημένος της Wall Street είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει λυσσαλέο ανταγωνισμό από τις παραδοσιακές αυτοκρατορίες που κατεβαίνουν στον πόλεμο του streaming με όλες τους τις δυνάμεις: Disney, Amazon και Apple αποφάσισαν πως τα συνδρομητικά ηλεκτρονικά κανάλια παραείναι πολύτιμα για να τα αφήσουν στη διακριτική ευχέρεια του Netflix.
Με την τεράστια δύναμή τους και τους ανυπολόγιστους πόρους τους, είναι έτοιμοι να μπουν στον πόλεμο για τον έλεγχο όχι μόνο αυτού που θα είναι η τηλεόραση στον 21ο αιώνα, αλλά και της ίδιας της οικιακής ψυχαγωγίας όπως την ξέραμε.
Και οι εξελίξεις εδώ είναι πραγματικά κατακλυσμιαίες. Και ταχύτατες! Να σκεφτεί κανείς πως ούτε δύο χρόνια πρωτύτερα, το 2017 συγκεκριμένα, οι «Μεγάλοι Τρεις» του streaming ήταν το Netflix, το Hulu και η συνδρομητική τηλεόραση της Amazon (Amazon Prime Video). Το 2019 το τοπίο είναι ολότελα διαφορετικό και θα αλλάξει κι άλλο. Ναι, μέσα στη χρονιά.
Το λανσάρισμα του Disney+ τον Νοέμβριο του 2019 θα εγκαινιάσει μια ολότελα καινούρια εποχή για το streaming, αναγκάζοντας τα ήδη καθιερωμένα κανάλια Netflix, Hulu, HBO Now και Amazon Prime Video να αλλάζουν ήδη τις πολιτικές τους.
Την ίδια ώρα, η Apple είναι πανέτοιμη για τη δική της συνδρομητική υπηρεσία (Apple TV+), ο γίγαντας WarnerMedia ολοκληρώνει τα δοκιμαστικά για το δικό του πολυαναμενόμενο κανάλι και μέσα σε όλα, υπάρχουν και μια σειρά από μικρότεροι παίκτες που διεκδικούν φιλόδοξα κομμάτι της τεράστιας πίτας με την ειδικού ενδιαφέροντος θεματολογία τους, ονόματα όπως το σινεφίλ Criterion Channel, το Crunchyroll (anime) και το Shudder (ταινίες τρόμου), ας πούμε.
Οι περισσότεροι χάνονται μέσα σε ένα τοπίο όπου η συνδρομή διαφέρει μόλις μερικά ευρώ τον μήνα και το περιεχόμενο είναι τόσο εκτεταμένο και ευρύ που δύσκολα μπορείς να κάνεις τις επιλογές σου. Εκεί όμως όπου όλοι έδειχναν όλα, τώρα ο καθένας σπεύδει να κάνει τις αποκλειστικές του συμφωνίες και να μαζέψει πίσω το πρωτότυπο περιεχόμενό του, πόσο μάλλον όταν αυτό προβάλλεται στον ανταγωνιστή.
Η Disney θα κατέβει στον στίβο με τις ολοκαίνουριες και αποκλειστικές σειρές της Marvel και του «Star Wars», η Apple ανακοίνωσε περιχαρής εξίσου αποκλειστικές ταινίες και σειρές από τους καλύτερους (Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν και Τζ. Τζ. Άμπραμς), η WarnerMedia θα παίζει κατ’ αποκλειστικότητα τις δικής της παραγωγής λατρεμένες σειρές, όπως τα «Friends», τη σειρά ταινιών «Χάρι Πότερ» και όλο το περιεχόμενο του ΗΒΟ φυσικά, ενώ ακόμα και το NBCUniversal θα πάρει πίσω το «Office» από το Netflix για το δικό του streaming κανάλι. Ή το αδερφό της WarnerMedia, μιας και ως NBC/Warner είναι γνωστός ο τηλεοπτικός και κινηματογραφικός κολοσσός!
