Quantcast
Connect with us

BUSINESS-STORIES

ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ | Υποτονικός ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις επιχειρήσεις

Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινήθηκε ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (49%), ανέφερε η έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την καθιερωμένη περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς 2019. Παραδοσιακά ο τζίρος αυτής της περιόδου αντιστοιχεί σε σημαντικό ποσοστό του ετήσιου κύκλου εργασιών πολλών επιχειρήσεων. Πρόκειται για την κορυφαία περίοδο πωλήσεων για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και σημαντικής αύξησης της κατανάλωση σε όλο τον κόσμο. Οι πωλήσεις αυξάνονται σημαντικά δεδομένου ότι οι άνθρωποι αγοράζουν δώρα, διακοσμούν τα σπίτια αλλά και τους χώρους εργασίας τους και προβαίνουν σε σημαντικές προμήθειες για να γιορτάσουν. Μάλιστα στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στον ιδιωτικό τομέα πλέον το περίφημο «δώρο Χριστουγέννων» σχεδόν καθ’ ολοκληρία κατευθύνεται στην αγορά.

Ωστόσο, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο ακριβής προσδιορισμός της εορταστικής κίνησης για το σύνολο της αγοράς και η αποτίμησή της παραμένει ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Όχι μόνο διότι το εμπόριο είναι μια σύνθετη διαδικασία αλλά και γιατί πιο συγκεκριμένα αφενός κατά την εορταστική περίοδο ενθαρρύνεται η κατανάλωση συγκεκριμένων προϊόντων (π.χ τρόφιμα, ένδυση, δώρα κλπ) και αφετέρου από το γεγονός ότι τα super markets και οι μεγάλες επιχειρήσεις φαίνεται να απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος του χριστουγεννιάτικου τζίρου. Η ελληνική αγορά δεν παύει όμως στην πλειοψηφία της συγκροτείται σε σημαντικό ποσοστό (περισσότερο από 2/3) από μικρές επιχειρήσεις.  

Σκιαγραφώντας λοιπόν αυτήν την μεικτή εικόνα της αγοράς και λαμβάνοντας υπόψη ότι οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι συντριπτικά περισσότερες, σίγουρα τα αποτελέσματα της εορταστικής περιόδου δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν ως θετικά.  

Σύνοψη αποτελεσμάτων

  • Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινήθηκε ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (49%), επίδοση παρόμοια με την αντίστοιχη έρευνα του 2018 (51%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση και κυρίως το άλλο λιανικό (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια, καλλυντικά, άνθη-φυτά κ.ά.) , ενώ αυτός των τροφίμων ποτών είχε σχετικά τις μικρότερες απώλειες με τα super markets να καταγράφουν μικρή αύξηση (1,5%).
  • Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 17% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ενισχύεται στο 21%, για τις μεγαλύτερες, σε όρους τζίρου, επιχειρήσεις.
  • Σε γενικές γραμμές, καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν οι επιχειρήσεις σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική ενώ αποθαρρυντική ήταν η εικόνα σε Κεντρική Ελλάδα και στα Νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.
  • Για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις η περίοδος πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνησης, ενώ σχεδόν τρεις στις δέκα σημείωσαν υψηλότερο τζίρο το διάστημα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
  • Ανεξαρτήτως πωλήσεων, η κίνηση των πιο φθηνών προϊόντων παρέμεινε σταθερή στην προτίμηση των καταναλωτών (46%) ενώ ενισχύθηκε σημαντικά η πώληση των πιο ακριβών προϊόντων (12% έναντι 4% πέρυσι).
  • Οι περισσότεροι επιχειρηματίες (79%) αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο ενώ μόλις το 16% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους. Το εύρημα αυτό επαναλαμβάνεται με συνέπεια σε όλες τις σχετικές έρευνες (εορταστικές περίοδοι και λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές) με διογκούμενη μάλιστα τάση.
  • Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό ίδιο σε σχέση με πέρυσι.
  • Τέλος, σημαντική μερίδα επιχειρήσεων (4/5) φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Αναλυτική παρουσίαση αποτελεσμάτων Αναλυτική παρουσίαση αποτελεσμάτων της έρευνας

Μια στις δύο  επιχειρήσεις  σημείωσε χαμηλότερο κύκλο εργασιών συγκριτικά με πέρυσι, μία στις τρεις  είδε  τον τζίρο της να παραμένει αμετάβλητος και μόλις μία στις έξι πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 ( Πίνακας 1). 

