Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H ελληνική μαφία της Νέας Υόρκης που δεν έχετε ακούσει ποτέ

Δημοσιεύτηκε

στις

Ήταν 20 Ιουνίου 1992 όταν οι «New York Times» φιλοξένησαν το άρθρο που έδινε τέλος στα έργα και τις ημέρες του «νονού» Βελέντζα: «Άντρας που συνδέεται με τη Μαφία ένοχος για 10 εγκλήματα» ήταν ο τίτλος.

Ο λόγος για το 57χρονο τότε αφεντικό του ελληνικού υποκόσμου του Κουίνς και του Μπρούκλιν, ο οποίος είχε μόλις καταδικαστεί για τζόγο, εκβιασμούς, τοκογλυφία και φοροδιαφυγή, μεταξύ άλλων, από το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο του Μπρούκλιν.

Η έδρα δεν κατάφερε μάλιστα να καταλήξει σε ετυμηγορία για το βαρύτερο αδίκημα που τον βάρυνε, τον φόνο ενός κλέφτη κοσμημάτων.

Οι εισαγγελείς Kevin McGrath and Elizabeth Lesser δήλωσαν στην εφημερίδα ότι ο Velentzas ήταν επικεφαλής ενός σημαντικού δικτύου τζόγου και τοκογλυφίας στη Νέα Υόρκη και κυρίως στην ελληνική παροικία της Αστόρια. Αλλά και πως το εγκληματικό του συνδικάτο είχε στενές επαφές με την ιταλική μαφία και ειδικά την οικογένεια Lucchese.

Μαζί του στην πολύκροτη δίκη των 12 εβδομάδων καταδικάστηκαν και τα δύο πρωτοπαλίκαρά του, οι Peter Drakoulis και Michael Grillo, ο αδερφός του ωστόσο Dimitrios τη γλίτωσε. Αυτός κατηγορούνταν άλλωστε μόλις με μία κατηγορία, για παράνομο τζόγο.

Ο Spyredon «Spiros» Velentzas, όπως είναι γνωστός στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αποδείχτηκε πως ήταν πράγματι ο έλληνας «νονός» της Νέας Υόρκης. Το είπε μετά και ο ίδιος. Ήταν όμως και προσωπικός φίλος και συνέταιρος του άλλου «νονού», του «νονού των νονών» John Gotti, του διαβόητου αφεντικού της οικογένειας Gambino που έφτασε να ελέγχει όλη τη Νέα Υόρκη και ακόμα πιο μακριά.

Κολλητοί από παιδαρέλια, όταν μεγάλωναν στους δρόμους του Κουίνς και όλοι τους ήξεραν ως ο Έλληνας και ο Ιταλός, ανήλθαν αμφότεροι τα σκαλιά της ιεραρχίας των δικών τους συνδικάτων.

Και ήταν τελικά ο Velentzas ο άνθρωπος στον οποίο αναφερόταν ο Gotti όταν διαβόητα διακήρυξε: «Πες σε αυτόν τον αλήτη πως εγώ, ο John Gotti, θα του ξεριζώσω το γαμ… το κεφάλι του!». Ο Velentzas κράτησε μεν το κεφάλι του, έμελλε ωστόσο να έχει την ίδια μοίρα με τον «αρχηγό των αρχηγών».

Πίσω από τα κάγκελα σήμερα εκτίοντας ισόβια κάθειρξη, ο έλληνας μαφιόζος συνεχίζει να διαμηνύει πως είναι αθώος για τον φόνο που τον βαρύνει, λέγοντας πως περνά τη ζωή του στη φυλακή για ένα έγκλημα που ορκίζεται πως δεν έχει κάνει…

Ποιος είναι ο Spiro Velentzas

Ο Velentzas παραμένει σχεδόν άγνωστος ακόμα και στις ΗΠΑ. Αυτή ήταν πάντα η μεγάλη ικανότητά του, να περνά απαρατήρητος. Ένα καλό μέρος των βιογραφικών πληροφοριών που τον αφορούν έχει αποκαλύψει ο μαχόμενος δημοσιογράφος Jerry Capeci στο βιβλίο του «Gang Land».

Ο αστυνομικός συντάκτης Capeci έγραφε για το οργανωμένο έγκλημα της Νέας Υόρκης από το 1975 τόσο στη «New York Post» όσο και τη «New York Daily News» και ήξερε τα πράγματα καλύτερα από τον καθένα. Αυτός λοιπόν μας λέει πως ο Σπύρος καταφτάνει παιδί ακόμα, 14 χρονών, με την οικογένειά του στον Νέο Κόσμο στα τέλη της δεκαετίας του 1940, τους γονείς του, τις αδερφές και τον αδερφό του Δημήτρη δηλαδή, αναζητώντας καλύτερη μοίρα.

Ο πατέρας του άνοιξε μια ταβέρνα στη Βοστόνη, την έκλεισε ωστόσο κάποια στιγμή και μετακόμισαν οικογενειακώς στη Νέα Υόρκη στη δεκαετία του 1950. Και βρήκαν νέο καταφύγιο στην «ελληνική πόλη», όπως αποκαλεί ο Capeci την Αστόρια του Κουίνς. Ο πατέρας άνοιξε ένα ακόμα εστιατόριο εκεί, ο γιος δεν θέλει ωστόσο να ακολουθήσει τα βήματά του και ανοίγει ένα «kafenion».

Στο οποίο παίζουν τις μεταμεσονύκτιες ώρες ένα ελληνικό τυχερό παιχνίδι με ζάρια, το «barbut», όπως αποκαλεί ο δημοσιογράφος το μπαρμπούτι. Η τοπική ιταλική μαφία δεν τον αφήνει όμως να προκόψει, θέλοντας το μερίδιό της από την τζογαδόρικη πίτα. Οι Lucchese του είχαν γίνει στενός κορσές, ήθελαν «10 χιλιάρικα τον μήνα για ‘‘προστασία’’».

