Quantcast
Connect with us

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Φράγμα Μαρμαρά: Μια εικοσαετία προχειρότητας και γραφειοκρατικής αβελτηρίας

*Κείμενο του Κωστή Σιμιτσή και του Αρχέλαου Γρανά

Η κακοδαιμονία των μεγάλων έργων αποτυπώνεται πλήρως και σε κάθε πιθανή εκδοχή στην περίπτωση του φράγματος Μαρμαρά. Πολύ περισσότερο τώρα, που η λειψυδρία σε όλη τη χώρα απειλεί να αφανίσει τους αγρότες μας.

Το αίτημα για την κατασκευή φράγματος που θα αρδεύει τα αγροκτήματα δυτικά της Ελευθερούπολης και μέχρι τον Στρυμόνα διατυπώθηκε ισχυρά τη δεκαετία του ΄80, εποχή ανάπτυξης του αγροτικού τομέα.

Ο Μαρμαράς, μικρό και ήσυχο ποτάμι, χαρακτηρίζεται από αξιοσημείωτα σταθερή ροή. Πηγάζει από τις υπώρειες του Παγγαίου και φτάνει στη θάλασσα διασχίζοντας το όρος Σύμβολο. Στο τέλος της διαδρομής του βρίσκονται οι θερμές πηγές των περίφημων κάποτε Λουτρών Ελευθερών. Εκτός από το οικονομικό και το περιβαλλοντικό όφελος της άρδευσης των δυναμικών αγροτικών καλλιεργειών με επιφανειακά ύδατα, η δημιουργία μιας τεχνητής λίμνης μπορεί να συμβάλει στον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα και να προσθέσει αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής.

Η σύμβαση της Νομαρχίας Καβάλας με τον εργολάβο υπογράφηκε το 2007 με συμβατικό ποσό μαζί με τον ΦΠΑ 10.307.044,38 €. Από την πρώτη στιγμή διαπιστώθηκε πως η μελέτη είχε προβλήματα που επέβαλαν μεγάλες αλλαγές στις προδιαγραφές, οι οποίες αποκλήθηκαν μεν «επικαιροποίηση», στην ουσία όμως ήταν προσαρμογές που κατέληξαν σε ένα έργο αρκετά διαφορετικό από αυτό που ξεκίνησε να κατασκευάζεται. Έστω κι έτσι, με συνεχείς αυξήσεις του συμβατικού αντικειμένου και πολλές καθυστερήσεις το έργο εκτελέστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Υπολογίζεται πως έχει κατασκευαστεί το 90% περίπου.
Η επανασύνταξη – επικαιροποίηση της μελέτης για το υπόλοιπο έργο ολοκληρώθηκε το 2019 μέσα από παλινδρομήσεις, αβελτηρίες, υπεκφυγές από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας και των Υπουργείων, ενστάσεις του αναδόχου -ο οποίος ευνοήτως εκμεταλλεύθηκε τις αδυναμίες της σύμβασης και τις δυνατότητες που του παρείχε η νομοθεσία για τα δημόσια έργα. Το κόστος έχει ήδη υπερδιπλασιαστεί ενώ απαιτείται επιπλέον ένα ποσό που ξεπερνά το εκατομμύριο για την πλήρη αποπεράτωση ενός έργου, το οποίο πάντως δεν θα είναι λειτουργικό. Περιέργως η κυβέρνηση έκανε λόγο για χρηματοδότηση με δέκα εκατομμύρια χωρίς να διευκρινίζει την προέλευσή τους.

Οι καθυστερήσεις ανοίγουν έναν φαύλο κύκλο νέων απαιτήσεων και καθυστερήσεων, αφού εν τω μεταξύ η νομοθεσία αλλάζει και συνήθως γίνεται πιο απαιτητική, όπως για παράδειγμα συνέβη με την έκδοση του Κανονισμού Ασφαλείας Φραγμάτων (Β’ 4420/2016), που έθεσε αυστηρές απαιτήσεις στη λειτουργία του φράγματος, άρα και στις κατασκευαστικές προδιαγραφές. Παράλληλα, η φύση δεν μπορεί να περιμένει και αναγεννάται μέσα στην περιοχή κατάκλυσης, οπότε χρειάζονται επιπλέον αποψιλώσεις, άδειες από το Δασαρχείο και ειδικές εργολαβίες. Απαιτείται επίσης να ενισχυθούν τα πρανή στις όχθες της λίμνης για την αποφυγή καταπτώσεων, να κατασκευαστούν η οδός για την πρόσβαση στο φράγμα και η περιμετρική οδός και, τέλος, αλλά όχι τελευταίο, να γίνουν εργασίες συντήρησης διότι κάτι που δεν λειτουργεί φθείρεται γρηγορότερα.