 

 

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 16% είχε πτώση έως και 10%, το 22% κατέγραψε συρρίκνωση τζίρου 11-20%, ενώ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (28%) είχε ιδιαίτερα ισχυρή μείωση άνω του 31%. Το τελευταίο εύρημα ενδεχομένως να σχετίζεται και με τις βελτιωμένες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στον εμπορικό κόσμο οι οποίες ωστόσο δεν φαίνεται να επιβεβαιώθηκαν στην πράξη στον αναμενόμενο βαθμό. 

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 16% είχε πτώση έως και 10%, το 22% κατέγραψε συρρίκνωση τζίρου 11-20%, ενώ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (28%) είχε ιδιαίτερα ισχυρή μείωση άνω του 31%. Το τελευταίο εύρημα ενδεχομένως να σχετίζεται και με τις βελτιωμένες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στον εμπορικό κόσμο οι οποίες ωστόσο δεν φαίνεται να επιβεβαιώθηκαν στην πράξη στον αναμενόμενο βαθμό 

Βεβαίως, οι βασικές αυτές διαπιστώσεις διαφοροποιούνται αισθητά ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, το είδος αλλά και την περιοχή που αυτή είναι εγκατεστημένη. Έτσι, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, όσες δηλαδή, έχουν μεγαλύτερο τζίρο εμφανίζουν μια σαφώς καλύτερη εικόνα (Πίνακας 2). Το ίδιο ισχύει και εάν κάποιος εξετάσει τη γεωγραφική περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση. Στη Βόρεια Ελλάδα και στην Αττική, οι περισσότερες επιχειρήσεις σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με την Κεντρική Ελλάδα, τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη (Πίνακας 3).

 

Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον πολυπληθή και παραδοσιακό κλάδο της ένδυσης/υπόδησης, ο οποίος καταγράφει ιδιαίτερα αρνητικές επιδόσεις σε σύγκριση με άλλους κλάδους. Παράλληλα, επίσης εξαιρετικά χαμηλές πωλήσεις κατέγραψε η κατηγορία του «άλλου λιανικού εμπορίου» η οποία περιλαμβάνει βιβλία, αθλητικό εξοπλισμό, παιχνίδια, κοσμήματα, καλλυντικά, άνθη-φυτά κ.ά. Αντίθετα, τα τρόφιμα εμφανίζουν παραδοσιακά σχετικά καλύτερη εικόνα εξαιτίας της ανελαστικής ζήτησης που χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο κλάδο (Πίνακας 4).

 

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στην κατανομή της αύξησης των πωλήσεων. Ειδικότερα, το 21% των επιχειρηματιών εκτίμησαν πως ο κύκλος εργασιών τους αυξήθηκε έως 10% ενώ το 44% από 11% έως 20% (Πίνακας 5). Σωρευτικά, το 65% των επιχειρήσεων δήλωσε ενίσχυση τζίρου έως 20% σε σχέση με πέρυσι, επίδοση που δεν μπορεί να αντισταθμίσει το αντίστοιχο μέγεθος σε όσους δήλωσαν πτώση του τζίρου.

 

Παραδοσιακά, η καλύτερη περίοδος των εορτών, σύμφωνα με τη γνώμη του εμπορικού κόσμου, είναι η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα, τάση που επιβεβαιώθηκε και με το παραπάνω φέτος. Ειδικότερα το 54% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι είχαν εντονότερη αγοραστική κίνηση την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα ενώ το 28% σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις την εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Τέλος, ένας στους πέντε επιχειρηματίες (18%) δεν διέκρινε κάποια διαφοροποίηση όσον αφορά την αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.

