Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι παραγωγοί της Καβάλας που «έφεραν» τον… άοσμο παστουρμά

Αποφασισμένα να… επανασυστήσουν στους Ελληνες τον παστουρμά είναι τρία ξαδέλφια από την Καβάλα. Με μοναδικό εφόδιο τη γνώση που έλαβαν από τους παππούδες τους, έστησαν μονάδα παρασκευής παστουρμά! Ομως, φρόντισαν να του δώσουν νέα… διάσταση, καθώς είναι ο μοναδικός που μετά την κατανάλωσή του δεν μυρίζει!

Επίσης, εμπλούτισαν την «ποικιλία» του παστουρμά χρησιμοποιώντας και άλλα κρέατα, πέραν του βοδινού. Το προϊόν είναι τόσο νόστιμο, που ξεκίνησαν ήδη τις εξαγωγές σε ευρωπαϊκές χώρες.

Το πρωί τα τρία ξαδέλφια παρακολουθούν μαθήματα σε ΤΕΙ και το απόγευμα πηγαίνουν στο εργαστήριο για να φτιάξουν παστουρμά! Ο 24χρονος Δημήτρης, ο 22χρονος Βασίλης και η 20χρονη Ελευθερία (όλοι το γένος Ατλαμάζογλου) μεγάλωσαν σε μία αυλή στη Νέα Καρβάλη Καβάλας. Ο Δημήτρης σπουδάζει Λογιστική στο ΤΕΙ Καβάλας, ο Βασίλης σπουδάζει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ίδιο ΤΕΙ και η Ελευθερία σπουδάζει Νοσηλευτική στο Διδυμότειχο. Οι πρώτες παιδικές μνήμες τους σχετίζονται με τον παστουρμά, καθώς η οικογένεια Ατλαμάζογλου ήταν ξακουστή για το συγκεκριμένο έδεσμα, το οποίο έδινε σε φίλους και γνωστούς.

Με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1924 η οικογένεια Ατλαμάζογλου εγκαταστάθηκε σε περιοχή της Καβάλας όπου μαζί με τους υπόλοιπους συγχωριανούς τους πρόσφυγες δημιούργησαν έναν νέο οικισμό τον οποίο ονόμασαν Νέα Καρβάλη. H οικογένεια άρχισε να δραστηριοποιείται συστηματικά με την εκτροφή βοοειδών έως και το 1985. «Εμείς συνεχίζουμε μέχρι και σήμερα να παρασκευάζουμε τα παραδοσιακά αλλαντικά όπως ακριβώς μάθαμε από τον παππού και τον πατέρα μας», λέει στον «Ε.Τ.» ο 24χρονος Δημήτρης Γκορόγιας – Ατλαμάζογλου.

Ο παστουρμάς είναι έδεσμα με ρίζες από την ανατολή και πιο συγκεκριμένα από την Καππαδοκία. «Ο προπάππους μας στην ανάγκη να διατηρήσει το βόειο κρέας για μεγάλο χρονικό διάστημα προς χρήση μαγειρικής, όπως και πολλοί συγχωριανοί του, το πάστωνε. Το πάστωμα γινόταν, όπως μας το περιέγραψε ο παππούς, Αποστόλης Ατλαμάζογλου, σε ξύλινη σκάφη. Τοποθετούσαν μία στρώση αλάτι, μετά το κρέας, ξανά αλάτι εναλλάξ και στο τέλος το κάλυπταν με αλάτι και το άφηναν για αρκετές μέρες. Στη συνέχεια το έβγαζαν, το ξέπλεναν από το αλάτι και το τοποθετούσαν σε πέτρινη επιφάνεια και το πρέσαραν με βάρος, συνήθως μεγάλες καθαρές πέτρες. Στην εξέλιξη της συντήρησης δοκίμασαν να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του προϊόντος με μπαχαρικά», πρόσθεσε.

