Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ρυθμίσεις για όσους μένουν εκτός του νέου νόμου Κατσέλη

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλά καρτ” ρυθμίσεις βάζουν μπροστά οι τράπεζες, με στόχο να επαναφέρουν κόκκινα δάνειαύψους 12-15 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2021 στην “πράσινη περιοχή” και για να το πετύχουν προσφέρουν λύσεις προσαρμοσμένες στις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής του κάθε δανειολήπτη.

Οι ρυθμίσεις αυτές απευθύνονται σε δεκάδες χιλιάδες δανειολήπτες, ο αριθμός τους υπολογίζεται σε περισσότερους από 75.000- 80.000 οφειλέτες, δηλ. σε νοικοκυριά, σε πολλές μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις να ενταχθούν στις νέες ευνοϊκές πρόνοιες του νόμου για την προστασία της πρώτης κατοικίας τους από τον πλειστηριασμό.

Το 80% των ρυθμίσεων στις οποίες προχωρούν οι τράπεζες είναι μακροπρόθεσμες, έχουν δηλ. διάρκεια μέχρι την αποπληρωμή του δανείου.

Λαμβάνοντας υπόψη και τη μελλοντική ικανότητα αποπληρωμής του δανειολήπτη, μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις προσφέρουν δέσμη λύσεων, που εφαρμόζονται και συνδυαστικά, όπως για παράδειγμα:

– Μείωση του επιτοκίου ή του περιθωρίου

– Επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου, που είναι σε συνάρτηση με την ηλικία του δανειολήπτη ή του εγγυητή

– “Σπάσιμο” της οφειλής σε δύο μέρη. Η ρύθμιση είναι γνωστή ως “split balance”, το δάνειο σπάει στα δύο. Το ένα τμήμα ο δανειολήπτης το αποπληρώνει κανονικά. Το δεύτερο τμήμα “παγώνει” και τακτοποιείται μεταγενέστερα.

– “Κούρεμα” δηλ. ένα ποσοστό του δανείου… σβήνει και δεν υφίσταται ως οφειλή, ώστε ο δανειολήπτης να είναι σε θέση να εξυπηρετεί κανονικά το υπόλοιπο ποσό.

Επιπλέον για τα επιχειρηματικά δάνεια στις μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις συγκαταλέγονται λύσεις όπως:

– Λειτουργική αναδιάρθρωση της επιχείρησης ώστε να καταστεί βιώσιμη και ικανή για την ομαλή εξυπηρέτηση των οφειλών της. Στο πλαίσιο αυτό μπορεί να περιλαμβάνονται ενέργειες όπως η αλλαγή διοίκησης, η πώληση περιουσιακών στοιχείων, ο περιορισμός του κόστους, ο εταιρικός μετασχηματισμός, η ανανέωση πιστωτικών ορίων ακόμη και η παροχή νέων δανείων.

– Συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο. Στη ρύθμιση αυτή ένα τμήμα του δανείου μετατρέπεται σε μετοχικό κεφάλαιο, ώστε το ύψος της εναπομένουσας οφειλής να μπορεί να εξυπηρετηθεί ομαλά.

Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, ο στόχος είναι το 50%- 60% των δανείων που ρυθμίζεται μακροπρόθεσμα να καταστεί και πάλι ενήμερο μέχρι την πλήρη εξόφλησή του.

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΑΕΔ | Προγράμματα δεύτερης ευκαιρίας για για επιχειρηματίες που έβαλαν λουκέτο

Δημοσιεύτηκε

στις

Πρόγραμμα δεύτερης ευκαιρίας, για επιχειρηματίες που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους, υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, έχει ανοίξει τον τελευταίο μήνα, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Διοικήτρια του ΟΑΕΔ Μαρία Καραμεσίνη, που βρέθηκε στο Ηράκλειο, συμμετέχοντας σε εκδήλωση με θέμα τις νέες πολιτικές του Οργανισμού, σε ότι αφορά τις σχέσεις με τους ανέργους και τις επιχειρήσεις.

Όπως δήλωσε η κ. Καραμεσίνη, πρόκειται για γενναίες επιχορηγήσεις που κυμαίνονται από 12-36 χιλιάδες ευρώ και απευθύνονται σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν ξανά, με ταυτόχρονη, μάλιστα, ρύθμιση οφειλών, για όσους δεν το έχουν ήδη κάνει.