Και ο τρόπος που τα ζητούσαν δεν άφηνε περιθώρια στον γιο των ελλήνων μεταναστών να πει όχι. Η συμφωνία ολοκληρώθηκε τελικά και δούλεψε στην εντέλεια για τα επόμενα 20 χρόνια. Μέχρι να γίνει «νονός» ο Βελέντζας.

Την ώρα όμως που το συνεταιράκι του John Gotti δεν άνοιξε ποτέ το στόμα του μέσα από το κελί του στις φυλακές του Ιλινόις, καμιά 300αριά χιλιόμετρα μακριά, σε σωφρονιστικό κατάστημα της Ιντιάνα, ο Βελέντζας άρχισε να «κελαηδά» το 1994. Σε ποιον άλλο, τον Jerry Capeci!

«Ήμουν ο βασιλιάς στους δικούς μου, τους Έλληνες», είπε καυχησιάρικα στην πρώτη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης που έδωσε ποτέ στις 12 Οκτωβρίου 1994 στην «Daily News», «μεγαλώσαμε μαζί, όλοι με ήξεραν. Εγώ έδινα τις εντολές. Εγώ ήμουν το αφεντικό στην Αστόρια».

Και ο John Gotti τον ήξερε στα σίγουρα: «Ξέρω αυτόν τον Spiro καλά. Είναι ο αρχηγός των Ελλήνων», ακούγεται να λέει το 1990 σε ηχογραφημένη μαγνητοταινία από κοριό του FBI στον μαφιόζο Salvatore «Sammy Bull» Gravano. «Αναμφίβολα», συμφωνεί ο τελευταίος.

Το αφεντικό του οργανωμένου εγκλήματος στην ελληνική παροικία της Αστόρια δεν τα έκανε όμως όλα μόνος. Η περιουσία και η δύναμή του είχαν πολύ μαφία εντός τους, τους πανίσχυρους ιταλούς «νονούς» της Νέας Υόρκης. «Δούλευα στην οικοδομή, είχα εστιατόρια, είχα ενεχυροδανειστήρια, είχα κουλουράδικα, είχα μακαρονάδικο», επέμενε αυτός στη συνέντευξή του, «δεν έχασα ποτέ ούτε μια μέρα δουλειάς».

Αυτά που δεν απαρίθμησε ο Βελέντζας ήταν οι άλλες δουλειές του, αυτές που έκανε για δεκαετίες και του εξασφάλισαν παραδάκι για μια ζωή. «Έβγαλα πολλά λεφτά στον τζόγο. Τα έχασα όλα στον ιππόδρομο», είπε στον Capeci με ένα αδιόρατο χαμόγελο που έκανε τον δημοσιογράφο να παρατηρήσει πως σίγουρα δεν τα είχε χάσει όλα.

Κολλητός του Gotti για περισσότερο από 25 χρόνια, προστατευόμενος των Lucchese και με ισχυρούς δεσμούς ακόμα και με την οικογένεια Gambino, ο Βελέντζας ήταν όλο αυτό τον καιρό στο απυρόβλητο, έχοντας την κάλυψη της Κόζα Νόστρα. Στην εποχή της ακμής του, είχε μπαρμπουτιέρες σε όλη την Αστόρια, χαρτοπαικτικές λέσχες σε Κουίνς και Μπρούκλιν και ένα πυκνό δίκτυο από παράνομες δραστηριότητες.

Ο Βελέντζας έγινε Βελέντζας δουλεύοντας πλάι στον ξακουστό έλληνα μαφιόζο «Pete The Greek», τον Μανιάτη Peter Kourakos, τα μαφιόζικα πλοκάμια του οποίου είχαν απλωθεί σε όλη τη Νέα Υόρκη. «Όταν πέθανε, κληρονόμησα τις μπαρμπουτιέρες του», επιβεβαίωσε ο ίδιος στον Capeci.

Κάτω από τις ευλογίες των Lucchese, έστησε τη δική του μικρή αυτοκρατορία: «Τους έδινα 10.000 δολάρια τον μήνα για τις αίθουσες με τις ιπποδρομίες, τις μπαρμπουτιέρες και τα μηχανήματα του πόκερ», είπε στη διαβόητη συνέντευξη επιβεβαιώνοντας τις υποψίες του FBI.

«Πραγματικά», σημείωνε ο Capeci μετά τη συνομιλία τους στο κελί, «ο Velentzas, ο οποίος δεν συνεργάζεται με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, επιβεβαίωσε σχεδόν τα πάντα από όσα λένε οι ομοσπονδιακοί και οι πρώην μαφιόζοι των Lucchese για τον ίδιο και τις τζογαδόρικες επιχειρήσεις του».

Μόνο τον φόνο δεν θα παραδεχτεί ποτέ…

Η υπόθεση που τον έστειλε για πάντα πίσω από τα κάγκελα

Παρά την πολυετή κάθειρξη με την οποία ήρθε αντιμέτωπος ο Βελέντζας, αυτό που τον έστειλε ισόβια στη στενή ήταν ένας φόνος. Ένας φόνος του 1988, στον οποίο τον κατονόμασε ως δράστη ο Peter «Fat Pete» Chiodo, ο θηριώδης μπράβος των Lucchese που ήξερε τον Βελέντζα εδώ και δεκαετίες, μιας και ήταν ο άνθρωπος που πήγαινε κάθε μήνα για να εισπράξει τα λεφτά της «προστασίας».

