Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κοινωνικό μέρισμα 2019 | Αντίστροφη μέτρηση για το άνοιγμα της πλατφόρμας

Λίγες μόλις ώρες απομένουν μέχρι την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για το κοινωνικό μέρισμα του 2019, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece, η ιστοσελίδα www.koinonikomerisma.gr για την υποβολή των αιτήσεων από τους δικαιούχους αναμένεται να ανοίξει το βράδυ της Δευτέρας ή το αργότερο το πρωί της Τρίτης.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Οικονομικών,Χρήστος Σταϊκούρας, είχε ανακοινώσει την υπογραφή τηςΚοινής Υπουργικής Απόφασης για τοκοινωνικό μέρισμα.

Σκοπός του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι το κοινωνικό μέρισμα να δοθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ο κ. Σταϊκούρας αναφερόμενος στη διανομή της έκτακτης ενίσχυσης σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ανέφερε πως η ενίσχυση προέκυψε εξαιτίας της υπεραπόδοσης της ελληνικής οικονομίας τους τελευταίους μήνες του 2019, «παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μοίρασε το κοινωνικό μέρισμα που τα προηγούμενα χρόνια διανέμονταν στο τέλος του έτους, τον μήνα Μάιο, για προεκλογικούς και μόνο λόγους».

«Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει, μέσα από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, την εμπροσθοβαρή χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και τη διανομή της έκτακτης ενίσχυσης, συνολικού ύψους 450 εκατ. ευρώ, ότι δίνει ιδιαίτερη σημασία στα ευαίσθητα και χαμηλού εισοδήματος νοικοκυριά, ενισχύοντας έτσι έμπρακτα την κοινωνική συνοχή», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών.

Έως πότε μπορώ να υποβάλω αίτηση;
Η πλατφόρμα www.koinonikomerisma.gr θα κάνει δεκτές αιτήσεις έως τις 26 Δεκεμβρίου.

Πότε θα πιστωθούν τα χρήματα στον λογαριασμό μου;
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, το ποσό του κοινωνικού μερίσματος θα καταβάλλεται στους λογαριασμούς των δικαιούχων, των οποίων οι αιτήσεις θα έχουν γίνει δεκτές έως την 31η Δεκεμβρίου 2019.

Δικαιούμαι κοινωνικό μέρισμα; – Ποια είναι τα κριτήρια
Οι 250.000 δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος των 700 ευρώ θα επιλεγούν με τρία βασικά κριτήρια. Για να είναι επιλέξιμοι θα πρέπει να πληρούν τα βασικά κριτήρια για το ετήσιο ατομικό ή οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα, για το ύψος των καταθέσεων και των μετοχών, καθώς και τον χρόνο διαμονής στην Ελλάδα.

Στους δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος εντάσσονται πολύτεκνες οικογένειες με τέσσερα παιδιά και άνω, γονείς μακροχρόνια άνεργοι, καθώς και οικογένειες με άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑμεΑ).

Συγκεκριμένα, 19.140 οικογένειες με 4 παιδιά και άνω με ετήσιο φορολογητέο εισόδημα έως 20.000 ευρώ,16.778 οικογένειες με τουλάχιστον έναν γονέα μακροχρόνια άνεργο και ετήσιο φορολογητέο εισόδημα έως 15.000 ευρώ, 40.927 οικογένειες με δύο γονείς βραχυχρόνια άνεργους και ετήσιο συνολικό εισόδημα έως 15.000 ευρώ, 25.632 οικογένειες με ΑμεΑ.

Τι θα ισχύσει ειδικά για τα ΑμεΑ;
Σημειώνεται πως το κοινωνικό μέρισμα που ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή αναμένεται να καταβληθεί χωρίς όριο ηλικίας για τα ΑμεΑ, σύμφωνα με το περιεχόμενο της ΚΥΑ που υπογράφηκε.

Όπως δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας, οι αρμόδιες υπηρεσίες προέβησαν σε διασταύρωση στοιχείων προκειμένου να μην υπάρξουν περιπτώσεις καταβολής διπλού μερίσματος σε δικαιούχους που μπορεί να εμπίπτουν σε παραπάνω από μια κατηγορία.

Για παράδειγμα, ένα ΑμεΑ να δικαιούται ταυτόχρονα κοινωνικό μέρισμα και ως πολύτεκνος ή ως μακροχρόνια άνεργος.

«Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επέτυχε, παρά τους δεδομένους δημοσιονομικούς περιορισμούς, τη διεύρυνση της διανομής της έκτακτης ενίσχυσης σε όλα τα νοικοκυριά που έχουν τουλάχιστον ένα μέλος ΑμεΑ, χωρίς ηλικιακό περιορισμό. Ανθρωποι με προβλήματα αναπηρίας, ανεξαρτήτως ηλικίας, που διαβιούν είτε μόνοι τους είτε ως εξαρτώμενα μέλη, είναι πλέον δικαιούχοι του επιδόματος. Αυτό κατέστη εφικτό μετά από ακριβή διασταύρωση των κριτηρίων ένταξης όλων των ομάδων δικαιούχων και υπολογισμό του κόστους διανομής του επιδόματος σε επίπεδο νοικοκυριού. Με αυτό τον τρόπο, περίπου 253.000 νοικοκυριά θα λάβουν την έκτακτη οικονομική ενίσχυση, στα οποία περιλαμβάνονται περισσότερα από 112.000 μέλη ΑμεΑ και πάνω από 350.000 παιδιά», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ.

Ποιοι κινδυνεύουν να χάσουν το κοινωνικό μέρισμα
Την ίδια στιγμής, πάντως, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», αρκετές οικογένειες που ανήκουν στις άλλες τρεις κατηγορίες δικαιούχων -τους πολυτέκνους, τους μακροχρόνια ανέργους με εξαρτώμενα τέκνα και τους βραχυχρόνια ανέργους- όπου ισχύουν εισοδηματικά κριτήρια, κινδυνεύουν να χάσουν το μέρισμα.

Κι αυτό, διότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη διανομή του μερίσματος, η οποία δημοσιεύθηκε την (13/12) στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προβλέπει ότι για να προσδιοριστούν οι δικαιούχοι από τις τρεις αυτές κατηγορίες δεν θα λαμβάνεται υπόψη μόνο το πραγματικό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα αλλά και το τεκμαρτό εισόδημα, που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης της εφορίας, εφόσον είναι μεγαλύτερο του πραγματικού.

Συγκεκριμένα, η απόφαση προβλέπει ότι θα λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα του φορολογητέου εισοδήματος όλων των μελών της οικογένειας, όπως αυτό προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβλήθηκαν φέτος για το έτος 2018.

Σύμφωνα δε με την ισχύουσα νομοθεσία, ως «φορολογητέο εισόδημα» θεωρείται το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ του πραγματικού δηλωθέντος από όλες τις πηγές και του τεκμαρτού, όπως αυτό προσδιορίζεται με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες ή τεκμήρια διαβίωσης και τις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.

Ως εκ τούτου, σε όσες περιπτώσεις το συνολικό πραγματικό δηλωθέν εισόδημα μιας οικογένειας πολυτέκνων ή ανέργων είναι μικρότερο από το προβλεπόμενο εισοδηματικό όριο για τη χορήγηση του επιδόματος, αλλά το τεκμαρτό εισόδημα είναι μεγαλύτερο από το όριο αυτό, η οικογένεια δεν θα δικαιούται το μέρισμα.

Τα 14 σημεία που απαιτούν προσοχή
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη διανομή του μερίσματος του 2019 σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προβλέπει, αναλυτικά, τα εξής:

1. Δικαιούχοι είσπραξης του «κοινωνικού μερίσματος» των 700 ευρώ θα είναι οι ακόλουθες ομάδες πολιτών:

• Οικογένειες με 4 ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα και με ετήσιο φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα έτους 2018 έως 20.000 ευρώ.

• Νοικοκυριά με έναν γονέα μακροχρόνια άνεργο και τουλάχιστον ένα ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα και με ετήσιο φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα έως και 15.000 ευρώ. Στην κατηγορία αυτή θα περιληφθούν και οι μονογονεϊκές οικογένειες που εκπληρώνουν τις προϋποθέσεις.

• Νοικοκυριά στα οποία και οι δύο σύζυγοι ή και τα δύο μέρη συμφώνου συμβίωσης είναι βραχυχρόνια άνεργοι και έχουν συνολικό ετήσιο φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα έως 15.000 ευρώ. Και σε αυτή την κατηγορία θα περιληφθούν οι μονογονεϊκές οικογένειες που εκπληρώνουν τις προϋποθέσεις.

• Οικογένειες στις οποίες ένα τουλάχιστον μέλος ενήλικο ή ανήλικο είναι άτομο με αναπηρία (ΑμεΑ).