Το 2016, τα τρία ξαδέλφια αποφάσισαν να στήσουν τη δική τους επιχείρηση. Να φτιάχνουν παστουρμά, όπως έμαθαν από τους παππούδες τους. Είχαν μία αποθήκη στο χωριό, την οποία μετέτρεψαν –βάζοντας και προσωπική χειρωνακτική εργασία– σε εργαστήριο, το οποίο έχει λάβει όλα τα πιστοποιητικά. Συνολικά, η επένδυση κόστισε σχεδόν 120.000 ευρώ. «Ολη η οικογένεια έβαλε το χέρι στην τσέπη για να μας βοηθήσει. Πίστεψαν και επένδυσαν πάνω μας», πρόσθεσε. Η παραγωγή ξεκίνησε το 2017 και τα ξαδέλφια θέλησαν να κάνουν τη διαφορά. Αποφάσισαν να καινοτομήσουν και να δώσουν στον παστουρμά μία διαφορετική… εσάνς. Ετσι, πέρα από τον παραδοσιακό παστουρμά από βόειο κρέας, διαθέτουν παστουρμά από χοιρινή παντσέτα και παστουρμά από ψαρονέφρι. Μάλιστα, ετοιμάζουν και το επόμενο προϊόν τους, το οποίο είναι παστουρμάς από… μπριτζόλα! Φυσικά, διαθέτουν το παραδοσιακό Καραμανλίδικο σουτζούκι.

Η παραγωγή είναι πραγματικά χειροποίητη, χωρίς καμία χρήση συντηρητικών. Το μεγάλο μυστικό της οικογένειας είναι τα συστατικά που αποτελούν το… τσιμένι. Δηλαδή, το μείγμα μπαχαρικών και σκόρδου με το οποίο καλύπτεται ο παστουρμάς. «Η συνταγή στο τσιμένι που χρησιμοποιούμε για την επικάλυψη του παστουρμά και για την πάστα, είναι δημιούργημα του παππού μας Αποστόλη Ατλαμάζογλου την οποία εξέλιξε και αναβάθμισε γευστικά ο γιος του Ανέστης Ατλαμάζογλου, και αποτελεί γευστικό μυστικό της οικογένειας Ατλαμάζογλου», λέει γεμάτος καμάρι ο 24χρονος. Χρησιμοποιούν αποκλειστικά νωπά κι όχι κατεψυγμένα κρέατα.

«Διαθέτουμε έως 150 κιλά τον μήνα βόειο παστουρμά, έως 70 κιλά χοιρινό παστουρμά και έως 100 κιλά σουτζούκι», είπε ο 24χρονος. Τα προϊόντα τους αποκτούν μεγάλη φήμη στην αγορά και ήδη έχουν «κερδίσει» αρκετούς σεφ που τα χρησιμοποιούν στη μαγειρική τους. Επιπλέον, ξεκίνησαν τις εξαγωγές σε Βέλγιο και Γαλλία, ενώ φυσικά αποστέλλουν παραγγελίες με κούριερ σε όλη την Ελλάδα. Τα ξαδέλφια Ατλαμάζογλου δεν το βάζουν κάτω και είναι πεπεισμένα ότι με τις γνώσεις που έλαβαν από τους παππούδες τους και με σκληρή δουλειά θα «αναστήσουν» τον παστουρμά στη συνείδηση πολλών καταναλωτών. Μάλιστα, πρόσφατα έλαβαν το βραβείο «Γε’νέο Επιχειρείν» από το περιοδικό «Θεσσαλονίκης Δρώμενα».

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου 

proininews

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Ομιλία Γ.Πασχαλίδη επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Πολιτισμού «Δημιουργική Ελλάδα

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Πολιτισμού «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό», ανέφερε ότι η διεθνής αγορά των οπτικοακουστικών και του κινηματογράφου αποτελεί μια τεράστια αναπτυξιακή ευκαιρία για την Ελλάδα.

Για την επίτευξη του στόχου, απαραίτητη είναι η δημιουργία ενός μοντέρνου και σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησης προκειμένου να υπηρετείται αποτελεσματικά ο πολιτιστικός καλλιτεχνικός φορέας.

Αναλύοντας τις επιμέρους διατάξεις, ο Βουλευτής  αναφέρθηκε στον νέο, ενιαίο φορέα με την επωνυμία «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας – Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. Α.Ε. – Creative Greece», στον οποίο συγχωνεύονται τα δύο υφιστάμενα Ν.Π.Ι.Δ., το «Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας A.E.» και το «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου».