Ο πανύψηλος και 180 κιλών Fat Pete έγινε παπαγαλάκι της αστυνομίας όταν οι Lucchese υποπτεύθηκαν αδίκως πως τους κάρφωνε στο FBI και αποφάσισαν να τον βγάλουν από τη μέση. Και έγινε παπαγαλάκι γιατί προσπάθησαν κάποια στιγμή, ανεπιτυχώς ευτυχώς, να σκοτώσουν ακόμα και την αδερφή του.

«Ο Pete Chiodo μου την έστησε», ισχυριζόταν και συνεχίζει να το κάνει ακόμα και σήμερα, στα 84 του, ο Βελέντζας, «σε όλο τον κόσμο, είμαι ο άνθρωπος που μισεί περισσότερο. Με παγίδευσε». Τον Chiodo θεωρεί επίσης υπεύθυνο για εκείνο τον σχεδόν φονικό καυγά που είχε με τον «νονό των νονών» το 1990 και λίγο έλειψε να προκαλέσει ελληνο-ιταλική σύρραξη!

Ο Chiodo τον είχε παραπλανήσει, λέει πάντα ο Βελέντζας, ώστε να ανοίξει εκείνη την μπαρμπουτιέρα σε μέρος που δεν έπρεπε, σε περιοχή των Gambino δηλαδή, οι οποίοι θεώρησαν πως οι Lucchese έμπαιναν στα εδάφη τους και απειλήθηκε η πάντα εύθραυστη ειρήνη της Κόζα Νόστρα. Ο Gotti θύμωσε τόσο με τον Βελέντζα που ξεστόμισε τη θρυλική πια ατάκα με το κεφάλι που θα ξερίζωνε.

«Ήταν ο Fat Pete αυτός που το άνοιξε», λέει ο Βελέντζας, «παραλίγο να με σκοτώσουν. Και μετά κατηγόρησε εμένα». Είναι γεγονός πως το μόνο που είχε ο εισαγγελέας για να τον καταδικάσει για φόνο ήταν η μαρτυρία του Fat Pete. Άντε και του ίδιου του… θύματος! Στη δίκη πάντως για τα 10 εγκλήματά του, η έδρα τον αθώωσε για τον φόνο, καταλήγοντας σε σωστό αδιέξοδο. Μόνο που ο Βελέντζας είπε να ρίξει μια ζαριά ακόμα. Και έχασε.

Ο φόνος αφορούσε σε έναν παλιό φίλο του έλληνα «νονού», τον Sarecho «Sammy the Arab» Nalo, έναν θρυλικό κλέφτη κοσμημάτων που είχε ενορχηστρώσει το τρανό ριφιφί στο ξενοδοχείο Pierre Hotel το 1972 με λεία 4 εκατ. δολαρίων. Ο Nalo πυροβολήθηκε λοιπόν την ώρα που μιλούσε στο τηλέφωνο στο γραφείο του Βελέντζα σε ένα ταξιδιωτικό γραφείο του «νονού» στο Κουίνς. Στην άλλη άκρη της γραμμής ήταν ο ίδιος ο Βελέντζας, από το σπίτι του αυτός, ο οποίος άκουσε μάλιστα τους θανάσιμους πυροβολισμούς.

Ο Nalo δεν πέθανε αμέσως. «Φωνάξτε ένα ασθενοφόρο, δεν νομίζω να τα καταφέρω», είπε στους αστυνομικούς που κατέφτασαν στο σημείο, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα. «Ποιος το έκανε;», τον ρώτησε ένας αστυφύλακας. «Spiro Velentzas», απάντησε ο Nalo. Η μαρτυρία του ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή ως πειστήριο στο πρωτόδικο δικαστήριο.

Ο Βελέντζας ήταν αντιμέτωπος με κάθειρξη 8-20 ετών για τα αδικήματά του. Ποινή πολύ μικρή γι’ αυτόν, θεώρησε ο κατήγορος Kevin McGrath, γι’ αυτό και ζήτησε από τον δικαστή να συμπεριλάβει και τον φόνο του Nalo στην ετυμηγορία του για τον Βελέντζα, προσθέτοντας έτσι χρόνια στην τελική ποινή.

Ο «νονός» έριξε τη στερνή του τη ζαριά: ζήτησε εκ νέου εκδίκαση της υπόθεσης του φόνου, για την οποία είχε αθωωθεί με ψήφους 8-4 όπως είπαμε, μόνο που στη νέα δίκη κρίθηκε ένοχος και έφαγε ισόβια. Και ήταν τα ισόβια δεσμά αυτά που τον ώθησαν να ανοίξει το στόμα του και να μιλήσει στον δημοσιογράφο που ήξερε τη μαφία απέξω και ανακατωτά.

Κατά τη δική του εκδοχή για το τι συνέβη εκείνη τη μέρα της 6ης Οκτωβρίου 1988, ήταν και πάλι ο Chiodo αυτός που έβγαλε από τη μέση τον κλέφτη, καθώς δεν μπορούσε να ξεπληρώσει δάνειο 100.000 δολαρίων. Γιατί κατονόμασε όμως αυτόν ως δράστη ο Nalo και όχι τον Fat Pete;

«Για έξι μήνες αναρωτιόμουν γιατί ο Sammy the Arab να πει κάτι τέτοιο», εκμυστηρεύτηκε ο Βελέντζας, «υποθέτω ότι εκείνη την ώρα πίστεψε πως του την είχα στήσει εγώ, γιατί κανείς δεν γνώριζε πως θα συναντιόμασταν παρά μόνο εγώ». Το Εφετείο δεν μείωσε την ποινή του, καθώς δεν έκανε δεκτή τη δική του εκδοχή της ιστορίας.