2. Πρόσθετες προϋποθέσεις για την καταβολή του «μερίσματος» θα είναι οι εξής:

• Τουλάχιστον ο ένας από τους δύο συζύγους ή το ένα από τα δύο μέρη συμφώνου συμβίωσης θα πρέπει να έχει διαμείνει, νόμιμα και μόνιμα, στην ελληνική επικράτεια τα τελευταία 7 έτη. Το γεγονός αυτό θα επαληθεύεται με βάση τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβλήθηκαν κατά την τελευταία επταετία.

• Και οι δύο σύζυγοι ή και τα δύο μέρη συμφώνου συμβίωσης θα πρέπει να είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας.

• Το συνολικό ποσό από τόκους καταθέσεων όλων των μελών του νοικοκυριού σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, όπως έχουν δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1) του έτους 2019, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από καταθέσεις υψηλότερες των 20.000 ευρώ.

3. Για την καταβολή του μερίσματος θα λαμβάνονται υπόψη, σε όσες περιπτώσεις προβλέπονται εισοδηματικά κριτήρια, τα στοιχεία των εισοδημάτων των νοικοκυριών όπως αυτά αποτυπώνονται στις αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν στο έτος 2018 και έχουν υποβληθεί έως τις 30 Νοεμβρίου 2019.

4. Δικαιούχος του μερίσματος θεωρείται το ενήλικο άτομο που έχει υποβάλει αίτηση για λογαριασμό νοικοκυριού (οικογένειας) που έχει κριθεί ότι πληροί τα κριτήρια είσπραξης της συγκεκριμένης εισοδηματικής ενίσχυσης. Το ενήλικο αυτό άτομο είναι σε περίπτωση έγγαμης συμβίωσης ένας εκ των δύο συζύγων ή σε περίπτωση συμφώνου συμβίωσης ένα εκ των δύο μερών.

5. Οσον αφορά τους αναπήρους, δικαιούχοι του μερίσματος είναι όσοι λαμβάνουν επιδόματα από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και είναι καταγεγραμμένοι στα μητρώα της ΗΔΙΚΑ στις 30/11/2019.

6. Ως βραχυχρόνια άνεργος δικαιούχος θεωρείται ο εγγεγραμμένος στα μητρώα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) για χρονικό διάστημα κάτω ή ίσο των 12 μηνών, κατά την 30ή/11/2019.

7. Ως μακροχρόνια άνεργος δικαιούχος θεωρείται ο εγγεγραμμένος στα μητρώα του ΟΑΕΔ για αδιάλειπτο χρονικό διάστημα άνω των 12 μηνών, κατά την 30ή/11/2019.

8. Ως «φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα» λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα του φορολογητέου εισοδήματος όλων των μελών της οικογένειας με βάση τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος έτους 2019.

9. Οι δικαιούχοι για να λάβουν το επίδομα θα πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Η ηλεκτρονική εφαρμογή για τη συμπλήρωση και υποβολή των αιτήσεων θα λειτουργήσει από τις 17 έως τις 26 Δεκεμβρίου, στον παραπάνω διαδικτυακό τόπο.

10. Σε κάθε νοικοκυριό θα καταβληθεί εφάπαξ έως τις 31 Δεκεμβρίου ποσό «μερίσματος» ύψους 700 ευρώ. Το ποσό των 700 ευρώ θα δοθεί μία φορά σε κάθε νοικοκυριό. Ωφελούμενοι που ανήκουν σε περισσότερες της μιας κατηγορίες δικαιούχων δεν δικαιούνται πολλαπλό επίδομα. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί στους δικαιούχους θα ανέλθει σε 175.000.000 ευρώ.

11. Κατά τη διαδικασία ηλεκτρονικής συμπλήρωσης της αίτησης, ο αιτών δικαιούχος θα πρέπει απαραιτήτως να αναγράψει τον αριθμό λογαριασμού IBAN. O αιτών πρέπει να είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος στον τραπεζικό λογαριασμό που θα δηλώσει. Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικός δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον αριθμό λογαριασμού που θα έχει δηλώσει, δεν θα κρίνεται δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και δεν θα πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν κατά τα λοιπά πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του.

12. Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία στοιχείων μεταξύ ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, ο αιτών ή το μέλος του νοικοκυριού στου οποίου τα στοιχεία εμφανίζεται η ασυμφωνία πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να αιτηθεί την αλλαγή στοιχείων του ΑΜΚΑ του στα ΚΕΠ και κατόπιν αυτού να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης.

13. Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών θα ενημερώνεται αυτόματα για την έγκριση ή την απόρριψή της.

14. Η αίτηση δύναται να ακυρωθεί από τον αιτούντα εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων -ανεξάρτητα του αν έχει υποβληθεί οριστικά ή όχι- και να υποβληθεί νέα.

πηγη:madata.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en