Επίσης, ως ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα αξιολογείται το γεγονός ότι από το σύνολο των εμπορευμάτων που προσφέρουν οι εμπορικές επιχειρήσεις τα πιο φθηνά φαίνεται να κινήθηκαν περισσότερο (46%). Η επισήμανση αυτή συνδέεται περισσότερο με το πνεύμα της εορταστικής περιόδου που υπαγορεύει την ανταλλαγή εθιμοτυπικών δώρων παρά με την κάλυψη ουσιαστικών αναγκών και συμβαδίζει με τη γενικότερη αίσθηση των επιχειρηματιών για υψηλή μεν κίνηση αλλά χαμηλό συνολικά τζίρο. Σημαντική ωστόσο ήταν η άνοδος των πιο ακριβών προϊόντων σε 12% .

Οι περισσότερες επιχειρήσεις (79%) κάλυψαν τις ανάγκες του διευρυμένου εορταστικού ωραρίου με προσωπικό χρόνο του ιδιοκτήτη (79%), ενώ μόλις το 16% επέλεξε να διευρύνει το ωράριο των μισθωτών τους. Το εύρημα αυτό επαναλαμβάνεται με συνέπεια σε όλες τις σχετικές έρευνες (εορταστικές περίοδοι και λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές) με διογκούμενη μάλιστα τάση.

Το 39% των επιχειρήσεων διέθεσαν κάποια από τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό, ποσοστό που συμπίπτει με το αντίστοιχο περσινό. Το ύψος των προσφορών για την πλειονότητα των επιχειρήσεων, κυμάνθηκε είτε μεταξύ 11% έως 20% για το 30% των επιχειρήσεων, είτε μεταξύ 21% έως 40% για το 33% των επιχειρήσεων.

Φαίνεται ότι σταδιακά η χρήση του πλαστικού χρήματος (πιστωτικών ή και χρεωστικών καρτών) εμπεδώνεται ως επιλογή από τους καταναλωτές (45% έναντι 38% πέρυσι). Η εξέλιξη αυτή απορρέει τόσο από την εξοικείωση του καταναλωτικού κοινού με τις νέες μεθόδους πληρωμών, την πλήρωση των κριτηρίων για το αφορολόγητο όριο αλλά και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές όπου η χρήση τους είναι απαραίτητη.

Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι σε πολύ υψηλό ποσοστό (80%), οι επιχειρήσεις κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις που λήγουν εντός του 2019 (Διάγραμμα 8). Η συγκεκριμένη επίδοση είναι βελτιωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη του προηγούμενου έτους (75%).

 

Δήλωση Προέδρου ΕΣΕΕ κ. Γιώργου Καρανίκα για τον εορταστικό τζίρο των καταστημάτων

Η εορταστική κίνηση των καταστημάτων, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΝ.ΕΜ.Υ – ΕΣΕΕ, επιβεβαιώνει την εκτίμηση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας ότι η αγορά βρίσκεται ακόμη στην αρχή της πορείας από τη σταθεροποίηση στην ανάπτυξη. Η ανισοκατανανομή του τζίρου και στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, φαίνεται από την έρευνα να αποβαίνει σε όφελος κυρίως των μεγάλων αλυσίδων, ενώ παρατηρούνται ενδοκλαδικές και γεωγραφικές διαφοροποιήσεις που σίγουρα αναδεικνύουν και τις προτιμήσεις των καταναλωτών και των ταξιδιωτών σε συγκεκριμένες εμπορικές αγορές της χώρας ιδιαίτερα την περίοδο των εορτών. Το γεγονός ότι η πλειονότητα των εμπόρων που δηλώνουν ότι ο φετινός εορταστικός τους τζίρος ήταν χειρότερος από τον περσινό αφορά ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων καταδεικνύει την ανισορροπία της αγοράς και την ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για στήριξη της μικρομεσαίας επιχείρησης. Είναι σίγουρο πως η απόδοση των οικονομικών ελαφρύνσεων που έχουν εξαγγελθεί θα έχουν θετική επίδραση στην πραγματική οικονομία τους επόμενους μήνες, αλλά η ΕΣΕΕ τονίζει πως χρειάζονται τολμηρότερες παρεμβάσεις τόσο στη κατεύθυνση ενίσχυσης του εισοδήματος των καταναλωτών, όσο και στην ελάφρυνση των επιχειρήσεων από υπέρογκα φορολογικά βάρη. Η αποτύπωση αυτής της εικόνας καθιστά επιτακτική την προετοιμασία και ενημέρωση του εμπορικού κόσμου για τις σημαντικές αλλαγές στο εμπόριο παγκοσμίως. Το διεθνές συνέδριο «Future of Retail» που οργανώνει η ΕΣΕΕ στις 7 και 8 Φεβρουαρίου φιλοδοξεί να αποτελέσει την «γέφυρα» με το μέλλον του εμπορίου και να εξοπλίσει τον Έλληνα έμπορο και με την απαραίτητη γνώση για τις νέες τεχνολογίες που στο άμεσο μέλλον θα επηρεάσουν τη λειτουργία της επιχείρησής του. Στόχος μας να μην μείνει καμία ελληνική επιχείρηση πίσω από τις εξελίξεις.