Κι έτσι 18 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών, το έργο απέχει πολύ από την ολοκλήρωσή του. Και όχι μόνο αυτό: ενώ το φράγμα σχεδιάστηκε για την άρδευση των γύρω αγροτικών περιοχών, εντούτοις μόλις το 2022 δημοπρατήθηκε η μελέτη για τo δίκτυο άρδευσης, με προϋπολογισμό 2.000.000€, οπότε οι αγρότες μας αναμένεται να δουν νερό για το πότισμα των χωραφιών τους αρκετά μετά το 2030. Μακάρι το φράγμα να μην έχει την τύχη του πολυδιαφημισμένου τρένου από τη Θεσσαλονίκη, που εγκαταλείφθηκε μάλλον για πάντα.

Όμως υπάρχουν και άλλα προβλήματα που δεν έχουν λυθεί ούτε έχει ξεκινήσει κάποιος διάλογος γι’ αυτά. Αποτελεί παραλογισμό το γεγονός ότι δεν σχεδιάζεται η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, που θα μπορούσε να μειώσει το κόστος της λειτουργίας όλης της μονάδας. Πολύ περισσότερο, δεν αναπτύσσεται ο παραμικρός προβληματισμός για τον φορέα διαχείρισης του φράγματος.

Η αρχική μελέτη αποδείχθηκε πως ήταν απολύτως ελλιπής, με αποτέλεσμα να προκληθεί μια αλυσίδα προβλημάτων και κοστοβόρων καθυστερήσεων. Όμως η μεγάλη αποτυχία του έργου οφείλεται στην καθολική απουσία ολιστικού σχεδιασμού. Ένα μεγάλο έργο, υπερτοπικής σημασίας, σχεδιάστηκε μίζερα, επιπόλαια και βιαστικά, εν κρυπτώ, χωρίς διαβούλευση και χωρίς καμιά έγκριση από κάποια υπερκείμενη αρχή τεχνικού χαρακτήρα, ξεκομμένο από τον χώρο, αφού δεν ελήφθησαν υπόψη οι δυνατότητες και οι προοπτικές που κάθε παρόμοιο έργο δημιουργεί. Η λίμνη που θα δημιουργηθεί αλλάζει το τοπίο και διαμορφώνει μια νέα κατάσταση για τον τουρισμό και τον αθλητισμό της περιοχής, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των Λουτρών Ελευθερών, που βρίσκονται λίγα χιλιόμετρα νοτιότερα, κηρυγμένου ιστορικού τόπου από το Υπουργείο Πολιτισμού, με πιστοποιημένο ιαματικό νερό. Η ίδια η επένδυση στα Λουτρά Ελευθερών καρκινοβατεί εδώ και χρόνια παρά τις προσπάθειες των εκάστοτε διοικήσεων της Περιφέρειας.

Το φράγμα Μαρμαρά αποτελεί μια σχετικά μικρομεσαία κατασκευή κι εντούτοις βρέθηκε αντιμέτωπο με μια πληθώρα δυσεπίλυτων προβλημάτων τεχνικού, οικονομικού και νομικού χαρακτήρα. Αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατό να προχωρήσουν άλλα μεγαλύτερα έργα. Και πώς είναι δυνατό σε ένα τέτοιο πολιτικό, διοικητικό και νομικό περιβάλλον να αναπτυχθούν ο Νομός Καβάλας αλλά και όλη η χώρα.