«Είναι το πιο πρόσφατο πρόγραμμα που προκηρύξαμε πριν ένα μήνα και δίνει δεύτερη ευκαιρία σε όσους έκλεισαν τα μαγαζιά τους και τις επιχειρήσεις τους λόγω της οικονομικής κρίσης. Θα παραμείνει ανοιχτό για όσο χρονικό διάστημα χρειαστεί, μέχρι να εξαντληθούν οι θέσεις, ενώ ακόμη και αν εξαντληθούν οι θέσεις, που είναι 5.000, είμαστε διατεθειμένοι να προσθέσουμε προϋπολογισμό και θέσεις ώστε να δοθεί η ευκαιρία με γενναία επιχορήγηση, οι επιχειρηματίας που κατά τη διάρκεια της κρίσης έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους και αυτή την ώρα είναι άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Οργανισμού και έχουν καταβάλει την εισφορά υπέρ ανεργίας, να μπορέσουν και πάλι να ξεκινήσουν».

Η διοικήτρια του ΟΑΕΔ διευκρίνισε ότι αυτή την ώρα είναι 12 προγράμματα απασχόλησης ανοιχτά, ενώ εξήγησε ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να βρουν το πρόγραμμα που τους ταιριάζει, εφόσον είναι πρόθυμοι να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θέλουν να επιχορηγηθούν, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας για ανέργους, που είναι στα μητρώα του Οργανισμού. «Έχουμε προγράμματα για όλες τις κατηγορίες ανέργων και για τις επιχειρήσεις και του ιδιωτικού τομέα και του δημοσίου, ενώ περιμένουμε την έκδοση αποτελεσμάτων για το τελευταίο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας και τα ειδικά προγράμματα απασχόλησης» διευκρίνισε η Διοικήτρια του ΟΑΕΔ, η οποία πρόσθεσε ότι προετοιμάζεται πρόγραμμα επιχειρηματικότητας -έναρξης δηλαδή επιχειρήσεων- και για τους υπόλοιπους ανέργους, που δεν είχαν, όπως είπε, την ευκαιρία και την εμπειρία και θέλουν για πρώτη φορά να ξεκινήσουν επιχειρηματική δραστηριότητα. «Όσο ανακάμπτει η οικονομία υπάρχουν ευκαιρίες που προσθέτουν θέσεις εργασίας, όχι μόνο για όσους είναι άνεργοι και γίνονται αυτοαπασχολούμενοι ή επιχειρηματίες, αλλά και για τους υπόλοιπους που ως άνεργοι θα απασχοληθούν στις επιχειρήσεις που θα δημιουργηθούν. Αυτό το πρόγραμμα θα τρέξει σύντομα» είπε η κ. Καραμεσίνη.

Επιπλέον, η Διοικήτρια του ΟΑΕΔ από το Ηράκλειο, σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στα προγράμματα νεανικής επιχειρηματικότητας που θα «τρέξουν» άμεσα.

«Είναι δυο προγράμματα στήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας και ένα τρίτο πρόγραμμα για νέους οι οποίοι τελείωσαν το γυμνάσιο ή το γενικό λύκειο, με στόχο να αποκτήσουν προσόντα σε επαγγέλματα, τα οποία μπορούν να υποδεχθούν αυτούς τους ανέργους. Μιλάμε για νέους που δεν έχουν επαγγελματική εκπαίδευση ή πτυχία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά μέσα από τα προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης θα μπορούν να βρουν διέξοδο στην αγορά εργασίας. Είναι μια σειρά από προγράμματα που θα εκδιπλωθούν, σε 2 μήνες από σήμερα και μέχρι το τέλος του χρόνου» διευκρίνισε.

Σε ότι αφορά την Κρήτη, η κ. Καραμεσίνη, τόνισε ότι με την ιδιαιτερότητα του νησιού που σχετίζεται όχι μόνο με τον τουρισμό, αλλά και τη συνάρθρωση της αγροτικής παραγωγής, του κατασκευαστικού κλάδου και του εμπορίου, εμφανίζει ανεργία, κατά μέσο όρο, μικρότερη από το γενικό μέσο όρο της χώρας.

«Η ανεργία στο νησί, στο σύνολο του 2018 στο μέσο όρο έφτασε το 13% όταν αυτό το ποσοστό σε εθνικό επίπεδο είναι 19,3%. Η Κρήτη εμφανίζει χαμηλότερο ποσοστό, είναι μια καλή επίδοση για τα δεδομένα της χώρας, ωστόσο πρέπει να καταβάλουμε προσπάθειες να περιοριστεί περισσότερο» είπε η Διοικήτρια του ΟΑΕΔ.