Κανείς δεν ξέρει τι έχει απογίνει σήμερα το παντοδύναμο στις δεκαετίες του 1980 και του 1990 εγκληματικό συνδικάτο του Βελέντζα. Πέρασε σε άλλα χέρια ελληνικά; Απορροφήθηκε τελικά από τους ιταλούς γκάγκστερ;

Πιθανότατα όχι, καθώς όπως είχε παραδεχτεί ιταλός μαφιόζος λίγα χρόνια πρωτύτερα: «Αυτοί οι Έλληνες ξέρουν το παιχνίδι τόσο καλά που θα μας αφήσουν χωρίς δουλειά!»…

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

AUTOMOTO

Μητσοτάκης | Έως 10.000 ευρώ το bonus για όσους αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Δημοσιεύτηκε

στις

Τρεις βασικούς πυλώνες περιλαμβάνει το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, με βάση το νομοσχέδιο του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και τον Εθνικό Σχεδιασμό Προώθησης της Ηλεκτροκίνησης.

Το σχέδιο, όπως είπε ο Κ. Μητσοτάκης, αφορά όλους τους πολίτες, αλλά και τους ΟΤΑ για μια καλύτερη ζωή στις πόλεις.

Ο πρώτος πυλώνας του σχεδίου περιλαμβάνει το οικολογικό μπόνους και τα φορολογικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ο δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με την γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών και σε κτίρια πολυκατοικιών εκτός από πλατείες και άλλα.

Ο τρίτος αναπτυξιακός πυλώνας αφορά κίνητρα για εγκατάσταση μονάδων κατασκευής φορτιστών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πατρίδα μας, κυρίως στις λιγωτικές περιοχές.

Ως προς τις επιδοτήσεις, ο Κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε τα εξής:

-100 εκ. ευρώ θα πέσουν στην αγορά αυτοκινήτων «νέου τύπου» για τους επόμενους 18 μήνες

Το μέσο όφελος για έναν μελλοντικό αγοραστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να φτάσει (μαζί με τις φοροαπαλλαγές) τα 10.000 ευρώ καθώς:

-Επιδοτείται κατά 15% η αγορά η μίσθωση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

-Και 25% η αγορά ηλεκτρικού ταξί

Επιπλέον, θα υπάρχει απαλλαγή 2 ετών από τέλη ενώ οι δαπάνες για τη χρήση του θα διευκολύνουν τα εταιρικά έξοδα.

Συγκεκριμένα, θα εξαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% και το 70% στα νησιά του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτων. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης.

Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε ολιστικό το σχέδιο της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση, λέγοντας μάλιστα χαρακτηριστικά ότι “απαντά και στη μιζέρια του χθες και στην ανησυχία του σήμερα”. Αναφέρθηκε στα στοιχεία για τον πολύ μικρό αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας, καθώς αποτελούν μόλις το 0,3% του στόλου ΙΧ και δήλωσε ότι στόχος είναι ένα στα τρία αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικό.

Ως επιπλέον κίνητρο, όσοι αγοράσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα θα απαλλάσσονται από τα τέλη στάθμευσης για δύο χρόνια, θα εξαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για φόρτιση, ενώ το 50% (ή το 70% στα νησιά) για το κόστος αγοράς θα εκπίπτει από τα εταιρικά έσοδα. Αντίστοιχες απαλλαγές θα έχουν οι εταιρείες που θα εγκαταστήσουν σημεία φόρτισης.

Το ρεύμα κίνησης θα παρέχουν εξειδικευμένοι φορείς, οι οποίοι θα αναπτύσσουν δίκτυα και σημεία φόρτισης και οι οποίοι ουσιαστικά θα διαδεχθούν τα σημερινά βενζινάδικα.

Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε και φορολογικά κίνητρα για την εγκατάσταση νέων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης και ειδικά στη Δυτική Μακεδονία και την Αρκαδία. Οι μονάδες που θα εγκαθίστανται να έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας και αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων.

Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επίσης ότι τα οχήματα που θα προμηθευτεί το δημόσιο από τον Αύγουστο του 2021, αρχής γενομένης από τα αστικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θα είναι κατά 25% ηλεκτροκίνητα.

Αποκάλυψε επίσης ότι σύντομα θα ανακοινωθεί ότι ένα νησί, το οποίο όμως δεν αποκάλυψε, θα μεταβεί αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, δηλαδή σε αυτό όλα τα οχήματα θα κινούνται πλέον με ηλεκτρισμό.

Ο πρωθυπουργός τέλος ανακοίνωσε επενδυτικό master plan ύψους πέντε δισ για την αναμόρφωση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, με κονδύλια από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης της Ε.Ε.

Πέρα από τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση, υπάρχουν προτάσεις να  δοθούν κίνητρα για αγορά και «καθαρών» μεταχειρισμένων ΙΧ (Euro6), αλλά και κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των δημοτικών συγκοινωνιών.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι στα σχέδια της κυβέρνησης είναι ένα νησί στην Ελλάδα (σ.σ. δεν ανακοίνωσε ποιο θα είναι), θα καταστεί «πρότυπο μετακινήσεων», με συγκεκριμένες δράσεις και με όλα τα οχήματα που θα κινούνται εκεί να είναι ηλεκτρικά.