Η Amazon συνεχίζει να ρίχνει χοντρό χρήμα για το Prime Video της, μαζεύοντας συνδρομητές με το τσουβάλι για να δουν αποκλειστικά κάτι «The Marvelous Mrs Maisel» και «Good Omens». Δεν είναι βέβαια μόνο οι Αμερικανοί που ανακατεύουν συνεχώς την τράπουλα. Προσφάτως μάθαμε για τη γέννηση του BritBox, την κοινή streaming πλατφόρμα των γνωστών βρετανικών καναλιών BBC και ITV.
Ζούμε σε εποχές ιστορικές για την τηλεόραση της επόμενης μέρας και όσα θα συμβούν φέτος θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό πώς θα παιχτεί το παιχνίδι στα επόμενα χρόνια. Όλοι έχουν εξάλλου στο μάτι το Netflix και ό,τι κι αν κάνουν εκεί στοχεύει, στο γκρέμισμά του από τον τηλεοπτικό θρόνο.
Το Netflix σήκωσε φυσικά το γάντι και έβγαλε αυθάδικα τη γλώσσα σε κάτι απειλές τύπου Apple και Disney ανακοινώνοντας πως σκοπεύει να ξοδέψει για το δικό του περιεχόμενο το 2019 όχι λιγότερα από 15 δισ. δολάρια! Την ώρα που οι άλλοι δυο δεν έχουν δημοσιοποιήσει αντίστοιχα νούμερα, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο πως Apple TV+ και Disney+ επενδύουν εξίσου πολύ στα δικά τους περιεχόμενα.
Ζούμε στη χρυσή εποχή του streaming, μια τηλεοπτική επανάσταση που μόλις ξεκινά, γι’ αυτό και δεν συνειδητοποιούμε ίσως την ιστορικότητα των στιγμών. Όπως και όταν κατέφτασε το βίντεο στο σπίτι, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τι θα σήμαινε για τις οικογενειακές βραδιές στο σαλόνι.
Τώρα μαθαίνουμε πως η Disney ολοκλήρωσε την εξαγορά της 21st Century Fox, η AT&T άλλαξε όλα τα αφεντικά στο HBO και στη Warner Bros και η Apple μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι και δεν πολυπαίρνουμε γραμμή τι ακριβώς σημαίνουν όλα αυτά για το τηλεοπτικό τοπίο.
Γιατί το Netflix αγόρασε ένα ολόκληρο στούντιο παραγωγής στο Αλμπουκέρκι; Γιατί η παραδοσιακή τηλεόραση σπεύδει να κάνει συγχωνεύσεις καναλιών που μέχρι πρότινος φάνταζαν ακλόνητοι ογκόλιθοι; Το streaming αλλάζει τα πάντα, ακόμα και το Χόλιγουντ, καθώς οι ταινίες του ΗΒΟ και του Netflix διαγωνίζονται (ή κόβονται, αλλά για την ώρα) στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ του πλανήτη.
Ο φίλος πολλών και ο εχθρός ακόμα περισσότερων ακούει στο όνομα streaming…
Αν ήταν ένα πράγμα από την ειδησεογραφία που ξεπηδούσε από το streaming και έμοιαζε ακατανόητο εκεί στα τέλη του 2018 ήταν αυτή η είδηση πως το Netflix εξασφάλισε τα αποκλειστικά δικαιώματα της σειράς «Friends» από τη WarnerΜedia έναντι 100 εκατ. δολαρίων! Καραβιές χρημάτων για 236 επεισόδια μιας σειράς που έχει τελειώσει εδώ και χρόνια και παίζεται μονίμως στις τηλεοράσεις του πλανήτη δηλαδή.
Η συμφωνία προέβλεπε μάλιστα μόλις έναν χρόνο αποκλειστικής προβολής, καθώς εντωμεταξύ η WarnerΜedia (ιδιοκτησίας του τηλεπικοινωνικού γίγαντα ΑΤ&Τ) αποφάσισε να κάνει το δικό της streaming κανάλι και θέλει τα «Friends» να μετατραπούν στον ακρογωνιαίο λίθο της εμπορικής του απήχησης.