Σε ότι αφορά πάντως, τις πολιτικές για την νέα σχέση με ανέργους και τις επιχειρήσεις, είπε, ότι είναι πολιτικές που θα προσδιορίζουν τις εξατομικευμένες ανάγκες και των ανέργων και των επιχειρήσεων. Των ανέργων για να βρουν το δρόμο τους με μια σταθερή επαγγελματική προοπτική σύμφωνα με τα προσόντα τους και τις ανάγκες τους, ενώ σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις, οι πολιτικές από την πλευρά του Οργανισμού, όπως συμπλήρωσε, θα στοχεύουν στο να μπορούν οι επιχειρήσεις να έχουν υποστήριξη από εργασιακούς συμβούλους του Οργανισμού, για τις ανάγκες πρόσληψης του κατάλληλου προσωπικού από το μητρώο των ανέργων, ανεξαρτήτως αν συμμετέχουν ή όχι στα προγράμματα.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

EEA | ΕΝΦΙΑ και «χαράτσι» της ΔΕΗ επιτάχυναν την ύφεση

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι βαρύτατοι φόροι στην ακίνητη περιουσία, δηλαδή το λεγόμενο «χαράτσι» της ΔΕΗ ΔΕΗ+0,06% και ο ΕΝΦΙΑ επιτάχυναν την ύφεση της ελληνικής οικονομίας, καταφέροντας πλήγμα στην αγορά κατοικιών αλλά και στις καταναλωτικές δαπάνες. Αυτό επισημαίνει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, επικαλούμενο και τα στοιχεία της έκθεσης του ΙΟΒΕ, που εξέπεμψε σήμα κινδύνου για την ελληνική οικονομία, ζητώντας ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. 

Όπως επισημαίνει το ΕΕΑ, η υψηλή φορολογία, χαμηλότερα των προσδοκιών έσοδα και πάνω απ’ όλα η επιδείνωση των συνθηκών στη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία την περίοδο της κρίσης είναι το τρίπτυχο των φόρων στα ακίνητα, που εκτινάχθηκαν στο πιο ψηλό σκαλί όλης της Ευρώπης. 

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ συντέλεσαν, επίσης, στο πάγωμα της αγοράς ακινήτων, λόγω και της απότομης προοδευτικότητας, αποτρέποντας την εξομάλυνση της κατανάλωσης με χρήση αποταμιεύσεων σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης, δυσκολίας πληρωμής φόρων και αύξησης των προβληματικών δανείων.

Το μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο, όπως υπογραμμίζει το Επιμελητήριο, είναι πως δεν είχαν καν ως αποτέλεσμα το να μπουν έσοδα στα κρατικά ταμεία. «Η επιβολή του ΕΝΦΙΑ απέτυχε να φέρει τα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα, τα οποία στην πραγματικότητα δεν αντιπροσωπεύονται από τις εισπράξεις του ΕΝΦΙΑ, καθώς σε αυτές δεν συνυπολογίζονται οι απώλειες φορολογικών εσόδων που προκύπτουν από τη μείωση α) του διαθέσιμου εισοδήματος, β) της αξίας της ακίνητης περιουσίας και της κατανάλωσης που συνδέεται με αυτή και γ) των επενδύσεων σε κατοικίες λόγω αυξημένου κινδύνου και μείωσης των τιμών τους, σε σύγκριση με το κόστος κατασκευής» εξηγεί.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΙΟΒΕ ειδικά η ζημιά από το Συμπληρωματικό Φόρο του ΕΝΦΙΑ, που επιβάλλεται σε ακίνητη περιουσία άνω των 250.000 ευρώ, είναι μεγάλη. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αν καταργηθεί αυτός ο φόρος, το ΑΕΠ θα είναι υψηλότερο κατά 1,1 έως 1,4 δισ. τα χρόνια που έπονται της κατάργησης, συγκριτικά με την περίπτωση στην οποία διατηρείται το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς.

Το μεγαλύτερο μέρος της επίδρασης προκύπτει από την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, μέρος του οποίου τροφοδοτεί την καταναλωτική δαπάνη. Επομένως, με την κατάργηση του Συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ εκτιμάται ότι ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια θα μπορούσε να είναι κατά 0,60-0,67 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερος από τον προβλεπόμενο.