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού:

«Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω συγχαίροντας το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και το Υπουργείο Μεταφορών για την εξαιρετική δουλειά την οποία έχουν κάνει για να φτάσουμε στο σημείο σήμερα να είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε το σχέδιό μας, το εθνικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης. Ένα ξεχωριστό μεγάλο ευχαριστώ στην Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία υπήρξε η ψυχή αυτής της προσπάθειας, από την εποχή που βρισκόμασταν ακόμα στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, για να φτάσουμε σήμερα να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για ένα πιο ελπιδοφόρο και πιο καθαρό μέλλον.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μία -πιστεύω- ενδιαφέρουσα ιστορική αναφορά. Όταν το 1882 ο Τόμας Έντισον έθετε σε λειτουργία τον πρώτο σταθμό παραγωγής ηλεκτρισμού, τότε το ρεύμα κατατρόπωνε το πετρέλαιο, που έως τότε κυριαρχούσε στον φωτισμό. Και η τιμή της βενζίνης έπεφτε αμέσως στα 2 σεντς το γαλόνι. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Γερμανός Καρλ Μπεντς κυκλοφόρησε το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτή η νέα εφεύρεση διαδίδεται ταχύτατα. Και έτσι το πετρέλαιο ξαναγίνεται η κινητήρια δύναμη στην πορεία του κόσμου. Η μάχη, όμως τελικά, δεν είχε κριθεί οριστικά και 130 χρόνια μετά, ο ηλεκτρισμός παίρνει την ρεβάνς.

Από επιλογή, αλλά και από ανάγκη, ο πλανήτης ξανασυναντιέται με την «καθαρή» ενέργεια. Και η ηλεκτροκίνηση απλώνεται παντού με δυναμισμό. Και σήμερα, αυτήν την τόσο σπουδαία ημέρα, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η ελληνική κυβέρνηση ανακοινώνει και επίσημα μία εμβληματική πρωτοβουλία για το μέλλον. Μια πολιτική η οποία απαντά και στη μιζέρια του χθες, αλλά και στην δικαιολογημένη ανησυχία του σήμερα.

Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής μας αντίληψης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα, όμως, και αυτό θέλω να το τονίσω, είναι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, αφορά προφανώς την Αγορά, αφορά σε όλες της τις εκφάνσεις και την Κοινωνία των Πολιτών.

Αγαπητοί φίλοι, οι μεταφορές είναι, σήμερα, η κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συνεισφέρουν σημαντικά στις παγκόσμιες εκπομπές CO2. Το πόσο σημαντική είναι η συνεισφορά τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά και στην ποιότητα ζωής ειδικά στις μεγάλες πόλεις. Είχαμε την ευκαιρία νομίζω όλοι να το διαπιστώσουμε τους τελευταίους τρεις μήνες, όταν περιορίστηκαν σημαντικά οι μεταφορές λόγω του covid και διαπιστώσαμε πόσο γρήγορα βελτιώθηκε η ποιότητα του αέρα στις μεγάλες πόλεις, ειδικά στην Αθήνα. Για το λόγο αυτό, πολλές χώρες υλοποιούν πολύ δραστικές πολιτικές που μειώνουν σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεταφορών.

Στη Νορβηγία, ήδη, τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που κινούνται στους δρόμους της είναι ηλεκτρικά. Από το 2035, στην Αγγλία δεν θα πωλούνται, πλέον, οχήματα παλαιάς τεχνολογίας. Η Νορβηγία έχει θέσει αυτό το όριο ακόμα πιο νωρίς το 2025. Έχει ενδιαφέρον ότι πολύ μεγάλες χώρες οι οποίες οικονομικά βρίσκονται πιο πίσω και από την Ελλάδα, όπως η Ινδία, έχουν θέσει ως όριο απαγόρευσης των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2030.
Στη χώρα μας σήμερα, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με το ζόρι ξεπερνάει το 0,33%. Ένας τόπος με τόσο μεγάλες δυνατότητες στην πράσινη ενέργεια έχει τόσο μικρή διείσδυση στην ηλεκτροκίνηση.

Η Ελλάδα, λοιπόν, επιτέλους ετοιμάζεται να μπει και αυτή …στην πρίζα του μέλλοντος! Όπως σας είπα και στην αρχή, τις προτάσεις μας για την Ηλεκτροκίνηση τις έχουμε επεξεργαστεί από τον καιρό που βρισκόμασταν στην Αξιωματική Αντιπολίτευση. Κάποιοι από εσάς ίσως να θυμούνται, είχατε βρεθεί κιόλας στην παρουσίαση την οποία είχαμε κάνει τότε στο Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, τον Νοέμβριο του 2018. Στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης είχα δεσμευτεί ότι το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση θα παρουσιαζόταν εντός του 2020. Και, πράγματι, παρά την πανδημία, δεν καθυστερήσαμε. Και σήμερα ανακοινώνουμε και επίσημα τα μέτρα για τη διάδοση των οχημάτων χαμηλών, αλλά και μηδενικών ρύπων. Ανακοινώνουμε, επίσης, τα μέτρα για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης και τη χωροθέτηση των αναγκαίων σημείων φόρτισης.

Ο δικός μας εθνικός στόχος, ακόμα σήμερα είναι λιγότερο φιλόδοξος από τους στόχους άλλων χωρών. Ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό. Μακάρι η τεχνολογία, αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και να μας βοηθήσει να αναθεωρήσουμε αυτούς τους στόχους σε πιο φιλόδοξη κατεύθυνση. Αλλά αυτό θα μας στο δείξει τελικά η ίδια η ανταπόκριση της αγοράς. Το πρώτο σκέλος του σχεδίου μας -ένα σχέδιο το οποίο θα εξειδικευτεί σε πολύ μεγαλύτερη λεπτομέρεια από τους συναρμόδιους Υπουργούς και από την Γενική Γραμματέα- περιλαμβάνει συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Εξηγούμαι:

Επιδοτούμε σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση.

Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί! Αποδίδω ιδιαίτερη σημασία στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί μας -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και οι ταξιτζήδες μας, οι επαγγελματίες του κλάδου, θα πρέπει να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα τα οποία δίνουμε.

