ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με βάση τον συντελεστή δόμησης το «μπόνους» στα ύψη των κτιρίων | Σε εφαρμογή από την 1 Μαΐου ο νέος κανονισμός

Τροπολογία για τα μπόνους στα ύψη των κτιρίων κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το νομοσχέδιο εισήχθη προς συζήτηση σήμερα στην Ολομέλεια.
Η διάταξη, μεταξύ άλλων, προβλέπει ότι στις περιοχές με συντελεστή δόμησης έως 0,8 το επιπλέον ύψος κτιρίου θα είναι έως 2 μέτρα. Στις περιοχές με συντελεστή δόμησης από 0,8 έως 1,6 το πρόσθετο ύψος που θα μπορεί ένα κτίριο να φτάνει θα είναι έως τα 2,5 μέτρα και στις περιοχές με συντελεστή δόμησης μεγαλύτερο από 1,6 το μπόνους θα είναι έως 3 μέτρα.
Η ρύθμιση θα ισχύει από την 1η Μαΐου έως το τέλος του 2025 εκτός και αν έχουν εγκριθεί νωρίτερα τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια.
Ειδικότερα, στην Ολομέλεια της Βουλής ξεκίνησε σήμερα η συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας».
Το νομοσχέδιο έχει εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με τη θετική ψήφο της ΝΔ. Κατά του σχεδίου νόμου έχουν ταχθεί ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και Σπαρτιάτες. Επιφύλαξη να τοποθετηθούν στη συζήτηση της Ολομέλειας έχουν δηλώσει Ελληνική Λύση, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας.
Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κατέθεσε αίτημα διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής του νομοσχεδίου και των άρθρων 3 έως 13 που αφορούν τη σύσταση και λειτουργία του νέου Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας ΑΕ. Για τα ίδια άρθρα κατέθεσε και ο ΣΥΡΙΖΑ ένσταση αντισυνταγματικότητας, υποστηρίζοντας πως παραβιάζουν το άρθρο 2 παρ. 1 και το άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος.
Τροπολογίες
Στο σχέδιο νόμου, παράλληλα, έχουν κατατεθεί τρεις υπουργικές και επτά βουλευτικές τροπολογίες.
Η πρώτη υπουργική τροπολογία έχει διατάξεις σχετικές με τον εξορθολογισμό της χρήσης των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές έως την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων – Ενίσχυση των ελέγχων – Μεταβατική διάταξη – Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 27, τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 18 Νέου Οικοδομικού Κανονισμού και παρ. 1 άρθρου 44 ν. 4495/2027. Ρυθμίσεις για τους κοινόχρηστους χώρους σε περίπτωση επανεπιβολής ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 89 και αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 93 ν. 4759/2020. Ρύθμιση θεμάτων εφαρμογής Πολεοδομικής Μελέτης Οικοδομικών Συνεταιρισμών – Προσθήκη παρ. 15 άρθρου 39 ν. 4030/2011. Σώρευση της άδειας κατεδάφισης και της έγκρισης εργασιών κατεδάφισης στην περιοχή της Ανάπλασης I – Προσθήκη περ. Ι στην παρ. 4 άρθρου 23 ν. 3983/2011. 5. Παρατάσεις προθεσμιών – Τροποποιήσεις παρ. 7 άρθρου 17 ν. 4936/2022, παρ. 4 άρθρου 53Α ν. 4662/2020, άρθρου 96 ν. 4504/2017, παρ. 2 άρθρου 293 ν. 5020/2023.
Η δεύτερη υπουργική τροπολογία έχει διατάξεις σχετικά με τοποθετήσεις – μεταθέσεις – Τροποποίηση άρθρου 149 και περ. β παρ. 3 άρθρου 159 ν. 4662/2020. Μετακινήσεις – Αντικατάσταση άρθρου 161 ν. 4662/2020. Έκταση εφαρμογής διατάξεων περί μεταθέσεων και αποσπάσεων – Τροποποίηση άρθρου 162 ν. 4662/2020. Καθήκοντα, στελέχωση και διοικητική υπαγωγή Ειδικών Μονάδων Δασικών Επιχειρήσεων – Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 38 ν. 4892/2022. 5. Ανάθεση αρμοδιοτήτων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος για δράσεις πολιτικής προστασίας – Προσθήκη άρθρου 18Α στον ν. 4662/2020. Συμψηφισμός και επιστροφή ποσών έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα – Προσθήκη παρ. 2α στο άρθρο εξηκοστό έκτο ν. 4839/2021.