Ευνοϊκά θα είναι τα αποτελέσματα από την κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ και για την απασχόληση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, οι νέες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης μπορεί να ξεπεράσουν σταδιακά, εντός μια πενταετίας, τις 33.000, μέγεθος ιδιαίτερα σημαντικό δοθέντος του υψηλού ποσοστού ανεργίας στην Ελλάδα.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ελληνικές επιχειρήσεις και τι άλλαξε κατά τη διάρκεια της κρίσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Εντυπωσιακή δυναμική και ισχυρά αντανακλαστικά παρουσιάζουν στην πορεία εξέλιξής τους οι πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας.

Το προφίλ τους δείχνει ότι αν και είναι οικογενειακές, οι περισσότερες έχουν εξωστρεφείς τάσεις, είναι καινοτόμες, δραστήριες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαθέτουν δική τους ιστοσελίδα και ηλεκτρονικά καταστήματα, ενημερώνονται εκτενώς για τις εξελίξεις, πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις συναλλαγές τους και έχουν αναπτύξει κάποιου είδους συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις.

Διαρθρωτικά στοιχεία Ελληνικών επιχειρήσεων

Η έρευνα που παρουσιάστηκε προ ημερών είναι η πρώτη που διεξάγει το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ στο πλαίσιο της Έκθεσης του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Πραγματοποιήθηκε από την εταιρία MARC AE σε πανελλαδικό δείγμα 802 πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων (0-49 άτομα προσωπικό) κατά το διάστημα 4 έως 12 Δεκεμβρίου 2018. Αφορά την ανάλυση των αποτελεσμάτων σχετικά με τη διάρθρωση, την αποτελεσματικότητα, την εξωστρέφεια, την υιοθέτηση καινοτομίας και συνεργασιών, τα εμπόδια και το κόστος λειτουργίας των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στους κλάδους της μεταποίησης, του εμπορίου και των υπηρεσιών.

Ίδρυση – διαδοχή – μεταβίβαση

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αποτελεί προϊόν ίδρυσης από τον σημερινό ιδιοκτήτη (52,5%). Το 38,4% δήλωσε ότι η επιχείρηση του είναι προϊόν διαδοχής ενώ μόλις το 9,1% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η επιχείρηση του είναι προϊόν μεταβίβασης μέσω αγοράς από τρίτο. Τα συγκεκριμένα ευρήματα κατ’ αρχάς επιβεβαιώνουν ότι ένας πολύ σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων είναι οικογενειακές, οι οποίες μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά.

Γενικά εκτιμάται ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αποτελούν το 80% των επιχειρήσεων.

Ωστόσο, όπως προκύπτει και από τα ευρήματα της έρευνας, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό επιχειρήσεων αποτελεί προϊόν μεταβίβασης μέσω αγοράς από τρίτο, γεγονός που συνιστά ένα πεδίο προβληματισμού για ενδεχόμενα εμπόδια που μπορεί να υπάρχουν στο ζήτημα της μεταβίβασης και καθιστούν απρόσφορη τη σχετική διαδικασία. Ως συνέπεια καθίσταται προτιμότερη η ίδρυση, σε σχέση με την μεταβίβαση είτε όταν πρόκειται για εξαγορά, είτε όταν πρόκειται για διαδοχή. Το ζήτημα έχει επισημανθεί και σε επίπεδο Ε.Ε. καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάθε χρόνο μεταβιβάζονται περίπου 450.000 επιχείρησες που απασχολούν περίπου 2 εκατ. εργαζομένους.

Μάλιστα, εκτιμάται ότι κάθε χρόνο κλείνουν περίπου 150.000 επιχειρήσεις με αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 600.000 θέσεων απασχόλησης λόγω αποτυχίας μεταβίβασης των επιχειρήσεων. Ως βασικές αιτίες αναφέρονται οι χρονοβόρες διαδικασίες, η φορολόγηση και η έλλειψη ενημέρωσης. Παράλληλα η νομική μορφή και η ηλικία της επιχείρησης αποτελούν επιπρόσθετους παράγοντες που επηρεάζουν την μεταβίβαση.

Σε αυτό το πλαίσιο, ορισμένες ενέργειες που μπορεί να υιοθετηθούν για την διευκόλυνση των μεταβιβάσεων είναι:

▪ Βελτίωση των νομικών, διοικητικών και φορολογικών διατάξεων για την μεταβίβαση των επιχειρήσεων.

▪ Αξιοποίηση των υφιστάμενων ευρωπαϊκών ταμείων για την στήριξη των μεταβιβάσεων των ΜμΕ σε επιχειρηματίες που επιθυμούν να συνεχίσουν τη λειτουργία της επιχείρησης.

▪ Παροχή ενημερωτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

▪ Συλλογή δεδομένων και παρακολούθηση των μεταβιβάσεων.