Επίσης αυτά τα οχήματα, τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού. Και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα.

Η δεύτερη κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου ρυθμίζει την απολύτως κρίσιμη αγορά των υπηρεσιών φόρτισης. Και οργανώνει, επίσης, τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων.
Το ρεύμα κίνησης θα παρέχουν οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Αυτοί θα αναπτύσσουν τα δίκτυα και τα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Θα είναι, δηλαδή, οι διάδοχοι ουσιαστικά των σημερινών «βενζινάδικων». Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης θα συνεργάζονται με τη σειρά τους, με τους Φορείς Εκμετάλλευσης.

Το συντονιστικό Ψηφιακό Κέντρο Διαχείρισης θα έχει την ευθύνη για την διαλειτουργικότητα όλων των υποδομών. Ενώ όλοι οι εμπλεκόμενοι θα πιστοποιούνται σε ένα ενιαίο Μητρώο Ηλεκτροκίνησης. Η τρίτη πτυχή του Εθνικού Σχεδίου περιλαμβάνει τα κίνητρα για την εγκατάσταση καινούργιων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης. Δίπλα μου έχω το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα το 1973, στη Σύρο: ένα Εnfield 8000, θα μπορούσε ίσως να είχε αλλάξει τον ρου της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα. Αλλά ήταν ένα αυτοκίνητο το οποίο μάλλον εμφανίστηκε πριν από την εποχή του. Και βλέπω, επίσης δίπλα μου, φορτιστές οι οποίοι κατασκευάζονται εδώ στην Ελλάδα, από ελληνικές εταιρίες. Που τολμούν, καινοτομούν και προοδεύουν.

Αυτό, λοιπόν, το χαμένο έδαφος ερχόμαστε σήμερα, να καλύψουμε με ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης: Θέλουμε να προσελκύσουμε σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, θεσπίζοντας ειδικά κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση. Ποια είναι αυτά τα κίνητρα; H μείωση φόρων και άλλων βαρών: Μονάδες οι οποίες θα εγκαθίστανται εκεί, θα έχουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις. Θα έχουν, επίσης, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν. Θα έχουν αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων. Και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.

Η νέα εποχή σημαίνει μια συνολικότερη «πράσινη στροφή». Γι’ αυτό και προβλέπονται ρυθμίσεις σε πολλά επίπεδα. Για παράδειγμα, κάθε νέα οικοδομή η οποία θα κατασκευάζεται στη χώρα μας, θα πρέπει να έχει ηλεκτρολογική υποδομή για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων.

Ανάλογα σημεία φόρτισης θα πρέπει να προστεθούν και στα υφιστάμενα κτίρια.
Ενώ οι πόλεις μας θα έχουν, πλέον, και πολλά ηλεκτρικά δίκυκλα. Δεν μιλάμε εδώ μόνο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μιλάμε για ηλεκτρικά δίκυκλα, μοτοσυκλέτες και ποδήλατα, η αγορά κάθε ηλεκτρικής επαναφορτιζόμενης μοτοσυκλέτας θα επιδοτείται κατά 20%. Και η αγορά κάθε ηλεκτρικού ποδηλάτου θα επιδοτείται κατά 40%.

Ταυτόχρονα, χρειαζόμαστε για αυτήν την προσπάθεια και τη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό οι δήμοι να χωροθετήσουν σημεία στάθμευσης και επαναφόρτισης. Και βέβαια τον τόνο θα πρέπει πρώτα να δώσει το Δημόσιο: Από τον Αύγουστο του 2021 θα υπάρχει ποσόστωση 25% ηλεκτρικών σε όλες τις προμήθειες οχημάτων. Και θα ξεκινήσουμε προφανώς, πρωτ’ απ’ όλα με τους στόλους λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εμείς ως βουλευτές, βουλευτές της Αθήνας, κάναμε ήδη το πρώτο βήμα και αποκτήσαμε όλοι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θα υπάρξουν, βέβαια, και ειδικότερες μεταβατικές πρόνοιες. Όπως για την κατάρτιση στην ηλεκτροκίνηση του προσωπικού των συνεργείων μας. Αλλά και για την ασφαλή ανακύκλωση των παλαιών μπαταριών.

Κυρίες και κύριοι,

Το πέρασμα από την βενζίνη, από το πετρέλαιο στο ρεύμα, στον ηλεκτρισμό, θα πάρει κάποιον χρόνο. Και θα διασαλεύσει, πιθανώς, παλιές συνήθειες και παλιές ευκολίες. Επιφυλάσσει, όμως, προφανή οφέλη: Λιγότερα έξοδα για πολίτες, επιχειρήσεις και κράτος. Μηδέν ρύπους και θορύβους. Καλύτερη υγεία, μία καθαρή ατμόσφαιρα στις πόλεις μας. Όπως ξέρετε, το σχέδιό μας για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, είναι μία ψηφίδα μόνο, ενός πολύ πιο φιλόδοξου, ευρύτερου σχεδίου για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Γιατί η κατανάλωση «καθαρού» ρεύματος προϋποθέτει και την «καθαρή» παραγωγή του από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Το «master plan» για την απόσυρση των ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων θα είναι σύντομα έτοιμο. Και θα παρουσιαστεί από τα συναρμόδια Υπουργεία. Φιλοδοξούμε να κινητοποιήσει επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 5 δισεκατομμύρια για την απασχόληση, αλλά και για την αναμόρφωση της Δ. Μακεδονίας και της περιοχής της Μεγαλόπολης.