Τα «Friends» τα ήθελαν όλοι, από το Hulu (ιδιοκτησίας Disney) και το Fox μέχρι το NBC και την Apple, κανείς δεν ήταν ωστόσο διατεθειμένος να δώσει 100 εκατομμύρια. Μόνο που ο πυρετός για τη σειρά και τα τεράστια ποσά άρχισαν να αποκαλύπτουν πόσο δαπανηρός και τοξικός είναι αυτός ο πόλεμος του streaming, αλλά και τι είδους ποσά διακυβεύονται.
Το 2018, το Netflix φάνταζε ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης, ένα κανάλι με 150 σχεδόν εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως που σκάρωνε το δικό του περιεχόμενο με το τσουβάλι. Ο συνδρομητικός τιτάνας τρόμαζε με το όνομα και τα μεγέθη του τον ανταγωνισμό, ή έτσι πίστευε τουλάχιστον ο κόσμος.
Γιατί πειράματα σαν το Hulu, μεγάλη υπόθεση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, που απέδωσαν ακόμα και υποψηφιότητες για Όσκαρ, ή σαν την Amazon που μπήκε νωρίς νωρίς στο παιχνίδι αποδείκνυαν περίτρανα πως και χώρος υπήρχε στο streaming και πολλά λεφτά.
Το 2018 φάνηκε επίσης πως το τζάμπα στο ίντερνετ αργοπέθαινε, καθώς ολοένα και περισσότεροι ήταν διατεθειμένοι να δώσουν μερικά δολάρια τον μήνα για καλή ποιότητα εικόνας και περιεχόμενο όποτε και όπως το ήθελαν. Όλοι άρχισαν να τρέχουν για να πάρουν κομμάτι, ακόμα και οντότητες που δεν είχαν σχέση με το streaming. Όπως το κωμικό CollegeHumor και η DC Comics, για παράδειγμα, που λάνσαρε το DC Universe για να δώσει στα εκατομμύρια των φίλων της όλο το περιεχόμενό της on-demand.
Ένα νέο τηλεοπτικό σύμπαν αναδυόταν ολοταχώς και όλα τα σημάδια ήταν εκεί, φτάνει να ήξερες πού να κοιτάξεις. Η WarnerMedia προετοιμαζόταν για τη δική της κίνηση-ματ, πριν ανακοινώσει ακόμα το κανάλι της, κλείνοντας ας πούμε το FilmStruck, την υπηρεσία με τις κλασικές ταινίες της που μετρούσε ήδη 100.000 συνδρομητές.
Ακόμα και το indie κανάλι Fandor, που στρίμαρε από το 2011, έδιωξε όλους τους υπαλλήλους του, με τις κακές γλώσσες να μιλούν πως ετοιμαζόταν για εξαγορά. Αλλά και το YouTube Premium, παρά την εφήμερη δόξα που είχε βρει, ανακοίνωσε από το πουθενά πως αλλάζει επιχειρηματική στρατηγική και σταματά τις δικές του πολυδάπανες παραγωγές. Γιατί, αναρωτιόνταν όλοι;
Τα θύματα του πολέμου που μαινόταν στο περιθώριο της ειδησεογραφίας πολλά και διάφορα, όλα τους όμως σκιαγραφούσαν το αύριο που ερχόταν ολοταχώς. Έστω και μυστικώς…
Σε πυρετώδεις προετοιμασίες, λαμπρά λανσαρίσματα και βαρύγδουπες ανακοινώσεις. Αρχής γενομένης από το νέο δίκτυο που εγκαινιάζεται τους προσεχείς μήνες για να παίζει κατ’ αποκλειστικότητα τα «Friends» και όλο το περιεχόμενο του HBO. Καταφτάνει στις αρχές του 2020 ως HBO Max!
Η WarnerMedia και η μητρική της AT&T θα πλαισιώσουν τα HBO Go και HBO Now με το νέο κανάλι HBO Max, στο οποίο θα πέσουν και όλα τα στοιχήματα για Νο 1 ανταγωνιστής τόσο του Netflix όσο και του Disney+, το οποίο καταφτάνει ως το μεγαλύτερο φόβητρο του χώρου.