▪ Δημιουργία ψηφιακών πλατφόρμων για την αγοροπωλησία ΜμΕ σε συνδυασμό με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και καθοδήγησης από εμπειρογνώμονες ή/και μέσω σεμιναρίων για όσους επιθυμούν να πουλήσουν ή να αγοράσουν.

▪ Μέτρα για την εξασφάλιση της συνέχισης προσωπικών εταιρειών και ατομικών επιχειρήσεων σε περίπτωση θανάτου ενός από τους εταίρους ή του επιχειρηματία.

▪ Ενθάρρυνση των επιχειρηματιών να προετοιμάσουν τη διαδοχή τους εν ζωή, κυρίως όταν η μεταβίβαση δεν μπορεί να γίνει εντός του οικογενειακού κύκλου.

Προσαρμογή της φορολόγησης της μεταβίβασης ώστε να μην έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ρευστότητα της επιχείρησης και κατ ́ επέκταση στη βιωσιμότητα της για τις περιπτώσεις της διαδοχής.

Εξαγωγές

Τα 16,7% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποιούν εξαγωγές προϊόντων ή υπηρεσιών. Το 66,4% πραγματοποιεί εξαγωγές σε χώρες τις Ε.Ε. ενώ το 23,9% σε τρίτες χώρες. Σε ποσοστό επί του τζίρου οι εξαγωγές που πραγματοποιούνται αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 25% των συνολικών πωλήσεων των ερωτηθέντων. Από την επιμέρους εξέταση των στοιχείων προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις που κυρίως εξάγουν είναι οι επιχειρήσεις που ανήκουν στον τομέα της μεταποίησης (34,7%) με τζίρο πάνω από 300.000 ευρώ (39,7%) και με πάνω από 5 εργαζόμενους (34,9%). Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ8 (2018), το 2016 18.004 επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εξαγωγές. Από αυτές και χωρίς να εξετάζεται ο όγκος των συναλλαγών, οι 12.313 (68,4%) ήταν πολύ μικρές και 5.180 (28,8%) μικρές και μεσαίες.

Όπως φαίνεται τόσο από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ όσο και από την έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που πραγματοποιούν εξαγωγές είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις (0-9 άτομα προσωπικό). Για να ενισχυθεί περαιτέρω η δυναμική αυτή, καθώς όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας το 35,6% πραγματοποιεί ένα πολύ μικρό ποσοστό των πωλήσεων του σε εξαγωγές, θα πρέπει να αρθούν τα όποια εμπόδια αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές που εκτίθενται στον διεθνή ανταγωνισμό. Από τα επιμέρους στοιχεία της έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ προκύπτει ότι, με εξαίρεση την υψηλή φορολόγηση και το ρευστό φορολογικό περιβάλλον, τα σημαντικότερα εμπόδια που θεωρούν οι επιχειρήσεις ότι αντιμετωπίζουν είναι :

▪ η έλλειψη ρευστότητας/ πρόσβαση σε χρηματοδότηση (38,8%)

▪ ο αθέμιτος ανταγωνισμός/ παραοικονομία (25,4%)

▪ το υψηλό μη μισθολογικό κόστος (13,4%)

▪ η γραφειοκρατία (12,7%)

Από τα ευρήματα φαίνεται για ακόμη μια φορά η αδυναμία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει τις επιχειρήσεις, οι οποίες μάλιστα εάν τελικά χρηματοδοτηθούν καλούνται να πληρώσουν και πολλαπλάσια επιτόκια σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό. Το ζήτημα της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των μικρών και πολύ μικρών από τον τραπεζικό τομέα έχει αρχίσει να λαμβάνει χαρακτηριστικά διαρθρωτικού προβλήματος. Κατ’ επέκταση κρίνεται ότι είναι θετική εξέλιξη η δημιουργία Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας για την χρηματοδότηση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Προώθηση επιχειρηματικής δραστηριότητας

Το 12,3% των ερωτώμενων δήλωσε ότι διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop). Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφουν οι εμπορικές επιχειρήσεις (15,7%) και οι επιχειρήσεις με ηλικία 5-10 έτη (17,1%) και οι μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο επιχειρήσεις (19%).

Το 60,8% των επιχειρήσεων διαθέτουν την δική τους ιστοσελίδα, ενώ το 54,6% δήλωσε ότι διαθέτει λογαριασμούς στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφουν οι επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν την τελευταία 5ετία (64,3%) και οι επιχειρήσεις με πάνω από 5 άτομα προσωπικό (65,6%). Γενικά φαίνεται πως η συγκεκριμένη μορφή προώθησης των επιχειρήσεων είναι αρκετά διαδεδομένη.