Η τρίτη υπουργική τροπολογία έχει ρυθμίσεις για τη διάθεση τροχαίου υλικού και παρελκομένων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 51 ν. 5092/2024. Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία των επιβατηγών δημοσίας χρήσης οχημάτων «ΤΑΞΙ» που συμπληρώνουν το όριο ηλικίας απόσυρσης έως και την 30ή Απριλίου 2024. Επιπρόσθετη επιχορήγηση για την αναβάθμιση και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Θέματα Μητρώων συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών – Τροποποίηση άρθρου 144 ν. 4764/2020 και άρθρων 39 και 65 π.δ. 71/2019. Μεταβατικές διατάξεις ισχύος βεβαιώσεων εγγραφής και πτυχίων που αφορούν στο ΜΗ.Τ.Ε. – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 39 και παρ. 6 άρθρου 65 π.δ. 71/2019.
Παράλληλα, έχουν κατατεθεί και οι εξής βουλευτικές τροπολογίας: Μία από τον βουλευτή της ΝΔ, Γιάννη Τραγάκη, για την εξέταση του δασικού χαρακτήρα του κτήματος Γ. Πάχη εντός της χωρικής αρμοδιότητας των Δήμων Κορυδαλλού και Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για ιδιωτικές περιοχές. Μία τροπολογία από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για τη διατήρηση της κατά παρέκκλιση αρτιότητας σε περίπτωση υφισταμένου κτιρίου στο όμορο οικόπεδο, το οποίο έχει υπαχθεί σε ρύθμιση. Τρεις τροπολογίες από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ με θέματα την προώθηση τροπολογίας για τον αποχαρακτηρισμό λατομικών περιοχών εξόρυξης λατομικών ορυκτών (παρέμβαση στην παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ Α’5). Την ενίσχυση του ανταποδοτικού οφέλους των τοπικών κοινωνιών από τους σταθμούς ΑΠΕ. Την τροποποίηση του άρθρου 154, «Αναβίωση φωτοβολταϊκών σταθμών για την εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού» του ν. 5037/2023. Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, έχει καταθέσει τροπολογία με θέμα την παράταση της προθεσμίας σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης χωρίς υπαγωγή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από Ενεργειακές Κοινότητες της Δυτικής Μακεδονίας. Επίσης, τροπολογία έχει καταθέσει και η ανεξάρτητη βουλευτής, Αρετή Παπαϊωάννου, σχετικά με μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας σε εκτός σχεδίου αδόμητα γήπεδα.
Πηγή: newsbeast.gr
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αυθαιρεσίες στις παραλίες: Νομοθεσία υπάρχει, έλεγχοι σπάνιοι

Η νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη διαχείριση των ελληνικών παραλιών φέρνει στο φως μεγάλα προβλήματα στους ελέγχους παραχωρήσεων αιγιαλού και παραλίας. Παρά την πλούσια νομοθεσία, οι έλεγχοι είναι ελλιπέστατοι, επανέλεγχοι δεν γίνονται, ενώ τα μητρώα συμβάσεων παραχώρησης είναι μη επικαιροποιημένα.
Το μοναδικό αποτελεσματικό εργαλείο είναι η εφαρμογή πολιτών «MyCoast», η οποία όμως υποκαθιστά πλήρως τους αυτεπάγγελτους ελέγχους των υπηρεσιών. Ωστόσο, η ανεπαρκής σήμανση των ορίων παραχωρήσεων δυσχεραίνει και αυτή τη διαδικασία.