DNews Widget
Click to comment

Απάντηση

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Αγρότες του Έβρου απέκλεισαν το Τελωνείο Κήπων

Το βράδυ του Σαββάτου περισσότερα από 100 τρακτέρ “έζησαν” μπροστά στο Τελωνείο των Κήπων.

Ήταν το μήνυμα των αγροτών του Έβρου: ο ποταμός Έβρος… διψάει.

Με ελληνικές σημαίες αλλά και την απόγνωση ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους, οι παραγωγοί από νότιο και κεντρικό Έβρο εξέφρασαν ένα βασανιστικό ερώτημα:

«Δεν έχουμε νερό ούτε για τις ελιές ούτε για τα σιτηρά. Ο Άρδας ξεράθηκε, ο Έβρος αργοπεθαίνει… Αν δεν υπάρξει συνεννόηση με Βουλγαρία και Τουρκία, το 2025 θα μας βρει χωρίς καλλιέργειες».

Οι αγρότες ζητούν τώρα:

Άμεση παρέμβαση πολιτείας και περιφέρειας.

Διπλωματικές κινήσεις για τη διαχείριση των υδάτων του Έβρου.

Έλεγχο στις αντλήσεις και αναθεώρηση των αποθεμάτων.

Οικονομική στήριξη για τις καλλιέργειες που ήδη έχουν πληγεί.

DNews Widget
Continue Reading

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Η Κρήτη Πρωταθλήτρια Επιδοτήσεων με 7,8 Εκατ. Αιγοπρόβατα

Η Κρήτη αναδεικνύεται διαχρονικά πρωταθλήτρια στις αγροτικές επιδοτήσεις, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που ήρθαν στη δημοσιότητα και προκαλούν ερωτήματα για την ακρίβεια των δηλώσεων ζωικού κεφαλαίου στο νησί.

Οι Αριθμοί που Προκαλούν Έκπληξη

Τη στιγμή που η Ελλάδα συνολικά δηλώνει 17.323.554 αιγοπρόβατα, η Κρήτη φέρεται να φιλοξενεί 7.812.923, δηλαδή το 45,10% του συνολικού αριθμού! Το υπόλοιπο 54,90% κατανέμεται σε ολόκληρη την υπόλοιπη χώρα.

Το εντυπωσιακό είναι ότι το 2020 η Κρήτη διέθετε περίπου 2,2 εκατομμύρια αιγοπρόβατα, με αποτέλεσμα να έχει καταγραφεί εκρηκτική αύξηση άνω των 5 εκατομμυρίων ζώων σε μόλις λίγα χρόνια. Αντίθετα, σε πολλές άλλες περιοχές της χώρας παρατηρείται μείωση του ζωικού κεφαλαίου.

Η Αντίφαση με τα Στρέμματα Βοσκοτόπων

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε. και του ΟΠΕΚΕΠΕ, για την καταβολή των επιδοτήσεων κάθε ζώο πρέπει να αντιστοιχεί σε 2,1 στρέμματα βοσκοτόπου, ώστε να πληρούνται οι όροι βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής προστασίας.

Με βάση τα επίσημα δηλωμένα στοιχεία, η Κρήτη θα έπρεπε να διαθέτει πάνω από 16.407.000 στρέμματα βοσκοτόπων, ενώ στην πραγματικότητα διαθέτει περίπου 2.360.400 στρέμματα – δηλαδή μόλις το 14% της απαιτούμενης έκτασης. Αν οι δηλώσεις ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα, η Κρήτη θα έπρεπε να είναι δύο φορές μεγαλύτερη σε έκταση και αποκλειστικά βοσκοτόπι.

Αναλυτικά οι «απαιτήσεις» βοσκοτόπων ανά νομό:

  • Ρέθυμνο: 4.417.834 ζώα → 9.277.451 στρ.

  • Ηράκλειο: 2.111.591 ζώα → 4.434.341 στρ.

  • Χανιά: 933.874 ζώα → 1.961.136 στρ.

  • Λασίθι: 349.624 ζώα → 734.210 στρ.