Το τεράστιο περιεχόμενο της WarnerMedia θα χαρίσει στο HBO Max μια πραγματική βάση-«μαμούθ», έχοντας ταυτοχρόνως και όλες τις ανάρπαστες σειρές του HBO να κάμπτουν τον ανταγωνισμό. Η WarnerMedia θα πάρει πίσω τα επόμενα χρόνια όλο το περιεχόμενό της που νοικιάζει σε άλλους παρόχους (και κυρίως στο Netflix), την ίδια στιγμή που το HBO Max θα προβάλει περιεχόμενο από τις Warner Bros., New Line, Cinemax, DC Entertainment, CNN, TNT, TBS, truTV, The CW, Turner Classic Movies, Cartoon Network, Crunchyroll, Rooster Teeth, Looney Tunes κ.ά.
Άλλος ένας «φονιάς του Netflix» εισέρχεται στη συνδρομητική τηλεόραση με τη φούρια και τα απαράμιλλα μέσα της Apple, μια κίνηση που προκάλεσε όπως ήταν φυσικό τριγμούς στον χώρο. Apple TV+ θα ονομάζεται και το πρωτότυπο περιεχόμενό του θα είναι «το απολύτως καλύτερο, όχι σαν του Netflix δηλαδή», όπως έσπευσε να σημειώσει με νόημα ο αντιπρόεδρος λογισμικού και υπηρεσιών της Apple, Eddy Cue.
Το Apple TV+ θέλει να δώσει έμφαση στο «ποιοτικό περιεχόμενο» και στο ρόστερ που έχει ήδη ανακοινώσει συναντάμε ονόματα όπως Σπίλμπεργκ, Άμπραμς και Σιάμαλαν, αλλά και Ρις Γουίδερσπουν, Τζένιφερ Άνιστον, ακόμα και Όπρα.
Αν η Apple προκάλεσε τριγμούς στο οικοδόμημα του streaming, τότε η κάθοδος της Disney στον χώρο τον προσεχή Νοέμβριο έχει επιφέρει ουκ ολίγα εμφράγματα. Εδώ μιλάμε για μεγαθήριο ψυχαγωγίας που θα ρίξει στα πόδια του χρήστη πράγματα όπως το σύμπαν του «Star Wars», τις ταινίες της Pixar και της Fox (όπως τους 30 κύκλους των «Simpsons»), το περιεχόμενο του National Geographic, όλη τη Marvel (Marvel Cinematic Universe) και τόσα μα τόσα ακόμα! Το ήδη καθιερωμένο Hulu της Disney αλλά και το αθλητικό ESPN Plus της θα συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξάρτητα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις.
Πώς θα επηρεάσει αυτό το Netflix; Σε απόλυτο βαθμό αναμφίβολα, μιας και από το 2016 το Netflix ήταν το μόνο σημείο για να δει κανείς on-demand τις ταινίες της Disney, τα μεγαλύτερα blockbusters της τελευταίας τριετίας δηλαδή! Η Disney δεν ανανέωσε φυσικά το συμβόλαιο με το Netflix, καθώς όλο το περιεχόμενό της μετακομίζει στο δικό της κανάλι. Πιο σύντομα απ’ όσο προλαβαίνει ο ανταγωνιστής να αναδιπλωθεί.
Ναι, σωστά καταλάβατε, ο πόλεμος του streaming μόλις άρχισε, πιάστε θέση…
MEDIA
Εντυπωσιακά αποτελέσματα από την τρίτη Επιχειρηματική Αποστολή της Kourtidis Group στην Αμερική
Με μεγάλη επιτυχία και ουσιαστικά αποτελέσματα για τη Β. Ελλάδα, ολοκληρώθηκε το τρίτο επιχειρηματικό ταξίδι της Kourtidis Group στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Σκοπός του ταξιδιού ήταν η ενημέρωση των Ελληνοαμερικανών για όλες τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, η Διοίκηση και Στελέχη του ομίλου βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα στο Σαν Φρανσίσκο και στη Νέα Υόρκη, όπου και πραγματοποιήθηκαν οι πολύ σημαντικές επιχειρηματικές τους συναντήσεις.
«Το τρίτο επιχειρηματικό ταξίδι είναι μόνο η αρχή καθώς το πιο σημαντικό για εμάς είναι να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης» αναφέρει ο Νίκος Κουρτίδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Kourtidis Group. Σημαντικοί Έλληνες της Ομογένειας και Αμερικανοί επιχειρηματίες ενημερώθηκαν για τη διαδρομή του βραβευμένου στο ελληνικό επιχειρείν ομίλου εταιρειών Κουρτίδη. Πληροφορήθηκαν για το πλούσιο χαρτοφυλάκιο του, που διαθέτει περισσότερα από 56 οικιστικά συγκροτήματα και 1.333 κατοικίες αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή. Μεταξύ των άλλων, μέσα από τις συναντήσεις αναδείχθηκαν και η μοναδικές περιοχές στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος (Παραλία Οφρυνίου, Καβάλα, Νέα Ηρακλείτσα, Δράμα, Σέρρες, Θάσος, Ασπροβάλτα, Κεραμωτή) και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους. Τα αποτελέσματα της επιχειρηματικής αποστολής ήταν άμεσα και θετικά, καθώς τα Στελέχη προχώρησαν σε συμφωνίες και μεγάλες συνεργασίες που θα εμφανιστούν το επόμενο διάστημα.
Κατά τη διάρκεια της επιχειρηματικής αποστολής, ο κ. Νίκος Κουρτίδης και η αντιπρόεδρος του ομίλου, κα Κωνσταντίνα Δημητρόβα βρέθηκαν στην Times Square της Νέας Υόρκης, όπου ο όμιλος εντυπωσίασε για ακόμη μία φορά. Εκεί, μαζί με χιλιάδες επισκέπτες, στο κορυφαίο τοπόσημο της αμερικανικής μητρόπολης, είχαν την ευκαιρία να αντικρίσουν μέρος διαφημιστικής καμπάνιας της εταιρείας στις περίφημες οθόνες των Billboards.
«Με την ολοκλήρωση της επιχειρηματικής αποστολής νιώθω ότι η περιοχή μας έχει ήδη κερδίσει πολλά. Η χώρα μας έχει σπουδαία πράγματα να προσφέρει, γεγονός που αντιλαμβάνονται κι οι ίδιοι οι επενδυτές κι αυτό αποτελεί κίνητρο να τη γνωρίσουν» αναφέρει ο κ. Κουρτίδης. Από την πλευρά της, η κα Δημητρόβα δηλώνει «Νιώθουμε μεγάλη χαρά και ικανοποίηση για τη δυνατότητα που είχαμε ώστε να ενημερώσουμε τους Έλληνες Ομογενείς και τους Αμερικανούς πελάτες μας για τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η δραστηριότητά μας είναι ήδη γνωστή στους επιχειρηματικούς κύκλους της Αμερικής. Στην Kourtidis Group έχουμε δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον συνεργασίας και εμπιστοσύνης και είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε κάθε επιχειρηματική και επενδυτική προσπάθεια».
MEDIA
Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία
Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών. Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού, η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.
Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford, και η κοινωνιολόγος Diana. H. Russel.
Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.
‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε τον πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα, το 2017, το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.
Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.
Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα, στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.
Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση, της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.
Παγκοσμίως, κάθε μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017, ένα ποσοστό 58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό γυναικοκτονιών, είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική. Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:
- Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
- Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
- Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
- Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
- Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
- Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr, για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
- Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button
Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.
MEDIA
Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση
Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη; Γνωρίζουμε άραγε τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης
Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε, κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία, η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει στην πεποίθηση ότι κάποια άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους, είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.
Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.
Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.
Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί
το φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting, στον χώρο εργασίας.
Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους, στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.
Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.
Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών, αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.