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον Βουλευτή στη σύσταση και λειτουργία του Εθνικού Ψηφιακού Αποθετήριου Ακουστικών Έργων, στην αναδιοργάνωση και στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, καθώς και στη σύσταση του νέου Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου».

Κλείνοντας την ομιλία του ο Βουλευτής τόνισε ότι με το σημερινό σχέδιο νόμου συγκροτείται ένα νέο, σύγχρονο διοικητικό πλαίσιο, δια του οποίου στηρίζεται έμπρακτα ο πολιτιστικός, δημιουργικός και οπτικοακουστικός τομέας της χώρας.

Η Ελλάδα έχει όλα τα φόντα να αποτελέσει το κέντρο των πολιτιστικών εξελίξεων  όσον αφορά τη διεθνή αγορά των οπτικοακουστικών και του κινηματογράφου και συγχρόνως έχει μία Κυβέρνηση που και θέλει και μπορεί να προσαρμόζεται στα σύγχρονα δεδομένα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Βραβείο σε εκπαιδευτικούς που έσωσαν τη ζωή μαθητών

Βραβεύτηκαν από το υπουργείο Παιδείας τρεις εκπαιδευτικοί που έσωσαν τη ζωή παιδιών που βρέθηκαν σε κίνδυνο, όπως αναφέρει ο Κυριάκος Πιερρακάκης σε ανάρτησή του.

Στην ανάρτηση, ο υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης ευχαριστεί τους τρεις εκπαιδευτικούς «για το σπουδαίο παράδειγμα που δίνουν σε όλους μας!».

Η ανάρτηση του Κυριάκου Πιερρακάκη

Σήμερα είναι μια πραγματικά ξεχωριστή ημέρα για το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς απονείμαμε σε τρεις εκπαιδευτικούς μας έπαινο ως ηθική αμοιβή για εξαιρετικές πράξεις κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους, σώζοντας τη ζωή παιδιών που βρέθηκαν σε κίνδυνο.ADVERTISEMENT

Στα πρόσωπα της Αντωνίας Βαγενά, του Γεωργίου Παπαδαντωνάκη και του Ιωάννη – Ερρίκου Τρουμούλη επιβραβεύουμε τη γνώση, την ετοιμότητα και το γνήσιο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τα παιδιά μας. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς για το σπουδαίο παράδειγμα που δίνουν σε όλους μας!

Στο ολοήμερο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Σερρών, η υπεύθυνη εκπαιδευτικός, Αντωνία Βαγενά, κλήθηκε να παράσχει πρώτες βοήθειες σε έναν μικρό μαθητή, ο οποίος πνιγόταν και δεν μπορούσε να σηκωθεί από τη θέση του. 

«Δεν ένιωσα τίποτα, παρά μόνο ανακούφιση που σώθηκε ο μαθητής. Ευτυχώς, γνώριζα πρώτες βοήθειες και έκανα τη λαβή Heimlich», ανέφερε και πρόσθεσε ότι μετά το περιστατικό, δημιουργήθηκαν στενοί δεσμοί εμπιστοσύνης, αγάπης και ασφάλειας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ανησυχητικά» τα ποσοστά κατανάλωσης αλκοόλ και ηλεκτρονικών τσιγάρων στα παιδιά ηλικίας 11-15 ετών στην Ευρώπη

Τα ποσοστά κατανάλωσης αλκοόλ και ηλεκτρονικών τσιγάρων μεταξύ των παιδιών ηλικίας 11 με 15 ετών είναι «ανησυχητικά», σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Ευρώπη, η οποία προτείνει τη λήψη μέτρων δημόσιας υγείας προκειμένου να περιοριστεί η πρόσβαση σε αλκοολούχα ποτά.

«Η γενικευμένη χρήση βλαπτικών ουσιών από τα παιδιά σε πολλές χώρες στην ευρωπαϊκή περιφέρεια – και πέρα από αυτή – αποτελεί σοβαρή απειλή για τη δημόσια υγεία», τόνισε ο περιφερειακός διευθυντής του ΠΟΥ για την Ευρώπη Χανς Κλούγκε.

Ο ίδιος ζήτησε να αυξηθούν οι φόροι, να περιοριστούν τα σημεία πώλησης και οι διαφημίσεις και να απαγορευθούν οι αρωματικοί παράγοντες στα ηλεκτρονικά τσιγάρα ώστε να αντικρουστεί αυτή η τάση.