Το 20% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η επιχείρηση του συμμετέχει σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες προώθησης προϊόντων / υπηρεσιών. Τα υψηλοτέρα ποσοστά καταγράφουν ο κλάδος των υπηρεσιών (27,4%), οι επιχειρήσεις που δημιουργηθήκαν την τελευταία πενταετία (25,7%) και οι επιχειρήσεις με πάνω από 5 άτομα προσωπικό (29,8%).

Το 15,3% των επιχειρήσεων έχουν συμμετάσχει την τελευταία τριετία σε κάποια έκθεση στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό με δικό τους περίπτερο. Οι επιχειρήσεις που καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής είναι οι μεταποιητικές (24,9%), εκείνες που λειτουργούν 5 με 10 έτη (20,7%), οι μεγαλύτερες με βάση

τον τζίρο και το προσωπικό επιχειρήσεις (31% & 37,5% αντίστοιχα) καθώς και οι εξαγωγικές (41,8%).

Το 46,4% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι το τελευταίο έτος έχει διαφημιστεί μέσω διανομής φυλλαδίων, διαφημίσεων σε έντυπα ή ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης κλπ. Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφουν οι επιχειρήσεις με πάνω από 5 άτομα προσωπικό (59,6%).

Παρακολούθηση ανταγωνισμού – ενημέρωση για τις κλαδικές εξελίξεις

Η συντριπτική πλειοψηφία (88,9%) των επιχειρηματιών παρακολουθεί τον ανταγωνισμό στον κλάδο του.

Υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στην ενημέρωση για τις κλαδικές εξελίξεις από συναδέλφους και φίλους (88,7%), από το διαδίκτυο (88,5%), μέσω επισκέψεων και συνεδρίων (73,9%) και μέσω κλαδικών και ειδικών εντύπων (72,7%).

Τα υψηλότερα ποσοστά σχετικά με την ενημέρωση για τις κλαδικές εξελίξεις μέσω επισκέψεων σε εκθέσεις και παρακολούθησης σεμιναρίων καταγράφουν οι μεταποιητικές επιχειρήσεις (79,3%), οι μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο και τον αριθμό των εργαζομένων επιχειρήσεις (89,7% και 84,4% αντίστοιχα) και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις (79,9%).

Συνέργειες – Καινοτομία

Μετά από επεξεργασία των στοιχείων της έρευνας φαίνεται πως το 19,5% των επιχειρήσεων έχουν αναπτύξει κάποιου είδους συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις για κοινές προμήθειες προϊόντων/υπηρεσιών, ή/και για κοινή προώθηση, μάρκετινγκ ή/και για κοινή αποθήκη. Σε ό,τι αφορά στα θέματα καινοτομίας, το 38,8% των επιχειρήσεων έχουν αναπτύξει την τελευταία τριετία κάποιου είδους καινοτομία για νέο προϊόν ή υπηρεσία ή/και την οργάνωση της επιχείρησης ή/και την εξωστρέφεια.

Ειδικότερα για τις συνέργειες το 15,1% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πραγματοποιήσει κάποιου είδους συνέργεια για κοινές προμήθειες προϊόντων/υπηρεσιών, το 9,1% δήλωσε ότι έχει συνεργαστεί για κοινή προώθηση, μάρκετινγκ κλπ. Ενώ, μόλις το 3,9% δήλωσε ότι έχει αναπτύξει συνεργασία για κοινή αποθήκη. Οι επιχειρήσεις που παρουσιάζουν την μεγαλύτερη δραστηριότητα στις συνέργειες είναι αυτές που έχουν δημιουργηθεί την τελευταία πενταετία (24,2%) και οι μεγαλύτερες με βάση το τζίρο και τον αριθμό εργαζομένων επιχειρήσεις (28,6% & 25% αντίστοιχα).

Γενικά, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις προτιμούν συνέργειες που δεν απαιτούν την δημιουργία κάποιας εταιρικής σχέσης (πχ κοινή αποθήκη) για την πραγματοποίηση τους. Βάσει των παραπάνω, με σκοπό την ενθάρρυνση των συνεργειών ίσως θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στην προώθηση ευέλικτων και (αρχικώς) άτυπων συνεργατικών σχηματισμών που όπως φαίνεται είναι περισσότερο προσφιλείς στους επιχειρηματίες και αποτελούν ένα σημαντικό κίνητρο για την καταρχήν συμμετοχή τους σε συνεργατικά σχήματα. Όπως προαναφέρθηκε μια δομή υποστήριξης και καθοδήγησης συνεργειών και καινοτομίας (ως φορέας – αρωγός) συνιστά μια σημαντική προϋπόθεση για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, λειτουργία και ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων και μπορεί να αποτελέσει το κατάλληλο εκκολαπτήριο τέτοιων ενεργειών.