Click to comment

Απάντηση

BUSINESS-STORIES

Νέες επιχειρήσεις: Eως 50% επιχορήγηση μέσω ΕΣΠΑ | Ποιοι, πώς και πότε θα χρηματοδοτηθούν

Σπάνια ευκαιρία για να στήσουν τη δική τους επιχείρηση θα έχουν σε λίγες μέρες χιλιάδες νέοι επαγγελματίες σε ολόκληρη τη χώρα καθώς ανοίγει η πλατφόρμα των αιτήσεων, ώστε να τολμήσουν να κάνουν το ξεκίνημά τους, βάζοντας «μισά- μισά» τα λεφτά με το κράτος.

Για πρώτη φορά μετά το 2018 έρχονται προγράμματα ΕΣΠΑ που προσφέρουν άμεση χρηματική επιχορήγηση σε νέους επιχειρηματίες για να ανοίξουν καινούργια καταστήματα, καινούργιες επιχειρήσεις και τουριστικά καταλύματα.

Διαθέτοντας προσωπικό κεφάλαιο 20.000, 50.000 ή 100.000 ευρώ, θα λάβουν από το κράτος και επιχορήγηση άλλα τόσα ως ενίσχυση για να σταθούν στα πόδια τους.

Νέα συστήματα

Το σχέδιο της κυβέρνησης και του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση (φωτ.) αποβλέπει στην ενίσχυση της νέας επιχειρηματικότητας για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, προκειμένου νέες και νέοι να βρουν δουλειά ή να επιστρέψουν στην Ελλάδα αν έχουν φύγει στο εξωτερικό. Τα προγράμματα αναμένεται έτσι να γίνουν ανάρπαστα.

Εν συγκρίσει με το παρελθόν, όμως, θα διαθέτουν αυξημένη διαφάνεια και δικλείδες ασφαλείας για την τελική επιλογή των δικαιούχων. Ενα διαφοροποιημένο σύστημα εντάξεων θα δίνει δυνατότητα αυτοβαθμολόγησης στους υποψηφίους, προκειμένου να γνωρίζουν τις πιθανότητες επιτυχίας της αίτησής τους, προτού καλά-καλά τελειώσουν την αίτηση, ώστε να μη μένουν τελικά στα κρύα του λουτρού, αφού θα έχουν μπει σε τόσα έξοδα, κινήσεις και διαδικασίες υλοποίησης του στόχου τους.

Η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με συγκριτική αξιολόγηση βάσει βαθμολογίας επί συγκεκριμένων κριτηρίων. Δεν θα επαναληφθεί έτσι το «όποιος προλάβει – πρόλαβε» να κάνει πρώτος αίτηση, προτού εξαντληθούν τα κονδύλια.

Πώς και πότε θα χρηματοδοτηθούν

Στο α’ δεκαήμερο του Δεκεμβρίου θα ανοίξει η πλατφόρμα των αιτήσεων για εκατοντάδες ή χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, που θα λάβουν 45%-50% επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ και δημόσιους πόρους. Νωρίτερα την ίδια μέρα, στο espa.gr θα ανακοινωθούν οι τελικοί όροι συμμετοχής στο πρόγραμμα. Αιτήσεις θα γίνονται δεκτές ως τις αρχές Φεβρουαρίου.

Τα κονδύλια μοιράζονται σε δύο δεξαμενές, μία για επιχειρήσεις στην Αττική και μία στην Περιφέρεια. Η περίμετρος των δικαιούχων καθορίζεται από συγκεκριμένους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), ο κατάλογος των οποίων είναι ιδιαίτερα εκτεταμένος (εξαιρούνται οι κλάδοι του λιανικού εμπορίου και της Εστίασης). Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε σχεδίου κυμαίνεται από 80.000 έως 400.000 ευρώ στον τομέα του τουρισμού ή από 40.000 έως 400.000 ευρώ στον τομέα του εμπορίου, της μεταποίησης και των υπηρεσιών.

Επένδυση και αποπληρωμή θα γίνουν μέσα σε δύο χρόνια. Στην τελική προκήρυξη, όμως, θα μειώνεται από πέντε σε τρία χρόνια, η περίοδος μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, κατά την οποία απαγορεύεται η αλλαγή δραστηριότητας ή χρήσης της επένδυσης. Για παράδειγμα, δεν είναι επιτρεπτή η αλλαγή δραστηριότητας από ΚΑΔ Μεταποίησης σε ΚΑΔ Υπηρεσιών και το αντίστροφο.

Θα διατεθούν συνολικά 350 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις. Τα 190 αφορούν, κυρίως, τους κλάδους Υπηρεσιών και Μεταποίησης ή άλλες νεοσύστατες επιχειρήσεις και νέους επαγγελματίες εφόσον έχουν κάνει έναρξη εργασιών μέσα στους τελευταίους 12 μήνες, βρίσκονται υπό σύσταση ή θα προλάβουν να συστήσουν επιχείρηση μέσα στη χρονιά.

Εξαιρούνται όμως οι κλάδοι της εστίασης και του λιανεμπορίου. Τα υπόλοιπα 160 εκατ. ευρώ αφορούν τουριστικές επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, ένας νέος οδοντίατρος που χρειάζεται ιατρικό εξοπλισμό και μηχανήματα 40.000 ευρώ για να ανοίξει το ιδιωτικό ιατρείο του θα είναι επιλέξιμος και με την επιδότηση που θα πάρει το κόστος του θα μειωθεί στο μισό!

Ποιοι προηγούνται, ποιοι αποκλείονται

Σε σύγκριση με αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος από Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και ΕΣΠΑ (έως το 2018 τουλάχιστον, όπου δίνονταν ακόμα χρηματοδοτήσεις 40% και άνω για νεοσύστατες επιχειρήσεις), το νέο πρόγραμμα θα έχει πιο «ευρωπαϊκά» κριτήρια διασφάλισης της ποιότητας, της ωριμότητας και της βιωσιμότητας του επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου να καταθέσει ο υποψήφιος την πρόταση για δημιουργία της δικής του επιχείρησης.

Τη στιγμή υποβολής της αίτησης κάθε ενδιαφερόμενος θα γνωρίζει και θα αναγράφει στην αίτησή του πόσα μόρια υπολογίζει πως συγκέντρωσε. Θα μετράει η προηγούμενη εμπειρία ή σπουδές στον τομέα που επιλέγει, αλλά και ο υποψήφιος μπορεί να καλύψει το 50-55% της επένδυσης που απαιτείται με δικά του κεφάλαια. Αν δηλαδή κάποιος ζητάει επιχορήγηση, π.χ. 90.000 ευρώ, θα πρέπει να προκύπτει (από βεβαιώσεις ή συμφωνητικό με τράπεζα κ.λπ.) ότι διαθέτει και αντίστοιχο κεφάλαιο 90.000-100.000 ευρώ ή εξασφαλισμένο δάνειο για να καλύψει τη συμμετοχή του. Διαφορετικά θα αποκλείεται.

Τα στοιχεία που θα υποβληθούν ως τις αρχές Φεβρουαρίου θα ελεγχθούν μέσα σε ένα εξάμηνο, προκειμένου το καλοκαίρι να ανακοινωθεί η τελική λίστα των δικαιούχων. Σε περίπτωση που η αίτηση βαθμολογηθεί από τους αξιολογητές του ΥΠΕΘΟ με λιγότερα μόρια απ’ όσα υπολόγισε ο ίδιος ο υποψήφιος, θα λαμβάνει και αιτιολογημένη απάντηση πώς και γιατί δεν έπιασε τη βαθμολογία που περίμενε. Ετσι, γνωρίζοντας κάθε υποψήφιος τη δική του βαθμολογία, θα μπορεί να ελέγξει τις πιθανότητες και αν δικαιολογημένα βρέθηκε πιο χαμηλά στην κατάταξη, εν σχέσει με τους υπόλοιπους με περισσότερα μόρια.

Δεν αρκεί πάντως η απλή δήλωση προθέσεων. Τίθενται αυξημένα κριτήρια διασφάλισης της σοβαρότητας του επενδυτικού σχεδίου και απαιτείται να υπάρχουν ακριβή στοιχεία υλοποίησής του. Ο υποψήφιος δικαιούχος πρέπει να ορίσει ξεκάθαρα σε ποια ακριβώς περιοχή ενεργοποιείται εντός της περιφέρειας που επιλέγει. Και απαιτείται να το αποδεικνύει με έγγραφα ή άλλα στοιχεία (Ε1, Ε9, μισθωτήρια κ.λπ.).

Για παράδειγμα, αν δηλώσει επαγγελματική έδρα σε συγκεκριμένο ακίνητο πρέπει να εμφανίσει τίτλους ιδιοκτησίας ή μισθωτήριο μακροχρόνιας ενοικίασης του χώρου κ.λπ. Ή αν δηλώνει πως θα ανεγείρει ακίνητο, να καταθέσει στοιχεία ότι διαθέτει έκταση και είναι οικοδομήσιμη. Διαφορετικά, δεν θα αξιολογείται καν η πρόταση.

Από την άλλη, ακριβώς επειδή τα προγράμματα αφορούν νεοσύστατες επιχειρήσεις δεν θα τεθούν περιορισμοί ως προς τις θέσεις εργασίας, όπως ισχύει σε αντίστοιχα προγράμματα για υφιστάμενες επιχειρήσεις. Δίνεται έτσι η ευκαιρία σε νέους επιχειρηματίες να εκκινήσουν με προσωπική ατομική εργασία, χωρίς κανέναν υπάλληλο. Ωστόσο, σχεδιάζεται να μπορεί να λάβουν επιπλέον επιχορήγηση αν δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, τις οποίες θα διατηρήσουν. Στην περίπτωση αυτήν, η επιδότηση θα φτάνει στο 50%.

Για να συμμετάσχει κανείς πρέπει να επιλέξει ένα από τα δύο προγράμματα, με έναν μόνο Κωδικό Δραστηριότητος (ΚΑΔ) και σε μία μόνο περιφέρεια της χώρας. Στο πρόγραμμα τουριστικών καταλυμάτων θα χρηματοδοτείται η δημιουργία για ξενοδοχεία 4 αστέρων και άνω με τουλάχιστον 12 κλίνες, ξενοδοχειακά καταλύματα εντός παραδοσιακών κτισμάτων του Π.Δ. 33/197 ή κάμπινγκ 3 αστέρων και άνω. Καλύπτονται, όμως, και επιπλωμένες τουριστικές κατοικίες (τουλάχιστον τρεις στο ίδιο σήμα) ή ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα με ελάχιστη δυναμικότητα 12 κλινών, κατηγορίας από 4 κλειδιά και άνω.

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Έρχονται 3 προγράμματα για νέες και παλιές επιχειρήσεις με επιδότηση 45% | Αναλυτικά οι προϋποθέσεις

Ποιοι είναι οι δικαιούχοι και ποιες οι προϋποθέσεις συμμετοχής

Τρία νέα προγράμματα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα, με τα κεφάλαια που θα διατεθούν μέσω αυτών να ξεπερνούν τα 550 εκατομμύρια ευρώ.

Το πρώτο πρόγραμμα αφορά στην ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας μέσω της ίδρυσης και λειτουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε επιλεγμένους ΚΑΔ του τουρισμού.

Δικαιούχοι

Στην Δράση μπορούν να συμμετάσχουν υπό ίδρυση και νεοσύστατες πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του Τουρισμού, όπως αυτές ορίζονται από την Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Οι επιλέξιμοι ΚΑΔ της Δράσης θα ανακοινωθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης.

Ως νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις όπου δεν έχουν συμπληρώσει 12 μήνες συνεχούς λειτουργίας από την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης έως και την ημερομηνία προκήρυξης της Δράσης.

Προϋποθέσεις συμμετοχής

Ως προς τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, οι επιχειρήσεις πρέπει να καλύπτουν τις εξής προδιαγραφές:

Ξενοδοχεία

-Κατάταξη σε κατηγορία 4**** (τεσσάρων αστέρων) και άνω

-Δυναμικότητα 12 κλινών και άνω

Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping)

-Κατάταξη 3*** (τριών αστέρων) και άνω

Ως προς τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, οι επιχειρήσεις πρέπει να καλύπτουν τις εξής προδιαγραφές:

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες

-Ελάχιστος Αριθμός Κατοικιών: Τρεις (3)

* Το σύνολο των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων – τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών υποχρεωτικώς θα πρέπει να ενσωματώνονται στο ίδιο Σήμα MHTE.

Ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα

-Κατάταξη σε κατηγορία 4 κλειδιών και άνω

-Ελάχιστη Δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλινών

*Το σύνολο των προϋποθέσεων συμμετοχής θα ορισθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης.

Επιλέξιμες δαπάνες

Οι βασικές κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις είναι οι εξής:

-Κτίρια, εγκαταστάσεις και περιβάλλων χώρος

-Μηχανήματα-Εξοπλισμός

-Ψηφιακός εξοπλισμός και λογισμικό

-Λοιπός εξοπλισμός

-Ενισχύσεις πρώτης λειτουργίας (εκκίνησης ΜΜΕ)

-Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας

-Τεχνικές Μελέτες

-Συμβουλευτικές Υπηρεσίες

-Μεταφορικά Μέσα

-Έμμεσες δαπάνες (έως 7% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου)

Ποσοστό επιχορήγησης

Η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών.

Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά:

(α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και

(β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Ελάχιστος/Μέγιστος επιχορηγούμενος προϋπολογισμός επενδυτικών σχεδίων

80.000€ έως 400.000€

Συνολικός προϋπολογισμός

160.000.000€

Το δεύτερο πρόγραμμα που αναμένεται αφορά στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μέσω της δημιουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε επιλεγμένους ΚΑΔ όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην της εστίασης, του λιανικού εμπορίου και του τουρισμού.

Δικαιούχοι

Στη Δράση δύναται να υποβάλλουν πρόταση υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ.

Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας από την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης έως και την ημερομηνία προκήρυξης της δράσης.

Οι επιλεγμένοι επιλέξιμοι κωδικοί αριθμοί δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) θα ορισθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης. Σε αυτούς δεν θα περιλαμβάνονται εκείνοι που σχετίζονται με την ενίσχυση επιχειρήσεων στον κλάδο της Εστίασης, του Λιανικού Εμπορίου και του Τουρισμού.

Επιλέξιμες Δραστηριότητες

– Αγροδιατροφή/Βιομηχανία Τροφίμων

– Βιομηχανίες

– Κατασκευές

– Εφοδιαστική Αλυσίδα

– Ενέργεια

– Περιβάλλον

– Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας ΤΠΕ

– Υγεία

– Χονδρικό και Λιανικό Εμπόριο

– Υπηρεσίες

Επιλέξιμες Δαπάνες

Οι βασικές κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις είναι οι εξής:

-Κτίρια, Εγκαταστάσεις και Περιβάλλον Χώρος

-Μηχανήματα – Εξοπλισμός

-Ψηφιακός Εξοπλισμός και Λογισμικό

-Λοιπός Εξοπλισμός

-Ενισχύσεις πρώτης λειτουργίας (εκκίνησης ΜΜΕ)

-Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας

-Τεχνικές Μελέτες

-Συμβουλευτικές Υπηρεσίες

-Μεταφορικά Μέσα

-Έμμεσες δαπάνες (έως 7% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου)

Ποσοστό επιδότησης

Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών.

Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά:

(α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και

(β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Επιχορηγούμενος προϋπολογισμός

Από 40.000€ έως 400.000€

Συνολικός προϋπολογισμός

190.000.000€

Το τρίτο πρόγραμμα αφορά στη σύνδεση της έρευνας και καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας προς τις διεθνείς αγορές έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να μεταβούν στην ποιοτική καινοτόμα επιχειρηματικότητα και να αυξήσουν την εγχώρια προστιθέμενη αξία τους.

Δικαιούχοι

Δικαιούχοι του προγράμματος είναι όλες οι επιχειρήσεις και οι ερευνητικοί φορείς από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.

Επιλέξιμοι Τομείς Δραστηριότητας

-Υλικά, Κατασκευές & Βιομηχανία

-Τουρισμός, Πολιτισμός & Δημιουργικές Βιομηχανίες

-Αγροδιατροφική Αλυσίδα

-Περιβάλλον & Κυκλική Οικονομία

-Βιοεπιστήμες, Υγεία, Φάρμακα

-Μεταφορές & Εφοδιαστική Αλυσίδα

-Αειφόρος Ενέργεια

-Ψηφιακές Τεχνολογίες

Παρεμβάσεις του Προγράμματος «Ερευνώ-Καινοτομώ»

Παρέμβαση Ι (Έρευνα και Ανάπτυξη από Επιχειρήσεις):

-Απευθύνεται στις υφιστάμενες επιχειρήσεις ανεξαρτήτου ημερομηνίας ίδρυσης.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 800.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται στα 60.000.000€.

Παρέμβαση ΙΙ (Συμπράξεις Επιχειρήσεων με Ερευνητικούς Φορείς):

-Αφορά συμπράξεις υφιστάμενων επιχειρήσεων (ανεξαρτήτου ημερομηνίας ίδρυσης) με ερευνητικούς φορείς. Απαραίτητη προϋπόθεση η σύμπραξη να αποτελείται από τουλάχιστον μία μικρομεσαία επιχείρηση και μία ή περισσότερες οντότητες που αντιμετωπίζονται σαν ερευνητικοί οργανισμοί.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 2.000.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 180.000.000€.

Παρέμβαση ΙΙΙ (Αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων):

-Αφορά μεμονωμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 2.000.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 39.000.000€.

Παρέμβαση IV (Σφραγίδα Αριστείας – Seal of Excellence):

-Αφορά μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν λάβει τη Σφραγίδα της Αριστείας (Seal of Excellence) για έργα έρευνας και ανάπτυξης στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας Ευρώπη» (Horizon Europe) της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά δεν έλαβαν χρηματοδότηση λόγω εξάντλησης του διαθέσιμου προϋπολογισμού.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ισούται με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του προγράμματος «Horizon Europe».

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 21.000.000€.

Συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος «Ερευνώ – Καινοτομώ»

300.000.000€

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Έλεγχος και από την ΣΔΟΕ για το είδος χρήσης μουσικής (εκπροσωπούμενο ή ελεύθερο)

Η ΣΔΟΕ πραγματοποιεί ελέγχους για το είδος της μουσικής που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις (ελεύθερο ή εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο).

Θα πρέπει η κάθε επιχείρηση εστίασης και γενικά κάθε χρήστης μουσικής να ακολουθεί πιστά για αποφευχθούν δυσάρεστα και εξοντωτικά πρόστιμα.

Ενημερώνουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει η άδεια μουσικής του φορέα που χρησιμοποιεί καθώς και το παραστατικό πληρωμής (τιμολόγιο).

Οι κυρώσεις είναι δυσβάσταχτες όταν δεν υπάρχει τιμολόγιο για την χρήση μουσικής.

Η χρήση μουσικής χωρίς ΑΔΕΙΑ (από τον φορέα που ανήκει η μουσική), σημαίνει κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και επιφέρει ποινές φυλάκισης από 1 έως 5 έτη και χρηματική ποινή από 2.900€ έως 15.000 ευρώ τούτο προκύπτει από τον Νόμο 2121/1993 άρθρο 66.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en