Έπειτα από χρόνια που παρατηρούνταν μείωση της κατανάλωσης ψυχοδραστικών ουσιών, «κάποια δεδομένα δείχνουν ότι η πανδημία covid-19 οδήγησε σε νέα αύξηση της κατανάλωσης», αποκαλύπτει η έκθεση, για την οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία από 280.000 νέους στην Ευρώπη, την κεντρική Ασία και τον Καναδά.

Οι καραντίνες άλλαξαν τις συνήθειες των παιδιών ηλικίας 11 με 15 ετών, τα οποία είχαν μεγαλύτερη έκθεση στο διαδίκτυο και τις διαφημίσεις εκεί.

Επιπτώσεις με μεγάλο κόστος

«Η υιοθέτηση επικίνδυνων συμπεριφορών κατά την εφηβεία μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή, καθώς η κατανάλωση ψυχοδραστικών ουσιών σε μικρή ηλικία συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εθισμού», υπογράμμισε ο Κλούγκε.

«Οι επιπτώσεις έχουν μεγάλο κόστος τόσο για εκείνους όσο και για την κοινωνία», εξήγησε.

Η χρήση ηλεκτρονικών τσιγάρων αυξήθηκε σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την έκθεση, και η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στους εφήβους.

Τα καλά νέα ωστόσο είναι ότι μειώνεται το κάπνισμα: το 13% των παιδιών 11 με 15 ετών κάπνιζαν το 2022, δύο μονάδες λιγότερες σε σχέση με πριν από τέσσερα χρόνια. Ωστόσο πολλά από αυτά έχουν στραφεί στο ηλεκτρονικό τσιγάρο.

Περίπου το 32% των νέων ηλικίας 15 ετών έχει ήδη καπνίσει ηλεκτρονικό τσιγάρο και το 20% στη διάρκεια των προηγούμενων 30 ημερών.

Η έρευνα αυτή, με την ονομασία Health Behaviour in school-aged children (HBSC), πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια υπό την αιγίδα του ΠΟΥ Ευρώπης, ο οποίος καλύπτει 53 χώρες ως την κεντρική Ασία, και εξετάζει διάφορες πτυχές της υγείας των μαθητών 11, 13 και 15 ετών.

Το αλκοόλ είναι η ουσία που καταναλώνεται πιο συχνά από τους εφήβους, με το 57% των νέων 15 ετών να έχουν πιει τουλάχιστον μία φορά και σχεδόν τέσσερις στους δέκα να έχουν καταναλώσει αλκοόλ τις προηγούμενες 30 ημέρες.

Εξάλλου περίπου ένας έφηβος στους 10 (το 9%) έχει μεθύσει πολύ στη διάρκεια της ζωής του. Περίπου το 5% είχε μεθύσει ήδη από την ηλικία των 13 ετών όπως και το 20% των 15χρονων. «Αυτό καταδεικνύει μια τάση κλιμάκωσης στην υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μεταξύ των νέων», κατήγγειλε ο ΠΟΥ Ευρώπης.

«Τα αποτελέσματα αυτά υπογραμμίζουν σε ποιο βαθμό το αλκοόλ είναι διαθέσιμο και έχει κανονικοποιηθεί και δείχνει ότι είναι επείγον να λάβουμε καλύτερα πολιτικά μέτρα για να προστατεύουμε τα παιδιά και τους νέους», επέμεινε ο οργανισμός.

Άλλη πηγή ανησυχίας είναι ότι τα κορίτσια πίνουν πολύ περισσότερο από πριν. Το 40% των κοριτσιών ηλικίας 15 ετών δήλωσε ότι έχει καταναλώσει αλκοόλ στη διάρκεια των 30 τελευταίων ημερών, έναντι του 38% πριν τέσσερα χρόνια, ενώ στα αγόρια η τάση είναι αντίθετη.

Η κατανάλωση κάνναβης επίσης μειώθηκε ελαφρά: το ποσοστό των εφήβων 15 ετών που έχει ήδη δοκιμάσει μειώθηκε κατά τέσσερις μονάδες σε τέσσερα χρόνια, πέφτοντας στο 12%.

Πηγή: ΑΠΕ, newsbeast.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en