Σοβαρό πρόβλημα εντοπίζεται και στην ασυνέπεια και την καθυστέρηση επιβολής προστίμων, με πολλές επιχειρήσεις να λειτουργούν παράνομα ακόμα και μετά από διαταγές σφράγισης. Ακόμα και βασικά σύγχρονα τεχνολογικά μέσα (όπως drones και δορυφορικά δεδομένα) δεν έχουν αξιοποιηθεί, με αποτέλεσμα τους αργούς και ανεπαρκείς ελέγχους.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει την ανάγκη για πλήρη και επικαιροποιημένη καταγραφή των συμβάσεων παραχώρησης, τακτικούς και στοχευμένους ελέγχους, χρήση σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων και καλύτερο συντονισμό μεταξύ Κτηματικών Υπηρεσιών, δήμων και της ΕΤΑΔ Α.Ε.
Η κατάσταση σήμερα αντανακλά μια γενικευμένη δυσλειτουργία που αφήνει το πεδίο ελεύθερο σε αυθαιρεσίες και αδιαφορία, προκαλώντας προβλήματα τόσο στην προστασία του αιγιαλού όσο και στην εικόνα και ασφάλεια των παραλιών της χώρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιθετικός καύσωνας: Οι πιο «ψημένες» πόλεις

Ο πιο ισχυρός καύσωνας του καλοκαιριού έρχεται στην Ελλάδα με θερμοκρασίες έως 45°C. Από την Κυριακή 20 Ιουλίου ο υδράργυρος θα ανεβαίνει, με την Τρίτη 22 Ιουλίου να είναι η πιο καυτή μέρα. Ακόμα και τα βράδια θα είναι καυτά, με 33°C στην Αθήνα. Ο καύσωνας θα υποχωρήσει το Σαββατοκύριακο 26-27 Ιουλίου.
Οι πιο θερμές περιοχές:
-
Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα έως 45°C
-
Βοιωτία, Λαμία έως 44-45°C
-
Αργολίδα, Μεσσηνία έως 44°C
-
Αθήνα έως 43°C
-
Θεσσαλονίκη έως 40°C
-
Ηράκλειο, Πάτρα 38-40°C
Τα μελτέμια στο Αιγαίο αυξάνουν τον κίνδυνο πυρκαγιών, ενώ το Σαββατοκύριακο πιθανόν θα έχουμε μπουρίνια και καταιγίδες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΠΕΚΑ: Επιστροφές και αλλαγές στις φορολογικές

ΟΠΕΚΑ: Επανυπολογισμός επιδόματος παιδιού μετά τη φορολογική δήλωση – Ποιοι πρέπει να επιστρέψουν χρήματα
Όσοι δικαιούχοι επιδόματος παιδιού (Α21) έχουν ήδη λάβει τις δύο πρώτες δόσεις θα δουν το ποσό τους να επανυπολογίζεται μετά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης για το 2024. Οι αυξημένοι εισοδηματικά θα κληθούν να επιστρέψουν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά. Αντίθετα, όσοι έχουν μικρότερα εισοδήματα, μπορεί να λάβουν αναδρομικά τη διαφορά.
Η πληρωμή της επόμενης δόσης στις 31 Ιουλίου 2025 θα αφορά μόνο όσους έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση. Για τους υπόλοιπους, συνιστάται να υποβάλουν πρώτα τη δήλωση Ε1 και μετά την αίτηση Α21.
Το επίδομα υπολογίζεται με βάση τα εξαρτώμενα τέκνα και το συνολικό οικογενειακό εισόδημα, ενώ η πλατφόρμα υποβολής αίτησης Α21 διενεργεί διασταυρώσεις στοιχείων για την ακρίβεια των δεδομένων.
Οι δικαιούχοι πρέπει να προσέχουν την ορθή και έγκαιρη υποβολή της αίτησης, καθώς η προσωρινή αποθήκευση δεν θεωρείται υποβολή. Επίσης, υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις για φοιτητές και ομογενείς σχετικά με την ταυτοποίηση και τα έγγραφα διαμονής.
Η επιστροφή χρημάτων γίνεται μέσω τραπεζικής κατάθεσης στον λογαριασμό του ΟΠΕΚΑ με αναγραφή πλήρους στοιχείων και αποστολή αντίγραφου καταθετηρίου.