Συνιστά κοινή παραδοχή, όπως επίσης προκύπτει και από τα εμπειρικά δεδομένα και τη σχετική επιχειρησιακή εμπειρία του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, ότι τέτοιες δομές επιτελούν έναν πολύ σημαντικό ρόλο σε επίπεδο ωρίμανσης, λειτουργίας και στρατηγικής καθοδήγησης που καθίσταται αναγκαίος για την βιώσιμη ανά- πτυξη σύνθετων συνεργατικών εγχειρημάτων.

Ειδικότερα για την καινοτομία το 26,9% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι την τελευταία τριετία ανέπτυξε κάποιου είδους καινοτομία για νέο προϊόν ή υπηρεσία. Το 17,6% δήλωσε ότι εισήγαγε κάποιου είδους καινοτομία σχετικά με την οργάνωση της επιχείρησης, ενώ το 18% κάποιου είδους καινοτομία σχετικά με την εξωστρέφεια. Γενικά οι μεταποιητικές επιχειρήσεις (48,2%) και οι μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο και τους εργαζόμενους επιχειρήσεις (52,4% και 56,8% αντίστοιχα) καταγράφουν τα μεγαλύτερα ποσοστά.

Ηλεκτρονικές συναλλαγές

Περίπου 3 στις 4 επιχειρήσεις πραγματοποιούν συναλλαγές με ηλεκτρονικό τρόπο (74,8%). Με βάση τα στοιχεία της έρευνας οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ως ποσοστό επί του τζίρου αντιστοιχούν στο 43,2% κατά μέσο όρο για τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές. Για την περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών απαιτούνται επιπλέον κίνητρα. Ζητούμενο παραμένει η θέσπιση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού και ο εξορθολογισμός των τραπεζικών χρεώσεων και προμηθειών.

Εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα

Όσον αφορά στα εμπόδια για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με εξαίρεση την υπερφορολόγηση που σε προηγούμενες έρευνες έχει καταγραφεί ότι θεωρείται το σημαντικότερο εμπόδιο, ο αθέμιτος ανταγωνισμός – παραοικονομία (85,1%), η ρευστότητα – πρόσβαση σε χρηματοδότηση (82,8%) και η γραφειοκρατία (81,9%) θεωρούνται τα σημαντικότερα εμπόδια.

Ακολουθούν το υψηλό μη μισθολογικό κόστος (75%), το κόστος ενέργειας (71,1%) και τελευταίο εμπόδιο κατατάσσονται οι ρυθμίσεις της εργατικής νομοθεσίας (47%). Ως σημαντικότερο εμπόδιο θεωρείται η ρευστότητα -πρόσβαση σε χρηματοδότηση (43,3%) για περισσότερους από 4 στους 10 επιχειρηματίες. Το πρόβλημα χρηματοδότησης έχει επισημανθεί και από τις έρευνες οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, όπου σύμφωνα με την τελευταία έρευνα (Φεβρουάριος 2019) αποτυπώνεται ότι μόλις το 3,6% των επιχειρήσεων έχουν λάβει κάποιου είδους χρηματοδότηση από τις τράπεζες το τελευταίο έτος, ενώ οι 9 στις 10 ΜμΕ δεν απευθύνονται στις τράπεζες για χρηματοδότηση.

Έχει ήδη επισημανθεί ότι το ζήτημα της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των μικρών και πολύ μικρών από τον τραπεζικό τομέα έχει αρχίσει να λαμβάνει χαρακτηριστικά διαρθρωτικού προβλήματος.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τράπεζα της Ελλάδας Αυτοί είναι οι δημοφιλείς ταξιδιωτικοί προορισμοί των Ελλήνων

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα τελευταία 13 χρόνια αυξήθηκαν κατά 240% ο αριθμός των ταξιδιών που πραγματοποίησαν οι Έλληνες.