Εικονική Πραγματικότητα;

Το ekriti.gr προχώρησε σε ένα πρωτότυπο πείραμα: ζήτησε από τεχνητή νοημοσύνη να απεικονίσει στον χάρτη της Κρήτης τα σχεδόν 8 εκατομμύρια δηλωμένα αιγοπρόβατα. Το οπτικό αποτέλεσμα καταδεικνύει με χιουμοριστικό αλλά εύγλωττο τρόπο την αναντιστοιχία μεταξύ πραγματικότητας και δηλωμένων στοιχείων.

Τα Ερωτήματα Προς ΟΠΕΚΕΠΕ και Πολιτεία

Τα παραπάνω στοιχεία εγείρουν σοβαρά ερωτήματα:

  • Πόσο αξιόπιστο είναι το σύστημα ελέγχου δηλώσεων ζωικού κεφαλαίου;

  • Υπάρχει εσκεμμένη υπερδήλωση ζώων για αύξηση των επιδοτήσεων;

  • Τι ενέργειες πρόκειται να ληφθούν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τα συναρμόδια υπουργεία;

Σε μια εποχή όπου οι αγροτικές επιδοτήσεις βρίσκονται στο μικροσκόπιο της κοινωνίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ανάγκη για διαφάνεια, έλεγχο και αξιοπιστία είναι επιτακτική.

Η «βασιλεία» της Κρήτης στις επιδοτήσεις ίσως να μην οφείλεται μόνο στην παραγωγική της ισχύ – αλλά και σε ένα σύστημα που χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση.

Continue Reading

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Στήριξη στους πληγέντες αγρότες από φυσικές καταστροφές

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πασχαλίδης, ενημερώνει τους αγρότες της περιοχής πως το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προχώρησε σε επίσημη υποβολή του αιτήματος προς τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενεργοποίηση του Μέτρου 23. Το συγκεκριμένο μέτρο αφορά την έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές μετά την 1η Ιανουαρίου 2024.

Στόχος του μέτρου

Όπως αναφέρεται στο σχετικό Δελτίο Τύπου του Υπουργείου, στόχος είναι η άμεση ανακούφιση των γεωργών που υπέστησαν σημαντική ζημιά στην παραγωγή ή αύξηση στο κόστος καλλιέργειας, λόγω των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και άλλων φυσικών φαινομένων.

Το συνολικό ύψος της στήριξης θα ανέλθει σε περίπου 178 εκατ. ευρώ, με τα 143 εκατ. ευρώ να προέρχονται από κοινοτικούς πόρους και τα υπόλοιπα από εθνική συμμετοχή, στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2022 (ΠΑΑ).

Ποιοι δικαιούνται την ενίσχυση

Η ενίσχυση θα δοθεί με τη μορφή εφάπαξ κατ’ αποκοπή ποσού σε ενεργούς γεωργούς που πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

  • Είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ)

  • Έχουν υποβάλει δήλωση ΟΣΔΕ 2024

  • Έχουν υποστεί τουλάχιστον 30% απώλεια στο σχετικό δυναμικό ή την παραγωγή

  • Δεν έχουν λάβει άλλη αντίστοιχη ενίσχυση για το ίδιο αίτιο

Επίπεδα ενίσχυσης

Το ύψος του ποσού θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της ζημιάς και την κατηγορία του δικαιούχου:

  • Οι επαγγελματίες αγρότες και οι νεοεισερχόμενοι θα λάβουν το 100% του ενδεικτικού ποσού

  • Οι λοιποί κάτοχοι αγροτικών εκμεταλλεύσεων θα λάβουν το 50%

  • Το μέγιστο ποσό ανά δικαιούχο δεν θα υπερβαίνει τις 42.000 ευρώ

Σε περίπτωση που το συνολικό ποσό αιτήσεων υπερβαίνει τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, θα εφαρμοστεί αναλογική μείωση, όπως προβλέπει η καθορισμένη μεθοδολογία.

Ο κ. Πασχαλίδης καλεί τους αγρότες να ενημερωθούν έγκαιρα και να προετοιμαστούν, υπογραμμίζοντας τη σημασία της έγκαιρης ενεργοποίησης του μέτρου για την οικονομική επιβίωση και στήριξη του πρωτογενούς τομέα της χώρας.

DNews Widget
Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
text about elections

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en