Η χώρα μας ήδη έχει πετύχει να διεκδικήσει αυξημένο μερίδιο χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Μετάβασης. Θυμίζω ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Recovery Fund οι πόροι που διατίθενται στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης τετραπλασιάζονται. Αυτό σημαίνει κατ’ ελάχιστον τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα για την Ελλάδα για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την δίκαιη μετάβαση από το λιγνίτη σε καθαρές μορφές ενέργειες. Οι στόχοι που έχουμε θέσει για την διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συνολικά στη χώρα μας, είναι πολύ φιλόδοξοι. Και πρέπει να είναι φιλόδοξοι, καθώς η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα με κινητήριο δύναμη τον ήλιο -λυπάμαι αν σας ταλαιπωρεί λίγο σήμερα, έπρεπε να ξεκινήσουμε την εκδήλωση λίγο νωρίτερα, αλλά μας βοηθάνε κάποια σύννεφα- αλλά και τον αέρα, έχουμε τη δυνατότητα να μετατρέψουμε τη χώρα μας πραγματικά σε μπαταρία της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το σύνολο, εξάλλου, των κυβερνητικών πρωτοβουλιών, κατατείνει σε αυτήν την γρήγορη ενεργειακή μετάβαση: Η αδειοδότηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ μετά το πρόσφατο νομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε, είναι ήδη πολύ πιο σύντομη.

Προχωρούν οι διασυνδέσεις με την Κρήτη και με τα νησιά μας, θα φέρουν μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας, αποσύροντας ρυπογόνους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από πετρέλαιο.

Και μάλιστα, σύντομα, πολύ σύντομα, θα ανακοινώσουμε ένα εξαιρετικά καινοτόμο και φιλόδοξο σχέδιο. Την μετάβαση ενός νησιού -δεν θα σας αποκαλύψω ακόμα ποιο είναι αυτό- σε ένα νέο μοντέλο μετακίνησης, στο νησί αυτό όλα τα οχήματα, δημόσια και ιδιωτικά, θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό. Σκεφτείτε πόσο σημαντικό θα είναι αυτό το πρότυπο και πόσο σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα μας δίνει και για το τουριστικό μας προϊόν.

Κλείνω με μία ισχυρή διαπίστωση, αλλά και με μία δυναμική προτροπή: Η πράσινη στροφή είναι μια επιλογή πρώτα απ’ όλα πολιτική. Αφορά την υγεία των κατοίκων, αφορά την εθνική οικονομία, αφορά το πορτοφόλι κάθε νοικοκυριού, αφορά όμως και κάτι περισσότερο, τη συνολική προσπάθεια την οποία πρέπει να καταβάλουμε όλοι μας.

Όλοι οι πολίτες αυτού του πλανήτη για να αντιμετωπίσουμε την μεγαλύτερη πρόκληση από την οποία κινδυνεύει η δική μας γενιά, αλλά και οι επόμενες γενιές και αυτή δεν είναι άλλη από την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής. Και εύχομαι και ελπίζω ότι όπως η κρίση του COVID-19 κινητοποίησε την παγκόσμια κοινότητα, κινητοποίησε την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, κινητοποίησε πολλά κεφάλαια και μας έδωσε ένα νέο υπόδειγμα συνεργασίας, αυτό το παράδειγμα να μπορέσουμε να το ακολουθήσουμε και στην πιο σύνθετη, πιο δύσκολη πρόκληση της παγκόσμιας συνεργασίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Όμως, η μετάβαση σε αυτόν τον νέο πιο πράσινο τρόπο ζωής, μας επιτρέπει να διαμορφώσουμε και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς και τολμω να πω και πολιτισμού της καθημερινότητας. Που θα προδιαγράφει την ατμόσφαιρα στην Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών. Μαζί λοιπόν, με την ανακοίνωση του Εθνικού Σχεδίου, σας ζητώ να βαδίσουμε και όλοι μαζί και στην «κουλτούρα της ηλεκτροκίνησης». Αυτά τα αθόρυβα και συχνά πιο μικρά ηλεκτρικά οχήματα να διαδεχθούν, ως πρότυπο μετακίνησης, το βαρύγδουπο μοντέλο του φανταχτερού τζιπ.

Και το παλιομοδίτικο και συχνά θορυβώδες και σίγουρα ρυπογόνο Ι.Χ της «φιγούρας» να αντικατασταθεί από έναν πιο έξυπνο τρόπο σύγχρονης κίνησης, φιλικής προς το περιβάλλον. Έτσι, το πράσινο αύριο της υγείας και της προόδου να γίνει, επιτέλους, κυρίαρχο ρεύμα στην Ελλάδα. Ρεύμα ηλεκτρικό. Κυρίως ρεύμα «καθαρό». Από τις αστείρευτες ανανεώσιμες πηγές, που διαθέτει η πατρίδα μας!

Σας ευχαριστώ πολύ».

aftodioikisi.gr 

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο Πρόδρομος Φωτακίδης Περιφερειακός Συντονιστής Πολιτικής Προστασίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Πρόδρομος Φωτακίδης ορίστηκε από τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ στη νεοσύστατη θέση του Περιφερειακού Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας

Με απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρήστου Μέτιου και την έγκριση του Υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων κ. Νίκου Χαρδαλιά, καθήκοντα Περιφερειακού Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας ΑΜΘ αναλαμβάνει ο Αντιστράτηγος ε.α. Πρόδρομος Φωτακίδης.

Έργο του Περιφερειακού Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας θα είναι η υποβοήθηση του Περιφερειάρχη σε θέματα Πολιτικής Προστασίας. Οι αρμοδιότητές του είναι αποφασιστικού χαρακτήρα και μεταβιβάζονται σε αυτόν από τον ίδιο τον Περιφερειάρχη.

Επιπλέον, ο Περιφερειακός Συντονιστής Πολιτικής Προστασίας θα εκπονεί μελέτες, θα συντάσσει εκθέσεις, θα υποβάλλει προτάσεις και θα παρέχει συμβουλές και εξειδικευμένες γνώμες σε θέματα Πολιτικής Προστασίας προς τον Περιφερειάρχη, το Περιφερειακό Συμβούλιο, τις Επιτροπές της Περιφέρειας και τις υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων, ενώ θα συμμετέχει στο Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Με αφορμή την ανάληψη των καθηκόντων του, ο κ. Φωτακίδης έγινε δεκτός από τον κ. Μέτιο στο γραφείο του στην Κομοτηνή και είχαν την πρώτη τους συνεργασία. Με το τέλος της συνάντησης, ο κ. Μέτιος ευχήθηκε στον κ. Φωτακίδη δύναμη καλή επιτυχία στο έργο του.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Επέστρεψαν στα δημοτικά στα νηπιαγωγεία οι περισσότεροι μαθητές

Δημοσιεύτηκε

στις

Ιδιαίτερα υψηλή ήταν η συμμετοχή μαθητών δημοτικών και νηπιαγωγείων κατά την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας τους.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση στοιχεία που έδωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας και που έχουν συλλεχθεί μέχρι χθες, η προσέλευση στα δημοτικά ανήλθε στο 81,98% και στα νηπιαγωγεία στο 69,07%.

«Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από την προσέλευση των μικρών μας μαθητών και πάλι στις σχολικές τάξεις», σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμεως.

«Υπό την καθοδήγηση των ειδικών της υγείας, και σε αρμονική συνεργασία, τα στελέχη της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί μας και η τοπική αυτοδιοίκηση δημιουργήσαμε ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον που οι γονείς εμπιστεύτηκαν και έστειλαν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Κι έτσι θα συνεχίσουμε, εφαρμόζοντας τις οδηγίες και τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και πρόληψης, για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί», σημείωσε.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΚΑΙΡΟΣ

Καιρός | Αλλαγή με έντονες βροχές αύριο, έρχεται και αφρικανική σκόνη – Δείτε τους χάρτες

Δημοσιεύτηκε

στις

Ένα βαθύ βαρομετρικό χαμηλό που δημιουργήθηκε στη Νότια Ιταλία την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020 αναμένεται να κινηθεί γρήγορα προς την περιοχή μας και να προκαλέσει αλλαγή του καιρού στη χώρα μας, κυρίως το Σάββατο 6 Ιουνίου.

Αρχικά, τις απογευματινές ώρες της Παρασκευής 05/06 οι άνεμοι στο Ιόνιο και το Νότιο Αιγαίο σταδιακά θα ενισχυθούν από νότιες διευθύνσεις και αργά το βράδυ θα ξεπεράσουν τοπικά τα 8 μποφόρ (Χάρτης 1).

Οι μέγιστες εντάσεις ανέμου (μποφόρ) και οι κύριες διευθύνσεις (βέλη) που προβλέπονται την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020 από το προγνωστικό μοντέλου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών-meteo.gr.

Ειδικότερα στη Βόρεια Κρήτη, οι ισχυροί άνεμοι θα οδηγήσουν σε σημαντική άνοδο της θερμοκρασίας που διατηρήσουν τον υδράργυρο σε υψηλά επίπεδα, έως και 30°C τις βραδινές ώρες της Παρασκευής 05/06.

Στα ηπειρωτικά η θερμοκρασία θα υποχωρήσει στις περισσότερες περιοχές το Σάββατο 06/06 περίπου κατά 4-5°C σε σχέση με την Παρασκευή 05/06.

Αργά το βράδυ της Παρασκευής 05/06 αναμένουμε τις πρώτες έντονες βροχοπτώσεις και τοπικές καταιγίδες στα Επτάνησα οι οποίες μέσα στη νύχτα και το πρωί του Σαββάτου 06/06 θα επεκταθούν και στις υπόλοιπα δυτικά και κεντρικά τμήματα της χώρας, σύμφωνα με το προγνωστικό μοντέλο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών-meteo.gr.

Τοπικά τα φαινόμενα θα είναι έντονα (Χάρτης 2) και ο κίνδυνος πλημμυρικών φαινομένων θα είναι υψηλός. Η πιθανότητα χαλαζοπτώσεων στα πεδινά είναι μικρή ενώ στα ημιορεινά και ορεινά τμήματα αναμένουμε και χαλαζοπτώσεις μικρού μεγέθους.

Το συνολικό ύψος βροχής (σε χιλιοστά) που πρβλέπεται μέχρι το βράδυ του Σαββάτου 6 Ιουνίου 2020. Στις περιοχές εντός του κόκκινου πλαισίου ο κίνδυνος πλημμυρικών φαινομένων είναι ιδιαίτερα υψηλός.

Τέλος, οι θυελλώδεις νοτιάδες θα οδηγήσουν και στη μεταφορά σημαντικής ποσότητας αφρικανικής σκόνης στη χώρα μας (Χάρτης 3) με τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις να παρατηρούνται στο Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη. Στα ηπειρωτικά θα σημειώνονται κατά διαστήματα και λασποβροχές.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

.

Monopolio Delivery

Popular posts:

PABTEBOY ME GIATRO

Mladen Group 01

Mladen Group 02

Mladen Group 03

Mladen Group 04

Mladen Group 05

Mladen Group 06

Mladen Group 07

Mladen Group 08

Mladen Group 09

Mladen Group 10

Mladen Group 11

Mladen Group 12

Mladen Group 13

Mladen Group 14

Mladen Group 15

Mladen Group 16

Mladen Group 17

Free Group 01

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