Με ρυθμούς άνω του 240% κινήθηκαν τα ποσοστά που αποτυπώνουν τον αριθμό των ταξιδιών που πραγματοποίησαν οι Έλληνες τα τελευταία 13 χρόνια. Συγκεκριμένα, το 2005 ο συνολικός αριθμός ταξιδίων ανήρχετο σε 3,6 εκατομμύρια ταξίδια, ενώ το 2018 έφτασε τα 7,96 εκατομμύρια ταξίδια, αριθμός ρεκόρ όλων των εποχών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας. Όπως αποτυπώνουν τα στοιχεία από το σύνολο των ταξιδιών τα 7,3 εκατ. αφορούσαν σε μεμονωμένους ταξιδιώτες ενώ τα 700.000 πραγματοποιήθηκαν μέσω ταξιδιωτικών γραφείων.

Η χώρα που κέρδισε την επιλογή των Ελλήνων για το 2018 ήταν η Βουλγαρία με με 2,37 εκατ. ταξίδια, με την Τουρκία να ακολουθεί με 967.000 ταξίδια. Εστιάζοντας στις χώρες της ΕΕ, για τη Γερμανία πραγματοποιήθηκαν 499.000 ταξίδια και ακολουθεί η Ιταλία με 405.000 ταξίδια.

Στα στοιχεία που παρέχονται από την Τράπεζα της Ελλάδος, σημειώνεται ότι τα 702.000 ταξίδια είναι μέσω οργανωμένων πακέτων και τα υπόλοιπα αφορούν μεμονωμένους ταξιδιώτες. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ταξιδιωτικών γραφείων Λύσσανδρος Τσιλίδης ανάφερε ότι ο αριθμός των Ελλήνων που ταξίδευσαν στο εξωτερικό κυμαίνεται στουςς 500.000 και πλέον ταξιδιώτες.

Αποδράσεις Ελλήνων το Πάσχα

Εστιάζοντας στην εφετεινή χρονιά, αυξημένη κατά 15% περίπου παρουσιάζεται η κίνηση των Ελλήνων ταξιδιωτών κατά την περίοδο του Πάσχα, σε προορισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, όπως προκύπτει από τις κρατήσεις στα ελληνικά τουριστικά γραφεία που ανήκουν σε Συνδέσμους-μέλη της FedHATTA.

Σε ό,τι αφορά την αγορά του εξωτερικού, μεγάλη δυναμική παρουσιάζει η ζήτηση για Ισραήλ (Ιερουσαλήμ) καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 8-10%, με μεγάλο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για την Αφή του Αγίου Φωτός. Παράλληλα, ισχυρή αύξηση, πάντα με στοιχεία των τουριστικών γραφείων, παρατηρείται στις κρατήσεις για ταξίδια στην Ιορδανία, στο Ντουμπάι, στο Μαρόκο και την Αίγυπτο, ενώ συνεχιζόμενη ζήτηση υπάρχει και για τις αραβικές χώρες, την Κωνσταντινούπολη, την Ιταλία (Σαρδηνία, Σικελία, Ρώμη), τη Γαλλία και την Ισπανία. Αυξημένες είναι και οι εκδρομές προς τη Ρωσία και τη Ρουμανία, την Κεντρική Ευρώπη αλλά και μακρινούς προορισμούς (Περού, Αφρική, ΗΠΑ, Λατινική Αμερική, Αυστραλία) δείχνοντας τη διάθεση των Ελλήνων ταξιδιωτών να ανακαλύψουν νέους προορισμούς.

Την ίδια στιγμή, ανοδικά κινούνται τα ταξίδια των Ελλήνων στο εσωτερικό, Δημοφιλέστεροι είναι και φέτος οι νησιωτικοί προορισμοί της Ελλάδας (Κέρκυρα, Κρήτη, Κεφαλονιά, Ζάκυνθος, Πάτμος και Σύρος) καθώς και η Πελοπόννησος (Πόρτο Χέλι), το Μέτσοβο, τα Ιωάννινα και το Πήλιο, με έντονο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών να αποκτήσουν εμπειρίες από τοπικά ήθη και έθιμα της εορταστικής περιόδους.

Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Λύσανδρος Τσιλίδης, σημειώνει ότι «ανεξάρτητα από την αύξηση της κίνησης, δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να καλύψουμε το έλλειμμα που υπέστη ο κλάδος των τουριστικών γραφείων από την περίοδο της κρίσης την περασμένη δεκαετία, όμως προοδευτικά προσεγγίζουν τα μεγέθη προ του 2010».

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ
post_head_image
old_town_inn
ergasia_syn
epikairotita

Social

Facebook
INSTAGRAM
Twitter
YOUTUBE



ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ

Αρέσει σε %d bloggers: